Ryhtivika

voi itku

Terveystarkastuksessa huomattiin, että 7-v lapsemme toinen olkapää on on toista ylempänä. Aikaisemmin ei ole ryhtiä missään tarkastettu ja en ole asiaa itse huomannut.
Kotona tutkin asiaa tarkemmin ja huomasin, että yläselän selkäranka on kasvanut sivuunpäin mutkalle. Jos olkapäät laittaa samalle tasolle, joutuu lapsi pitämään kaulan ja pään vinossa. Lihaksissa ei tunnu mitään kireyttä.

Terkkari määräsi fysioterapiaan. Onko kenellekään kokemusta vastaavasta? Auttaakohan fysioterapia saamaan selkärenkan suoraksi?

Lapsi on lyhyt ikäisekseen (115 cm), joten voisiko kyse olla jostain kasvuhäiriöstä?

Onko kenellekään kokemusta vastaavasta?

Pitäiskö asian vuoksi käydä lääkärissä?

5

3380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on skolioosi

luulisin, eli selkäranka on hieman sivusuunnassa kiero. Itselläni on tuo vaiva, todettiin 13- vuotiaana. Ja sitä kyllä seurattiin yliopistosairaalaa myöten, mutta sanottiin että on niin lievä ettei mikään leikkaus tai muu tule kysymykseen. Eikä sitä sillon varmaan muuten osattu hoitaakkaan, noin 20 vuotta sitten. Nuorempana se vähän harmitti kun on tosiaan toinen olka hieman alempana ja myös lantio ei ole ihan suorassa. Toinen lahje housuista on siis muutaman sentin ylempänä kun toinen. Mutta muuten ei juuri huomaa, varsinkin jos on hyvät selkä ja vatsalihakset, ne tukee selkää ja vaikuttaa ryhtiin. Jos nostelen jotain raskaita taakkoja tms. hommaa niin selkä ehkä kipeytyy helpommin ja käy iskiashermoon, mutta tosiaan oon huomannu että liikunnasta ja lihaskunnosta on suuri apu ainakin itselleni on ollut.

• 5v-pojan kanssa

fysioon kun terkkari huomasi että toinen lapaluu alempana.kotona emme olleet asiaa huomanneet vaikka jäbä kulkeekin melkein aina ilman paitaa.saa nyt sit nähdä mitä meille siel sit sanotaan.pituutta oli nyt 110,5

• aiheuttaa kaikenlaista..
    • :D

Noin voi käydä, jos lapsi on paljon tietokoneella. Huomaat varmaan itsekkin, että "hiirikäsi" ja toinen käsi ovat eri tasossa. Veljelläni oli sama ongelma (joka on muuten TODELLA yleinen ongelma). Parannuskeinoksi riitti siirtää hiiri vähäksi ajaksi vasemmalle puolelle (jos olet oikeakätinen!).

• Laura26262

Itselläni on toinen jalka pitempi ja toinen lyhempi myös toinen olkapääni on ylämpänä kuin toinen ja niska vähän vinossa mutta ei ole tullut mitään ongelmia. Minulle on varattuna fysioterapi niin katotaan sit miten käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe