Miten joku voi?

Anniina

Haluaisin tietää miten joku voi tappaa oman lapsensa kohtuun?
Onko semmoinen nainen kertaakaan ajatellut sitä lasta?
Tietääkö,hän, että 12-viikkoinen syntymätön lapsi rypistää jo otsaansa, kääntää päätään, avaa ja sulkee huulensa, nielee sikiövettä ja hymyilee, tuntee kosketuksen, tarttuu esineeseen ja koukistaa polvensa kosketuksesta?
Että semmoinen "solumöykky"......
Miten voi mennä niin, että teini-ikäiset useimmiten pitävät lapsensa?
Sillä suurin osa aborteista tehdään 25-30-vuotiaille naisille, jotka elävät verrattain vakiintuneissa oloissa.
Eikö se pistä ketään ajattelemaan?

Jotkut hyväksyvät vammaisten lasten abortit.
Tuommoinen ajattelumallihan on kuin suoraan natsien rotuopista, nyt käsi sydämellä, Kumpi on tärkeämpi - terve elämä vai ei elämää ollenkaan?
Vammaisen lapsen abortointi on rikoksista rumin.

Pahimpia kaikista ovat nämä muka uskovaiset, jotka abortteja tekevät.
Se sotii heidän uskoaan vastaan, kas tässä esimerkkejä Raamausta:

"Mene väliin, kun syytöntä viedään surmattavaksi,
riennä apuun, kun hän hoippuu teloituspaikalle."

"Älä selitä: "Enhän tunne koko asiaa", sillä sydänten tutkijaa sinä et petä. Hän valvoo sinua ja tuntee sinut, hän maksaa jokaiselle tekojen mukaan"

"sillä pahoilla ei ole tulevaisuutta
ja jumalattoman lamppu sammuu."

Älä ajattele: "Niin kuin hän minulle, niin minä hänelle. Nyt maksan hänelle samalla mitalla."

Tämä Raamatun jae osoittaa mielestäni hienosti miten väärin on surmata lapsi, vaikka se olisi saanut alkunsa raiskauksesta.

Onko kukaan teistä joka on nähnyt aborttikuvia pystynyt sanomaan ettei siinä ole ihminen, lapsi?
Jos ei ole aborttikuvia nähnyt, kannattaa pari kuvaa netistä katsoa.
Se voi pistää vähän ajattelemaan....

132

4667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ho hoh..

mitäs sitten kun sut raiskataan ja olet raskaana? tuleppa sitten uudelleen tänne ihmettelemään "miten joku voi" hyvä puhua kun elät pumpulissa, pölö.

• ...

'asiallinen' abortinpuolustelija veti herneen palkoineen nenuunsa- ihan vain toisenlaisen näkemyksen omaavan ihmisen pohtivan kirjoituksen takia...

• Anniina

joten en "elä pumpulissa"....

• minun mielestäni

on parempi että ne abortoi vammaisen lapsensa jotka muuten hylkäisivät hänet laitoshoitoon kun eivät itse enää jaksa hoitaa.

• Anniina

Ethän sinä tahdo olla tuossakaan asiassa samaa mieltä kuin he?

• Godwinin laki
        Anniina kirjoitti:

Ethän sinä tahdo olla tuossakaan asiassa samaa mieltä kuin he?

Onko Godwinin laki sinulle tuttu? Kannattaa tutustua:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Godwinin_laki

• Anniina
        Godwinin laki kirjoitti:

Onko Godwinin laki sinulle tuttu? Kannattaa tutustua:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Godwinin_laki

vammaisia ja muita "huonompia" ihmisiä, abortoiden nämä mieluusti kohtuun....
        Kirjoituksieni tarkoitus ei ole ollut "vetää esiin natsikorttia" vaan saada ihmiset ajattelemaan vammaista ihmisenä, jonka abortointi kohtuun vammaissyyn perusteella on minun (ja monen muunkin ihmisen mielestä) jo rodunjalostuksen tunnusmerkit täyttävä asia.

• Nainen25v.

Olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä. Onko niillä tunteita ollenkaan? Jos on, mitä ne ovat? Ainoastaan tunteiltaa kylmä ihminen pystyy tappamaan oman lapsensa. Siitä pitäisi rangaista samalla tavalla, kuin itsenäiseen elämään kykenevän ihmisenkin surmasta. Jokaisen abortin teettäneen tulisi nähdä oikeasti se pieni, viaton ihmisen alku, jonka ovat tappaneet. Silmästä silmään. Katsoa nitä pieniä sormia ja varpaita... aivan... 12-viikkoisella on ne jo... katsoa tekojensa seurausta. Voi siinä mieli järkkyä pahimman kerran, kun oivaltaa, ettei se 12-viikkoinen ollutkaan enää pelkästään "solumöykky", vaan lähes täydellinen ihminen, jonka kehittyminen ja kasvaminen estettiin mitä julmimmalla tavalla.

• jos

Jos elämäntilanne on sellainen ettei usko pystyvänsä huolehtimaan lapsesta... Pitäisikö vaan synnyttää ja antaa kaikkien asianosaisten murtua taakkansa alla.. esim. jos on yksinhuoltaja, jolle on käynyt "vahinko" yhdenillanjutun takia. Miten selittää asia jo olemassa oleville lapsille, miten hoitaa parhaalla tavalla isompia lapsia ja uutta vauvaa? Vauvaa joka vaatii 24/7 hoitoa.
        Hoitaa kaikki Yksin, todella pienillä tuloilla ja pienessä asunnossa?

• satua

vastasyntyneelläkin varpaat. tosi söpöt onkin.

Se liittyy aborttitapauksiin lähes yhtä vähän kuin 12 viikkoisen varpaat.

75 % aborteista tehdään _viimeistään_ rviikolla 8.

Tämän katsominen "silmästä silmään" ei tosiaan järkytä:
        http://www.ehd.org/prenatal-images.php?thum_id=108

Saati sitten tämän, jonka kanssa maksimissaan "silmäkkäin" olisi 60 % keskeytyksen tehneistä.

http://www.ehd.org/prenatal-images.php?thum_id=73

Jos sinua tuon ulkonäkö järkyttää, silloin et varmaan keskeytystä tee. Mutta käy toki katsomassa noista todellisista kuvista niitä "varpaita", joita todellisuudessa katseltaisiin.

• Nainen25v.
        satua kirjoitti:

vastasyntyneelläkin varpaat. tosi söpöt onkin.

Se liittyy aborttitapauksiin lähes yhtä vähän kuin 12 viikkoisen varpaat.

75 % aborteista tehdään _viimeistään_ rviikolla 8.

Tämän katsominen "silmästä silmään" ei tosiaan järkytä:

Saati sitten tämän, jonka kanssa maksimissaan "silmäkkäin" olisi 60 % keskeytyksen tehneistä.

http://www.ehd.org/prenatal-images.php?thum_id=73

Jos sinua tuon ulkonäkö järkyttää, silloin et varmaan keskeytystä tee. Mutta käy toki katsomassa noista todellisista kuvista niitä "varpaita", joita todellisuudessa katseltaisiin.

Nyt vasta huomasin, kuinka pahasti hakoteillä olinkaan.. siis siinä, että järkyttäs! Eihän abortin tekijöitä mikään järkytäkään.. muutenhan he eivät sitä tekisi..

• Mitä kovempi kuori sitä peh...
        Nainen25v. kirjoitti:

Nyt vasta huomasin, kuinka pahasti hakoteillä olinkaan.. siis siinä, että järkyttäs! Eihän abortin tekijöitä mikään järkytäkään.. muutenhan he eivät sitä tekisi..

He ovat kovettaneet itsensä, älä kuvittele,että joku aborttimyöntinen täällä tunnustaisi, kuinka pahaa voi tehdä, ei ei he kärsivät yksin ja hiljaa.

• satua
        Nainen25v. kirjoitti:

pituisen kalan alkion näköisen ihmisen silmästä silmään näkeminen pitäisi järkyttää? Senhän sinä sanoit olevan oleellista; että jokainen keskeyttäjä sitä silmästä silmään katselisi.

Ymmärrän, että sinun mielestäsi on kauheata, että tosiaan ihmiset tuntevat alkion kehityksen ja ulkonäön paremmin kuin sinä, ja silti tosiaan voivat abortin tarvittaessa hyväksyä. Ihan silmäkkäin sen muutaman mm:n pituisen alkio kanssa.

Tosiaan ihmisillä on tärkeämpiäkin asioita mietittävänä kuin miltä se muutaman mm:n alkio sillä hetkellä näyttää. Ei tosiaan ihmiseltä näytä, joten menit metsään ehdotustesi "järkyttymisestä" kanssa.

• Nainen25v.
        satua kirjoitti:

pituisen kalan alkion näköisen ihmisen silmästä silmään näkeminen pitäisi järkyttää? Senhän sinä sanoit olevan oleellista; että jokainen keskeyttäjä sitä silmästä silmään katselisi.

Ymmärrän, että sinun mielestäsi on kauheata, että tosiaan ihmiset tuntevat alkion kehityksen ja ulkonäön paremmin kuin sinä, ja silti tosiaan voivat abortin tarvittaessa hyväksyä. Ihan silmäkkäin sen muutaman mm:n pituisen alkio kanssa.

Tosiaan ihmisillä on tärkeämpiäkin asioita mietittävänä kuin miltä se muutaman mm:n alkio sillä hetkellä näyttää. Ei tosiaan ihmiseltä näytä, joten menit metsään ehdotustesi "järkyttymisestä" kanssa.

Mikähän voisi olla tärkeämpää kuin lapsen elämä?? Ai niin, kaikki muu! *sarkastisuutta peliin*

Mikäs se tärkeämpää kuin naisen oikeus määrätä kehostaan, ulkonäöstään... tottakai siitä "loisesta" on päästävä eroon, jottei sotke liikaa omaa elämää... Itsekseen kun sattui hypähtämään sinne masuun kasvamaan.. ja vielä yrittää muuttaa mun muuten niin täydellistä kroppaani.. ei tule kysymykseenkään!! Äkkiä eroon moisesta, ettei vaan elämä mee pilalle.. :S

• satua
        Nainen25v. kirjoitti:

Mikähän voisi olla tärkeämpää kuin lapsen elämä?? Ai niin, kaikki muu! *sarkastisuutta peliin*

Mikäs se tärkeämpää kuin naisen oikeus määrätä kehostaan, ulkonäöstään... tottakai siitä "loisesta" on päästävä eroon, jottei sotke liikaa omaa elämää... Itsekseen kun sattui hypähtämään sinne masuun kasvamaan.. ja vielä yrittää muuttaa mun muuten niin täydellistä kroppaani.. ei tule kysymykseenkään!! Äkkiä eroon moisesta, ettei vaan elämä mee pilalle.. :S

ja väitteesi meni harhaan, kun muut tietävätkin faktoista enemmän kuin sinä, et pysty muuhun kuin tuohon?

LAPSEN elämä on todellakin tärkeämpää kuin ALKION elämä. Hyvä, että tajusit.

Muut olivat taas sinun tietämättömiä väitteitä, nähtävästi samaa tasoa kuin tuo vaatimus "silmästä silmään" kohtaamisesta.

• ja...
        satua kirjoitti:

mieti uudelleen! Sinä abortoit (kertomasi mukaan rv.8 -tuo rv.9) sunnilleen tuon ensimmäisen kuvan kaltaisen lapsen:

http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=disA&id=93&catid=5

• oli...

• todellakin
        satua kirjoitti:

ja väitteesi meni harhaan, kun muut tietävätkin faktoista enemmän kuin sinä, et pysty muuhun kuin tuohon?

LAPSEN elämä on todellakin tärkeämpää kuin ALKION elämä. Hyvä, että tajusit.

Muut olivat taas sinun tietämättömiä väitteitä, nähtävästi samaa tasoa kuin tuo vaatimus "silmästä silmään" kohtaamisesta.

käydä jo 8 _ raskausviikolla!:

näin lapseni abortin jälkeen
        Kirjoittanut: äiti70 9.6.2006 klo 16.58

Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys 8 6, sen seurauksena minut päästettiin sairaalasta heti, kun verta alkoi vuotamaan. En päässyt pitkälle kun, tunsin jonkin isomman siteessäni. Menin lähimpään vessaan, ja siinä hän oli. Minun tuleva vauvani, pienet kädet sormineen, jalat, pää. Menin shokkiin välittömästi, minä olin tappanut hänet. Vain minä tein sen ratkaisun.En vieläkään pysty hyväksymään asiaa. Olisin antanut mitä vain jotta olisin saannut asian tekemättömäksi. Mitä helvettiä ajattelin...
        Muistan vain sen kuvottavan olon ja ahdistuksen tunteen ja paniikin odottaessani häntä. En osannut ajatella järkevästi. En anna tätä itselleni ikinä anteeksi ja se on rangaistukseni loppu elämäni.
        En tuomitse muita, tämä on minun tarinani.

mulle kävi niin myös
        Kirjoittanut: memmu 26.6.2006 klo 22.31

tein lääkkeellisen abortin, luullessani sen olevan ainoa vaihtoehto. Ja *piip* sanon mä.
        otin ensimmäisen pillerin sairaalassa ja toiset emättimeen laitettavat laitoin kotona. kivut alkoi puolen tunnin sisällä ja olivat AIVAN KAMALAT!!! sitten meni muutamia tunteja, menin vessaan koska tunsin että nyt tulee jotain suurempaa ja siinä se oli.. elämäni järkyttävin kokemus ja silloin oikeasti ajatteli että mitä mä taas tajuan!! oli silloin ja on edelleen vakaa parisuhde, tosin ollaan opiskelijoita, mutta olisi sitä jollain ilveellä pärjätty. itselleni en anna ikinä anteekis enkä anna myös miehellenikään.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000024&posting=22000000017074094

• lisää:
        todellakin kirjoitti:

käydä jo 8 _ raskausviikolla!:

näin lapseni abortin jälkeen
        Kirjoittanut: äiti70 9.6.2006 klo 16.58

Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys 8 6, sen seurauksena minut päästettiin sairaalasta heti, kun verta alkoi vuotamaan. En päässyt pitkälle kun, tunsin jonkin isomman siteessäni. Menin lähimpään vessaan, ja siinä hän oli. Minun tuleva vauvani, pienet kädet sormineen, jalat, pää. Menin shokkiin välittömästi, minä olin tappanut hänet. Vain minä tein sen ratkaisun.En vieläkään pysty hyväksymään asiaa. Olisin antanut mitä vain jotta olisin saannut asian tekemättömäksi. Mitä helvettiä ajattelin...
        Muistan vain sen kuvottavan olon ja ahdistuksen tunteen ja paniikin odottaessani häntä. En osannut ajatella järkevästi. En anna tätä itselleni ikinä anteeksi ja se on rangaistukseni loppu elämäni.
        En tuomitse muita, tämä on minun tarinani.

mulle kävi niin myös
        Kirjoittanut: memmu 26.6.2006 klo 22.31

tein lääkkeellisen abortin, luullessani sen olevan ainoa vaihtoehto. Ja *piip* sanon mä.
        otin ensimmäisen pillerin sairaalassa ja toiset emättimeen laitettavat laitoin kotona. kivut alkoi puolen tunnin sisällä ja olivat AIVAN KAMALAT!!! sitten meni muutamia tunteja, menin vessaan koska tunsin että nyt tulee jotain suurempaa ja siinä se oli.. elämäni järkyttävin kokemus ja silloin oikeasti ajatteli että mitä mä taas tajuan!! oli silloin ja on edelleen vakaa parisuhde, tosin ollaan opiskelijoita, mutta olisi sitä jollain ilveellä pärjätty. itselleni en anna ikinä anteekis enkä anna myös miehellenikään.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000024&posting=22000000017074094

"Kamalin tapahtui illalla vessassa. Siteeseeni oli tullut se pieni sikiö : /. Itkin sen jälkeen ihan hulluna poikaystävääni vasten. (sikiön vedin pöntöstä alas)"

http://demi.fi/forum/lue/Tarinoita_Abortista/528801

• siinä oli
        ja... kirjoitti:

mieti uudelleen! Sinä abortoit (kertomasi mukaan rv.8 -tuo rv.9) sunnilleen tuon ensimmäisen kuvan kaltaisen lapsen:

sentin pituinen pikku "ötökkä" jonka kädet ja jalat ovat alkaneet muotoutua, mutta edelleen, missä ne sormet ja varpaat?
        Korviakaan ei vielä ole.

Puhumattakaan aivojen kehittyneisyydestä.

• ne...
        siinä oli kirjoitti:

sentin pituinen pikku "ötökkä" jonka kädet ja jalat ovat alkaneet muotoutua, mutta edelleen, missä ne sormet ja varpaat?
        Korviakaan ei vielä ole.

sormet. Etkö sinä näe?

• uudelleen
        siinä oli kirjoitti:

Korviakaan ei vielä ole.

suunnilleen samanikäisen (kuin tuossa edellisessäkin kuvassa) sikiön kuvaa, ja jos et taaskaan näe, hanki rillit!:

http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php

• satua
        ja... kirjoitti:

olen korjannut jossain olleen virheellisen väittämäni. Kyseessä ei ole 8 , vaan tasan 8.

Siis en ole abortoinut tuon ensimmäisen kuvan kaltaista "lasta".

Ja onko sinulle tosiaan jäänyt epäselväksi, että minä todellakin tiedän, minkä kokoisen, näköisen ja minkä kehitysvaiheisen alkion elämän keskeytin?

Sen verran paljon tuon täällä kuvia ja tietoa alkioista esiin, että on aika älytöntä yrittää "päteä" täällä linkittämällä väärin käsityksin minusta ja teoistani MINULLE henkilökohtaisesti tietoja alkionkehityksestä.

• satua
        uudelleen kirjoitti:

suunnilleen samanikäisen (kuin tuossa edellisessäkin kuvassa) sikiön kuvaa, ja jos et taaskaan näe, hanki rillit!:

http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php

Tosiaan, jos tämä keskustelu nyt haluttiin jälleen linkittää minun aborttiini, on tässä alla kuva samaiselta sivustolta sen ikäisestä alkiosta, joka minun tapaukseeni edes jotenkin liittyy

Sormia en näe edes suurennuslasilla. Niin kuin sillä nyt jotain merkitystä olisi.

• Saara
        satua kirjoitti:

Tosiaan, jos tämä keskustelu nyt haluttiin jälleen linkittää minun aborttiini, on tässä alla kuva samaiselta sivustolta sen ikäisestä alkiosta, joka minun tapaukseeni edes jotenkin liittyy

Sormia en näe edes suurennuslasilla. Niin kuin sillä nyt jotain merkitystä olisi.

Miten sormet, niiden näkyminen tai näkymättömyys liittyvät mitenkään asiaan? Näiden keskustelujen logiikka ei oiekin avaudu... Jos nainen on päättänyt keskeyttää raskautensa, niin eikö se ole ihan yksi ja lysti mitkä ulottimet sikiöllä on? Vaikka kroolaisi räpylät jaloissaan minun puolestani...

• satua
        Saara kirjoitti:

Miten sormet, niiden näkyminen tai näkymättömyys liittyvät mitenkään asiaan? Näiden keskustelujen logiikka ei oiekin avaudu... Jos nainen on päättänyt keskeyttää raskautensa, niin eikö se ole ihan yksi ja lysti mitkä ulottimet sikiöllä on? Vaikka kroolaisi räpylät jaloissaan minun puolestani...

jotkut kuvittelevat sillä olevan merkitystä.

Minulle merkitsee tosiaan enemmän kehityksellinen taso yleisesti, ei ne varpaat. Arvostaahan sitä syntyneitä ihmisiä, vaikkei niillä varpaita olisikaan :D

Outoahan täällä on, että abortintekijä joutuu näitä asioita ja kehitysvaiheita oikomaan, vaikka kovin yritetään väittää, että juuri se abortintekijä salailee totuutta itseltään, ja että sen pitäisi katsoa abortoimaansa "silmiin" :D

• olekaan
        satua kirjoitti:

Minulle merkitsee tosiaan enemmän kehityksellinen taso yleisesti, ei ne varpaat. Arvostaahan sitä syntyneitä ihmisiä, vaikkei niillä varpaita olisikaan :D

Outoahan täällä on, että abortintekijä joutuu näitä asioita ja kehitysvaiheita oikomaan, vaikka kovin yritetään väittää, että juuri se abortintekijä salailee totuutta itseltään, ja että sen pitäisi katsoa abortoimaansa "silmiin" :D

ihan se sama ihminen siinä kuitenkin surmattiin kuin jolle ne varpaat olisi ilmaantunu parin viikon päästä.

• satua
        olekaan kirjoitti:

ihan se sama ihminen siinä kuitenkin surmattiin kuin jolle ne varpaat olisi ilmaantunu parin viikon päästä.

ihan sama ihminen, joka olisi saattanut siinä jälkiehkäisyssä kuolla myös. Kuten oli tarkoitus.

• että...
        satua kirjoitti:

ihan niinkin 'pitkän' ajan kuin reilu viikko, kuluttua lapsesi olisi ollut jo tuollainen kuin edellä olevassa kuvassa.. mutta sinhän tapoit hänet ennen sitä. Ugh!

• niinkin
        olekaan kirjoitti:

'pitkän' ajan kuluttua kuin viikko ja parisen päivää päälle...

• satua
        niinkin kirjoitti:

'pitkän' ajan kuluttua kuin viikko ja parisen päivää päälle...

jos et ole tietoinen, jo viikkokin on todella merkittävä aika ihmisen kehityksessä. Sen näet, jos käyt katsomassa tuota hyvää sivustoa sikiön kehityksestä. Siellä on todella jopa päivittäin esitetty alkion/sikiön kehityksen vaiheita. Huomaa erityisesti koon suhteen! viikoilla ja päivillä on todellakin siellä merkitystä. Varsinkin jos niillä haluaa yrittää jotain ulkonäön suhteen todistaa.

• satua
        että... kirjoitti:

ihan niinkin 'pitkän' ajan kuin reilu viikko, kuluttua lapsesi olisi ollut jo tuollainen kuin edellä olevassa kuvassa.. mutta sinhän tapoit hänet ennen sitä. Ugh!

Onko sinulle epäselvää, että siitä alkiosta olisi muodustunut ehkä jopa muutaman kuukauden päästä ihan kohdun ulkopuolella toimeentuleva vauva!?!

Paino sanoilla "olisi ehkä".

Mikä ihmeen tarve teillä on tällaisia itsestään selvyyksiä täällä jankuttaa muka hienoina "älynväläyksinä"? Ovatko nämä teille jotenkin epäselviä asioita?

• mullekin tehty
        satua kirjoitti:

Yli kolmekymmentä vuotta sitten päädyin mielestäni ainoaan oikeaan ratkaisuun, kun todellakin ehkäisyni oli pettänyt (söin pillereitä), enkä ole koskaan katunut. Perehdyin silloin asiaan vähän tarkemmin ja opin mm. sen, että ihmisen, kalan ja sian (ja varsinkin sian) alkiot ovat tietyssä kehitysvaiheessa aivan toistensa näköiset, eikä niistä välttämättä osaa sanoa, mikä on mikä. Minusta nämä abortin vastustajat ja kieltäjät tuppaavat turhaan inhimillistämään sellaista mikä ei vielä missään tapauksessa ole inhimillistä. Aivan kuin heillä olisi jokin pakonomainen tarve kaunistella ja romantisoida tätä asiaa ("pikku sydän jo löi" jne.). Jos tätä ajatusmallia seurattaisiin (että hedelmöityshetkestä lähtien on olemassa jokin elävä olento, ihminen), niin emmehän me voisi esim. syödä kasveja ja niiden osiakaan, koska nekin ovat eläviä olentoja siitä lähtien, kun siitepöly on emille laskeutunut. VAI?

• myöskään
        mullekin tehty kirjoitti:

Yli kolmekymmentä vuotta sitten päädyin mielestäni ainoaan oikeaan ratkaisuun, kun todellakin ehkäisyni oli pettänyt (söin pillereitä), enkä ole koskaan katunut. Perehdyin silloin asiaan vähän tarkemmin ja opin mm. sen, että ihmisen, kalan ja sian (ja varsinkin sian) alkiot ovat tietyssä kehitysvaiheessa aivan toistensa näköiset, eikä niistä välttämättä osaa sanoa, mikä on mikä. Minusta nämä abortin vastustajat ja kieltäjät tuppaavat turhaan inhimillistämään sellaista mikä ei vielä missään tapauksessa ole inhimillistä. Aivan kuin heillä olisi jokin pakonomainen tarve kaunistella ja romantisoida tätä asiaa ("pikku sydän jo löi" jne.). Jos tätä ajatusmallia seurattaisiin (että hedelmöityshetkestä lähtien on olemassa jokin elävä olento, ihminen), niin emmehän me voisi esim. syödä kasveja ja niiden osiakaan, koska nekin ovat eläviä olentoja siitä lähtien, kun siitepöly on emille laskeutunut. VAI?

vähätellä alkioita (omaa oloa parantaakseen?), ihmisiä nekin silti on, ulkonäöstä riippumatta. Totuus on myös se että suurin osa aborteista tehdään vasta siinä vaiheessa kun alkion sydän toimii jo.

Yleismaailmallisen moraalin mukaan muiden eliölajien tappamisessa (ja hyötykäytössä) ei nähdä eettisiä ongelmia, ihmisen kylläkin.

• Anniina

Ihmistä eläimeen tai kasviin, et todellakaan voi.

• mullekin tehty
        Anniina kirjoitti:

Ihmistä eläimeen tai kasviin, et todellakaan voi.

EN MINÄ VERRANNUTKAAN 'ihmistä' eläimeen, senkin omaan napaanne tuijottavat typerykset! Yksinkertaisesti vain kerroin sen tosiasian, että monen eläinlajin alkiot muistuttavat suuresti toisiaan. Tämän toin esiin taustaksi keskustelulle, jossa ihmisalkiolla väitettiin olevan sormet ja varpaat ja ties mitä jo hyvin varhaisessa vaiheessa . Näin ei kuitenkaan ole. Te olette nyt niin yhden asian ihmisiä, että teidän kanssanne ei kertakaikkiaan pysty keskustelemaan asiallisesti.

• Anniina

EN MINÄ VERRANNUTKAAN 'ihmistä' eläimeen, senkin omaan napaanne tuijottavat typerykset! Yksinkertaisesti vain kerroin sen tosiasian, että monen eläinlajin alkiot muistuttavat suuresti toisiaan. Tämän toin esiin taustaksi keskustelulle, jossa ihmisalkiolla väitettiin olevan sormet ja varpaat ja ties mitä jo hyvin varhaisessa vaiheessa . Näin ei kuitenkaan ole. Te olette nyt niin yhden asian ihmisiä, että teidän kanssanne ei kertakaikkiaan pysty keskustelemaan asiallisesti.

Toisiaan, kehityksen ollessa hyvin, hyvin, hyvin alussa.
        Vauva alkaa kuitenkin todella varhain muistuttaa ihmistä

• Saara

pitävät lapsensa, sillä he ovat vielä untuvikkoja idealisteja vailla mitään käsitystä elämän realiteeteista.

Aikuiset taas käsittelevät asioita tunteen lisäksi järjellä. He ovat realistisempia, he tietävät realistisella tasolla mitä haluavat elämältä ja mitä eivät. Heillä on myös enemmän kykyä ja rohkeutta ilmaista mielipiteensä ja tahtonsa kuin nuorella.

• Anniina

Oltkos ihan varma nyt tuosta mielipiteestäsi?
        Ettei vaan olisi monelle ihmiselle arka paikka se, että teini-ikäiset eivät usein aborttia tee????.....

• ymmärrä.......................
        Anniina kirjoitti:

Oltkos ihan varma nyt tuosta mielipiteestäsi?
        Ettei vaan olisi monelle ihmiselle arka paikka se, että teini-ikäiset eivät usein aborttia tee????.....

Miksi ajattelet sen olevan jollekin "kova paikka" että joku ei tee aborttia?

Vaikka kannatan aborttioikeutta, en toivo sitä kenellekään.
        On eri asia toivoa että ihmisella on itsellään valinnanvapaus koskien oman elämänsä tärkeitä asioita, kuin toivoa että abortteja tehtäsiin.

Minusta tuo sinun ajatus on ihan outo!

• Anniina
        ymmärrä....................... kirjoitti:

Miksi ajattelet sen olevan jollekin "kova paikka" että joku ei tee aborttia?

Vaikka kannatan aborttioikeutta, en toivo sitä kenellekään.
        On eri asia toivoa että ihmisella on itsellään valinnanvapaus koskien oman elämänsä tärkeitä asioita, kuin toivoa että abortteja tehtäsiin.

Minusta tuo sinun ajatus on ihan outo!

Mutta joillekin se saattaa olla kova paikka....

• mutta...
        Anniina kirjoitti:

Mutta joillekin se saattaa olla kova paikka....

Miksi? Perustele miksi ajattelet että jollekin ihmiselle olisi "kova paikka", että joku toinen EI tee aborttia. Väitteesi on niin outo, että kaipaisi tarkempaa selvitystä.

• Anniina
        mutta... kirjoitti:

Miksi? Perustele miksi ajattelet että jollekin ihmiselle olisi "kova paikka", että joku toinen EI tee aborttia. Väitteesi on niin outo, että kaipaisi tarkempaa selvitystä.

Että teini-ikäiset eivät tee niin usein aborttia, vaikka heillä olisi usein "huonommat" lähtökohdat pitää lapsensa, kuin esim kolmekymppisellä....

• ei ymmärrä
        Anniina kirjoitti:

Että teini-ikäiset eivät tee niin usein aborttia, vaikka heillä olisi usein "huonommat" lähtökohdat pitää lapsensa, kuin esim kolmekymppisellä....

Onko se sinusta kiusallista, että teinit eivät tee aborttia?
        Minusta siinä ole mitään kiusallista. Minusta toisen tekemissä tai tekemättäjättämissä aborteissa ei ole minulle mitään kuisallista.
        En edes ymmärrä miksi tuntisi jotain tuollaista kenekään muun päätksestä omasta elämästään.

Jos aborttiasiassa halutaan miettiä mikä voisi olla "kova paikka" tai " kiusallista " jollekin ulkopuolselle koskien toisen aborttia, ei tule mieleen oikein mitään. Minusta se on kova paikka jos abortin on tehnyt toisen (lapsen isän,vanhempien jne) painostuksesta, tai hätiköiden ajattelematta asiaa. Se voi olla kova paikka, nimenomaan abortin tekijälle.

Jos ajattelen itseäni tilanteessa jossa oma 16-vuotian tyttöni tekisi abortin; tuntisin surua, hämmennystä siitä että hänen täytyy näin rankka kokemus käydä läpi. Mutta ymmärtäsisin häntä. Jos taas sama tyttöni synnyttäisi lapsen 16 vuotiaana; tuntisin hämmenystä, vähän epätoivoa ja epävarmuutta tulevasta, olisin hiukan huolissani tyttäreni jaksamisesta ja nuoruuden muuttumisesta yhtäkkiseksi vanhemmuudeksi. Mutta edelleen ymmärtäisin hänen ratkaisunsa.

Näissä molemmissa tianteissa voisin sanoa että on kova paikka nimenomaan TYTTÄRELLÄNI. Mutta ei minulla.
        Tämänkään esimerkin kautta en ymmärrä kommenttiasi että jonkun abortin tekemättäjättäminen olisi jollekin sivulliselle "kova paikka" tai "kuisallista....

Edelleenkään en ymmärrä väittämääsi. Toivoisin settä jotenkin saisit sitä avattua, koska se oli eriloinen toteamus.

• kiusallista?
        Anniina kirjoitti:

Abortin haluamiselle ei ole olemassa mitään absoluuttista määritelmää ja rajaa. Se on täysin subjektiivinen, viime kädessä raskaana olevan naisen tekemä päätös. Joku abortoi kolmekymppisenä, hyvin toimeentulevana, koska ei halua lasta. Joku toinen voi 16-vuotiaana toivottaa vammaisen vahinkolapsen tervetulleeksi, vaikka opinnot ovat kesken ja talous kuralla.

Minäkään en ymmärrä, miksi jälkimmäinen tapaus olisi jonkun mielestä kiusallista. En ymmärrä, miten kukaan ulkopuolinen voisi toisen ihmisen puolesta päättää, että tällä joko on tai ei ole perusteet haluta aborttia.

Minulla on kolme lasta. Naapurillani on vain kaksi, vaikka hänellä on parempi työpaikka ja uudempi auto kuin minulla. Pitääpä kysäistä seuraavan kerran tavatessamme, onko hänestä kovinkin kiusallista, kun minulla on näissä huonommissa lähtökohdissa yksi lapsi enemmän kuin hänellä.

Mitä luulet hänen vastaavan?

• Anniina
        kiusallista? kirjoitti:

Abortin haluamiselle ei ole olemassa mitään absoluuttista määritelmää ja rajaa. Se on täysin subjektiivinen, viime kädessä raskaana olevan naisen tekemä päätös. Joku abortoi kolmekymppisenä, hyvin toimeentulevana, koska ei halua lasta. Joku toinen voi 16-vuotiaana toivottaa vammaisen vahinkolapsen tervetulleeksi, vaikka opinnot ovat kesken ja talous kuralla.

Minäkään en ymmärrä, miksi jälkimmäinen tapaus olisi jonkun mielestä kiusallista. En ymmärrä, miten kukaan ulkopuolinen voisi toisen ihmisen puolesta päättää, että tällä joko on tai ei ole perusteet haluta aborttia.

Minulla on kolme lasta. Naapurillani on vain kaksi, vaikka hänellä on parempi työpaikka ja uudempi auto kuin minulla. Pitääpä kysäistä seuraavan kerran tavatessamme, onko hänestä kovinkin kiusallista, kun minulla on näissä huonommissa lähtökohdissa yksi lapsi enemmän kuin hänellä.

Mitä luulet hänen vastaavan?

Siksi saattaisi minua ainakin hävettää jos olisin vaikkapa kolmekymppinen abortin tehnyt nainen......

• häpeää...
        Anniina kirjoitti:

Siksi saattaisi minua ainakin hävettää jos olisin vaikkapa kolmekymppinen abortin tehnyt nainen......

Minua hävettäisi määritellä omista lähtökohdistani, pelkkien stereotypioiden pohjalta, jonkun toisen ihmisen kykyjä tai haluja lapsenkasvattamiseen.

• Anniina
        häpeää... kirjoitti:

Minua hävettäisi määritellä omista lähtökohdistani, pelkkien stereotypioiden pohjalta, jonkun toisen ihmisen kykyjä tai haluja lapsenkasvattamiseen.

jos ei nyt häpeänä, niin asiana mistä ei juurikaan ylpeillä?

• .....................

tämmöinen kuin minä.
      Tosin en tappanut lasta kohtuun, vaan minulle tehtiin raskauden keskeytys, jossa keskeytettiin muutaman millin mittaisen alkion kehitys, ei tapettu lasta.

Tiesin kyllä miltä sen ikäinen alkio näyttää ja mitä se osaa siellä kohdussa tehdä, tiesin myös sen, etten kykenisi lasta synnyttämään enkä jaksaisi raskausaikaa ja että lapsi saattaisi olla vammautunut tai suurella todennäköisyydellä syntyä ennen aikaisesti ja menehtyä tai vammautua pienenä keskosena.
      Kaikki asiat ja oman voinnin ja tulevaisuuden näkymät kun laittoi puntariin, oli ehdottomasti inhimillisempää keskeyttää alkion elämä, kun saattaa sellaisista lähtökohdista maailmaan ei-toivottu lapsi, joka mahdollisesti vammaisena ei päätyisi mihinkään iki-ihanaan adoptio perheeseen vaan luultavimmin laitoskierteeseen.
      Ihan puhtaasti tämän alkion tulevaisuutta miettien ja oman lapsuuteni ei-toivottuna sijaisperheissä kiertäneenä koin abortin todellakin armeliaampana ratkaisuna kaikille osapuolille.

Raskaaksi tulin hyväksikäytöstä, olin paitsi fyysisesti myös psyykisesti sairas, joten lapsen pitäminen ei olisi ollut käytännössä realistista, vaikka jos jollakin tasolla olisin itse sitä halunnutkin. Ja käyttämäni lääkkeet olivat siis se riski vammauttaa lapsi - ilman lääkkeitä taas itse en olisi selvinnyt hengissä, joten mikään "raitis" pakkoraskauden läpivieminen ei olisi ollut mahdollista sekään.

• ei mee läpi.

alkio on tietynikäinen LAPSI ja abortissa sille annetaan myrkkyä joka TAPPAA sen. Ihan turha kuule viljellä noita naurettavia ja säälittäviä seli-selityksiä jostain 'raskaudenkeskeytyksestä jossa ei tapeta lapsia'... HOHHHOHHOHHOOO!!!

Ja miten niin lapsi ois todennäkösesti vammautunu tai syntyny ennenaikojaan, senkö sä oisit suunnitellu aiheuttavas sille jollet ois saanu "inhimillisesti keskeyttää sen ELÄMÄÄ" = TAPPAA sitä? :D Ja eiköhän noihin henkisiin "neuroooseihin" ym. tiloihin oo kaikkiin joitain raskauden kans yhteensopivia lääkkeitä! Et vaan viittiny ottaa selvää..

• satua
        ei mee läpi. kirjoitti:

alkio on tietynikäinen LAPSI ja abortissa sille annetaan myrkkyä joka TAPPAA sen. Ihan turha kuule viljellä noita naurettavia ja säälittäviä seli-selityksiä jostain 'raskaudenkeskeytyksestä jossa ei tapeta lapsia'... HOHHHOHHOHHOOO!!!

Ja miten niin lapsi ois todennäkösesti vammautunu tai syntyny ennenaikojaan, senkö sä oisit suunnitellu aiheuttavas sille jollet ois saanu "inhimillisesti keskeyttää sen ELÄMÄÄ" = TAPPAA sitä? :D Ja eiköhän noihin henkisiin "neuroooseihin" ym. tiloihin oo kaikkiin joitain raskauden kans yhteensopivia lääkkeitä! Et vaan viittiny ottaa selvää..

nykyisellään tämän palstan taso, kun joku oikeasti vastaa asiallisesti esitettyihin kysymyksiin henkilökohtaisista asioistaan ja syistään.

• noin mene
        ei mee läpi. kirjoitti:

lääkkeellisessä abortissa ei anneta myrkkyä lapselle vaan naisen elimistöön, mikä saa kohdun supistelemaan ja aiheuttaa keskenmenon.

ensinnäkään mikään lääke ei ole raskauden aikana 100% turvallinen. varsinkin mielenterveyteen käytettävät lääkkeet aiheuttavat epämuodostumia, aivovaurioita, ennen aikaista syntymistä ja kuolemista äidin kohtuun. kukaan lääkäri ei suostu määräämään esim. psykoosiin lääkkeitä raskauden aikana.

• lääkkeen
        noin mene kirjoitti:

lääkkeellisessä abortissa ei anneta myrkkyä lapselle vaan naisen elimistöön, mikä saa kohdun supistelemaan ja aiheuttaa keskenmenon.

ensinnäkään mikään lääke ei ole raskauden aikana 100% turvallinen. varsinkin mielenterveyteen käytettävät lääkkeet aiheuttavat epämuodostumia, aivovaurioita, ennen aikaista syntymistä ja kuolemista äidin kohtuun. kukaan lääkäri ei suostu määräämään esim. psykoosiin lääkkeitä raskauden aikana.

myrkyt kulkeutuvat lapseen aiheuttaen todennäköisiä vaurioita ja saa yleensä aikaan kasvun ja elintoimintojen pysähtymisen. Tämänhän takia toimenpide on vietävä loppuun eikä sitä voi enää perua lääkkeen oton jälkeen.
        Jos mikään lääke ie henkisiin ongelmiin käy, voi hakeutua hoitoon, koska mitkään mielensairaudet ei sellaisenaan aiheuta suoranaista hengenvaaraa ja estettä raskauden jatkamiselle.

• sikiöön
        lääkkeen kirjoitti:

myrkyt kulkeutuvat lapseen aiheuttaen todennäköisiä vaurioita ja saa yleensä aikaan kasvun ja elintoimintojen pysähtymisen. Tämänhän takia toimenpide on vietävä loppuun eikä sitä voi enää perua lääkkeen oton jälkeen.
        Jos mikään lääke ie henkisiin ongelmiin käy, voi hakeutua hoitoon, koska mitkään mielensairaudet ei sellaisenaan aiheuta suoranaista hengenvaaraa ja estettä raskauden jatkamiselle.

itsessään ei näitä myrkkyjä työnnetä suoraan, sitä tarkoitin...
        hoitoon pitää hakeutua ennen kuin saa lääkitystä ja kyllä monet psyykkiset ongelmat ovat esteenä raskauden jatkamiselle, varsinkin kun lääkitys kuuluu osaksi hoitoa.

• sikiöön kirjoitti:

itsessään ei näitä myrkkyjä työnnetä suoraan, sitä tarkoitin...
        hoitoon pitää hakeutua ennen kuin saa lääkitystä ja kyllä monet psyykkiset ongelmat ovat esteenä raskauden jatkamiselle, varsinkin kun lääkitys kuuluu osaksi hoitoa.

niiden lääkkeiden eräänä tarkotuksena on lapsen kasvun ja kehityksen (ja varmaan siis samalla sydämenkin toiminnan? eli elämän) pysäyttäminen. Se vain menee lapseen naisen/istukan kautta.

• satua

inhottava näiden konkreettisten faktojen kanssa, mutta otetaan kuitenkin.

"Miten voi mennä niin, että teini-ikäiset useimmiten pitävät lapsensa?
      Sillä suurin osa aborteista tehdään 25-30-vuotiaille naisille, jotka elävät verrattain vakiintuneissa oloissa.
      Eikö se pistä ketään ajattelemaan?"

Otetaan nyt ihan konkreettisia lukuja (Stakes 2006)

Ikäryhmittäin 1000 vastaavan ikäistä naista kohden:

alle 20 v: keskeytyksiä 13; synnytyksiä 9,5

20-24 v.: keskeytyksiä 17,9; synnytyksiä 58,5

25-29 v.: keskeytyksiä 12,5; synnytyksiä 115,5

Siis teini-ikäisillä jokaista keskeytystä kohden synnytetään 0,7 lasta.

20-24 vuotiailla vastaava luku on 3,3 ja 25-29 vuotiailla 9,2.

Siis fakta, että suurempi osa aborteista tehdään 20-24 vuotiaille eikä alle 20-vuotiaille, johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että nuo yli 20 vuotiaat ovat PALJON useammin raskaana ylipäätään.

• Anniina

Sitä ei voi selitellä minulle, ikinä.
        Ja tässä haluan vammaisaborteista vielä sen verran kirjoittaa, että mitä väliä vaikka ihminen lopulta laitokseen joutuisikin, se on kumminkin PIENI "hinta" elämästä....
        (katsoisin kehitysvammaisen ihmisen isosiskona olevani se, joka pystyy siihen asiaan ehkä parhaiten jotain kommentoimaan).
        Sillä minä tiedän mikä on laitos, olen nähnyt sen läheltä.
        Siskoni tapauksessa olen nähnyt laitoksen omaisen silmin, kestin sen hyvin.
        En hetkeäkään ajatellut, että abortointi olisi aikoinaan ollut noille vammaisille ihmisille parempi vaihtoehto.
        Sen lisäksi olen työskennellyt laitoksessa ja nähnyt sen hoitajan silmin, silloinkaan en ajatellut noista ihmisistä toisin.....
        Mikä siinä laitoksessa on teidän mielestänne niin pahaa?

• tiedä, mutta
        Anniina kirjoitti:

Ja tässä haluan vammaisaborteista vielä sen verran kirjoittaa, että mitä väliä vaikka ihminen lopulta laitokseen joutuisikin, se on kumminkin PIENI "hinta" elämästä....
        (katsoisin kehitysvammaisen ihmisen isosiskona olevani se, joka pystyy siihen asiaan ehkä parhaiten jotain kommentoimaan).
        En hetkeäkään ajatellut, että abortointi olisi aikoinaan ollut noille vammaisille ihmisille parempi vaihtoehto.
        Sen lisäksi olen työskennellyt laitoksessa ja nähnyt sen hoitajan silmin, silloinkaan en ajatellut noista ihmisistä toisin.....

Kannatan aborttioikeutta kun lähtökohta on se ettei nainen halua lasta. Selektiivistä aborttia en sen sijaan ymmärrä. Mielestäni vamma ei ole sen kummepi syy aborttiin kuin mukään muukaan. Vammaisella on yhtäläinen oikeus syntyä, kuin kenellä tahansa.
        Jos nainen ei lasta halua ei halua, mutta se jos nimenomaan vammaisuussyyllä abortoi on mielestäni jotain pielessä.
        On vammaiseia alentavaa ja syrjivää, se että he ovat "tuhottaviin kuuluvia"; maailmaan saa siis syntyä vain terveitä ja "viattomia" ihmisiä.

• kysyn....
        Anniina kirjoitti:

Jos vaikeasti vammainen makaa sairaalan sängyllä letkuruokinnassa vuositolkulla äännellen epämääräisesti raajat käpristyinä ja koukistuneina mikä mihinkin suuntaan lihakset jäykkinä. Et saa häneen mitään kontaktia, et tiedä äänteleekö hän kivusta, pahasta olosta, nälästä tai janosta.
        Minä kysyn sinulta että millä tavalla hän nauttii elämästään?
        Haluaisitko sinä oman lapsesi viettävän tuollaista elämää?

Tuo em. tapaus on aivan eri asia kuin esim. lievästi down-lapsi, joka aikuistuttuaan pystyy asumaan joko omillaan tai tuetussa asumismuodossa ja pystyy myös tekemään töitä.
        Pitää muistaa, että vammaisuutta on niin monenlaista ja monen tasoista.

Vastaan rehellisesti että itse en haluaisi omalle lapselleni tuota ensimmäistä kohtaloa. Tuntisin tuskaa ja sääliä hänen puolestaan varmasti päivittäin.

• Anniina
        kysyn.... kirjoitti:

Jos vaikeasti vammainen makaa sairaalan sängyllä letkuruokinnassa vuositolkulla äännellen epämääräisesti raajat käpristyinä ja koukistuneina mikä mihinkin suuntaan lihakset jäykkinä. Et saa häneen mitään kontaktia, et tiedä äänteleekö hän kivusta, pahasta olosta, nälästä tai janosta.
        Minä kysyn sinulta että millä tavalla hän nauttii elämästään?
        Haluaisitko sinä oman lapsesi viettävän tuollaista elämää?

Tuo em. tapaus on aivan eri asia kuin esim. lievästi down-lapsi, joka aikuistuttuaan pystyy asumaan joko omillaan tai tuetussa asumismuodossa ja pystyy myös tekemään töitä.
        Pitää muistaa, että vammaisuutta on niin monenlaista ja monen tasoista.

Vastaan rehellisesti että itse en haluaisi omalle lapselleni tuota ensimmäistä kohtaloa. Tuntisin tuskaa ja sääliä hänen puolestaan varmasti päivittäin.

Niin pahasti hän on vammainen.
        Tämän syyn vuoksi pystyn vastaamaan kysymykseesi paremmin kuin moni muu (ei siis millään pahalla)...
        Siltikin jos tietäisin, että oma lapseni olisi noin pahasti vammainen, antaisin hänen syntyä.
        En tiedä, pystyykö kukaan teistä sitä ymmärtämään, mutta myös tälläinen ihminen on oma yksilönsä, arvokas ihminen.
        Ymmärtääkö joku teistä, mitä minä tarkoitan?

• synnyttäis
        Anniina kirjoitti:

Tämän syyn vuoksi pystyn vastaamaan kysymykseesi paremmin kuin moni muu (ei siis millään pahalla)...
        Siltikin jos tietäisin, että oma lapseni olisi noin pahasti vammainen, antaisin hänen syntyä.
        En tiedä, pystyykö kukaan teistä sitä ymmärtämään, mutta myös tälläinen ihminen on oma yksilönsä, arvokas ihminen.

vammaista lasta! Jo neljän lapsen äitinä en haluais "pilata" toisten lapsieni elämää sen takia että joku vammainen veis koko ajan! Se olis julmaa niitä "normaaleja" lapseja kohtaan! Ja olispa sitten ihanaa hypätä jossain hiton laitoksessa päivästä toiseen! Olen onneksi tehnyt sterilisaation mutta jos muka siitä huolimatta tulisin raskaaks niin abortti olis AINUT vaihtoehto, olis se sitten terve tai sairas! Minä itse tykkään että abortti on monelle parempi vaihtoehto kun se että pakkosynnytetään ja sitten lapsi joutuu väkivallan kohteeksi ja jopa joskus murhatuksi. Ja ota nyt huomioon se että valmiiksi isoksi lapsi tuntee kipua ym. mutta alkio ei!

• Anniina
        synnyttäis kirjoitti:

vammaista lasta! Jo neljän lapsen äitinä en haluais "pilata" toisten lapsieni elämää sen takia että joku vammainen veis koko ajan! Se olis julmaa niitä "normaaleja" lapseja kohtaan! Ja olispa sitten ihanaa hypätä jossain hiton laitoksessa päivästä toiseen! Olen onneksi tehnyt sterilisaation mutta jos muka siitä huolimatta tulisin raskaaks niin abortti olis AINUT vaihtoehto, olis se sitten terve tai sairas! Minä itse tykkään että abortti on monelle parempi vaihtoehto kun se että pakkosynnytetään ja sitten lapsi joutuu väkivallan kohteeksi ja jopa joskus murhatuksi. Ja ota nyt huomioon se että valmiiksi isoksi lapsi tuntee kipua ym. mutta alkio ei!

Minun siskoni on mitä ihanin ihminen, eikä kuule ole kuuna päivänä ollut mikään rasite!
        Meillä on perheessä aika eri-ikäisiä sisaruksia ja kun olen nyt jokaiselta jo aikuiseksi kasvaneilta sisaruksiltani tästä vammaisesta kysellyt, niin kuule ei yhtään negatiivista kommentia ole tullut.
        Sen sijaan me kaikki rakastamme häntä, niinkuin siskoa yleensäkin.

"Ja olispa sitten ihanaa hypätä jossain hiton laitoksessa päivästä toiseen!"

Siis mikä kommentti tuo oli, ei omaiset sitä yleensä noin käsitä, minun siskoni on sitä paitsi niin paljon kotona hoidossa kuin vain mahdollista.

• voin sinulle sanoa!
        Anniina kirjoitti:

Minun siskoni on mitä ihanin ihminen, eikä kuule ole kuuna päivänä ollut mikään rasite!
        Meillä on perheessä aika eri-ikäisiä sisaruksia ja kun olen nyt jokaiselta jo aikuiseksi kasvaneilta sisaruksiltani tästä vammaisesta kysellyt, niin kuule ei yhtään negatiivista kommentia ole tullut.
        Sen sijaan me kaikki rakastamme häntä, niinkuin siskoa yleensäkin.

"Ja olispa sitten ihanaa hypätä jossain hiton laitoksessa päivästä toiseen!"

Siis mikä kommentti tuo oli, ei omaiset sitä yleensä noin käsitä, minun siskoni on sitä paitsi niin paljon kotona hoidossa kuin vain mahdollista.

ei tuo vammaisuus ole minulle mikään outo käsite! Tunnen ja tiedän monta vammasta ja tykkään että niitten elämässä ei ole mitään järkeä!Meillä on jopa suvussa ollut kaksi lasta jotka ovat sairastanut pahaa vammaa ja sydänvikaa toinen heistä on nyt kuollut (6v) ja JOPA hänen oma äitinsä tykkäs että pääsi poika parempaan paikkaan... Nyt hänellä on vielä yksi vammainen lapsi (jota hän katuu). Koko elämän on täydellisesti kiinni vammaisessa lapsessa. Joo onhan ne vammaset ehkä ihan suloisia kun ne on lapsia mutta siihen se sitten loppuu kun ikää tulee ja pitää vaippoja vaihtaa aikuiselta ihmiseltä! Ja turhaa sun on väittää että sun sisko tosissaan elämästään nauttii! Mistä sinä oikeesti tiiät mitä hänen päässä liikkuu! Jospa sun sisko ei ole onnellinen ja olis mieluimmin kuollut kun makaa jossain letkuissa ja vaipoissa! Itsellä on yksi raskaus takana missä lasta epäiltiin vammaiseksi ja olin tutkimuksen alla asiasta mutta onneksi luonto oli järkevä ja antoi lapsen menehtyä! Siis lapsi kuoli mahaani ja vaikka se olis elänyt lopullisen vastaukseen saakka olisin itse sen sitten ottanut pois! Se on mielestäni väärin jos antaa vaikeesti vammaisen lapsen syntyä tähän maailmaan! ONko teillä jonkin lainen "säälin" himo kun vammaisia oikein halutaan? Ok jos se nyt on jo syntýnyt ja siitä ei tietänyt mitään silloinhan sille ei voi mitään mutta että sä tiiät vammaisuudesta ja päätät sen synnyttää SITÄ en ymmärrä!

• abortiton
        synnyttäis kirjoitti:

uhkaisi lastasi synnytettynä (murha tai väkivalta)? Abortissa teet sille ainakin ne molemmat. Vain vähän aikasemmin.

• niinpä niin
        abortiton kirjoitti:

uhkaisi lastasi synnytettynä (murha tai väkivalta)? Abortissa teet sille ainakin ne molemmat. Vain vähän aikasemmin.

eipäs se sikiö ole kerenny saada minkäänlaista elämänkokemusta!.. Voi hitto kun jotkut ihmiset ovat todella yksinkertaisia! MINUN lapset ovat onnelisia vaikka (voi kamalaa) hyväksynkin abortin! Abortin teko ja valmiiksi jo syntyneen lapsen ero on aivan HITON ISO!

• ymmärtäväni
        Anniina kirjoitti:

Hei!

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, ja vammaissyyllä abortoinnista ajttelen pitkälle kuten kirjoitat. Minusta vammaisuus erityisenä mainittuna abortin hyväksyttävänä perusteluna pitäisi vammaisia halventavana poistaa abortin syistä.

Meillä on ajattelussa kuitenkin kaksi perustavaa eroa; en puhu asiasta uskon takia; en usko jumalaan/jumaliin, olen ateisti. Lisäksi olen aborttioikeuden kannattaja.

Abortoinnista ajattelen että sen lähtökohta tulee olla naisen tarpeista; jos nainen ei lasta halua tai voi synnyttää, niin sitten ei synnytä. Eli abortin syy on se että nainen ei lasta halua, siis mitään lasta. Se että vammaisuussyyllä abortoidaan on mielesäni vähintäänkin kyseenalaista, ja jopa kaksinaismoralistista. Siinä on rodunjalostuksellisia piirteitä, joita en kannata. Siinä puututaan kokonaisen ihmisryhmän oikeuteen olla olemassa. Minusta ihmisellä ei voi olla oikeutta sanoa että vammaiset pitää voida eliminoida ja maailmaan saa syntyä vain terveitä ihmisiä. Ja sitäpaitsi äärimmäisen harvoin voi varmuudella sikiöaikasesta tutkimuksesta varmuudella sanoa, miten vakavasta vammasta syntyvällä sikiöllä on kyse.

Toisaalta sitten ymmärrän kyllä senkin jos joku abortoi vammaissyyllä sillä perusteella että itse katsoo olevansa kykenemätön hoitamann vammaista lasta, että itselle se liian suuri taakka, että itse ei kestä vammaisen lapsen tuomaa elämää. Mutta se että perustellaan sitä aborttia vammaisen lapsen parhaalla on kaksinaismoralismia ja itsenä pettämistä ja oman roolinsa kaunistelemista asiassa.

• Anniina
        niinpä niin kirjoitti:

eipäs se sikiö ole kerenny saada minkäänlaista elämänkokemusta!.. Voi hitto kun jotkut ihmiset ovat todella yksinkertaisia! MINUN lapset ovat onnelisia vaikka (voi kamalaa) hyväksynkin abortin! Abortin teko ja valmiiksi jo syntyneen lapsen ero on aivan HITON ISO!

Eipä voi muuta sanoa, kun lukee tätä viestiä:

"no sen verran vielä
        Kirjoittanut: voin sinulle sanoa!

ei tuo vammaisuus ole minulle mikään outo käsite! Tunnen ja tiedän monta vammasta ja tykkään että niitten elämässä ei ole mitään järkeä!Meillä on jopa suvussa ollut kaksi lasta jotka ovat sairastanut pahaa vammaa ja sydänvikaa toinen heistä on nyt kuollut (6v) ja JOPA hänen oma äitinsä tykkäs että pääsi poika parempaan paikkaan... Nyt hänellä on vielä yksi vammainen lapsi (jota hän katuu). Koko elämän on täydellisesti kiinni vammaisessa lapsessa. Joo onhan ne vammaset ehkä ihan suloisia kun ne on lapsia mutta siihen se sitten loppuu kun ikää tulee ja pitää vaippoja vaihtaa aikuiselta ihmiseltä! Ja turhaa sun on väittää että sun sisko tosissaan elämästään nauttii! Mistä sinä oikeesti tiiät mitä hänen päässä liikkuu! Jospa sun sisko ei ole onnellinen ja olis mieluimmin kuollut kun makaa jossain letkuissa ja vaipoissa! Itsellä on yksi raskaus takana missä lasta epäiltiin vammaiseksi ja olin tutkimuksen alla asiasta mutta onneksi luonto oli järkevä ja antoi lapsen menehtyä! Siis lapsi kuoli mahaani ja vaikka se olis elänyt lopullisen vastaukseen saakka olisin itse sen sitten ottanut pois! Se on mielestäni väärin jos antaa vaikeesti vammaisen lapsen syntyä tähän maailmaan! ONko teillä jonkin lainen "säälin" himo kun vammaisia oikein halutaan? Ok jos se nyt on jo syntýnyt ja siitä ei tietänyt mitään silloinhan sille ei voi mitään mutta että sä tiiät vammaisuudesta ja päätät sen synnyttää SITÄ en ymmärrä!"

Ihan oikeasti, missä sinun sydämesi on,
        Vai onko sitä sinulla koskaan ollutkaan?
        Sitä siis tiedät ja tunnet monta vammaista, niinkö?
        Sallipa minun kertoa sinulle jotain, minun vammainen sisareni on nyt aikuinen ja ollut mahdollisimman paljon kotihoidossa.
        Joten ehkä minä, joka olen häntä myös paljon hoitanut tiedän, ettei se aina ole niin ihanaa.
        Kirjoitit, että minun on turha sanoa, että sisareni nauttii elämästään, kun en edes tiedä mitä hänen päässään liikkuu.
        Kumminkin, enkö minä ole parempi siihen jotain sanomaan kuin sinä, joka et ikinä ole koko ihmistä nähnytkään?

Tiedätkö sinä, että myös 1940 luvun aikoina vaikutti mies joka inhosi vammaisia ja jonka mielestä heidän elämässään tuskin oli järkeä?
        Älä sinä laskeudu hänen tasolleen, ethän?

• Anniina
        ymmärtäväni kirjoitti:

Hei!

Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, ja vammaissyyllä abortoinnista ajttelen pitkälle kuten kirjoitat. Minusta vammaisuus erityisenä mainittuna abortin hyväksyttävänä perusteluna pitäisi vammaisia halventavana poistaa abortin syistä.

Meillä on ajattelussa kuitenkin kaksi perustavaa eroa; en puhu asiasta uskon takia; en usko jumalaan/jumaliin, olen ateisti. Lisäksi olen aborttioikeuden kannattaja.

Abortoinnista ajattelen että sen lähtökohta tulee olla naisen tarpeista; jos nainen ei lasta halua tai voi synnyttää, niin sitten ei synnytä. Eli abortin syy on se että nainen ei lasta halua, siis mitään lasta. Se että vammaisuussyyllä abortoidaan on mielesäni vähintäänkin kyseenalaista, ja jopa kaksinaismoralistista. Siinä on rodunjalostuksellisia piirteitä, joita en kannata. Siinä puututaan kokonaisen ihmisryhmän oikeuteen olla olemassa. Minusta ihmisellä ei voi olla oikeutta sanoa että vammaiset pitää voida eliminoida ja maailmaan saa syntyä vain terveitä ihmisiä. Ja sitäpaitsi äärimmäisen harvoin voi varmuudella sikiöaikasesta tutkimuksesta varmuudella sanoa, miten vakavasta vammasta syntyvällä sikiöllä on kyse.

Toisaalta sitten ymmärrän kyllä senkin jos joku abortoi vammaissyyllä sillä perusteella että itse katsoo olevansa kykenemätön hoitamann vammaista lasta, että itselle se liian suuri taakka, että itse ei kestä vammaisen lapsen tuomaa elämää. Mutta se että perustellaan sitä aborttia vammaisen lapsen parhaalla on kaksinaismoralismia ja itsenä pettämistä ja oman roolinsa kaunistelemista asiassa.

Enkä suinkaan uskovainen.

• neljän äiti...
        synnyttäis kirjoitti:

Sinun abortointisi lähtisikin siitä että et ylipäätänsä haluasisi enää lasta; vammaista tai tervettä. Eli juuri vammaisuus ei olisi se syy, niin että terveen kyllä ottaisit? Vai ymmärsikö oikein.

Minulla on myös neljä, jo aikuista lasta; nuorinkin jo 16. Mieheni on steriloitu ja minulla muista kuin ehökäisysyistä on hormonikierukka. Eli voisi sanoa että emme lasta enää todellakaan halua. olen kuitenkin asiaa miettunyt ja jos jos jostain syystä tulisinkin nyt raskaaksi, epäile että en kuitenkaan aborttia tekisi; olisi sitten vammainen tai " normaali". Tämä siksi että jos vielä tällaisten järjestelyjen jälkeen hedelmöittyisin olisi sen lapsen kyllä tarkoitus sitten syntyä. Tämä tuntemus ei perustu mihinkään uskontoon, vaan ihan sisäiseen tuntemukseeni.

Kannatan aborttioikeutta ehdottomasti,koska kyllä ihmisen ptää saada itse suunnitella ajankohta jolloin ryhtyy äidiksit (tai isäksi). En kuitenkaan kannata selektiivistä abortointia.

Tuota lausettasi " neljän lapsen äitinä en haluais "pilata" toisten lapsieni elämää sen takia että joku vammainen veis koko ajan! Se olis julmaa niitä "normaaleja" lapseja kohtaan!"
        en aivan käsitä.
        Paitsi jos perheessäsi on tilanne että teillä on vielä monta alle kouluikäistä, se tekisi asian ymmärrettävämmäksi.

• ymmärsin väärin
        Anniina kirjoitti:

Ai, sain eri käsityksen aloituksesta. ehkä luin se huonosti:D
        Sori, erehdys.
        Eipä sillä nyt niin suurta merkitystä ole. Katsontakantaa on vaan helpompi ymmärtää kun tajuaa ihmisen tauststa jotakin....

• hitler tai himmel?
        Anniina kirjoitti:

Eipä voi muuta sanoa, kun lukee tätä viestiä:

"no sen verran vielä
        Kirjoittanut: voin sinulle sanoa!

ei tuo vammaisuus ole minulle mikään outo käsite! Tunnen ja tiedän monta vammasta ja tykkään että niitten elämässä ei ole mitään järkeä!Meillä on jopa suvussa ollut kaksi lasta jotka ovat sairastanut pahaa vammaa ja sydänvikaa toinen heistä on nyt kuollut (6v) ja JOPA hänen oma äitinsä tykkäs että pääsi poika parempaan paikkaan... Nyt hänellä on vielä yksi vammainen lapsi (jota hän katuu). Koko elämän on täydellisesti kiinni vammaisessa lapsessa. Joo onhan ne vammaset ehkä ihan suloisia kun ne on lapsia mutta siihen se sitten loppuu kun ikää tulee ja pitää vaippoja vaihtaa aikuiselta ihmiseltä! Ja turhaa sun on väittää että sun sisko tosissaan elämästään nauttii! Mistä sinä oikeesti tiiät mitä hänen päässä liikkuu! Jospa sun sisko ei ole onnellinen ja olis mieluimmin kuollut kun makaa jossain letkuissa ja vaipoissa! Itsellä on yksi raskaus takana missä lasta epäiltiin vammaiseksi ja olin tutkimuksen alla asiasta mutta onneksi luonto oli järkevä ja antoi lapsen menehtyä! Siis lapsi kuoli mahaani ja vaikka se olis elänyt lopullisen vastaukseen saakka olisin itse sen sitten ottanut pois! Se on mielestäni väärin jos antaa vaikeesti vammaisen lapsen syntyä tähän maailmaan! ONko teillä jonkin lainen "säälin" himo kun vammaisia oikein halutaan? Ok jos se nyt on jo syntýnyt ja siitä ei tietänyt mitään silloinhan sille ei voi mitään mutta että sä tiiät vammaisuudesta ja päätät sen synnyttää SITÄ en ymmärrä!"

Ihan oikeasti, missä sinun sydämesi on,
        Vai onko sitä sinulla koskaan ollutkaan?
        Sitä siis tiedät ja tunnet monta vammaista, niinkö?
        Sallipa minun kertoa sinulle jotain, minun vammainen sisareni on nyt aikuinen ja ollut mahdollisimman paljon kotihoidossa.
        Joten ehkä minä, joka olen häntä myös paljon hoitanut tiedän, ettei se aina ole niin ihanaa.
        Kirjoitit, että minun on turha sanoa, että sisareni nauttii elämästään, kun en edes tiedä mitä hänen päässään liikkuu.
        Kumminkin, enkö minä ole parempi siihen jotain sanomaan kuin sinä, joka et ikinä ole koko ihmistä nähnytkään?

Tiedätkö sinä, että myös 1940 luvun aikoina vaikutti mies joka inhosi vammaisia ja jonka mielestä heidän elämässään tuskin oli järkeä?
        Älä sinä laskeudu hänen tasolleen, ethän?

on minulla sydän ja sen takia en haluais että joku ihmis parka joutuis VAKAVAN vamman kanssa elämään! MINUN mielipide siis on että abortti on inhimillisempää! Se lapsi jonka tunsin ja joka kuoli ei nauttinut elämästään vaan kärsi joka ikisen päivän! yli 20 leikkausta ja melkein koko elämä sairaalassa piikitettynä ja kipeenä! Tällä lapsella jonka tunsin oli vakava kehitysvamma ja myös paha sydänvika, sama on hänen siskolla. Onko se muka oikein kun lapsi syntyy tähän maailmaan vain ja ainoastaan sen takia että saa kärsiä?.. Miten vertaat minua hitleriin? minä en ole tappanut valmiiks syntyneitä enkä sitä tekiskään mutta jos joutuisin uudestaan sen valinnan eteen että synnyttäisinkö vammaisen lapsen niin tekisin saman päätöksen kuin viimeks olisin tehnyt! Elikkä en synnyttäis vammaista lasta tähän maailmaan! Kait jotkut ihmiset niin sitten tykkää hoitaa vammaisia mutta minä en ole yksi niistä!

• minun kaikki
        neljän äiti... kirjoitti:

Sinun abortointisi lähtisikin siitä että et ylipäätänsä haluasisi enää lasta; vammaista tai tervettä. Eli juuri vammaisuus ei olisi se syy, niin että terveen kyllä ottaisit? Vai ymmärsikö oikein.

Minulla on myös neljä, jo aikuista lasta; nuorinkin jo 16. Mieheni on steriloitu ja minulla muista kuin ehökäisysyistä on hormonikierukka. Eli voisi sanoa että emme lasta enää todellakaan halua. olen kuitenkin asiaa miettunyt ja jos jos jostain syystä tulisinkin nyt raskaaksi, epäile että en kuitenkaan aborttia tekisi; olisi sitten vammainen tai " normaali". Tämä siksi että jos vielä tällaisten järjestelyjen jälkeen hedelmöittyisin olisi sen lapsen kyllä tarkoitus sitten syntyä. Tämä tuntemus ei perustu mihinkään uskontoon, vaan ihan sisäiseen tuntemukseeni.

Kannatan aborttioikeutta ehdottomasti,koska kyllä ihmisen ptää saada itse suunnitella ajankohta jolloin ryhtyy äidiksit (tai isäksi). En kuitenkaan kannata selektiivistä abortointia.

Tuota lausettasi " neljän lapsen äitinä en haluais "pilata" toisten lapsieni elämää sen takia että joku vammainen veis koko ajan! Se olis julmaa niitä "normaaleja" lapseja kohtaan!"
        en aivan käsitä.
        Paitsi jos perheessäsi on tilanne että teillä on vielä monta alle kouluikäistä, se tekisi asian ymmärrettävämmäksi.

lapset ovat 5 ja 1vuoden väliltä (nuorimmat on kaksoset) Ehkä joittenkin mielestä kirjotan julmasti mutta vaikee minulla on uskoa että pahasti vammainen nauttii elämästään...

• neljän äiti
        minun kaikki kirjoitti:

lapset ovat 5 ja 1vuoden väliltä (nuorimmat on kaksoset) Ehkä joittenkin mielestä kirjotan julmasti mutta vaikee minulla on uskoa että pahasti vammainen nauttii elämästään...

Kieltämättä julmasti kirjoitat. Ymmärrän kyllä toisaalta tilanteesi, että et itse olisi valmis sitoutumaan enää lapseen, puhumattakaan vammaiseen lapseen, koska lapsesi ovat kaikki noin pieniä, ja vaativat varmasti keaiken huomion

Se että vammaisen abortointia perustellan vammaisen lapsen kurjalla elämällä, on minusta vastuun heittämistä pois omilta harteiltaa. Ei kukaan voi varmuudella sanoa kuinka paha loppujen lopuksi olisi abortoidun vamma ollut. Ja kuinka antoisana hän olisi kuitenkin oman vammaisen elämänsä kokenut.
        Reilumpaa on puhua siitä että vanhemmat eivät kestä vammaista lasta, eivät halua vammaista lasta ristikseen. Silloin asia on ymmärrettävää kun puhuu omasta vajaavuudestaan hoitaaa ja ottaa vastuuta erilaisesta lapsesta,ja siitä syystä päätyy aborttiin, kuin että yritetaan kaunistella asiaa vammaisen parhaalla. Eihan me teidetä mikä on vammaiselle paras.
        Minusta on vammaisia kohtaan nöyryyttävää että kaiken aikaa toitoetaan sitä ja se oikein seisoo aborttilaissakin, että vammaisen saa abortoida, siis vamman takia joku ei saa syntyä.

Eli lyhyesti vielä, minusta abortti on perusteltua aina, kun nainen tuntee/kokee ettei halua/ pysty/kykene äidiksi tai voi synnyttää lisää lapsia. Ja nimen omaan naisesta lähtevistä syistä, eikä siita syystä , että joku tulee ehkä olemaan vammainen ja hänet saa sen vuoksi eliminoida.

• niinpä niin kirjoitti:

no mikä se hirvittävä ero nyt on.. alkio ja tietynikänen sikiökään ei EHKÄ tunne väkivaltaa ja surmaamista. Abortissa tappamista ei tarvitse itse nähdä/omin käsin tehdä, antaa vain käsky.. vielä jotain?

• Anniina
        hitler tai himmel? kirjoitti:

on minulla sydän ja sen takia en haluais että joku ihmis parka joutuis VAKAVAN vamman kanssa elämään! MINUN mielipide siis on että abortti on inhimillisempää! Se lapsi jonka tunsin ja joka kuoli ei nauttinut elämästään vaan kärsi joka ikisen päivän! yli 20 leikkausta ja melkein koko elämä sairaalassa piikitettynä ja kipeenä! Tällä lapsella jonka tunsin oli vakava kehitysvamma ja myös paha sydänvika, sama on hänen siskolla. Onko se muka oikein kun lapsi syntyy tähän maailmaan vain ja ainoastaan sen takia että saa kärsiä?.. Miten vertaat minua hitleriin? minä en ole tappanut valmiiks syntyneitä enkä sitä tekiskään mutta jos joutuisin uudestaan sen valinnan eteen että synnyttäisinkö vammaisen lapsen niin tekisin saman päätöksen kuin viimeks olisin tehnyt! Elikkä en synnyttäis vammaista lasta tähän maailmaan! Kait jotkut ihmiset niin sitten tykkää hoitaa vammaisia mutta minä en ole yksi niistä!

Minä olen edelleen vammaisen ihmisen lähiomainen, en vain tiedä vammaisia ihmisiä ja olen kumminkin edelleen sitä mieltä, että elämä on inhimillisempää.....
        Kysyt onko se oikein, että lapsi syntyy kärsimään?
        Kärsimys ei voi olla syy abortille, miten sinä sitäpaitsi voit olla satavarma siitä, ettei tällä kuolleella lapsella ollut elämässään myös hyviä, onnellisia hetkiä?

Kiinnitin erikoisesti huomiota tähän lauseeseen :

"Kait jotkut ihmiset niin sitten tykkää hoitaa vammaisia mutta minä en ole yksi niistä!"

Eli sinä ett tykkää hoitaa vammaisia ja se on ainakin osasyynä siihen, ettet vammaista lasta tahtoisi?
        Ei kuulosta kovin kivalta ajattelutavalta.....

Tiedätkö, että silloin aikoinaan, Saksassa "huonot" yksilöt pakolla abortoitiin, esim vauvat, joiden on oletettu olevan jollain tapaa sairaita, prostituoitujen lapset, jne....
        Siinä siis oli rodunjalostuksen meininkiä, vai mitä?
        En väittänyt sinun olevan Hitlerin kaltainen, vaan kysyin, että et kai tahdo ajatella samoin kuin silloin sikoinaan ajateltiin natsisaksassa.

• Tristar
        Anniina kirjoitti:

Minä olen edelleen vammaisen ihmisen lähiomainen, en vain tiedä vammaisia ihmisiä ja olen kumminkin edelleen sitä mieltä, että elämä on inhimillisempää.....
        Kysyt onko se oikein, että lapsi syntyy kärsimään?
        Kärsimys ei voi olla syy abortille, miten sinä sitäpaitsi voit olla satavarma siitä, ettei tällä kuolleella lapsella ollut elämässään myös hyviä, onnellisia hetkiä?

Kiinnitin erikoisesti huomiota tähän lauseeseen :

"Kait jotkut ihmiset niin sitten tykkää hoitaa vammaisia mutta minä en ole yksi niistä!"

Eli sinä ett tykkää hoitaa vammaisia ja se on ainakin osasyynä siihen, ettet vammaista lasta tahtoisi?
        Ei kuulosta kovin kivalta ajattelutavalta.....

Tiedätkö, että silloin aikoinaan, Saksassa "huonot" yksilöt pakolla abortoitiin, esim vauvat, joiden on oletettu olevan jollain tapaa sairaita, prostituoitujen lapset, jne....
        Siinä siis oli rodunjalostuksen meininkiä, vai mitä?
        En väittänyt sinun olevan Hitlerin kaltainen, vaan kysyin, että et kai tahdo ajatella samoin kuin silloin sikoinaan ajateltiin natsisaksassa.

Loppulauseeseesi on pakko tarttua. Et kai halua ajatella niinkuin... äh? Kyllä yksittäiset mielipiteet ja ajatukset ovat aivan sallittuja vaikka jokin kansanmurhan suorittanut ideologinen liike olisikin ollut niistä samaa mieltä. Hän ei halua vammasiata lasta taakakseen, ja sillä selvä. Se ei tee hänestä natsia, vaan ihmisen joka ei halua vammaista lasta. Jestas!

Jokaisella meistä on oamt voimavaramme ja on vian hyvä että olemme niistä tietoisia emmekä haukkaa nieltäväksemme palaa jota emme yletä edes pureskelemaan.

• Tristar
        aavausva kirjoitti:

no mikä se hirvittävä ero nyt on.. alkio ja tietynikänen sikiökään ei EHKÄ tunne väkivaltaa ja surmaamista. Abortissa tappamista ei tarvitse itse nähdä/omin käsin tehdä, antaa vain käsky.. vielä jotain?

siinä mitään ehkää ole, alkio ei tunne, piste. Sillä ei oel mitään mahdollisuutta tuntea tai tiedostaa Yhtikäs Mitään. Sikiöikäisellä (yli 12 viikon, tarkennettuna) jo ne valmiudet ovat tai alkavat olla. Ne kasvavat koko raskauden ajan. Syntyneellä lapsella on kokonainen kokemusmaailma jo syntyessään, ja se lisääntyy joka hetki. Sama asia? Ei edes samalla pallokentällä.

• Anniina
        Tristar kirjoitti:

Loppulauseeseesi on pakko tarttua. Et kai halua ajatella niinkuin... äh? Kyllä yksittäiset mielipiteet ja ajatukset ovat aivan sallittuja vaikka jokin kansanmurhan suorittanut ideologinen liike olisikin ollut niistä samaa mieltä. Hän ei halua vammasiata lasta taakakseen, ja sillä selvä. Se ei tee hänestä natsia, vaan ihmisen joka ei halua vammaista lasta. Jestas!

Jokaisella meistä on oamt voimavaramme ja on vian hyvä että olemme niistä tietoisia emmekä haukkaa nieltäväksemme palaa jota emme yletä edes pureskelemaan.

ajattelee paniikissa, ettei jaksa hoitaa vammaista lasta, ja vielä useammin tietää että jaksaa vammaista hoitaa, mutta tekee silti kylmästi abortin....
        Vammaisen lapsen kanssa ei aina ole helppoa, mutta ei se nyt kestämättömän raskasta ole.....
        Siihen elämään vammaisen lapsen Äitinä mahtuu niin paljon hyviäkin hetkiä, että kovin moni ei varmasti katuisi, jos ei abortoisikaan lastaan....

• Tristar
        Anniina kirjoitti:

ajattelee paniikissa, ettei jaksa hoitaa vammaista lasta, ja vielä useammin tietää että jaksaa vammaista hoitaa, mutta tekee silti kylmästi abortin....
        Vammaisen lapsen kanssa ei aina ole helppoa, mutta ei se nyt kestämättömän raskasta ole.....
        Siihen elämään vammaisen lapsen Äitinä mahtuu niin paljon hyviäkin hetkiä, että kovin moni ei varmasti katuisi, jos ei abortoisikaan lastaan....

sinuna jättäisin omien voimavarojen arvioimisen ihmiselle itselleen, enkä lähtisi määrittelemään sitä kenenkään toisen puolesta.

Hyvät hetket eivät pyyhi pois huonoja, tiedäthän. Se on raskasta. Vaikak hyvää olisi kuinka paljon, elämä vammaisen lapsen kanssa (vaikak vamma ei olisikaan vakava, liikunnallinen tai näkyvä) ON raskaampaa kuin normaalin lapsen, ja siihen liittyy niin monta ongelmaa joita terveen lapsen vanhempien ei koskaan tarvitse miettiä. Jos sinä jaksat, jos me jaksamme, ei se tarkoita sitä että kuka tahansa jaksaisi.

Jo se että Haluaa jaksaa, vie pitkälle. Jos sitä halua ei edes ole...

• Anniina
        Tristar kirjoitti:

sinuna jättäisin omien voimavarojen arvioimisen ihmiselle itselleen, enkä lähtisi määrittelemään sitä kenenkään toisen puolesta.

Hyvät hetket eivät pyyhi pois huonoja, tiedäthän. Se on raskasta. Vaikak hyvää olisi kuinka paljon, elämä vammaisen lapsen kanssa (vaikak vamma ei olisikaan vakava, liikunnallinen tai näkyvä) ON raskaampaa kuin normaalin lapsen, ja siihen liittyy niin monta ongelmaa joita terveen lapsen vanhempien ei koskaan tarvitse miettiä. Jos sinä jaksat, jos me jaksamme, ei se tarkoita sitä että kuka tahansa jaksaisi.

Jo se että Haluaa jaksaa, vie pitkälle. Jos sitä halua ei edes ole...

Ketään ei ihan yksin luhistumaan nykysuomessa jätetä.
        Se, että vammaisuus on yksinomainen syy abortille on rotuerottelua.

• höpötystä....
        aavausva kirjoitti:

Älä nyt viitsi.
        Alle 12 rv alkio ei tunne kipua, sillä ei ole aivotoimintaa, tunnteita, reagointia.

Tästä eteenpäin kivun tuntemisen kehitttyminen alkaa. Samoin muut em toiminta-alueet.

Sikiön surmaaminen on todellakin aivan eri asia kuin alkion abortointi. Pitäsi tuo jo lapsellisemmankin ymmärtää...vielä jotain??

• Tristar kirjoitti:

siinä mitään ehkää ole, alkio ei tunne, piste. Sillä ei oel mitään mahdollisuutta tuntea tai tiedostaa Yhtikäs Mitään. Sikiöikäisellä (yli 12 viikon, tarkennettuna) jo ne valmiudet ovat tai alkavat olla. Ne kasvavat koko raskauden ajan. Syntyneellä lapsella on kokonainen kokemusmaailma jo syntyessään, ja se lisääntyy joka hetki. Sama asia? Ei edes samalla pallokentällä.

nykytietämällä se kipuraja menee tosiaan siinä 13 viikossa. Mutta jos jo 8 viikkonen vois reagoida hiuksenkin kosketukseen poskellaan niin miten voidaan olla aivan varmoja ettei siihen liity minkäänlaisia tuntemuksia (ärsytystä tms.)..?
        Väkivaltaa eli vahingoittamista voidaan tehdä semmosellekin joka ei tunne mitään. Kyllä esim. koomapotilaan vois pahoinpidellä hengiltä. Yhtä väärin se on kuin ei-koomassa olevankin.

• höpötystä.... kirjoitti:

Älä nyt viitsi.
        Alle 12 rv alkio ei tunne kipua, sillä ei ole aivotoimintaa, tunnteita, reagointia.

Tästä eteenpäin kivun tuntemisen kehitttyminen alkaa. Samoin muut em toiminta-alueet.

Sikiön surmaaminen on todellakin aivan eri asia kuin alkion abortointi. Pitäsi tuo jo lapsellisemmankin ymmärtää...vielä jotain??

Se, ettei uhri tuntenut kipua, ei tee teosta yhtään sen oikeampaa/kauniimpaa, vaikka uhrin kannalta ehkä jotenkin "armollisempaa" olikin.

• höpötystä.... kirjoitti:

Älä nyt viitsi.

onko esim. nukkuvan tai muualle keskittyneen ihmisen surmaaminen nopeasti ja kivuttomasti (ei ehdi tajuta tai kärsiä) jotenkin vähempi paha kuin muuten?

• viiereen vedit
        aavausva kirjoitti:

onko esim. nukkuvan tai muualle keskittyneen ihmisen surmaaminen nopeasti ja kivuttomasti (ei ehdi tajuta tai kärsiä) jotenkin vähempi paha kuin muuten?

Nyt siirryt suvereenisti eri aiheeseen. Abortissa alle 12 rv alkio abortoidaan. Toimenpide suomen lain mukaan laillinen. Alkiolla ei elettyä elämää, kokemuksia, tuentita, ajatuksia, persoonallisuutta, jne. Vain solut jakautumassa.

Sinä puhut jo syntyneen elävän, elämää kokeneen, persoonallisen, ajattelevan, tuntevan ihmisen surmaamisesta. Se on suomen lainkin mukaan rikos.

Näitä kahta asiaa ei kannata sotkea keskenään.
        Ymmärän ettei kaikki hyväksu aborttia. se on ok niin kauan kuin toteuttavat ajatusta omalla kohdallaan. Toisten tekemiin, toisten elämää koskeviin päätöksiin puuttumisyritykset sen sijaan eivät ansaitse kiitosta ja kehuja.

Aborttia ei ole kenekään pakko tehdä. jos joku siihen kuitenkin päätyy, voimme kunnioittaa hänen päätöstään olemalla sekaantumatta, jollei neuvomme kysytä. ei pidä luulla etä ne omat neuvot ja opit olisivat jotenkin niin hienoja että kaikki muutkin ne allekirjoittaa.

• jotkut...
        Anniina kirjoitti:

kuvittelevat, että abortin vääränä/pahana pitämiseen tarvittaisiin uskontoa!

• joku
        viiereen vedit kirjoitti:

Nyt siirryt suvereenisti eri aiheeseen. Abortissa alle 12 rv alkio abortoidaan. Toimenpide suomen lain mukaan laillinen. Alkiolla ei elettyä elämää, kokemuksia, tuentita, ajatuksia, persoonallisuutta, jne. Vain solut jakautumassa.

Sinä puhut jo syntyneen elävän, elämää kokeneen, persoonallisen, ajattelevan, tuntevan ihmisen surmaamisesta. Se on suomen lainkin mukaan rikos.

Näitä kahta asiaa ei kannata sotkea keskenään.
        Ymmärän ettei kaikki hyväksu aborttia. se on ok niin kauan kuin toteuttavat ajatusta omalla kohdallaan. Toisten tekemiin, toisten elämää koskeviin päätöksiin puuttumisyritykset sen sijaan eivät ansaitse kiitosta ja kehuja.

Aborttia ei ole kenekään pakko tehdä. jos joku siihen kuitenkin päätyy, voimme kunnioittaa hänen päätöstään olemalla sekaantumatta, jollei neuvomme kysytä. ei pidä luulla etä ne omat neuvot ja opit olisivat jotenkin niin hienoja että kaikki muutkin ne allekirjoittaa.

murhaa sinut tai läheisesi, niin kunnioitamme hänen päätöstään emmekä sekaannu asiaan?

Alkiolla ei ehkä ole kokemuksia mutta elämä on jokaisella abortoitavalla lapsella ennenkuin se naisen halulla siltä viedään!! Eipä taida muuten ihan pienillä vauvoillakaan juuri kokemusta (muistikuvia) elämästään olla, esim. minuuden käsityskin muodostuu vasta joskus pari-kolme vuotiaalla.

• vääränä tai pahana
        jotkut... kirjoitti:

pitämiseen tarvita uskonto. Dostojevskin sanat: "Jos jumalaa ei ole, kaikki on sallittua", osuvat harvinaisen oikeaan.

• ...
        vääränä tai pahana kirjoitti:

pitämiseen tarvita uskonto. Dostojevskin sanat: "Jos jumalaa ei ole, kaikki on sallittua", osuvat harvinaisen oikeaan.

abortinsuosijat/tekijät, murhaajat, lastenraiskaajat jne. ovat samassa kastissa- uskonnottomia julmureita, vai? Olisiko niin, että omatuntokin on- meillä joillakin ainakin- olemassa!?

• Tristar
        Anniina kirjoitti:

Ketään ei ihan yksin luhistumaan nykysuomessa jätetä.
        Se, että vammaisuus on yksinomainen syy abortille on rotuerottelua.

tuo ei pidä paikkaansa. Apua on pyydetty mutta sitä ei saa, terpioistakin uhataan jo tinkiä. Se ihana terveydenhuoltojärjestelmä! Riippuu täysin asuinpaikasta ja tuurista kuka apua saa ja kuka ei. Luhistumaan Kyllä jätetään joitain, valitettavasti.

"Se, että vammaisuus on yksinomainen syy abortille on rotuerottelua. "

Voi sen noinkin nähdä. Minä näen sen vanhempien henkilökohtaisena ratkaisuna siitä onko heillä resursseja vammaisen lapsen hoitamiseen vai ei.

Rotuerottelua se olisi sitten jos vammaisten abortointi olisi pakollista.

• "Melina"
        ... kirjoitti:

abortinsuosijat/tekijät, murhaajat, lastenraiskaajat jne. ovat samassa kastissa- uskonnottomia julmureita, vai? Olisiko niin, että omatuntokin on- meillä joillakin ainakin- olemassa!?

"He ovat kovettaneet itsensä, älä kuvittele,että joku aborttimyöntinen täällä tunnustaisi, kuinka pahaa voi tehdä, ei ei he kärsivät yksin ja hiljaa."

Mikä sinä olet moralisoimaan? Minä olen täällä avannut suuni ja kertonut olostani abortin jälkeen. Kuinka helvetin pahalta se on jälkeen päin tuntunut ja kuinka paljon minä sitä kadun.

Sitä, että tein sen vain, koska perhe painosti ja koska -sillä hetkellä- se tuntui siltä helpoimmalta ratkaisulta ja jotta pääsisin jatkamaan elämääni ilman sitä painostavaa epätietoisuuden tunnetta.

Ei se olo kuitenkaan helpottunut kun sairaalasta pääsin. Se paheni ja minua kuvotti ja itketti yhä enemmän. Kukaan ei tukenut minua. Kukaan ei halunnut puhua asiasta kanssani. Ei perhe, eivät ystävät. Ehkä he ajattelivat, että minä en halunnut puhua, että halusin vain miettiä asiaa yksin. Tai ehkä he olivat lopulta koko aborttia vastaan, ajattelivat kuinka kylmä ja naurettava ihminen olin. Vieläkään en ole asiasta puhunut kenenkään kanssa, vaikka abortista on kohta jo kulunut puoli vuotta. Ehkä se viivyttää toipumistani kun asioita ei voi purkaa kenellekään.

Joka tapauksessa minä tunnustan valinneeni väärin.

Melina, 17v.

• yleistä
        jotkut... kirjoitti:

Olen tuo edellinen kirjoittaja.En luule että kaikki vastastajat ovat uskonnollisesti latautuneita. Selitin tuossa aiemmin, että ymmärsin aloittajan väärin. Ei siinä sen suurempaa filosofiaa ole taustalla. Eikä kannata yleistää edelleenkään....

• ajatuksia;
        "Melina" kirjoitti:

"He ovat kovettaneet itsensä, älä kuvittele,että joku aborttimyöntinen täällä tunnustaisi, kuinka pahaa voi tehdä, ei ei he kärsivät yksin ja hiljaa."

Mikä sinä olet moralisoimaan? Minä olen täällä avannut suuni ja kertonut olostani abortin jälkeen. Kuinka helvetin pahalta se on jälkeen päin tuntunut ja kuinka paljon minä sitä kadun.

Sitä, että tein sen vain, koska perhe painosti ja koska -sillä hetkellä- se tuntui siltä helpoimmalta ratkaisulta ja jotta pääsisin jatkamaan elämääni ilman sitä painostavaa epätietoisuuden tunnetta.

Ei se olo kuitenkaan helpottunut kun sairaalasta pääsin. Se paheni ja minua kuvotti ja itketti yhä enemmän. Kukaan ei tukenut minua. Kukaan ei halunnut puhua asiasta kanssani. Ei perhe, eivät ystävät. Ehkä he ajattelivat, että minä en halunnut puhua, että halusin vain miettiä asiaa yksin. Tai ehkä he olivat lopulta koko aborttia vastaan, ajattelivat kuinka kylmä ja naurettava ihminen olin. Vieläkään en ole asiasta puhunut kenenkään kanssa, vaikka abortista on kohta jo kulunut puoli vuotta. Ehkä se viivyttää toipumistani kun asioita ei voi purkaa kenellekään.

Melina, 17v.

Melina hei!
        Ikävä tilanne sinulla.
        Jälkiviisaana voi sanoa että olihan lähtökohtakin jo vähän arveluttava kun toisen painostamana teit sen abortin. Mutta jälkiviisaus ei enää tuo sitä raskautta takasin. Ja nyt on tärkeää että pääset taas jaloillesi.

Se että sinunkanssasi ei kukaan ole asiasta puhunut, ei johdu siitä että he ajattelsiivat että olet kylmä ja naurettava ihminen, niinkuin tuossa epäilit. Suurin syy tuohon puhumattomuuteen on varmasti se etteivät he omasta mielestään ehkä osaa sanoa sinulle niitä oikeita, kannustavia, lohduttavia asioioista joita ehkä haluasisivat.

Sinun pitää nyt pikaisesti ottaa yhteys oman kuntasi tk.seen esim mielenterveyshoitajlle tai psykologille. On tärkeää että pääset purkamaan patoutuneita ajatuksiasi jollekin. Ja uskon että voi olla helpompaa että puhut ensin jollekin aivan tuntemattomallle joka ei tiedä sinussta mitää, ei tunne sinua. Ammattiauttaja ei voi tuoda raskautta takasin mutta osaa antaa sinulle välineitä käsitellä asiaa, ehkä joitain uusia näkökulmia asiaan.

Kun sitten saat itse oman ajatuksesi selkeämmäksi ja purettaua tukahtuneet ajatukset, voi myöhemmin ottaa perheesi ja ystäviesi kanssa asian vielä puheeksi ja puhdistaa sitäkin ilmapiiriä.
        Sinulta vaaditaan nyt vahvuutta ja rohkeutta kohdata asiat sellaisena kuin ovat. Tehtyä et saa enää tekemättömäksi. Myöskään itsesi syyttelyllä ja ruoskimisella et saa mitään hyvää aikaiseksi. Me kaikki tehdään virheitä, ja epäonnistutaan valinnoissa. Sinulla vielä lisätaakkana että olet ollut myös painostuksen uhri ja sen perusteella osin tehnyt ratkaisun jota nyt kadut.

Elämä on sarja valintoja. Joskus tekee oikean joskus väärän valinnan. Tämä ei ehkä ollut elämäsi onnistuneimpia, mutta ei sen silti tarvitse antaa suistaa loppuelämääsi alamäkeen. Ole armollinen itsellesi ja anna itsellesi anteeksi tekosi. ota se opin kannalta, olet monta rankkaa kokemusta rikkaampi, nähnyt elämää nurjalta puolelta, epäonnistunut, mutta selviät siitä!

Tulet vielä mitä luultavimmin ja toivottavasti saamaa lapsia sellaiseen elämän tilanteeseen jossa pysyt heistä kunnolla huolehtimaan. Tulet varmasti olemaan lapsillesi paras äiti!

Ihanaa kesää sinulle. Iloitse elämästäsi ja nuoruudestasi. Sinulla on kaikki vielä edessä!!

• Anniina
        jotkut... kirjoitti:

Otin esimerkit Raamatusta uskovaisia varten.

• Anniina
        Tristar kirjoitti:

tuo ei pidä paikkaansa. Apua on pyydetty mutta sitä ei saa, terpioistakin uhataan jo tinkiä. Se ihana terveydenhuoltojärjestelmä! Riippuu täysin asuinpaikasta ja tuurista kuka apua saa ja kuka ei. Luhistumaan Kyllä jätetään joitain, valitettavasti.

"Se, että vammaisuus on yksinomainen syy abortille on rotuerottelua. "

Voi sen noinkin nähdä. Minä näen sen vanhempien henkilökohtaisena ratkaisuna siitä onko heillä resursseja vammaisen lapsen hoitamiseen vai ei.

Rotuerottelua se olisi sitten jos vammaisten abortointi olisi pakollista.

Näin:
        "Abortoimme tämän lapsen, koska se on vammainen, terveen saattaisimme pitääkin"

• saatu uusi lapsi
        "Melina" kirjoitti:

Melina, 17v.

En ollut edes enää teinikään,mutta yllätysraskaus
        sai minut hermoromahduksen partaalle.
        Olisin varmaan joutunut hoitoon,ellen olisi tullut vuosia myöhemmin raskaaksi ja saanut lapsen.Se odotus oli elämäni ihaninta aikaa.
        Ja kun lapsi syntyi,tuntui kuin maailmassa ei olisikaan muita kuin vain me kaksi...

• "Melina"
        ajatuksia; kirjoitti:

Melina hei!
        Ikävä tilanne sinulla.
        Jälkiviisaana voi sanoa että olihan lähtökohtakin jo vähän arveluttava kun toisen painostamana teit sen abortin. Mutta jälkiviisaus ei enää tuo sitä raskautta takasin. Ja nyt on tärkeää että pääset taas jaloillesi.

Se että sinunkanssasi ei kukaan ole asiasta puhunut, ei johdu siitä että he ajattelsiivat että olet kylmä ja naurettava ihminen, niinkuin tuossa epäilit. Suurin syy tuohon puhumattomuuteen on varmasti se etteivät he omasta mielestään ehkä osaa sanoa sinulle niitä oikeita, kannustavia, lohduttavia asioioista joita ehkä haluasisivat.

Sinun pitää nyt pikaisesti ottaa yhteys oman kuntasi tk.seen esim mielenterveyshoitajlle tai psykologille. On tärkeää että pääset purkamaan patoutuneita ajatuksiasi jollekin. Ja uskon että voi olla helpompaa että puhut ensin jollekin aivan tuntemattomallle joka ei tiedä sinussta mitää, ei tunne sinua. Ammattiauttaja ei voi tuoda raskautta takasin mutta osaa antaa sinulle välineitä käsitellä asiaa, ehkä joitain uusia näkökulmia asiaan.

Kun sitten saat itse oman ajatuksesi selkeämmäksi ja purettaua tukahtuneet ajatukset, voi myöhemmin ottaa perheesi ja ystäviesi kanssa asian vielä puheeksi ja puhdistaa sitäkin ilmapiiriä.
        Sinulta vaaditaan nyt vahvuutta ja rohkeutta kohdata asiat sellaisena kuin ovat. Tehtyä et saa enää tekemättömäksi. Myöskään itsesi syyttelyllä ja ruoskimisella et saa mitään hyvää aikaiseksi. Me kaikki tehdään virheitä, ja epäonnistutaan valinnoissa. Sinulla vielä lisätaakkana että olet ollut myös painostuksen uhri ja sen perusteella osin tehnyt ratkaisun jota nyt kadut.

Elämä on sarja valintoja. Joskus tekee oikean joskus väärän valinnan. Tämä ei ehkä ollut elämäsi onnistuneimpia, mutta ei sen silti tarvitse antaa suistaa loppuelämääsi alamäkeen. Ole armollinen itsellesi ja anna itsellesi anteeksi tekosi. ota se opin kannalta, olet monta rankkaa kokemusta rikkaampi, nähnyt elämää nurjalta puolelta, epäonnistunut, mutta selviät siitä!

Tulet vielä mitä luultavimmin ja toivottavasti saamaa lapsia sellaiseen elämän tilanteeseen jossa pysyt heistä kunnolla huolehtimaan. Tulet varmasti olemaan lapsillesi paras äiti!

Ihanaa kesää sinulle. Iloitse elämästäsi ja nuoruudestasi. Sinulla on kaikki vielä edessä!!

Kiitos paljon sinulle, joka rohkaisit hakemaan apua, etkä tuominnut minua ja tekoani. Tuli heti parempi mieli. Hyvää kesää sinullekin!

• Tristar
        Anniina kirjoitti:

Näin:
        "Abortoimme tämän lapsen, koska se on vammainen, terveen saattaisimme pitääkin"

sinulla on ajatella "vaikka tietäisin saavani vammaisen lapsen, jatkaisin raskautta ilomielin". Meillä on oikeus mielipiteisiimme ja oman elämämme hallintaan. Niin yksinkertaista se on.

• silti,
        saatu uusi lapsi kirjoitti:

En ollut edes enää teinikään,mutta yllätysraskaus
        sai minut hermoromahduksen partaalle.
        Olisin varmaan joutunut hoitoon,ellen olisi tullut vuosia myöhemmin raskaaksi ja saanut lapsen.Se odotus oli elämäni ihaninta aikaa.
        Ja kun lapsi syntyi,tuntui kuin maailmassa ei olisikaan muita kuin vain me kaksi...

ettei se lapsi ole sama kuin tappamasi.. ja kaikkea saatua voi menettääkin...mieti myös miksi ja millä tavoin tämä lapsi oli arvokkaampi kuin se jonka et antanut elää.

• Anniina
        Tristar kirjoitti:

sinulla on ajatella "vaikka tietäisin saavani vammaisen lapsen, jatkaisin raskautta ilomielin". Meillä on oikeus mielipiteisiimme ja oman elämämme hallintaan. Niin yksinkertaista se on.

vammaisen lapsen, se ei ole helppoa....
        Oletko ajatellut, että sillä lapsella on myös oikeus syntyä, vaikka sitten kuinka vajavaisena....

• Tristar
        Tristar kirjoitti:

Minusta sillä lapsella ei ole mitään sisäsyntyistä oikeutta mihinkään, edes syntymiseen. Sen kantaja antaa sille sen oikeuden jos päättää raskautta jatkaa, ei tuollainen "oikeus syntyä" ole mikään oikeus. Se on ideologia.

• enemmän

Miten voi mennä niin, että teini-ikäiset useimmiten pitävät lapsensa?
      Eikö se pistä ketään ajattelemaan?

Pistää ajattelemaan sen verran, että suhteessa alkaneiden raskauksien lukumäärään juuri teini-ikäiset abortoivat eniten kun taas 25-30 vuotiaat vähiten. Suurin osa aborteista tehdään ikäluokalle 25-30 v, koska suurin osa raskauksistakin sattuu sille ikäluokalle. Teini-ikäisistä raskaaksi tulleista noin puolet päätyy aborttiin.

Vieläkö tunnet tarvetta hehkuttaa teini-ikäisten vastuullisuutta?

• Nainen1981

teini-ikäiset osaavat ajatella järjellä myös sen ovatko valmiita sänkyyn ja ovatko valmiita kantamaan seuraukset eli sen mahdollisuuden, että tulee siitä raskaaksi ja on sitten mahd. teiniäiti. Jos ei ole valmis ottamaan riskiä, pidättäytyköön seksistä. Se on järkevää!

• Sisely
        Nainen1981 kirjoitti:

teini-ikäiset osaavat ajatella järjellä myös sen ovatko valmiita sänkyyn ja ovatko valmiita kantamaan seuraukset eli sen mahdollisuuden, että tulee siitä raskaaksi ja on sitten mahd. teiniäiti. Jos ei ole valmis ottamaan riskiä, pidättäytyköön seksistä. Se on järkevää!

Olemme törmänneet kovin erilaisiin teineihin. =D
        Enpä lähde siihen nyt...

Pidättäytyminen on järkevää jos, ja kun, ei tunne olevansa valmis harrastamaan seksiä, raskauden ehkäisynä se taas on epärealistinen metodi. Seksiä saa, ja kuuluu saada, harrastaa myös ilman tarkoitusta suvunjatkamiseen, oli sitten teini tai vanhus, nuori aikuinen tai keski-ikäinen.

• Nainen1981
        Sisely kirjoitti:

Olemme törmänneet kovin erilaisiin teineihin. =D
        Enpä lähde siihen nyt...

Pidättäytyminen on järkevää jos, ja kun, ei tunne olevansa valmis harrastamaan seksiä, raskauden ehkäisynä se taas on epärealistinen metodi. Seksiä saa, ja kuuluu saada, harrastaa myös ilman tarkoitusta suvunjatkamiseen, oli sitten teini tai vanhus, nuori aikuinen tai keski-ikäinen.

Toki saa harrastaa, mutta on oltava myös valmis kantamaan seuraukset. Jos siis käy niin, että lapsi saa alkunsa, niin annetaan lapsen tulla. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta määrätä toisen elämästä. Ei kukaan voi sanoa, että hänellä ei ole oikeutta syntyä ja hänellä taas on.

Ja niistä teineistä.. se oli vaan spekulaatiota..:D Mut on myös paljon vastuuntuntoisiakin teinejä, jotka ei mene sänkyyn, jos eivät koe olevansa valmiita siihen tai sen mukanaan tuomiin seurauksiin. Nämä 25-30 -vuotiaat luulevat olevansa valmiita, mutta ovatko sitten kuitenkaan..? :D

• kaikensekestää

Alkiota/solumöykkyä/lasta EI tapeta kohtuun, kyllä se sieltä kaavitaan ulos. 12 viikkoa on yläraja, jolloin raskauden vielä voi keskeyttää - luuletko, että kaikki jotka niin tekevät, odottavat ehdoin tahdoin siihen asti, että sikiö osaa jo tehdä kaiken tuon mistä kerroit? Tuskinpa vaan. Entä olisitko itse valmis synnyttämään ja hoitamaan vaikka kuinkakin vaikeasti vammaisen lapsen? Saattaa sen tänne matoiseen maailmaan kärsimään turhaan ja kuolemaan kuitenkin vammoihinsa? Olet varmaan katsonut niitä aborttikuvia netistä vähän liian ahkeraan! Suomalaisista aborteista ei takuulla päädy kuvia internetiin, kyllä ne ovat jotain ulkomaisia otoksia. Ja ulkomailla lait ja säädökset ovat erilaisia kuin Suomessa tai sitten niitä ei ole ollenkaan ja myöhäisemmät kuin 12-viikkoiset abortit ovat mahdollisia. Niistä epäilemättä saakin raflaavia kuvia, mutta onko niitä pakko katsoa, jos ei kestä näkemäänsä!
      Oletko käsitellyt teininä kokemasi raiskauksen kaikkine tapahtumineen niin, ettei siitä ole jäänyt sielullesi pysyvää vammaa?

• Nainen1981

Ei kaikki abortoidut sikiöt ole niin vaikeast vammautuneita, että kuolisivat pian muutenkin. Iso osa tehdään myös mukavuussyistä ja kerrotaan, että ehkäisy on pettänyt.. totta! Varsinkin jos se unohdetaan! Korostan vastuullisuutta petipuuhiin!!

• kaikensekestää
        Nainen1981 kirjoitti:

Ei kaikki abortoidut sikiöt ole niin vaikeast vammautuneita, että kuolisivat pian muutenkin. Iso osa tehdään myös mukavuussyistä ja kerrotaan, että ehkäisy on pettänyt.. totta! Varsinkin jos se unohdetaan! Korostan vastuullisuutta petipuuhiin!!

No, en sanonutkaan, että KAIKKI abortoidut olisivat vaikeasti vammaisia. Mainitsin vain esimerkin kysymyksessäni, johon olisin mielelläni lukenut tämän Anniinan vastauksen. Häneltähän tätä asiaa nimenomaan kysyin. Millä voit todistaa väitteesi, että "iso osa" keskeytyksistä tehdään "mukavuussyistä"? Tilastotietoja? Ja varmana tietona voin kertoa, että kyllä niitä tehtiin monta kymmentä vuotta sittenkin - jos ei olisi tehty, niin minullakin olisi enemmän kuin pari serkkua.

• Nainen1981
        kaikensekestää kirjoitti:

No, en sanonutkaan, että KAIKKI abortoidut olisivat vaikeasti vammaisia. Mainitsin vain esimerkin kysymyksessäni, johon olisin mielelläni lukenut tämän Anniinan vastauksen. Häneltähän tätä asiaa nimenomaan kysyin. Millä voit todistaa väitteesi, että "iso osa" keskeytyksistä tehdään "mukavuussyistä"? Tilastotietoja? Ja varmana tietona voin kertoa, että kyllä niitä tehtiin monta kymmentä vuotta sittenkin - jos ei olisi tehty, niin minullakin olisi enemmän kuin pari serkkua.

Iso osa tehdään mukavuussyistä. En sanonut, että suurin osa.. abortteja tehdään muutenkin liikaa.. siksi sanoin, että iso osa. Läheskään kaikki ei ole terveyssyitä eikä varsinkaan sen lapsen etua ajatellen tehty. Ja kaikki väitteet, että ois lapsen kannalta parempi, jos se tapettas heti alkuunsa, vois heittää jo romukoppaan. Kuka sen määrittelee, mikä on lapsen kannalta parasta..? Kuka sitä lasta puolustaa.. kenenkään ei edes pitäisi joutua puolustamaan lasta sen omalta äidiltä..

• edell. kirjoittaja
        Nainen1981 kirjoitti:

Iso osa tehdään mukavuussyistä. En sanonut, että suurin osa.. abortteja tehdään muutenkin liikaa.. siksi sanoin, että iso osa. Läheskään kaikki ei ole terveyssyitä eikä varsinkaan sen lapsen etua ajatellen tehty. Ja kaikki väitteet, että ois lapsen kannalta parempi, jos se tapettas heti alkuunsa, vois heittää jo romukoppaan. Kuka sen määrittelee, mikä on lapsen kannalta parasta..? Kuka sitä lasta puolustaa.. kenenkään ei edes pitäisi joutua puolustamaan lasta sen omalta äidiltä..

En sanonut että suurin osa. Käytin täsmälleen sinun sanojasi. Hyvä kysymys tuo, kuka sen määrittelee mikä on lapsen kannalta parasta! Niin, kuka? Ikävä tosiasia on kuitenkin, että niitä lapsia, jotka ovat joutuneet syntymään vastoin äitinsä/isänsä tahtoa, joudutaan puolustamaan omilta vanhemmiltaan enemmän kuin koskaan. Onko siis sinusta parempi synnyttää ja odottaa ja katsoa sitten vasta sitä lapsen parasta, jota ei ehkä ikinä tule? Olen näihin asti luullut, että aikuisen tehtävä on nimenomaan katsoa lapsensa parasta ja tehdä päätöksiä sen hyväksi, koska lapsi ei osaa, muutaman viikon ikäisestä alkiosta puhumattakaan. Minusta nuo tappamis- ja murhaamispuheet pitäisi heittää romukoppaan ja lakata syyllistämästä niitä naisia, jotka ovat ottaneet vastuun omasta ja lastensa elämästä ja toimineet niin kuin parhaaksi näkevät.

• Nainen1981
        edell. kirjoittaja kirjoitti:

En sanonut että suurin osa. Käytin täsmälleen sinun sanojasi. Hyvä kysymys tuo, kuka sen määrittelee mikä on lapsen kannalta parasta! Niin, kuka? Ikävä tosiasia on kuitenkin, että niitä lapsia, jotka ovat joutuneet syntymään vastoin äitinsä/isänsä tahtoa, joudutaan puolustamaan omilta vanhemmiltaan enemmän kuin koskaan. Onko siis sinusta parempi synnyttää ja odottaa ja katsoa sitten vasta sitä lapsen parasta, jota ei ehkä ikinä tule? Olen näihin asti luullut, että aikuisen tehtävä on nimenomaan katsoa lapsensa parasta ja tehdä päätöksiä sen hyväksi, koska lapsi ei osaa, muutaman viikon ikäisestä alkiosta puhumattakaan. Minusta nuo tappamis- ja murhaamispuheet pitäisi heittää romukoppaan ja lakata syyllistämästä niitä naisia, jotka ovat ottaneet vastuun omasta ja lastensa elämästä ja toimineet niin kuin parhaaksi näkevät.

abortin kannattajat yrittävät oikeuttaa omat tekonsa selittelemällä just näitä juttuja myöhemmistä huostaanotoista ym karseista kohtaloista. Kuka on sanonut, että huostaanottokaan aina on pahasta? Lapsen etuahan siinäkin ajatellaan.. aivan hyvin lapsesta voi kasvaa tasapainoinen nuori sijaisperheessä, jossa häntä rakastetaan. Mutta siihen hän ei saa mahdollisuutta, koska oma äiti päätti toisin. Ei-toivotut lapsetkin voivat kokea rakkautta ja huolenpitoa.. ja monia juttuja olen lukenut, kuinka voi jälkeenpäin tulla katumapäälle.. oisko kannattanut miettiä asiaa tarkemmin. Ei saa enää tekemättömäksi!!

• kyllä

voidaan perustellusti sanoa mukavuudenhalusta tehdyiksi. Niitä on kaikki muu kuin vakavat terveydelliset syyt. Eli vähintään 96,9% kaikista.

• lapsen
        edell. kirjoittaja kirjoitti:

paras ei voi olla kuolema. Olisi vanhemman velvollisuus myös antaa lapsi parempiin oloihin jollei itse niitä kykene antamaan. Se on vastuullisuutta, abortti sen raukkamaista pakoilua. Jotkut on sen syyllisyytensä aivan itse hankkineet ja tokihan silloin totuudenmukaiset suorat puheet tuntuu ikäviltä.

• Mix

että ihmiselämä alkaa vasta syntymästä.

Aikaisimpina pakanallisina vuosisatoina ihmiset olivat yleisesti taas sitä mieltä, että ihmiselämä alkaa vasta siitä, kun lapsen isä on syntymän jälkeen tunnustanut sen. Sitä ennen perheenpää saattoi määrätä lapsen surmattavaksi tai heitteille pantavaksi.

Jos muinaisegyptiläisessä papyruskirjeessä mies kirjoittaa vaimolleen odotettavasta lapsesta: "Jos se on tyttö, surmaa se, jos poika, niin anna sen elää." Tyttölasten surmaaminen ja heitteille jättö oli yleisempää kuin poikien. Vammaiset lapset useimmiten surmattiin heti syntymänsä jälkeen.

Naiset ovat aina surmanneet au-lapsiaan usein juuri abortoimalla ne, koska au-lapsen saanti ehkäisee tehokkaasti aviomiehen löytämistä. Miehet eivät yleensä halua toisen miehen siittämiä lapsia perheeseensä. Näin lapsesta tulee äidin onnen este.

Elämme nykyisin jälkikristillistä aikaa. Kristityt eivät tee abortteja, eivät surmaa lapsiaan tai pane näitä heitteille, mutta kovinkaan moni ihminen ei enää ole kristitty. Kaikki tämän palstan abortinkannattajat ovat julkisesti ilmoittaneet olevansa ateisteja.

• Anniina

Ensinnäkin en tunne tarvetta "hehkuttaa teini-ikäisten vastuullisuutta", siinä vain on vissi ero tekeekö abortin kolmekymppinen nainen vai neljätoistavuotias....

Luin myös tämän viestin:

"Alkiota/solumöykkyä/lasta EI tapeta kohtuun, kyllä se sieltä kaavitaan ulos. 12 viikkoa on yläraja, jolloin raskauden vielä voi keskeyttää - luuletko, että kaikki jotka niin tekevät, odottavat ehdoin tahdoin siihen asti, että sikiö osaa jo tehdä kaiken tuon mistä kerroit? Tuskinpa vaan. Entä olisitko itse valmis synnyttämään ja hoitamaan vaikka kuinkakin vaikeasti vammaisen lapsen? Saattaa sen tänne matoiseen maailmaan kärsimään turhaan ja kuolemaan kuitenkin vammoihinsa? Olet varmaan katsonut niitä aborttikuvia netistä vähän liian ahkeraan! Suomalaisista aborteista ei takuulla päädy kuvia internetiin, kyllä ne ovat jotain ulkomaisia otoksia. Ja ulkomailla lait ja säädökset ovat erilaisia kuin Suomessa tai sitten niitä ei ole ollenkaan ja myöhäisemmät kuin 12-viikkoiset abortit ovat mahdollisia. Niistä epäilemättä saakin raflaavia kuvia, mutta onko niitä pakko katsoa, jos ei kestä näkemäänsä!
        Oletko käsitellyt teininä kokemasi raiskauksen kaikkine tapahtumineen niin, ettei siitä ole jäänyt sielullesi pysyvää vammaa?"

Ihmisen kohdussa voi ensinnäkin olla vain ihmisen lapsi, vai mitä?
        Eikös abortti ole silloin murha?
        Kysyt olisinko valmis synnyttämään vammaisen lapsen "kärsimään turhaan"...
        Oletko ajatellut, että ihminen ei voi määritellä kenen elämä on huonompi, turha?
        Ja kyllä olen käsitellyt kokemani raiskauksen, käövin pitkän aikaa erään terapeutin luona ihan vain juttelemassa.
        Miksi sinä sitä kysyit?

Tämä viesti oli järkyttävä:

Millä tavalla nämä naiset ovat osoittsneet sitä vastuullisuuttaan?
        Ei ainakaan abortillaan...

Voi myös miettiä tuota mistä "Mix" kirjoittaa... Ennen vanhaan vauvoja siis murhattiin, jos isä ei ollut tunnustanut lasta..
        Sehän oli murha.
        Tuleeko vielä aika jolloin kerrotaan siitä, kuinka kaksituhatta luvulla ihminen surmattiin kohtuun, jos äiti ei tahtonut häntä?

• mitä eroa?
        Anniina kirjoitti:

Ensinnäkin en tunne tarvetta "hehkuttaa teini-ikäisten vastuullisuutta", siinä vain on vissi ero tekeekö abortin kolmekymppinen nainen vai neljätoistavuotias....

Luin myös tämän viestin:

"Alkiota/solumöykkyä/lasta EI tapeta kohtuun, kyllä se sieltä kaavitaan ulos. 12 viikkoa on yläraja, jolloin raskauden vielä voi keskeyttää - luuletko, että kaikki jotka niin tekevät, odottavat ehdoin tahdoin siihen asti, että sikiö osaa jo tehdä kaiken tuon mistä kerroit? Tuskinpa vaan. Entä olisitko itse valmis synnyttämään ja hoitamaan vaikka kuinkakin vaikeasti vammaisen lapsen? Saattaa sen tänne matoiseen maailmaan kärsimään turhaan ja kuolemaan kuitenkin vammoihinsa? Olet varmaan katsonut niitä aborttikuvia netistä vähän liian ahkeraan! Suomalaisista aborteista ei takuulla päädy kuvia internetiin, kyllä ne ovat jotain ulkomaisia otoksia. Ja ulkomailla lait ja säädökset ovat erilaisia kuin Suomessa tai sitten niitä ei ole ollenkaan ja myöhäisemmät kuin 12-viikkoiset abortit ovat mahdollisia. Niistä epäilemättä saakin raflaavia kuvia, mutta onko niitä pakko katsoa, jos ei kestä näkemäänsä!
        Oletko käsitellyt teininä kokemasi raiskauksen kaikkine tapahtumineen niin, ettei siitä ole jäänyt sielullesi pysyvää vammaa?"

Oletko ajatellut, että ihminen ei voi määritellä kenen elämä on huonompi, turha?
        Ja kyllä olen käsitellyt kokemani raiskauksen, käövin pitkän aikaa erään terapeutin luona ihan vain juttelemassa.
        Miksi sinä sitä kysyit?

Voi myös miettiä tuota mistä "Mix" kirjoittaa... Ennen vanhaan vauvoja siis murhattiin, jos isä ei ollut tunnustanut lasta..
        Sehän oli murha.
        Tuleeko vielä aika jolloin kerrotaan siitä, kuinka kaksituhatta luvulla ihminen surmattiin kohtuun, jos äiti ei tahtonut häntä?

"siinä vain on vissi ero tekeekö abortin kolmekymppinen nainen vai neljätoistavuotias...."

Mitä eroa siinä on? Eikö se 14 vuotiaan odottama lapsi olekaan yhtä arvokas kuin 30 vuotiaan odottama? Onhan sinusta vammaisen lapsenkin abortointi rikoksista suurin riippumatta vamman vakavuudesta taikka vanhempien kyvystä ja halusta huolehtia vammaisesta lapsestaan. Miksi siis 14 vuotiaan terveen lapsen abortointi olisi yhtään sen vähemmän rikollista? Jos jokainen lapsi on arvokas sinällään, eikö se päde raskaana olevan iästä huolimatta?

• annahan linkit ilmoituksiin

Kaikki tämän palstan abortinkannattajat ovat julkisesti ilmoittaneet olevansa ateisteja.

Olen huomannut vain nimimerkkien Tristar, Dara ja Sisely ilmoittaneen olevansa ateisteja. Laitas linkit niiden kaikkien muiden ilmoituksiin. Minä olen abortinkannattaja muuta en ole ateisti. Laitas samalla linkki viestiin, jossa minä julkisesti ilmoitin olevani ateisti, vaikken ole?

• Anniina
        mitä eroa? kirjoitti:

"siinä vain on vissi ero tekeekö abortin kolmekymppinen nainen vai neljätoistavuotias...."

Mitä eroa siinä on? Eikö se 14 vuotiaan odottama lapsi olekaan yhtä arvokas kuin 30 vuotiaan odottama? Onhan sinusta vammaisen lapsenkin abortointi rikoksista suurin riippumatta vamman vakavuudesta taikka vanhempien kyvystä ja halusta huolehtia vammaisesta lapsestaan. Miksi siis 14 vuotiaan terveen lapsen abortointi olisi yhtään sen vähemmän rikollista? Jos jokainen lapsi on arvokas sinällään, eikö se päde raskaana olevan iästä huolimatta?

Huolimatta Äidin iästä, kolmmekymppisen aborttti vain on vieläkin raukkamaisempi, koska aikuisella on paremmat edellytykset pitää lapsensa kuin 14 vuotiaalla.

• Tristar

Että kristityt eivät tee abortteja :D Heehee...

Kristityn määritelä on sitten vedettävä uusiksi, pelkkä luterilaisen uskon tunnustaminen ei enää riitä.

"Naiset ovat aina surmanneet au-lapsiaan usein juuri abortoimalla ne, koska au-lapsen saanti ehkäisee tehokkaasti aviomiehen löytämistä."

Jo au-raskaus estää tehokkasti sen. Jo neitsyyden menetys esti sen tehokkaasti. Au-lapsi oli este ei niinkään miehen löytämisessä, vaan minkäänlaisen yhteiksunnallisen aseman saavuttamisessa. Au-äiti oli yhteiskunnan pohjalla, halveksittu ja hyväntekeväisyyskohde. Ei se miehestä kiinni ollut niinkään kuin yhteiksunnan halveksunnasta. Etenkin toisten naisten.

Kun yhteisö tuomitsee naisen raskaaksi tulemisesta, on varmaa että raskautta yritetään viimeiseen asti välttää.

• Tristar

satua on julkisesti tunnustanut uskovansa jumaluuden olemassaoloon, hän ei siis ole ateisti.

• mitä väliä?
        Anniina kirjoitti:

Huolimatta Äidin iästä, kolmmekymppisen aborttti vain on vieläkin raukkamaisempi, koska aikuisella on paremmat edellytykset pitää lapsensa kuin 14 vuotiaalla.

Mitä väliä sillä on, millaiset edellytykset naisella on pitää lapsensa? Eihän sillä ollut väliä silloinkaan kun se lapsi olisi erittäin vaikeasti vammainen. Silloinhan nainen syyllistyy mielestäsi rikoksista pahimpaan edellytyksistä riippumatta. Vammaisen lapsen abortointi vanhempien edellytyksistä riippumatta oli mielestäsi niin paha rikos, että katsoit kohtuulliseksi esittää jopa natsivertauksen sen yhteydessä. Joten kerros nyt oikein juurta jaksain, että miksi 14 vuotiaan kohdalla edellytys huolehtia lapsesta on eri asia kuin aikuisen edellytys huolehtia vaikeasti vammaisesta lapsesta???

• kaikensekestää
        Anniina kirjoitti:

Luin myös tämän viestin:

Miksi sinä sitä kysyit?

Sehän oli murha.

"Oletko ajatellut, että ihminen ei voi määritellä kenen elämä on huonompi, turha?" - Olen ajatellut, että jos olisin itse syntynyt vaikeasti monivammaiseksi, toisten avusta riippuvaiseksi laitoksessa asuvaksi ihmiseksi, niin (jos osaisin yleensä ajatella) varmasti toivoisin, etten olisi syntynyt ollenkaan. Jos en esim. osaisi ilmaista itseäni mitenkään ymmärrettävällä tavalla. Minusta sellainen elämä olisi turhaa.
        Kysyt, miksi kysyn raiskauksestasi - siksi, että käsittelystä huolimatta siitä on voinut jäädä mieleesi jotakin, joka vaikuttaa yhä koko elämääsi ja kenties jyrkkään aborttivastaisuuteesikin. En nyt muista, oletko jo kertonut, mitä olisit tehnyt jos olisit tullut raiskauksestasi raskaaksi. Olisitko yrittänyt lapsen isän kanssa sopia asioista ja päättänyt pitää lapsen? Kai tämä raiskaaja joutui edes tuomiolle?
        "Millä tavalla nämä naiset ovat osoittsneet sitä vastuullisuuttaan?
        Ei ainakaan abortillaan..." KYLLÄ, nimenomaan sillä he ovat osoittaneet vastuullisuuttaan! Sinä sen sijaan et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että minne ne kaikki vammaiset lapset pannaan hoitoon, jos niitäkään ei saa abortoida? Onko siellä hoitokodissa, missä siskosi on, vielä paljonkin tilaa ja henkilökuntaa ja resursseja?

• kaikensekestää

Mikä teidän abortinvastustajien kanta on siihen, että monissa maissa teidän kanssanne samalla tavalla ajattelevat IHMISET ovat valmiita TAPPAMAAN ja ovat jo TAPPANEETKIN toisia IHMISIÄ oman mielipiteensä läpi runnomiseksi? Vastaukseksi EI RIITÄ pelkkä hymistely "kaikki väkivalta on pahasta", haluan (ja uskon että muutkin haluavat) lukea oikeita ja hyvin perusteltuja vastauksia.

• Anniina

"mitä väliä?" kirjoitti näin:

"Mitä väliä sillä on, millaiset edellytykset naisella on pitää lapsensa? Eihän sillä ollut väliä silloinkaan kun se lapsi olisi erittäin vaikeasti vammainen. Silloinhan nainen syyllistyy mielestäsi rikoksista pahimpaan edellytyksistä riippumatta. Vammaisen lapsen abortointi vanhempien edellytyksistä riippumatta oli mielestäsi niin paha rikos, että katsoit kohtuulliseksi esittää jopa natsivertauksen sen yhteydessä. Joten kerros nyt oikein juurta jaksain, että miksi 14 vuotiaan kohdalla edellytys huolehtia lapsesta on eri asia kuin aikuisen edellytys huolehtia vaikeasti vammaisesta lapsesta??? "

Abortti on mielestäni aina ihan yhtä väärin, oli lapsen Äiti sitten 5 tai 80 vuotias.
        Minä en vain näin henkilökohtaisesti voi ymmärtää niitä Äitejä jotka abortoivat lapsensa vaikkapa kolmekymppisinä.
        Sillon pitäisi ainakin suurimmalla osalla olla asiat verrattain kunnossa, useimmat pystyisivät pitämään lapsestaan hyvää huolta.
        Toki teiniäitien kohdalla, korostan vielä, abortti on aivan yhtä väärin.
        Heidän joukossaan on monta, jotka kykenevät huolehtimaan yksin lapsestaan, ne jotka eivät yksin pysty ovat ennenkin apua saaneet.
        Ei ketään ole yksin vauvan kanssa jätetty.

Nimimerkki "kaikensekestää" viesti oli tämmöinen:

"Oletko ajatellut, että ihminen ei voi määritellä kenen elämä on huonompi, turha?" - Olen ajatellut, että jos olisin itse syntynyt vaikeasti monivammaiseksi, toisten avusta riippuvaiseksi laitoksessa asuvaksi ihmiseksi, niin (jos osaisin yleensä ajatella) varmasti toivoisin, etten olisi syntynyt ollenkaan. Jos en esim. osaisi ilmaista itseäni mitenkään ymmärrettävällä tavalla. Minusta sellainen elämä olisi turhaa.
        Kysyt, miksi kysyn raiskauksestasi - siksi, että käsittelystä huolimatta siitä on voinut jäädä mieleesi jotakin, joka vaikuttaa yhä koko elämääsi ja kenties jyrkkään aborttivastaisuuteesikin. En nyt muista, oletko jo kertonut, mitä olisit tehnyt jos olisit tullut raiskauksestasi raskaaksi. Olisitko yrittänyt lapsen isän kanssa sopia asioista ja päättänyt pitää lapsen? Kai tämä raiskaaja joutui edes tuomiolle?
        Ei ainakaan abortillaan..." KYLLÄ, nimenomaan sillä he ovat osoittaneet vastuullisuuttaan! Sinä sen sijaan et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että minne ne kaikki vammaiset lapset pannaan hoitoon, jos niitäkään ei saa abortoida? Onko siellä hoitokodissa, missä siskosi on, vielä paljonkin tilaa ja henkilökuntaa ja resursseja? "

En suinkaan ensinnäkään tahtonut vastata kysymällä, halusin saada ihmiset pohtimaan sitä, että onko vammaisen elämäturhaa.
        Mielestäni se on todella hyvä kysymus, jota jokaisen ihmisen kannattaa pohtia.
        Miksi semmoinen vaikeasti vammaisen elämä olisi mielestäsi niin¨turhaa, että toivoisít, että et olisi syntynyt ollenkaan, mikäli olisit niin vammainen?
        Täysin ystävällismielisenä sanon sinulle, että maailmassa on kuule paljon pahempaakin, mistä sinä et tiedä.
        Raiskauksestani olen toipunut hyvin, vaikka semmoista ei tietenkään unohda.
        Se ei vaikuttanut mielipiteisiini ollenkaan, sillä ajattelin samoin jo ennen sitä.
        Jos olisin raskaaksi tullut, olisin pitänyt lapsen, mutta piru vie se äijä olisi siitä kyllä silloin kalliisti maksanut, se on vissi.
        Toivon että ymmärsin väärin tämän kohdan:

"Sinä sen sijaan et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että minne ne kaikki vammaiset lapset pannaan hoitoon, jos niitäkään ei saa abortoida? Onko siellä hoitokodissa, missä siskosi on, vielä paljonkin tilaa ja henkilökuntaa ja resursseja? "

Me elämme Suomessa, on vuosi 2008 ja tämä on hyvinvointivaltio.
        Jokaisella lapsella ja aikuisella, joka on vammainen on oikeus saada hoitoa.
        On yhteiskunnan velvollisuus järjestää se.
        Vai onko joku, jonka mielestä se "maksaisi liikaa?"
        Mielestäni ei ole inhimillistä miettiä toisen oikeutta elämään ja perushoitoon sillä periaatteella, että niin ja niin moni saa syntyä, enempään emme sentään rahaa kuluta.

• ei voi

kaikista asioista olla samaa mieltä. Ääriharvan vastustajan mielestä on hyväksyttyä tappaa klinikoiden lääkäreitä.
        Jotenkin ymmärrettävämpää se voi olla sillon jos joku tekee sitä muuten kuin lain velvottamana, osallistuu siis palvelujaan suorastaan mainostaen, vapaaehtosesti massasurmaamiseen.. (silmä silmästä jne.)

Jos jokkut abortinsuosijat on sitä mieltä että abortoida voi koko raskauden ajan niin yleistetäänkö tää koskemaan kaikkia aborttioikeuden puoltajia?

• kaikensekestää
        Anniina kirjoitti:

"mitä väliä?" kirjoitti näin:

"Mitä väliä sillä on, millaiset edellytykset naisella on pitää lapsensa? Eihän sillä ollut väliä silloinkaan kun se lapsi olisi erittäin vaikeasti vammainen. Silloinhan nainen syyllistyy mielestäsi rikoksista pahimpaan edellytyksistä riippumatta. Vammaisen lapsen abortointi vanhempien edellytyksistä riippumatta oli mielestäsi niin paha rikos, että katsoit kohtuulliseksi esittää jopa natsivertauksen sen yhteydessä. Joten kerros nyt oikein juurta jaksain, että miksi 14 vuotiaan kohdalla edellytys huolehtia lapsesta on eri asia kuin aikuisen edellytys huolehtia vaikeasti vammaisesta lapsesta??? "

Abortti on mielestäni aina ihan yhtä väärin, oli lapsen Äiti sitten 5 tai 80 vuotias.
        Minä en vain näin henkilökohtaisesti voi ymmärtää niitä Äitejä jotka abortoivat lapsensa vaikkapa kolmekymppisinä.
        Sillon pitäisi ainakin suurimmalla osalla olla asiat verrattain kunnossa, useimmat pystyisivät pitämään lapsestaan hyvää huolta.
        Toki teiniäitien kohdalla, korostan vielä, abortti on aivan yhtä väärin.
        Heidän joukossaan on monta, jotka kykenevät huolehtimaan yksin lapsestaan, ne jotka eivät yksin pysty ovat ennenkin apua saaneet.
        Ei ketään ole yksin vauvan kanssa jätetty.

Nimimerkki "kaikensekestää" viesti oli tämmöinen:

Ei ainakaan abortillaan..." KYLLÄ, nimenomaan sillä he ovat osoittaneet vastuullisuuttaan! Sinä sen sijaan et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että minne ne kaikki vammaiset lapset pannaan hoitoon, jos niitäkään ei saa abortoida? Onko siellä hoitokodissa, missä siskosi on, vielä paljonkin tilaa ja henkilökuntaa ja resursseja? "

En suinkaan ensinnäkään tahtonut vastata kysymällä, halusin saada ihmiset pohtimaan sitä, että onko vammaisen elämäturhaa.
        Mielestäni se on todella hyvä kysymus, jota jokaisen ihmisen kannattaa pohtia.
        Miksi semmoinen vaikeasti vammaisen elämä olisi mielestäsi niin¨turhaa, että toivoisít, että et olisi syntynyt ollenkaan, mikäli olisit niin vammainen?
        Täysin ystävällismielisenä sanon sinulle, että maailmassa on kuule paljon pahempaakin, mistä sinä et tiedä.
        Raiskauksestani olen toipunut hyvin, vaikka semmoista ei tietenkään unohda.
        Se ei vaikuttanut mielipiteisiini ollenkaan, sillä ajattelin samoin jo ennen sitä.
        Jos olisin raskaaksi tullut, olisin pitänyt lapsen, mutta piru vie se äijä olisi siitä kyllä silloin kalliisti maksanut, se on vissi.
        Toivon että ymmärsin väärin tämän kohdan:

"Sinä sen sijaan et ole vieläkään vastannut kysymykseen, että minne ne kaikki vammaiset lapset pannaan hoitoon, jos niitäkään ei saa abortoida? Onko siellä hoitokodissa, missä siskosi on, vielä paljonkin tilaa ja henkilökuntaa ja resursseja? "

Me elämme Suomessa, on vuosi 2008 ja tämä on hyvinvointivaltio.
        Jokaisella lapsella ja aikuisella, joka on vammainen on oikeus saada hoitoa.
        On yhteiskunnan velvollisuus järjestää se.
        Vai onko joku, jonka mielestä se "maksaisi liikaa?"
        Mielestäni ei ole inhimillistä miettiä toisen oikeutta elämään ja perushoitoon sillä periaatteella, että niin ja niin moni saa syntyä, enempään emme sentään rahaa kuluta.

"Vai onko joku, jonka mielestä se "maksaisi liikaa?"
        Mielestäni ei ole inhimillistä miettiä toisen oikeutta elämään ja perushoitoon sillä periaatteella, että niin ja niin moni saa syntyä, enempään emme sentään rahaa kuluta."

Maailmassa ja Suomessakin on todellakin ihmisiä, jotka ajattelevat just noin - maksaa liikaa. Ja aina vaan enemmän maksaa, kun hoidettavien määrä lisääntyy! Miksi kieltäydyt näkemästä tosiasioita?
        Et voi olla niin tynnyrissä kasvanut, ettet olisi huomannut näitä puheita rahasta ja kuullut hoitohenkilökunnan hätähuutoja. Ja jos Suomi kerran on hyvinvointivaltio ja meillä menee paremmin kuin koskaan, MIKSI SE EI NÄY? Miksi rahaa ja resursseja ei ohjata sinne missä niitä tarvitaan? Perushoitoa, joo, mutta ei se pelkkä perushoitokaan kaikissa tapauksissa riitä! Kaikkein vaikeimmin vammaisia ei pystytä pelkällä perushoidolla pitämään edes hengissä.
        Et vastannut taaskaan kysymykseeni, joutuiko raiskaajasi oikeuden eteen ja tuomittavaksi. Sen sijaan sanoistasi kävi hyvin selväksi voimakas kostonhimo ja viha.    

• yleistetään!
        ei voi kirjoitti:

kaikista asioista olla samaa mieltä. Ääriharvan vastustajan mielestä on hyväksyttyä tappaa klinikoiden lääkäreitä.
        Jotenkin ymmärrettävämpää se voi olla sillon jos joku tekee sitä muuten kuin lain velvottamana, osallistuu siis palvelujaan suorastaan mainostaen, vapaaehtosesti massasurmaamiseen.. (silmä silmästä jne.)

Jos jokkut abortinsuosijat on sitä mieltä että abortoida voi koko raskauden ajan niin yleistetäänkö tää koskemaan kaikkia aborttioikeuden puoltajia?

Ihan varmasti.

• Anniina

"Vai onko joku, jonka mielestä se "maksaisi liikaa?"
        Mielestäni ei ole inhimillistä miettiä toisen oikeutta elämään ja perushoitoon sillä periaatteella, että niin ja niin moni saa syntyä, enempään emme sentään rahaa kuluta."

Maailmassa ja Suomessakin on todellakin ihmisiä, jotka ajattelevat just noin - maksaa liikaa. Ja aina vaan enemmän maksaa, kun hoidettavien määrä lisääntyy! Miksi kieltäydyt näkemästä tosiasioita?
        Et voi olla niin tynnyrissä kasvanut, ettet olisi huomannut näitä puheita rahasta ja kuullut hoitohenkilökunnan hätähuutoja. Ja jos Suomi kerran on hyvinvointivaltio ja meillä menee paremmin kuin koskaan, MIKSI SE EI NÄY? Miksi rahaa ja resursseja ei ohjata sinne missä niitä tarvitaan? Perushoitoa, joo, mutta ei se pelkkä perushoitokaan kaikissa tapauksissa riitä! Kaikkein vaikeimmin vammaisia ei pystytä pelkällä perushoidolla pitämään edes hengissä.
        Et vastannut taaskaan kysymykseeni, joutuiko raiskaajasi oikeuden eteen ja tuomittavaksi. Sen sijaan sanoistasi kävi hyvin selväksi voimakas kostonhimo ja viha.    

Kyse ei ole siitä, että kieltäytyisin näkemästä tosiasioita.....
        Nyt käsi sydämellä, onko moraalisesti oikein ajatella noin?
        Onko varmasti?

Mitä tulee hoitohenkilökunnan hätähuutoihin, niin sinun on ehkä hyvä tietää, että olen itse hoitoalalla, tiedän sen tilanteen...
        Suomessa on kyllä järkyttävää, että rahat laitetaan mieluummin ministerien palkkoihin, ei ihmisten hoitoon.....

raiskaajani ei ikinä joutunut oikeuden eteen, en vienyt asiaa eteenpäin, olin nuori ja paniikissa.
        Todisteet huuhtoitui valitettavasti suihkussa viemäriin, en siis olisi pystynyt todistamaan mitään, vaan tilanne olisi ollut sana sanaa vastaan.
        Kostonhimoinen ja vihainen en ole, ennen olin.
        Nykyään olen päässyt "yli", vaikkakin joskus on niitäkin päiviä, jolloin se on enemmän pinnalla.

• käy esim niin että on avoliitossa esim menee hyvin ja nainen esim ryyppy illan päätteeksi päätyy syrjähyppyyn ja tuliskin raskaaksi? avopuoliso ei luonnollisesti tiedä tapahtuneesta syrjähypystä. pariskunta kuitenkin haluisivat yhteistä lasta. ja nainen pelkää että se on sen toisen miehen. keskeytys vai ei jos tämmönen vaikka jollekkin sattuis kohdalle kysyn vaan????

• Anniina

Vittu olkoon syrjähypyn tulos tai vaikka saddamin kakara, mutta mikään ei ikinä oikeuta aborttia!!!

• Abortti pois!
        Anniina kirjoitti:

Vittu olkoon syrjähypyn tulos tai vaikka saddamin kakara, mutta mikään ei ikinä oikeuta aborttia!!!

Miksi vielä 2008 luvulla pitää vääntää kättä näin yksinkertaisesta asiasta? Abortti on aina murha, sitä ei oikeuta, mikään, ei ikinä, ei koskaan!

• Tuomitsen jyrkästi
        Abortti pois! kirjoitti:

Miksi vielä 2008 luvulla pitää vääntää kättä näin yksinkertaisesta asiasta? Abortti on aina murha, sitä ei oikeuta, mikään, ei ikinä, ei koskaan!

Voi, että on laiskoja ihmisiä, parempi teettää abortti, ettei joudu olemaan raskaana ja vielä hoitamaan. Surkea ihminen, varsinainen heikko vätys.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe