Terveiset kaikille, mielipiteeseen katsomatta, vihreältä saarelta!
Olen hämmästynyt, olen samaa mieltä Päivi Räsäsen kanssa. Minusta myös mahdollisesti vammautuneen lapsen abortoinnin hyväksyminen myöhemmässä vaiheessa raskautta kuin "terveen" , lähettää vamman kanssa eläville viestin, etteivät he ole samanarvoisia muiden ihmisten kanssa.
Olenko ainoa?
Selektiivinen abortti
30
2186
Vastaukset
- Yksi vain
Monelle vammaisista tulevat mieleen iloiset down lapset. Aina tilanne ei ole näin hyvä ja on tapauksia, joissa abortti on lapsen kannalta ehdottomasti parempi vaihtoehto. Toisena vaihtoehtona on monissa vammoissa varma ja kivulias kuolema pian kovia tuskia aiheuttavan syntymän jälkeen.
http://www.kantipuronline.com/photos/homepage/bizzare.jpg- Sisely
Mutta perustan mielipiteeni käsitykseeni että vaikeat vammat voidaan havaita jo ennen kuin 20. raskausviikko päättyy. Siis raskaus voitaisiin keskeyttää ihan "normaalin" keskeytyksen aikarajoissa. Korjaa toki jos olen väärässä!
Lapsen vamman hyväksyminen raskaudenkeskeytyksen syyksi on mielestäni ihan paikallaan, vanhemmuus on raskasta, erikoislapsen vanhemmuus on vielä raskaampaa. Vaikeasti vammautuneen sikiön (mikä olikaan se vamman laatu jossa suurin osa päästä puuttuu?) abortointi taas on rinnastettavissa eutanasiaan, eikä mielestäni sitä pitäisi sekoittaa ollenkaan aborttikeskusteluun. - Tristar
Sisely kirjoitti:
Mutta perustan mielipiteeni käsitykseeni että vaikeat vammat voidaan havaita jo ennen kuin 20. raskausviikko päättyy. Siis raskaus voitaisiin keskeyttää ihan "normaalin" keskeytyksen aikarajoissa. Korjaa toki jos olen väärässä!
Lapsen vamman hyväksyminen raskaudenkeskeytyksen syyksi on mielestäni ihan paikallaan, vanhemmuus on raskasta, erikoislapsen vanhemmuus on vielä raskaampaa. Vaikeasti vammautuneen sikiön (mikä olikaan se vamman laatu jossa suurin osa päästä puuttuu?) abortointi taas on rinnastettavissa eutanasiaan, eikä mielestäni sitä pitäisi sekoittaa ollenkaan aborttikeskusteluun.Vammaiset ja terveet, miehet ja naiset, lapset ja aikuiset. Eriarvoisia kaikki käytännössä, vaikka periaatteen pitäisi olla "tasa-arvo". Toisaalta, se on realismia. Enkä sano että se pitäisikään hyväksyä!
Toisaalta vammaisen lapsen abortointi-oikeus ei ole automaattinen vaan tapauskohtaisesti käsiteltävä (periaatteessa) asia.
En osaa snaoa olenko samaa vai eri mieltä tässä aiheessa. Kieltämättä eriarvoinen kuva siitä tulee, että terveen ja vammaisen abortointirajat ovat eri, toisaalta se on pelkästään realistista vanhempien ja yhteiskunnan kannalta. Vaikka ihmistä ei saisi mitata rahassa, on fakta että vaikeavammaisen ihmisen osalta yhteiskunnan rahallinen panos (joka on aina jostain muusta pois) On monta kertaa suurempi.
On hirveä vaikeaa tasapainoilla periaatteen, ideaalin ja realismin kohtauspisteessä. Jonnekin suuntaan täytyy aina kallistua.
*** Sisely kirjoitti:
Lapsen vamman hyväksyminen raskaudenkeskeytyksen syyksi on mielestäni ihan paikallaan, vanhemmuus on raskasta, erikoislapsen vanhemmuus on vielä raskaampaa. Vaikeasti vammautuneen sikiön (mikä olikaan se vamman laatu jossa suurin osa päästä puuttuu?) abortointi taas on rinnastettavissa eutanasiaan, eikä mielestäni sitä pitäisi sekoittaa ollenkaan aborttikeskusteluun.Ne on niitä ainoita tapauksia jossa abortin voidaan ajatella olevan lapsen parhaaksi (armomurha), jos on vakavasti sairas ja tulisi kärsimään koko lyhyen elämänsä.
Päästä puolet puuttuminen oli enkefalia tms. Tuskallisuudesta en siinä tapauksessa tiedä? Kuitenkin sellainen ihminen on kai periaatteessa ikänsä "aivokuollut" eikä elä kauaa? Toinen esimerkki/video tulee mieleen jossa vastasyntyneen iho repeili tuskllisesti eri puolilta ja oli kuurosokeakin. Näissä tapauksissa ymmärtäisin abortin, tosin en tiedä pystyisinkö itse silloinkaan tekemään vai olisiko parempi antaa luonnon hoitaa homma puolestani.. vaikee tilanne, kun lapsen kärsimyksestäkin voisi tulla omantunnon tuskia! :(- Dara
Sisely kirjoitti:
Lapsen vamman hyväksyminen raskaudenkeskeytyksen syyksi on mielestäni ihan paikallaan, vanhemmuus on raskasta, erikoislapsen vanhemmuus on vielä raskaampaa. Vaikeasti vammautuneen sikiön (mikä olikaan se vamman laatu jossa suurin osa päästä puuttuu?) abortointi taas on rinnastettavissa eutanasiaan, eikä mielestäni sitä pitäisi sekoittaa ollenkaan aborttikeskusteluun.Olen itsekin ymmärtänyt, että 24 viikon raja sikiödiagnostisin syin on alunperin laadittu aikana, jolloin tietoja sikiön vammaisuudesta ei välttämättä ns. normaalirajojen sisällä voinut saada. Käsittääkseni myös tilanne on nyt lääketieteen kehityksen myötä toinen, joten olisin itsekin valmis laskemaan abortin viimeistä takarajaa esim. viikolle 20.
Viimeisenä abortin rajapyykkinä itse pitäisin sitä, jolloin sikiö voisi selvitä kohdun ulkopuolellakin. Sen jälkeen en enää soisi abortteja tehtävän, ellei ole todellakin varmasta kuolemasta kyse tms. Jotenkin tuntuu kummalliselta ajatus, että lievät Down-tapaukset lasketaan samaan nippuun niiden todellakin vakavien vammojen kanssa, ja että lievä Down voidaan keskeyttää raskausviikoilla, jolloin jo hengissäselviämisen mahdollisuuksiakin olisi. - ...
aavausva kirjoitti:
Ne on niitä ainoita tapauksia jossa abortin voidaan ajatella olevan lapsen parhaaksi (armomurha), jos on vakavasti sairas ja tulisi kärsimään koko lyhyen elämänsä.
Päästä puolet puuttuminen oli enkefalia tms. Tuskallisuudesta en siinä tapauksessa tiedä? Kuitenkin sellainen ihminen on kai periaatteessa ikänsä "aivokuollut" eikä elä kauaa? Toinen esimerkki/video tulee mieleen jossa vastasyntyneen iho repeili tuskllisesti eri puolilta ja oli kuurosokeakin. Näissä tapauksissa ymmärtäisin abortin, tosin en tiedä pystyisinkö itse silloinkaan tekemään vai olisiko parempi antaa luonnon hoitaa homma puolestani.. vaikee tilanne, kun lapsen kärsimyksestäkin voisi tulla omantunnon tuskia! :("lapsen kärsimyksestäkin voisi tulla omantunnon tuskia!"
Voisi? Voisi?! Silmät meinasi tippua tuota lukiessa. Tää on musta yks asia, mitä en itse ymmärrä näissä keskusteluissa. Tyyliin 'en voisi abortoida vaikka niin ja näin paha vamma' ja sitten ollaan niin kovasti (syntymättömien) lasten etuuksia ajamassa. Itse en pysty näkemään tätä muuta kuin itsekkyyteenä ja vaikeiden päätösten välttelynä (josta abortintekijöitä aina syytetään). En ikinä, ikinä, milloinkaan voisi synnyttää lasta, jolla puuttuu puolet aivoista ja antaa hänen kärsiä yhtään sen enemmän kuin on ollut jo tarve.
Onko tää joku jumalan tahto/hurmos vai mikä, joka saa ihmiset ajattelemaan että oli parempi saada elää viikko kärsimyksessä kuin tulla abortoiduksi pari kuukautta aiemmin? Kärsimällä pääsee taivaaseen? - voida keskeyttää
Sisely kirjoitti:
Lapsen vamman hyväksyminen raskaudenkeskeytyksen syyksi on mielestäni ihan paikallaan, vanhemmuus on raskasta, erikoislapsen vanhemmuus on vielä raskaampaa. Vaikeasti vammautuneen sikiön (mikä olikaan se vamman laatu jossa suurin osa päästä puuttuu?) abortointi taas on rinnastettavissa eutanasiaan, eikä mielestäni sitä pitäisi sekoittaa ollenkaan aborttikeskusteluun."normaaleissa" aikarajoissa. Rakenneultrassahan ne vaikeat rakenneviat nähdään jos jossakin nähdään ennen syntymää. Ultra tehdään joskus 18.-19. viikolla, jos siinä on jotain kummaa, pitää yleensä tehdä jatkotutkimuksia, kromosominäytteet jne. Ellei sitten ole ilmiselvä tapaus kuten että aivot puuttuvat. Kromosomitutkimuksen tekemisessä ja tuloksissa menee jonkin aikaa. Sen avulla pystyy sitten usein sanomaan, onko niin vaikea vamma, että ei olisi elinkelpoinen tai kuolisi ekana vuonna tms. Mun kaveri joutui tekemään abortin 22. viikolla juuri kromosomitutkimuksen tuloksen tultua, oli niin vaikea kromosomihäiriö ettei olisi ollut elinkelpoinen.
- Dara
voida keskeyttää kirjoitti:
"normaaleissa" aikarajoissa. Rakenneultrassahan ne vaikeat rakenneviat nähdään jos jossakin nähdään ennen syntymää. Ultra tehdään joskus 18.-19. viikolla, jos siinä on jotain kummaa, pitää yleensä tehdä jatkotutkimuksia, kromosominäytteet jne. Ellei sitten ole ilmiselvä tapaus kuten että aivot puuttuvat. Kromosomitutkimuksen tekemisessä ja tuloksissa menee jonkin aikaa. Sen avulla pystyy sitten usein sanomaan, onko niin vaikea vamma, että ei olisi elinkelpoinen tai kuolisi ekana vuonna tms. Mun kaveri joutui tekemään abortin 22. viikolla juuri kromosomitutkimuksen tuloksen tultua, oli niin vaikea kromosomihäiriö ettei olisi ollut elinkelpoinen.
No niin, minäkin olin siis käsittänyt väärin. Hyväksyn toki abortin 20 rv myöhemminkin, jos sitä ennen ei saada riittäviä tietoja sikiön vammasta.
- Sisely
voida keskeyttää kirjoitti:
"normaaleissa" aikarajoissa. Rakenneultrassahan ne vaikeat rakenneviat nähdään jos jossakin nähdään ennen syntymää. Ultra tehdään joskus 18.-19. viikolla, jos siinä on jotain kummaa, pitää yleensä tehdä jatkotutkimuksia, kromosominäytteet jne. Ellei sitten ole ilmiselvä tapaus kuten että aivot puuttuvat. Kromosomitutkimuksen tekemisessä ja tuloksissa menee jonkin aikaa. Sen avulla pystyy sitten usein sanomaan, onko niin vaikea vamma, että ei olisi elinkelpoinen tai kuolisi ekana vuonna tms. Mun kaveri joutui tekemään abortin 22. viikolla juuri kromosomitutkimuksen tuloksen tultua, oli niin vaikea kromosomihäiriö ettei olisi ollut elinkelpoinen.
Rakenneultra tehdään tosiaan yleensä 18.-19. raskausviikolla, mutta olen edelleen käsityksessä että se on vain vakiintunut käytäntö, ja nykytekniikalla ultra ja mahdollisesti tarvittavat jatkotutkimukset voitaisiin tehdä myös aikaisemmin. Lapsivesi ym. näytteet voidaan ainakin ottaa jo viikon 15. jälkeen.
Täytynee vielä jatkaa selvittelyä ennen vakaan mielipiteen muodostumista.. =D - konditionaali..
Sisely kirjoitti:
Rakenneultra tehdään tosiaan yleensä 18.-19. raskausviikolla, mutta olen edelleen käsityksessä että se on vain vakiintunut käytäntö, ja nykytekniikalla ultra ja mahdollisesti tarvittavat jatkotutkimukset voitaisiin tehdä myös aikaisemmin. Lapsivesi ym. näytteet voidaan ainakin ottaa jo viikon 15. jälkeen.
Täytynee vielä jatkaa selvittelyä ennen vakaan mielipiteen muodostumista.. =DToki voisi tutkimuksia tehdä aikaisemmin ja vaikka kuinka paljon. Useimmat raskaudet kuitenkin etenevät normaalisti, joten neuvoloissa tuskin on standardina tutkia kaikkien sikiöiden/vauvojen kromosomistoja yms.. Eli valitettavasti vammat huomataan monesti melko myöhäisessäkin vaiheessa. Toisin sanoen turha laittaa mitään takarajaa. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä jotka tekevät virheitä, ja vaikkeivät tekisikään, aina ei voi pelata varman päälle.. Jos koskaan.
- Nainen1981
Täysin samaa mieltä. Itse olen raskaana ja kuulun riskiryhmään, että olisi joku kromosomihäiriö, oli hieman turvotusta niskapoimussa.. Tulokset saan viikon päästä, toivon todella, että kaikki olisi kunnossa, mutta vaikkei olisikaan, ei aio silti abortoida. Minusta se olisi raukkamainen teko sillä kaikella on tapana järjestyä, Aion elää sen kanssa mitä minulle on annettu.. olen nyt rv 17, joten ei todellakaan abortti ole mikään vaihtoehto, eikä minulle henk. koht. ole ikinä ollutkaan, missään tilanteessa.
- Toivotaan parasta
Tuo ei välttämättä tarkoita, että olisi jotain hälyttävää. Odota rauhassa, minä ainakin toivon, että saat mieltä huojentavia uutisia. Olen myös samoilla linjoilla abortin suhteen. Olisin valmis vammaiseen lapseen.
- minäkin,
Toivotaan parasta kirjoitti:
Tuo ei välttämättä tarkoita, että olisi jotain hälyttävää. Odota rauhassa, minä ainakin toivon, että saat mieltä huojentavia uutisia. Olen myös samoilla linjoilla abortin suhteen. Olisin valmis vammaiseen lapseen.
mutta kun ei näytä tulevan edes raskaaksikaan! Täytyy sanoa että vaikka ennen tätäkin olen vastustanu abortteja niin viha ja inho abortintekijöitä kohtaan on yltynyt sitä mukaa mitä kauemmin on menny (nyt 2 vuotta!). Haukkukaa vaikka katkeraksi mahoksi mutta jos elämä ois yhtäänkään reilua niin yksikään lapsensa tappanut ei tulis enää ikinä raskaaks, ja sitä suosivillekin sais olla ihan h***vetin vaikeeta!!!
- Ymmärrän täysin
minäkin, kirjoitti:
mutta kun ei näytä tulevan edes raskaaksikaan! Täytyy sanoa että vaikka ennen tätäkin olen vastustanu abortteja niin viha ja inho abortintekijöitä kohtaan on yltynyt sitä mukaa mitä kauemmin on menny (nyt 2 vuotta!). Haukkukaa vaikka katkeraksi mahoksi mutta jos elämä ois yhtäänkään reilua niin yksikään lapsensa tappanut ei tulis enää ikinä raskaaks, ja sitä suosivillekin sais olla ihan h***vetin vaikeeta!!!
Täysin ymmärrettävää. Oletko sen ikäinen, että voisit ajatella lapsettomuushoitoja,kaikilla se raskaus ei ala, vaikka ei olisi ehkäissyt aikoihin.
- ei myöskään
Ymmärrän täysin kirjoitti:
Täysin ymmärrettävää. Oletko sen ikäinen, että voisit ajatella lapsettomuushoitoja,kaikilla se raskaus ei ala, vaikka ei olisi ehkäissyt aikoihin.
ole varaa lähteä kalliisiin ronkkimisiin, eikä halua sellaseen nöyryytykseen mut ei sellaset (suurin osa) tajua olla tyytyväisiä joille se tulee tosta vaan ihan ilmaseks ja normaalisti!!
- Tristar
ei myöskään kirjoitti:
ole varaa lähteä kalliisiin ronkkimisiin, eikä halua sellaseen nöyryytykseen mut ei sellaset (suurin osa) tajua olla tyytyväisiä joille se tulee tosta vaan ihan ilmaseks ja normaalisti!!
Rauhoituhan nyt hetkeksi. Voin vakuuttaa että ne jtoka alpsen saavat toivotusta ja luonnollisin konstein, tajuavat kyllä hyvin kirkkaasti miten hieo asia se on. Ja ne jotka tulevat raskaaksi ei-toivotusti, toivovat aivan taatusti enemmän kuin mitään muuta ettei sitä olisi koskaan tapahtunut.
Joku raja sille katkeruudellekin, ihminen. Oletko tosiaan jo siinä pisteessä että saat iloa muiden kärsimykseestä ja toivot sitä heille vielä lisääkin?
*** - tota..
Tristar kirjoitti:
Rauhoituhan nyt hetkeksi. Voin vakuuttaa että ne jtoka alpsen saavat toivotusta ja luonnollisin konstein, tajuavat kyllä hyvin kirkkaasti miten hieo asia se on. Ja ne jotka tulevat raskaaksi ei-toivotusti, toivovat aivan taatusti enemmän kuin mitään muuta ettei sitä olisi koskaan tapahtunut.
Joku raja sille katkeruudellekin, ihminen. Oletko tosiaan jo siinä pisteessä että saat iloa muiden kärsimykseestä ja toivot sitä heille vielä lisääkin?
***eihän sitä tietenkään voi millään ymmärtää kun ei oo ite kokenu!! Niin sitä vaan jokkut leuhkii kuinka tullaan paksuksi jo miehen näkemisestäkin! Voi v...u!!!
- Dara
En tiedä muistatko, mutta keskustelin sinun kanssasi taannoin tällä palstalla abortista, uskonnosta, lapsettomuudesta yms. Se keskustelu oli minusta kiva a ja asiallista ajatustenvaihtoa. Silloin kannoit huolta lapsettomuudesta, ja siitä mahtaako raskaus kohdallasi toteutua.
Haluan vain sanoa, että ilahduin todella kun nyt luin raskaudestasi. Toivon sinulle ja koko perheellesi sydämestäni oikein paljon onnea. Ja erityisesti lykkyä pyttyyn sille pikkuiselle masuasukillesi! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :) - Tristar
tota.. kirjoitti:
eihän sitä tietenkään voi millään ymmärtää kun ei oo ite kokenu!! Niin sitä vaan jokkut leuhkii kuinka tullaan paksuksi jo miehen näkemisestäkin! Voi v...u!!!
Joillekin käy parempi tuuri kuin toisille. Sille joka on tullut raskaaksi tahtomattaa, lapsettomuudesta puhuminen voi olla samanlainen kateuden aihe kuin raskaus on toiselle.
Lapsettomuuden täyttä tuskaa ei voi tuntea joku joka ei siinä tilanteessa ole ollut, sen sijaan on hyvin helppoa Ymmärtää se tuska, varsinkin jos lapsia jo on. Kuvitella mitä olisi jos niitä rakkaita ei olisikaan saanut, tuottaa takuulla ymmärtämystä riittämiin.
Jokaisella on oamt vaikeutensa ja vastoinkäymisensä, fiksu ihminen ei jää niistä katkeroitumaan van tekee jotain asian eteen. Tuleen ei pidä jäädä makaamaan.
*** - Nainen1981
Dara kirjoitti:
En tiedä muistatko, mutta keskustelin sinun kanssasi taannoin tällä palstalla abortista, uskonnosta, lapsettomuudesta yms. Se keskustelu oli minusta kiva a ja asiallista ajatustenvaihtoa. Silloin kannoit huolta lapsettomuudesta, ja siitä mahtaako raskaus kohdallasi toteutua.
Haluan vain sanoa, että ilahduin todella kun nyt luin raskaudestasi. Toivon sinulle ja koko perheellesi sydämestäni oikein paljon onnea. Ja erityisesti lykkyä pyttyyn sille pikkuiselle masuasukillesi! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :)Muistan hyvin.. siitä taitaa olla kohta jo vuosi aikaa.. en ole joutanut oleskelemaan näillä palstoilla, kun on ollut niin paljon muita hommia kesken..
Kiireideni keskellä en ehtinyt enää stressaamaan asiasta ja niinpä se raskaus alkoi, kun sitä vähiten odotin..:D Se, kuinka kovasti toivoin lasta ja kuukausia kului tuloksetta, ajoi minut pelkäämään, ettenkö ikinä voisi saada lasta ja nyt olen onnellinen, kun se vihdoin tapahtui. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Nyt pikkasen huolta aiheuttaa tuo turvotus. Viikon päästä olen senkin suhteen jo viisaampi.
Kiitos ystävällisistä sanoistasi. Minua ilahdutti kovasti viestisi..:) - Nainen1981
minäkin, kirjoitti:
Itku melkein pääsi, kun luin viestisi. Nuo tunteet ovat minullekin niin tuttuja. Olen samoilla linjoilla kanssasi abortista ja olen sen taannoin tuonut kärkkäästi esillekin tällä palstalla. Ei sille vaan voi mitään, että katkeruus vie voiton. En syyllistä sua, vaan sympatiani ovat täysin puolellasi. On niin väärin, että lasta kovasti toivovat, eivät sitä saa ja samaan aikaan jossakin kylmästi vain tapetaan se pieni ihmisen alku. En voi muuten sinua auttaa kuin toivottaa vaan jaksamista ja toivon syvästi, että raskaus kohdallasi olisi mahdollinen. Se saattaa alkaa, kun vähiten sitä odotat. Oletko kokeillut niitä teroluteja ja mitä ne toiset oli.. oisko niistä apua? Tsemppiä sulle ja koeta jaksaa jotenkin..
- Nainen1981
Dara kirjoitti:
Haluan vain sanoa, että ilahduin todella kun nyt luin raskaudestasi. Toivon sinulle ja koko perheellesi sydämestäni oikein paljon onnea. Ja erityisesti lykkyä pyttyyn sille pikkuiselle masuasukillesi! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin :)että soitti äitiyspoliklinikalta äsken mulle tulokset, kun olivat tulleet.. ihan normaalit arvot eli kaikki kunnossa. Lisäksi sain tietää, että tyttö tulossa..:)
- satua
Nainen1981 kirjoitti:
että soitti äitiyspoliklinikalta äsken mulle tulokset, kun olivat tulleet.. ihan normaalit arvot eli kaikki kunnossa. Lisäksi sain tietää, että tyttö tulossa..:)
Ei sinällään, etteikö ilmankin olisi voinut onnitella, mutta kyllähän terveen lapsen kanssa elämä on yleisesti helpompaa.
Onnea teille tytöstänne! :D - Dara
Nainen1981 kirjoitti:
että soitti äitiyspoliklinikalta äsken mulle tulokset, kun olivat tulleet.. ihan normaalit arvot eli kaikki kunnossa. Lisäksi sain tietää, että tyttö tulossa..:)
Olet varmasti todella helpottunut :)
Oikein paljon onnea sinulle ja pienelle tyttärellesi! - Tristar
Nainen1981 kirjoitti:
EI voi ku virnistää onnellisesti ja toivottaa hurjasti onnea tuloksista. Terveydestä JA tytöstä.
Tytöissä on se hyvä puoli ettei vaippaa vaihtaessa tarvitse sateenvarjoa. (sille joka ei tajunnut; pieni vauva pissaa herkästi kun vaippa otetaan pois. Pojilla se suihku suuntautuu vaipanvaihtajaan, tytöillä laskee alustalle. Jälkimmäisen jäljiltä ei tarvitse pestä puolta huonetta)
Iso onnentoivotus ja hukan tahatonta riemunhihkuntaa.
*** - Nainen1981
Tristar kirjoitti:
EI voi ku virnistää onnellisesti ja toivottaa hurjasti onnea tuloksista. Terveydestä JA tytöstä.
Tytöissä on se hyvä puoli ettei vaippaa vaihtaessa tarvitse sateenvarjoa. (sille joka ei tajunnut; pieni vauva pissaa herkästi kun vaippa otetaan pois. Pojilla se suihku suuntautuu vaipanvaihtajaan, tytöillä laskee alustalle. Jälkimmäisen jäljiltä ei tarvitse pestä puolta huonetta)
Iso onnentoivotus ja hukan tahatonta riemunhihkuntaa.
***Mä kyllä tajusin heti..:D Mulla on pikkuveli niin kokemusta on tuostakin..
Itkuhan siinä tietenkin pääsi, kun kuulin, että kaikki on kunnossa ja terve tyttö tulossa. Olisin ollut pojastakin kiitollinen. Nyt pääsen mekkoja ostelemaan..:)
- myöskin
seuraavanlainen asenne, mikä täälläkin hyvin on nähtävissä; terveen lapsen antaminen adoptioon on epäitsekäs ja hieno teko, mutta näin ei enää olekkaan vammaisen lapsen kohdalla.
Aina sanotaan, että lapsen voi antaa pois abortin sijasta, mutta jos kysyt, että entäs jos onkin vammainen niin eikös aleta heti biologisen vanhemman vastuusta puhumaan, mutta aborttiakaan ei missään tapauksessa saa tehdä(jos siis unohdamme nämä "kuoleman"vammaiset)- voi antaa adoptioon
Adoptioon antaminen ei ole mikään "epäitsekäs teko". Joskus se vain on välttämätöntä, jos ei voi itse pitää lastaan. Mahdollinen vammaisuus ei vaikuta asiaan mitään. Voi kuitenkin olla, että vammaiselle on vaikeampi löytää ottovanhemmat. Ottovanhemmiksi haluavat haluavat nimittäin valita sen lapsen, jonka ottavat. Vammaiset lapset eivät ole suosittuja.
- minä juuri
voi antaa adoptioon kirjoitti:
Adoptioon antaminen ei ole mikään "epäitsekäs teko". Joskus se vain on välttämätöntä, jos ei voi itse pitää lastaan. Mahdollinen vammaisuus ei vaikuta asiaan mitään. Voi kuitenkin olla, että vammaiselle on vaikeampi löytää ottovanhemmat. Ottovanhemmiksi haluavat haluavat nimittäin valita sen lapsen, jonka ottavat. Vammaiset lapset eivät ole suosittuja.
tarkoitin. Että jos suurin osa adoptiovanhemmista haluaa "valita" itselleen terveen lapsen niin tällöin vammaisia ei arvosteta ja haluta niin paljon kuin terveitä. Missä tasa-arvo?
Tottakai vammaisen voi antaa pois kuten terveenkin. Vetosin vaan ihan siihen kun jos joku täällä abortin on tehnyt tai tekemässä niin heti adotiota ollaan tunkemassa vaihtoehdoksi, koska joku senkin lapsen haluaisi ja lapsella oikeus elää, mutta kun kysyt, että entäs jos on vamma niin juu tällöinkin on lapsella oikeus elää, mutta lapsen pois anto olisikin laiskan ja mukavuudenhaluisen ihmisen teko. Viesti on siis suora; vammaisen lapsen odottaja ei saisi tehdä aborttia, mutta eipä moni olisi vastaankaan sitä lasta valmis ottamaan. - sanottuna
minä juuri kirjoitti:
tarkoitin. Että jos suurin osa adoptiovanhemmista haluaa "valita" itselleen terveen lapsen niin tällöin vammaisia ei arvosteta ja haluta niin paljon kuin terveitä. Missä tasa-arvo?
Tottakai vammaisen voi antaa pois kuten terveenkin. Vetosin vaan ihan siihen kun jos joku täällä abortin on tehnyt tai tekemässä niin heti adotiota ollaan tunkemassa vaihtoehdoksi, koska joku senkin lapsen haluaisi ja lapsella oikeus elää, mutta kun kysyt, että entäs jos on vamma niin juu tällöinkin on lapsella oikeus elää, mutta lapsen pois anto olisikin laiskan ja mukavuudenhaluisen ihmisen teko. Viesti on siis suora; vammaisen lapsen odottaja ei saisi tehdä aborttia, mutta eipä moni olisi vastaankaan sitä lasta valmis ottamaan.Ihmisten asenteet ovat kaksinaismoralistisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394953Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6724188Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162067MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401878- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671461OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 911164
- 941144