Mannerheimin lastensuojeluliiton pj: Pojillekin nukkeja!
"Meillä on traditio, että pojille ei hankita nukkea, mutta tämä ajattelu pitäisi murtaa", Tamminen toteaa nukkekaupan tiedotteessa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1537140
...ja vanhempana sitten käytetäänkin ...
Pojillekin nukkeja!Mannerheimin lasten
77
7341
Vastaukset
- näytti vaan
kuinka pihalla sitä voi femakko olla.
Seuraavaksi tyttölapsille leikkiaseita? Ai ei vai?
Älyäisi mokoma edes erota, jos ei käsitä perusasioita lapsista. Ei sovellu tehtäväänsä.- ***
Pojat ei leiki nukeilla, se on fakta, ei vaikka olisi saatavilla. Kokemusta minulta löytyy omista pojista ja päiväkodeista, mutta ei poikia vaan kiinnosta.
- isopietari
ensimäinen ajatus oli voihan itku oletais ton ihmisen tajuuvan
pojat on poikia ja tytöt on tyttöjö,
itse ajatelin hivenen samalla tavalla yritin vältää pysyjen antamista mutta itse jouduin nostamaan kädet pystyyn sen jälkeen kun omin silmin jouduin seuraamaan kuinka vasta kävelemään opinut poikanni vaapui pihan isopien poikien perässä oksa känesä leikkien että se on pyssy
kun pihan pojat leikivä nalli pysyjen kanssa sotaa
pojaleni ei tullut edes mieleen leikkiä kahden isosiskon
nukeilla.joten saahan sittä ehdotaa .mutta oma kohtasten kokemuksen pohjalta en usko sen koskaan onnistuvan.että pojat alkaa hyysää nukeilla. - Lady-Dee
*** kirjoitti:
Pojat ei leiki nukeilla, se on fakta, ei vaikka olisi saatavilla. Kokemusta minulta löytyy omista pojista ja päiväkodeista, mutta ei poikia vaan kiinnosta.
Ei mielipiteiden tarvi aina olla noin jyrkkiä. Nykyään nämä rajat ovat paljon häilyvämmät.
- maailmaasi
No et sinä ainakaan tajua perusasioita lapsista. Etkä ehkä ihmisistä yleensäkään! Minulla oli leikkiaseita pienenä, enkä ole edes poika. Tänä päivänä ilman suurempaa treenaamista ammun paremmin käsiaseella kuin luutnantin arvon armeijassa saanut mieheni. Minulle ampuminen ei ole mitenkään tärkeää sinänsä. Mutta pitipä laittaa tähän ihan sen takia, että maailmasi vähän avartuisi.
- semuttia
Onkohan kaikkien näiden ihmeelisten esityksen takana ns. "Halosen poppoo" näin demarien sisäpiirislangilla puhuttaessa?
bumtsibum - emma
isopietari kirjoitti:
ensimäinen ajatus oli voihan itku oletais ton ihmisen tajuuvan
pojat on poikia ja tytöt on tyttöjö,
itse ajatelin hivenen samalla tavalla yritin vältää pysyjen antamista mutta itse jouduin nostamaan kädet pystyyn sen jälkeen kun omin silmin jouduin seuraamaan kuinka vasta kävelemään opinut poikanni vaapui pihan isopien poikien perässä oksa känesä leikkien että se on pyssy
kun pihan pojat leikivä nalli pysyjen kanssa sotaa
pojaleni ei tullut edes mieleen leikkiä kahden isosiskon
nukeilla.joten saahan sittä ehdotaa .mutta oma kohtasten kokemuksen pohjalta en usko sen koskaan onnistuvan.että pojat alkaa hyysää nukeilla.eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
- isopietari
emma kirjoitti:
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
morjens emma jos olet se tyttönen jooka on asunnut kauklahdessa en ole unohtanut sinuä muista että sä olet aina ollut mun silmä teräni.terveisin isopietari.jos tiedät kukka olen niin heitä teksti viesti.eskoiseni.
pitäisiköhän antaa lasten itse päättää millä haluavat leikkiä...
- Nimetön
Antaa lasten itse päättää millä leikkivät. Tiedän montakin 'erikoistapausta', jolloin tyttö on leikkinyt mielummin 'poikien leluilla' kuin nukeilla ja taas päin vastoin jolloin poika on leikkinyt siskonsa kanssa myös 'poikien' että 'tyttöjen leluilla'.
Lapset on lapsia, pitääkö niille kaataa niskaan _aikuisten päässä vellovat sukupuoliroolit?
- yks äiti
Voi pakottaa leikkimään. Neljän pojan äitinä voin sanoa ettei ainakaan meidän poikia ole nuket kiinnostaneet koskaan. Oikeitten lasten hoito heitä on kiinnostanut ja osaavat pitää sylissä ja katsoa pienten lasten perään.
- s<gvs
Mä ainakin leikin "yhellä" nukella kun naiset on nii kranttuja
- järkeviä.
Mikähän siihen Tammisen Tuulaan nyt on mennyt, yleensähän hän on antanut varsin konservatiivisia koti-uskonto-isänmaa -lausuntoja?
- loskfkf
pojille kaksipyöräisiä ja nelipyöräisiä moottoriajoneuvoja suosittelee mannerheim
- nukkeja lahjaksi
Japanissa on ihan tavallista että pojille annetaan seksinukkeja lahjaksi. Suomessa olisi varmaan aika radikaalia antaa seksinukke nuorelle pojalle.
- tilaisuus..
Meillä on pojille ostettu nukkeja ja leikittykin niillä on, saatu mm serkkutytöiltä vaatteita jne. Sitä jatkui aikansa. Pehmolelut ovat molemmille pojille olleet 10 ikävuoteen asti erittäin tärkeitä.
Kyllä pitäisi murtaa vanhoja kaavoja.. asenteethan ovat vanhempien päässä. - mies1959
Mutta sillä rajoituksella että ainut nukke jolla voisin leikkiä on pumpattava barbara. Niitä näkyy nykyään olevan aika kehittyneitä malleja. On keinoihoa ja vibraa etc. Jospa se mannerheimin lastensuojeluliiton nainen tarkoittikin noita...
- kohua taas tyhjästä
Heman, action-man, turtles-figuurit ym. Mitä ne ovat jos eivät nukkeja?
- Toimintamies
Poikien nukkeleikit ovat vain hieman erilaisia. Me muun muassa pienenä simuloitiin onnettomuuksia ja taistelutilanteita kiinnittämällä toimintafiguureihin papaatteja ja kiinareita, heittelemällä niitä kalliolta, sytyttämällä tuleen tai muuten aiheuttamalla niihin "tilanteen vaatimaa" vahinkoa.
Pojille kuuluu erilaiset leikit kuin tytöille. Se on osa meidän identiteettiä ja kehitystä. Kaiken lisäksi se on aivan täysin luonnollista, joten ei siihen ole mielestäni mitään syytä puuttua. Itse olen näistä leikeistä huolimatta kasvanut täysin tasapainoiseksi ja kohteliaaksi nuoreksi mieheksi ilman minkäänlaisia ongelmia hoivata lapsia tai olla herkkä.
- Zim7
Poikien 'nukeiksi' voidaan kai laskea kaikenlaiset prätkähiirifiguurit ja vastaavat? Ainakin yhtä paljon ne ihmistä muistuttavat kuin esimerkisi Barbiet tai nuo etusivun kuvassa olevat pallopäät.
- Oolofi
Minä leikinkin nukeilla. Tosin leikin myös autoilla ja leikin toisinaan vieläkin.
- BubbleGirl
...Eikös esim. Prätkähiiret ole nukkeja? Leikin peinenä aina yläkerran pojan kanssa Prätkähiirillä ja minusta ne (varsinkin se nainen, Hanski vai mikä lie) ovat nukkeja siinä missä hutsu-Brazitkin.
En usko, että monet pojat edes haluavat leikkiä millään tyttömäisillä nukeilla, vaikka niille sellaisia ostettaisiinkin. Ihan homojen hommaa laittaa Barbien tukkaa. xD- Eskelinen
Joulupukki toi 2v pojalle nuken viimejouluna. Paketin avauttuaan pikkumies katseli hieman hämillään, että wtf, mikä tämä on. Ei suostunut siitä enää paketin avaamisen jälkeen kiinnostumaan vaikka mummo parhaansa rohkaisikin.
Prätkähiirikin kiinnostaan vain mikäli se ajaa sitä moottoripyörää. Kai nämä on jotenkin sisäänrakennettuja eri sukupuolille nämä jutut, joten miksi niitä väkisin muuttamaan. Sama, jos pidettäisiin homoutta sairautena. - ei kiinnostakaan
Eskelinen kirjoitti:
Joulupukki toi 2v pojalle nuken viimejouluna. Paketin avauttuaan pikkumies katseli hieman hämillään, että wtf, mikä tämä on. Ei suostunut siitä enää paketin avaamisen jälkeen kiinnostumaan vaikka mummo parhaansa rohkaisikin.
Prätkähiirikin kiinnostaan vain mikäli se ajaa sitä moottoripyörää. Kai nämä on jotenkin sisäänrakennettuja eri sukupuolille nämä jutut, joten miksi niitä väkisin muuttamaan. Sama, jos pidettäisiin homoutta sairautena.Kokemuksesta voin sanoa, että lapset saavat jouluna paljon lahjoja, jotka he vain aukaisevat ja unohtavat. Mutta sitten kun humu on laantunut ja tulee erilainen päivä, muutkin lelut kiinnostavat. Nukke pojalla on nimenomaan sellainen. Meilläkin ne olivat olemassa ja silloin tällöin pojat rupesivat leikkimään niillä, pukivat vaatteita ja tekivät niitä itse,paperista ja kankaista. Se oli oikein rauhallista ja luovaa hommaa, siinä oli paljon mielikuvitusta.
Varsinkin tyttöjen kanssa leikkiessään pojat kyllä tykkäsivät nukkeileikeistä.
Ihan normaaleja poikia ovat nyt, toinen aikuinen ja toinen mopopoika tällä hetkellä. Ja niin poikamainen kuin olla voi. Mutta koskaan ei ole ollut mitenkään rajoittunut leikeissään, on uskaltanut katsoa nalle puhia vielä 13-vuotiaana silloin kun huvitti ja vaikka kaverit vähän ihmetteli, mutta kahden kesken toisen pojan kanssa ne sitten kuitenkin kelpasivat katseltavaksi.
Eipä sillä, ne ovat aikuisenkin makuun joskus :)
- kirjasto-gona
Jos olette joskus käyneet lapsen kanssa lelukaupassa, tiedätte että hän löytää ihan itse sen lelun mikä kiinnostaa. Aika helppoa tuo lapsen hoito ;) siltä osin.
Joten tehty ongelma tämäkin. - se näin
mennyt että lapsena minä leikin sotilailla ja siskoni nukeilla, nyt aikuisena se on just toisin päin....
- C.H
Mikä on naisellista=Kauneus,pehmeys,heikkous,itku,pelko,tunteiden näyttäminen,sensuellisuus,lisäksi voit uida miehen mailmaan sisään ja se on hienoa ja rohkeaa,ja jos se ei olekkaan aina mukavaa palaa alkuun..kauneus jne.
Mikä on miehistä=Kunnia.rohkeus.älä näytä tunteita.menesty.ole mies hulluuteen asti.älä ole luuseri älä ole heikko ja älä missään tapauksessa anna kilpesi tahriintua mistään naisellisesta sillä se on häpeä..ja leiki aseilla sillä muistathan sen miehisyyden mantran. Kaunis on kuolla joukkosi eessä,kaunis kuolla kaunis kuolla.- poistettiin??
Pojat nyt vain keksivät räjäytellä ja teloittaa niitä "kuulustelujen" jälkeen. Jopa oli hassua.
Lisäksi seksialkeet sujuivat barbeilla jouheasti.
Mitä pahaa siinä on, että lapsi käyttää mielikuvitustaan? Hyvää harjoitusta vain, eikö?
- ei-näin
En kyllä antais nykyajan nukkeja (Bratz, Barbie, mit ä niitä onkaan) _kummallekaan - tytölle tai pojalle.
Varsinki noi BratZ-nuket on aika kammottavia, antaa lapselle kuvan että niiden pitää meikata ja pitää isoja koruja ja paljastavia vaatteita - jolloin myös alottaa sen nuorempana (tämänhän me huomaamme vain esim. kävelemällä kaupungilla).
Barbiet oli viellä ok, mut huhhuh näitä uusimpia!- allerginen86
Uusimmat nuket/lelut ovat aivan järkyttäviä!! Kuka vastuuntuntoinen vanhempi ostaa lapselleen sellaisia leluja?? Omalle tytölleni olen ostanut vain poneja ja normaalin näköisiä nukkeja,voin sanoa että vielä on se oikea todellisuudentaju tallella. Esim. Parhaan ystäväni tyttö on samaistunut noihin bratseihin että haluaa itsekkin pukeutua samoin yms.. Ja ikää vain reilu 3v. Oma tyttöäni ei edes kiinnosta katsoa niitä ohjelmiakaan joita vkloppuisin tv.stä tulee, meille riittää hienosti pikkukakkonen =D
- Julia
Ei vanhempien tarvitse ostaa lapsilleen omien tai muiden aikuisten mieltymyksien mukaan leluja.
Poikani halusi kaksi vuotiaana teletappinuket ja saikin lahjaksi kaksi niistä. Toinen oli TiiviTaavi, hui kamala. Ensimmäinen sanansa oli Volvo, kun kylällä Volvon näki ja oli Volvo mainoksen televisiosta nähnyt. Isopana leikki bionigleillä ja pelaa nyt välillä sotaisiakin pleikkaripelejä.
Pojastani on kasvanut empaattinen kaveri, joka hellii toisessa perheessä asuvaa pikkuveljeään. Rakastaa eläimiä ja tunneälyltään ihana poika.
Eiköhän se ole niin jos kotona ilmapiiri on hyvä, empaattinen ja ymmärtäväinen, niin lapsista kasvaa tasapainoisia ja rakastavia vanhempia omille lapsilleen. - fghjk
Tuo armeija olisi järkevintä suorittaa päiväkodin yhteydessä kun nuo sotaleikit vielä kiinnostaa. Parikymppisenä ei sotaleikit ainakaan mua enää kiinnostanut.
- jenna--
Minun kummipoikani on nyt 4v. Viime joulun hän ei pyytäny mitään niin paljon kun baby bornia... Ja se hänelle sitten tietysti ostettiin. Olisitte nähneet sen ilmeen ku se avasi sen lahjan :D Vaikka pojalla onkin kaksi isoveljeä, jotka leikkivät hyvin poikamaisia leikkejä, niin nuorin halusit ehdottomasti nuken :D Kerran olivat lähdössä koripallopeliä kattomaan ja kun pojan äiti käski ottaa jonkun lelun mukaan, niin kummipoika sanoi että ottaa peipparin.. Mutta pojan isä totesi että et todellakaan ota. että ota autoja :D Oikein osaavasti hoitaa nukkea. Syöttää ja pissattaa :D
Ja vuosia sitten vietiin napurin pojalle barbie.. koska aina meillä ollessaan halusi leikkiä barbeilla =)
Ehkä on lapsesta kiinni.. mutta kyllä sitä hyötyä voi olla. Oma veljeni on joutunut kolmen siskon kanssa leikkimään ties millä nukeilla ja barbeilla :D vuorostaan me leikittiin sen autoilla.- vaihtui nukkeen
Meidänkin poika päiväkotiaikana halusi vaihtaa autonsa nukkeen. Hän oli onnellinen. Isosiskojen iso vauvanukke sai hoitoa kyllä aivan mahdottomasti aina kuin vain tilaisuuden sai, kun siis siskot eivät huomanneet, sillä he eivät pojalle nukkeaan olisi antaneet.
- lapsivalitsee
vaihtui nukkeen kirjoitti:
Meidänkin poika päiväkotiaikana halusi vaihtaa autonsa nukkeen. Hän oli onnellinen. Isosiskojen iso vauvanukke sai hoitoa kyllä aivan mahdottomasti aina kuin vain tilaisuuden sai, kun siis siskot eivät huomanneet, sillä he eivät pojalle nukkeaan olisi antaneet.
lapsena muakaan, vaikka ukki yritti tyrkyttää. Lelukoppaan jäivät turhina pölyyntymään.
Sen sijaan oli kyllä kaikkea muuta, eläinleluja laidasta laitaan, my-little ponyjakin, sekä action-figuureja ja barbiekin taisi löytyä.
Niillä sitten leikin innoissani.
Tosin mistään vauvanukeista en pitänyt, pikkusiskolle sellainen ostettiin ja väritin tussilla sen naaman punaiseksi.
- kiistan
jos nuket olisivat kiinnostaneet poikia he leikkisivät jo niillä täyttä päätä.
- sekä autoja nukeille
Kyllä pojat tykkäävät leikkiä nukeilla, jos ne on vain aktion-manin kaltaisia taistelijoita.
Poikalapsille voi ostaa myös vauvanukkeja yms, mutta näillä vauvanukeilla pitää olla omat lelunsa. Aikuisnukeille sitten taisteluvälineitä, teknisiä vempeleitä ja autoja.
Kyllä poikalapset silloin mielellään nukeilla leikkisi. - suomalainen mies hädissään XD
Ja meidän pojalle ei kyllä nukkea hankita. Siitä tulee sitte homo!!!!
Uskon että valtaosa suomalaisista miehistä ajattelee juuri noin. Todella säälittävää ja takapajuista. Mutta minkäpä näille junteille voi = / - Gabriel_Knight
"Ei heitä kiinnosta. He yrittivät hieman pukea nukelle vaatteita, mutta kyllästyivät. Vähän yrittivät myös painaa nuken silmiä pään sisään."
Ei tainnut ihan "hoivavietin" opettaminen mennä nappiin. No, olihan minullakin joitakin nukkeja, kun olin pieni. Revin ne kaikki riekaleiksi, kun halusin nähdä mitä sisällä oli. :D - 2 pojan äiti
3v pojallani on 2 nukkea,mutta ei hän niillä osaa leikkiä.autoilla ym vaan leikkii ja on niistä vain kiinnostunut..
- Hän-mies......
Mitä mitä, eikö He-Mania ja muita action figuureja lasketa nukeiksi?? Siltä se vähän vaikuttaa.
Mutta kyllähän toimintahahmot ovat poikia kiehtoneet ja kiehtovat edelleen, ei kai niitä muuten kaupoissa myytäisi.
Jos taas tarkoitus on tuputtaa pojille nimenomaan jotain "tyttöjen" nukkeja eli vauvanukkeja tms., niin IHAN TURHA TOIVO. Jos poika tuollaisilla suostuu vapaaehtoisesti leikkimään hetkeä kauempaa, niin se saattaa kertoa jotain pojan tulevasta seksuaalisesta suuntautumisesta... - Huolestunut sossuntäti
Nukeilla leikkiminen saa lapset kuvittelemaan että lapset ovat leluja.
Logiikkahan tässä on sama kuin että pojat kuvittelevat että oikeakin ase on lelu, eli leikittyään lelupyssyillä lapsena he isona alkavat rätkiä kirkontornista ihmisiä hengiltä oikeilla aseilla... - ...
Vaikuttaa siltä, että pojille ei anneta "nukkeleikki" vaihtoehtoa vaan sitä työnnetään pakolla ja se ei todellakaan ole hyvä asia. Lapsi saa ihan itse päättää millä leikkii.
- kivoja :)
pehmolelut on ihan sieltä parhaasta päästä ;)
Itselläni on paljon pehmoleluja, vaikka olen jo aikuinen mies. Pojat tykkää pehmoista siinä missä tytötkin, vanhanaikaista tälläinen luokittelu. - pitäisi.
poikien eikä tyttöjen leikkiä nukeilla,koska siinä ei kehity motoriikka,ongelmien ratkaisu kyky,eikä mikään muukaan. Onhan nyt jo nähtävissä anoreksian lisääntyminen tyttöjen keskuudessa ja hoikat nuket ei ainakaan sitä osaltaan vähennä.Suosikaa kehittäviä leluja,se kehittää luovuuvuutta ja antaa hyvät eväät kasvuun.
- täysin
SAMAA MIELTÄ!!
- ---
Mielestäni sekä tytöille että pojille pitäisi ostaa samoja leluja. On jotenkin vanhanaikaista ajatella, että tytöt leikkii nukeilla ja pojat pyssyleikkejä, eikä se ainakaan ole kovin tasa-arvoa edistävää.
Luultavasti se, että pojat eivät ole kiinnostuneita nukeista, johtuu samaistumisesta isään.- mie, femakko
Kuinka paljon vanhemmat itse ohjailevat lastensa leikkejä ja leikkikaluja?
Jos pojille ei heti vastasyntyneestä oltaisi tuputtamassa autoja ja pyssyjä, he ehkä voisivat kiinnostuakin nukeista. Jos isin mielestä nuket on tyhmiä, ei kai poikakaan niistä kiinnostu. Kun auto näkyy jossakin, ollaan tuputtamassa: Kato Samuli, tuolla on punainen auto. Lapsi huomaa että isikin tykkää autoista niin alkaa itsekin niistä pitämään. Samoin tyttölapsien ohjailu, kun nukke tungetaan kainaloon heti kun leikkimään oppii.
Itse olen saanut lapsena valita leluni ja leikkinyt olen pyssyillä , autoilla ja karvaleluilla. Lisäksi olen kiipeillyt puissa ja verstaalla tehnyt veneitä ja vuollut puukolla. Nainen minusta tuli siltikin.
Herätkää ihmiset jo nykyaikaan. Eikö ole pääasia että lapset leikkivät.
- m.j.h
No joo... onpas taas aiheet vähissä, kun moisesta pitää etusivun aihe tekasta. Eikös pirpanat yleensä leiki samoilla leluilla, tavaroilla... millä ikätoverinsa!?! Sieltä ne ne mallit enimmäkseen tulee!
- tätiliini
Leikkiköön jokainen jota nukkeleikit kiinnostaa, ei ketään voi pakottaa nukeilla leikkimään.
Leikki lähtee lapsista itsestään,itse toimin lasten parissa työkseni päivittäin.
Paljon nykyään pojatkin kiinnostuvat leikkimään kotia ja siinä sivussa ehkä jopa nukke vauvakin voipi käpästä sylissä , muttei sitä pueta ja syötetä kuin tytöt leikivät.
"Iskä vain halii ja suukottaa, sanoo heipat ja lähtee töihin -tai harrastusten pariin ...
hmmm. kertoneenko tuokin lasten kotielämästä jotain. - Vääry
Mihin jäi takavuosien He-Man ja muut masters-ukot? Ne olivat ainakin poikien nukkeja ja tosi suosittuja. Nykyään tehdää niin paljon tyttöjen nukkeja. Joku Bratz ei oikein näytä siltä, että sillä voi leikkiä kuka tahansa. Se on sellainen muotikapine.
Kyllä tytötkin leikkivät vaikkapa puisella junaradalla tai kaivavat hiekkalaatikolla kaivurilla. Meidän pojalla on sellainen vauvanukke, jonka hän löysi muun rojun seasta varastohuoneestamme ollessaan itse alle vuoden ikäinen. Siitä lähtien se on ollut rakas kaveri, jolle opetetaan kaikki asiat, koska iso poikahan osaa kaiken, mitä pieni vauva ei vielä tiedä.
Junatkin ovat toki tärkeitä, mutta nuken kanssa tulee käsiteltyä erilaisia asioita. Jos esimerkiksi on niin itsepäinen, että ei tule syötyä mitään, voi hetken päästä tuoda nuken pöytään ja syöttää ruokansa muka sille. - .............
siinä on,jos pojat leikkii nukeilla ite leikin pikkulikkana autoilla ja ajelin poikien kanssa rallia polkupyörällä...yhtälailla se nukeilla leikkiminen on sallittua,ku autoillakin.
- PottaPotta
Kuten tässä ketjussa on jo aikaisemminkin mainittu, niin onhan pojilla jo nukkeja, vai mitä ne Turtlesit ja He-Manit sitten ovat?
Mielestäni lapsille pitäisi ihan alusta asti sukupuolesta riippumatta tarjota samanlaisia leluja leikkeihinsä. Ei se välttämättä mene kokonaan luonnostaan niin, että kaikki tytöt haluavat leikkiä nimenomaan tyttöjen ja pojat poikien leikkejä, vaikka jotain biologista perustaa asialla voi ollakin.
Bratzit ym. kumppanit ovat kyllä sellaisia kammotuksia, että niitä en antaisi sen puoleen tytöille kuin pojillekaan. Tuollaisten pieneltä vaikuttavien juttujen, kuten lelujen ja satujen, kautta lapsi omaksuu ja oppii erilaisia arvoja. Urhoollinen prinssi pelastaa kauniin prinsessan, bratzit meikkaavat ja ihquttavat muotivaatteita kun Turtlesit mättävät pahiksia ja pelastavat maailmaa. Viestihän on ihan selkeä: tyttöjen ei tarvitse olla rohkeita tai oma-aloitteisia, mutta ulkonäölliset asiat ovat tärkeitä. Poikien ei tarvitse meikkailla, mutta täytyy olla rohkea, ei saa itkeä, jne. jne. Tuonkaltaiset stereotypiset pojilta ja tytöiltä odotettavat ominaisuudet sorsivat molempia sukupuolia. - ei ihan hatusta heitetty
Pojille on jo pitkään ollut saatavilla kaikenlaisia nukkeja, kuten kaikki maailman Marvelin villityksen ja Action Man nuket. Näillähän on kaikki maailman pistoolit ja pyssyt, joista pojat tykkää. Nukkejen tyrkyttäminen pojille ei siis ole ihan hatusta heitetty ajatus.
Kun puhutaan nukeista, niin moni heti ajattelee, että kyse on jostain vauvanukesta, joilla tytöt leikkii äitiä. Pojille näitä ei minusta pitäisi koskaan tyrkyttää, koska poikien pitää minusta ehdottomasti antaa olla poikia, ja tarjota heille pääasiassa leluja, joista he itse ovat kiinnostuneet. Pojillahan on jo nukkeja ainoastaan aseilla sun muilla varustettuina eikä mitään kaunista jo nössöä. Miettikää jos pojalla olisi nukke millä on hame ja sitä hän työntelisi rattaissa..Se on vähän homoa ja nyt jo valitetaan kun niin moni lopettaa armeijan kesken henkisen ahdistuksen koti-ikävän sun muitten psyykkisien ongelien takia. Se on niin että äiti on tyttären malli ja isä pojan ja jos ei ole isää niin sitte joku muu äidin miesystävä..Itselläni ei ollut koskaan kumpaakaan mutta kävi tuuri kun isosiskolla oli niin paljon kavereita kylässä joista suurinosa poikia sieltä minä vaikutteeni sain.
- tipe69
Se vaan on toutuus, että pojat on poikia. Pojat ja tytöt jossain vaiheessa leikkivät leikkejä kuin leikkejä. Tyttövaltaisessa porukassa poika varmasti leikkii kotileikkejä. Ainakin minun kaksi poikaani ovat leikkineet.
Meillä jopa toinen poika halusi oman aidonnäköisen nuken ollessaan ekalla luokalla koulussa!!!
Poikien kanssa sitten leikitään autoilla ym.
Itse olen kyllä sitä mieletä, että tota hoivaamista voi kyllä opettaa muillakin tavoin.
Hoiva ja huolenpito opetetaan kyllä ihan siinä tavallisessa arjessa, jossa huomioidaan toisiamme ja osoitetaan tunteita, halataan ja puhutaan. Keskustellaan asioista lastenkin kanssa avoimesti.
Esimerkiksi televisiota katsoessa, voi viisas vanhempi ottaa opettavia esimerkkejä sieltä, kuinka toimitaan ja kuinka ei pidä toimia.
Se on kyllä paljon siis kodin sisältä kiinni, kuinka lapsi oppii minkäkin asian.
On tietysti perheitä, jossa on se isä ja äiti (minä olen yksinhuoltaja), jossa isä ei osallistu mihinkään tällaiseen, joka vaan ruuvaa autoa. Poika varmasti pitää esikuvanaan tässä tapauksessa isäänsä (yleensähän se on niin, että samaa sukupuolta oleva lapsi samaistuu samaan sp:een).
Itse opetan lapsilleni hoivaamista eläinten parissa, joita meillä aina on ollutkin.
Itse en kyllä tuputtaisin pojilleni nukkeja, jos he eivät itse niitä halua. Pojilla on omat juttunsa ja tytöillä omansa, ei niitä ole mitään järkeä mennä sotkemaan, eri asia on työelämässä mutta antakaa nyt lasten olla lapsia ja uskoa poika/tyttöbakteeri-humpuukin vielä sen aikaa kun ovat viattomia, luulisi lasten parissa työskentelevien sen verran ymmärtävän -.-'
kerta muksu jo tuossa iässä. Kenties jos muksu on vielä taaperoikäinen ja lattialta löytyy niin autoja, nukkeja, heppoja, palikoita..jne, lapsi valitsee millä leikkii ja osa jääkin ajanmittaan syrjään kun kiinnostus kuolee. Mutta eiköhän tuossa lehtijutun pojan iässä lapselle ole jo aikalailla iskostunut päähän mistä pidetään ja mitä ei edes harkita :)
Toisaalta onhan niitä tapauksiakin missä jo vanhemmassakin iässä vanhemmat yrittävät turhaan saada pojun kiinnostuksen nukeista pois. Se on mielestäni väärin koska ensin annetaan kuva että tottakai voit leikkiä nukeilla ja sitten yhtäkkiä lapsi kuuleekin ettei hänen KUULUISI moisilla leikkiä. Ok meni nyt ohi aiheesta mutta teki vain mieli mainita..nukkeja kaupat pullollaan. Kaikenlaisia toiminta miehiä ja sotilaita, puuhapetet ym. Nämähän on poikien nukkeja.
Lapset valitsevat kaupoista ne lelut mitkä käyvät yhteen heidän mielikuvituksensa kanssa. Tyttäreni esim. ei ole ollut ikinä kiinnostunut nukke leikeistä joten en niitä hänelle ole tuputtanut.
Tuntuisi jotenkin väärältä tuputtaa lapselle että leikippäs tällä, jos se ei vaan ruoki mielikuvitusta. Tämmöstähän se on toinen tykkää toisesta ja toinen ihan muusta :)- mies 36v
En usko että maailmalle tapahtuisi mitään negatiivista jos leikkipyssyt ja äksönmänit vaihdettaisiin nukkeihin, nukkekoteihin ja halileluihin.
Ehkä tuhannessa vuodessa sitten kasvaisi hieman parempi ja vähemmän agressiivinen yhteiskunta.
Kannatetaan.
Asiassa on vain semmoinen puoli että leikeillään lapsi etsii paikkaansa aikuisten maailmassa. Joten paljon riippuu vanhempien mallista. Jos isä on perınteisen sukupuolijaottelun hedelmä niin pojasta tulee ainakin jossain määrin samankaltainen. Jos isi ajaa traktoria, niin pojankin on saatava polkutraktori, jos isi käy metsällä ja tappaa eläimiä niin poika on teininä metsäreissuilla mukana lahtaamassa. - Pojankin äiti
Ostin aikoinaan nuket sekä pojalle että tytölle. Olin aikaisemmin ostanut vain tytölle, mutta kun huomasin, että poikakin niillä leikki autoleikkiensä välillä, niin tasavertaisuuden vuoksi ostin myös pojalle oman nuken. Niin oli leikeissä sitten kaksi nukkea.
Nyt poika hoitaa pientä poikaansa kun hänen vaimollaan menee aika vauvan hoidossa. Ja hyvin sujuu! - .....,,..,,,,
Siellä jo kuuluikin vastarintaa kun haastateltiin poikalapsia. Eikö tämä maailma muita roolimalleja keksi kuin äitihahmo ja mies. Opetetaan pojille hoivaamista? Eiköhän elämä opeta sen jos kaveri on oppiakseen. Kun mulle työnnettiin tyttölapsena nukke käteen ja käskettiin olla äiti sille, raivostuin ja heitin sen nurkkaan. Muitakin kamaluuksia se nukke joutui kestämään mutta ei multa näin myöhemmässä iässä ole hoivaamis- ja empatiakykyä puuttunut. On ollut välillä vähän liikaakin. Lapset saavat itse päättää, leikkivätkö jollain helvetin nukella vai ei.
- kannata yleistää
On tässä poikkeuksia. Ei kannattaisi yleistää. Minä en koskaan kiinnostunut nukeista. Vähän vanhempana barbeistä kyllä, muta hoivaleikeistä on ymmrätänyt mitään. Nykyäänkin taidan olla aika kolkko, eli en välitä lapsista. Olisi typerää yrittää väkisin muuttaa itseään. Samoin on poikienkin laita on - joku poika voi nukella leikkiä, mutta turha niitä on tuputtaa.
Siskoni pojalle hankittiin barbie koska hän halusi sellaisen (oli silloin noin kuusivuotias), mutta silti hän on kiinnostunut eniten tietokonepeleistä, eikä hänessä noin muuten ole mitään tyttömäistä.
Olisi aika tyhmää suoraan sukupuolen perusteella päättää mikä on oikein. - jos haluu
Pojalle voi ostaa nukkea jos hän haluaa, en ymmärrä mitä kummaa siinä olisi tai miksi nukkeja pitäisi jotenkin erityisesti tyrkyttää. Mitäs sitten kun meillä ei edes tyttö leikkinyt nukeilla vaikka niitä oli tarjolla?! Onko hän nyt todistettvasti jotenkin outo lapsi?
- ”kahden aikuisen pojan äiti”
Olen n .viisikymppinen kahden pojan äiti. Kun minun ”pojat” olivat pieniä
oli heillä muistaakseni ainakin yksi nukke ja sitten kaikenlaisia pehmoleluja, jotka minulla on vieläkin tallella. Odottelen, että voisin antaa pojan ”pojalle” niitä. Aseita meille ei saanut tuoda olleenkaan. Jos kaipasivat niitä saivat sitten tehdä itse jostain. esim.puusta, jota aina jostain sai, vaikka olivatkin kaupunkilaisia lapsia. Tämä oli vain minun mielipiteeni, mutta olen vieläkin samaa mieltä.
”Eivät enää asu kotona eli ovat kuitenkin päässeet "minusta" äidistä eroon.” - tapu-taydellinen
Antaa lasten leikkiä mieluisilla leluilla.
Eikä ne tytötkään millään vauvaleluilla leiki vaan katutyttöjen näköisiksi puetuilla barbeilla.
Kuulostaa kamalalta mutta näin on.- hryyyy
minä ainakin leikin lapsena veljeni kanssa pyssyillä ja autoilla ja hän vuorostaan kanssani nukeilla.
- tapu-taydellinen
hryyyy kirjoitti:
minä ainakin leikin lapsena veljeni kanssa pyssyillä ja autoilla ja hän vuorostaan kanssani nukeilla.
Kyllä minäkin pikkupoikana leikin ison sisareni kanssa nukeilla, mutta jos on pelkkiä poikia perheessä, niin kyllä nukeilla leikkiminen vaikuttaa muun ympäristön ja kavereiden suhtautumiseen nukeilla leikkijöihin.
Ei ne poikien erilaiset leikit ole ennenkään mitään haitallisia olleet. Tavallaan kyse on sukupuoliroolista, jonka vaihtaminen lapsella voi olla haitallista.
- .......
Jos isä hoivaisi lapsia pienenä, niin oppisi poikakin hoivaamaan.
Mitä isot edellä sitä pienet perässä.
Jos isot pojat leikkii pyssyillä, niin tietenkin niin tekee myös pieni poika. Lapsi myös oppii mopeasti arvojärjestyksen; mikä on oikein ja mikä ei ja etenkin mikä on huonoa. Siksi, kuten tuostakin linkistä huomaa ei pojat halua leikkiä nukeilla, mutta tytöt tutkitusti valitsevat leluikseen paljon sukupuolineutraalimmin. - Turtlesfaniedelleen!!
Meikän action figuurit(turtlesit, hemanit) oli "äijiä" en niitä ikinä kutsunut nimellä nukke.
- ASSer*
Tasa-arvo kunniaan. Ovathan naisetkin kunnostautuneet väkivaltatilastoissa.
- Vaara!
Jos pojan annetaan leikkiä nukeilla, on olemassa vaara, että hänestä tulee homo.
- ...
Kyl miä ainakin muistan ku pikkuveljen kanssa leikittiin, niin action manin rinnalla piti käydä pihistämässä pikkusiskon tyttöbarbi, että olis tyttöystävä. :) Vaikka leikit sivuavat "todellista elämää" ja ovat hyviä simulaatioita, ne kuitenkin aina toistavat vanhempien antamia malleja. Eli kaikki käyttäytymis- ja ajatusmallit ovat vanhemmilta ja lähiympäristöstä matkittuja. tietoisesti olen yrittänyt olla olematta samanlainen kuin isäni, joissain asioissa, mutta silti olen huomannut, että jostain ne mielipiteet ja käyttäytymismallit pulpahtavat pintaan. Sitäpaitsi, sukupuoliroolit sinänsä pitäisi omasta mielestäni poistaa. Siitä ei ole mitään hyötyä, että ajatellaan "voinko tehdä näin, vaikka olen mies/nainen". nyky-yhteiskunta antaa niin kieroutuneita malleja siitä, miten kenenkin tulisi käyttytyä, että vanhemman tehtävä on kannustaa lasta olemaan oma itsensä. Minä olen heteromies, mutta en omasta mielestäni ole sidottu mihinkään sukupuolimalliin. Haluankin tuleville omille lapsilleni antaa mahdollisuudet mihin tahansa leikkiin ja jos siinä mukana on nukke, niin miksipä ei? Lapselle se leikki kuitenkin on sitä "oikeata todellisuutta".
- Huolestuttavaa.
Siitä asti, kun vasemmisto alkoi tuhota Suomesta yhtenäiskulttuuria 1960-luvulla, on kansan moraalia tahallaan rappeutettu. Kaikki moraali heitetään roskiin, ja samalla myös sukupuolijako. Sinä et ehkä näe sitä, mutta näin äärivapaamielisiä maita kuin Suomi, on maailman 200 valtiosta vain 5-6. Luulet, että tämän maan tavat ovat normaaleja. Ne ovat poikkeavia.
- sentään
Taisin olla pienenä ainoa tyttö kaveriporukasta, joka inhosi barbeilla leikkimistä. Minkä ihmeen takia niitä pitäisi pojillekin tyrkyttää, kun ei kaikkia tyttöjäkään kiinnosta. Poikien lelut olivat pienenä paljon kiehtovampia.
- Panssarimies
Mitä hittoa sen muijan päässä liikkuu ,pojat nukkeleikeissä hahahahaha . Kukas sit tulevaisuudessa remontti duunit tekee ?? Tai yleensä
eikös se nyt oo ollu ikiajoista lähtien niin et se kuuluu likoille semmoset leikit !! Pojista ei tule miehiä jos barbinukeilla alkaa leikkiin pikkukolleina !! Että kyllä on älytöntä laukoa tommosta suustaan naisen ..
Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164