Korkeakoulusta valmistuminen

onko juhlien arvoinen

Onko yliopistosta valmistuneilla yleensä tapana juhlia? Mieheni valmistuu parin viikon päästä, ja päähäni pälkähti, että onko valmistuneineilla tapana pitää jotain kakkukekkereitä tms.? Vai päättyvätkö juhlinnat yo-juhliin?

6

4442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toiset ei

Yliopistosta valmistumisen juhlistaminen on jokaisesta itsestään kiinni. Toiset pitävät kaveriporukalla jotain pippaloita (/ryyppäjäisiä), toiset eivät juhlista mitenkään. Mistään yo-juhlien tapaisista sukukekkereistä en ole kuullut, mutta ehkä joku sellaistakin järjestää.

Jo tiedekuntien ja yliopistojen "valmistumisseremonioissa" on eroa. Jossakin paperit käydään hakemassa hienossa tilaisuudessa, toisaalla paperit saa kansliasta tai postin tuomana kotiin. Toisaalta monet valmistuvat ovat jo työelämässä, eikä papereiden saamisella ole välttämättä mitään merkitystä.

No joo. Itse olisin jättänyt kaikki juhlinnat väliin, mutta kotoväki oli jonain sunnuntaina leiponut kakun, ja jonkun paketinkin taisin saada.

• onko

millainen juhla. Yleensä kaikissa Suomen yliopistoissa on tohtoripromootio noin neljän vuoden välein. Lisäksi jotkin yliopistot tai korkeakoulut vihkivät samalla maisteripromovendit yhteisessä maisteri- ja tohtoripromootiossa. Riippuen siitä missä opiskelee, käytetään juhlissa maisterinsormusta ja (tehdään paikan päällä) seppele, tai tohtorinhattu sekä -miekka ja -viitta (jälkimmäinen harvinainen). Jos hankkii kaikki uusina, tulee viikonlopun mittaisen juhlan hinnaksi useita satoja, ellei tuhansia euroja. Halvin vaihtoehto on jäädä pois jolloin alle sadalla eurolla diplomit ym. lähetetään kotiin tai haetaan yliopistolta. Yhdistämällä googlessa oman yliopiston nimen ja sanan promootio löytyy lisää tietoa (esim. milloin viimeksi ko. juhla on järjestetty).

• yliopiston omat juhlat

mutta kyselinkin nyt sellaisten yksityisten juhlien perään.
        Päätin nyt pitää kuitenkin miehelleni juhlat (vaikka hänkin on täysipäiväisesti ollut töissä jo puolet opiskeluajastaan), koska hienon saavutuksen hän on mielestäni tehnyt. Jos jotain kolmen vuoden lukiota juhlitaan isoin menoin, tämä vaatii todellakin arvoisensa juhlat. Ei välttämättä mitään sukujuhlia, mutta kuitenkin.

• pikkytyttö

sitten kun hamassa tulevaisuudessa valmistun, ajattelin juhlistaa ihan sellaisilla pienillä kahvikutsuilla, eli kahvia ja pullaa, vieraiksi vanhemmat ja appivanhemmat, miksei muutama ystäväkin :)

vaikka ihan kandin jälkeenkin voisi minimaalisesti juhlistaa välietappia. kyllä saavutuksia saa juhlia, kun on rankasti opiskellut paperia varten!

oma puoliskoni valmistuu toiseen ammattiinsa amiksesta kohtapuoliin, ja ajattelin että pidetään pienimuotoiset yo-juhlia muistuttavat pirskeet, kun edellisiä valmistumisia ole juuri juhlittu.. :)

• Elena Helsingistä

Kun minä pari vuotta sitten valmistuin maisteriksi, halusivat vanhempani järjestää minulle juhlat. Yhteistuumin sovittiin, että pidämme paikallisessa ravintolassa lounastilaisuuden ihan lähimmille sukulaisille ja parhaille opiskelukavereille. Porukkaa tuli n. 20 henkeä ja meillä kaikilla oli tosi mukavaa.
      Itse olin aivan "otettu", kun vanhenpani näin kovasti arvostivat saavutustani. Olo oli niin juhlallinen....

• juhliaisä

Mielestäni juhlia pitää. Kaikki eivät aina huomaa. että elämässä on hetkiä ja juuri ainutkertaisia tilanteita, jolloin on kiva korostaa hetkeä arjesta. Mikäli perhe- ja ihmissuhteet ovat kunnossa ei kun juhlimaan eikä ainakaan vähättelemään omaa suoritustaan mikä onkin suomalaisten perimmäinen syy menestymättömyyteen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe