Tai johtajuusongelma, narttuni on noin reilut 2,5 vuotta. Seropi jossa mm. Rotikkaa.
Noh, siis en ole varma mistä ongelmia pitäisi lähteä selvittämään kun en ole aivan varma onko meillä johtajuudessa epäselvyyksiä vai missä..(?) Voi kuulostaa tyhmältä mutta kun en ole varma.
Koira ei ärise koskaan minulle, ei varasta ruokaa minulta, antaa ottaa luut/lelut tms. pois, menee sohvalta alas käskettäessä, odottaa lupaa ruokakupille pääsyyn jne jne..
Eli näyttäisi olevan ok nuo jutut, koira siis tottelee minua melko hyvin.
MUTTA, aina on se mutta..eli ulkona vapaana ollessaan koira ei välttämättä tule luokse kutsuttaessa HETI, vaan hetken päästä. Tuota tapahtuu silloin kun se haistaa jotakin tms..
Eli viivyttelee mutta tulee kuitenkin viimeistään yleensä parin minuutin sisään. Yrittääkö se pomottaa minua tuolla vai..?
Irti ollessaan toisen koiran tullessa vastaan niin melko varmasti karkaa sen luokse haistelemaan, vaikka käskisin luokse eli luokse tulo ei ole 100%sta:/
Hihnassa se vetää jonkin verran, omaa syytäni kun en ole riittävästi panostanut hihnakäyttäytymiseen, joka ilmenee myös hihnassa ollessa remmi rähinänä toisille koirille. Vihaiselta se ei vaikuta vaan paremminkin suuttuu kun ei pääse tutkimaan "kaveria".
Tuossa olen tehnyt virheen kun pentuna sai tutustua hihnassa toisiin koiriin..
Kertokaa mielipiteitänne tästä tilanteestamme että onko tuo nyt sitä johtajuuden kyseenalaistamista, vai mitä(?) Sellaisia neuvoja en kaipaa etta "anna koirasi pois jne jne", KIITOS:)
Onko meillä ongelma koira?
6
1137
Vastaukset
- teillä ei ole varsinaista
johtajuusongelmaa, jos koirasi tottelee sinua muissa asioissa NOIN hyvin..
Sehän on vähän liiankin yleistä, että tuossa luoksetulossa on niitä possun mentäviä aukkoja.. =)
Kun on mielenkiintoiset hajut, vieras koira jne jne niin harva koira tulee kutsusta omistajansa luokse..
Luoksetulemisenhan sanotaan olevan se tärkein juttu, minkä koiralle voi opettaa, mutta todellisuudessa harva koira sen 100 prosenttisesti taitaa..
Ei sinulla ole hätää, luulenpa =) - aikaisemmin
samankaltaisia ongelmia luoksetulossa. Itse olen sitä mieltä, että koira tuolloin kyllä kyseenalaistaa asemaasi johtajana. En kuitenkaan sanoisi kyseessä olevan johtajuusongelma. Meillä asia korjaantui kun palkitsin hyvästä luoksetulosta leikillä, sai tehdä jotain mistä tykkää tai namilla. Tottelemattomuudesta seurasi remmiin laitto sanomatta koiralle mitään ja lenkki loppui siihen. Muutaman kerran loppui irti oleminen äkillisesti, mutta kaiken kaikkiaan aika nopeasti meni tajuntaan, että on paljon kivempi tulla kun pyydetään ja suurimman osan kerroista saa jatkaa vapaana olemista.
- juuri meidän koiralta
Ihan kuin kirjoittaisit meidän koirasta. Meillä 4v. uros, mutta ongelmakuvaus prikulleen sama kuin sinulla. Itse en ole katsonut asiaa niin, että olisi ongelmakoira, vaan lähinnä itselllä ei ole keinot riittänyt saada kaikkea 100% varmaksi. Tämä tottelevaisuus riittää mielestäni ihan hyvin kotikoiralle. Meillä tosin juuri tämä toisten koirien pakonomainen tervehtiminen on estänyt meidän tokouran aloituksen, mutta toivottavasti saat joltain hyviä neuvoja, joita tulen myös hyödyntämään.
- vastailee..
Kiva kuulla mielipiteitänne ja että muillakin samankaltaisia "vinkeitä":)
Meillä on myös toinen koira, pentu vasta. Seropi sekin ja hyvin vahvatahtoinen, mutta aion pitää tiukkaa linjaa sen suhteen pennun kasvaessa. Samoin olen tehnyt nartun kanssa, mutta se oli kuitenkin ensimmäinen pennusta itse kasvattama koira joten tuli ehkä lepsuiltua (lellittyä).
Ja tosiaan kyllä tuo narttu tottelee myös esim. tilanteessa jossa leikkivät pennun kanssa, jos katson että leikki on turhan rajua niin uskoo käskyä jne..
Eli arki elämässä ei ole "ongelmia", totta kai aina olisi parantamisen varaa mutta niinhän meissä ihmisissäkin:)
Välillä tuntuu että narttu osoittaa mieltään myös muuten vaan, eli huomaa ettei ole oma itsensä tai että ymmärtää vallan mainiosti mitä pitäisi tehdä mutta venyttää sen toteutusta, tekee vasta noin kolmannesta käskystä tms..
Juu,koirasi on varmaan huomannut että aina ei tarvitse totella luoksetulossa. Itselläni oli kanssa yhden koiran kanssa samallainen ongelma, mutta nykysin sujuu luoksetulokin. Itse tein niin että koira liinaan ja kaveri liinan päähän. Koiran annettiin liinan kanssa juoksennella, ja aina itse sitten kutsuin luokseni jos koira ei tullut, niin rankaisin ja jos tuli niin kehuja. Sitten toistettiin tuota. Tuon jälkeen koira on aina ruvennut tarjoamaan itseään. Meillä taisi luoksetulossa tehdä ongelmaksi alkuun ,kun aina kun kutsuin koiran luokse,niin koira tiesi että joutuu kiinni. Nykysin tarjoaa itseään ja aina kutsun, mutta en ota kiinni vaa pidetään yhdessä hauskaa eli leikitään.
- koira ei ärise
vaikka vastassa olisi viisi hilluvaa puudelia tai pystykorvaa tai mitä lieneekään rotua. Ei mitenkään haistattelua eikä ilkeilyä. Eräs tipsuporukka on käyttänyt apuna dobberia, joka ei välittänyt vaikka pikkukoirat riekkuivat.
Mutta ikävä kyllä useat, korostan useat ei kaikki mm. puudelin omistajat neuvovat uusia puudelipentujen omistajia niin, että koira menettää elämänilonsa jos sitä kieltää tai opettaa ns liikaa. Koiran kuulemma pitääkin olla riehakas ja hyppiä ja tehdä melkein mitä vaan, se ikäänkuin kuuluu vain tämän rodun luonteeseen. Me muiden koirien omistajat emme tätä voi ymmärtää kun meillä ei ole niin (mikähän se sana olikaan) vaikkapa herkkiä koiria.
Eikös kaikki koirat tykkää hyppiä ihmistä vasten ja vähän pureskella ja riehua? Minua vasten on hyppinyt labradori ja dobberi ja pystykorvia jos jonkinlaisia, lähinnä nuoria hellyydenpuuskassaan, joillakin koulutus vaiheessa tai puutteellinen.
Tunnen pari puudelia, jotka on toko-koulutettu, eikä niiden elämänilo ole mihinkään kadonnut. Innolla tulevat tutustumaan mutta haukkumatta ja hyppimättä. Jotkut taas osaavat muuten totella mutta haukkuvat paljon. Toiset taas eivät hauku mutta luoksetulo on heikkoa. Sitä on niin kaikkea.
Miinä05 kuitenkin puhuu asiaa. Koira liinaan ja nykäisy mikäli ei tule heti. Luoksetulosta palkinto namua ja leikkiä. Itse käytin joskus myös kolinapurkkia koiran mielenkiinnon herättämiseen mutta sitä en jaksa tässä tarkemmin selittää. Sitten koira taas "vapaaksi" liinassa ja toistoa, toistoa, toistoa, toistoa...
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465427Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5631983Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77983
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58758