vaununi on hobby-86, ostettu ilman mitään opastusta että kuinka vehkeet toimii ja nyt en sitten saa jääkaappia sähköllä toimimaan. osaiskos joku taas äkkinäistä neuvoa...
jääkaapin toiminta sähköllä
26
13897
Vastaukset
- R.J
yleensä niissä on kytkin verkkovirralle,ei saisi olla päällä kaasukäytön aikana ettei mene päälle kun kytkee vaunun verkkosähköön,kuumenee liikaa.
jos ei vieläkään toimi täytyy tarkastaa kaapin sähkövastus saattaa olla palanut.- tamarindi
on kytkimet verkkovirralle ja akulle mut niistä ei tapahdu mitään. voiskos sen vastuksen palamisen jotenkin itse todeta vai pitääkö viedä ammattimiehelle?
- otta myyjään
yhteys, ja pyytää häntä selvittämään puuttuvat tiedot. Tai jos tuttavapiirissäsi on joku karavaanari niin hänkin yleensä osaa opastaa ja kädestä pitäen näyttää eri toiminnot.
Minäkin voisin, jos tietäisin asuinpaikkasi ja jos se sattuu olemaan itseäni lähellä.- tamarindi
kaiken opastuksen vastaan, asun joensuun lähellä ylämyllyllä
- misar
tamarindi kirjoitti:
kaiken opastuksen vastaan, asun joensuun lähellä ylämyllyllä
sitten on väärällä puolella Suomea itseeni nähden. Mutta koeta kysyä tuolta.
Kuopion Vaunuhuolto Oy, Vanttitie 7, 70460 Kuopio, puh. (017) 364 3899, f. (017) 259 1899, kuopionvaunuhuolto@luukku.com. - Kra
tamarindi kirjoitti:
kaiken opastuksen vastaan, asun joensuun lähellä ylämyllyllä
Meijän kylän immeisiä... tuttu on paikka vaikken siellä nykyisin asukaan kuin joskus lomilla.
Nyt on pakko todeta, että sinun tiedonpuute vaunun sähkö- ja kaasulaitteista on sitä luokkaa, että vaunuilu voi käydä hengelle huvaksi. Tämä ei ollut mikään moite vaan kehoitus hankkia perustiedot vaunun laitteiden turvallisesta käytöstä, sinun ja läheistesi turvaksi.
Sinua lähin ihminen, jonka tiedän varmasti olevan asiasta perillä on Pesosen Erkki (se Autoliiton kouluttajakaveri). Uskoisin että hän neuvoo mielellään...
Ei tarvihe männä Kuopijjjoon asti utelemmaan.... - Kra
Kra kirjoitti:
Meijän kylän immeisiä... tuttu on paikka vaikken siellä nykyisin asukaan kuin joskus lomilla.
Nyt on pakko todeta, että sinun tiedonpuute vaunun sähkö- ja kaasulaitteista on sitä luokkaa, että vaunuilu voi käydä hengelle huvaksi. Tämä ei ollut mikään moite vaan kehoitus hankkia perustiedot vaunun laitteiden turvallisesta käytöstä, sinun ja läheistesi turvaksi.
Sinua lähin ihminen, jonka tiedän varmasti olevan asiasta perillä on Pesosen Erkki (se Autoliiton kouluttajakaveri). Uskoisin että hän neuvoo mielellään...
Ei tarvihe männä Kuopijjjoon asti utelemmaan....Saitko vaunun mukana kaikki käyttöohjeet?
Sellaiset (monesti jopa suomenkieliset) ovat aina vaunun mukana (uutena):
- kaasuliedestä (ja uunista jos sellainen on)
- jääkaapista
- lämmityslaitteista
- jne...
- toiminut 20v.
Siis verkkosähköllä vai akkusähköllä. Onko jääkaappi 2- 3 toiminen.
Ainakin Upo kaapissa on kaasulla käynnistinnappi ja tehonsäätönuppi vasemmalla ja oikeassa laidassa keinukatkaisija verkkosähkölle ja vastaava tehonssäätönuppi sille.
Mun vanhassa ei edes ole mahdollisuutta akkuvirtaan.
Pelaako sulla muut verkkosähkölaitteet, lataako laturi, löytyykö virtaa pistokkeista. Katso ensin pääsulakkeet/katkaisin ja jatka siitä eteenpäin. Yleismittari voisi olla avuksi. - jääkaapin
merkki ja tyyppimalli. Se voisi auttaa tiedonantamisessa.
Onko kaapin sähköjohto kiinni pistorasiassa ja tuleeko niihin jännite? Toimiiko mikään muu kohde 230V jännitteellä?
Ja ei kaasua ja sähköä samanaikaisesti. Vain yksi toiminto kerralla.- tamarindi
vasemmalla ylhäällä on kytkimet akulle ja verkkovirralle, kumpikaan ei toimi, enkä löytänyt sieltä edes töpseliä minkä vois työntää pistorasiaan, joihin kyllä tulee virta silloin kun on verkkovirta kyljessä, ne ei siis toimi akulla, onko se ihan normaalia? akku latautuu kyllä normaalisti, nytkin on virtaa, sisävalot palaa normaalisti. missähän ne sulakkeet vois olla, kaikki paikat oon mielestäni tutkinut ja mistään ei löydy. kaapissa on joku sähkörasia mut ei sulakkeita
- setoimii
Kyllä se toimii, mutta ei siitä mitään ääniä kuulu ja sitten se on ainakin sähköllä hidas kylmenee. Laita se kytkimestä päälle, odota 2 tuntia ja kokeile onko yhtään kylmennyt. Näin ainakin meidän hobbyssa.
- otek
vaikka minulla on 3 vuotta vaunu niin kestää aikaa saada sähköllä kaappi kylmäksi.Varsinkin jos ruuat lämpimiä.Jääkapin saa hetkessä kylmäksi pistämällä osan ruuista esim. makkarat pakkaseen ennen viikonloppua tai 1-2 kylmäkallella.Melkein pakko kuumana kesänä.
- Kra
otek kirjoitti:
vaikka minulla on 3 vuotta vaunu niin kestää aikaa saada sähköllä kaappi kylmäksi.Varsinkin jos ruuat lämpimiä.Jääkapin saa hetkessä kylmäksi pistämällä osan ruuista esim. makkarat pakkaseen ennen viikonloppua tai 1-2 kylmäkallella.Melkein pakko kuumana kesänä.
Varsinkin lämpimään vuodenaikaan, laita ensin tyhjänä jääkaappi päälle. Kaasulla toimii kaikkein tehokkaimmin. Kun kaappi on kunnolla jäähtynyt laita vasta sitten ruuat kaappiin, siihen saakka pidä kylmälaukussa tms.
Jos sinulla on mukana pakasteita jotka tarvii sulattaa ennen ruuaksi laittoa, niin hyödynnä sekin kylmä avustamaan jääkaappia. Pakaste sulaa jääkaapissa hitaammin, mutta jääkaappi toimii paremmin.
Jääkaapin kaasutoimintoa kannattaa käyttää säännöllisesti vähintäänkin muutamia kertoja vuodessa, muuten sitä ei tarvittaessa saa toimimaan ollenkaan. Joskus jääkaapin sisuksiin kertyy hämähäkin seittejä ym tavaraa ja kun laitat kaasulle, niin kaapista tulee käryjä vaunuun sisällekin.
- tamarindi
tähän asti keskusteluun osallistuneille! laitoin lämpömittarin jääkaappiin ja kytkimen akulle, ei se ainakaan jäähtynyt, päinvastoin lämpeni päivän mittaan, nyt kokeilen verkkovirralla, kaasulla en voi vielä testata kun pullo lähes tyhjä. mutta yks kysymys heräsi lisää: akkuvirralla pistorasiat ei toimi mut verkkovirralla kylläkin, samoin lisää sisävaloja syttyy keittiöön ja vessaan kun virta tulee verkosta, kuuluuko näin ollakin vai onko jossain akkusysteemeissä kenties vikaa? sulakkeita en ole löytänyt edelleenkään. ja pakko mainita, en tunne henk.koht. vielä yhtäkään karavaanaria mutta varsin avuliasta ja ystävällistä porukkaa tunnutte olevan, ainakin tään keskustelupalstan perusteella, kiitos!
- Sierra-Foxtrot-Charlie
Kertomasi perusteella suosittelen ihan vilpittömästi sinulle kääntymistä vaunuhuoltoliikkeen puoleen.
Todennäköisimmin vaunusi akku on lopussa. Muutenkin kannattaa laitteisto tarkastuttaa asiantuntevassa huoltoliikkeessä. Ihan vain turvallisuusmielessäkin. - tamarindi
Sierra-Foxtrot-Charlie kirjoitti:
Kertomasi perusteella suosittelen ihan vilpittömästi sinulle kääntymistä vaunuhuoltoliikkeen puoleen.
Todennäköisimmin vaunusi akku on lopussa. Muutenkin kannattaa laitteisto tarkastuttaa asiantuntevassa huoltoliikkeessä. Ihan vain turvallisuusmielessäkin.ja yllättävän nopeesti, eli onko sierra oikeassa, akku sökö? mut hei miks sitten kattovalot ja osa siitä vessan valosta palaa? voi kääk ja ne vaunuhuollot maksaa niin pirusti ja tässä on ollu kaikenlaista rahanmenoo...
- Sierra-Foxtrot-Charlie
tamarindi kirjoitti:
ja yllättävän nopeesti, eli onko sierra oikeassa, akku sökö? mut hei miks sitten kattovalot ja osa siitä vessan valosta palaa? voi kääk ja ne vaunuhuollot maksaa niin pirusti ja tässä on ollu kaikenlaista rahanmenoo...
Vaunussasi on kaksi erillistä sähköjärjestelmää:
- 12 voltin tasasähköjärjestelmä, joka saa energiansa sitä akusta. Että akussa riittäisi sitä 12V sähköä pitää sitä ladata välillä, joko auton käydessä sen moottorin oman laturin avulla tai sitten ns. verkkosähköllä.
- 230 voltin vaihtosähköjärjestelmä, joka saa energiansa valtakunnan verkosta liittämällä vaunu yhdyskaapelilla tolppapistorasiaan.
Kun vaunu on liitetty valtakunnan verkkoon toimii samalla myös siihen kiinteästi asennettu automaattilaturi ja pitää akun täydessä latingissa.
Kaikki valaisimet vaunussa toimivat 12V sähköllä ja jos akku on sökö, niin ne toimivat verkkolaturin avulla, kun vaunu on kytkettynä valtakunnanverkkoon.
Jääkaapissa on kolme toisistaan täysin erillistä absorptionkierron lämmitysjärjestelmää:
- nestekaasupoltin.
- 12V lämmitysvastus,
- 230V lämmitysvastus.
Jos kaappi ei jäähdy jollakin energiamuodolla ja jäähtyy jollain toisella, tarkoittaa se sitä, että toimimattoman energian lämmityssysteemi on rikki. Yleensä lämmitysvastus on se, joka rikkoutuu. Kaasupuolella taas suutin tukkeutuu.
Kaiken edellä luetellun lisäksi vaunun sähköjärjestelmästä löytyy erinäinen määrä sulakkeita, virtakiskoja, releitä ym. sähkövarusteita, sähkövarusteita joiden kunto vaikuttaa järjestelmien toimintaan.
Näin keskustelupalstan kautta minun on vaikeaa pitää sinulle tyhjentävää sähköopin kurssia, vaikka kuinka haluaisinkin.
Suosittelen siis edelleenkin kääntymistä ammattimiehen puoleen, vaikka se vähän maksaisikin. Ihan vaan turvallisuussyistä. - höh
tamarindi kirjoitti:
ja yllättävän nopeesti, eli onko sierra oikeassa, akku sökö? mut hei miks sitten kattovalot ja osa siitä vessan valosta palaa? voi kääk ja ne vaunuhuollot maksaa niin pirusti ja tässä on ollu kaikenlaista rahanmenoo...
Vaunussa on kahdenlaisia pistorasioita. Verkkovirralle on samanlaisia shuko pistorasioita kuin kotonakin on. Näihin ei tule virtaa, ellei ole kytkeytyneenä kaapelilla tolppasähköön.
Toiset pistorasiat ovat pyöreäreikäisiä 12 V pienemmälle tupakansytytin tulpalle mitoitettuja akkusähkö pistorasioita. Näihin pitäisi tulla virta aina kun akussa on virtaa. 12 V jännite tulee näihin pistorasioihin myös verkkosähkön kytkettynä ollessa akkulaturin kautta syötettynä.
Vaunun jääkaappia ei yleensä ole kytketty toimimaan vaunun akusta sellaisenaan. Usein jääkaapin 12 V kytkentä on toteutettu vaunuun syötetyn akun latausvirran avulla. Noin yksinkertaisesti esitettynä. Vaunun akku ei jaksa kauan pitää jääkaappia toiminnassa ennen tyhjentymistään. Vie jääkaappi niin paljon virtaa.
Kaikki nämä johdot (pistorasiat ja käyttölaitteet) ovat tietenkin suojattuja sulakkeilla. Tärkeää olisi selvittää minkä sulakkeen takana mikin laite toimii.
Tuossa ylempänä samassa ketjussa nimimerkki Kra esitti henkilöä samoilta seuduilta, jonka puoleen kannnattaisi kääntyä kysymyksineen. Osaava henkilö laitteet nähtyään osaisi auttaa paljon paremmin suoraan paikalla, mitä me täällä palstalla koskaan.
Suosittelen ottamaan henkilökohtaisesti kontaktia asiantuntevaan tahoon. - Kra
höh kirjoitti:
Vaunussa on kahdenlaisia pistorasioita. Verkkovirralle on samanlaisia shuko pistorasioita kuin kotonakin on. Näihin ei tule virtaa, ellei ole kytkeytyneenä kaapelilla tolppasähköön.
Toiset pistorasiat ovat pyöreäreikäisiä 12 V pienemmälle tupakansytytin tulpalle mitoitettuja akkusähkö pistorasioita. Näihin pitäisi tulla virta aina kun akussa on virtaa. 12 V jännite tulee näihin pistorasioihin myös verkkosähkön kytkettynä ollessa akkulaturin kautta syötettynä.
Vaunun jääkaappia ei yleensä ole kytketty toimimaan vaunun akusta sellaisenaan. Usein jääkaapin 12 V kytkentä on toteutettu vaunuun syötetyn akun latausvirran avulla. Noin yksinkertaisesti esitettynä. Vaunun akku ei jaksa kauan pitää jääkaappia toiminnassa ennen tyhjentymistään. Vie jääkaappi niin paljon virtaa.
Kaikki nämä johdot (pistorasiat ja käyttölaitteet) ovat tietenkin suojattuja sulakkeilla. Tärkeää olisi selvittää minkä sulakkeen takana mikin laite toimii.
Tuossa ylempänä samassa ketjussa nimimerkki Kra esitti henkilöä samoilta seuduilta, jonka puoleen kannnattaisi kääntyä kysymyksineen. Osaava henkilö laitteet nähtyään osaisi auttaa paljon paremmin suoraan paikalla, mitä me täällä palstalla koskaan.
Suosittelen ottamaan henkilökohtaisesti kontaktia asiantuntevaan tahoon.Vois kuvitella "kotiasentajan" tekevän vaunun sähköjärjestelmässä, on että sekoittaa 12V ja 230V järjestelmät keskenään. Niitä kun ei ole aina selvästi merkitty, että kummastako on kyse.
No tosin henki siinä vaan voi mennä, ei sen kummempaa. Mutta useimmiten se vahinko osuu jollekin muulle kuin kyseisen "sähköpyydyksen" rakentajalle. - yleismittari
Kra kirjoitti:
Vois kuvitella "kotiasentajan" tekevän vaunun sähköjärjestelmässä, on että sekoittaa 12V ja 230V järjestelmät keskenään. Niitä kun ei ole aina selvästi merkitty, että kummastako on kyse.
No tosin henki siinä vaan voi mennä, ei sen kummempaa. Mutta useimmiten se vahinko osuu jollekin muulle kuin kyseisen "sähköpyydyksen" rakentajalle.Jos meinaa jotakin asentaa, niin pitää myös olla mittari, mikä maksaa vain 20€.
Sillä pystyy kokematonkin katselemaan tuleeko piuhaan jännitettä ja minkälaista.
Ei ne sähkötyöt vaikeita ole kun on ajatus mukana. - Vaunuilija
tamarindi kirjoitti:
ja yllättävän nopeesti, eli onko sierra oikeassa, akku sökö? mut hei miks sitten kattovalot ja osa siitä vessan valosta palaa? voi kääk ja ne vaunuhuollot maksaa niin pirusti ja tässä on ollu kaikenlaista rahanmenoo...
Minun vaunussani on 12 V käyttö kytketty irti, eli se toimii vain kaasulla tai 230 voltilla. Tämä edellisen omistajan toimesta kun oli jääkaappi pari kertaa tyhjentänyt 12 V akun. En ole kaivannut tuota 12 V toimintoa niin paljon, että olisin ruvennut uudelleen kytkemään sitä.
- Anonyymi
Kra kirjoitti:
Vois kuvitella "kotiasentajan" tekevän vaunun sähköjärjestelmässä, on että sekoittaa 12V ja 230V järjestelmät keskenään. Niitä kun ei ole aina selvästi merkitty, että kummastako on kyse.
No tosin henki siinä vaan voi mennä, ei sen kummempaa. Mutta useimmiten se vahinko osuu jollekin muulle kuin kyseisen "sähköpyydyksen" rakentajalle."Kotiasentajalta"kysymys?Mökkijääkaappi kaasu/sähkö 220v/akku 12v. Palaako sulake jos virta päällä molemmissa sähkö ja akku,ja valintakatkaisijasta laittaa 220v,päälle,tai päinvastoin valintakatkaisijasta 12v päälle. Luulisin,että ovat erillisiä,mutta kysymällä parempi! Mieluummin tietävät vastaukset,ei arvailuja!
- tamarindi
teksteistä. jääkaapin toiminta on siis vissiin ihan ok. mutta pakko kai se on antaa periksi ja töytyyttää se vaunu johonkin huoltoon, olen nimittäin tuskaillut aikaisemmin ajovalojen kanssa ja tänään löytyi vihdoin autosta se vetokoukun sulake, vaihdettiin ja kun vaunun panee perään niin polttaa välittömästi sulakkeen, vai olisko jollain siihen vielä joku kotikonsti mitä vois yrittää?
- Kra
Ja varsinkin peräkärryjen sähköt ovat useimmiten laadultaan ala-arvoista työtä, samoin kuin käytetyt liittimetkin ym tarvikkeet halvinta mahdollista tavaraa. Jos meinaat pitää vaunun ulkovalot kunnossa, ne vaativat säännöllisen jokavuotisen huollon. Valitettavasti kaikilla huoltoliikeilläkään ei näytä olevan mielenkiintoa asiaan. Tai ehkä oliskin, mutta kukaan asiakas ei halua maksaa satoja €uroja siitä, että vaunun valot toimisivat luotettavasti.
Siksipä teen nämäkin "vaikeat" ylläpitotyöt aina itse. Kaasujärjestelmän huollot/tarkastukset jätän kyllä suosiolla ammattilaisille. - siitä
palaa? Peräkoukullehan ei ole omaa sulaketta vaan koukun pistokkeelle ryöstetään sähköt takavaloilta, joten käsittääkseni sulake joka sulta palaa on auton lähivalojen sulake vai onko autoosikin joku "sähkäri" tehnyt jotain välisulakkeita? Kokeile ottaa vaunun akunkenkä pois kun liität pistokkeen autoon, ainakin on yksi häiriötekijä vähemmän.
- Vaunuilija
Muistelen joskus kauan sitten joutuneeni ihmettelemään samaa asiaa. Aika on sumentanut muistikuvat, mutta meniköhän se niin, että vetokoukun sähkötöpselissä on yksi nasta joka (syystä tai toisesta, olisiko eri maissa vähän erilaiset standardit) voi olla joko peruutusvalon liitin tai sitten plussa auton akusta vaunun akun lataamiseen ajon aikana.
Jos nyt auto ja vaunu ovat siten eri mieltä, että auto olettaa nastan olevan peruutusvalolle ja vaunu taas odottaa siitä 12 V akun lataamiseen, niin kyllä ainakin tyhjä vaunun akku sieltä sen verran virtaa imaisee, että peruutusvaloa varten mitoitettu sulake palaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod203233- 162162
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3621884Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371864- 311497
- 301400
- 241321
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671172- 641039
- 541007