Haluaisin tehdä tämmöisen pienen gallupin ihan vain uteliaisuuttani:
Mikä on sinun mielestä se "perusleipä"?
a)ruisleipä
b)vaalea paahtoleipä
c)muu, mikä?
Oma vastaus olisi varmaankin 'a'.
Perusleipä
5
348
Vastaukset
Leipäasiasta kelpaisi keskustella enemmänkin. Monissa ravitsemusta käsittelevissä kirjoissa leipä on joutunut "huonoihin kirjoihin". Liekö syynä valkean vehnäleivän, ranskanpullan, yms. yleisyys maailmalla? Toisaalta perinteisen suomalaisen täysjyväjauhoista leivotun ruisleivän on todettu olevan erittäin terveellistä leipää.
Omaan leipävalikoimaani pyrinkin ottamaan nimen omaan täysjyväleipää. Ruisleipää totta kai. Myöskin kaura- ja ohraleipä kuuluvat mukaan jo monipuolisuussyistä. Samoin sekaleipä. jostain 1960-luvulta on mieleeni jäänyt setsuuri, mutta kun olen maistellut nykyisiä kaupan setsuureja, niin eivät ole enää kunnolla "kolahtaneet".
Kaupan leivistä ei useinkaan tiedä, paljonko niissä on loppujen lopulta täysjyväjauhoja. Jauhovalikoiman koostumussuhteet löytyvät nekin pienen pienellä tekstillä tuoteselosteesta, jota lukiessa pitäisi olla melkein suurennuslasi aina mukana apuna. Lähileipomosta suoraan ostetun leivän koostumustietoihin uskon sentään voivani luottaa.- Että...
Oikea leipä mulle on 100% täysjyväinen ruisleipä, mikä ei sisällä edes hiivaa.
Sitten taas että mistä pidän niin on juuri ruisleipä ja sekaleipä. Hiivaleipäkin on hyvää, kun laittaa paljon rasvaa päälle ja syöpi sen kaffeen kanssa. Onhan valkosipulipatonkikin hyvää...
Mutta tätä ei kyllä tässä kysytty. =) - ettäpä
sinulla on siinä "vaalea paahtoleipä", mutta ei maailman yleisintä perusleipää, eli tuore vastapaistettu vehnäpatonki tai vastaava paksumpi leipä, jota me kutsumme ranskanleiväksi. Nämä ovat minun perusleipäni. Mutta saavat olla korkeintaan neljä tuntia "vanhoja".
Rusleipää en syö uhkaamallakaan. On kuin puunkaarnaa tai pettua. Ja vieläpä hapatettuna!- J3j
Eihän patonki ole leipä kuten nimestäkin voi päätellä ;)
Mutta itse tykkään patongeista todella hyviä ovat semmoiset missä on sisällä jotain maustevoita. Rapeakuriset sänpylät hyviä samoin ihan paahtoleipäkin. Ruisleipää en usein syö, paitsi jos on itse tehtyä jossa maistuu ruis. - mi**a
J3j kirjoitti:
Eihän patonki ole leipä kuten nimestäkin voi päätellä ;)
Mutta itse tykkään patongeista todella hyviä ovat semmoiset missä on sisällä jotain maustevoita. Rapeakuriset sänpylät hyviä samoin ihan paahtoleipäkin. Ruisleipää en usein syö, paitsi jos on itse tehtyä jossa maistuu ruis.Sen lisäks että patongit on (yleensä) ihan valkosta, nää pakasteessa olevat yrtti- ja valkosipulipatongit tuhoo maailman (vaikka onkin hyvää :S).
Verrataanpa nyt Suomessa tehtyä ruisleipää ja tällaista pakastepatonkia. Pakastepatonki valmistetaan jossain toisessa maassa.. Taisi olla Italiassa. Eli siitä tulee nää kuljetuskulupäästö mitkälie kaikki haitat. Ruisleivästä näitä ei tule juuri lainkaan; raaka-aineet Suomesta ja valmistus Suomessa. Pakastepatonki pitää vielä pakastaa joka sekin aiheuttaa hieman päästöjä. Ruisleipä syödään yleensä tuoreeltaan: sen kohdalla ei mitään kulutusta. Ai niin. Ja patonki pitää vielä sulattaakin, eli uuni täytyy lämmittää. Siinä taas vähän. Ja ruisleipä... No, jotkut haluaa paahtaa, mutta sehän vie selvästi vähemmän energiaa kuin koko uunin lämmittäminen.
Että tällasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481