Kasvimaan perustaminen

Yrttirouva

Hei, ajattelin laittaa pienen kasvimaan pihalle. Valmiina olisi puukehikko. Mitäs sitten? Suojakangasko ja multaa runsaasti, sittenkö vaan siementä istuttamaan? Ajattelin aloittaa salaatista ja joistain yrteistä ainakin...
Paikka on oikein aurinkoinen.

6

1205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juffe

Puukehikkoa ja suojakangasta noista tarvikkeista ei tarvita, multaa kylläkin ;)

Juuriestematon tarve riippuu mitä maassa ennestään on. Porkkanaa tässä ei ole ilmeisesti tarkoitus kasvattaa ja sen kanssa juuriestematosta todennäköisesti olisi haittaa, kun multaa olisi kumminkin vain 20cm paksulti.

Osa yrteistä kasvaa karussa maassa osa kaipaa voimakkaan maan. Monet pitää lämpimästä. Puukehikosta voi olla vähän hyötyä siinä kun tekee yrteille suojaisen paikan -- lämpimämmän?

Taimia istutetaan ja siemeniä kylvetään...

• Yrttirouva

Hei, pohjana on takapihamme nurmikko josta kaivan nurmet pois ja sitten laitan mullat. Kukkapenkkien kanssa vaan on käynyt niin että jos en ole laittanut suojakangasta alle ne rikkaruohot lyö läpi niin helpolla. Minulla on vain sellaista valkoista pohjakangasta, se juurimatto lienee toisenlaista? Paikka on hyvin lämmin (lounas) ja aika tuuletonkin paikka. Kehikkoa ajattelin lähinnä selkeyttämään ja rajaamaan, se voisi myös näyttää kivalta. Salaattia ainakin yrittäisin, kai pitäis aloittaa kaikista helpoimmista. Ja tuleehan tässä jo kai kiirekin?Milloin yleensä siemenet pitäis istuttaa jos suoraan avomaalle istuttaa?

• Juffe
        Yrttirouva kirjoitti:

Hei, pohjana on takapihamme nurmikko josta kaivan nurmet pois ja sitten laitan mullat. Kukkapenkkien kanssa vaan on käynyt niin että jos en ole laittanut suojakangasta alle ne rikkaruohot lyö läpi niin helpolla. Minulla on vain sellaista valkoista pohjakangasta, se juurimatto lienee toisenlaista? Paikka on hyvin lämmin (lounas) ja aika tuuletonkin paikka. Kehikkoa ajattelin lähinnä selkeyttämään ja rajaamaan, se voisi myös näyttää kivalta. Salaattia ainakin yrittäisin, kai pitäis aloittaa kaikista helpoimmista. Ja tuleehan tässä jo kai kiirekin?Milloin yleensä siemenet pitäis istuttaa jos suoraan avomaalle istuttaa?

Tavallisista "mausteista" persilja on hidas itämään, mutta voi senkin ostaa taimena. Sen puolesta nyt ei ole myöhäinen aika tehdä sitä yrttimaata.

Useimmille yrteille löytyy ohjeita tuosta luettelosta http://www.hyotykasviyhdistys.fi/tuoteluettelo.shtml

Sieltä löytyy esim. sivulta 70 pari meiramia (oregano ja mäkimeirami). Niissä pääsee helpommalla kun kylvää ensin sisälle ja vie myöhemmin taimena pihalle.

Basilika taas pitää lämpimästä ja sen kylvämistä ulos ei kannata suunnitella, jos satoa kaipaa.

Sitruunamelissa mulla talvehti ja siinä on jo paljon kasvua -- on kasvihuoneessa. Siinä kasvissa on sitruunan maku.

Ekana vuonna kannattaa osa kasveista ostaa taimina ja osa kylvää. Kylvämiseen kannattaa käyttää kylvömultaa, niin tulos on vähän varmempi. Sopivasti kosteutta ja lämpöä...

• Yrttirouva
        Juffe kirjoitti:

Tavallisista "mausteista" persilja on hidas itämään, mutta voi senkin ostaa taimena. Sen puolesta nyt ei ole myöhäinen aika tehdä sitä yrttimaata.

Useimmille yrteille löytyy ohjeita tuosta luettelosta http://www.hyotykasviyhdistys.fi/tuoteluettelo.shtml

Sieltä löytyy esim. sivulta 70 pari meiramia (oregano ja mäkimeirami). Niissä pääsee helpommalla kun kylvää ensin sisälle ja vie myöhemmin taimena pihalle.

Basilika taas pitää lämpimästä ja sen kylvämistä ulos ei kannata suunnitella, jos satoa kaipaa.

Sitruunamelissa mulla talvehti ja siinä on jo paljon kasvua -- on kasvihuoneessa. Siinä kasvissa on sitruunan maku.

Ekana vuonna kannattaa osa kasveista ostaa taimina ja osa kylvää. Kylvämiseen kannattaa käyttää kylvömultaa, niin tulos on vähän varmempi. Sopivasti kosteutta ja lämpöä...

Kiitti vinkeistä! Se sitruunamelissakin vaikuttaa hyvältä. Hyötykasviyhdistyksen sivuilla olen käynyt pikaisesti. Täytyy vaan alkaa hankkimaan siemeniä ja taimia, ryhtyä töihin:D.

• itää
        Juffe kirjoitti:

alle viikossa, kun siemenet liottaa vuorokauden

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2932
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2773
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1659
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1518
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe