Terrorismia vastaan löytyy

rahaa

Ainoastaan superrikkaat ja rikkaat pelkäävät terrorismia, köyhin osa kansasta kipuilee päivittäisen toimeentulonsa kanssa.

Nyt lisättiin taas salakuunteluoikeuksia ja otettiin jälleen kovemmat keinot käyttöön köyhiä kyykyttämään. Jos Suomi liittyy NATOon niin sitten tietenkin terrorismin pelko sen kun kasvaa Suomessakin ja salakuuntelu ja valvonta lisääntyy entisestään. Sopivasti voidaan päästää islamistisista maista maahanmuuttajiakin tänne jotta valvonta on perusteltua.

Suomen ongelma on eriarvoisuuden, köyhyyden, syrjäytymisen ja pahoinvoinnin lisääntyminen.
Rikkain osa taistelee tätä kehitystä vastaan salakuuntelulla ja vankilatuomioilla.
Meikäläistä ei yhtään peloita terrorismi. Minua peloittaa vain rikkaimman osan suorittama valtioterrorismi ja se mihin se vielä johtaa.

13

445

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työeläkeläinen

      Vai pelkäät sinä salakuuntelua, onko sinulla jotain salattavaa? Minua ainakin saa kuunnella, se sopisi hyvin jollekin huonouniselle poliisille ainakin jorinoitani kuunnellessa hän saisi unen.

      Ilman terrorismiakin pidän poliisien määrän ja valtuuksien lisäämistä tarpeellisena, meilläkin on alkanut olla liikaa erilaista levottomuutta ja toisten sortoa. Häiriöitä aiheuttavat persoonat pitäisi nykyistä tehokkaammin saada "hoitoon".

      Terrorismi ei suuntaudu vain "rikkaisiin" vaan koko kansaan. Sieppaukset todennäköisesti ovat enemmän parempiosaisten riesana.

      Jos ajattelemme New Yorkin torneja, Lontoon maanalaisia tai Irakin toreja niin ei ole helppoa uskoa, että niissä oli sen enempää rikkaita kuin muuallakaan keskimäärin. Kyllä terrorismi koskee kaikkia kansalaisia, et koskaan voi tietää minne seuraavaksi isketään. Ne haluavat uutisia pelotteeksi ja kiristyksen vuoksi, siksi ne iskevät sinne mistä saa eniten palstatilaa ja mihin on helpoin iskeä pienimmillä panostuksilla. Torit ja julkiset liikennevälineet ovat ainakin tähän asti olleet suuressa suosiossa.

      En ole koskaan ollut rikas ja kuvittelen ainakin osan heistä saaneen omaisuutensa arveluttavin keinoin, en tiedä kuitenkaan ketään joka olisi tullut sillä onnelliseksi enkä sen vuoksi heitä kadehdi.

      Ajattele, jos itselläsi olisi viime kesänä ollut osakkeissa vaikka miljoona euroa ja nyt se olisi kutistunut melkein puoleen niin minua ainakin kyrsisi. Nyt kun ei ole voin vain tuntea puhdasta vahingon iloa ja naureskella partaani eikä yhtään harmita. Varallisuutta tarvitaan vain jonkun verran, liiasta menisi ainakin minulla hermot kun pitäisi ne sijoittaa siten etteivät ne häviä.

      NATO:a turhaan pelätään, koko pelko on peräisin vanhasta Neuvostoliiton nöyristelystä johon sukupolvien ajan totuttiin. Mitä haittaa vaikka Norjalle on siitä ollut? Se ainoastaan vakauttaisi aluetta koska hyökkääjän tai ahdistelijan riskit kasvaisivat, se myös lisäisi oman puolustuksen poweria koska aseistusta olisi paremmin saatavilla. Minä kannatan liittymistä.

      • Kummastelija

        "Mitä haittaa vaikka Norjalle on siitä ollut?"


        No esimerkiksi USA:n liittolaisten laittomat tiedusteluoperaatiot on ollut pakko sallia.

        70-luvulla mm. israelilainen teloitusosasto murhasi Norjassa maahanmuuttajataustaisen tarjoilijan, koska epäili tätä terroristiksi. Uhri oli viaton. Mutta pelkkä epäilys riitti syyksi.

        Sittemmin teloituskomennuskunnan eräs jäsen nimettiin suurlähettilääksi (Tanskaan), mikä aiheutti poliittisen kriisin.

        Tätä on USA:n alusmaiden arkipäivä.

        Mutta kuten sanoit, turhahan sitä on pelätä.


      • Kummastelija
        Kummastelija kirjoitti:

        "Mitä haittaa vaikka Norjalle on siitä ollut?"


        No esimerkiksi USA:n liittolaisten laittomat tiedusteluoperaatiot on ollut pakko sallia.

        70-luvulla mm. israelilainen teloitusosasto murhasi Norjassa maahanmuuttajataustaisen tarjoilijan, koska epäili tätä terroristiksi. Uhri oli viaton. Mutta pelkkä epäilys riitti syyksi.

        Sittemmin teloituskomennuskunnan eräs jäsen nimettiin suurlähettilääksi (Tanskaan), mikä aiheutti poliittisen kriisin.

        Tätä on USA:n alusmaiden arkipäivä.

        Mutta kuten sanoit, turhahan sitä on pelätä.

        Ennen kuin alat sössöttää vastaan ja vaatia viestin poistoa...

        Tapaus on hyvin dokumentoitu fakta. Eikä se ole ainoa laatuaan.


      • Se Aito Työtön
        Kummastelija kirjoitti:

        Ennen kuin alat sössöttää vastaan ja vaatia viestin poistoa...

        Tapaus on hyvin dokumentoitu fakta. Eikä se ole ainoa laatuaan.

        "On July 21 1973, a team of Israeli hitmen shot dead a Moroccan waiter, Ahmed Bouchikhi, as he walked home from the cinema with his pregnant wife in the resort, 110 miles north of Oslo."


      • Stasi?

        Haluammeko DDR:n henkiin? Jos haluamme niin salakuuntelua lisää.

        Ennen pelättiin Neuvostoliittoa mutta silti sen kanssa oli YYA-sopimus. Silloin haluttiin NATOon mutta se oli mahdottomuus.
        Nyt ei ole enää kommunistista Neuvostoliittoa vaan omanlaisensa demokraattinen Venäjä. Ja nytkö pitäisi liittoutua Venäjää vastaan ja liittyä NATOon?

        Kaikki ei ehkä terrorismissakaan ole sitä mitä virallisesti sanotaan.
        http://www.wtc-7.blogspot.com/


      • Työeläkeläinen
        Stasi? kirjoitti:

        Haluammeko DDR:n henkiin? Jos haluamme niin salakuuntelua lisää.

        Ennen pelättiin Neuvostoliittoa mutta silti sen kanssa oli YYA-sopimus. Silloin haluttiin NATOon mutta se oli mahdottomuus.
        Nyt ei ole enää kommunistista Neuvostoliittoa vaan omanlaisensa demokraattinen Venäjä. Ja nytkö pitäisi liittoutua Venäjää vastaan ja liittyä NATOon?

        Kaikki ei ehkä terrorismissakaan ole sitä mitä virallisesti sanotaan.
        http://www.wtc-7.blogspot.com/

        Stasin ideahan oli naapurivalvonta, ei silti jos tietäisin naapurin suunnittelevan tai tekevän jotain rikollista ilmoittaisin ilman muuta viranomaisille sehän on velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan. Jos salakuuntelulla saamme rikollisuutta ja terrorismia kuriin niin en ainakaan vastusta.

        Minulle ei kannata alkaa väittää mitään salaliittoteorioita joihin esim. jenkit ovat ihastuneet. Suurin osa asioista syntyy sattumalta tai ehkä suunnitellenkin mutta salaliittoteoriat ovat vain elokuvia varten. Ne tosin, ainakin osa, tehdään kovin toden tuntuisiksi ja siksi ehkä jotkut alkavat nähdä kummituksia sielläkin missä niitä ei ole.

        Yhden kaverin joihinkin Norjan tapauksiin viittaaminen oli hieman turhaa jos ajatellaan kansojen pärjäämistä tässä maailmassa, kun ollaan tekemisissä rikollisten kanssa tulee aina vahinkoja jotka tietysti ovat ikäviä. Mutta toinen mahdollisuus se, että terroristit ja muut rikolliset saavat huhkia vapaasti vaatii aivan varmasti moninkertaisen uhrimäärän.

        En tunne sitä tapausta yksityiskohtaisesti joten muutoin en siihen voi ottaa kantaa. Silti pidän NATO jäsenyyttä Suomelle mahdollisuutena joka kannattaa käyttää.

        Neuvostoliitto ja Venäjä eivät koskaan ole kunnioittaneet naapureitaan elleivät ne ole nöyristelleet sen edessä. Niitä ei voi erottaa toisistaan koska sama porukka istuu Kremlissä ainakin vielä muutaman vuosikymmenen kunnes luontainen poistuma ne korjaa.

        Neuvostoliitolla oli mahdollisuus näyttää Baltianmaille, Itä-Saksalle, Tsekeille, Slovakeille, Unkarilaisille jne kuinka hyviä ja mukavia he ovat. Aikaa oli kaksi sukupolvea mutta miten kävi? Kaikki ovat tai ainakin pyrkivät EU:hun ja NATO:n koska venäläiseen ei voi luottaa. En tarkoita tällä ketään yksilönä vaan yhteisönä. Heillä on joukkona samoja piirteitä kuin Aatun väellä, ME olemme muita parempia, ME haluamme muiden palvelevan meitä.

        Muuta ei ole osoitettavissa.


      • Kirje YK:lle

        EU:n Kristittyjä vastaan, armon vuonna 2008 jkr , ja armon aikana. Grekoriaanisen ajanlaskun mukaan.


        Harmi vaan että kaikki tapahtuu niin kuin on profetoitu raamatussa, että EU:sta tulee anti-kristuksen 666 petovalta. Kanttaa seurata profetia palstaa sieltä voi lukea edeltä käsin mitä on tuleva tapahtumaan EU:ssa.
        Maassahan noin 80% kansalaissta kuuluu kristinuskonnon evlut suuntaukseen, ja raamattussa on paljon muutakin kuin joulu ja pääsiäinen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000218&subcat=911


        "Lopunaikana useimpien rakkaus kylmenee"
        "veli käy veljeä vastaan"
        "kansa käy kansaa vastaan"
        "löytyneekö uskoa"

        http://www.laverdaduniversal.org/kandidaatit.html

        http://www.wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

        EU-presidentin kuukausipalkaksi yli 20000 euroa?
        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1519129

        Tony Blair kääntyi katolilaiseksi
        http://iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1468958
        http://www.iltasanomat.fi/videot/uusimmat/1469033

        Jopa USA:n kristityt tietää että roomanvalalsta nousee esiin se viimeinen anti-kristus, se kuka se sitten on.... aika näyttää?

        Valitse tänään Jeesus
        http://www.youtube.com/watch?v=Yq-7t9nsgjE


        Lopunaikaan ihmiset menettää kansainväliset ihmisoikeudet ja Supo tai joku muu EU:n sisäistä turvallisuutta valvova elin ei pysty vaikuttaa asioihin.

        Ja eikä ne tavalliset perheen isät ja äidit jotka ovat siellä työssä edes halua turvata maan köyhällistöä, koska heillä ei ole varallisuutta, ja käsky heilä kuitenkin on turvata suur sijoittajat ja pörssi meklarit ja sellaset hemmot.

        Ei siellä joku yksittäinen henkilö voi edes muuttaa mitään maan politiikan suuntaa, he ovat vain työrukkasia suuressa EU:n sisäisessä "turvallisuus sirkuksessa" ja tokkopa edes kristittyjä siis uskovia. Vain uskova on kristitty, ja Jeesusta tarvii myös kaikki jotka haluaa pelastua ja on esivallan leivissä töissä.

        (lähde raamattu; jes.58, mal.3:5, jaak.2&5, 1.kor.5:9-13, joh.3:16-21 jne...)

        -------------------

        YK:n uuden ihmisoikeusneuvoston suhteen kyseisen kirjeen tilanne on valitettavasti tämä:

        Ihmisoikeusvaltuutetun toimiston mukaan kansalaisjärjestöjen tuottama tieto huhtikuun istuntoa varten olisi tullut toimittaa jo 30.10.2007 mennessä. Amnesty International, Human Rights Watch, International Service for Human Rights (ISHR) sekä International Federation for Human Rights (FIDH) esittivät huolensa lyhyeksi jäävästä valmistautumisaikataulusta.

        Kansalaisjärjestöjen mukaan kansalaisjärjestöjen osallisuus arviointiprosessiin vaarantuu, mikäli valmistautumiseen jätetään liian vähän aikaa. Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto suostui siirtämään aikarajaa marraskuun 20. päivään asti, vaikka järjestöt pyysivät aikarajan siirtämistä joulukuun loppuun.

        Istunto on siis siirretty helmikuusta huhtikuulle maamme osalta, mutta kirje olisi pitänyt saada lähtemään jo osapuilleen juuri samaan aikaan, kuin itse ensi kertaa kuulin tästä mahdollisuudesta. Kuten tiedotteesta on luettavissa, valmisteluaikaa on pidetty kummallisen lyhyenä.

        Tämähän ei tietenkään tarkoita, että ovet olisi lukittu YK:nkaan osalta marraskuun 20. päivä. Tiedotteita ihmisoikeusloukkauksista otetaan vastaan jatkuvasti. Englannintajaa olen yrittänyt löytää, toistaiseksi kehnoin tuloksin. Osaan kieltä itsekin jonkin verran, mutta soisin että käännös toimitettaisiin varmuuden vuoksi verrattomasti itseäni osaavamman toimesta.

        Olen muuttanut tekstiä joiltain osin. Kun alkuperäinen oli suunnattu vain YK:lle, voidaan tätä uudempaa jaella kenelle tahansa – ja EU:llehan se voidaan toimittaa siis ihan suomeksikin. Kirje on tietääkseni ensimmäinen seikkaperäinen ja kokonainen kooste maassamme toteutettavasta ihmisoikeusrikoksesta. Menettelyn onnistuminenhan on perustunut myös siihen, että kokonaisvaltainen kuva on monin tavoin hämärretty. Tämä kirje hälventää usvan ja tarjoaa rautalankamallin tarkoituksella monimutkaiseksi rakennetusta byrokratiahämäyssotkusta.

        Tällaisena tämä esitys on ase, jota kannattaa käyttää. Se on nyt jaeltavissa kaikkiin mahdollisiin ja miksei mahdottomiltakin tuntuviin osoitteisiin. Toivonkin, että tätä alettaisiin laajemminkin lähettää niin lehdille kuin sähköiseenkin mediaan, Ihmisoikeusliittoon, YK-liittoon, Eurooppalaisen Oikeusturvan Keskusliittoon, politiikan tekijöille, oikeustoimelle ja mihin tahansa hyväksikatsottuun kohteeseen.


        -


        SUOMEN VALTION TYÖTTÖMIIN KOHDISTAMAT TOIMENPITEET

        Nykyiset työttömiin kohdistetut toimenpiteet Suomessa on syytä saattaa yleisesti tietoon ja arvioitaviksi.

        Vuoden 2006 alusta astui voimaan muutos lakiin julkisesta työvoimapalvelusta. Työttömyysturvan vastikkeellisuutta lisättiin siten, että työmarkkinatoimenpiteestä

        -kieltäytymisestä
        -eroamisesta
        -omasta syystä aiheutuneesta erottamisesta tai siitä, että
        -omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työmarkkinatoimenpide toteudu

        seuraa rangaistus.


        LAINMUUTOKSEN SEURAUKSET

        Seurauksena on ollut työttömien käyttö palkattomana työvoimana vailla oikeutta valita työtään. Toiminta täyttää ILO:n pakkotyömääritelmän ja rikkoo YK:n Ihmisoikeuksien Julistuksen artikloja, EU:n perusoikeuskirjaa, TSS-sopimusta sekä Suomen perustuslakia.


        TOIMINNAN ESITTELY

        Työmarkkinatoimenpiteen nimessä työtön voidaan määrätä mihin tahansa työhön, johon hänen katsotaan pystyvän.

        Työstä ei makseta palkkaa, koska sitä virallisesti kutsutaan joko kuntoutukseksi, valmennukseksi, työssäoppimiseksi tai harjoitteluksi. Kyseessä on kuitenkin aivan normaali, aito ja työllistäjälle tulosta tuottava työskentely.

        Työttömien käyttö on laaja-alaista: työmarkkinatoimenpiteiden nimissä ihmiset joutuvat toimimaan vaikkapa palkattomina tiskaajina, pakkaajina, hoitajina, huolto- ja kuljetustyöntekijöinä, toimistotyöntekijöinä... tai sitten, kuten myös on kerrottu, luovuttamaan markkinahinnaltaan hyvinkin suurien summien projektit ”harjoittelutyönä” työnantajiensa käyttöön ja hyödynnettäväksi.

        Suomessa on nyt vallalla tilanne, jossa aivan samasta työstä, josta yhdelle maksetaan lainmukaista palkkaa, maksetaan toiselle työmarkkinatukea (noin 400 euroa/kk) ja sen päälle ehkä harkinnanvaraista kulukorvausta (8 euroa/työpäivä) eli noin 172 euroa kuussa. Nämä ovat nettosummia. Bruttokeskipalkka Suomessa on noin 2 600 euroa.

        Toimenpiteiden kohteena olevalla ei ole irtisanomissuojaa, käytännön mahdollisuutta irtisanoutua eikä eläke-, loma- tai muitakaan normaalin työelämän oikeuksia. Ay-liike ei puutu asioihin mitenkään, koska kyseessä ei ole virallinen työ eikä työntekijällä ole varaa tai mahdollisuuttakaan maksaa ay-maksuja. Varsinaista valvovaa elintä ei ole.

        Eräs tapa on järjestää kurssi, johon kuuluu kuukausien työharjoittelu. Kurssi määrätään, sille on pakko hakeutua rangaistuksen uhalla, sen ei tarvitse olla millään tavalla ammattiin tai työhön valmentava eikä työttömän mielipidettä kysytä missään vaiheessa.


        RANGAISTUS TOIMEENPITEESTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ

        Mikäli työtön kieltäytyy tai eroaa hänelle määrätystä toimenpiteestä, hänen työmarkkinatukensa lakkautetaan. Lakkautus voi olla määräaikainen tai voimassa siihen asti, kunnes hän suostuu toimenpiteeseen tai löytää työtä. Näin tapahtuu myös, jos työnantaja erottaa hänet kertoen erottamisen johtuvan tekijän omasta syystä.

        Tällöin henkilö joutuu hakemaan sosiaaliavustusta. Koska kyseessä on viimesijainen etuus, toimeentulotuen saamisen ehdoksi voidaan asettaa – aivan välttämättömintä lukuunottamatta – kaiken omaisuuden realisointi ja ”syönti”.

        Rangaistuksena toimenpiteistä kieltäytymisestä minimitoimeentulotukea myös lasketaan – silloin kun sellainen myönnetään – ensimmäisestä kieltäytymisestä 20% ja toisesta 40%. Sosiaalitoimen antamien lukujen mukaan tämä tarkoittaa, että henkilölle jää asumiskustannusten jälkeen elämiseen enintään 311,50 (vähennys 20%) tai 233,62 (vähennys 40%) euroa kuukaudessa.

        Paitsi, että ihmisarvoinen elämä tällaisilla summilla Suomen kaltaisessa vauraassa ja kalliissa maassa on mahdotonta, näidenkin summien maksatuksessa viivytellään tai niihin kohdistetaan jopa lisää perusteettomia leikkauksia. Toimeentulotukilaissa kuitenkin sanotaan: "alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien."

        Mediassa on moneen kertaan kerrottu, että sosiaaliasiamiehiä on voimakkaasti painostettu olemaan kertomatta ihmisille näiden lakisääteisistä oikeuksista. On esiintynyt myös raporttien vääristelyä.

        Sosiaalitoimen käytäntöihin on jouduttu puuttumaan myös Suomen oikeusjärjestelmän kautta. Eduskunnan oikeusasiamies on sanonut omana kantanaan, että jatkuva sosiaalitukien tietoinen alibudjetointi rikkoo perustuslakia. Oikeusjärjestelmä on joutunut puuttumaan sosiaalitukien maksatuksen käytäntöihin, joissa henkilön tuloja ja menoja käsitellään virastoissa omavaltaisesti hakijan tappioksi.

        Tästä huolimatta niin sosiaalitoimi kuin työvoimatoimistotkin käyttävät usein päätöksissään mielivaltaa. Tämän mahdollistaa päätöksentekomenettely, joka käytännössä poistaa työttömän oikeusturvan.


        MUUTOKSENHAKUMAHDOLLISUUDET

        Kun työtön katsotaan tottelemattomaksi, johtui tämä sitten työttömän kieltäytymisestä, työllistäjän lausunnosta tai vaikkapa virheestä tiedonkulussa, työvoimatoimiston virkailija lähettää välittömästi katkaisulausunnon työttömyyskorvauksen maksajalle ja siirtää asian työvoimatoimiston omalle työvoimatoimikunnalle. Toimikunta vaatii työttömältä selvityksen asiasta määräajassa.

        Työvoimatoimikunnan käsittelyaika kestää useita viikkoja. Tänä aikana työttömän kaikki tuet on katkaistu, eikä hän saa tuloa edes katkaisulausuntoa edeltäneiltä päiviltä.

        Työvoimatoimikunta evää lähes poikkeuksetta sille ratkaistavaksi siirretyissä asioissa, työttömän antamasta selvityksestä huolimatta, työttömyyskorvauksen joko määräajaksi tai sitten siihen asti, kunnes työtön suostuu toimenpiteeseen tai löytää työtä.

        Vasta työvoimatoimikunnan lausunnon jälkeen sosiaalitoimi yleensä ratkaisee toimeentulotukihakemuksen, joten toimeentulotukiasian käsittely voi viedä viikkoja.

        Työvoimatoimikunnan lausunnon saatuaan työtön ei voi suoraan alkaa ajaa muutoksenhaun kautta asiaansa, vaan hänen täytyy vielä odottaa hylkäävää päätöstä työttömyyskorvauksen maksajalta, mikä voi jälleen viedä viikkoja. Vasta tämän jälkeen avautuu mahdollisuus valittaa työvoimatoimikunnan päätöksestä.

        Työvoimatoimikunnan päätöksestä valittaminen on siis tehty mahdollisimman hankalaksi, monimutkaiseksi ja aikaavieväksi. Valittaminen on myös yleensä tuloksetonta.

        Ahtaalle ajettu, väsynyt, lannistettu sekä rahaton työtön on kuitenkin tilanteessa, jossa henkiset ja fyysiset voimavarat enää aniharvoin antavat myöten lähteä ajamaan asiaa eteenpäin – silloinkaan, kun hänen kykynsä, tietämyksensä ja taitonsa tähän riittäisivät. Jos hän jaksaa, muutoksenhakuprosessin kokonaispituus on vähintään 1,5 vuotta.

        Mainittakoon myös, että Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta lukuisia langettavia päätöksiä pitkittyneistä oikeuskäsittelyistä. Lisäksi normaalin oikeuskäsityksen mukaan syytetty tulee todistaa syylliseksi. Näissä kaikissa työttömään kohdistetuissa käytännöissä edellytetään syytetyn todistavan itsensä syyttömäksi.

        On kuitenkin huomioitava eräs olennainen seikka. Näissä prosesseissa kiinnitetään huomiota vain siihen, onko tapauksissa toimittu lakiin julkisesta työvoimapalvelusta tehdyn muutoksen edellyttämällä tavalla. Siihen, ovatko tämä laki ja uudet käytännöt itsessään ihmisoikeuksien, YK:n periaatteiden, TSS-sopimuksen, perustuslain, etiikan ja moraalin mukaisia, ei millään tavalla puututa.

        Koska ihminen on siis täysin riippuvainen tukien välittömästä maksatuksesta, hänellä ei käytännössä ole mahdollisuuksia hakea muutosta, vaan hän joutuu tyytymään viranomaisten päätöksiin ja saneluihin, olivat ne millaisia tahansa.


        SANANVAPAUS

        Muutoksen kohta, jolla työttömyysturva voidaan lakkauttaa, jos henkilö on aiheuttanut omalla toiminnallaan työn tai toimenpiteen toteutumattomuuden, poistaa oikeuden vapaaseen mielipiteenilmaisuun.

        Jos työtön antaa kielteistä kritiikkiä toimenpidettä kohtaan, voidaan se tulkita omasta toiminnasta aiheutuneeksi hylkäämiseksi. Tällöin rehellisen, kielteisen kannan esilletuomisestakin seuraa edellämainittu rangaistus. Erään työttömän mukaan häntä rangaistiin jo siitä, että hän oli ilmoittanut työmarkkinatoimenpiteeseen suostumisensa syyksi työvoimatoimiston määräyksen. Ilmaisu koettiin mielenosoitukseksi.

        On kerrottu, että valtiorahoitteisia työttömien yhdistyksiä kiellettiin kommentoimasta uutta lakia rahoituksen lopettamisen uhalla. Edelleen on kerrottu, että tästä manipuloinnista on jäänyt joillekin tahoille myös todisteita.


        SEURAUKSIA

        Nämä pakotuskäytännöt ovat aiheuttaneet paljon negatiivisia seurauksia. Ne ovat epäilemättä omalta osaltaan vaikuttaneet maamme köyhyysongelman ja yleisen väkivallan voimakkaaseen lisääntymiseen. Aivan suoria seurauksia ovat:

        -Aitopalkallisten ja -ehtoisten työpaikkojen kato. Useat työnantajat käyttävät häikäilemättä hyväkseen työmarkkinatoimenpiteisiin pakotettuja säästääkseen palkkakustannuksissa. Kuntien työllistämistyöt, joista työttömät ennen saivat väliaikaisia helpotuksia taloudelliseen ahdinkoonsa, on pitkälti muutettu palkattomiksi työmarkkinatoimenpiteiksi.

        -Väkivalta ja mielenilmaukset ovat lisääntyneet paljon työvoima- ja sosiaalitoimistoissa, ja niissä on jouduttu turvautumaan paikoittain jo ammattivartijoihin. Enää raa'immat tapaukset uutisoidaan.

        -Pelkoa ja henkistä väkivaltaa esiintyy ”pöydän” molemmin puolin. Monet virkailijatkin tuntevat tekevänsä väärin, mutta ovat siihen pakotettuja oman työpaikan säilyttämiseksi. Osa ei ole jaksanut henkistä painetta, vaan lähtenyt muualle. Näin toimipisteisiin valikoituu hiljalleen käytäntöjä kyseenalaistamattomia virkailijoita.

        -Yhteiskunnasta erkaantuminen. Uutisoinnin mukaan kymmenet tuhannet nuoret ovat jo kieltäytyneet alistumasta nykyiseen järjestelmään, ja siirtyneet järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle. Miten he elävät, sitä ei tiedetä. Myös vanhempaa väkeä siirretään pois tilastoista, jotta viralliset työttömyysluvut saadaan näyttämään paremmilta.


        TÄSTÄ ESITYKSESTÄ

        Tätä esitystä on muokattu yli kuukauden ajan avoimissa ja laajaltiseuratuissa nettipalveluissa. Sen ovat lukeneet tuhannet ihmiset, ja laadintaan osallistunut asemaltaan erilaisia ihmisiä, myös työvoimatoimistossa palvelleita.


        LOPPUSANAT

        YK:n yleismaailmallisessa ihmisoikeuksien julistuksessa mainitaan: Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä. Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.

        EU:n perusoikeuskirja sanoo: ketään ei saa vaatia tekemään pakkotyötä eikä muuta pakollista työtä. Jokaisella on oikeus sananvapauteen. Tämä oikeus sisältää mielipidevapauden sekä vapauden vastaanottaa ja levittää tietoja tai ajatuksia viranomaisten siihen puuttumatta ja alueellisista rajoista riippumatta. Jokaisella on oikeus tehdä työtä ja harjoittaa vapaasti valitsemaansa tai hyväksymäänsä ammattia.

        Suomen perustuslaissa taataan elinkeinovapaus: Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

        Saattaa tuntua uskomattomalta, että Suomen kaltaisessa, sivistysvaltioksi tunnustetussa maassa rikottaisiin näitä kohtia vastaan, ja että esiintyisi tässä selvityksessä kerrotunlaista työttömien hädänalaisen tilanteen hyväksikäyttöä. Pitkälti tähän menettelyn onnistuminen myös perustuu. Vaikka asia on tuotu esille tunnustettuna epäkohtana eduskunnassa, mediassa ja presidentinvaaliväittelyissäkin, käytännölle ei ole tehty mitään. Koetaan, ettei asia kuitenkaan pohjimmiltaan voi olla näin, onhan Suomen hegemonia oikeusvaltiona niin vahva.

        Totuus kuitenkin on, että suuret määrät suomalaisia työttömiä on joutunut työskentelemään ja työskentelee juuri nytkin vastoin tahtoaan, palkatta, rangaistuksen uhan alla – aivan ILO:n pakkotyön määritelmät täyttävissä oloissa. Vaihtoehtona on kurjistaminen täysin kestämättömään tilaan.

        Lopuksi on paikallaan esittää itse lainmuutoksesta eräs mielenkiintoinen huomio. Sillä ei nimittäin ollut eikä ole mitään muuta tarkoitusta kuin mahdollistaa palkaton pakkotyö. Jo lainmuutosta ennen työtöntä rangaistiin, mikäli hän ei ottanut vastaan työvoimakoulutusta tai lainmukaista, palkallista työtä. Lakimuutoksen ainoa syy on se, että nyt hän ei saa enää kieltäytyä palkattomistakaan töistä, kunhan niitä kutsutaan nimellä työmarkkinatoimenpide.


      • terrorismi
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Stasin ideahan oli naapurivalvonta, ei silti jos tietäisin naapurin suunnittelevan tai tekevän jotain rikollista ilmoittaisin ilman muuta viranomaisille sehän on velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan. Jos salakuuntelulla saamme rikollisuutta ja terrorismia kuriin niin en ainakaan vastusta.

        Minulle ei kannata alkaa väittää mitään salaliittoteorioita joihin esim. jenkit ovat ihastuneet. Suurin osa asioista syntyy sattumalta tai ehkä suunnitellenkin mutta salaliittoteoriat ovat vain elokuvia varten. Ne tosin, ainakin osa, tehdään kovin toden tuntuisiksi ja siksi ehkä jotkut alkavat nähdä kummituksia sielläkin missä niitä ei ole.

        Yhden kaverin joihinkin Norjan tapauksiin viittaaminen oli hieman turhaa jos ajatellaan kansojen pärjäämistä tässä maailmassa, kun ollaan tekemisissä rikollisten kanssa tulee aina vahinkoja jotka tietysti ovat ikäviä. Mutta toinen mahdollisuus se, että terroristit ja muut rikolliset saavat huhkia vapaasti vaatii aivan varmasti moninkertaisen uhrimäärän.

        En tunne sitä tapausta yksityiskohtaisesti joten muutoin en siihen voi ottaa kantaa. Silti pidän NATO jäsenyyttä Suomelle mahdollisuutena joka kannattaa käyttää.

        Neuvostoliitto ja Venäjä eivät koskaan ole kunnioittaneet naapureitaan elleivät ne ole nöyristelleet sen edessä. Niitä ei voi erottaa toisistaan koska sama porukka istuu Kremlissä ainakin vielä muutaman vuosikymmenen kunnes luontainen poistuma ne korjaa.

        Neuvostoliitolla oli mahdollisuus näyttää Baltianmaille, Itä-Saksalle, Tsekeille, Slovakeille, Unkarilaisille jne kuinka hyviä ja mukavia he ovat. Aikaa oli kaksi sukupolvea mutta miten kävi? Kaikki ovat tai ainakin pyrkivät EU:hun ja NATO:n koska venäläiseen ei voi luottaa. En tarkoita tällä ketään yksilönä vaan yhteisönä. Heillä on joukkona samoja piirteitä kuin Aatun väellä, ME olemme muita parempia, ME haluamme muiden palvelevan meitä.

        Muuta ei ole osoitettavissa.

        Venäjä ei ole Suomelle uhka, sillä on Siperia jota hyödyntää ja rajamme on Pietarista riittävän kaukana.

        Toisessa maailmansodassa kuoli etnisissä puhdistuksissa ja sodankäynnissä lähes 30 miljoonaa neuvostoliittolaista. Jos Saksa olisi voittanut olisi koko silloinen Neuvostoliitto jätetty orjatyövoimaksi ja raaka-ainevarastoksi. Kenties vain 50 miljoonaa slaavia olisi jätetty henkiin.

        Baltian maille Hitler ei olisi antanut itsenäisyyttä. Samoin lähimmille kenraaleilleen Hitler sanoi että Suomi tullaan myöhemmin liittämään Suur-Saksan alueeseen.
        Tappio Saksalle olisi tarkoittanut etnistä puhdistusta Neuvostoliitossa.
        http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_paajutut/4886849.shtml

        Jos Suomi liittyy NATOon niin suomalaisiin lentokenttiin todennäköisesti kohdistetaan venäläisiä lyhyenkantaman ydinohjuksia.

        Mutta se siitä.

        Miltä tuntuu tulla toimeen 340 €:n kuukausituloilla?
        Itse ihmettelen jos tästä eriarvoistuvasta suosta päästään kuiville ilman väkivaltaa. Ja terroristeja on turha pelätä varsinkaan jos NATOon ei liitytä.


      • olen lukenut
        Kirje YK:lle kirjoitti:

        EU:n Kristittyjä vastaan, armon vuonna 2008 jkr , ja armon aikana. Grekoriaanisen ajanlaskun mukaan.


        Harmi vaan että kaikki tapahtuu niin kuin on profetoitu raamatussa, että EU:sta tulee anti-kristuksen 666 petovalta. Kanttaa seurata profetia palstaa sieltä voi lukea edeltä käsin mitä on tuleva tapahtumaan EU:ssa.
        Maassahan noin 80% kansalaissta kuuluu kristinuskonnon evlut suuntaukseen, ja raamattussa on paljon muutakin kuin joulu ja pääsiäinen.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000218&subcat=911


        "Lopunaikana useimpien rakkaus kylmenee"
        "veli käy veljeä vastaan"
        "kansa käy kansaa vastaan"
        "löytyneekö uskoa"

        http://www.laverdaduniversal.org/kandidaatit.html

        http://www.wwnet.fi/users/veijone/kirkko.htm

        EU-presidentin kuukausipalkaksi yli 20000 euroa?
        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1519129

        Tony Blair kääntyi katolilaiseksi
        http://iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1468958
        http://www.iltasanomat.fi/videot/uusimmat/1469033

        Jopa USA:n kristityt tietää että roomanvalalsta nousee esiin se viimeinen anti-kristus, se kuka se sitten on.... aika näyttää?

        Valitse tänään Jeesus
        http://www.youtube.com/watch?v=Yq-7t9nsgjE


        Lopunaikaan ihmiset menettää kansainväliset ihmisoikeudet ja Supo tai joku muu EU:n sisäistä turvallisuutta valvova elin ei pysty vaikuttaa asioihin.

        Ja eikä ne tavalliset perheen isät ja äidit jotka ovat siellä työssä edes halua turvata maan köyhällistöä, koska heillä ei ole varallisuutta, ja käsky heilä kuitenkin on turvata suur sijoittajat ja pörssi meklarit ja sellaset hemmot.

        Ei siellä joku yksittäinen henkilö voi edes muuttaa mitään maan politiikan suuntaa, he ovat vain työrukkasia suuressa EU:n sisäisessä "turvallisuus sirkuksessa" ja tokkopa edes kristittyjä siis uskovia. Vain uskova on kristitty, ja Jeesusta tarvii myös kaikki jotka haluaa pelastua ja on esivallan leivissä töissä.

        (lähde raamattu; jes.58, mal.3:5, jaak.2&5, 1.kor.5:9-13, joh.3:16-21 jne...)

        -------------------

        YK:n uuden ihmisoikeusneuvoston suhteen kyseisen kirjeen tilanne on valitettavasti tämä:

        Ihmisoikeusvaltuutetun toimiston mukaan kansalaisjärjestöjen tuottama tieto huhtikuun istuntoa varten olisi tullut toimittaa jo 30.10.2007 mennessä. Amnesty International, Human Rights Watch, International Service for Human Rights (ISHR) sekä International Federation for Human Rights (FIDH) esittivät huolensa lyhyeksi jäävästä valmistautumisaikataulusta.

        Kansalaisjärjestöjen mukaan kansalaisjärjestöjen osallisuus arviointiprosessiin vaarantuu, mikäli valmistautumiseen jätetään liian vähän aikaa. Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto suostui siirtämään aikarajaa marraskuun 20. päivään asti, vaikka järjestöt pyysivät aikarajan siirtämistä joulukuun loppuun.

        Istunto on siis siirretty helmikuusta huhtikuulle maamme osalta, mutta kirje olisi pitänyt saada lähtemään jo osapuilleen juuri samaan aikaan, kuin itse ensi kertaa kuulin tästä mahdollisuudesta. Kuten tiedotteesta on luettavissa, valmisteluaikaa on pidetty kummallisen lyhyenä.

        Tämähän ei tietenkään tarkoita, että ovet olisi lukittu YK:nkaan osalta marraskuun 20. päivä. Tiedotteita ihmisoikeusloukkauksista otetaan vastaan jatkuvasti. Englannintajaa olen yrittänyt löytää, toistaiseksi kehnoin tuloksin. Osaan kieltä itsekin jonkin verran, mutta soisin että käännös toimitettaisiin varmuuden vuoksi verrattomasti itseäni osaavamman toimesta.

        Olen muuttanut tekstiä joiltain osin. Kun alkuperäinen oli suunnattu vain YK:lle, voidaan tätä uudempaa jaella kenelle tahansa – ja EU:llehan se voidaan toimittaa siis ihan suomeksikin. Kirje on tietääkseni ensimmäinen seikkaperäinen ja kokonainen kooste maassamme toteutettavasta ihmisoikeusrikoksesta. Menettelyn onnistuminenhan on perustunut myös siihen, että kokonaisvaltainen kuva on monin tavoin hämärretty. Tämä kirje hälventää usvan ja tarjoaa rautalankamallin tarkoituksella monimutkaiseksi rakennetusta byrokratiahämäyssotkusta.

        Tällaisena tämä esitys on ase, jota kannattaa käyttää. Se on nyt jaeltavissa kaikkiin mahdollisiin ja miksei mahdottomiltakin tuntuviin osoitteisiin. Toivonkin, että tätä alettaisiin laajemminkin lähettää niin lehdille kuin sähköiseenkin mediaan, Ihmisoikeusliittoon, YK-liittoon, Eurooppalaisen Oikeusturvan Keskusliittoon, politiikan tekijöille, oikeustoimelle ja mihin tahansa hyväksikatsottuun kohteeseen.


        -


        SUOMEN VALTION TYÖTTÖMIIN KOHDISTAMAT TOIMENPITEET

        Nykyiset työttömiin kohdistetut toimenpiteet Suomessa on syytä saattaa yleisesti tietoon ja arvioitaviksi.

        Vuoden 2006 alusta astui voimaan muutos lakiin julkisesta työvoimapalvelusta. Työttömyysturvan vastikkeellisuutta lisättiin siten, että työmarkkinatoimenpiteestä

        -kieltäytymisestä
        -eroamisesta
        -omasta syystä aiheutuneesta erottamisesta tai siitä, että
        -omalla toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työmarkkinatoimenpide toteudu

        seuraa rangaistus.


        LAINMUUTOKSEN SEURAUKSET

        Seurauksena on ollut työttömien käyttö palkattomana työvoimana vailla oikeutta valita työtään. Toiminta täyttää ILO:n pakkotyömääritelmän ja rikkoo YK:n Ihmisoikeuksien Julistuksen artikloja, EU:n perusoikeuskirjaa, TSS-sopimusta sekä Suomen perustuslakia.


        TOIMINNAN ESITTELY

        Työmarkkinatoimenpiteen nimessä työtön voidaan määrätä mihin tahansa työhön, johon hänen katsotaan pystyvän.

        Työstä ei makseta palkkaa, koska sitä virallisesti kutsutaan joko kuntoutukseksi, valmennukseksi, työssäoppimiseksi tai harjoitteluksi. Kyseessä on kuitenkin aivan normaali, aito ja työllistäjälle tulosta tuottava työskentely.

        Työttömien käyttö on laaja-alaista: työmarkkinatoimenpiteiden nimissä ihmiset joutuvat toimimaan vaikkapa palkattomina tiskaajina, pakkaajina, hoitajina, huolto- ja kuljetustyöntekijöinä, toimistotyöntekijöinä... tai sitten, kuten myös on kerrottu, luovuttamaan markkinahinnaltaan hyvinkin suurien summien projektit ”harjoittelutyönä” työnantajiensa käyttöön ja hyödynnettäväksi.

        Suomessa on nyt vallalla tilanne, jossa aivan samasta työstä, josta yhdelle maksetaan lainmukaista palkkaa, maksetaan toiselle työmarkkinatukea (noin 400 euroa/kk) ja sen päälle ehkä harkinnanvaraista kulukorvausta (8 euroa/työpäivä) eli noin 172 euroa kuussa. Nämä ovat nettosummia. Bruttokeskipalkka Suomessa on noin 2 600 euroa.

        Toimenpiteiden kohteena olevalla ei ole irtisanomissuojaa, käytännön mahdollisuutta irtisanoutua eikä eläke-, loma- tai muitakaan normaalin työelämän oikeuksia. Ay-liike ei puutu asioihin mitenkään, koska kyseessä ei ole virallinen työ eikä työntekijällä ole varaa tai mahdollisuuttakaan maksaa ay-maksuja. Varsinaista valvovaa elintä ei ole.

        Eräs tapa on järjestää kurssi, johon kuuluu kuukausien työharjoittelu. Kurssi määrätään, sille on pakko hakeutua rangaistuksen uhalla, sen ei tarvitse olla millään tavalla ammattiin tai työhön valmentava eikä työttömän mielipidettä kysytä missään vaiheessa.


        RANGAISTUS TOIMEENPITEESTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ

        Mikäli työtön kieltäytyy tai eroaa hänelle määrätystä toimenpiteestä, hänen työmarkkinatukensa lakkautetaan. Lakkautus voi olla määräaikainen tai voimassa siihen asti, kunnes hän suostuu toimenpiteeseen tai löytää työtä. Näin tapahtuu myös, jos työnantaja erottaa hänet kertoen erottamisen johtuvan tekijän omasta syystä.

        Tällöin henkilö joutuu hakemaan sosiaaliavustusta. Koska kyseessä on viimesijainen etuus, toimeentulotuen saamisen ehdoksi voidaan asettaa – aivan välttämättömintä lukuunottamatta – kaiken omaisuuden realisointi ja ”syönti”.

        Rangaistuksena toimenpiteistä kieltäytymisestä minimitoimeentulotukea myös lasketaan – silloin kun sellainen myönnetään – ensimmäisestä kieltäytymisestä 20% ja toisesta 40%. Sosiaalitoimen antamien lukujen mukaan tämä tarkoittaa, että henkilölle jää asumiskustannusten jälkeen elämiseen enintään 311,50 (vähennys 20%) tai 233,62 (vähennys 40%) euroa kuukaudessa.

        Paitsi, että ihmisarvoinen elämä tällaisilla summilla Suomen kaltaisessa vauraassa ja kalliissa maassa on mahdotonta, näidenkin summien maksatuksessa viivytellään tai niihin kohdistetaan jopa lisää perusteettomia leikkauksia. Toimeentulotukilaissa kuitenkin sanotaan: "alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien."

        Mediassa on moneen kertaan kerrottu, että sosiaaliasiamiehiä on voimakkaasti painostettu olemaan kertomatta ihmisille näiden lakisääteisistä oikeuksista. On esiintynyt myös raporttien vääristelyä.

        Sosiaalitoimen käytäntöihin on jouduttu puuttumaan myös Suomen oikeusjärjestelmän kautta. Eduskunnan oikeusasiamies on sanonut omana kantanaan, että jatkuva sosiaalitukien tietoinen alibudjetointi rikkoo perustuslakia. Oikeusjärjestelmä on joutunut puuttumaan sosiaalitukien maksatuksen käytäntöihin, joissa henkilön tuloja ja menoja käsitellään virastoissa omavaltaisesti hakijan tappioksi.

        Tästä huolimatta niin sosiaalitoimi kuin työvoimatoimistotkin käyttävät usein päätöksissään mielivaltaa. Tämän mahdollistaa päätöksentekomenettely, joka käytännössä poistaa työttömän oikeusturvan.


        MUUTOKSENHAKUMAHDOLLISUUDET

        Kun työtön katsotaan tottelemattomaksi, johtui tämä sitten työttömän kieltäytymisestä, työllistäjän lausunnosta tai vaikkapa virheestä tiedonkulussa, työvoimatoimiston virkailija lähettää välittömästi katkaisulausunnon työttömyyskorvauksen maksajalle ja siirtää asian työvoimatoimiston omalle työvoimatoimikunnalle. Toimikunta vaatii työttömältä selvityksen asiasta määräajassa.

        Työvoimatoimikunnan käsittelyaika kestää useita viikkoja. Tänä aikana työttömän kaikki tuet on katkaistu, eikä hän saa tuloa edes katkaisulausuntoa edeltäneiltä päiviltä.

        Työvoimatoimikunta evää lähes poikkeuksetta sille ratkaistavaksi siirretyissä asioissa, työttömän antamasta selvityksestä huolimatta, työttömyyskorvauksen joko määräajaksi tai sitten siihen asti, kunnes työtön suostuu toimenpiteeseen tai löytää työtä.

        Vasta työvoimatoimikunnan lausunnon jälkeen sosiaalitoimi yleensä ratkaisee toimeentulotukihakemuksen, joten toimeentulotukiasian käsittely voi viedä viikkoja.

        Työvoimatoimikunnan lausunnon saatuaan työtön ei voi suoraan alkaa ajaa muutoksenhaun kautta asiaansa, vaan hänen täytyy vielä odottaa hylkäävää päätöstä työttömyyskorvauksen maksajalta, mikä voi jälleen viedä viikkoja. Vasta tämän jälkeen avautuu mahdollisuus valittaa työvoimatoimikunnan päätöksestä.

        Työvoimatoimikunnan päätöksestä valittaminen on siis tehty mahdollisimman hankalaksi, monimutkaiseksi ja aikaavieväksi. Valittaminen on myös yleensä tuloksetonta.

        Ahtaalle ajettu, väsynyt, lannistettu sekä rahaton työtön on kuitenkin tilanteessa, jossa henkiset ja fyysiset voimavarat enää aniharvoin antavat myöten lähteä ajamaan asiaa eteenpäin – silloinkaan, kun hänen kykynsä, tietämyksensä ja taitonsa tähän riittäisivät. Jos hän jaksaa, muutoksenhakuprosessin kokonaispituus on vähintään 1,5 vuotta.

        Mainittakoon myös, että Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta lukuisia langettavia päätöksiä pitkittyneistä oikeuskäsittelyistä. Lisäksi normaalin oikeuskäsityksen mukaan syytetty tulee todistaa syylliseksi. Näissä kaikissa työttömään kohdistetuissa käytännöissä edellytetään syytetyn todistavan itsensä syyttömäksi.

        On kuitenkin huomioitava eräs olennainen seikka. Näissä prosesseissa kiinnitetään huomiota vain siihen, onko tapauksissa toimittu lakiin julkisesta työvoimapalvelusta tehdyn muutoksen edellyttämällä tavalla. Siihen, ovatko tämä laki ja uudet käytännöt itsessään ihmisoikeuksien, YK:n periaatteiden, TSS-sopimuksen, perustuslain, etiikan ja moraalin mukaisia, ei millään tavalla puututa.

        Koska ihminen on siis täysin riippuvainen tukien välittömästä maksatuksesta, hänellä ei käytännössä ole mahdollisuuksia hakea muutosta, vaan hän joutuu tyytymään viranomaisten päätöksiin ja saneluihin, olivat ne millaisia tahansa.


        SANANVAPAUS

        Muutoksen kohta, jolla työttömyysturva voidaan lakkauttaa, jos henkilö on aiheuttanut omalla toiminnallaan työn tai toimenpiteen toteutumattomuuden, poistaa oikeuden vapaaseen mielipiteenilmaisuun.

        Jos työtön antaa kielteistä kritiikkiä toimenpidettä kohtaan, voidaan se tulkita omasta toiminnasta aiheutuneeksi hylkäämiseksi. Tällöin rehellisen, kielteisen kannan esilletuomisestakin seuraa edellämainittu rangaistus. Erään työttömän mukaan häntä rangaistiin jo siitä, että hän oli ilmoittanut työmarkkinatoimenpiteeseen suostumisensa syyksi työvoimatoimiston määräyksen. Ilmaisu koettiin mielenosoitukseksi.

        On kerrottu, että valtiorahoitteisia työttömien yhdistyksiä kiellettiin kommentoimasta uutta lakia rahoituksen lopettamisen uhalla. Edelleen on kerrottu, että tästä manipuloinnista on jäänyt joillekin tahoille myös todisteita.


        SEURAUKSIA

        Nämä pakotuskäytännöt ovat aiheuttaneet paljon negatiivisia seurauksia. Ne ovat epäilemättä omalta osaltaan vaikuttaneet maamme köyhyysongelman ja yleisen väkivallan voimakkaaseen lisääntymiseen. Aivan suoria seurauksia ovat:

        -Aitopalkallisten ja -ehtoisten työpaikkojen kato. Useat työnantajat käyttävät häikäilemättä hyväkseen työmarkkinatoimenpiteisiin pakotettuja säästääkseen palkkakustannuksissa. Kuntien työllistämistyöt, joista työttömät ennen saivat väliaikaisia helpotuksia taloudelliseen ahdinkoonsa, on pitkälti muutettu palkattomiksi työmarkkinatoimenpiteiksi.

        -Väkivalta ja mielenilmaukset ovat lisääntyneet paljon työvoima- ja sosiaalitoimistoissa, ja niissä on jouduttu turvautumaan paikoittain jo ammattivartijoihin. Enää raa'immat tapaukset uutisoidaan.

        -Pelkoa ja henkistä väkivaltaa esiintyy ”pöydän” molemmin puolin. Monet virkailijatkin tuntevat tekevänsä väärin, mutta ovat siihen pakotettuja oman työpaikan säilyttämiseksi. Osa ei ole jaksanut henkistä painetta, vaan lähtenyt muualle. Näin toimipisteisiin valikoituu hiljalleen käytäntöjä kyseenalaistamattomia virkailijoita.

        -Yhteiskunnasta erkaantuminen. Uutisoinnin mukaan kymmenet tuhannet nuoret ovat jo kieltäytyneet alistumasta nykyiseen järjestelmään, ja siirtyneet järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle. Miten he elävät, sitä ei tiedetä. Myös vanhempaa väkeä siirretään pois tilastoista, jotta viralliset työttömyysluvut saadaan näyttämään paremmilta.


        TÄSTÄ ESITYKSESTÄ

        Tätä esitystä on muokattu yli kuukauden ajan avoimissa ja laajaltiseuratuissa nettipalveluissa. Sen ovat lukeneet tuhannet ihmiset, ja laadintaan osallistunut asemaltaan erilaisia ihmisiä, myös työvoimatoimistossa palvelleita.


        LOPPUSANAT

        YK:n yleismaailmallisessa ihmisoikeuksien julistuksessa mainitaan: Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan. Jokaisella on oikeus ilman minkäänlaista syrjintää samaan palkkaan samasta työstä. Jokaisella työtä tekevällä on oikeus kohtuulliseen ja riittävään palkkaan, joka turvaa hänelle ja hänen perheelleen ihmisarvon mukaisen toimeentulon ja jota tarpeen vaatiessa täydentävät muut sosiaalisen suojelun keinot.

        EU:n perusoikeuskirja sanoo: ketään ei saa vaatia tekemään pakkotyötä eikä muuta pakollista työtä. Jokaisella on oikeus sananvapauteen. Tämä oikeus sisältää mielipidevapauden sekä vapauden vastaanottaa ja levittää tietoja tai ajatuksia viranomaisten siihen puuttumatta ja alueellisista rajoista riippumatta. Jokaisella on oikeus tehdä työtä ja harjoittaa vapaasti valitsemaansa tai hyväksymäänsä ammattia.

        Suomen perustuslaissa taataan elinkeinovapaus: Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

        Saattaa tuntua uskomattomalta, että Suomen kaltaisessa, sivistysvaltioksi tunnustetussa maassa rikottaisiin näitä kohtia vastaan, ja että esiintyisi tässä selvityksessä kerrotunlaista työttömien hädänalaisen tilanteen hyväksikäyttöä. Pitkälti tähän menettelyn onnistuminen myös perustuu. Vaikka asia on tuotu esille tunnustettuna epäkohtana eduskunnassa, mediassa ja presidentinvaaliväittelyissäkin, käytännölle ei ole tehty mitään. Koetaan, ettei asia kuitenkaan pohjimmiltaan voi olla näin, onhan Suomen hegemonia oikeusvaltiona niin vahva.

        Totuus kuitenkin on, että suuret määrät suomalaisia työttömiä on joutunut työskentelemään ja työskentelee juuri nytkin vastoin tahtoaan, palkatta, rangaistuksen uhan alla – aivan ILO:n pakkotyön määritelmät täyttävissä oloissa. Vaihtoehtona on kurjistaminen täysin kestämättömään tilaan.

        Lopuksi on paikallaan esittää itse lainmuutoksesta eräs mielenkiintoinen huomio. Sillä ei nimittäin ollut eikä ole mitään muuta tarkoitusta kuin mahdollistaa palkaton pakkotyö. Jo lainmuutosta ennen työtöntä rangaistiin, mikäli hän ei ottanut vastaan työvoimakoulutusta tai lainmukaista, palkallista työtä. Lakimuutoksen ainoa syy on se, että nyt hän ei saa enää kieltäytyä palkattomistakaan töistä, kunhan niitä kutsutaan nimellä työmarkkinatoimenpide.

        Uskon Jeesukseen Jumalan poikana ja ihmiskunnan vapahtajana mutta aikaisemmin olen pitänyt Ilmestyskirjaa täysin kahelina ja sopimattomana Raamattuun.

        Kerran kieltäydyin töistä koska työvuoroni tulisi olemaan aina 24 tuntia per vuoro. Soitin työsuojelupiiriin ja siellä sanottiin kieltäytymiseni työstä olevan perusteltua.
        Työvoimatoimisto kuitenkin laittoi 12 viikon karenssin koska "työnantajalta saadun selvityksen mukaan siellä noudatetaan työaikalakia."

        Oikeastaan työvoimatoimisto voisi lopettaa talousrikospoliisiyksikön toiminnan: työvoimatoimistosta soitettaisiin yrityksiin ja kysyttäisiin tehdäänkö siellä talousrikoksia. Vastaus olisi rikospoliisille "työnantajalta saadun selvityksen mukaan siellä ei tehdä talousrikoksia." Ei siis tarvitse tarkastaa yhtiön kirjanpitoa.

        Työnantaja voi myös ilmoittaa "meidän laitteemme ja ajoneuvomme ovat kaikki hyvässä kunnossa". Ei siis tarvitse siis enää autojakaan katsastaa eikä turhaan kutsua työsuojelupiiriä käymään paikalla.
        Oikeastaan työsuojelu kokonaisuudessaan voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana sillä työnantaja ilmoittaa työvoimatoimistolle "me noudatamme kaikessa lakia ja kaikki on aina kunnossa."
        Suomen valtiokin voi ilmoittaa "me noudatamme kaikessa YK:n ihmisoikeusjulistusta."


      • Kirje YK:lle
        olen lukenut kirjoitti:

        Uskon Jeesukseen Jumalan poikana ja ihmiskunnan vapahtajana mutta aikaisemmin olen pitänyt Ilmestyskirjaa täysin kahelina ja sopimattomana Raamattuun.

        Kerran kieltäydyin töistä koska työvuoroni tulisi olemaan aina 24 tuntia per vuoro. Soitin työsuojelupiiriin ja siellä sanottiin kieltäytymiseni työstä olevan perusteltua.
        Työvoimatoimisto kuitenkin laittoi 12 viikon karenssin koska "työnantajalta saadun selvityksen mukaan siellä noudatetaan työaikalakia."

        Oikeastaan työvoimatoimisto voisi lopettaa talousrikospoliisiyksikön toiminnan: työvoimatoimistosta soitettaisiin yrityksiin ja kysyttäisiin tehdäänkö siellä talousrikoksia. Vastaus olisi rikospoliisille "työnantajalta saadun selvityksen mukaan siellä ei tehdä talousrikoksia." Ei siis tarvitse tarkastaa yhtiön kirjanpitoa.

        Työnantaja voi myös ilmoittaa "meidän laitteemme ja ajoneuvomme ovat kaikki hyvässä kunnossa". Ei siis tarvitse siis enää autojakaan katsastaa eikä turhaan kutsua työsuojelupiiriä käymään paikalla.
        Oikeastaan työsuojelu kokonaisuudessaan voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana sillä työnantaja ilmoittaa työvoimatoimistolle "me noudatamme kaikessa lakia ja kaikki on aina kunnossa."
        Suomen valtiokin voi ilmoittaa "me noudatamme kaikessa YK:n ihmisoikeusjulistusta."

        Taitaa olla joka EU maassa sama asia.

        EU joidenkin mukaan alusta alaken luotiin fasistiseksi valtioliitoksi, ja raamatun mukaan se kääntyi jo vähemmistö köyhällistö kristittyjä vastaan.

        Ei demokratia takaa ihmisoikeuksia missään päin maailmaa vaan ainostaan sen että 51% voi alistaa vaikka loput 49%, se on vielä sitä oikeiston ihannoimaa "demonkratiaa".

        Ne jotka jää vähemmistöön ja joiden ihmisoikeuksia sorretaan ja poljetaan ne leimataan oikeiston fundamenttali porvarien omistamalla valtamedialla terroristeiksi tai muuten yhteiskuntaan sopimattomaiksi.

        Jopa heikompia ihmisiä suljetaan puolue klaanien johdosta laitoksiin maassamme jos ne kyseenalaistaa järjestelmää.

        Ja ne pumpataan laitoksissa tai avohoidossa täyteen synteettisiä lääkkeitä jotta ne saadaan hiljaiseksi.


    • kyll' valtio hoitaa

      poikeustila ja armeija survoo kapinoitsijat maanrakoon jos jotain yrittävän.


      Köyhät ovat perseestä ja rikkaat pillusta

      Ikä yli 65 ja tulotaso alle 1000€/kk ja pitäisi viedä saunantaa, kun ei jäälauttoja enää ole.
      Eskimoiden luonnolinen tapa hoitaa vahuus raihnasuus ja vammaisuus.

    • Ainahan****

      Sitä on ollut, muodossa tai toisessa.
      Täysin vapaasti kaikki saavat kuunella puheluni ja avata kirjeeni.
      Todella tärkeät asia toimitetaan asiaosaisen kanssa kasvokkain ilman kolmatta osapiolta.
      Huomioni ns terrorismista on sivulliset saaneet kärsiä eniten, siis satunnnaiset ohikulkijat ja väärään aikaan pikalla olleet.

      Muuten eikös valtiokin harrasta terrorismia nimellä demkratia?
      Muutetaan lakia että vanhanlain mukaan tehty työ ja teko saadaan rangaistavaksi uuden lain mukaan?

      • Kun tapaat kaverisi jolle sinulla on tärkeää asiaa, niin muistathan ottaa kännykästäsi akun irti, tai vielä parempi "UNOHTAA" kännykkäsi kotia. Näin toimien on kasvotusten kaverin kanssa keskustelu oikeasti LUOTTAMUKSELLISTA.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe