Alkoholi on yliarvostettua

aloitteleva

Nyt 30 vuoden iässä on aikaa runsaasti alkoholinkäytön jalon taidon opetteluun, joka nuoruusiällä jäi vähemmälle. Luonteelleni uskollisena olen tarkkaillut omia reaktioitani, ja todennut että on aika vaikea ymmärtää miten ihmiset menevät sekaisin niin pienistä määristä ja erityisesti miksi tästä pitäisi tulla jotenkin riippuvaiseksi.

Kirjoittelen itse asiassa tätä viestiä 28cl votka-annoksen jälkeen (juomisaika 1,5h). Ajatus kulkee suurin piirtein yhtä kirkkaana kuin ennenkin, motoriikka on selvästi heikentynyt, minkäänlaista estojen poistumista en ole havainnut - estoja ei tosin ilman alkoholiakaan ole ollut. Huomaan kyllä etten ole ajokunnossa, rattiin ei tulisi ikinä mieleenikään tarttua. Ulkopuolinen ei huomaisi luultavasti ollenkaan että olen humalassa, puolison mielestä olen vain hiukan tavanomaista puheliaampi. Krapulaoireita en ole huomannut koskaan, vaikka illan juomiset ylittäisivät 10 ravintola-annosta reilusti.

Mikä tässä on se ISO JUTTU?

8

494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amalia Armas

...se Iso Juttu on? Sanopa se.

Kaitpa se on jokaisen ihmisen pään sisällä Se Iso Juttu jos on ollakseen.

Sinulla se purkautui kirjoituksena Alkoholi-palstalle.

• iso juttu on

estojen poistuminen. Kivaa joskus nuorena, kun sai samanlaista seuraa. Aamulla saattoi tosin ihmetyttää että mistä ja kenen punkasta sitä heräsi.
      Toiset jäävät kiikkiin ja joutuvat suurentamaan annoksiaan saadakseen kokea samat tunteet kuin nuorempana. Eikä ne tuntemukset kuitenkaan palaa kun on tarpeeksi kauan käyttänyt alkoholia.
      Toisilta, sinun tavoin, puuttuu joku geeni ja he eivät jää koukkuun.

• -holisteiksi.

Muisti pois joka viikonloppu..niin kyllä se siitä sitten alkaa pikku hiljaa riivata!

• Alan miehet tuntevat vitsin:"Suomalaiset tiedemiehet ovat saaneet selville kuinka paljon on ei yhtään mitään, siis ei todellakaan mitään. Se on pullo kossua kahteen mieheen."

Nuorelle, juomista aloittelevalle miehelle, kenties vielä kookkaalle ja hyväkuntoiselle puoli pulloa viinaa ei todellakaan tee minkäänlaista vaikutusta. Vaikutukset tulevat vuosien myötä. Määrät kasvavat, juomisajat pitenevät, viina saa elämässä yhä suuremman roolin, kunnes se hallitsee koko ajattelua ja koko elämää. Muita seurauksia voi lukea vaikka tämän palstan kirjoituksista. Niin se vain on. Viinan kanssa ei kannata paukutella henkseleitä. Se on pirun vaarallinen ja salakavala kaveri.

• aloitteleva

Olen kyllä saanut elämäni aikana paljon valistusta siitä viinan pirullisuudesta. Siksi (ja siitä huolimatta?) en uskokaan että se sieppaisi elämästäni kovin isoa palaa. On niin paljon muuta elämisen arvoista.

Se, että minulle (isolle miehelle, aivan oikein) pullollinen viinaa ei tunnu missään, ei sinänsä tarkoita että olisi pakko heti ottaa 2 pulloa että "tuntuisi jossain". Se on vain faktan toteamista, ihmettelyä miksi alkoholi näyttelee niin valtavaa roolia kulttuurissamme, joko kielteistä tai rehvakkaan myönteistä.

• Eeva enkeli

Moikka! Ymmärrän sinua täysin. Näitä samoja kokemuksia ja mietteitä minullakin. En toki ole mikään oikea enkeli, pidän kovasti viinistä ja joistakin likööreistä, mutta ei tee mielikään juoda itseäni känniin.

Luulen, että suurin peikko tässä alkoholin viehätyksessä on se, että se on niin KIELLETTYÄ! Siitä touhutaan ja sen ympärillä pyöritään jatkuvasti, mutta lapsilta ja nuorilta se kielletään ankarasti ja suurin elein, joten he yrittävät salaa saada sitä ja kokeilevat arvostelematta ja ajattelematta sen kummemmin miten se vaikuttaa ja miltä se maistuu.

Jos alkoholiin suhtauduttaisiin luonnollisesti - kuten Etelä-Euroopassa esim - ei meilläkään varmaan olisi näitä ongelmia ja tätä "fascinaatiota" alkoholiin. Voiko kieltolailla todellakin olla vaikutusta vielä meidän ikäisiin ihmisiin? Ehkä.

Ei Etelä-Euroopassa missään näe näitä minua niin inhottavia oksennusläjöjen jälkiä ravintoloiden ulkopuolella eikä muuallakaan kaupunkien kaduille. Meillä kun tuntuvat vain yleistyvän. Hyi olkoon!

Hyi meitä sivistymättömiä suomalaisia/pohjois-
      maalaisia! Aika tyhmiä olemme kyllä.

• tietoa

Yhtä tyhmäähän on ylensyönti ja itsensä paksuksi lihottaminen jatkuvalla mässytyksellä sekä tupakointi... mYÖS HYVIN MONI KÄSSEHTII LÄHEISRIIPPUVAISENA AIVAN PASKASSA PARISUHTEESSA :D

Vai mitä?

Kaikki eivät ole alkoholisteja ja ne jotka asian ovat myöntäneet ovat rohkeimmasta päästä tätä rotua.

Tsemppiä kaikille ja hyvää tätä raitista hetkeä.

• aloitteleva

Niin, itseltäni se on ollut totaalisen kiellettyä - lestadiolaisuuden takia. Tottakai nyt siitä ikeestä vapauduttuani luonnollinen uteliaisuus laittoi kokeilemaan.

Mutta ei kielletyn hedelmän leima ollut ainoastaan uskonnon takia, myös liikkeen ulkopuolisilla kavereillani oli nuorella iällä jokin aivan tarunhohtoinen kehä alkoholin ympärillä. Se oli kuin aikuisuuden korkein aste.

Luulen, että alkoholi on tullut elämääni jäädäkseen. Pidän monista alkoholijuomista, punaviini hyvän ruoan kanssa on erinomaista, olut käy helteellä virvokkeena, nautiskeluun portviiniä jne. Riippuvuutta en pelkää - pääasiassa siksi että tiedostan sen mahdollisuuden ja otan sen vakavasti. Toisaalta, en ole jäänyt koukkuun tupakkaankaan, vaikka tilaisuus nikotiinipeikolla olisi ollut. Kahvi taitaa edelleen olla voimakkain riippuvuus elämässäni. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5390
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      234
      1576
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      314
      1127
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      306
      1058
    Aihe