Nyt menee lujaa

Raspikurkku

Eilen oli vatsanalueen ct-kuvaus. Tänään leikkaava kirurgi kertoi kuvauksen tulokset: Paksusuolen syövän lisäksi kasvain on myös munuaisissa ja metastaasi maksassa, mahdollisesti myös luustossa.
Ensin leikataan ensi torstaina tuo paksusuoli ja kun siitä on riittäävästi toipunut niin sitten munuainen. Maksasta ei vielä osattu sanoa muuta kuin että metastaasi on huonossa paikassa leikattavaksi (jossain kahden ison verisuonen lähellä). Ja minä kuvittelin meneväni vain kuuntelemaan paksusuolen kasvaimen leikkausajankohdan. Elämä heittelee näköjään pikku yllätyksillä.

103

5468

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LPolku

tuohonkin nyt voisi sanoa.

Järkyttäviä uutisia.

En voi muuta kuin toivoa että kestät taas tämänkin. Kaukohalaus, luja ja lämmin.

• Raspikurkku

eniten pelottaa että miten kerron asian äidilleni. Joutui käymään Alkossa hakemassa yhden tukihenkilön, arvaatte kyllä kenet.

• todella
        Raspikurkku kirjoitti:

eniten pelottaa että miten kerron asian äidilleni. Joutui käymään Alkossa hakemassa yhden tukihenkilön, arvaatte kyllä kenet.

ja menin sanattomaksi..
        Toivon, että nykyaikaisin hoidoin sinulle löytyy apu.

• olla totta

tuohan on aivan hieveää nyt tuli minulle paha mieli oikein kovasti

• Elisama

Jopas oli kovat uutiset.
      Nyt tarvitset vähintäin seitsämän miehen voimat kestääksesi tuon.
      En tiedä miten itse kestäisin.
      Kyllä tuntuu kurjalta nyt minustakin.

• Raspikurkku

kun asia ei ole vielä mennyt tajuntaan. Mieli jotenkin torjuu koko homman. Tämä on niin ihme homma etten käsitä ollenkaan. Ihmeellistä oli myös se että paksunsuolen kasvaimesta otettiin useita näytteitä ja vain yksi oli pahanlaatuinen. Mutta minä kuvittelen ainakin vielä olevani kyllin vahva hoitamaan tämän.

• ............
        Raspikurkku kirjoitti:

kun asia ei ole vielä mennyt tajuntaan. Mieli jotenkin torjuu koko homman. Tämä on niin ihme homma etten käsitä ollenkaan. Ihmeellistä oli myös se että paksunsuolen kasvaimesta otettiin useita näytteitä ja vain yksi oli pahanlaatuinen. Mutta minä kuvittelen ainakin vielä olevani kyllin vahva hoitamaan tämän.

olet kyllin vahva Raspis.Raskasta tulee olemaan mutta ihmeesti voimia löytyy kestää
        Kokemuksesta pystyn sanomaan että lopultakin kaikki tuntuu hirveämmältä muitten mielestä.

Ihminen kun on sopeutuvainen tämä on nyt näin,mitenkään en pysty asiaa muuttamaan.
        Tukea tarvitset ja paljon
        ja kuten huomaat: TUKIJOUKOT LÖYTYVÄT MYÖS TÄÄLTÄ.

• Tiedän että
        Raspikurkku kirjoitti:

käännät tämänkin voitoksesi. Sulla on tuota positiivista elämänasennetta ja huumoria, vaikkei just nyt siltä tunnu ni kyllä se taas kohta sieltä pilkahtaa. Mutta jätä se Kalle sinne alkoon, ainakin pääsääntöisesti. Murhe ei hupene viinalla, päinvastoin siirtyy ja sittten tulee vielä kurjempi olo Ala nyt vaan panostaa siihen et olet mahdollisimman hyvässä kunnossa ennen leikkausta, jotta toivut leikkauksesta myös nopeasti. Sulla on täällä paljon tukijoukkoja. Sinä olet selviytyjätyyppi.

• Raspikurkku
        ............ kirjoitti:

olet kyllin vahva Raspis.Raskasta tulee olemaan mutta ihmeesti voimia löytyy kestää
        Kokemuksesta pystyn sanomaan että lopultakin kaikki tuntuu hirveämmältä muitten mielestä.

Ihminen kun on sopeutuvainen tämä on nyt näin,mitenkään en pysty asiaa muuttamaan.
        Tukea tarvitset ja paljon
        ja kuten huomaat: TUKIJOUKOT LÖYTYVÄT MYÖS TÄÄLTÄ.

että te olette korvaamattoman suuri voimavara meikäläiselle. Kerroin asian äidilleni ja sehän tietysti otti asian raskaasti ja valitti että miten hän tämän kestää. Sanoin että minunkin on kestettävä niin äiti oli suurinpiirtein sitä mieltä helppoahan minulla on häneen verrattuna. Teki mieli paiskata puhelin kiinni. Minä luotan siihen että pirulliset ihmiset elävät pitkään ja niinpä minäkin aion roikkua täällä ihmisten kiusana ihan vaan piruuttani. Eipä silti, minä kestän tarvittaessa myös lähdön.

• vanhavaimo
        Raspikurkku kirjoitti:

Ja mitä näinkään, että sinun raspis piina jatkuu, on se hyvä ettei heti mene tajuntaan, kun alkaa se pyöritys niin sittenkin ehtii murehtimaan ja kyllä sinä selviät, kun olet niin positiivinen.
        Olet tukenut meitä, nyt on meidän vuoromme kantaa ja lohduttaa sinua. Ole turvallisella mielellä kyllä se hyvin menee.

• mum-meli

Olipa järkyttäviä uutisia Raspikselta.
      Ihan menin voimattomaks.
      Tämä nyt löi niin ällikällä, että vetää hiljaiseksi.
      Toivon sinulle voimia kestää tuo tieto ja leikkaukset ja hoidot.
      Minusta tuntuu etten itse kestäisi,jos tulisi tuollainen diagnoosi,mutta minä olenkin niin heikko ihminen.

Raspis sinä olen VAHVA mies ja kestät sen,kun on pakko kestää.Voimia sinulle.

• ...............

sinäkin kestäisit se menee niin että kun tilanne onomalla kohdalla sen kestää
        vaikka ei uskoisi tervennä ollessa.

• ja menox!

Juu, jos se vaan helpottaa ja saahan silla "padon auki" niin voi sitten alkaa rakentamaan uutta suuntaa. Itsekin liityin "syöpäläisten" joukkoon huhtikuussa ja "tukea" on iltaisin otettu mutta tietysti niin että hommat hoituu. On parempi tehdä niin miltä oma mieli sanoo, ei kaikille riitä pelkkä vihreä tee ja lenkkeily raikkaassa kevätsäässä! Otan osaa äitisi mielipiteiden vuoksi, itsekin olen kuullut samansuuntaisia kommetteja jotka ovat uskomattoman typeriä. Mutta järkytyksellä on monet kasvot. Sinä olet nyt tärkein ja muut asiat ovat toisarvoisia. Onnea matkallesi!

• Raspikurkku

Myös kaikille muille. Toivottavasti minulla on tälle reissulle meno-paluulippu :-). Täytyy sanoa että minä kuvittelin aiemmin ymmärtäväni syövän sairastamista kun minulla kerran sellainen oli mutta se oli vain kalpea aavistus tästä mitä oli tulossa. Nyt on entistä helpompi ymmärtää muita sairaita kun on itse siinä tilanteessa että tulevaisuus ei olekkaan enää ihan varma asia.

• sanon .

minäkin nyt ihan mitä vaan mikä hetkeksi edes tuo helpotuksen
        Nyt ei ole alkoholista vieroituksen aika.

Ja ajan kanssa tasaantuu järkytys
        ja usko edelleen lääketieteeseen
        Äitisi näkemykseen sanoisin että hän taitaa olla liian järkyttynyt tajutakseen asian - ikäihminen,olettaisin?
        Voimia pallllljon voimia sinulle Raspis.

• alkaa toisen äitiä

tai hänen mielipiteitään moittimaan. Äiti on Raspiksellekin varmasti tärkeä ihminen.Ja kyllä siinä tärkeitä Raspiksen ohella ovat ne muutkin läheiset tukijoukot kuin täällä netissä, ja sanoisin jopa jotta tärkeämpiä.

• tuota Hra Syöpää!!!!!!!!!
      Nyt laitat sitten turbo vauhdin päälle ja otat Suomen maanpuolustuksen ydinaseet käyttöösi ja tuhoat jo pelkällä positiivisella asenteella kaikki metastaasit.

Mä tilasin tänään pullon kuuluisaa nonijuomaa pitäs olla tehokasta mykkyä. Eihän se ota jos ei annakkaan, pitää kokeilla.:)

• Ira¤

pahoillani puolestasi,ei oikein vielä jaksa käsittää,sanattomaksi vetää.Voima halaus sinulle,kirjoittele ja pura tunteitasi,toivotaan jotta hoidoista saat apua.

• Raspikurkku

metastaasia tuhota. Sillä on oikein hyviä kirjoituksia täällä. Jospa tämä on vain unta josta aamulla herään ja kaikki on hyvin. Mutta eipä heittäydytä hempeäksi, Kallen ja kiroilun voimalla eteenpäin ! Kun minä olin ihan pieni niin äidin isän äiti aina sanoi: "Älä poraa, kiroo" Ja minähän en poraa !

• Ira¤
        Raspikurkku kirjoitti:

metastaasia tuhota. Sillä on oikein hyviä kirjoituksia täällä. Jospa tämä on vain unta josta aamulla herään ja kaikki on hyvin. Mutta eipä heittäydytä hempeäksi, Kallen ja kiroilun voimalla eteenpäin ! Kun minä olin ihan pieni niin äidin isän äiti aina sanoi: "Älä poraa, kiroo" Ja minähän en poraa !

jos itkettää,ei toki metastaasia saa tuhota.Kumpa voisi auttaa sinua,tuonne yläkertaan voin kertoa.

• Vedähän
        Raspikurkku kirjoitti:

vaan viinaa nuppi turraksi ja jatka sitä kanssa. Mitä tuota nyt säästelemään. Muutat saman tien veneen alle asumaan. Haet vielä tk:sta nappeja jotta saat pään vielä pöhnemmäksi. Kyllä se tereydenhuolto sitten hoitaa. Kaikki terveyskotkotuksetha nyt viimeistäänkin ovat huuhaata. Vedä itsesi rapakuntoon ennen leikkausta, vinguta maksa-arvot viimosen päälle kattoon ja ...

• Raspikurkku
        Vedähän kirjoitti:

vaan viinaa nuppi turraksi ja jatka sitä kanssa. Mitä tuota nyt säästelemään. Muutat saman tien veneen alle asumaan. Haet vielä tk:sta nappeja jotta saat pään vielä pöhnemmäksi. Kyllä se tereydenhuolto sitten hoitaa. Kaikki terveyskotkotuksetha nyt viimeistäänkin ovat huuhaata. Vedä itsesi rapakuntoon ennen leikkausta, vinguta maksa-arvot viimosen päälle kattoon ja ...

kun on tällaisia kannustavia puheenvuoroja. Enpä oikein usko että yksi Kalle-pullo vielä veneen alle vie ja toisaalta meidän talous kyllä kestää pidemmänkin ryyppyputken jos sellaista haluaisi.
        Mutta kiitos joka tapauksessa kannustuksesta :-) .

• kiukkuinen akka
        Raspikurkku kirjoitti:

kun on tällaisia kannustavia puheenvuoroja. Enpä oikein usko että yksi Kalle-pullo vielä veneen alle vie ja toisaalta meidän talous kyllä kestää pidemmänkin ryyppyputken jos sellaista haluaisi.
        Mutta kiitos joka tapauksessa kannustuksesta :-) .

nyt ei Raspis rukka taida sunkaan kohdalla tärkein pointti olla se onko sun lompsas paksu ostamaan viinaa ja myös juoda se vaan mikä sun tilanteessasi on tällä hetkellä oleellista. Jos siltä tuntuu ni vedä se putelis nyt mut jätä se siihen,juo vaikka kalleinta viinaa mitä alkosta löytyy jos se tekee sut nyt tyytyväiseksi. Kyllä se maksametari siitä tykkää varmasti.Ja munuais- ja luusto.

Miks täällä ei sai mainostaa sitä vihreetä teetä ja luonnonhelmaa, kaikille ratkaisu iloon ja suruun ei ole viina. Luonnonhelma ja terveet elämäntavat kai minua on nyt sinulle parasta toivomusta mitä voi antaa.

PS: Aloittaisitko vielä tupakanpolton;-)

• M.muija

Meni kyllä sanat hakuseen tuloksiesi vuoksi,mulla tomog lienee sama kuin ct-kuvaus tulevana tiistaina ja keskiviikkona lääkäri.
      Mutta ei vielä saa heittää kirvestä järveen,on tosi vaikea Lohdutuksen sanoja löytää,itse on saanu lohtua vain ja ainostaan uskostani ja esirukoilijoiden kantamasta voimasta.Googleta vaikka Pirkko Jalovaanan sivut,ei se ainakaan
      voi pahentaa ketään,siellä tapahtuu rukouksilla
      aivan ihmeellisiä parantumisia.Että tälleen....
      Muista et ole yksin !!!

• et syöpä on

jo noinkin levinnyt, lähdetäänkö joka kasvainta/metastaasia erikseen poistamaan. Puhuttinko sulle mitään sytostaatti- tai sädehoidoista? Mites kipulääkitys, luustometastaasit coivat ollla kovinkin kipeitä.

• jäin pohtimaan

Onko Raspiksen lääkärit niin hyviä et vatsan ct:stäkin löytyy luustometarit???? Ja et todella joka metari lähdettäisiin erikseen leikkomaan, eipä tullu Raspikselta vastausta ei. Hmmmmmmmmmmmmm.

• Raspikurkku
        jäin pohtimaan kirjoitti:

Onko Raspiksen lääkärit niin hyviä et vatsan ct:stäkin löytyy luustometarit???? Ja et todella joka metari lähdettäisiin erikseen leikkomaan, eipä tullu Raspikselta vastausta ei. Hmmmmmmmmmmmmm.

kuulosti hyvin epävarmalta mutta minulle tehdään luustokartoitus myöhemmin.

• Raspikurkku

lääkäri kertoi jonkun hoitomuodon jolla oli niin vaikea nimi ettei jäänyt mieleen mutta sytoihin se liittyi. Jäi sellainen kuva että sytostaatti olisi työnnetty suoraan sinne metastaasin lähelle mutta voi olla että ymmärsin väärin kun oli vähän henkisesti hutera olo siinä vaiheessa.

• Raspikurkku
        jäin pohtimaan kirjoitti:

että ct-kuvauksen lisäksi oli keuhkojen röntgen niin että olisikohan tämä luustohomma näkynyt siinä ? Minulla on kortisonilääkityksestä johtuen jonkinlainen osteopooroosi että ehkä se on vaan sitä. Lääkäri ei varsinaisesti puhunut luuston metastaasista vaan että siellä näkyi jotakin.

• Minusta kyllä
        Raspikurkku kirjoitti:

kuulosti hyvin epävarmalta mutta minulle tehdään luustokartoitus myöhemmin.

kuulostaa erittäin epämmäräiseltä lääkäriltä alkaa nyt luustometareista puhumaan vaikkei mitään todisteita siitä ole. Älä usko niihin metareihin ennen kuin luustokartta on tehty.

• niin et siinä
        Raspikurkku kirjoitti:

että ct-kuvauksen lisäksi oli keuhkojen röntgen niin että olisikohan tämä luustohomma näkynyt siinä ? Minulla on kortisonilääkityksestä johtuen jonkinlainen osteopooroosi että ehkä se on vaan sitä. Lääkäri ei varsinaisesti puhunut luuston metastaasista vaan että siellä näkyi jotakin.

keuhkojen ct:ssä katsotaan myös keuhkojen puolelle vaikkei sitä erikseen ole pyydetty.

• Vatsan ct:ssä
        niin et siinä kirjoitti:

keuhkojen ct:ssä katsotaan myös keuhkojen puolelle vaikkei sitä erikseen ole pyydetty.

siis keuhkoje puolelle.

• iloinen puolestasi
        Raspikurkku kirjoitti:

Siis luustometareita ei oikeasti vielä ollutkaan todettu, maksaa ei aiottu leikata vaan sinne ruiskutetaan jotain hoidoksi. Mites munuainen, leikataanko se. Nythän tämä alkaa noin niin kuin realisoitua, ei ehkä olekaan ihan niin vakavasta tilanteesta kyse. Olen mielissäni puolestasi.

• Raspikurkku
        iloinen puolestasi kirjoitti:

Siis luustometareita ei oikeasti vielä ollutkaan todettu, maksaa ei aiottu leikata vaan sinne ruiskutetaan jotain hoidoksi. Mites munuainen, leikataanko se. Nythän tämä alkaa noin niin kuin realisoitua, ei ehkä olekaan ihan niin vakavasta tilanteesta kyse. Olen mielissäni puolestasi.

en ole oikein mielissäni tilanteesta :-) . Munuaishomma on sinällään selvä. Se puolisko jossa kasvain on poistetaan. Ensin tutkitaan onko toinen puolisko sellainen että se kykenee hoitamaan hommat, myös osapoisto on mahdollinen. Leikkaus tehdään heti kun olen riittävästi toipunut suolistoleikkauksesta. Se suolihommakin menee ilmeisesti meikäläisen tuurin mukaan vaikeimman jälkeen: normaalisti ei avannetta tarvita mutta minulla se poistettava kohta on sellaisessa paikassa että avanne on ilmeisesti tehtävä. No se nyt ei ole iso murhe tässä hommassa. Pari kuukautta sitä joutuu pitämään. Velipojalla oli viisi kuukautta avanne ja se juuri elämänmenoa haitannut. Maksahomma on sitten vähän monimutkaisempi koska se hoito mistä lääkäri puhui on sellainen että paikallinen keskussairaala ei sitä pysty antamaan vaan pitää mennä OYS:aan. No eipä sekään niin rassaa jos kerran sen avulla jää henkiin.

• Tiedätkö
        Raspikurkku kirjoitti:

en ole oikein mielissäni tilanteesta :-) . Munuaishomma on sinällään selvä. Se puolisko jossa kasvain on poistetaan. Ensin tutkitaan onko toinen puolisko sellainen että se kykenee hoitamaan hommat, myös osapoisto on mahdollinen. Leikkaus tehdään heti kun olen riittävästi toipunut suolistoleikkauksesta. Se suolihommakin menee ilmeisesti meikäläisen tuurin mukaan vaikeimman jälkeen: normaalisti ei avannetta tarvita mutta minulla se poistettava kohta on sellaisessa paikassa että avanne on ilmeisesti tehtävä. No se nyt ei ole iso murhe tässä hommassa. Pari kuukautta sitä joutuu pitämään. Velipojalla oli viisi kuukautta avanne ja se juuri elämänmenoa haitannut. Maksahomma on sitten vähän monimutkaisempi koska se hoito mistä lääkäri puhui on sellainen että paikallinen keskussairaala ei sitä pysty antamaan vaan pitää mennä OYS:aan. No eipä sekään niin rassaa jos kerran sen avulla jää henkiin.

mikä on hienoa. Se et sinä jäsennät minusta nyt noita asioista aika mallikkaasti, et ole lainkaan sellaisen kaoottisen oloinen, mikä kertoo siitä et olet vahvoilla (auttoiko eilinen Kalle :-) selviytymisen suhteen. Pääseekö oys:iin leikkuulle vielä ennen kesäsulkuja? Ja onkohan siellä enää hoitajiakaan, kuuluu olleen joukkopako aiemmin ja nytkin pulaa hoitohenkilökunnasta.

• Raspikurkku
        Tiedätkö kirjoitti:

mikä on hienoa. Se et sinä jäsennät minusta nyt noita asioista aika mallikkaasti, et ole lainkaan sellaisen kaoottisen oloinen, mikä kertoo siitä et olet vahvoilla (auttoiko eilinen Kalle :-) selviytymisen suhteen. Pääseekö oys:iin leikkuulle vielä ennen kesäsulkuja? Ja onkohan siellä enää hoitajiakaan, kuuluu olleen joukkopako aiemmin ja nytkin pulaa hoitohenkilökunnasta.

täällä paikallisessa keskussairaalassa. Leikkaajana on virolainen naisihminen joka sopii hyvin kun minä olen täällä tottunut naisten kanssa seurustelemaan :-). Tietojeni mukaan hänellä on hyvä maine kirurgina niin että siinä suhteessa en ole huolissani. Nämä muut hommat hoidetaan sitten kun paksusuolen leikkaus on ohi ja olen kylliksi toipunut. Minä olen syntyjäni satakuntalainen ja me ollaan tyyntä kansaa joka ei vähästä hermostu, mitä nyt joku Lalli joskus jostain piispasta :-).

• vilmuska
        Raspikurkku kirjoitti:

täällä paikallisessa keskussairaalassa. Leikkaajana on virolainen naisihminen joka sopii hyvin kun minä olen täällä tottunut naisten kanssa seurustelemaan :-). Tietojeni mukaan hänellä on hyvä maine kirurgina niin että siinä suhteessa en ole huolissani. Nämä muut hommat hoidetaan sitten kun paksusuolen leikkaus on ohi ja olen kylliksi toipunut. Minä olen syntyjäni satakuntalainen ja me ollaan tyyntä kansaa joka ei vähästä hermostu, mitä nyt joku Lalli joskus jostain piispasta :-).

Mulla pää huokaa tyhjyyttään noiden tuloksiesi takia ja mitään järkevää en osaa sanoa lohdutukseksi. Tiedoksi kuitenkin, että tämä täällä ajattelee sinua.

Ensi viikolla tähän aikaan se leikkaus on ohi ja paholainen polttouunissa. Toivon, että tilanne on oletettua parempi ja saat vielä monta kevättä.

• virolaisia on paljon
        Raspikurkku kirjoitti:

tuolla kirurgian puolella, mutta mistähän johtuu, et sisätaudeilla ei niinkään? Kyllä mulllakin sellainen käsitys on et he ovat ihan jopa taitavia tössään. Sillä edellytyksellä tosin, et kielitaito on riittävä, tai edes auttava :-).
        Oys:sta pohjoiseen vai etelään? Mites sä raukka olet kotoas pois joutunu?

• Raspikurkku
        virolaisia on paljon kirjoitti:

tuolla kirurgian puolella, mutta mistähän johtuu, et sisätaudeilla ei niinkään? Kyllä mulllakin sellainen käsitys on et he ovat ihan jopa taitavia tössään. Sillä edellytyksellä tosin, et kielitaito on riittävä, tai edes auttava :-).
        Oys:sta pohjoiseen vai etelään? Mites sä raukka olet kotoas pois joutunu?

tämä on vissiin eteläisin paikka joka kuuluu Oulun piiriin. Pari vuotta sitten kuljin siellä sädehoidoissa niin että tuttu reitti. Minä olen jo melkein 40 vuotta asunut poissa Satakunnasta täällä pohjoisessa mutta ei siitä satakuntalaisesta luonteesta eroon pääse, enkä kyllä ole yrittänytkään keski-pohjanmaanlaiseksi muuttua.

• vängällä
        Raspikurkku kirjoitti:

tämä on vissiin eteläisin paikka joka kuuluu Oulun piiriin. Pari vuotta sitten kuljin siellä sädehoidoissa niin että tuttu reitti. Minä olen jo melkein 40 vuotta asunut poissa Satakunnasta täällä pohjoisessa mutta ei siitä satakuntalaisesta luonteesta eroon pääse, enkä kyllä ole yrittänytkään keski-pohjanmaanlaiseksi muuttua.

joksikin muuttumaan. Oot sitten edelleen satakuntalainen. Onko sulla vielä murre säilynyt?

• Minkälainen on
        vängällä kirjoitti:

joksikin muuttumaan. Oot sitten edelleen satakuntalainen. Onko sulla vielä murre säilynyt?

satakuntalainen? Täytyy tunnustaa et yhtään satakunatalaista en tunne.

• Raspikurkku
        vängällä kirjoitti:

että nämä alkuasukkaat edelleen huomaa että ollaan jostain muualta. Mutta sitten kun käy kotipuolessa niin ei mene kuin pari päivää niin murre on palannut täysin. Me täällä taannoin harjoiteltiinkin murteilla puhumista mutta siitä ei oikein tykätty (olin jopa itse alunperin sitä vastaan). Täällä on helppo säilyttää oma murre koska täällä ei ole oikein mitään selvää paikallista murretta (paitsi ruotsinkielisillä joiden puhetta ei edes miellä ruotsiksi :-) )..

• Raspikurkku
        Minkälainen on kirjoitti:

satakuntalainen? Täytyy tunnustaa et yhtään satakunatalaista en tunne.

varmaankin etelä-pohjalaisten ja hämäläisten risteytys. Vakaata, omillaan toimeentulevaa porukkaa joka ei heti ole apua parkumassa eikä kovin vähästä hermostu. Tähän sitten sisältyy tietty ylenkatse muihin varsinkin mie ja sie-kansaan. Sanotaan että satakuntalainen tekee motin halkoja sillä välillä kun savolainen ihmettelee oravaa :-). tietty sisäänlämpiävyys on myös ominaista. Sodissa kuulemma me tehtiin mitä pitikin mutta ilman mitään uhoamista.Etelä-pohjalaiset on kovia kehumaan itseään, satakuntalaisen ei tarvitse. Me tiedämme olevamme parempia kuin muut, ei sitä tarvitse enää mainostaa :-) .

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

varmaankin etelä-pohjalaisten ja hämäläisten risteytys. Vakaata, omillaan toimeentulevaa porukkaa joka ei heti ole apua parkumassa eikä kovin vähästä hermostu. Tähän sitten sisältyy tietty ylenkatse muihin varsinkin mie ja sie-kansaan. Sanotaan että satakuntalainen tekee motin halkoja sillä välillä kun savolainen ihmettelee oravaa :-). tietty sisäänlämpiävyys on myös ominaista. Sodissa kuulemma me tehtiin mitä pitikin mutta ilman mitään uhoamista.Etelä-pohjalaiset on kovia kehumaan itseään, satakuntalaisen ei tarvitse. Me tiedämme olevamme parempia kuin muut, ei sitä tarvitse enää mainostaa :-) .

Itsetuntoa ei ainakaa sitten puutu :-). Sittenhän selviät syövästäkin paremmin kuin muut. Katsot vaan ylen sitä syöpää.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

että nämä alkuasukkaat edelleen huomaa että ollaan jostain muualta. Mutta sitten kun käy kotipuolessa niin ei mene kuin pari päivää niin murre on palannut täysin. Me täällä taannoin harjoiteltiinkin murteilla puhumista mutta siitä ei oikein tykätty (olin jopa itse alunperin sitä vastaan). Täällä on helppo säilyttää oma murre koska täällä ei ole oikein mitään selvää paikallista murretta (paitsi ruotsinkielisillä joiden puhetta ei edes miellä ruotsiksi :-) )..

sinne K-Pohjanmaalle? Vai onko kotis edelleen siellä Satakunnassa? Siis henkinen koti, maallinen maja on sitten erikseen :-)

• Raspikurkku
        Mie ite kirjoitti:

sinne K-Pohjanmaalle? Vai onko kotis edelleen siellä Satakunnassa? Siis henkinen koti, maallinen maja on sitten erikseen :-)

Melkein 40 vuotta ja vaimokin on täältäpäin. Olen kotiutunut oikein hyvin eikä ole mitään aikomusta viettää eläkepäiviä muualla. Vaikka tämä kaupunki vaikutti ensin porilaisesta pieneltä niin pian huomasin että tämähän on juuri oikean kokoinen. Kaikki tarpeellinen löytyy, sieneen ja marjaan pystyi lähtemään kävellen kotiovelta, kaikkiin harrastuksiin oli helppo päästä mukaan, pari päivää sitten viimeksi soittivat ja kysyivät että olenko käytettävissä kentällä kesällä (minä olen toiminut yleisurheilussa kenttätuomarina alkaen Kalevan kisoista, olikohan 1977). Täällä voi yöllä mennä rauhassa nakkikioskille ellei itse aiheuta provokaatiota. Musiikkielämä, itse kun olen innokas kuuntelija, on täällä erittäin korkeatasoista, meillä on yksi Euroopan parhaista kamariorkestereista joka monesti kiertää maailmalla lisäämässä mainettaan.
        Tästäpä tuli taas pitkä ja tyhjänpäiväinen jorina mutta mieli on jotenkin sellainen tällä hetkellä että kaikenlainen puhuminen tai kirjoittaminen helpottaa.

• LPolku
        Raspikurkku kirjoitti:

lääkäri kertoi jonkun hoitomuodon jolla oli niin vaikea nimi ettei jäänyt mieleen mutta sytoihin se liittyi. Jäi sellainen kuva että sytostaatti olisi työnnetty suoraan sinne metastaasin lähelle mutta voi olla että ymmärsin väärin kun oli vähän henkisesti hutera olo siinä vaiheessa.

Onko ne nyt ihan varmoja siellä? Nimittäin minullakin nähtiin viime syksyn tt:ssä metastaasi maksassa, mutta sitten magneetilla katsottaessa kyseessä olikin joku verisuonihässäkkä, ei metastaasi ollenkaan.

Kaikenlaistahan voi tapahtua.

• Raspikurkku

Paksusuolessa oleva kasvain ja munuaisessa oleva kasvain ovat erillisiä lääkärin mukaan. Maksametastaasista ei vielä tiedetä kumman kasvaimen lähettämä se on. Minulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja missään joten tämä oli varsinainen yllätys.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

Melkein 40 vuotta ja vaimokin on täältäpäin. Olen kotiutunut oikein hyvin eikä ole mitään aikomusta viettää eläkepäiviä muualla. Vaikka tämä kaupunki vaikutti ensin porilaisesta pieneltä niin pian huomasin että tämähän on juuri oikean kokoinen. Kaikki tarpeellinen löytyy, sieneen ja marjaan pystyi lähtemään kävellen kotiovelta, kaikkiin harrastuksiin oli helppo päästä mukaan, pari päivää sitten viimeksi soittivat ja kysyivät että olenko käytettävissä kentällä kesällä (minä olen toiminut yleisurheilussa kenttätuomarina alkaen Kalevan kisoista, olikohan 1977). Täällä voi yöllä mennä rauhassa nakkikioskille ellei itse aiheuta provokaatiota. Musiikkielämä, itse kun olen innokas kuuntelija, on täällä erittäin korkeatasoista, meillä on yksi Euroopan parhaista kamariorkestereista joka monesti kiertää maailmalla lisäämässä mainettaan.
        Tästäpä tuli taas pitkä ja tyhjänpäiväinen jorina mutta mieli on jotenkin sellainen tällä hetkellä että kaikenlainen puhuminen tai kirjoittaminen helpottaa.

... on aina tyhjänpäiväisiä jorinoita :-). Mut kuten joku joskus jossain mainitsi, vastuu on lukijalla, ehkä täs tapauksessa myös muiden kuin savolaisten kohdalla. Joten jorise vaan, sulla on täällä kuulijoita ja tukijoita.

Jos olet myös itse harrastanut liikuntaa, sulla täytyyy olla hyvä peruskunto, siis ajatelelen syövän selätystä.

Mites sun vaimo jaksaa näiden sun sairauksien kanssa, koskettaahan sairautesi koko perhettä.

• Mie ite
        Mie ite kirjoitti:

... on aina tyhjänpäiväisiä jorinoita :-). Mut kuten joku joskus jossain mainitsi, vastuu on lukijalla, ehkä täs tapauksessa myös muiden kuin savolaisten kohdalla. Joten jorise vaan, sulla on täällä kuulijoita ja tukijoita.

Jos olet myös itse harrastanut liikuntaa, sulla täytyyy olla hyvä peruskunto, siis ajatelelen syövän selätystä.

Mites sun vaimo jaksaa näiden sun sairauksien kanssa, koskettaahan sairautesi koko perhettä.

Mä tuos päivällä siivotessa laitoin stereot täysille kun yksin olin kotona toisten ollessa töissä ja koulussa, kuuntelin Paula Koivuniemeä, aikuinen nainen soi täysillä. Samoin se kipale jäi mieleen et "Timanttina vaan jäät mun elämään jne :-))

• Raspikurkku
        Mie ite kirjoitti:

Eipä ole liikuntaa juuri harrasteltu niin että fyysinen kunto on surkea. Mutta minä olen hirvittävän sitkeä ! Minulla vaimo on onneksi hyvin rauhallista tyyppiä, aikalailla samanlainen kun minäkin. Ei tarvi voimia tuhlata lohduttamiseen koska hän ottaa homman hyvin rauhallisesti. Ei paljon puhu asiasta mutta minä tiedän että auttaa heti kun tarvitaan.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

Eipä ole liikuntaa juuri harrasteltu niin että fyysinen kunto on surkea. Mutta minä olen hirvittävän sitkeä ! Minulla vaimo on onneksi hyvin rauhallista tyyppiä, aikalailla samanlainen kun minäkin. Ei tarvi voimia tuhlata lohduttamiseen koska hän ottaa homman hyvin rauhallisesti. Ei paljon puhu asiasta mutta minä tiedän että auttaa heti kun tarvitaan.

Se on hyvä et tukea tulee kotoakin. Meilläkin toi ukko on sellainen hiljainen, ei paljon puhu eikä pukahda muuta kuin välttämättömimmän :-). Minä täällä sitten ilahdutan "jorinoilla" täällä.

• postuumi
        Raspikurkku kirjoitti:

.on perusporilaista ;) Repesin ääneen nauramaan! Mitä tuleman pitää, se tulee ja väliajalla voi nauttia.

Ässien kannustusjoukoissa mukana, -p-

• ennenkin kirjoittanut
        Raspikurkku kirjoitti:

Menin tässä läpi näitä kirjoituksia, kaikilla ei ihanole käsitystä mistä on kyse,olet kovan paikan edessä, mutta et toivottoman.Kirjoitin alkuun, ole tarkkana, tarkoitin että jos sinulla on osteoporoosi, sekin tarvitsee hoitoa ettei mene pahaksi. niikin on käynyt syövän varjolla on osteoporoosi jäänyt hoitamata ja siitä on enempi haittaa kuin syövästä.
        Alkoholiko haurastuttaa luita?

• Raspikurkku
        ennenkin kirjoittanut kirjoitti:

Menin tässä läpi näitä kirjoituksia, kaikilla ei ihanole käsitystä mistä on kyse,olet kovan paikan edessä, mutta et toivottoman.Kirjoitin alkuun, ole tarkkana, tarkoitin että jos sinulla on osteoporoosi, sekin tarvitsee hoitoa ettei mene pahaksi. niikin on käynyt syövän varjolla on osteoporoosi jäänyt hoitamata ja siitä on enempi haittaa kuin syövästä.
        Alkoholiko haurastuttaa luita?

pitkäaikainen kortisonihoito. Minä olin jo aloittanut kalkkitablettien syönnin yhdessä D-vitamiinin kanssa mutta se vielä ollut ehtinyt vaikuttaa. Nyt kun pitää syödä rautaa ei voi oikein syödä kalkkia.

• joyder

Luin uutisesi moneen kertaan ja mietin mitä tuohonkin voisi sanoa ja päädyin näihin omiin kirjoitelmiini, josko niistä olisi voimaa sinullekin pahana hetkenä:

Jokaisen aamuna jolloin herään, ajattelen talvisotaa, koska ajattelen sotivani syöpäsoluja vastaan, jotka jylläävät kehossani. Tunnen olevani ainoa eloonjäänyt. Se tekee asian vieläkin vaikeammaksi. Tosin se ei tietenkään ole totta. Pelkoa ja epävarmuutta ei ole helppo sietää. Edessäni minulla silmänkantamattomiin sotilaita, jotka ovat sonnustautuneet modernein asein ja varustein. Minun pitäisi pystyä tuhoamaan se viimeiseen mieheen aseinani pelko, viha, rakkaus ja muita lieventäviä asianhaaroja.

”Luota ihmisiin. Älä pelkää. Vaihda sukat kerran viikossa. Opiskele historiaa. Muista miten nimesi tavataan englanniksi. Älä luule itsestäsi liikoja. Älä vähättele itseäsi. Katso eteesi. Varo katujen kuoppia. Ota mukaasi kaksi pitkähihaista paitaa. Ole kokonainen. Älä kadota pyhää elämääsi. Kuuntele sisäistä kuiskaajaasi. Pysähdy ainakin kerran päivässä. Mieti jotain muuta. Älä juo liikaa viinaa. Usko johonkin.” Elä ylväs elämä.

Siinä kaikki mitä haluan sinulle sanoa... ja voimia sulle taistossa. Olet sydämissämme, mielissämme ja rukouksissamme.

• saatana-

vaihda itse puhtaat alkkarit kerran viikossa..Mitä lohtua nuo sanasi luulet Raspikselle olevan?Aina sama litania-mee vaiha sukkas ja elä ylväs elämä...näinhän sanoit Paaterillekkin...saatana,kuolevalle ,,,sukan vaihto ja ylväs elämä...Tässä on muutkin syövistä selvinneet,kuin sinä---yksi syöpä--yksi epäilty syöpä--Raspista koetellaan nyt---sinä et ole pääosan esittäjä,vaikka kuinka "urhea soturi"olisitkin!

• Kiitos tämän aamun
        saatana- kirjoitti:

vaihda itse puhtaat alkkarit kerran viikossa..Mitä lohtua nuo sanasi luulet Raspikselle olevan?Aina sama litania-mee vaiha sukkas ja elä ylväs elämä...näinhän sanoit Paaterillekkin...saatana,kuolevalle ,,,sukan vaihto ja ylväs elämä...Tässä on muutkin syövistä selvinneet,kuin sinä---yksi syöpä--yksi epäilty syöpä--Raspista koetellaan nyt---sinä et ole pääosan esittäjä,vaikka kuinka "urhea soturi"olisitkin!

naurupläjäyksestä. Ihan oikeasti, nauroin maha vääränä tiedän jutuille,Joyder ja saatana. Vieläkin pyyhin vesiä silmistä. Kyllä te sit ootte ihanii näissä tukitoimissa :)))))))))))))))))))).

• sinä tiedä

joyder ettei Raspis pidä syöpää taistelulajina?

Muutenkin kirjoituksesi on välillä aika outoja ,
        en todellakaan haluaisi sinua tukihenkilökseni.

• Raspikurkku
        sinä tiedä kirjoitti:

Minä uskon vakaasti että solumuutokset ovat sellainen homma johon omalla tahdolla ei voi vaikuttaa. Joitakin syöpiä voi auttaa omilla elintavoillaan syntymään mutta kun ovat syntyneet niin sitten ei voi mitään. Tietysti jos ajatellaan taistelulla mielialan ylläpitoa niin voidaan tosiaan puhua tappelemisesta. Minä suhtaudun homman niin että tyynesti odotan mitä tulee, en hermoile enkä kiipeile seinille, jos oikein ahdistaa niin turvaudun monen moittivaan alkoholiin mutta se on minusta tässä tilanteessa pieni paha. Minä pidän Joyderin kirjoituksista, hän osaa kirjoittaa hyvin (olen suorastaan kateellinen moisesta taidosta) .

• Mie ite
        sinä tiedä kirjoitti:

Joyder on vielä nuori, kiinnostunut monenlaisista asioista. Ehkä lukee paljon elää elämäänsä välilllä päätään seinään hakaten, mutta kokee ja tuntee syvästi, vaikka vaikuttaa joskus ulospäin kovalta ja kylmältä. Tuo kärkkäästi esille teräviäkin mielipiteitä ja se varmaan ärsyttää useita. Hänhän sanoo itsekin nyt olevasna itse tuen tarpeessa syystä tai toisesta ja käsittääkseni myös ymmärtää sen et silloin ei voi olla toisten tukija.
        Kun Joyder saa asiansa kuntoon ja hän tavalla tai toisella löytää itsensä, hän on varmaankin erinomaisn tukihenkilö.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

Minä uskon vakaasti että solumuutokset ovat sellainen homma johon omalla tahdolla ei voi vaikuttaa. Joitakin syöpiä voi auttaa omilla elintavoillaan syntymään mutta kun ovat syntyneet niin sitten ei voi mitään. Tietysti jos ajatellaan taistelulla mielialan ylläpitoa niin voidaan tosiaan puhua tappelemisesta. Minä suhtaudun homman niin että tyynesti odotan mitä tulee, en hermoile enkä kiipeile seinille, jos oikein ahdistaa niin turvaudun monen moittivaan alkoholiin mutta se on minusta tässä tilanteessa pieni paha. Minä pidän Joyderin kirjoituksista, hän osaa kirjoittaa hyvin (olen suorastaan kateellinen moisesta taidosta) .

... sä juot?

• Raspikurkku
        Mie ite kirjoitti:

... sä juot?

että saa nukutuksi eli puolikas litraa illassa. Tämä siis viimeisen syöpädiagnoosin jälkeen. Vaimo jaksaa muistuttaa homman epäterveellisyydestä mutta jos sillä keinoin pysyy kasassa niin en pidä sitä pahana. Ja kohta se loppuu kun tulee leikkaus ja siitä toipuminen.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

että saa nukutuksi eli puolikas litraa illassa. Tämä siis viimeisen syöpädiagnoosin jälkeen. Vaimo jaksaa muistuttaa homman epäterveellisyydestä mutta jos sillä keinoin pysyy kasassa niin en pidä sitä pahana. Ja kohta se loppuu kun tulee leikkaus ja siitä toipuminen.

Ei millään pahalla, mutta minusta se on paha. Se jää kuule helposti päälle se ryyppääminen. Mutta aikuinen mies, itsehän tietenkin päätät. Minusta on ihan ok jos joskus ottaa ja pääasiassa iloon, ei suruun. Kun on kuule lapsena koulusta tullessaan joutunut pomppimaan sammuneiden juoppojen yli et pääsee sisälle, niin viinan kohtuuton käyttö suoraan sanoen kavahduttaa.

• nyt jos
        Mie ite kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta minusta se on paha. Se jää kuule helposti päälle se ryyppääminen. Mutta aikuinen mies, itsehän tietenkin päätät. Minusta on ihan ok jos joskus ottaa ja pääasiassa iloon, ei suruun. Kun on kuule lapsena koulusta tullessaan joutunut pomppimaan sammuneiden juoppojen yli et pääsee sisälle, niin viinan kohtuuton käyttö suoraan sanoen kavahduttaa.

muutettaisi puheen aihetta..
        ei nyt syyllistetä raspista ei tänään.

• Mie ite
        nyt jos kirjoitti:

muutettaisi puheen aihetta..
        ei nyt syyllistetä raspista ei tänään.

Otetaanhan taas sitte ;-)

• joyder
        sinä tiedä kirjoitti:

Kysymys olikin viestissä, jonka hänelle kirjoitin viesti minulta hänelle lainattuja ja minun ajatuksia hänelle eikä suinkaan raspiksen omia ajatuksia. Koska enhän voi kenenkään pään sisään kaivautua ja tietää mitä hän tällä hetkellä ajattelee. Halusin vain ilmaista tukeni ihan omalla laillani taas kerran, mutta sehän ei taas näytä teillä joillekin näykkijöille kelpaavan, mutta minähän en siitä välitä. Pitäkää te omat ajatuksenne niin minä pidän omani.

Kerroinpa tossa taannoin tukihenkilö keskustelu osiossa, että pidän itseni tukihenkilöhommista telakalla, koska oma päänikin kaipaa heiman korjausta, että turha irvistellä minulle siitä ettet minua tukihenkilöksesi halua. Olenko mielestäsi pyrkinyt tähän virkaan kohdallasi?

Minun puolestani voit pitää minua kuinka outona haluat se ei kosketa minua mitenkään ja elämäni tällä puolen ruutua jatkuu mielipiteestäsi huolimatta. Olen tuonut vain kantani esiin ja jaan aktiivisesti mielipiteitä omiani ja toisten.

Ja siinä mielessä olet oikeassa, että minua ei ole kuin yksi ja siksi olen ehkä niin "oudon ainutlaatuinen" kiitos kuuluu sinulle siitä huomiosta, että heräsin taas ajattelemaan omaa itseäni. Kaunista kevään jatkoa sinulle!

• joyder
        saatana- kirjoitti:

Pientä korjausta kerron heti sinulle, kun et ole ajan tasalla. Olen 2004 sairastanut pahanlaatuisen munasarjasyövän ja tänä vuonna minulta leikattiin parempilaatuisella statuksella oleva samaa sarjaa oleva syöpä.

Edelleen esitin tukeni omin ja Matti Kuuselan kirjoittamin sanoin. Ja kertoakseni vielä, että lainaus on otettu Aamulehden liiteestä Bakusta Pekingiin kirjoituksesta, joka sain muistaakseni vuoden paras artikkeli palkinnon 2007 jos en väärin muista.

Minusta on ikävää, että erää kuten sinäkin viitsitte tarttua toisten kirjoitelmiin, kun ihan itse kirjoitin, että tyydyn näihin sanoihin ja esitän läsnäoloni kirjoituksei kohteelle l. tässä tapauksessa Raspikurkulle.

Mitä kliseitäkö minun olisi pitänyt kirjoittaa vai mitä sinun mielestäsi? Sen haluaisin kuulla? Minulla on oma tapani kirjoittaa ja kertoa olevani läsnä jonkun ihmisen elämässä edes pienen kirjoituksen verran ja kaikkia en voi miellyttää, kuten en sinuakaan, kommentin kirjoittanut, tällä hetkellä.

Toivoisin jo, että antaisimme Paateri asian olla ja rauha hänen sielulleen, hän joka enkelien valtakunnassa liihottaa. Tai ainakin näin tahtoisin ajatella. Tarttukaa nyt joku vielä tähänkin komenttiin niin päiväni on pelastettu totaalisesti, että mistä minä teidän onko enkeleitä ja vastaan jo itse, että tiedänpähän vaan.

Mietin tässä vaan, että onko sinua viestin kirjoittaja ottanut päähän, kun minulla on ollut kaksi kokonaista syöpää mitä voin jakaa ja mistä voin kirjoittaa?

En missään vaiheessa kirjoituksellani halunnut olla, enkä halua olla tälläkään hetkellä mikään pääosan esittäjä. Ei minua kiinnosta mitkään roolit. Totenpahan vain, että olen mitä olen ja muuksi en voi tulla ja jos kirjoitukseni ärsyttävät jätä ne väliin eläkä lue niitä. Hyvää kesää sinullekin!

• ystävän merkitys
        Mie ite kirjoitti:

Otetaanhan taas sitte ;-)

Mun mielestä ystävän (siis täs tapauksessa tukijan) tehtävä on tuoda esille myös se, jos tuettava on menossa hakoteille. Rehellisesti ja suoraan. Niitä olalletaputtelijoita tussa vaiheessa riittää. Mutta kuka välittää aidosti?

• joyder
        Mie ite kirjoitti:

Joyder on vielä nuori, kiinnostunut monenlaisista asioista. Ehkä lukee paljon elää elämäänsä välilllä päätään seinään hakaten, mutta kokee ja tuntee syvästi, vaikka vaikuttaa joskus ulospäin kovalta ja kylmältä. Tuo kärkkäästi esille teräviäkin mielipiteitä ja se varmaan ärsyttää useita. Hänhän sanoo itsekin nyt olevasna itse tuen tarpeessa syystä tai toisesta ja käsittääkseni myös ymmärtää sen et silloin ei voi olla toisten tukija.
        Kun Joyder saa asiansa kuntoon ja hän tavalla tai toisella löytää itsensä, hän on varmaankin erinomaisn tukihenkilö.

Omia askelmerkkejä tässä haetaan hiukan yli kolmekymppisenä, kun elämä on pakottanut polvilleen ja katsomaan asioita toisesta näkövinkkelistä.

Päivääkään en silti kadu siitä ajasta, uskokaa tai älkää syöpä on opettanut minulle paljon ja tulee vielä opettamaankin.

Tosi asia on se, että eipä teistä kukaan tunne minua henkilökohtaisesti ainoastaan tekstieni ja kommenttieni perusteella, eikä siksi voi kirjoittamaani koskaan täysin kokonaan ymmärtää.

Kiitos kuitenkin tuesta sinulle!

• joyder
        Raspikurkku kirjoitti:

Tavalla tai toisella tunnen kanssasi hengenheimolaisuutta, niinkuin monen muunkin kanssa täällä. Se innostaa ja se on mielestäni hyvä asia.

• korkki kiinni
        ystävän merkitys kirjoitti:

Mun mielestä ystävän (siis täs tapauksessa tukijan) tehtävä on tuoda esille myös se, jos tuettava on menossa hakoteille. Rehellisesti ja suoraan. Niitä olalletaputtelijoita tussa vaiheessa riittää. Mutta kuka välittää aidosti?

nyt Raspis tämä on tosiystävän neuvo
        kait vaimosi on samaa mieltä .
        nyt kuntoudut raskaisiin hoitoihin ja vasta parannuttuasi avaat sen putelin :-)

• Ira¤
        ystävän merkitys kirjoitti:

on totta.

• se alkoholi
        Ira¤ kirjoitti:

on totta.

pahentaa nyt tilannetta sekä henkisesti että fyysisesti.
        Olalle taputteleijat vakkarit ehkä tarkoitatte hyvää mutta lopulta teette vain hallaa Raspikselle.

Nyt urheasti selvinpäin otat vastaan mitä tuleman pitää
        Muuta et voi kuin heittäytyä lääketieteen armoille ja muista lääketiede on kehittynyt hurjasti aivan viime vuosina:-))

• satunnainen...
        Raspikurkku kirjoitti:

illassa Raspis tuntuu pahalta että joudut ottamaan karkoittaaksesi pahat ajatukset...

Ymmärrän toisaalta mutta ehkä jokin nukahtamislääke olisi parempi vaihtoehto?:))

• Raspikurkku
        satunnainen... kirjoitti:

illassa Raspis tuntuu pahalta että joudut ottamaan karkoittaaksesi pahat ajatukset...

Ymmärrän toisaalta mutta ehkä jokin nukahtamislääke olisi parempi vaihtoehto?:))

niin hirveästi ole. Kun tämän painoinen mies sitä imaisee illan mittaan niin ei siitä tule edes varsinaisesti juovuksiin ja aamulla on ajokunnossa jo hyvissä ajoin. Keskiviikkona on sairaalaan meno ja silloin tämä ralli tietysti loppuu.

• juo sen
        Raspikurkku kirjoitti:

niin hirveästi ole. Kun tämän painoinen mies sitä imaisee illan mittaan niin ei siitä tule edes varsinaisesti juovuksiin ja aamulla on ajokunnossa jo hyvissä ajoin. Keskiviikkona on sairaalaan meno ja silloin tämä ralli tietysti loppuu.

puolikkaan janoonsa-ei se oo niin vaarallista.Tilanne täytyy nollata nyt,jokainen tehköön sen omalla tavallaan.Ei täällä olla kenenkään tuomareina!

• riittää kaikille
        juo sen kirjoitti:

puolikkaan janoonsa-ei se oo niin vaarallista.Tilanne täytyy nollata nyt,jokainen tehköön sen omalla tavallaan.Ei täällä olla kenenkään tuomareina!

alkoholin suurkuluttajille.
        Voi miten jaksaa raspiksen vaimo; huoli miehen syövästä ja juomisesta?

• Mie ite
        korkki kiinni kirjoitti:

nyt Raspis tämä on tosiystävän neuvo
        kait vaimosi on samaa mieltä .
        nyt kuntoudut raskaisiin hoitoihin ja vasta parannuttuasi avaat sen putelin :-)

Sitten voi vetää vaikka perseet olalle jos siltä tuntuu kerta :-) Siis tervehtymisen ilosta.

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

... viinakuuri ennen vaativaa leikkausta. Insinöörin logiikkaa ;-). Mutta muutes onko se kirkasta vai minkälaatusta Kallea?

• Mie ite
        juo sen kirjoitti:

niinku tykkää tienkin, ei ole kenenkääb holhouksessa vissiin. Mutta kun hän itse toi tuon viinan esille, saa täällä mun mielestä ottaa siihen kanstaa ja kertoa mielipiteensä.

• Mie ite
        riittää kaikille kirjoitti:

alkoholin suurkuluttajille.
        Voi miten jaksaa raspiksen vaimo; huoli miehen syövästä ja juomisesta?

Kyllä mua ainaki suorastaan vituttas jos ukko pörräis päissään joka ilta. Vois olla pikku pikku perheriita kohta pystyssä ;-).

• Raspikurkku
        Mie ite kirjoitti:

... viinakuuri ennen vaativaa leikkausta. Insinöörin logiikkaa ;-). Mutta muutes onko se kirkasta vai minkälaatusta Kallea?

kirkasta. Kiitoksia vaan ystävät huolenpidostanne mutta minä nyt hoidan tämän omalla tavallani. Tervehtymiseen menee kauan kun toinen leikkaus voidaan tehdä vasta sitten kun ensimmäisestä on kunnolla toipunut niin että kuiva kausi tulee olemaan pitkä. Se maksahomma enemmänkin askarruttaa. Lääkäri puhui ikäänkuin sytostaatti työnnettäisiin jotenkin sinne metastaasin läheisyyteen ja sitä ei tosiaankaan pystytä keskussairaalassa tekemään vaan se tietää Oulun keikkaa (Kunhan ei sitten vanhasta muistista eksyisi sädehoito-osastolle :-) ). Meidän perheessä on sellainen työnjako että minä olen huonona esimerkkinä ja vaimo hoitaa moittimispuolen joten älkää te enää vaikka varmasti oikeassa olettekin. Minä en tällä hetkellä kaipaa niinkään totuuksia vaan illuusioita.

• Mie ite:-)
        Raspikurkku kirjoitti:

kirkasta. Kiitoksia vaan ystävät huolenpidostanne mutta minä nyt hoidan tämän omalla tavallani. Tervehtymiseen menee kauan kun toinen leikkaus voidaan tehdä vasta sitten kun ensimmäisestä on kunnolla toipunut niin että kuiva kausi tulee olemaan pitkä. Se maksahomma enemmänkin askarruttaa. Lääkäri puhui ikäänkuin sytostaatti työnnettäisiin jotenkin sinne metastaasin läheisyyteen ja sitä ei tosiaankaan pystytä keskussairaalassa tekemään vaan se tietää Oulun keikkaa (Kunhan ei sitten vanhasta muistista eksyisi sädehoito-osastolle :-) ). Meidän perheessä on sellainen työnjako että minä olen huonona esimerkkinä ja vaimo hoitaa moittimispuolen joten älkää te enää vaikka varmasti oikeassa olettekin. Minä en tällä hetkellä kaipaa niinkään totuuksia vaan illuusioita.

No siehän olitkin se porilainen, joka pitää itseään parempana ku muita. Sua pitää välillä puottaa maan pinnalle, muuten sulle tää suosio täällä naisten keskuudessa nousee kusena päähän:-).

Oikeastihan kaikki haluaa sulle vaan hyvää ja elää hengessä mukana..Mä itse olen ollut kerran leikkauspöydällä syöpäepäilyn takia ja voin sanoa että ne viikot kun odotin sitä aikaa oli yhtä helvettiä. Suoraan sanoen olin kauhuissani, en niinkään itseni vuoksi, jostain syystä en pelkää kuolemaankaan, taitaa sen verren olla asiat selvillä tuonne yläkertaan ja muutenkin. Lähinnä olin peloissani siitä, miten mun lapsille käy kun ne jää ilman äitiä. Vaikkeivär nyt ihan vauva/leikki-iässä enää olekkaan.

No tuuhan vaan tänne Oulun seudulle käymään nin mä tuun sitte sua sinne kattomaan ja tuon jottai hyvää ja rasvaista paksua syömistä ja vaikka seitteman päivää lehden :-).Ja tietty suklaata.
        Kyllä se maksahoito hyvin menee, yliopstosairaalassa on hyvät lääkärit ja asiantuntemus huippuluokkaa.

"illuusioita."

No mä en ole koin hyvä näissä illuusoissa enkä fantasioissakaan mutta jotai lohdutusta tässä kuitenhi :-).

• palstaa seurannut,,
        Raspikurkku kirjoitti:

sitä kuinka salakavala tämä tauti on. Sanot olevasi painava, siis et ole laihtunut, vaikka syöpiä on sinulla enemmänkin, sitä vaan ihmettelen.
        Ja joku niistä on lähettänyt etäpesäkkeenkin, tai ainakin siltä on näyttänyt. Kyllä on pa-mainen tauti,, en siis tarkoita että sinun pitäisi laihtua, mutta ehkä olisit epäillyt jo aikaisemmin ja tutkituttanut itseäsi jos olisit laihtunut.
        Ja oikeastaan ei kukaan tiedä kenessä se tauti jyllää, vaikka oireita ei olisikaan...

• Raspikurkku
        Mie ite:-) kirjoitti:

No siehän olitkin se porilainen, joka pitää itseään parempana ku muita. Sua pitää välillä puottaa maan pinnalle, muuten sulle tää suosio täällä naisten keskuudessa nousee kusena päähän:-).

Oikeastihan kaikki haluaa sulle vaan hyvää ja elää hengessä mukana..Mä itse olen ollut kerran leikkauspöydällä syöpäepäilyn takia ja voin sanoa että ne viikot kun odotin sitä aikaa oli yhtä helvettiä. Suoraan sanoen olin kauhuissani, en niinkään itseni vuoksi, jostain syystä en pelkää kuolemaankaan, taitaa sen verren olla asiat selvillä tuonne yläkertaan ja muutenkin. Lähinnä olin peloissani siitä, miten mun lapsille käy kun ne jää ilman äitiä. Vaikkeivär nyt ihan vauva/leikki-iässä enää olekkaan.

No tuuhan vaan tänne Oulun seudulle käymään nin mä tuun sitte sua sinne kattomaan ja tuon jottai hyvää ja rasvaista paksua syömistä ja vaikka seitteman päivää lehden :-).Ja tietty suklaata.
        Kyllä se maksahoito hyvin menee, yliopstosairaalassa on hyvät lääkärit ja asiantuntemus huippuluokkaa.

"illuusioita."

No mä en ole koin hyvä näissä illuusoissa enkä fantasioissakaan mutta jotai lohdutusta tässä kuitenhi :-).

ollut sitä mieltä että ihmisen paras ystävä on nainen ja kaikki täällä koettu vahvistaa uskoani :-).
        Nyt alkaa mieli olla siinä tilassa että se tulee mikä tulee ja minä otan kaiken vastaan. Minulla on vain yksi lapsi elossa ja hän on aikuinen mies oman perheensä kanssa. Jos niin hassusti kävisi että lähtö tulisi niin minun maailmani on jo valmis, minä joudan kyllä pois. No, minä nyt en kuitenkaan aio lähteä mihinkään, ette te minusta niin helpolla pääse. Pitäähän täällä joku olla pitämässä sovinismin lippua korkealla :-) .

• Raspikurkku
        palstaa seurannut,, kirjoitti:

sitä kuinka salakavala tämä tauti on. Sanot olevasi painava, siis et ole laihtunut, vaikka syöpiä on sinulla enemmänkin, sitä vaan ihmettelen.
        Ja joku niistä on lähettänyt etäpesäkkeenkin, tai ainakin siltä on näyttänyt. Kyllä on pa-mainen tauti,, en siis tarkoita että sinun pitäisi laihtua, mutta ehkä olisit epäillyt jo aikaisemmin ja tutkituttanut itseäsi jos olisit laihtunut.
        Ja oikeastaan ei kukaan tiedä kenessä se tauti jyllää, vaikka oireita ei olisikaan...

Kaikki veriarvot ovat normaaleja, munuainen toimii normaalisti. Mikään ei antanut aihetta olettaa tuon toisen kasvaimen ja etäpesäkkeen olemassaoloa. Tulivat taas kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tosin niin oli laita myös tuon ensimmäisen syövän kanssa. Ei käynyt edes mielessä mikään syövän mahdollisuus kun ainoa indikaattori oli käheä ääni. Minulla tämä painonhallinta on vähän ongelma sen jälkeen kun lopetin tupakanpolton. Edellisen syövän johdosta minun olisi pitänyt laihtua 10-15kg ja minä lihoin kolme kiloa. Mutta kuten silloin lääkäri totesi: kaikki on hirveän yksilöllistä.

• varmistettu
        Raspikurkku kirjoitti:

Kaikki veriarvot ovat normaaleja, munuainen toimii normaalisti. Mikään ei antanut aihetta olettaa tuon toisen kasvaimen ja etäpesäkkeen olemassaoloa. Tulivat taas kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tosin niin oli laita myös tuon ensimmäisen syövän kanssa. Ei käynyt edes mielessä mikään syövän mahdollisuus kun ainoa indikaattori oli käheä ääni. Minulla tämä painonhallinta on vähän ongelma sen jälkeen kun lopetin tupakanpolton. Edellisen syövän johdosta minun olisi pitänyt laihtua 10-15kg ja minä lihoin kolme kiloa. Mutta kuten silloin lääkäri totesi: kaikki on hirveän yksilöllistä.

että munuaisessa on syöpää??
        entä maksan etäpesäke; onko sekään vielä täysin varmaa?
        Hirveän usein sattuu erehdyksiä alkuun näyttää pahemmalta mitä oikeasti on.
        Puhun kokemuksesta/ sellaista sattuu ja se on yleisempää kuin tiedetäänkään.

• Raspikurkku
        varmistettu kirjoitti:

että munuaisessa on syöpää??
        entä maksan etäpesäke; onko sekään vielä täysin varmaa?
        Hirveän usein sattuu erehdyksiä alkuun näyttää pahemmalta mitä oikeasti on.
        Puhun kokemuksesta/ sellaista sattuu ja se on yleisempää kuin tiedetäänkään.

että munuaisessa on 6cm:n kokoinen kasvain ja maksassa jomman kumman kasvaimen etäpesäke. Käsittääkseni ct-kuvaus on varsin luotettava tällaisissa asioissa mutta se onko kasvain hyvän- tai pahanlaatuinen ei tietenkään näy.

• yöpä löytyy
        Raspikurkku kirjoitti:

alkuvaiheessa ja pienenä ei laihtumista yleensä ehdi tapahtua

• Mie ite
        Raspikurkku kirjoitti:

ollut sitä mieltä että ihmisen paras ystävä on nainen ja kaikki täällä koettu vahvistaa uskoani :-).
        Nyt alkaa mieli olla siinä tilassa että se tulee mikä tulee ja minä otan kaiken vastaan. Minulla on vain yksi lapsi elossa ja hän on aikuinen mies oman perheensä kanssa. Jos niin hassusti kävisi että lähtö tulisi niin minun maailmani on jo valmis, minä joudan kyllä pois. No, minä nyt en kuitenkaan aio lähteä mihinkään, ette te minusta niin helpolla pääse. Pitäähän täällä joku olla pitämässä sovinismin lippua korkealla :-) .

Mulla on kaksi mukulaa, toinen on jo omillaan, toinen pääsee ripille nyt juhannuksena, joten onneksi he ovat jo niin isoja, et ei enää niin ole huoli heistäkään, jos itselle sattuisi jotain tapahtumaan. Niin ja onhan heillä toki isäkin ja muu sosiaalinen verkosto tukemassa ympärillä.

Yks häiskä sanoi kerran et "kuka onkan sen hellempi ystävä miehelle kuin teinen mies :-)" No hän oli muutoinkin semmoinen vääräleuka.

Siinä tilanteessa kun on tuo edessä niin eipä sitä muuta voi kuin ottaa vastaan mitä tuleman pitää. Se on ihan luonnollista että jännittää ja pelottaakin, jo yksistään sairaalaympäristö on joidenkin mielestä sellainen epämiellyttävä. Joutuu olemaan vieraiden ihmisten kanssa samassa huoneessa yötä ja kaikenkaikkiaan se et joutuu tavallaan heittämään itsensä toisten varaan, voit vaan tehdä niin kuin käsketään ja katsoa mitä tapahtuu.

Nii ja et sinä mihinkään jouda, sullahan on se pikku prinsessakin siellä joka odottaa pappaa leikkimään :-).

• silmään

En ole aikoihin lukenut näitä sivuja. Vuosi sitten kun isäni sairastui, (parantumattomaan syöpään, jokseenkin saa kyllä hoitoja joiden pitäisi hidastaa etenemistä), luin näitä sivuja ja itsekkin kirjoitin. Muistan monia kannustavia kirjoittajia, kuten raspikurkku, muumiaitee, lpolku muutamia mainitakseni, varsinaisia taistelijoita. Nyt kun sattumalta avasin juuri tämän ketjun, en voi sanoa muuta kuin että järkytyin tosi pahasti. En tiedä mitä sulle sanoisin. Itku tuli silmään, voin vain kuvitella sitä järkytystä ja shokkia minkä koit. Nyt tarvitset roiman annoksen taistelutahtoa, uskoa ja toivoa paranemiseen. Isäni kohdalla leikkaus ei tullut kysymykseen ja etäpesäkkeitäkin oli keuhkoissa, eikä myös voida leikata. Hoitona sytostaattihoidot. Viime keväänä isäni ajatteli, ettei hän näe enää juhannusta, lääkärien kommentit; teidän tilanne on todella vakava,hoidot eivät paranna, hidastavat etenemistä...ym olivat todella masentavia. Me emme kuitenkaan "antaneet periksi".( Me vai Jumala? )En osaa sanoa millä kaikella oli ja on ollut merkitystä, mutta uskon vakaasti, että toivon luomisella ja periksi ei anneta asenteella on suurempi merkitys kuin osaamme ajatellakkaan.Vuosi on kulunut ja isäni käy edelleen hoidoissa, ylä ja alamäkiä on matkan varrella ollut, mutta pääsääntöisesti isäni on pystynyt olemaan kotona ja olemme vakavaan sairauteen sopeutuneet. Henkisesti on ollut rankkaa, elämän arvostaminen päivä kerrallaan on tullut konkreettisemmaksi. Voimia sinulle taisteluun, lämpiä ajatuksia ja halaus,ja anna itkun tulla ulos silloin kun se on tullakseen!
      Voimahali!!!

• satunnaisesti vieraileva

Olin poissa 3 päivää kotoa, mökillä.
        Raspis, järkytyin lukiessani uutistasi. Yhdyn muihin toivotuksiin sinulle.
        Sain vielä kutsun sairaalaan, tällä kertaa sydämen rasituskokeeseen. Sytohoidot ohi, vain 5 kertaa käyty, viimeistä ei tehty sydänoire-epäilyn takia.
        Maanantaina alkavat sitten sädetyshoidot.
        Voimahalaukset

• Raspikurkku

Te ette arvaakkaan kuinka lämmittäviä teidän kirjoituksenne tässä tilanteessa ovat ! Minä en edes tiennyt että minulla on noin paljon ystäviä täällä. Nyt minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin selvitä :-). Ja minhän selviän. Siis tästä syövästä.

• kevätmielinen

Yrjö Jylhän Kiirastuli

"Niin vaikea teitä on lähettää tuonne,
      tutut kasvonne on, joka piirre ja juonne.
      Ken teistäkin vielä hengissä palaa?

On katseeni hellä, mut käskyni kovat,
      mitä mielessä mietin, sen suuni salaa.
      Sanat jääväämättömät ovat."

Tämä runo kolahti vuosi sitten, kun itse matkasin kohti omaa sytostaattikiirastultani. En maannut tulessa, vaan matkasin. Päivä kerrallaan hammasta purren.

Kyllä sää Raspis jaksat. Sää jaksat, kun on pakko. Sun äitiskin jaksaa, kun sen vaan on pakko. Sopeudu, mutta älä lannistu!

Terkkuja samalla kaikille muillekin "tutuille".

• Raspikurkku

Minä en juurikaan runoudesta perusta mutta juuri Yrjö Jylhän Kiirastuli on ollut sellainen jonka kirjastosta hain. Tosin tällä hetkellä tunne on vähän niinkuin Jylhän yhdessä toisessa runossa:

"Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus"

• kevätmielinen
        Raspikurkku kirjoitti:

Minä en juurikaan runoudesta perusta mutta juuri Yrjö Jylhän Kiirastuli on ollut sellainen jonka kirjastosta hain. Tosin tällä hetkellä tunne on vähän niinkuin Jylhän yhdessä toisessa runossa:

"Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus"

mutta tuo sinun sitaattisi sai aikaan naurunpyrskähdyksen :))))

• Raspikurkku
        kevätmielinen kirjoitti:

mutta tuo sinun sitaattisi sai aikaan naurunpyrskähdyksen :))))

Yrjö Jylhän runo "Häätanhu" Jos luet sen kokonaan niin et naura. Minä en ole koskaan pystynyt tätä liikuttumatta kuuntelemaan (siihen on tehnyt sävelen Luolajan-Mikkola ja esittänyt mm. Mauno Kuusisto):

On ilo sulla, mut suru mulla,
        on mulla hautajaiset, sulla häät.
        Siis kätes anna nyt morsianna,
        kun viime kerran minut vielä näät.

Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
        vie manan immet mua karkeloon.
        Sun onnes tähden pois täältä lähden,
        sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
        mut ikinuorna minut aina näät.
        Luo tuonetarten käyn häitä varten,
        on sulla hautajaiset, mulla häät.

• kevätmielinen
        Raspikurkku kirjoitti:

Yrjö Jylhän runo "Häätanhu" Jos luet sen kokonaan niin et naura. Minä en ole koskaan pystynyt tätä liikuttumatta kuuntelemaan (siihen on tehnyt sävelen Luolajan-Mikkola ja esittänyt mm. Mauno Kuusisto):

On ilo sulla, mut suru mulla,
        on mulla hautajaiset, sulla häät.
        Siis kätes anna nyt morsianna,
        kun viime kerran minut vielä näät.

Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan
        vie manan immet mua karkeloon.
        Sun onnes tähden pois täältä lähden,
        sun silmäs siunaten mua seuratkoon.

Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,
        mut ikinuorna minut aina näät.
        Luo tuonetarten käyn häitä varten,
        on sulla hautajaiset, mulla häät.

Kaunista on kieltämättä.

Mutta mitäs jos sovittais, ettei aleta hautajaisia kuitenkaan järkkäämään edes mielissämme. Niiden aika on sitten, kun on niiden aika.

Ja voihan se olla ettei niitä tarvi itse järkätä, eiköhän sen muut tee meidän puolestamme :)

Voimia jokatapauksessa, ikävät on uutisesi, muttei toivottomat!

• Ira¤

toivottavasti sinullakin.

• nuuskamuikkunen`
        Ira¤ kirjoitti:

toivottavasti sinullakin.

Kurkistin palstalle pitkästä aikaa ja järkytyin, kun luin kuulumisesi Raspis. Haluaisin sanoa jotain kannustavaa, mutta kaikki sanat tuntuvat tyhjiltä. Se ainakin on hyvä asia, että pääset leikkaukseen ja muihin mahdollisiin hoitoihin nopeasti. Odottaminenhan on pahinta.

Minulla tuli eilen tasan vuosi siitä, kun oma suolistokasvaimeni varmistui pahanlaatuiseksi ja hoitorumba alkoi. Rankka vuosi takana, mutta pääasia, että hengissä vielä. Viime keväänä kyllä luulin, etten tätä kesää enää näe.

Voimia sinulle!

• haluan sinun peraneva

Kunsinäb olet silti ihmineb joka on pienneb prisnessa isoisä ja se ei saa kuolab ei varmaan. minä halu nostaa sinun sänky pääpuolta ylös ja silitääb otsaa et sitteb kuole. luppatha pasris pysyy elävnä minun on ikävä jos sinäb kuolet. et saa tehe sitä muute minä en kirjoista ikinä tänne ja suutun sulle jos kulseb pysy elävnä kilttib rapsis

• huomasin juuri

Se häirikkö häiritsee siis usein esillä olevaa nickiä. Vaikka viimeksi mainittu kommentti on hyväntuntuinen...
        Mietin juuri, oliskohan hän se sama, joka toivoi tämän palstan kuolevan? No jaa, meitä on moneen junaan. Elämä jatkuu siitä huolimatta tässä palstassa. :)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe