kuinka monta kertaa olette abortin tehnyt?
galluppi
41
2231
Vastaukset
- Dara
En kertaakaan.
- satua
yhden kerran
- Tristar
En siis yhtään.
*** en voisi tehdä kuin hengenhädässä (ja sillonkin ois vaikeeta!).
- 50-luku kunniaan
Samoilla linjoilla kuin aavausva, olisi todella vaikeaa.
- pidät
omia oikeuksiasi tärkeämpänä kuin sikiön?
Sikiön mahdollisuus elämään ei saa tuhota omaasi...entä jos niin olisikin tarkoitus? - oletko joku jumala vai?
pidät kirjoitti:
omia oikeuksiasi tärkeämpänä kuin sikiön?
Sikiön mahdollisuus elämään ei saa tuhota omaasi...entä jos niin olisikin tarkoitus?Lopettakaa jo tuo jeesustelu.
- mutta totesimpa
oletko joku jumala vai? kirjoitti:
Lopettakaa jo tuo jeesustelu.
vaan, että jos on hengenädässä valmis aborttiin niin tällöin pitää omaa henkeään tärkeämpänä kuin sikiön. Yksinkertaista.
mutta totesimpa kirjoitti:
vaan, että jos on hengenädässä valmis aborttiin niin tällöin pitää omaa henkeään tärkeämpänä kuin sikiön. Yksinkertaista.
paitsi harvemmin jää sikiökään henkiin jollei nainenkaan.. eli yhden sijaan 2 kuollutta. Ja jos sikiö selviää kohdun ulkopuolella niin ongelmaahan ei ole?
- Sisely
Alta parikymppisenä, nk. sosiaalisin syin. Maassa jossa abortin teetin, ei vain tunneta kyseistä käsitettä.
Toisen muutamia vuosia sitten, terveydellisin syin. Ja koska raskaus oli toivottu, oli, ja on edelleen, tämä keskeytys huomattavasti raskaampi päätös.
Tämän enempää en ole valmis keskustelemaan henkilökohtaisista asioistani, jokainen saa olla ihan sitä mieltä mitä huvitaa. Tämä lisäys seurattuani, kyllästymiseen asti, tuota loputonta vääntöä jota kaksi tai useampaa henkilöä käy alempana. =D- ja...
toisen niistä sosiaalisin syin ja toisen terveydellisin. Ok. Kuinka vaikea sinun oli todeta tuo asia, että teit toisen aborttisi sosiaalisin syin?
- Sisely
ja... kirjoitti:
toisen niistä sosiaalisin syin ja toisen terveydellisin. Ok. Kuinka vaikea sinun oli todeta tuo asia, että teit toisen aborttisi sosiaalisin syin?
Epäilen että tällä kysymyksellä yrität johdatella keskustelua voidaksesi lisätä vettä myllyyn eräässä toisessa keskustelussa? =D
En halua sekaantua tuohon tinkaan, ja siksipä tyydyn toteamaan ettei mielestäni kenenkään tarvitse täällä ruotia syitä valinnoilleen joita elämässään on tehnyt, jollei niin halua.
Itse kerroin syyt keskeytyksiin, koska kaksi teetätettyä aborttia kuulostaisi mielestäni pahalta, ilman pakottavia syitä jälkimmäiseen. - tehtyä
Sisely kirjoitti:
Epäilen että tällä kysymyksellä yrität johdatella keskustelua voidaksesi lisätä vettä myllyyn eräässä toisessa keskustelussa? =D
En halua sekaantua tuohon tinkaan, ja siksipä tyydyn toteamaan ettei mielestäni kenenkään tarvitse täällä ruotia syitä valinnoilleen joita elämässään on tehnyt, jollei niin halua.
Itse kerroin syyt keskeytyksiin, koska kaksi teetätettyä aborttia kuulostaisi mielestäni pahalta, ilman pakottavia syitä jälkimmäiseen.aborttia kuulostaisi pahalta... hmmm- tosiaan... Niin minustakin. Itseasiassa jo yksikin kuulostaa paljon pahemmalta kuin pakottavin terveydellisin syin tehty.
- Sisely
tehtyä kirjoitti:
aborttia kuulostaisi pahalta... hmmm- tosiaan... Niin minustakin. Itseasiassa jo yksikin kuulostaa paljon pahemmalta kuin pakottavin terveydellisin syin tehty.
Ethän vain antanut ilmaisulle "pahalta" toisenlaista merkitystä kuin minä? =D
- typeräyyyyy
ja... kirjoitti:
Niin-2 kpl.
Ja kuulun siihen sarjaan, joka silloin aikanaan alle parikymppisenä moralisoi kaikkea: mm. aborttia.
Aika usein kadun.
Ja joka päivä saan tietyllä tavalla maksaa asiasta.
Elämä oli vaan niin totaalisen sekaisin tuolloin--en olisi pystynyt antamaan/en henkisesti enkä taloudellisesti/ lapsilleni hyviä enkä edes kohtuullisia "eväitä" maailmaan.
Itsekkyyttäkin paljon pelissä. Erittäin paljon.
Masennukset ja kaikki mahdolliset käyty läpi. (ihan oikein mulle- sanois joku ja niin itsekin ajattelen).
Mutta - mustavalkoinen ajattelutapa ainakin katosi ja arvostan jokaikistä naista joka on tehnyt lapsia: se jos mikä on extreme-maailma.Ikuinen extreme-maailma, joka ei pääty koskaan.
Ehkä juuri tuo sana-ikuinen-ahdisti minua tuolloin aivan älyttömästi. - typeräyyyyy
typeräyyyyy kirjoitti:
Niin-2 kpl.
Ja kuulun siihen sarjaan, joka silloin aikanaan alle parikymppisenä moralisoi kaikkea: mm. aborttia.
Aika usein kadun.
Ja joka päivä saan tietyllä tavalla maksaa asiasta.
Elämä oli vaan niin totaalisen sekaisin tuolloin--en olisi pystynyt antamaan/en henkisesti enkä taloudellisesti/ lapsilleni hyviä enkä edes kohtuullisia "eväitä" maailmaan.
Itsekkyyttäkin paljon pelissä. Erittäin paljon.
Masennukset ja kaikki mahdolliset käyty läpi. (ihan oikein mulle- sanois joku ja niin itsekin ajattelen).
Mutta - mustavalkoinen ajattelutapa ainakin katosi ja arvostan jokaikistä naista joka on tehnyt lapsia: se jos mikä on extreme-maailma.Ikuinen extreme-maailma, joka ei pääty koskaan.
Ehkä juuri tuo sana-ikuinen-ahdisti minua tuolloin aivan älyttömästi.Tuli vahingossa tuo edellinen-alkuper.viestini johonkin väärään "ketjumuodostelmaan". Siis nimimerkki typeräyyyy on eri kuin tuo toinen, joka kertoi myös kahdesta abortistaan.
Pahoitteluni, jos tuli sekaannusta.
- tehnyt
muistaakseni kolme tai neljä, mutta en itselleni.
- villiruusu-kristalli
yhden kerran,vanhin siskoni kaksi kertaa ja kaverini yhden kerran ja emme kadu.
- nyt raskaana
viikolla 15 3 :)
- aborttipalstalla
saanko kysyä miksi? Men odotuspalstalle, sieltä saat enemmän selkääntaputtelua.
- palstalla
aborttipalstalla kirjoitti:
ei sais kirjottaa raskaana vai?! Hakeeko siis abortoijat täällä niitä selkääntaputteluja? No sen kyllä uskoo.. :D
- satua
tosiaan saa pyöriä, on onnellisesti raskaana tai ei :D
- muutamat henkilöt
minua pyytää täällä pyörimään......
- tunteeton?
yhesti, mutta nyt lähi päivinä toinen kerta tulee. harmittaa, mutta pakko. pelkään vapauden menettämistä ja uupumista, rahan meno. kerkee sitä kymmenen vuoden päästä lapsia tehdä.
- minäpä vaan!
tyypillistä että suuremmat tietäjät eivät ole edes aborttia tehneet=) Ei varmaan tarvi kirjotella että kuka=) Heh,heh te kaikkitietäväiset!
- satua
miksi niin kovin Tristaria ja Daraa arvostan :)
En tiedä, ketä sinä tarkoitat, mutta minä tarkoitan ainakin noita kahta.
He näyttävät täällä kumpikin viisauttaan, empatiakykyään ja kykyään kuunnella muita. Kumpikin nimittäin puhuu täyttä asiaa ja ottavat huomioon niin oman, yleisen kuin myös abortintekijän tai sitä harkitsevan ihmisen kannan. Sellaiset ihmiset ovat harvassa. Vaikka tosiaan molemmat ovat kokeneet myös "vastakkaisen" tilanteen eli lapsettomuuden tai kohtukuoleman.
Heitä omat koettelemukset eivät ole katkeroittaneet niin paljon, että joutuisivat sitä muihin ihmisiin purkamaan. Vaan päinvastoin he auttavat täällä muita asiaa oikeasti pähkäileviä. - oikeessa,
satua kirjoitti:
He näyttävät täällä kumpikin viisauttaan, empatiakykyään ja kykyään kuunnella muita. Kumpikin nimittäin puhuu täyttä asiaa ja ottavat huomioon niin oman, yleisen kuin myös abortintekijän tai sitä harkitsevan ihmisen kannan. Sellaiset ihmiset ovat harvassa. Vaikka tosiaan molemmat ovat kokeneet myös "vastakkaisen" tilanteen eli lapsettomuuden tai kohtukuoleman.
Heitä omat koettelemukset eivät ole katkeroittaneet niin paljon, että joutuisivat sitä muihin ihmisiin purkamaan. Vaan päinvastoin he auttavat täällä muita asiaa oikeasti pähkäileviä.äärimmäisen harva tosiaan ymmärtää abortintekijöitä eikä koskaan tekis itse niin!
- satua
oikeessa, kirjoitti:
äärimmäisen harva tosiaan ymmärtää abortintekijöitä eikä koskaan tekis itse niin!
en ihan kauheasti ylpeilisi, jos tuota ymmärtämättömyyttään haluaa kovasti hehkuttaa sellaisille ihmisille, joiden vaikeassa tilanteessa ei ole koskaan joutunut seisomaan ja ikäviä ratkaisuja tekemään.
Empaattisuus on hieno asia ja se on yksi hienoimmista ihmisyyden piirteistä. Nykyaikana varsinkin. - etteivät
satua kirjoitti:
en ihan kauheasti ylpeilisi, jos tuota ymmärtämättömyyttään haluaa kovasti hehkuttaa sellaisille ihmisille, joiden vaikeassa tilanteessa ei ole koskaan joutunut seisomaan ja ikäviä ratkaisuja tekemään.
Empaattisuus on hieno asia ja se on yksi hienoimmista ihmisyyden piirteistä. Nykyaikana varsinkin.lapsensa synnyttäneet olisi koskaan olleet vaikeissa tilanteissa tai koskaan harkinneet aborttia? Lapsensa synnyttänet ovat kuitenkin välttäneet tuon kiusauksen eivätkä ole langenneet siihen.
Usein abortin tehneiden elämä on ollut paljon helpompaa kuin niiden jotka ovat vaikeuksistaan huolimatta synnyttäneet lapsensa.
Kysymys on moraalisesta ryhdistä eikä siitä, että abortin tehneiden elämä olisi ollut jotenkin vaikeampaa. - satua
etteivät kirjoitti:
lapsensa synnyttäneet olisi koskaan olleet vaikeissa tilanteissa tai koskaan harkinneet aborttia? Lapsensa synnyttänet ovat kuitenkin välttäneet tuon kiusauksen eivätkä ole langenneet siihen.
Usein abortin tehneiden elämä on ollut paljon helpompaa kuin niiden jotka ovat vaikeuksistaan huolimatta synnyttäneet lapsensa.
Kysymys on moraalisesta ryhdistä eikä siitä, että abortin tehneiden elämä olisi ollut jotenkin vaikeampaa.tässä tapauksessa empatiakyvystä ja erilaisten ihmisten ajatusten kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Kuin myös erityisesti muiden ihmisten näkökantojen ja perusteluiden ymmärtämisestä ja hyväksymisestä, eikä vain omiensa.
Tästä on nyt kyse. Ei siitä kenen elämä kenenkin mielestä on ollut helpointa/vaikeinta. Sitähän ei voi mennä vertailemaan. - Ihan ensimmäiseksi
satua kirjoitti:
tässä tapauksessa empatiakyvystä ja erilaisten ihmisten ajatusten kuuntelemisesta ja ymmärtämisestä. Kuin myös erityisesti muiden ihmisten näkökantojen ja perusteluiden ymmärtämisestä ja hyväksymisestä, eikä vain omiensa.
Tästä on nyt kyse. Ei siitä kenen elämä kenenkin mielestä on ollut helpointa/vaikeinta. Sitähän ei voi mennä vertailemaan.abortintekijän kannattaisi myöntää, että on tehnyt väärin. Toiseksi kannattaisi järjestää elämänsä sellaiseksi, ettei toista kertaa tarvitse tehdä aborttia. Ja kolmanneksi kannattaisi kuunnella vähän sitäkin, mitä muilla on sanottavaa.
- satua
Ihan ensimmäiseksi kirjoitti:
abortintekijän kannattaisi myöntää, että on tehnyt väärin. Toiseksi kannattaisi järjestää elämänsä sellaiseksi, ettei toista kertaa tarvitse tehdä aborttia. Ja kolmanneksi kannattaisi kuunnella vähän sitäkin, mitä muilla on sanottavaa.
Ei tartte myöntää tehneensä väärin, ellei väärin koe tehneensä.
Mahdollisuuksien mukaan tulee tietenkin järjestää elämänsä sellaiseksi, ettei toista kertaa ole toivomattaan raskaana. jo ihan pelkästään oman hyvinvoinnin kannalta.
"Ja kolmanneksi kannattaisi kuunnella vähän sitäkin, mitä muilla on sanottavaa."
Se tosiaan on juuri se, mistä Daraa ja Tristaria kiittelin. Jos olet minunkin viestejäni lukenut, tietäisit minun ainakin kuunnelleen muiden puheita aika paljon, koska varmaan useammin puhun muiden näkökannoista kuin omistani. Sama muuten pätee Tristariin ja Daraankin. Jostain syystä palstan vastustajilla on useimmiten eniten ondelmia kuunnella, mitä muilla on sanottavaa ja että muillakin on oikeus mielipiteeseensä, vaikkei kyseisen vastustajan kanssa asiasta samaa mieltä olekaan. - Dara
satua kirjoitti:
Heitä omat koettelemukset eivät ole katkeroittaneet niin paljon, että joutuisivat sitä muihin ihmisiin purkamaan. Vaan päinvastoin he auttavat täällä muita asiaa oikeasti pähkäileviä.kauniista sanoistasi. Et arvaakaan kuinka ne mieltä lämmittivät :)
- olla
satua kirjoitti:
Empaattisuus on hieno asia ja se on yksi hienoimmista ihmisyyden piirteistä. Nykyaikana varsinkin.empaattinen eikä silti tarvi hyväksyä ihan kaikkee mitä joku toinen tekee!
- kun...
satua kirjoitti:
Heitä omat koettelemukset eivät ole katkeroittaneet niin paljon, että joutuisivat sitä muihin ihmisiin purkamaan. Vaan päinvastoin he auttavat täällä muita asiaa oikeasti pähkäileviä.useimpia abortinvastustajia ei suinkaan ole katkeroittanut mikään, eikä heidän elämänsä ole niin surkeaa, etteikö enää kykenisi kantamaan huolta myöskin niistä toisten ihmisten asioista- siitä kauheasta vääryydestä, jonka he aikovat tehdä omille lapsilleen ja siinä samalla myös itselleen (vaikka monet eivät sitä juuri silloin tai koskaan tajua). 'Ketä sun lapses kuolema kiinnostaa'- asenne ei sovi kaikille. Minua jaksaa surettaa vielä sinunkin lapsesi kohtalo, enkä ole niin katkeroitunut ja väsynyt elämään kuin monet niistä, joita ei kiinnosta pätkääkään toisten lasten kuolemat. Ja jotkut sanovat vielä, että itse eivät sitä omillensa tekisi... Ja ei tarvitse sanoa; puhun nyt niistä ennen syntymäänsä laillisilla viikoilla ja laillisessa abortissa tapetuista alkioista/sikiöistä, joista osa olisi tietysti jo jonkin tietyn ikäisiä syntyneitä ihmisiä, ilman tappamistaan...
- :D :D
satua kirjoitti:
Ei tartte myöntää tehneensä väärin, ellei väärin koe tehneensä.
Mahdollisuuksien mukaan tulee tietenkin järjestää elämänsä sellaiseksi, ettei toista kertaa ole toivomattaan raskaana. jo ihan pelkästään oman hyvinvoinnin kannalta.
"Ja kolmanneksi kannattaisi kuunnella vähän sitäkin, mitä muilla on sanottavaa."
Se tosiaan on juuri se, mistä Daraa ja Tristaria kiittelin. Jos olet minunkin viestejäni lukenut, tietäisit minun ainakin kuunnelleen muiden puheita aika paljon, koska varmaan useammin puhun muiden näkökannoista kuin omistani. Sama muuten pätee Tristariin ja Daraankin. Jostain syystä palstan vastustajilla on useimmiten eniten ondelmia kuunnella, mitä muilla on sanottavaa ja että muillakin on oikeus mielipiteeseensä, vaikkei kyseisen vastustajan kanssa asiasta samaa mieltä olekaan.usein vastakkaisista näkemyksistäkin- turhankin usein- kauhean solvaustulvan saattelemana. Luin tuossa jokin aika sitten kirjoitushistoriaasi, kun kiinnostuin siitä, mikä tyyppi oikein olet kiihkoinesi. Yksi asia, joka minua alkoi huvittamaan lukiessani, oli se, että suurin osa kirjoituksistasi keskittyi muiden kirjoittajien tyylien ja ilmaisutapojen haukkumiseen heidän esittämänsä asian haukkumiseen ja heidän itsensä solvaamiseen. Lopussa kuitenkin sitten usein kommentti: 'ymmärrän kuitenkin näkökantasi'. :D :D
- satua
:D :D kirjoitti:
usein vastakkaisista näkemyksistäkin- turhankin usein- kauhean solvaustulvan saattelemana. Luin tuossa jokin aika sitten kirjoitushistoriaasi, kun kiinnostuin siitä, mikä tyyppi oikein olet kiihkoinesi. Yksi asia, joka minua alkoi huvittamaan lukiessani, oli se, että suurin osa kirjoituksistasi keskittyi muiden kirjoittajien tyylien ja ilmaisutapojen haukkumiseen heidän esittämänsä asian haukkumiseen ja heidän itsensä solvaamiseen. Lopussa kuitenkin sitten usein kommentti: 'ymmärrän kuitenkin näkökantasi'. :D :D
jos haluat keskittyä minun kirjoitushistoriani katsomiseen, ole hyvä ja lue myös kommentit, joihin olen vastannut.
Tuskin löydät viestejä, joissa minä olisin aloittanut henkilökohtaisuuksiin menemiset ja toisten kantojen alentamiset.
Ikävää, jos te ette kestä omien kantojenne kritisoimista, vaan se täytyy minun "haukkumiseksi" laskea? Abortin vastustajien kantojen kritisoiminen ja niiden puutteiden esiin tuominen ei ole sallittua, vaikka minulle ja muille kannattajille tai abortia harkitseville saa sanoa mitä tahansa hävyttömyyksiä?
Älä naurata.
Minulta saa tosiaan aika nopeasti kommenttia, jos väittää omia näkemyksiään ainoana totuutena, vaikka se yleinen totuus olisi helposti joka ainoan löydettävissä. Ja vielä etenkin jos yrittää halventaa vastapuolen kantoja esim. elämän eettisen alkamisen ajankohdasta. Se on tosiaan aihe, josta eniten täällä puhun. Minä osaan lukea ja myös etsiä tietoa. JA myös perustella mielipiteeni ja väitteeni ihan niillä oikeilla tiedoilla eikä vain mutullani. Se on nähtävästi suurin rikokseni tällä palstalla :D
Jos et kestä minun kommenttejani, älä lue niitä. SE on helposti tehtävissä. Ja anna muiden puhua ihan aiheesta. Nähtävästi vain sinäkin näytät olevan kiinnostunut enemmän muista kirjoittajista kuin aiheesta puhumisesta?
- tietenkään
eikä suurin osa muistakaan naisista. Miksi kyselet tuollaisia?
- ikuisesti sureva
Toinen terveydillisistä ja alhaisesta iästä riipuvista syistä ja toinen eläntilanteen ja yksinhuoltajan roolissa elämisen vuoksi. Molemmat kerrat aivan karmea henkinen kärsimys ja ikuinen tuska sydämmessä.En tuskaani valita itse sen aiheutin mutta en missään tapauksessa lähtisi ketään tuomitsemaan jos on sellaisen päätöksen tehnyt ja toteuttanut. En kannata aborttia, se on elämän riistämistä ja olen sen tehnyt ja joidenkin mielestä murhaaja. Kyllä kyyneleeni vierivät vieläkin 10v,vuoden jälkeen kun sitä ajattelen ja olen rukoillitkin anteeksi antoa, saanko sen sitä en itse päätä. Yritän kasvattaa 3 omaa tytärtäni niin että eivät joutuisi samaa läpikäymään.Mielessäni kuvittelen että jonakin päivänä näen ne lapset taivaassa jos sinne murhamihenä pääsen.Voimia kaikille jotka joutuvat asian eteen, tiedän kuinka vaikeaa se on. Säälin niitä nuoria tyttöjä jotka tähän soppaan joutuvat...eivät tiedä että sydämmeen ja mieleen se kohta lapsesta jää ikuiseksi ajaksi vaikka epätoivoisessa tilanteessa se ei ole ensimmäisenä mielessä.
- 1977
Yhden
- Myös osa itsestä kuolee
Ei pitäisi osoittaa sormella niitä jotka käyvät läpi abortin. On olemassa tietysti pieni joukko niitäkin naisia jotka käyttävät sitä ehkäisykeinona ja sellainen ei minustakaan ole hyväksyttävää mutta se että lapsi saa alkunsa esim.raiskauksessa tai on odotettavissa todella vaikea kehitysvamma joista monet sitten johtavat myös lapsen kuolemaan tai sitten tilanne jossa nainen on tullut ehkäisyn petettyä raskaaksi eikä ole voimavaroja ottaa lasta vastaan (esim. yksinhuoltajuus tai oma sairaus tai todella nuori tyttö) Kyllä asiaa kannattaa aina miettiä ennen syyllistämistä. Vaikka alkion/sikiön kehittyminen katkaistaan kuolemaan johtavalla toimnpiteellä en usko etteikö myös naisesta kuole mukana pieni osa tässä yhteydessä. Näin kävi ainakin minulle! Kummastuttaa aina kun naisia haukutaan asian tiimoilta, mihin ne ns. täydelliset ja vastuun kantavat miehet joissakin tapuksissa häviää?Jos yhden illan tuttavuudesta meinaa elämä lisääntyä, siinä on mukana kaksi sukupuolta(luonnollisessa hedelmöittymisessä)mutta kuitenkin nainen joutuu kaikki seuraukset kantamaan...ärsyttävää!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144