Onko Suomessa haettu dobermannille virallisia poikkeuslupia Kennelliitosta roturisteytyksiin? Dobermannilla on äärimmäisen kapea geenipooli ja terveys ei ole parhaalla mahdollisella tolalla.
http://www.sdy.fi/jalostus/Dobermannin_historia.html
Dobermannin luomiseen käytettiin 1800-luvun loppupuolella ja 1900-alkupuolella muun muassa pinsereitä, beaucroneja ja rottweilereita.
Olisiko aika kypsä roturisteytyksille? Miten ylipäätänsä dopperi-ihmiset suhtautuvat roturisteytyksiin (tässä tarkoitan virallisia risteytyksiä, en omatoimi mixejä)?
dobermann risteytys, virallinen
2
732
Vastaukset
- puhun omasta...
...puolestani. Itse en hankkinut/voivani edes
kuvitella hankkivani pentua Suomesta, kaksi
viimeisintä on tullut pitkien etsintöjen
jälkeen toinen Saksasta, toinen Usasta.
Mutta ei kait se Suomen tilanne nyt noin
paha ole. ;) - marja=
Jos tälläinen projekti olisi olisin hyvin kiinnostunut. Sen verta täytyy kuitenkin aloittajaa masentaa, että Kennelliitto on ollut hyvin nihkeä myöntämään risteytyslupia.
Unelmoin (taas) dobermannista, mutta en yksinkertaisesti sellaista uskalla hankkia. Kaksi dobermannia olen joutunut hautaamaan ennenaikaisesti viimeisen neljän vuoden aikana. Kaikki uudet ideat koirien terveyteen ovat harkinnan arvoisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692683
- 632624
- 681772
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91460- 151382
- 381223
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81187- 251106