Omakotitaloa ostamassa?

Niin ollaan tässä ostamassa ensimmäistä omistusasuntoa eli kyseessä omakotitalo joka on 70-luvulla rakennettu tasakattoinen, ja nyt kaipaisin vinkkejä ja neuvoja teiltä kokeneemmilta talon ostaneilta että mitä kaikkea pitää tietää ostajana? Miten on kun kysyin myyjältä että onko taloon tehty kuntotarkastusta niin hän vastasi että ei ole ja halusi vaihtaa puheenaihetta, hänen mukaansa talo on erittäin hyvässä kunnossa niin kattorakenteilta kuin muutenkin. Miten voin luottaa myyjän sanaan suullisesti että hän on sanonut kattorakenteiden olevan kunnossa ja katto vaihdettu joskus 90-luvun alussa, kuitenkin siitä on jo kohta 20 vuotta. Eikö tuo talon kuntotarkastus ole pakollinen nykyään vai onko? Mitä se maksaa ja teettääkö sen yleensä myyjä vaiko ostaja? Vielä en ole lyönyt nimiä paperiin eli kaikki on vielä avoinna, vinkkejä ja neuvoja kaivataan.

6

3615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nurin

Olisiko terve lähtökohta tönön arvon arvioimiseen, että se on jokseenkin kaikilta osiltaan teknisen käyttöikänsä päässä, joten itse rakennukselle ei voi juuri arvoa laskea? Suuria ja kalliita remontteja lienee joka tapauksessa odotettavissa, jos ei heti, niin kuitenkin kohta, jolloin järjestelmät pitää päivittää tämän päivän vaatimusten tasolle. Hyvällä onnella kaikkea ei ole pakko pistää uusiksi ihan heti.

Kiinteistökauppa on sikäli vapaamuotoista, että tarjouksia voi esittää, mutta ne eivät juurikaan sido ennen kuin kaupanvahvistajan puumerkki on kuivunut kauppakirjassa. Monella muulla tavalla taas kiinteistökauppa ei ole lainkaan vapaamuotoista... papereilla ja papereilla on eroa.

• epäilyttävää

Jos myyjä ei halua puhua kuntotarkastuksesta mitään, niin voithan laittaa oston ehdoksi kuntotarkastuksen. Mikäli myyjällä ei ole asiassa salattavaa suostunee hän jopa maksamaan sen. Pakollinen ei kuntotarkastus ole.
      Jos olet kovinkin vakavissasi, niin suosittelen maksamaan sen itse ellei myyjä innostu asiasta. Tulee se ainakin halvemmaksi kuin ostaa mahdollisesti purkukuntoinen talo.
      Kertomasi perusteella itse ainakin unohtaisin koko homman.

• niitä pahimpia

pommeja mitä maan päältä löytyy eli hinta kohdalleen niin hyvä kauppa.

Osta se 20000 eurolla ja laita harjakatto ja salaojat ja tapetit niin saat siitä 200 000 euroa parin vuoden päästä.

• kokemusta...

kuntotarkastus, auttaa myyjääkin yleensä sopimalla kustannuksista. Kauppakirjaan tulevia asioita kannattaa pyytää nähtäväksi ennenkuin ostotarjousta tekee. Kunnollinen kuntotarkastus rakenteita avaten maksaa ?000€ sen talon mukaan.

• ammattilaisperheen jäsen

ÄLÄ KOSKAAN LUOTA AUTO- JA ASUNTOJOPPARIIN !!!!!Kuntotarkastajan pitää AINA olla sinun itsesi valitsema. Laatalle rakennettu talo ei hengitä perustuksista. Tasakattoinen talo Suomen olosuhteissa - no good, onko mennyt rakenteisiin vettä ennenkö ovat tehneet uuden katon? Kuntotarkastus ei ole mistään kotoisin ellei rakenteita avata. Kylppärin kosteusongelmat mahdollisesti hyvin pieni ongelma jos talon ilmankierto ei pelaa tai eristeet ovat pässeet kastumaan joko rakennusvaiheessa tai talossa ei kierrä ilma myös seinissä, ei ole höyrysulkuja jne.
      Rakennusvaatimukset tulevat muuttumaan rankasti ilmastonmuutoksen vuoksi mm. seinäeristeen, ala- ja yläpohjaeristeiden paksuus yms tullaan määrittelemään kovalla kädellä - joten en sijoittaisi vanhaan taloon. Talon arvosta ei teidä mitä sille käy. Ja muista - tällä hetkellä ei kannata ostaa mitään. Esimerkkinä: viime laskusuhdanteessa ostin asunnon - tein sillä 10vuodessa 300 000mk voiton asuin siinä 10 vuotta. Lasku on tulossa myös porvarin [Sauli Niinistö] mukaan, syvyyttä ei tiedä kukaan. Osta kun hinnat laskevat tai romahtavat - säästyy monta ilmaista polkaisua työpaikalle. Kaverini osti talon vaikka sai ammattilaisneuvoja - nyt menossa hovioikeuteen, talo asumiskiellossa, velka noin 1 000 000 mk korot. Ei se raha pienemmäksi muutu jos sen vaihtaa euroiksi. Itse en ostaisi kun halvalla täystiilisen aihion tai tekisin uuden. Ja muista: tontti on se jossa on arvo - ei niissä tiilissä ja laudoissa. Varo vuokratontteja.

• mieltä kuin edelliset

Melkoisen teilaavia ja epärealistisiakin kommentteja edellä. Kyllä vanhalla(kin) talolla voi olla arvoa, sijainnin lisäksikin.

Itse ostin muutama vuosi sitten (täys)tiilisen, tasakattoisen talon ja olen ollut kyllä hyvin tyytyväinen. Kuntotarkastus tehtiin toki ja itse kyselin vielä raportin tekijältä tarkennukset, kustannus laitettiin puoliksi myyjän kanssa.

Vaikka "teknisen käyttöikänsä päässä" lukeekin monessa kohtaa raporttia, ei sitä kannata liikaa pelästyä. Esim. sähkö- & vesijohdot sekä viemärit ovat vielä täysin käyttökuntoisia, ehkä parikymmentäkin vuotta eteenpäin vielä, vaikka talo on 70-luvun alkupuolelta.

Suurin osa remontista meillä koski vain pintoja, eli lattiat hiottiin, ikkunat ja räystäät kunnostettiin, seinät tasoitettiin (oli liikaa tiilen väriä sisällä) ja maalattiin, samoin katot. Märkätiloihin vedettiin uudet vedet pintavetoina ja laatoitus (vesieristyksien kera tietty) sekä kalusteet uusittiin. Tasakaton pinnoitus tulossa muutaman vuoden päästä, sitten kun sen aika on sekä kunnon että budjetin kannalta. Öljylämmitysjärjestelmä uusittiin, paitsi säiliö joka pinnoitettiin.

Kannattaa käyttää harkintaa sekä ammattilaisia apuna. Älä pelästy turhia, mutta älä myöskään osta ellet ymmärrä mitä mikin asia/ongelma/vaurio/riski tarkoittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe