Aina joskus törmää hauskoihin asioihin. Sellaisena pidän linkin takana olevaa juttua, vaikka tosielämässä sellaisen kohdatessaan voi tulla suhtautumisvaikeuksia. Kysymys on sinänsä vakavasta asiasta, nimittäin kaupunki-ihmisten vieraantuminen normaaleista elämään ja elämiseen kuuluvista asioista. Enempään ihmisten vieraannuttamiseen luonnosta ei taida olla enää varaa.
http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/240278.html
Maalla on mukavaa
8
289
Vastaukset
- unelmista, jotka
törmäsivät elämän realiteetteihin.
Löyhäpäitä kaupunkilaisia riittää ihmisten riesaksi asti viisauksineen. - kokoomuksen vihollinen no2
...suvaitsemattomuutta ja hurskastelua. Osataan pörssikurssit ja hallitaan tietokonepelit mutta elämästä ja eläimistä ei tiedetä oikeasti mitään.
- pellava
että ahtaassa kaupungissa tyhmyys tiivistyy. Kai sitä nyt lapsille voi sanoa, että hevosellakin on kikkeli.
- kun masentuu
niin sitä tahtoo tuuliin raikkaisiin....
Toivottavasti tuon jutun lukeminen raikastaa monen kennostoasukkaan mieltä.
Kyllä on kummia eläjiä nykypäivänäkin vielä olemassa.
Voihan se olla niinkin, ettei lapset tuosta eniten kärsineetkään, vaan emäntä itse.
Jos ei enää jaksanut unelmoida itseään useammin orgasmiin.
Kastui housut joka kerta kun ohi kulki.
Luulen että lapset joutuvat tuollaisella kasvatuksella hyvinkin pian koululiusatun asemaan.
Sitten tekevät alaikäisenä lapsia, kun ovat luulleet saavansa vain umpilisäkettä vatsaonteloonsa. Esimerkkisi ei kerro paljonkaan merkittävistä vieraantumisen vaaroista. Nykyajan nopea tekninen kehitys vieraannuutta ihmisiä paljon tuntuvammin niin, että se vaikuttaa ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Tietotekninen osaaminen on ollut hakusessa esim. vanhemmilla ihmisillä, mikä on vaikeuttanut mm. heidän pankkiasioimisiaan. Maalta kaupunkiin tulleilla ummikoilla on myös välillä vaikeuksia julkisissa liikennevälineissä toimisen kanssa. Nämä voivat todellisia rajoitteita ihmisten elämässä.
Työnjaon eriytyminen näkyy myös määrätynlaisen uusavuttomuuden lisääntymisenä. Joskus aiemmin perheessa tehtiin niin paljon kotitöitä itse kuin mahdollista. Nyt ruuanlaitto on ollut mahdollista melkein lopettaa ja siirtyä ulkona syömiseen, siivous on voitu ulkoistaa, tulenkäsittelyyn ei ole kosketusta jne. Myös lasten kasvatus perheissä on vähentynyt, kun lapset ovat suuren osan ajastaan perhepäivähoidossa ja koulussa. Joitakin nuoria perheitä pitää opettaa kädestä pitäen tavanomaisissa arkipuuhissa. Ennen aikaan perheen vanhemmilla lapsilla oli usein osavastuu perheen kotiaskareiden pyörittämisessä, jolloin syntyi taito tehdä asioita. Huomaan tämän piirteen omasta vaimostanakin, joka on sisarussarjan vanhin ja varmaan sen vuoksi arkiasioissa aivan ylivertainen sisariinsa verrattuna, koska on joutunut lapsena pitämään huolta jo näistäkin. Lapset ovat jo varhaisella iällä innostuneita auton pesusta, ruuan laitosta, kahvin keittämisestä, leipomisesta, saunapuiden sytyttämisestä, kaupassa käymisestä jne. Itse ole antanut lasteni olla aktiivisesti mukana tällaisissa puuhissa aikoinaan, koska koin ne opetustilanteina elämää varten.
Luonnosta irtaantuminen on tosiasia ja sinänsa valitettavaa. Hevosia ja muita eläimiä kaupunkilaislapset kyllä näkevät eläintarhoissa ja tytöillä hevosharrastus on yleistä. Kapunkilaisillakin on paljon esim. koiria lemmikeinä.
Ongelmallisempi asia voi olla se, etteivät kapunkilaisnuoret liiku luonnossa ja osaa hyödyntää siellä taitojaan. Omia lapsiani olemme vieneet tietoisena tästä vaarasta marjan- ja sientenpoimiseen, mistä voi tehdä mielenkiintoisen kokemuksen, sillä metsässä rämpiseen ja oudoissa paikoissa kulkemiseen voi liittyä lapsen silmin myös aina vähän jännitystä. Suorastaan ylpeä oli tilanteessa, missä silloin 14 vuotias tyttäreni oli maalaissekkujensa kanssa kalastamassa ja he saivat isohkon hauen saaliiksi. Rannalla nämä maalaisserkut olivat ihan äimän käkenä, kun sanoin, että sitten vaan perkuuhommiin. Kaupunkilainen tyttäreni tarttui puukkoon ja haukeen ja hoiti homman käden käänteessä, sillä olin asian hänelle opettanut jo kun olimme lasteni kanssa käyneet kalastamassa. Hän muisti myös, että hauen sappi pitää poistaa varoen, ettei kala pilaantuisi rikkoutuvan sapen myötä. Nyt aikuisena hän käsittelee kalaa paljon sujuvammin kuin mihin itse pystyn.
Kun johonkin tällaiseen luonnossa kulkemiseen aikoinaan tarttuu, siitä voi tulla sitten elämänikäinen tapa. Omassa perheessäni varsinkin nuorin tyttäreni "pakottaa" minut kansssaan vaikka kaatosateella metsään, sillä niitä sieniä, mitä lapsena kerättiin, on pakko saada ruuan kanssa edelleen. Näin esim. itse poimituista sienistä tehty kanttarellikastike on pakollinen lisuke kalapaistoksen kanssa.
Uusavuttomuuden lisääntyessä, lapsia pitäisi kouluttaa näihin elämänaskareihin tietoisesti, jos vanhempien tiedot ja taidot ovat myös hakusessa. Luokkaretkien kohteeksi voisi ottaa tällaisen toiminnan sen sijaan, että lähdetään johonkin huvipuistoon panemaan päätä pyörälle erilaisissa laitteissa.- Toteilevainen
Muistuupa mieleeni taannoinen viesti, jossa Mielipidepankki päivitteli sitä, että maalla lanta haisee, kun sitä levitetään lannoitteeksi pellolle.
MPP on siis aivan väärä kaveri luennoimaan luonnosta vieraantumisesta, koska on itse aivan yhtä pihalla kuin avaajan naapuri. - kokoomuksen vihollinen no2
...jos on tottumaton elämään erilaisissa ympyröissä kuin että pyritään peittelemään normaaliin elämänmenoon kuuluvia asioita. Tämän päivän kaupunkilaisista on monet maalla syntyneitä, eivätkä he varmaan arkaile kertoa jälkikasvulleen että hevosella on pippeli. Teillä asiat tuntuu olleen hoidossa.
Toteilevainen kirjoitti:
Muistuupa mieleeni taannoinen viesti, jossa Mielipidepankki päivitteli sitä, että maalla lanta haisee, kun sitä levitetään lannoitteeksi pellolle.
MPP on siis aivan väärä kaveri luennoimaan luonnosta vieraantumisesta, koska on itse aivan yhtä pihalla kuin avaajan naapuri.Minusta maaseudun hajuhaitat on syytä tuoda esille, sillä ne ovat ongelma. Normaali paskanhaju nyt ei monia hetkauta, mutta sellainen haju, mikä leviää kilometrien päähän ympäristöön luulisi hetkauttavan. Enimmäkseen olen näistä hajuhaitoista tuonut esille minkkitarhojen todella ällöttävän silakanrehutuoksun. Omalla koirallani menee pää pyörälle ohittaessamme tällaista paikkaa. Se alkaa haukkumaan vastenmielisyyttä tuntien. Jopa siis koirakin tajuaa mistä on kyse.
Nämä hajut leviävät naapurostoon ja esim. Kalajoen seudulla haittaavat matkailuelinkeinon yrittäjiä. Kohtuus siis kaikessa, mutta minun kuvaamani hajuhaitat ovat aina ylittäneet kaikki kohtuuden rajat. Niissä maatalousyrittäjä ei selvästikään ole piitannut siitä, mitä haittoja hän muille aiheuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202235- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221304- 851264
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1261074Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel661018Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252935- 65906