Syntymäpäivät

Pannassa??

Olen kuullut että jehovan todistajat eivät pidä syntymäpäiviä. Onko kuulemallani mitään perää ja jos on niin minkä vuoksi syntymäpäiviä ei voi jehovantodistajana viettää?

17

2431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi...

Synttärit on kiellettyjä. Tämä perustuu siihen että raamatussa synttäreitä viettivät vain pakanat ja eräissä synttäribileissä katkaistiin pää!

• tuo kohta

raamatusta minulle, jotta voin lukea sen kohdan.

• kohdat.
        tuo kohta kirjoitti:

raamatusta minulle, jotta voin lukea sen kohdan.

"On mielenkiintoista huomata, että vaikka VT-seura kieltää yksittäisen ihmisen juhlinnan kohteena olemisen (syntymäpäivät), se ei tuomitse kahden ihmisen juhlinnan kohteena olemista (vuotuisen hääpäivän vietto)".
        LÄHDE: VALAISIJAN SIVUT

"Syntymäpäivät: Raamatussa puhutaan vain kaksista syntymäpäiväjuhlista, ja niitä viettivät ihmiset, jotka eivät palvoneet Jehovaa (1. Mooseksen kirja 40:20–22; Markus 6:21, 22, 24–27). Varhaiskristityt eivät viettäneet syntymäpäiviä. Tapa viettää niitä juontuu muinaisista vääristä uskonnoista. Tosi kristityt antavat lahjoja ja nauttivat toistensa seurasta muina aikoina vuoden mittaan."
        LÄHDE: JEHOVAN TODISTAJIEN SIVUT

• vaikka viettävät
        kohdat. kirjoitti:

"On mielenkiintoista huomata, että vaikka VT-seura kieltää yksittäisen ihmisen juhlinnan kohteena olemisen (syntymäpäivät), se ei tuomitse kahden ihmisen juhlinnan kohteena olemista (vuotuisen hääpäivän vietto)".

"Syntymäpäivät: Raamatussa puhutaan vain kaksista syntymäpäiväjuhlista, ja niitä viettivät ihmiset, jotka eivät palvoneet Jehovaa (1. Mooseksen kirja 40:20–22; Markus 6:21, 22, 24–27). Varhaiskristityt eivät viettäneet syntymäpäiviä. Tapa viettää niitä juontuu muinaisista vääristä uskonnoista. Tosi kristityt antavat lahjoja ja nauttivat toistensa seurasta muina aikoina vuoden mittaan."

Eihän noissa raamatun kohdissa ole alkuunkaan kyse siitä etteikö syntymäpäiviä saisi viettää!
        Missä se siellä kielletään?

Ihmiset kyllä keksivät kaikenmaailman juttuja tukeakseen omaa tarinaa vaikka minkälaisista yhteyksistä...samanlaisia kaikki lahkot ja uskot yms.

• mahdollista?
        vaikka viettävät kirjoitti:

Eihän noissa raamatun kohdissa ole alkuunkaan kyse siitä etteikö syntymäpäiviä saisi viettää!

Ihmiset kyllä keksivät kaikenmaailman juttuja tukeakseen omaa tarinaa vaikka minkälaisista yhteyksistä...samanlaisia kaikki lahkot ja uskot yms.

Olisiko mahdollista, että JT:jilla olisi oikeus olla viettämättä jos niin haluavat? Et sinäkään taida viettää hanukaa?

”Vaikka antiikin kansat olivatkin tottuneet viettämään syntymän vuosipäiviä, aluksi kristityt paheksuivat sellaista”, sanoo historioitsija William S. Walsh ja jatkaa lainaamalla aihetta käsitteleviä varhaiskristittyjen kirjoituksia: ”Niinpä Origenes 3. Mooseksen kirjan 12:2:een perustuvassa saarnassa vakuuttaa kuulijoilleen, että ’ei voida tietää, että kukaan pyhimyksistä olisi koskaan juhlinut syntymäpäiväänsä tai riemuinnut päivänä jona hänen poikansa tai tyttärensä syntyi. Mutta syntiset riemuitsevat ja pitävät hauskaa tällaisina päivinä.’” – Curiosities of Popular Customs

• mahdollista? kirjoitti:

Olisiko mahdollista, että JT:jilla olisi oikeus olla viettämättä jos niin haluavat? Et sinäkään taida viettää hanukaa?

”Vaikka antiikin kansat olivatkin tottuneet viettämään syntymän vuosipäiviä, aluksi kristityt paheksuivat sellaista”, sanoo historioitsija William S. Walsh ja jatkaa lainaamalla aihetta käsitteleviä varhaiskristittyjen kirjoituksia: ”Niinpä Origenes 3. Mooseksen kirjan 12:2:een perustuvassa saarnassa vakuuttaa kuulijoilleen, että ’ei voida tietää, että kukaan pyhimyksistä olisi koskaan juhlinut syntymäpäiväänsä tai riemuinnut päivänä jona hänen poikansa tai tyttärensä syntyi. Mutta syntiset riemuitsevat ja pitävät hauskaa tällaisina päivinä.’” – Curiosities of Popular Customs

Uudesta Testamentista Kolossalaiskirje 2.16.
        Mitä apostoli Paavali opettaa juhlien vietosta.
        Vt-seurallako raamattu ylin ohjenuora? Hmmmmmmmm...

• salaisuus?
        kohdat. kirjoitti:

voi olla nykyään juhlinnan kohde, koska on kyseessä yhteiskunnan yläluokan kohteesta. Takuu varmasti juhliin kutsu tulee srk napajäsenistölle, mutta ei tietenkään niille, jotka tyytyvät Vt seura oppeihin...

• ,,,,,,,,,,,
        MarkkuP kirjoitti:

Uudesta Testamentista Kolossalaiskirje 2.16.
        Mitä apostoli Paavali opettaa juhlien vietosta.
        Vt-seurallako raamattu ylin ohjenuora? Hmmmmmmmm...

Raamatun tuntemuksesi on yllättävän ohutta. Jae jatkuu: "jotka vain ovat tulevaisten varjo".

Millä tavoin jokin pakanallinen juhla olisi ollut tulevaisten varjo? Paavali viittasi mooseksen lain aikaisiin juutalaisiin juhliin.

• neitoni
        vaikka viettävät kirjoitti:

Käskeny tai ees pyytäny viettämään hänen syntymäjuhlaa? Koska sillä ei ollu merkitystä,se ois muuten ilmaistu raamatus mut Jeesuksen kuolinpäivän tietää koko maapallo,silloin kuolemallaan Jeesus lunasti ihmiskunnan ja suoritti tehtävänsä loppuun asti.Vain kristikunta keksi tuon syntymäpäivän asemaansa pönkittääkseen

• neitoni
        salaisuus? kirjoitti:

voi olla nykyään juhlinnan kohde, koska on kyseessä yhteiskunnan yläluokan kohteesta. Takuu varmasti juhliin kutsu tulee srk napajäsenistölle, mutta ei tietenkään niille, jotka tyytyvät Vt seura oppeihin...

tosi kamala tai katkera ihminen.Olin yksinhuoltaja ku poikani kirjoitti yo,ja lahjoja tuli,oli varakas,kierrosvalvojilta,joilla ei sitä paljo oo,tienraivaajilta ja kuka halus mun poikaa muistaa,et oo kiltti lopeta tuo luokittelu !!!

• ,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Raamatun tuntemuksesi on yllättävän ohutta. Jae jatkuu: "jotka vain ovat tulevaisten varjo".

Millä tavoin jokin pakanallinen juhla olisi ollut tulevaisten varjo? Paavali viittasi mooseksen lain aikaisiin juutalaisiin juhliin.

Vanha liitto ei ollut enää voimassa. Apostoli kehoittaa uskovia päinvastoin iloitsemaan Kristuksen voiton johdosta. Maalliset juhlat ovat tosin "vain tulevaisten varjo" kuten apostoli kirjoittaa.
        "älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta":kol 2:16
        Ei mikään syntymäpäivä tai juhla siis ole synnillistä jos ne hartaudella tai sopivaisuudella vietetään.
        Pakanatavoista puheenollen; Jehovan todistajat viettävät muistonviettoansa ja laskevat sen ajankohdan KUUKALENTERIN mukaan. Kuukalenterin kehittivät muinaiset sumerit ja egyptiläiset, jotka palvoivat EPÄJUMALIA kuten aurinkoa, kuuta tahi tähtiä. Miksi tämä tapa ei itsessään ole EPÄJUMALANPALVELUSTA??

• Nauconum
        neitoni kirjoitti:

tosi kamala tai katkera ihminen.Olin yksinhuoltaja ku poikani kirjoitti yo,ja lahjoja tuli,oli varakas,kierrosvalvojilta,joilla ei sitä paljo oo,tienraivaajilta ja kuka halus mun poikaa muistaa,et oo kiltti lopeta tuo luokittelu !!!

Vastustajaksi alkaneet ex-Jt:t ovat tekemisillään ja sydämmellään tehneet itsestään Luopioita. Suurin Luopio on Saatana Panettelija. Ilmestyskirjaa lukiessamme huomaamme, miksi Saatana Panettelija on SUUREN SUUTTUMUKSEN VALLASSA. Hän on katkera, sillä hän on tullut tietämään olevansa hävinneiden puolella, ja heillä on nyt enää tosi vähän aikaa.

• voisi
        neitoni kirjoitti:

keskustella nimittelemättä toisia.
        Kerronpa nyt Sinulle oman osani.
        Olen nk. "maailmallinen", en ole, enkä tule, enkä
        ole ollut JT. Vanhempani olivat ja veljeni ovat
        JT:a. Kaikki minun kolme lastani kirjoittivat yo, kukin ajallaan (kuitenkin joitain vuosia
        sitten). Eipä ole kukaan omaisistani onnitelleet
        lapsiani, saati sitten antaneet lahjoja. Se on
        sitä "lähimmäisen rakkautta" joka kohdistuu vain
        JT:n, ei edes omiin lapsenlapsiin. Mutta ethän
        Sinä voi tätä uskoa, vai kuinka?

• neitoni
        voisi kirjoitti:

keskustella nimittelemättä toisia.
        Kerronpa nyt Sinulle oman osani.
        Olen nk. "maailmallinen", en ole, enkä tule, enkä
        ole ollut JT. Vanhempani olivat ja veljeni ovat
        JT:a. Kaikki minun kolme lastani kirjoittivat yo, kukin ajallaan (kuitenkin joitain vuosia
        sitten). Eipä ole kukaan omaisistani onnitelleet
        lapsiani, saati sitten antaneet lahjoja. Se on
        sitä "lähimmäisen rakkautta" joka kohdistuu vain
        JT:n, ei edes omiin lapsenlapsiin. Mutta ethän
        Sinä voi tätä uskoa, vai kuinka?

mutta ei meidän seurakunnan jäseneet aatellu etteikö ois poikaani muistaneet.Hän oli JT,minä en eli en voinu järjestää juhlia,mut he kaikki toi meidän kotiovelle kukat,lahjakortit ja omat muistamisensa.
        Ja vielä ku poikani muutti ulkomaille,he kysyivät osoitetta sinne et saavat kirjottaa.Ja jos aatellaan kuinka paljon täällä toisia nimitellään,ehkä en oo minä se eka

• öööö.
        MarkkuP kirjoitti:

Vanha liitto ei ollut enää voimassa. Apostoli kehoittaa uskovia päinvastoin iloitsemaan Kristuksen voiton johdosta. Maalliset juhlat ovat tosin "vain tulevaisten varjo" kuten apostoli kirjoittaa.
        "älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta":kol 2:16
        Ei mikään syntymäpäivä tai juhla siis ole synnillistä jos ne hartaudella tai sopivaisuudella vietetään.
        Pakanatavoista puheenollen; Jehovan todistajat viettävät muistonviettoansa ja laskevat sen ajankohdan KUUKALENTERIN mukaan. Kuukalenterin kehittivät muinaiset sumerit ja egyptiläiset, jotka palvoivat EPÄJUMALIA kuten aurinkoa, kuuta tahi tähtiä. Miksi tämä tapa ei itsessään ole EPÄJUMALANPALVELUSTA??

>>>Ei mikään syntymäpäivä tai juhla siis ole synnillistä jos ne hartaudella tai sopivaisuudella vietetään

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

mutta ei meidän seurakunnan jäseneet aatellu etteikö ois poikaani muistaneet.Hän oli JT,minä en eli en voinu järjestää juhlia,mut he kaikki toi meidän kotiovelle kukat,lahjakortit ja omat muistamisensa.
        Ja vielä ku poikani muutti ulkomaille,he kysyivät osoitetta sinne et saavat kirjottaa.Ja jos aatellaan kuinka paljon täällä toisia nimitellään,ehkä en oo minä se eka

omalle pojallesi......en nyt oikein hiffaa???

• salaisuus?
        neitoni kirjoitti:

Jos kiinnitän huomion Jt opin ja elämäntavan ristiriitaan, niin miten sen kuittaat katkeruudella??
        >Saattahan olla minun Jt nuoruudessani ollut koulukielteisyys on jättänyt joitakin negatiivisia asioita mieleeni- mahdollisesti.
        >Muuten, kiikutetaanko kaikille koulunsa päättäneille Jt lahjoja koulutuksesta riippumatta vai pelkästään ylioppilaille..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7425
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5374
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      255
      4544
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4465
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3237
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2656
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2338
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2302
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      49
      2252
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2164
    Aihe