Ravitsemusasiain koulukuntien tiimellyksessä tuntuu usein jäävän marginaaliin ihmisen elimistön tarpeitten vaihtelevaisuus. Ravinnon tarve vaihtelee niin yksilöitten kohdalla eri elämän tilanteissa kuin eri ihmistenkin välillä.
Brittiläinen naparetkeilijä Robert Scott menehtyi retkikuntineen Antarktiksella v. 1912. Retkikunnan tuhoksi koitui ravinnon puute. Etelänapamantereen ankarissa olosuhteissa he eivät päässeet ruokavarastoille ajoissa. Jo yksin voi olisi tuonut pelastuksen ja voita olikin noissa saavuttamattomiksi jääneissä varastoissa runsaasti.
Meillä Suomessa edelleen nykyisinkin monet tekevät kovaa ruumiillista työtä kesät talvet ja myös pakkasellakin. Ravinnon on oltava elimistön tarpeitten mukaista kulloisissakin olosuhteissa. Raskaan ruumiillisen työn tekijöitten elimistö tarvitsee runsaammin polttoainetta kuin fyysiseltä rasittavuudeltaan kevyempää työtä tekevien ihmisten elimistö.
Ravitsemusta koskevassa keskustelussa näyttää jäävän kovin vähälle huomiolle ihmisten elämisen olosuhteitten vaihtelevuus. Eipä ole olemassa mitään yhtä ja ainoata oikeata terveellistä ravitsemuksen koostumusta ja annostelua, jota kaikkien olisi hyvä noudattaa omaa järkeään käyttämättä.
Selvyyden vuoksi totean, että itse yritän kohtuullisesti pitää ravitsemustani silmällä. Täytyyhän ravinnon olla monipuolista ja sopivan riittävää esim. parin viikon jaksolla tarkasteltuna. Vuodenajat ja tekemisten rasittavuus tai keveys vaikuttavat luonnollisesti siihen, mitä lautasella kulloinkin on.
Elimistön tarpeet vaihtelevat
1
421
Vastaukset
- näinpä..
asiaa. Kun menee tekemään jotain energiankulutustestejä netissä, niin joka kerta pitää valita seuraavista
- kevyt työ, ei liikuntaa vapaa-aikana (mennään autolla ja bussilla töihin ja kauppaan)
- kevyt työ, hyötyliikuntaa vapaa-aikana (kävellään töihin tms.)
- kevyt työ, paljon liikuntaa vapaa-aikana (jotain aerobikkiä tms)
Mutta missä on raskaan työn raatajille omat vaihtoehdot? Työpäivänä kävelen 99 % työajasta, nostelen tavaroita ym. Työpäivän jälkeen olen sen verran naatti, etten lähde mihinkään kuntosalille tms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997853- 1075617
- 2754881
- 494843
- 763607
- 512859
- 632605
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222468Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294