Tele-finlandin sopimusmuutos

laiton !!!

Hei, teillä taitaa olla sama ongelma.

Saitte vuoden vaihteessa (ainakin minä) puhelinsoiton Tele-finlandilta, jossa kerrottin puhehlinliittymän "teknisistä" muutoksista. Minulle ainakin kerrottiin, että mikään ei muutu.

Muuttuipa niin paljon, että olen tehnyt valituksen kuluttajaviranomaiselle ja halua liittymän poikki HETI.

Puhelinsoitolla sopimukseen tehtiin OLEELLISIA muutoksia, jotka jätettiin manitsematta:

- puhepaketin laskutuskausi kaksinkertaistettiin. (ei voi seurata kertymää).

- laskutusrajaksi minulle asetettiin 20 euroa vaikka paketin hinta on 17.90 e/kk. Siis aina saldon ylitys, jotta lasku tulisi kerran kuussa.

- Suurin kusetus tässä on se, että vaikka lasku ylittää 20 euroa (kuten minulla) ei laskua tullut ilmoitetun 1 kk:n jaksossa. Kun pyysin 1 kkn erittelyn, en sitä saanut, vaan jouduin sen itse minuuttimääristä yhteenlaskemaan, tulos 24 euroa, kusettjakoneisto vahvisti itse tarkaksi luvuksi 23.9 euroa, mutta eivät sitä ensin suostuneet esittämään

- liittymä muutettiin ilman minun lupaa määräaikaiseksi.

Siinä perusteita kuluttajavirastoon valittamiseen. Eivät ole pyynnöstäni huolimatta ottaneet yhteyttä ja linjat tuntuvat olevan aina tukossa. Olisikoha ovikin kiinni, jos mene itse virastossa käymään....

7

3408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiMääräaikaistaSopimusta

      TeleFinland pidensi joka kolmannen laskutuskauden 35 päivään!!!

      Saldorajoituksen pitäisi estää puhelimella soittamisen sen jälkeen kun raja on tullut täyteen, järjestelmä ei kuitenkaan katkaise käynnissä olevaa puhelua. Muistaakseni rajoitusjärjestelmän on päivityttävä 10 minuutin kuluessa puhelun päättymisestä.

      Tee kirjallinen reklamaatio sähköpostillasi ennen eräpäivää osoitteeseen asiakaspalvelu@telefinland.fi , soita asiakaspalveluun 0404 123123 ja vaadi vahvistus viestin saapumisesta, he lähettävät sen replynä sinun sähköpostiisi.

      MAKSA RIIDATONOSUUS ERÄPÄIVÄNÄ, tämän jälkeen heillä ei ole oikeutta sulkea liittymääsi. Riidattomia ovat perusmaksut (jos ne ovat mielestäsi sopimuksen mukaisia) ja pakettihinnoitteluun kuulumattomat (yritysnumerot yms.) puhelut, jos tiedät soittaneesi ne.

      Puheluerittely on toimitettava aina maksajan pyytäessä, tosin siitä saa ottaa maksun.

      Itse riitautin ne 32-35 päivien minuutit jotka olisivat mielestäni kuuluneet seuraavan kuukauden pakettiminuutteihin. Tein asiakaspalvelulle selväksi, etten maksa yhtään yliminuuttia ilman erittelyä, erittely ilmoitettiin maksulliseksi, tosin sitä ei sitten reklamaation jälkeen tarvinnutkaan maksaa.

      Yrityksen pitää pystyä osoittamaan suullisen sopimuksen syntyneen ja heidän kertoneen päätöksenteolle oleelliset tiedot. Jos heillä ei ole tallessa sinun lausumaasi suostumusta määräaikaisesta sopimuksesta, niin he ovat heikoilla. Ainahan he voivat selittää näppäilyvirheeksi.

      Jollei TeleFinland suostu luopumaan määräaikaisuudesta, niin muuta nykyinen liittymä Pulinaksi (ei sisällä puheaikaa) ja poista saldoraja (siitäkin peritään kuukausimaksu). Ilman liittymän käyttöä 20 euron laskutusrajan saavuttamiseen menee kaksi ja puoli vuotta. Avaa uusi liittymä toisella operaattorilla.

      • vaihtaa?

        Nyt ne tarjoavat sitä, että 17,90 juoksee kuukausittain, vaikken soittaisi ollenkaan. Vielä 5 kuukautta.

        Ja totta vie, ensin soittivat ja kertoivat "teknisistä" muutoksista, mutta eivät eritelleet alustuksessa mainittuja oleelliseksi katsomiani muutoksia.

        Puhelinsoiton jälkeen vasta on laskun mukana saattanut tulla mainoksia, joita en ole katsonut tarpeelliseksi lukea, koska oletin puhelun perusteella systeemin pysyvän ennallaan. Mitään uutta sopimuspaperia en ole allekirjoittanut.

        Heillä pitää siis olla nauhoite, osoittaakseen, että olisin jotain heidän kanssa sopinut, liittymän muutoksesta?

        Tämähän on totaalista kusetusta. Mitta on niin täysi, että ei Tele-Finlandia koskaan ja kyllähän niistä on eroon päästävä....eihän tämä mikään pakkoyhteiskunta vielä pitäisi olla, vaikka....


      • et kuitenkaan tajua
        vaihtaa? kirjoitti:

        Nyt ne tarjoavat sitä, että 17,90 juoksee kuukausittain, vaikken soittaisi ollenkaan. Vielä 5 kuukautta.

        Ja totta vie, ensin soittivat ja kertoivat "teknisistä" muutoksista, mutta eivät eritelleet alustuksessa mainittuja oleelliseksi katsomiani muutoksia.

        Puhelinsoiton jälkeen vasta on laskun mukana saattanut tulla mainoksia, joita en ole katsonut tarpeelliseksi lukea, koska oletin puhelun perusteella systeemin pysyvän ennallaan. Mitään uutta sopimuspaperia en ole allekirjoittanut.

        Heillä pitää siis olla nauhoite, osoittaakseen, että olisin jotain heidän kanssa sopinut, liittymän muutoksesta?

        Tämähän on totaalista kusetusta. Mitta on niin täysi, että ei Tele-Finlandia koskaan ja kyllähän niistä on eroon päästävä....eihän tämä mikään pakkoyhteiskunta vielä pitäisi olla, vaikka....

        Elisan puhelut kalliita ja eivät osaa laskuttaa. Paljon on ollut laskutusongelmia, joko niistä on päästy?
        DNA-leirillä kuuluvuus mitä sattuu esim. Jokinimessä Vantaalla, tuttavat kokeilivat DNA:n korttia.
        Sonera kuuluu hyvin mutta on kallis. Jos vain tyydyt TF:n systeemeihin ja ymmärrät ne, niin saat hyvän kuuluvuuden Soneran verkossa.


      • sopimus
        vaihtaa? kirjoitti:

        Nyt ne tarjoavat sitä, että 17,90 juoksee kuukausittain, vaikken soittaisi ollenkaan. Vielä 5 kuukautta.

        Ja totta vie, ensin soittivat ja kertoivat "teknisistä" muutoksista, mutta eivät eritelleet alustuksessa mainittuja oleelliseksi katsomiani muutoksia.

        Puhelinsoiton jälkeen vasta on laskun mukana saattanut tulla mainoksia, joita en ole katsonut tarpeelliseksi lukea, koska oletin puhelun perusteella systeemin pysyvän ennallaan. Mitään uutta sopimuspaperia en ole allekirjoittanut.

        Heillä pitää siis olla nauhoite, osoittaakseen, että olisin jotain heidän kanssa sopinut, liittymän muutoksesta?

        Tämähän on totaalista kusetusta. Mitta on niin täysi, että ei Tele-Finlandia koskaan ja kyllähän niistä on eroon päästävä....eihän tämä mikään pakkoyhteiskunta vielä pitäisi olla, vaikka....

        Ei heillä tarvitse olla nauhoitetta, mutta miten muuten he osoittavat asiakkaan ottaneen määräaikaisen sopimuksen ja että he ovat kertoneet asiakkaalle oleelliset asiat, viimekädessä näytön ratkaisee tuomioistuin.

        Riitauta tuo määräaikaisen sopimuksen teko, vaadi heidän osoittavan sinun tilanneen määräaikaisen sopimuksen. Jos he tarjoutuvat lyhentämään määräaikaa, niin herää kysymys onko heillä näyttöä.

        Liittymät sivulla lukee:"
        Liittymän vaihto
        Tele Finlandin asiakkaana voit vaihtaa liittymää veloituksetta 4 kertaa vuodessa."

        Eikö tämä "sopivuustakuu" koske määräaikaisia sopimuksia? Ainakaan toimitusehdoista en löytänyt mainintaa.


      • virastosta,
        sopimus kirjoitti:

        Ei heillä tarvitse olla nauhoitetta, mutta miten muuten he osoittavat asiakkaan ottaneen määräaikaisen sopimuksen ja että he ovat kertoneet asiakkaalle oleelliset asiat, viimekädessä näytön ratkaisee tuomioistuin.

        Riitauta tuo määräaikaisen sopimuksen teko, vaadi heidän osoittavan sinun tilanneen määräaikaisen sopimuksen. Jos he tarjoutuvat lyhentämään määräaikaa, niin herää kysymys onko heillä näyttöä.

        Liittymät sivulla lukee:"
        Liittymän vaihto
        Tele Finlandin asiakkaana voit vaihtaa liittymää veloituksetta 4 kertaa vuodessa."

        Eikö tämä "sopivuustakuu" koske määräaikaisia sopimuksia? Ainakaan toimitusehdoista en löytänyt mainintaa.

        ja vaikka olen jo lähettänyt postitse, ei vastausta (siis vaikka kuittausta) ole kuulunut. Sitten soitin (hesassa) niiden ajanvarausnumeroon, ja pyysin kuittaamaan asian tai soittamaan. Nauhoitteella sanottiin, että puretaan joka päivä, eikä mitään ole viikkoon kuulunut.

        Tämä on nyt sitä nykyajan "palvelua".

        Tarkoitus on mennä virastoon tuulettamaan byrokraatteja. Toistaiseksi en ota mukaan kuin uuden kirjallisen valituksen ja silmälasit...


      • jkovalai

        Onko tosiaan niin, että operaattori ei saa sulkea liittymää mikäli maksat kiistanalaisesta laskusta riidattoman osuuden. Itse olen tehnyt Elisan laskutuserimielisyydestä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, mutta siitä huolimatta sulkivat kaksi nimissäni ollutta liittymää. Ja vieläpä liitymät joissa ei ole koskaan ollutkaan epäselvää eikä erimielisyyttä.

        Neuvoja?


      • ennen eräpäivää
        jkovalai kirjoitti:

        Onko tosiaan niin, että operaattori ei saa sulkea liittymää mikäli maksat kiistanalaisesta laskusta riidattoman osuuden. Itse olen tehnyt Elisan laskutuserimielisyydestä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, mutta siitä huolimatta sulkivat kaksi nimissäni ollutta liittymää. Ja vieläpä liitymät joissa ei ole koskaan ollutkaan epäselvää eikä erimielisyyttä.

        Neuvoja?

        Katso Viestintämarkkinalaki 23.5.2003/393

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030393

        "73 §
        Liittymän sulkeminen ja käytön rajoittaminen käyttäjästä johtuvasta syystä

        Teleyrityksellä on oikeus rajoittaa puhelinverkon liittymän käyttöä tai sulkea se, jos käyttäjä ei ole maksanut kyseistä liittymää koskevaa erääntynyttä maksua. (1.9.2006/759)

        Sulkemisoikeutta ei kuitenkaan ole, jos:

        1) erääntynyt maksu on alle 50 euroa;

        2) erääntynyt maksu liittyy muun palvelun kuin viestintäpalvelun vastaanottamiseen;

        3) erääntynyt maksu maksetaan kahden viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä;

        4) kuluttaja osoittaa maksun laiminlyönnin johtuvan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta kuluttajasta riippumattomasta syystä ja erääntynyt maksu maksetaan kuukauden kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä;

        5) käyttäjä tekee muistutuksen laskusta ennen eräpäivää ja maksaa riidattoman osan laskusta määräajassa."

        ...

        Eli reklamaatio pitää tehdä TELEOPERAATTORILLE (tuotteen myyjälle) ENNEN ERÄPÄIVÄÄ, itse teen kaikki (töissä ja omissa asioissani) reklamaatiot aina sähköpostilla, soitan perään ja vaadin kuittauksen sähköpostilla reklamaation saapumisesta. En odota eräpäivään, vaan teen reklamaatiot heti kun havaitsen virheen, jotta myyjä pystyy korjaamaan virheen ennen eräpäivää.

        Elisan yleiset sopimusehdot kuluttajille 1.2.2008
        "3.3.1 Asiakas ei ole maksanut Elisan kyseistä liittymää tai palvelua koskevaa erääntynyttä viestintäpalvelusaatavaa kahden (2) viikon kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä. Elisa ei
        kuitenkaan ryhdy sulkemistoimenpiteisiin, jos:
        • erääntyneiden viestintäpalvelusaatavien määrä ei ylitä 50 euroa;
        • asiakas osoittaa maksun laiminlyönnin johtuvan sairaudesta, työttömyydestä tai muusta siihen verrattavasta asiakkaasta riippumattomasta syystä ja erääntynyt maksu maksetaan kuukauden kuluessa maksukehotuksen lähettämisestä;
        • asiakas on tehnyt laskusta vapaamuotoisen kirjallisen laskumuistutuksen, jonka käsittely on vireillä ja riidaton osa maksusta on maksettu määräaikana tai laskumuistutus on ilmeisen perusteeton."

        Jos reklamaatiolla yritetään perusteettomasti hankkia maksuaikaa, niin sen käsittely on varmasti nopeaa.

        Kuluttajariitalautakuntaan asia viedään vain jos kuluttaja ja yritys eivät ole päässeet sopimukseen riidassa. Lautakunta pyytää operaattorilta vastineen sitten joskus kun ehtii käsittelemään asiasi, joten operaattorisi ei saa reklamaatiota lain vaatimalla tavalla ennen eräpäivää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      75
      3082
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      73
      2954
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1852
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1782
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1691
    6. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1651
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1317
    9. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1306
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1299
    Aihe