Sopiiko teidän mielestä minulle rotikka?

Jaanahenna

Olen 15 tyttö, ja haluaisin joskus tulevaisuudessa ottaa rotikan. Ja uskon, että kykenen siitä kunnon kansalaisen kasvattamaan. Olen käynyt 4h-dogsitter kurssin, jossa ihan suullisesti sain koirakoulutus neuvoja ja olen joka toisen koirakirjan lukenut, joten tiedän koirista ja rotikoista tarpeeksi.Mutta "pelottaa", että jokin menee pieleen, ja koira käyttäytyisi jotenkin ongelmallisesti ja se leimataan vaaralliseksi hulluksi ja minut vastuuttomaksi omistajaksi, joka olisi ottanut koiran vain egon jatkeeksi, vaikka en tekisi niin ikinä. Ottaisin rottweilerin ensisijaisesti seurakoiraksi, jonka kanssa harrastelisin sen kanssa vaikka 1-2 kertaa viikossa jotain koiran ja minun mielestä mukavaa koiralajia. (

8

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joillekin sopii rotikka ensimmäiseksi koiraksi ja joillekkin ei sovi ollankaan. Riippuu niin ihmisestä.

Itse olin myös nuori kun sain ensimmäisen koirani, rottweiler urokseni. Ja nyt meillä on yhteistä taivalta 5 vuotta ja ihan täysjärkinen koira on tullut tuosta :)

Mutta jos ottaa rotikan niin sen kanssa täytyy olla valmis tekemään töitä.

Harrastuskoirana rotikka on mitä mainioin. Ja itse olenkin huomannut että jos ei rotikalle anna aivotyöskentelyä niin sen huomaa sitten asunnosta, energia puretaan sitten toisella tavalla..

Mutta, suosittelen tutustumaan rotuun kunnolla ja ehkäpä käymään omistajakurssin :)

Mutta, rotikka on mitä mainioin harrastuskoira ja ystävä, joka pysyy aina vierellä :)

• harrastaminen

Liian lepsulle ihmiselle ei sovi ekaksi eikä edes tokaksi koiraksi. Mä joudun itse päivittäin tsemppaamaan, etten lelli piloille. Rotikka pitää huonona johtajana, jos sitä liikaa mielistellään ja ottaa helposti johtajan pallin haltuun (ja kokeilee sua aika ajoin lopun elämäänsä). Siis voi sitä rakastaa ja helliä yllin kyllin, kunhan muistat että sun ehdoilla. Mahtava rotu, en vaihtaisi koiraani mihinkään, kunhan nokkimisjärjestys on laumassa kohdallaan.

• muhvi

Jo pelkästään se, että pelkäät epäonnistuvasi kouluttajana kertoo sen, että et ole vielä valmis hankkimaan rottweileria. Suosittelen opettelemaan määrätietoista ja etenkin "johtajamaista" käytöstä koiria kohtaan. Näin voit tavallaan valmentaa itseäsi koiranhankintaan.

• sinuna en laittaisi vielä.

Pakko vähän päteä sinulle, mutta mutta.. Sinulla on opiskelut kohta edessä. Lukion jälkeen voit lähteä opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jolloin koiralle ei välttämättä olisi aikaa / RAHAA (!!!!!!!!!) Hyvä että pystyisin opintotuella ostamaan itsellesi nuudelit.

Ihan sama monta kirjaa olet lukenut, et tiedä koiran omistamisesta kyllä kaikkea. Ihan sama jos olet päivän kurssin käynyt.

Eli haluat joskus tulevaisuudessa laittaa koiran, minä laitoin itse laitoin melkein heti kun työpaikka varmistui / löysin sopivan kasvattajan. Ehdottamasti tämän rodun kohdalla narttu on yleensä helpompi ja sopii aloittelijalla ( Itsellä myös narttu). Koiran omistamisessa on vaikka ja mitä hyvää ja huonoa.

Asut kotona, Teidän vanhemmat ei 95 % todennäköisyydellä innostu että olet laittamassa koiraa.

Eli lyhyesti, kun sinun elämäntilanne sallii laita koira jos olet 100 % varma. Mietihän myös voitko olla tarpeeksi "diktaattori" kasvattaja?

Hyvää kesän jatkoa ja käykäähän naapurien koirien kanssa uimassa;)

• juujuu

Mielestäni vaikutat ikäiseksesi aika kypsältä tytöltä, ja on hyvä että olet pohtinut myös sopivuuttasi rotikan emännäksi. Mitä enemmän otat asioista selvää ja tutustut rotuun huolella, on sinulla loistavat mahdollisuudet pärjätä rotikan kanssa. Sen kanssa täytyy kyllä harrastaa tarpeeksi, eli pelkäksi seurakoiraksi rotikka tuskin sopii. Se tarvitsee paljon aivotoimintaa, joten tuo pari kertaa viikossa harrastaminen, esim tottista toinen ja toinen jotain maastolajia, on enemmän kuin paikallaan.

Ainoa mutta tässä onkin ikäsi. Kirjoitatkin että haluat rotikan joskus tulevaisuudessa, mutta toivottavasti aika kaukana tulevaisuudessa. Käy ensin rauhassa koulut loppuun, elä nuoruutesi nautiskellen ja aikuistu rauhassa. Sinun täytyy ensin pystyä huolehtimaan itsestäsi kunnolla, myös taloudellisesti, ennen kuin voit ottaa vastuun koirasta. Rotikan ensimmäisen vuoden kustannukset kohoavat helposti tuhanteen euroon, eli saman verran kuin koiran hankintahinta on. Koiraharrastuksiinkin joutuu yleensä menemään autolla, joten sellainen olisi hyvä olla olemassa ennen koiran hankintaa.

Minun mielipiteeni on että odottele kymmenisen vuotta että aikuistut ja pääset oman elämäsi alkuun, ja hanki vasta sitten rotikan kaltainen haastava ja vaativa koira! Jatka toki samaan malliin naapurin koirien parissa, ja miksei muidenkin turrikoiden kanssa, ja hanki paljon kokemuksia koirista, käy ihmettelemässä koulutuksissa ja koiranäyttelyissä... Mukavaa kesää sinulle! :)

• Viestin aloittaja

Kiitos Juujuu viestistäsi. Olen aivan samaa mieltä:)) Ja sinä "MIETI" et tainnut lukea, että tulevaisuudessa, kun rupesit nalkuttamaan suurinpiirtein elämän pilaamisesta, jos nyt rotikkani ottaisin.
        Olen päättänyt, että otan rottweilerin joskus. Hyvät jatkot kaikille!!

• mielestäni...
        Viestin aloittaja kirjoitti:

Kiitos Juujuu viestistäsi. Olen aivan samaa mieltä:)) Ja sinä "MIETI" et tainnut lukea, että tulevaisuudessa, kun rupesit nalkuttamaan suurinpiirtein elämän pilaamisesta, jos nyt rotikkani ottaisin.
        Olen päättänyt, että otan rottweilerin joskus. Hyvät jatkot kaikille!!

Kuulostat myös minun mielestäni hyvin vastuuntuntoiselta ikäiseksesi! Olen pitkälti samaa mieltä kuin "juujuu", odottele rauhassa ja hanki kokemuksia rotikasta ja koirista yleensäkin
        ...vaikka sitähän sinulla jo onkin, mutta eihän sitä koskaan voi olla liikaa!
        ymmärrän myös epäilyksesi, sillä rotikka on vaativa rotu, mutta mikä tahansa koira vaatii perehtymistä,tietoa ja taitoa...ja sitä luulisin sinulla olevan!
        Myös hyvä ja vastuuntuntoinen kasvattaja auttaa sinua mielellään kasvattamaan koirasta yhteiskuntakelpoisen.

Ihan voin myös omakohtaisena kokemuksena kertoa, että olen myös 15-vuotias ja perheessämme on uros-rotikka, joka on ensimmäinen jonka koulutukseen ja kasvatukseen olen myös itse suurelta osin vaikuttanut. (perheessämme on siis ollut aina rotikoita)....ja hyvin on mennyt!
        .....Maalaisjärjellä pärjää pitkälle!

Hyvää kesänjatkoa!...js onnea tulevaisuuden rotikkahankkeille!

• sinulle..
        mielestäni... kirjoitti:

Kuulostat myös minun mielestäni hyvin vastuuntuntoiselta ikäiseksesi! Olen pitkälti samaa mieltä kuin "juujuu", odottele rauhassa ja hanki kokemuksia rotikasta ja koirista yleensäkin
        ...vaikka sitähän sinulla jo onkin, mutta eihän sitä koskaan voi olla liikaa!
        ymmärrän myös epäilyksesi, sillä rotikka on vaativa rotu, mutta mikä tahansa koira vaatii perehtymistä,tietoa ja taitoa...ja sitä luulisin sinulla olevan!
        Myös hyvä ja vastuuntuntoinen kasvattaja auttaa sinua mielellään kasvattamaan koirasta yhteiskuntakelpoisen.

Ihan voin myös omakohtaisena kokemuksena kertoa, että olen myös 15-vuotias ja perheessämme on uros-rotikka, joka on ensimmäinen jonka koulutukseen ja kasvatukseen olen myös itse suurelta osin vaikuttanut. (perheessämme on siis ollut aina rotikoita)....ja hyvin on mennyt!
        .....Maalaisjärjellä pärjää pitkälle!

Hyvää kesänjatkoa!...js onnea tulevaisuuden rotikkahankkeille!

Mielestäni..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe