Miksi englannin kielessä käytetään väriä, kun sanotaan, että joku on alakuloinen "Blue monday" j.n.e. Erästä musiikin sorttia sanotaan bluesiksi.
Jos joku on "sininen" Suomessa, se tuo mieleeni sydänsairaan ihmisen eikä alakuloisen.
I'm feeling blue!
7
1494
Vastaukset
- Hurri-Gan
... samaa jenkkiserkultani, jonka äidinkieli on englanti. Hän selitti taustaksi synkän sään, jossa tummansinertävät pilvet roikkuvat alhaalla. Tiedä sitten, muuta luontevalta tuo tuntuu.
- Ap.
Sain vastauksen kieroteitse ihan syntyperäiseltä. Meillä suomalaisilla mieli on musta, kun pännii, vaikka nykyaikana täytyisi näytellä, että on iloinen, vaikka ei ole.
- Anonyymi
Ap. kirjoitti:
Sain vastauksen kieroteitse ihan syntyperäiseltä. Meillä suomalaisilla mieli on musta, kun pännii, vaikka nykyaikana täytyisi näytellä, että on iloinen, vaikka ei ole.
Ei tarvitse näytellä
- Anonyymi
Saksassakin sanotaan "Ich bin blau", mutta käsittääkseni se tarkoittaa "olen kännissä". Jos en sitten ole ihan erehtynyt tai muista väärin.
- Anonyymi
Olisko Grey eli harmaa vielä "pahempi", sitten Black eli musta. Blue voi olla vaikka joku taivaan tai veden väri. Nuo kaikki värit voivat myös hoitaa jonkun tunteita. Riippuu sävystä. Ja ihmisestä. Ehkä sininen koetaan kylmäksi väriksi.
- Anonyymi
Ehkä kyse on vain hienotunteisuudesta. Ei tahdota sanoa I am Feeling black tai I am feeling dark. Sanojen black ja dark asemasta käytetään sinne päin viittaavaa sanaa blue. Onhan se mustan ja violetin jälkeen tumminta.
- Anonyymi
Vanhan bluesin sanoituksissa ei ollut paljon hienotunteisuutta, asiat sanottiin suoraan.
My baby left me and that’s it. Nyt sitten tuijottelen yksin illan siniseen hämärään ja se tuntuu … I’m feeling the blue(s).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih405161Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181740Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738