Veteraanien juhla

kawe

herätti ajatuksia ja samalla liikutti kyyneliin asti.
Kysymys joka tuli (puheista) mieleeni koskee kaksikielisyyttä. Mielestäni Suomi on kaksikielinen maa.(( mutta vapaaehtoisuus yo-kirjoituksissa on hyvä, koska voi keskittyä esim. reaaliaineisiin.)
Onko väitteeni kaksikielisyydestä aiheellinen?

22

632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

telkkaria joten ohjelmasta en tiedä.
      Mutta kaksikielisyys on lahja Suomelle.
      Tulee vielä aika jolloin joudumme puolustamaan tätä Scandinaviaa rinta rinnan, monella eri tavalla, ja silloin on hyvä osata kieltä jota kaikki osaavat jotenkin.Islanti on vaikeaa mutta he ymmärtävät Ruotsia joten kuten.
      Syötetään sitten Tanskalaisille tahmeaa Mämmiä niin eiköhän heistäkin saa selvää.
      Muuten, kaksikielisyydestä on käyty viime aikoina, todella paljon, keskustelua jokapuolella. Minä sain ainakin käsityksen että se oli jotenkin "masinoitua". Tiedä häntä.
      Hyvässä lykyssä saat ihan riittävästi kommentteja Ruotsinkielessä reputtaneilta.

• kawe

miksi et katso televisiota.
        Minulle se on seuralainen ja voihan niitä kanavia selata. Varmasti sinäkin jotain voisit vilkaista.........

• Pohjoismaat

Voi sinua. Onkohan isänmaallisuus nyt oikeilla uomilla. Ymmärrätkö mistä puhut?
        Taitaa olla yhtä vaikeaa kuin Tanska, Ruotsi, Norja ja Islannin kieli sinulle.
        Veteraani juttu muuttui kielikysymykseksi.
        Älä edes enää yritä että sua kukaan aivan vakavasti ottaa, taitaa olla synymässä säikähtäneen juttuja toisessa polvessa.

• oli taas
        Pohjoismaat kirjoitti:

Älä edes enää yritä että sua kukaan aivan vakavasti ottaa, taitaa olla synymässä säikähtäneen juttuja toisessa polvessa.

saman laista venkoilua kuin ennenkin,mitään asiaa se ei sano yksi selitteisesti.Savolaiselta vaikuttaa,mutta että norjalaisten ja ruotsalaisten kanssa rintamalle?

• HTZA
        kawe kirjoitti:

Minulle se on seuralainen ja voihan niitä kanavia selata. Varmasti sinäkin jotain voisit vilkaista.........

havahduin siihen että loota oli aina auki, mutta koskaan en tiennyt mistä töissä kysyttiin jostain ohjelmasta.
        Tajusin että en katso sitä lootaa, se on vain jotain taustamelua.
        Kun se meni rikki, päätin että ihan heti en osta uutta, enkä ole enää nähnyt siihen tarvetta.
        Ylen "Areenalta" katselin jotain "Serranoa tai Karjalan Kunnaita", se riittää minulle.
        Ja kiinnostavat dokumentit, jotka mainitaan lehtien tv-ohjelma sivuilla, löytyvät nykyään helposti netistä, ja ne voi katsoa jos enää muistaa, milloin haluaa.
        Ja mikä parasta/pahinta, olen netistä ajan tasalla jo kuukausia ennen kuin joku kiinnostava dokumentti tulee telkkarista. Sieltä näkee jopa "tanssiohjelmia" jos haluaa.
        Uutiset näkee netistä ja ajantasaiset teksti-teeveestä.
        CNN ja Ruotsin/Norjan Aftonbladet, Englannin "The Sun" jne. kertovat kaikki paljon aikaisemmin kun suomen "tietotoimisto".

• HTZA
        Pohjoismaat kirjoitti:

kielistä, en minä.
        Minä olen huippuisänmaallinen mies, ja joku kielikysymys ei siinä merkitse hevonpa----aan.
        Minä puhun useita kieliä, joitain sujuvastikin.
        Ja sanoin että puolustetaan monilla eri tavoilla.Sodasta en sanonut mitään.

• HTZA
        oli taas kirjoitti:

saman laista venkoilua kuin ennenkin,mitään asiaa se ei sano yksi selitteisesti.Savolaiselta vaikuttaa,mutta että norjalaisten ja ruotsalaisten kanssa rintamalle?

rintamaan sodassa, niin sodasta en sanonut mitään.
        Oppimiseni, mm. sota-asioista alkoi jotain 13v. Mitä isäni, talvi-ja jatkosodan veteraani ei koskaan ymmärtänyt.
        Voisin lyödä vetoa että tiedän ja osaan sodistamme ja tulevista, enemmän kuin moni muu.
        Tulevat sodat, eivät ihan heti, ole jotain ampumista.
        Ne alkavat "kylmänsodan" tyyppisillä jutuilla.

• kawe
        HTZA kirjoitti:

havahduin siihen että loota oli aina auki, mutta koskaan en tiennyt mistä töissä kysyttiin jostain ohjelmasta.
        Kun se meni rikki, päätin että ihan heti en osta uutta, enkä ole enää nähnyt siihen tarvetta.
        Ylen "Areenalta" katselin jotain "Serranoa tai Karjalan Kunnaita", se riittää minulle.
        Ja kiinnostavat dokumentit, jotka mainitaan lehtien tv-ohjelma sivuilla, löytyvät nykyään helposti netistä, ja ne voi katsoa jos enää muistaa, milloin haluaa.
        Ja mikä parasta/pahinta, olen netistä ajan tasalla jo kuukausia ennen kuin joku kiinnostava dokumentti tulee telkkarista. Sieltä näkee jopa "tanssiohjelmia" jos haluaa.
        CNN ja Ruotsin/Norjan Aftonbladet, Englannin "The Sun" jne. kertovat kaikki paljon aikaisemmin kun suomen "tietotoimisto".

selitys kelpaa mulle, eli olet fiksummalla pohjalla näissä jutuissa kuin minä.

• jos ymmärretään
        oli taas kirjoitti:

niiten kummallista kieltä. hatzan mielestä ne ei puhu kunnolla.

• muori auttaa
        HTZA kirjoitti:

kielistä, en minä.
        Minä olen huippuisänmaallinen mies, ja joku kielikysymys ei siinä merkitse hevonpa----aan.
        Minä puhun useita kieliä, joitain sujuvastikin.
        Ja sanoin että puolustetaan monilla eri tavoilla.Sodasta en sanonut mitään.

mitä sinä puolustat. ota kylmäsuihku ennen kylmää sotaa. ole mies ja tunnusta kerrakin tietämättömyytesi. mene kiltisti peilin eteen ja sano aikuisen kuuluvasti ensin hevonpaskaakaan. sitten kerrot. tätä aloitusta vaikka itse aloitin en ymmärrä tuon taivaallista. sinä kyllä osaat, iso mies, viikset ja kaikki.

• juttelen
        kawe kirjoitti:

ja liikun kaupungilla. kuka jaksaa katsoa televisioo hienona kevatpäivänä.

• HTZA
        muori auttaa kirjoitti:

mitä sinä puolustat. ota kylmäsuihku ennen kylmää sotaa. ole mies ja tunnusta kerrakin tietämättömyytesi. mene kiltisti peilin eteen ja sano aikuisen kuuluvasti ensin hevonpaskaakaan. sitten kerrot. tätä aloitusta vaikka itse aloitin en ymmärrä tuon taivaallista. sinä kyllä osaat, iso mies, viikset ja kaikki.

minä tunnustan ihan heti, kun kerrot mihin minulla on aihetta.
        Ja aloitus ei ole minun.

• HTZA
        jos ymmärretään kirjoitti:

niiten kummallista kieltä. hatzan mielestä ne ei puhu kunnolla.

minä sanoin että heidän kieltään on vaikea ymmärtää, mutta he kyllä tajuavat joatain Ruotsinkielestä.

• hyvän puolen
        HTZA kirjoitti:

Sinusta! Minullakaan ei ole televisiota.

• Heikunkeikku

...väitteesi on aiheellinen. Täällä Vaasassa kun asuu, niin kaksikielisyys tulee monella tavalla esille.
      Minä ajattelen, että Suomi ON kaksikielinen.
      Mitä ylioppilakirjoituksiin tulee, niin vapaaehtoisuus siinä on hyvä.
      Täällä länsi-Suomessa monet haluavat kirjoittaa ruotsin ja katsovat, että tarvitsevat sitä.

• helisevä

tulee monelle vastaan yllätyksenä, sillä se varmaan pitää moneen ammattiin suorittaa.
        omat lapseni ovat kaikki ruotsin kirjoittaneet aikoinaan eikä polemiikkia asiasta oo pidetty .

• kawe

olet samoilla linjoilla.
        Kävin taannoin kovaa väittelyä erään porvoolaisen rouvan kanssa asiasta, onneksi koko muu seurue oli kannallani.

• Sain koulussa lukea ruotsia ja englantia. Ei puhettakaan että kielitaidon kohentaminen olisi ollut jotenkin huono asia. Tämä pakkoruotsin pulina on saanut suurimman osan nuoristamme laistamaan ruotsin kieltä.
      Opiskelin kaksi vuotta sitten datanomiksi. Vaikka edellisestä koulunkäynnistä oli muutama kymmenen vuotta aikaa, oli ruotsin kielen mieleen palauttaminen paljon helpompaa kuin näillä nuorilla koulukavereillani. Myönsivät sen olleen asennekysymys.
      Mielestäni on rikkaus osata muitakin kieliä kuin omaa äidinkieltään. En ota kantaa suomen kaksikielisyyteen.

• yhtään veteraania enää elossa? Vai menikö se viimeinen panssarin alle protestina itsenäisyytemme myyneille poliitikoille?

Suomi on yksikielinen maa, jossa eliitti ja muu roskajoukko usein söheltää jotain ruotsin sukuista kieltä suomen nuotilla. Yhteinen kieli löytyy aina, kun tähän vastaa venäjällä, vaikka vähän heikommallakin.

• k/k
        sitroen kirjoitti:

yhtään veteraania enää elossa? Vai menikö se viimeinen panssarin alle protestina itsenäisyytemme myyneille poliitikoille?

Suomi on yksikielinen maa, jossa eliitti ja muu roskajoukko usein söheltää jotain ruotsin sukuista kieltä suomen nuotilla. Yhteinen kieli löytyy aina, kun tähän vastaa venäjällä, vaikka vähän heikommallakin.

elossa ja 14000 on vammautunut sodassa,keskiikä 85v.

• kanteleen

soitto jäi parhaaksi anniksi minulle komeasta ohjelmasta, jota tosin lähinnä kuuntelin.

Hyvä, että muinoin ei ollut vielä herännyt nykyinen negatiivisestikin suuntautunut kielikeskustelu, sai riemurinnoin oppia uutta ja ihmeellistä.

tv.w-g

• kawe

muut osallistuneet, aloitin keskustelun spontaanisti ja uskon että "tämä otos" jotenkin on suhteessa yleiseen mielipiteeseen.
        Nythän on helpotettu niiden opiskelijoiden tietä joille Ruotsin kieli on vaikea. Ei tarvitse kirjoittaa, mutta yliopistolla vaaditaan tentti suullinen koe saadaksesi paperisi ulos ja hyvä niin.
        Mutta ei tämä ole kynnyskysymys, minulle ainakaan, vaan valinta............

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      171
      7040
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      265
      1783
    3. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      67
      1264
    4. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      64
      1157
    5. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      67
      1146
    6. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      54
      1134
    7. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      93
      1092
    8. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1088
    9. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      50
      1059
    10. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      36
      1016
    Aihe