Omatekoisten peräkärryjen valmistukseen tehdään jatkuvasti kaiken turhanpäiväisiä direktiivejä kuten jarrullisissa käytettävä vain tehdastekoisia jarruja ja siihen sopivaaa vetopaakaa ja toinen on tämä aisadirektiivi. Epäilen että direktiivit ovat kotitekoisia. Ruotsissakin on direktiivi että vain jarrullinen peräkärry on laillinen. Varmaan samaan tähdätään täälläkin. Joissakin Etelä-Euroopan maissa peräkärryjä näkee joissa ei ole minkään valtakunnan jousiakaan. Rekisterikilpi kuitenkin on. Ilmeisesti heilläkin on oma "prysseli".
onko Suomella oma peräkärrydirektiivi?
5
1379
Vastaukset
- Se olla taitaa
Eiköhän EU maista Suomi noudata vähintä mahdollista määrää perävaunuja koskevista direktiiveistä. Meillä rakentaminen ja rekisteröinnin onnistuminen on varmasti vapaimmasta päästä.
Meillä on kiellettyä hyvin paljon sellaista mikä kaikkialla muualla EU:ssa on sallittua, esimerkkinä vaikkapa sähköjarrut pick upin perään rakennetussa puoliperävaunussa.
Samoin meillä katsotaan toisen EU maan suorittama tyyppihyväksyntä täysin arvottomaksi. Muualla EU:ssa noudatetaan tapaa, jonka mukaan tyyppihyväksyntä yhdessä maassa riittää kaikkiin maihin.
Kaikissa maissa toki näkee perävaunuja, ja muita laitteita, jotka on hyväksytty ennen jonkun direktiivin voimaantuloa. Onhan Suomessakin julmettu määrä perävaunuja, joita tänä päivänä ei saisi kilpiin.
Suomessa siis on omarakentajan elämä kaikkein helpointa, perävaunupuolella. - tällai..
Tirektiivit ne on Norjassakin.
Norjalasissa liikennesäännöissä määrätään jarruttoman perävaunun enimmäisnopeudeksi 60 km/h, jos se panaa 300kg kuormineen tai enemmän ja jarrullisen kärryn vastaavasti 80 km/h.
Lienee selvää minkälasia kärryjä siellä hankitaan.
Katso kuva. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img1106732.jpg- Ei EU-maa olekaan.
Direktiivien lisäksi terve järkikin suosii jarrullista kärryä, On se niin monta kertaa testeissä osoitettu että jarrullinen pysähtyy huomattavasti isommallakin massalla tommoset 15 - 20 % lyhyemmällä matkalla kun jarruton kärri.
Meill Suomessa on aika yksoikosesti melkein kaikki jarruttomat kärrit 750 kg kokomassaisia. Euroopassa sorttimentti on laajempi, on 300 kg, 400 kg ja 500 kg kokomassoja jarruttomille, ja 750 kilosiin ne mieluusti jo tökkää jarrut. - tässäkin Suomi
Ei EU-maa olekaan. kirjoitti:
Direktiivien lisäksi terve järkikin suosii jarrullista kärryä, On se niin monta kertaa testeissä osoitettu että jarrullinen pysähtyy huomattavasti isommallakin massalla tommoset 15 - 20 % lyhyemmällä matkalla kun jarruton kärri.
Meill Suomessa on aika yksoikosesti melkein kaikki jarruttomat kärrit 750 kg kokomassaisia. Euroopassa sorttimentti on laajempi, on 300 kg, 400 kg ja 500 kg kokomassoja jarruttomille, ja 750 kilosiin ne mieluusti jo tökkää jarrut.on joustava. Jarruton kärry max. 750 kg. Mutta läheskään kaikilla suomalaisilla h-autoilla sitä ei saa vetää täydessä kuormassa. Lainsäätäjä on ollut joustava, poliisi on laiska tai muuten ylityöllistetty, kun ei enempää pysäyttele tiellä liikkuvia hirmu kuormia ja jakele sakkoja.
- frg
Käyppä ajeleen Norjan Vuonojen mäet niin saatat todeta että siellä nuo kärryn omat jarrut on ihan tarpeelliset. Norjaan lähteviä varoitellaan että auton omat jarrut ei riitä edes sille autolle jos mennään mäkeä alas, pitää käyttää moottorijarrutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743052
- 712921
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191772- 271681
- 241667
- 201640
- 481317
- 381293
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91289