Seurakuntaan takaisin pyrkivän henkilön katumusharjoitteista ja sen ajallisesta kestosta on jonkun verran keskustelua ketjussa "Mistä. kiinnostunut". Ennen kaikkea tuon käytännön raamatullisuus on kyseenalaistettu. No niinhän siinä kävi, että jotta käytäntöön saataisiin raamatun tuki, on raamattua sovellettava ja tulkittava 'oikealla tavalla'. Tuollainenhan on tuttua eittämättä kaikissa uskonsuunnissa, että raamatusta haetaan omien tarkoitusperien oikeuttamiseen sopivia kohtia.
Miten asiaa sitten käsitellään seurakunnan vanhimmille tarkoitetussa kirjassa "Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan", kohdassa "Takaisin ottaminen"?
Kohdassa annetaan tulkintatavasta riippuen 45-50 neuvoa tai käskyä kuinka _mahdollinen_ takaisin ottaminen seurakuntaan vt-seuran mukaan tapahtuu. Raamatunpaikkoja tukemaan näitä neuvoja ja käskyjä annetaan jopa viidessä kohtaa.
Onko seurakunnan edessä suoritettu, keskimäärin puolesta vuodesta vuoteen kestävä katumusharjoittelu palstalaisten mielestä raamatulla _selvästi_ perusteltavissa?
Katumusharjoitteet
48
1612
Vastaukset
- sorvailtu.
>>>Onko seurakunnan edessä suoritettu
- juttu-
Edellisissä ketjuissa tulikin jo selvästi esille että raamatussa määrätty karttaminen ei pääty erottamiseen.
Näinhän se on. Lisäksi vaaditaan katumuksen osoittavia tekoja, sekin tuli aiemmasta viestist selville. Kyllä tämä katumis ja karttamisoppi sittenkin vaikuttaa raamatulliselta. Ainakin raamattua on sovellettu ihan oikein.
Kuinka pitkää koeaikaa vaikkapa erotetulle pedofiilille tiuku esittäisi?
Tosihan se on, ettei vääryyttä tehnyttä voi ottaa samantien takaisin. >>Taas piti tarkoitushakuisesti kirjoitella. Lausehan on kuvakieltä ja sorvailtu antamaan käsityksen kuin takaisin tulija istuisi seurakunnan edessä näytillä.
Jaa-a, monikohan asian ymmärsi noin. Takerrut epäolelliseen.
>>Vuoden takaisintulo aika on selkeästi yläkanttiin, enkä heti muista niin pitkää.
Siksi puhuinkin keskiarvosta, en suinkaan niin että vuoden katumusharjoitteet olisivat välttämättä yleisin vaihtoehto. Tarkoitushakuinen kirjoittelusi on kannaltasi sääli, sinusta voisi olla parempaankin.
>>Kuinka pitkää koeaikaa vaikkapa erotetulle pedofiilille tiuku esittäisi?
Varmasti pidempää mitä vt-seura. Se onkin jännä juttu, että pedofiili ja normi pelimies voi saada saman mittaisen katumusharjoitusohjelman.
>>Edellisissä ketjuissa tulikin jo selvästi esille että raamatussa määrätty karttaminen ei pääty erottamiseen.
Siitä ei ollut edelleenkään kyse. Joku sinua täytyy viirata kun asiassa et pysy sitten millään. Ei vaikka mainitsisi sivuraiteille menemisestä sen sata kertaa.- mikäs mättää?
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Taas piti tarkoitushakuisesti kirjoitella. Lausehan on kuvakieltä ja sorvailtu antamaan käsityksen kuin takaisin tulija istuisi seurakunnan edessä näytillä.
Jaa-a, monikohan asian ymmärsi noin. Takerrut epäolelliseen.
>>Vuoden takaisintulo aika on selkeästi yläkanttiin, enkä heti muista niin pitkää.
Siksi puhuinkin keskiarvosta, en suinkaan niin että vuoden katumusharjoitteet olisivat välttämättä yleisin vaihtoehto. Tarkoitushakuinen kirjoittelusi on kannaltasi sääli, sinusta voisi olla parempaankin.
>>Kuinka pitkää koeaikaa vaikkapa erotetulle pedofiilille tiuku esittäisi?
Varmasti pidempää mitä vt-seura. Se onkin jännä juttu, että pedofiili ja normi pelimies voi saada saman mittaisen katumusharjoitusohjelman.
>>Edellisissä ketjuissa tulikin jo selvästi esille että raamatussa määrätty karttaminen ei pääty erottamiseen.
Siitä ei ollut edelleenkään kyse. Joku sinua täytyy viirata kun asiassa et pysy sitten millään. Ei vaikka mainitsisi sivuraiteille menemisestä sen sata kertaa.>>>Varmasti pidempää mitä vt-seura.
mikäs mättää? kirjoitti:
>>>Varmasti pidempää mitä vt-seura.
>>No, nyt yhtäkkiä koeaika onkin sovelias, jopa liian lyhyt. Eihän ajalle ole varsinaista kattoa, että mistä moinen rinnastus fiilarin ja pelimiehen kesken?
Tarkoituksenani oli muistuttaa vt-seuran politiikasta, jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta, jolloin tuli aihetta kysellä tuollaisen loogisuutta. En toisaalta yllättynyt, että takerruit noihin muutamiin sanoihini ja unohdit taas sen mistä itseasiassa oli kyse.
Sovitaanko niin, että palaat asiaan kun osaat keskustella rehellisesti ja muita keskustelijoita kunnioittaen. Keskustelutyylisi perustuu sivuunvetämiseen, eikä sellaisesta ole keskustelun hedelmällisyyden kannalta mitään hyötyä. Toki siihenhän sinä pyritkin - tyrehdyttämään kiusalliset keskustelut keskittymällä epäolennaisuuksiin.- kitise.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>No, nyt yhtäkkiä koeaika onkin sovelias, jopa liian lyhyt. Eihän ajalle ole varsinaista kattoa, että mistä moinen rinnastus fiilarin ja pelimiehen kesken?
Tarkoituksenani oli muistuttaa vt-seuran politiikasta, jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta, jolloin tuli aihetta kysellä tuollaisen loogisuutta. En toisaalta yllättynyt, että takerruit noihin muutamiin sanoihini ja unohdit taas sen mistä itseasiassa oli kyse.
Sovitaanko niin, että palaat asiaan kun osaat keskustella rehellisesti ja muita keskustelijoita kunnioittaen. Keskustelutyylisi perustuu sivuunvetämiseen, eikä sellaisesta ole keskustelun hedelmällisyyden kannalta mitään hyötyä. Toki siihenhän sinä pyritkin - tyrehdyttämään kiusalliset keskustelut keskittymällä epäolennaisuuksiin.>>>jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta
- tulkinta.
kitise. kirjoitti:
>>>jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta
Miksi katumusharjoituksiin liittyy nyöryyttämistä? Eikö yksi ratkaisu olisi, että jos henkilö kertoo katuvansa, niin hänet otettaisiin hyvin vastaan seurakuntaan ja keskusteltaisiin hänen kanssa normaaliin tapaan. Vasta kun aikaa on mennyt tarpeeksi, hänet liittettäisiin uudestaan JT seurakuntaan. Voihan katumusta "suorittaa" muutenkin kuin tervehtiumis ja puhumiskieltojen avulla. Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
tulkinta. kirjoitti:
Miksi katumusharjoituksiin liittyy nyöryyttämistä? Eikö yksi ratkaisu olisi, että jos henkilö kertoo katuvansa, niin hänet otettaisiin hyvin vastaan seurakuntaan ja keskusteltaisiin hänen kanssa normaaliin tapaan. Vasta kun aikaa on mennyt tarpeeksi, hänet liittettäisiin uudestaan JT seurakuntaan. Voihan katumusta "suorittaa" muutenkin kuin tervehtiumis ja puhumiskieltojen avulla. Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
>>Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa. Sehän se siellä taustalla vt-seuralla kummittelee, kiristämällä sosiaalisilla suhteilla vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin inhimillisyydellä ja ihmisoikeuksien julistuksen kunnioittamisella. Toimiihan tuo jonkun verran vieläkin, mutta netti on vienyt tuosta sen parhaan terän. Sitä kun ei tarvitse enää kokea olevansa yksin asiansa kanssa, niin enää ei suostuta niin helposti lahkon kiristyksen uhriksi.
Seurakunnan edessä nöyristely rikkoo mm. ihmisoikeuksien julistuksen sanomaa, jonka pitäisi koskea kaikkia ihmisiä. Vt-seura vähät välittää inhimillisyydestä, vaan yrittää kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin kiristää jäsenensä pysymään seurakunnissa. Lahkoille tyypillistä toimintaa, joten sinänsä se ei herätä ihmetystä.- neitoni
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa. Sehän se siellä taustalla vt-seuralla kummittelee, kiristämällä sosiaalisilla suhteilla vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin inhimillisyydellä ja ihmisoikeuksien julistuksen kunnioittamisella. Toimiihan tuo jonkun verran vieläkin, mutta netti on vienyt tuosta sen parhaan terän. Sitä kun ei tarvitse enää kokea olevansa yksin asiansa kanssa, niin enää ei suostuta niin helposti lahkon kiristyksen uhriksi.
Seurakunnan edessä nöyristely rikkoo mm. ihmisoikeuksien julistuksen sanomaa, jonka pitäisi koskea kaikkia ihmisiä. Vt-seura vähät välittää inhimillisyydestä, vaan yrittää kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin kiristää jäsenensä pysymään seurakunnissa. Lahkoille tyypillistä toimintaa, joten sinänsä se ei herätä ihmetystä.koko ajan puhut vt-seurasta,mikset sano suoraan et kymmenis paikois raamattua Jehova käskee olemaan erossa joka luopuu uskostaan,sanopa se
neitoni kirjoitti:
koko ajan puhut vt-seurasta,mikset sano suoraan et kymmenis paikois raamattua Jehova käskee olemaan erossa joka luopuu uskostaan,sanopa se
>>Mitä sä Tiuku koko ajan puhut vt-seurasta
Kos-ka se on vas-tuus-sa sen o-mis-ta o-pe-tuk-sis-ta.
>>mikset sano suoraan et kymmenis paikois raamattua Jehova käskee olemaan erossa joka luopuu uskostaan,sanopa se
Me emme nyt puhu karttamisesta, vaan katumusharjoitteista.- raamatun kanssa
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Mitä sä Tiuku koko ajan puhut vt-seurasta
Kos-ka se on vas-tuus-sa sen o-mis-ta o-pe-tuk-sis-ta.
>>mikset sano suoraan et kymmenis paikois raamattua Jehova käskee olemaan erossa joka luopuu uskostaan,sanopa se
Me emme nyt puhu karttamisesta, vaan katumusharjoitteista.>>>Me emme nyt puhu karttamisesta
- nyt ole
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa. Sehän se siellä taustalla vt-seuralla kummittelee, kiristämällä sosiaalisilla suhteilla vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin inhimillisyydellä ja ihmisoikeuksien julistuksen kunnioittamisella. Toimiihan tuo jonkun verran vieläkin, mutta netti on vienyt tuosta sen parhaan terän. Sitä kun ei tarvitse enää kokea olevansa yksin asiansa kanssa, niin enää ei suostuta niin helposti lahkon kiristyksen uhriksi.
Seurakunnan edessä nöyristely rikkoo mm. ihmisoikeuksien julistuksen sanomaa, jonka pitäisi koskea kaikkia ihmisiä. Vt-seura vähät välittää inhimillisyydestä, vaan yrittää kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin kiristää jäsenensä pysymään seurakunnissa. Lahkoille tyypillistä toimintaa, joten sinänsä se ei herätä ihmetystä.>>>vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin
raamatun kanssa kirjoitti:
>>>Me emme nyt puhu karttamisesta
>>Itse asiaan sanon, että muuaman kuukauden takaisin paluu on yhdistyksien oikeus määritellä itse millaisella käytänöllä erotettu saa palata.
Itse sanon tähän asiaan, että pelleksikö haluat itsesi käsitettävän? Sen verran monta kertaa olet jankannut tätä, jolla ei ole mitään tekemistä raamatullisuuden kanssa.
>>Korinttilaiskirjassa mainittu mies oli ollut katuva jo pidempään, koska Paavali kirjoitti heille, että seurakunta voisi uudistaa suhteensa katuvaan mieheen. Tuon ajan postinkulku huomioon ottaen mistään pikaisesta paluusta ei ollut kyse.
a) Kohta ei kerro sanallakaan, että katumusharjoitteet olisi suoritettu seurakunnan edessä. b) Kaverin synti taisi olla jotain toista luokkaa kuin esmes säynävän vetäminen.
>>Jos seurakunnassa olisi toimittu kuten Tiuku väitää, mitään tähän viittaavaa kirjeenvaihtoa ei olisi esillä.
Jos seurakunnassa olisi tarpeellista toimia kuten fger ja vt-seura väittävät, siitä olisi olemassa selvästi mustaa valkoisella, ei rivien välissä.
>>Poika matkusti KAUKAISEEN maahan. Kun hän siellä katui menettelyään hän kääntyi ja teki katumukseen sopvia tekoja matkustamala vaivalloisen matkan kaukaisesta maasta takaisin isänsä luo. Matkustaminen tuolloin oli vaivalloista ja vaati lisäksi suurta nöyryyttä.
Matkustaminen vaati nöyryyttä? Kaikenlaisia höpöhöpö juttuja sinä jaksatkin suoltaa. Tuhlaajapojalla ei ollut juuri vaihtoehtoja. Eikö tämä ollut nimenomaan tuhlaillut varansa ja päätti suunnata himaan, kun vaihtoehto olisi ollut jotain huomattavasti haastavampaa.
Jos yrität esittää, että matkustaminen kuvasi tuossa katumusharjoitteita ja nöyristelyä seurakunnan edessä, niin tämä on juuri sitä omiin tarkoituksiin tulkitsemista, joka on aina vaarallista.nyt ole kirjoitti:
>>>vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin
>>Mitekäs se palaajia lisäisi? Jos erotetun kanssa ei olla tekemisissä ja välitön jäsenyys sen jälkeen, sehän paluuta varmaankin lisäisi.
Ymmärrän hämmentyneisyytesi. Kakkulasi ovat vt-seuran määräämässä asennossa, eikä niiden läpi ole helppo nähdä todellisuutta - varsinkaan jos ei löydy edes halua.
>>En oikein ymmärrä, sinä väität koeajan olevan sen vuoksi, että sillä jotenkin kiristettäisiin jotain.
Yksi funktio on eittämättä kiristäminen sosiaalisilla suhteilla. Vt-seuran mielenhallinnan alaisuudessa oleva ihminen tekee miltei mitä tahansa, että saa takaisin mahdollisesti kaikki sosiaaliset suhteensa. Kyllä vt-seura tämän tietää. Ei se turhanpäiten käskytä jäseniään hankkimaan sosiaalisia suhteita vain järjestön sisältä. Tässä on vt-seuran strategian yksi tilipäivistä.- 0987
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Mitekäs se palaajia lisäisi? Jos erotetun kanssa ei olla tekemisissä ja välitön jäsenyys sen jälkeen, sehän paluuta varmaankin lisäisi.
Ymmärrän hämmentyneisyytesi. Kakkulasi ovat vt-seuran määräämässä asennossa, eikä niiden läpi ole helppo nähdä todellisuutta - varsinkaan jos ei löydy edes halua.
>>En oikein ymmärrä, sinä väität koeajan olevan sen vuoksi, että sillä jotenkin kiristettäisiin jotain.
Yksi funktio on eittämättä kiristäminen sosiaalisilla suhteilla. Vt-seuran mielenhallinnan alaisuudessa oleva ihminen tekee miltei mitä tahansa, että saa takaisin mahdollisesti kaikki sosiaaliset suhteensa. Kyllä vt-seura tämän tietää. Ei se turhanpäiten käskytä jäseniään hankkimaan sosiaalisia suhteita vain järjestön sisältä. Tässä on vt-seuran strategian yksi tilipäivistä.Tottahan se on. Itse tulin takaisin järjestöön juuri tuon kiristämisen takia, jotta voisin olla sukulaisteni kanssa tekemisissä jälleen ja vanhempani rauhoittuisivat.Serkkuni roikkuu samasta syystä. Elää ihan mitten sattuu, oli avoliitossakin yms. Nyt satunnaisia suhteita (tosin sitä ei tiedetä). Voi kuitenkin osallistua suvun juhliin ja käydä kylässä ja häntä tervehditään. minä joka hölmö menin tunnustamaan tekoni jouduin pannaan, josta siis selvinnyt takaisin.
- kouraan.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Itse asiaan sanon, että muuaman kuukauden takaisin paluu on yhdistyksien oikeus määritellä itse millaisella käytänöllä erotettu saa palata.
Itse sanon tähän asiaan, että pelleksikö haluat itsesi käsitettävän? Sen verran monta kertaa olet jankannut tätä, jolla ei ole mitään tekemistä raamatullisuuden kanssa.
>>Korinttilaiskirjassa mainittu mies oli ollut katuva jo pidempään, koska Paavali kirjoitti heille, että seurakunta voisi uudistaa suhteensa katuvaan mieheen. Tuon ajan postinkulku huomioon ottaen mistään pikaisesta paluusta ei ollut kyse.
a) Kohta ei kerro sanallakaan, että katumusharjoitteet olisi suoritettu seurakunnan edessä. b) Kaverin synti taisi olla jotain toista luokkaa kuin esmes säynävän vetäminen.
>>Jos seurakunnassa olisi toimittu kuten Tiuku väitää, mitään tähän viittaavaa kirjeenvaihtoa ei olisi esillä.
Jos seurakunnassa olisi tarpeellista toimia kuten fger ja vt-seura väittävät, siitä olisi olemassa selvästi mustaa valkoisella, ei rivien välissä.
>>Poika matkusti KAUKAISEEN maahan. Kun hän siellä katui menettelyään hän kääntyi ja teki katumukseen sopvia tekoja matkustamala vaivalloisen matkan kaukaisesta maasta takaisin isänsä luo. Matkustaminen tuolloin oli vaivalloista ja vaati lisäksi suurta nöyryyttä.
Matkustaminen vaati nöyryyttä? Kaikenlaisia höpöhöpö juttuja sinä jaksatkin suoltaa. Tuhlaajapojalla ei ollut juuri vaihtoehtoja. Eikö tämä ollut nimenomaan tuhlaillut varansa ja päätti suunnata himaan, kun vaihtoehto olisi ollut jotain huomattavasti haastavampaa.
Jos yrität esittää, että matkustaminen kuvasi tuossa katumusharjoitteita ja nöyristelyä seurakunnan edessä, niin tämä on juuri sitä omiin tarkoituksiin tulkitsemista, joka on aina vaarallista.>>>a) Kohta ei kerro sanallakaan, että katumusharjoitteet olisi suoritettu seurakunnan edessä. b) Kaverin synti taisi olla jotain toista luokkaa kuin esmes säynävän vetäminen>Jos seurakunnassa olisi tarpeellista toimia kuten>Matkustaminen vaati nöyryyttä? Kaikenlaisia höpöhöpö juttuja sinä jaksatkin suoltaa. Tuhlaajapojalla ei ollut juuri vaihtoehtoja.
- aiheeseen.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Mitekäs se palaajia lisäisi? Jos erotetun kanssa ei olla tekemisissä ja välitön jäsenyys sen jälkeen, sehän paluuta varmaankin lisäisi.
Ymmärrän hämmentyneisyytesi. Kakkulasi ovat vt-seuran määräämässä asennossa, eikä niiden läpi ole helppo nähdä todellisuutta - varsinkaan jos ei löydy edes halua.
>>En oikein ymmärrä, sinä väität koeajan olevan sen vuoksi, että sillä jotenkin kiristettäisiin jotain.
Yksi funktio on eittämättä kiristäminen sosiaalisilla suhteilla. Vt-seuran mielenhallinnan alaisuudessa oleva ihminen tekee miltei mitä tahansa, että saa takaisin mahdollisesti kaikki sosiaaliset suhteensa. Kyllä vt-seura tämän tietää. Ei se turhanpäiten käskytä jäseniään hankkimaan sosiaalisia suhteita vain järjestön sisältä. Tässä on vt-seuran strategian yksi tilipäivistä.Eikös tässä sovittu ettei käsitellä raamatussa määrättya karttamista? Miten pidennetty paluuaika lisäisi mielestäsi palaajia? Tämänhän esitit käytännön syyksi.
- ei hätää
0987 kirjoitti:
Tottahan se on. Itse tulin takaisin järjestöön juuri tuon kiristämisen takia, jotta voisin olla sukulaisteni kanssa tekemisissä jälleen ja vanhempani rauhoittuisivat.Serkkuni roikkuu samasta syystä. Elää ihan mitten sattuu, oli avoliitossakin yms. Nyt satunnaisia suhteita (tosin sitä ei tiedetä). Voi kuitenkin osallistua suvun juhliin ja käydä kylässä ja häntä tervehditään. minä joka hölmö menin tunnustamaan tekoni jouduin pannaan, josta siis selvinnyt takaisin.
Eiköhän se serkkusikin ajanmittaan kenkää saa.
aiheeseen. kirjoitti:
Eikös tässä sovittu ettei käsitellä raamatussa määrättya karttamista? Miten pidennetty paluuaika lisäisi mielestäsi palaajia? Tämänhän esitit käytännön syyksi.
>>Eikös tässä sovittu ettei käsitellä raamatussa määrättya karttamista? Miten pidennetty paluuaika lisäisi mielestäsi palaajia? Tämänhän esitit käytännön syyksi.
Kun kerta ei riitä, pistetään toinen kerta samaan hintaan:
">>Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa. Sehän se siellä taustalla vt-seuralla kummittelee, kiristämällä sosiaalisilla suhteilla vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin inhimillisyydellä ja ihmisoikeuksien julistuksen kunnioittamisella. Toimiihan tuo jonkun verran vieläkin, mutta netti on vienyt tuosta sen parhaan terän. Sitä kun ei tarvitse enää kokea olevansa yksin asiansa kanssa, niin enää ei suostuta niin helposti lahkon kiristyksen uhriksi."
Katumusharjoitteissa kiristetään sosiaalisilla suhteilla siinä missä karttamisessa kokonaisuudessaankin.kouraan. kirjoitti:
>>>a) Kohta ei kerro sanallakaan, että katumusharjoitteet olisi suoritettu seurakunnan edessä. b) Kaverin synti taisi olla jotain toista luokkaa kuin esmes säynävän vetäminen>Jos seurakunnassa olisi tarpeellista toimia kuten>Matkustaminen vaati nöyryyttä? Kaikenlaisia höpöhöpö juttuja sinä jaksatkin suoltaa. Tuhlaajapojalla ei ollut juuri vaihtoehtoja.
>>Taasko yrität tuota "edessä" sana kikkailua luodaksesi mielikuviin hieman extraa. Oli edessä tai takana, selvästi palaaja oli seurakunnan tiedossa kun siitä oli Paavalillekin tiedotettu. Kun erotetun kanssa ei oltu tekemisissä, jää päättelylle sijaa.
Miksi en käyttäisi sitä sanaa mikä kuvaa parhaiten tuota karttamisharjoitetta ja sen käytännön suorittamista?
Se että palaaja on seurakunnan tiedossa, ei tarkoita että palaajaa tulee noyryyttää seurakunnan edessä ennalta määräämättömän ajan. Se on tulkinta, omat tarkoitusperät motivaattorina.
>>Kristillisen seurakunnan toimintaa ei enää säätänyt yksityiskohtainen laki kuten ennen, vaan sitä ohjasi UT:n puolella esitetyt periaatteet joka sovellettiin käytäntöön.
Tällä kirjainjonolla sinä et saa raamattuun sellaista mitä siellä ei ole.
>>Pitkän matkan tekeminen vaati nöyryyttä.Sen nyt voi kuka tahansa itsensä tilanteeseen kuvitteleva tunnustaa, paitsi Tiuku.
Jos kaikkien muiden ihmisten mielestä pitkän matkan tekeminen on sama asia kuin seurakunnan edessä suoritettu katumusharjoittelu, niin myönnän auliisti olevani väärässä.
>>Poika ei voinut laskea sen varaan, että hänet otetaan takaisin. Hän ainoastaan esitti nöyrän pyynön.
Joka riitti sellaisenaan. Ei sekuntiakaan katumusharjoitteita.- vielä.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Eikös tässä sovittu ettei käsitellä raamatussa määrättya karttamista? Miten pidennetty paluuaika lisäisi mielestäsi palaajia? Tämänhän esitit käytännön syyksi.
Kun kerta ei riitä, pistetään toinen kerta samaan hintaan:
">>Ei kenenkään katumiseen vaikuta se, ettei kukaan suostu puhumaan.
Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa. Sehän se siellä taustalla vt-seuralla kummittelee, kiristämällä sosiaalisilla suhteilla vt-seura uskoo saavansa 'paluumuuttajia' enemmän kuin inhimillisyydellä ja ihmisoikeuksien julistuksen kunnioittamisella. Toimiihan tuo jonkun verran vieläkin, mutta netti on vienyt tuosta sen parhaan terän. Sitä kun ei tarvitse enää kokea olevansa yksin asiansa kanssa, niin enää ei suostuta niin helposti lahkon kiristyksen uhriksi."
Katumusharjoitteissa kiristetään sosiaalisilla suhteilla siinä missä karttamisessa kokonaisuudessaankin.>>>Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa.
- kuluessa.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Taasko yrität tuota "edessä" sana kikkailua luodaksesi mielikuviin hieman extraa. Oli edessä tai takana, selvästi palaaja oli seurakunnan tiedossa kun siitä oli Paavalillekin tiedotettu. Kun erotetun kanssa ei oltu tekemisissä, jää päättelylle sijaa.
Miksi en käyttäisi sitä sanaa mikä kuvaa parhaiten tuota karttamisharjoitetta ja sen käytännön suorittamista?
Se että palaaja on seurakunnan tiedossa, ei tarkoita että palaajaa tulee noyryyttää seurakunnan edessä ennalta määräämättömän ajan. Se on tulkinta, omat tarkoitusperät motivaattorina.
>>Kristillisen seurakunnan toimintaa ei enää säätänyt yksityiskohtainen laki kuten ennen, vaan sitä ohjasi UT:n puolella esitetyt periaatteet joka sovellettiin käytäntöön.
Tällä kirjainjonolla sinä et saa raamattuun sellaista mitä siellä ei ole.
>>Pitkän matkan tekeminen vaati nöyryyttä.Sen nyt voi kuka tahansa itsensä tilanteeseen kuvitteleva tunnustaa, paitsi Tiuku.
Jos kaikkien muiden ihmisten mielestä pitkän matkan tekeminen on sama asia kuin seurakunnan edessä suoritettu katumusharjoittelu, niin myönnän auliisti olevani väärässä.
>>Poika ei voinut laskea sen varaan, että hänet otetaan takaisin. Hän ainoastaan esitti nöyrän pyynön.
Joka riitti sellaisenaan. Ei sekuntiakaan katumusharjoitteita.Kyllä katuvaisena tehty paluu pitkän matkan takaa voidaan nähdä katumukseen sopivana tekona. Muutenhan hän ei olisi matkaan lähtenyt. Ei ole oletettavaa, että kysymyksessä oli maailman ainut mahdollinen työpaikka.
Itseasiassa VT:n puolellakin on juuri tämä sama periaate ennemmin käytössä. Silloin syntiin hairahtunut oli lain edessä sastainen eikä vaikka esitti uhrin, saanut täyttä asemaa seurakunnan edessä kuin tiettyjen aikojen kuluttua.
Esim.laissa sanottiin: ”Joka koskee kuolleen ihmisen ruumiiseen, kenen hyvänsä, olkoon saastainen seitsemän päivää. kuluessa. kirjoitti:
Kyllä katuvaisena tehty paluu pitkän matkan takaa voidaan nähdä katumukseen sopivana tekona. Muutenhan hän ei olisi matkaan lähtenyt. Ei ole oletettavaa, että kysymyksessä oli maailman ainut mahdollinen työpaikka.
Itseasiassa VT:n puolellakin on juuri tämä sama periaate ennemmin käytössä. Silloin syntiin hairahtunut oli lain edessä sastainen eikä vaikka esitti uhrin, saanut täyttä asemaa seurakunnan edessä kuin tiettyjen aikojen kuluttua.
Esim.laissa sanottiin: ”Joka koskee kuolleen ihmisen ruumiiseen, kenen hyvänsä, olkoon saastainen seitsemän päivää.>>Itseasiassa VT:n puolellakin on juuri tämä sama periaate ennemmin käytössä.
>>Esim.laissa sanottiin: ”Joka koskee kuolleen ihmisen ruumiiseen, kenen hyvänsä, olkoon saastainen seitsemän päivää.
Näin sitä jälleen haetaan raamatusta jakeita tukemaan omia harhoja. Tiesitkö, että noin mielikuvituksellinen tulkinta antaa mahdollisuuden löytää raamatusta miltei mitä tahansa?vielä. kirjoitti:
>>>Ei vaikuta ei, mutta takaisinmatelemiseen saattaa vaikuttaa.
>>Juu, riippuu millainen asenne palaajalla on. Ylpeälle se on nöyryyttävää ja hän jättää palaamatta.
Niin no, onhan se eräillekin lähi-idän kavereille kunnia tehdä itsemurhaisku. Todellisuudessa eläville tuollainen on järkyttävää. Samasta asiasta on kyse vt-seuran toimintatavoissa. Täällä todellisuudessa niitä osataan katsoa niin kuin ne ovat. Kultit saavat aikaan vapaaehtoista sokeutta, jota sinäkin toteutat parhaimmillaan. Olen pahoillani puolestasi.
>>Mutta ylpeyshän olikin raamatun tuomitsema pahe.
Ei taida painaa missään kun sinulta kysytään mitkä ovat jehovantodistajuuden huonoimmat puolet, tai että missä vt-seura menee mielestäsi metsään. Ylpeydeltäsi et kykene näihin kysymyksiin vastaamaan rehellisesti, vaikka päässäsi jyskyttää muun muassa vuoden 1914 epäraamatullisuus.- keskustelua seuraava
kitise. kirjoitti:
>>>jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta
Millaiseen tehtävään seurakunnassanne otetaan takaisin aikaisemmin erotettu pedofiili?
Pedofilia ei koskaan parane, joten ko. henkilöä täytyy pitää silmällä, eikä häntä saa päästää toistamaan tekojaan.
Hän ei tunne olevansa rikollinen.
Onko muita syita erottamiseen ja takaisin pääsyyn? Tuntuu oudolta, että nyt puhutan ainoastaan pedofiileistä! - vanhaan.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Itseasiassa VT:n puolellakin on juuri tämä sama periaate ennemmin käytössä.
>>Esim.laissa sanottiin: ”Joka koskee kuolleen ihmisen ruumiiseen, kenen hyvänsä, olkoon saastainen seitsemän päivää.
Näin sitä jälleen haetaan raamatusta jakeita tukemaan omia harhoja. Tiesitkö, että noin mielikuvituksellinen tulkinta antaa mahdollisuuden löytää raamatusta miltei mitä tahansa?Kuule, kyllä ne oli sukua noille Mooseksen lain alla eläneille, usko pois. Joten ne oli tottunu siihen, ettei munattuaan heti kaikki ollutkaan okei, vaan kaikkeen sotkuun liittyi tietty tuumaus paussi.
Sen verran Jeesuksen aikana lakin tuli lievää, että ennen vanhaan juutalaiset erottivat seurakunnasta kivittämällä. Siinä oli katumukset kerralla suoritettu. - pulssisi.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Juu, riippuu millainen asenne palaajalla on. Ylpeälle se on nöyryyttävää ja hän jättää palaamatta.
Niin no, onhan se eräillekin lähi-idän kavereille kunnia tehdä itsemurhaisku. Todellisuudessa eläville tuollainen on järkyttävää. Samasta asiasta on kyse vt-seuran toimintatavoissa. Täällä todellisuudessa niitä osataan katsoa niin kuin ne ovat. Kultit saavat aikaan vapaaehtoista sokeutta, jota sinäkin toteutat parhaimmillaan. Olen pahoillani puolestasi.
>>Mutta ylpeyshän olikin raamatun tuomitsema pahe.
Ei taida painaa missään kun sinulta kysytään mitkä ovat jehovantodistajuuden huonoimmat puolet, tai että missä vt-seura menee mielestäsi metsään. Ylpeydeltäsi et kykene näihin kysymyksiin vastaamaan rehellisesti, vaikka päässäsi jyskyttää muun muassa vuoden 1914 epäraamatullisuus.Ei jyskytä mikään. 10 vuoden kokemuksella palstoilta, et voi todennäköisesti tarjota minulle yhtään mitään uutta?
- vastausta.
keskustelua seuraava kirjoitti:
Millaiseen tehtävään seurakunnassanne otetaan takaisin aikaisemmin erotettu pedofiili?
Pedofilia ei koskaan parane, joten ko. henkilöä täytyy pitää silmällä, eikä häntä saa päästää toistamaan tekojaan.
Hän ei tunne olevansa rikollinen.
Onko muita syita erottamiseen ja takaisin pääsyyn? Tuntuu oudolta, että nyt puhutan ainoastaan pedofiileistä!Monesti muuten unohtuu se, että pedofiili on aika monessa tapauksessa itse jonkin sortin hyväksikäytön uhri. Lapsuudessaan tai nuorena. Ehkä se hämää monia jotka kauhistelevat joskus langetettavia lieviä tuomioita ja ihannoivat sterilointia. Niillä on vain jokin palikka narahtanut ja hoitoahan se vaatii.
***********************************************
Itse kysymykseen lainaan otteen asiaa koskevasta pitkähköst kirjoituksesta W-97 1/1
"...Hän voi hyvinkin joutua vankilaan tai hänen pitää kärsiä muita valtion vaatimia rangaistuksia sen mukaan, millaiset hänen kotimaansa lait ovat. Seurakunta ei suojele häntä tältä. Lisäksi mies on paljastanut omaavansa vakavan heikkouden, joka pitää vastedes ottaa huomioon. Jos näyttää siltä, että hän katuu, häntä rohkaistaan edistymään hengellisesti, osallistumaan kenttäpalvelukseen ja jopa pitämään puheita teokraattisessa palveluskoulussa sekä esittämään sellaisia palveluskokouksen ohjelmanosia, joihin ei sisälly opettamista. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että hän soveltuisi palvelemaan seurakunnan vastuutehtävissä. Mitkä ovat raamatulliset syyt tähän?
Ensinnäkin vanhimman täytyy olla ”itsensä hillitsevä” (Titukselle 1:8). On totta, ettei kenelläkään meistä ole täydellistä itsehillintää (Roomalaisille 7:21–25). Mutta vihkiytynyt, aikuinen kristitty, joka syyllistyy lapsen seksuaalisen hyväksikäytön syntiin, paljastaa, että hänellä on luonnoton lihan heikkous. Kokemus on osoittanut, että sellainen aikuinen ihminen saattaa käyttää hyväkseen muitakin lapsia. Kaikki lapsen hyväksikäyttäjät eivät välttämättä syyllisty tähän syntiin toistamiseen, mutta monet syyllistyvät. Seurakunta ei voi myöskään tutkia sydäntä ja kertoa, kuka on tai ei ole taipuvainen syyllistymään lasten hyväksikäyttöön toistamiseen (Jeremia 17:9). Paavalin neuvot Timoteukselle soveltuvat näin ollen erityisen voimakkaasti niihin kastettuihin aikuisiin, jotka ovat käyttäneet seksuaalisesti hyväkseen lapsia: ”Älä koskaan pane käsiäsi hätäisesti kenenkään päälle äläkä ole osallinen toisten synteihin.” (1. Timoteukselle 5:22.) Jotta voisimme suojella lapsiamme, niin miehen, jonka tiedetään syyllistyneen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, ei katsota soveltuvan seurakunnan vastuullisiin tehtäviin. Hän ei myöskään voi olla tienraivaaja tai palvella missään muussa kokoaikaisessa erikoispalveluksen muodossa. (Vrt. 2. Mooseksen kirjan 21:28, 29:ssä olevaan periaatteeseen.)"
*''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Se, että täällä keskustellaa ainoastaan pedofiileistä johtuu jonkun ihastuksesta aihetta kohtaan ja siitä johtuva aloitusten tehtailu. kouraan. kirjoitti:
>>>a) Kohta ei kerro sanallakaan, että katumusharjoitteet olisi suoritettu seurakunnan edessä. b) Kaverin synti taisi olla jotain toista luokkaa kuin esmes säynävän vetäminen>Jos seurakunnassa olisi tarpeellista toimia kuten>Matkustaminen vaati nöyryyttä? Kaikenlaisia höpöhöpö juttuja sinä jaksatkin suoltaa. Tuhlaajapojalla ei ollut juuri vaihtoehtoja.
>> Olihan sillä. Sen kun olisi paimentanut sikoja.
Raamatun mukaan esittämäsi "vaihtoehto" olisi johtanut nälkäkuolemaan:
Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät,
mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut.
Niin hän meni itseensä ja sanoi:
'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää,
mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle:
Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi
enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan;
tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
>> Pitkän matkan tekeminen vaati nöyryyttä.Sen nyt voi kuka tahansa itsensä tilanteeseen kuvitteleva tunnustaa, paitsi Tiuku.
Matka saattoi olla pitkä ja vaivalloinen, mutta ei Jeesus sitä minään katumusharjoituksena esittänyt - Hän ei kertonut tästä matkasta mitään. Katumuksesta kertoo se, että poika tunnusti ensin itselleen tehneensä väärin ja että hän päätti palata ja tunnustaa sen myös isälleen.
Jeesus ei liioin kertonut että pojalle olisi perille tultuaan asetettu jokin karenssiaika suoritteineen. Vastaanotto oli tyystin toisenlainen:
Mutta kun hän vielä oli kaukana,
näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, j u o k s i häntä v a s t a a n
ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
Mutta poika sanoi hänelle:
'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä
enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
Silloin isä sanoi palvelijoilleen:
'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin,
ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa.
Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,
sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon,
hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'
Ja he rupesivat iloa pitämään.
Vartiotorniseura ei ole Jumala.
Jeesuksen kertomus tuhlaajapojasta kuvaa synnin tielle langenneen paluusta Jumalan luo. Se ei käsittele erotetun vartiotorniseuran todistajan paluuta takaisin järjestön jäseneksi.vastausta. kirjoitti:
Monesti muuten unohtuu se, että pedofiili on aika monessa tapauksessa itse jonkin sortin hyväksikäytön uhri. Lapsuudessaan tai nuorena. Ehkä se hämää monia jotka kauhistelevat joskus langetettavia lieviä tuomioita ja ihannoivat sterilointia. Niillä on vain jokin palikka narahtanut ja hoitoahan se vaatii.
***********************************************
Itse kysymykseen lainaan otteen asiaa koskevasta pitkähköst kirjoituksesta W-97 1/1
"...Hän voi hyvinkin joutua vankilaan tai hänen pitää kärsiä muita valtion vaatimia rangaistuksia sen mukaan, millaiset hänen kotimaansa lait ovat. Seurakunta ei suojele häntä tältä. Lisäksi mies on paljastanut omaavansa vakavan heikkouden, joka pitää vastedes ottaa huomioon. Jos näyttää siltä, että hän katuu, häntä rohkaistaan edistymään hengellisesti, osallistumaan kenttäpalvelukseen ja jopa pitämään puheita teokraattisessa palveluskoulussa sekä esittämään sellaisia palveluskokouksen ohjelmanosia, joihin ei sisälly opettamista. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että hän soveltuisi palvelemaan seurakunnan vastuutehtävissä. Mitkä ovat raamatulliset syyt tähän?
Ensinnäkin vanhimman täytyy olla ”itsensä hillitsevä” (Titukselle 1:8). On totta, ettei kenelläkään meistä ole täydellistä itsehillintää (Roomalaisille 7:21–25). Mutta vihkiytynyt, aikuinen kristitty, joka syyllistyy lapsen seksuaalisen hyväksikäytön syntiin, paljastaa, että hänellä on luonnoton lihan heikkous. Kokemus on osoittanut, että sellainen aikuinen ihminen saattaa käyttää hyväkseen muitakin lapsia. Kaikki lapsen hyväksikäyttäjät eivät välttämättä syyllisty tähän syntiin toistamiseen, mutta monet syyllistyvät. Seurakunta ei voi myöskään tutkia sydäntä ja kertoa, kuka on tai ei ole taipuvainen syyllistymään lasten hyväksikäyttöön toistamiseen (Jeremia 17:9). Paavalin neuvot Timoteukselle soveltuvat näin ollen erityisen voimakkaasti niihin kastettuihin aikuisiin, jotka ovat käyttäneet seksuaalisesti hyväkseen lapsia: ”Älä koskaan pane käsiäsi hätäisesti kenenkään päälle äläkä ole osallinen toisten synteihin.” (1. Timoteukselle 5:22.) Jotta voisimme suojella lapsiamme, niin miehen, jonka tiedetään syyllistyneen lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, ei katsota soveltuvan seurakunnan vastuullisiin tehtäviin. Hän ei myöskään voi olla tienraivaaja tai palvella missään muussa kokoaikaisessa erikoispalveluksen muodossa. (Vrt. 2. Mooseksen kirjan 21:28, 29:ssä olevaan periaatteeseen.)"
*''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Se, että täällä keskustellaa ainoastaan pedofiileistä johtuu jonkun ihastuksesta aihetta kohtaan ja siitä johtuva aloitusten tehtailu.>>Se, että täällä keskustellaa ainoastaan pedofiileistä johtuu jonkun ihastuksesta aihetta kohtaan ja siitä johtuva aloitusten tehtailu.
Ei kyllä se on ihan teikäläisen aloitteesta taas käsittelyssä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000036249892pulssisi. kirjoitti:
Ei jyskytä mikään. 10 vuoden kokemuksella palstoilta, et voi todennäköisesti tarjota minulle yhtään mitään uutta?
>>Ei jyskytä mikään. 10 vuoden kokemuksella palstoilta, et voi todennäköisesti tarjota minulle yhtään mitään uutta?
Se on se ja sama mitä minä tai kukaan muukaan sinulle tarjoilisi, ei se sinua liikuta. Vt-seuran kakkuloilla varustettu orjaparka näkee sen mitä vt-seura antaa nähdä.- on.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Ei jyskytä mikään. 10 vuoden kokemuksella palstoilta, et voi todennäköisesti tarjota minulle yhtään mitään uutta?
Se on se ja sama mitä minä tai kukaan muukaan sinulle tarjoilisi, ei se sinua liikuta. Vt-seuran kakkuloilla varustettu orjaparka näkee sen mitä vt-seura antaa nähdä.ahdas maailmankuva. Toisin ajatteleva järkyttää sinua ja haluat itsepäisesti muokata hänen ajatuksiaan.
Olet oman maailmankuvasi orja. Taistelet oman näkemyksesi puolesta, mutta et kunnioita vastakkaisen näkemyksen positiivisia kokemuksia. Ne ovat aina jonkin sorttista aivopesua. Se on kuule sitä ahdasmielisyyttä. Koita tsempata ja avarru mieleltäsi.
Sinulla on mantra jota hokemalla häivytät mielestäsi vastapuolen positiiviset kokemukset. Aivopesu, mielenhallinta, seura, aivopesu, mielenhallinta, seura. aivopeeeeesuuuu...ZZzzzzzzzzzzzzzzzzzz... - missä.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Se, että täällä keskustellaa ainoastaan pedofiileistä johtuu jonkun ihastuksesta aihetta kohtaan ja siitä johtuva aloitusten tehtailu.
Ei kyllä se on ihan teikäläisen aloitteesta taas käsittelyssä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000036249892täällä? Tämän aloituksen alla, vai tällä palstalla? Kyllä minä käsitin niin että palstalla. Tässä ketjussa fiilaus sai vain hitusen huomiota.
Kuten kirjoitin,"-siitä johtuva aloitusten tehtailu". - kun.
Rintti kirjoitti:
>> Olihan sillä. Sen kun olisi paimentanut sikoja.
Raamatun mukaan esittämäsi "vaihtoehto" olisi johtanut nälkäkuolemaan:
Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät,
mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut.
Niin hän meni itseensä ja sanoi:
'Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää,
mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle:
Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi
enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan;
tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.'
>> Pitkän matkan tekeminen vaati nöyryyttä.Sen nyt voi kuka tahansa itsensä tilanteeseen kuvitteleva tunnustaa, paitsi Tiuku.
Matka saattoi olla pitkä ja vaivalloinen, mutta ei Jeesus sitä minään katumusharjoituksena esittänyt - Hän ei kertonut tästä matkasta mitään. Katumuksesta kertoo se, että poika tunnusti ensin itselleen tehneensä väärin ja että hän päätti palata ja tunnustaa sen myös isälleen.
Jeesus ei liioin kertonut että pojalle olisi perille tultuaan asetettu jokin karenssiaika suoritteineen. Vastaanotto oli tyystin toisenlainen:
Mutta kun hän vielä oli kaukana,
näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, j u o k s i häntä v a s t a a n
ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi.
Mutta poika sanoi hänelle:
'Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä
enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan'.
Silloin isä sanoi palvelijoilleen:
'Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin,
ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa;
ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa.
Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa,
sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon,
hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'
Ja he rupesivat iloa pitämään.
Vartiotorniseura ei ole Jumala.
Jeesuksen kertomus tuhlaajapojasta kuvaa synnin tielle langenneen paluusta Jumalan luo. Se ei käsittele erotetun vartiotorniseuran todistajan paluuta takaisin järjestön jäseneksi.>>>mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
kun. kirjoitti:
>>>mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
ei ole sama asia kuin karenssiaika,esim. puolivuotta tai vuosi.Ja varsinkaan puhumattomuus kyseisenä aikana,siis karenssi aikana.
Pitkä matka ei tarkoita raamatullisena aikanakaan vain tiettyä matkaa.Pitkä matka saattoi olla päivämatka tai kahdenpäivän matka....kävellen.
On aivan selvää että jt:t vääntävät tässäkin asiassa Rutherfordilaista,Knorrilaista linjaa.
Julmaa linjaa joka esim.Knorrinkin kohdalla tarkoitti Gileadi-opiskelijan kotiin lähettämistä tavalla joka oli opiskelian sairauden laadun ja luonteen huomioon ottamisessa ELÄIMELLISTÄ ja RAAKAA ja johti nuoren kuolemaan.
Ihmismäinen ja ennenkaikkea Jeesuksen armollisuuden huomioon ottaminen olisi pelastanut nuoren hengen.
Sama raakuus jatkuu katumusharjoittelukäytännössä jt:lla,joka on peräisin Karthagosta 200-300 luvulta y.a.a., ei Jeesuksen opetuksesta.kun. kirjoitti:
>>>mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
>> Kaikki sen jälkeinen ponnistelu tähtäsi isän hyväksynnän saavuttamiseen.
Jeesus tiivisti kertomuksensa oleelliseen. Oleellista tässä kohden oli katumus ja paluu. Paluu oli välttämätön isän luo pääsemiseksi, sillä ilman paluuta tuo olisi ollut vain kertomus itsesäälistä. Matka sinänsä oli asiaan liittymätön sivuseikka. Jeesus ei puhunut siitä mitään. Nyt todisteeksi luulemaasi asiaa ei ole Jeesuksen kertomuksessa, vaan se on omassa mielikuvituksessasi: Kuvittelet matkan kamalan hankalaksi ja vaivalloiseksi - näin pitää olla myös vartiotorniseuraan takaisin pyrkivällä.
Mitä suoritteita kertomuksen isä määräsi palvelijaksi pyrkivälle pojalleen?
Millaisia ponnisteluita tekemällä poika vihdoin saavutti isänsä hyväksynnän?kun. kirjoitti:
>>>mutta minä k u o l e n täällä n ä l k ä ä n!
>>Pojan katumus ja kääntymys tapahtui kaukaisessa maassa. Kaikki sen jälkeinen ponnistelu tähtäsi isän hyväksynnän saavuttamiseen, vaikka vähäisemmälläkin statuksella. Tämä matka kuvaa mielestäni sitä mihin raamattukin viittaa, katumukseen sopivat teot.
Meinaatko, että jos pojan faija jostain syystä olisi ollut tuolla reissulla, tämä ei olisi puhunut pojalleen.
Salli mun nauraa, fger.- rintintin.
Rintti kirjoitti:
>> Kaikki sen jälkeinen ponnistelu tähtäsi isän hyväksynnän saavuttamiseen.
Jeesus tiivisti kertomuksensa oleelliseen. Oleellista tässä kohden oli katumus ja paluu. Paluu oli välttämätön isän luo pääsemiseksi, sillä ilman paluuta tuo olisi ollut vain kertomus itsesäälistä. Matka sinänsä oli asiaan liittymätön sivuseikka. Jeesus ei puhunut siitä mitään. Nyt todisteeksi luulemaasi asiaa ei ole Jeesuksen kertomuksessa, vaan se on omassa mielikuvituksessasi: Kuvittelet matkan kamalan hankalaksi ja vaivalloiseksi - näin pitää olla myös vartiotorniseuraan takaisin pyrkivällä.
Mitä suoritteita kertomuksen isä määräsi palvelijaksi pyrkivälle pojalleen?
Millaisia ponnisteluita tekemällä poika vihdoin saavutti isänsä hyväksynnän?Olisihan pojan voinut kuvailla naapurikylään hummaamaan. Kyllä sielläkin sikoja paimennettavaksi olisi ollut. Kaukaiselta maalta oli hankalampi nälkiintyneenä palata ja osoitti että tarvitaan ponnisteluja, eikä välttämättä helppojakaan, suhteen korjaamiseksi.
Raamatussa ei huvikseen kirjoitella, että katumus, kääntyminen ja katumukseen sopivat teot. on. kirjoitti:
ahdas maailmankuva. Toisin ajatteleva järkyttää sinua ja haluat itsepäisesti muokata hänen ajatuksiaan.
Olet oman maailmankuvasi orja. Taistelet oman näkemyksesi puolesta, mutta et kunnioita vastakkaisen näkemyksen positiivisia kokemuksia. Ne ovat aina jonkin sorttista aivopesua. Se on kuule sitä ahdasmielisyyttä. Koita tsempata ja avarru mieleltäsi.
Sinulla on mantra jota hokemalla häivytät mielestäsi vastapuolen positiiviset kokemukset. Aivopesu, mielenhallinta, seura, aivopesu, mielenhallinta, seura. aivopeeeeesuuuu...ZZzzzzzzzzzzzzzzzzzz...>>sinulla on. ahdas maailmankuva. Toisin ajatteleva järkyttää sinua ja haluat itsepäisesti muokata hänen ajatuksiaan.
Jehovantodistajan sormista tämä on jo jotain hulvatonta.
>>Olet oman maailmankuvasi orja. Taistelet oman näkemyksesi puolesta, mutta et kunnioita vastakkaisen näkemyksen positiivisia kokemuksia.
Kunnioitan kyllä. Niillä kun vaan ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä, että vt-seura valehtelee jäsenilleen tietoisesti ja menee yli sen mitä on kirjoitettu niin että heilahtaa.
>>Ne ovat aina jonkin sorttista aivopesua. Se on kuule sitä ahdasmielisyyttä. Koita tsempata ja avarru mieleltäsi.
Katsos kun vt-seurassa on kyse lahkosta, ehkä jopa kultista, ja sellaisia mätiä hedelmiä tuottavista laitoksista ja näiden edesottamuksista on hyvä valistaa ihmisiä.
>>Sinulla on mantra jota hokemalla häivytät mielestäsi vastapuolen positiiviset kokemukset.
En väitä etteikö jehovantodistajuudessa olisi mitään hyvää. Se kun ei vain merkitse mitään jos aate perustuu kusetukselle.missä. kirjoitti:
täällä? Tämän aloituksen alla, vai tällä palstalla? Kyllä minä käsitin niin että palstalla. Tässä ketjussa fiilaus sai vain hitusen huomiota.
Kuten kirjoitin,"-siitä johtuva aloitusten tehtailu".Kiemurtele rauhassa.
rintintin. kirjoitti:
Olisihan pojan voinut kuvailla naapurikylään hummaamaan. Kyllä sielläkin sikoja paimennettavaksi olisi ollut. Kaukaiselta maalta oli hankalampi nälkiintyneenä palata ja osoitti että tarvitaan ponnisteluja, eikä välttämättä helppojakaan, suhteen korjaamiseksi.
Raamatussa ei huvikseen kirjoitella, että katumus, kääntyminen ja katumukseen sopivat teot.>>Raamatussa ei huvikseen kirjoitella, että katumus, kääntyminen ja katumukseen sopivat teot.
Ilmeisesti sieltä on kuitenkin huvikseen jätetty pois katumusharjoitteet seurakunnan edessä? 1914? Verensiirtokielto? Elinsiirtokielto? Rokotuskielto?
Kumma että sieltä on jätetty niinkin paljon pois - huvikseen.- naatti.
m.naat kirjoitti:
ei ole sama asia kuin karenssiaika,esim. puolivuotta tai vuosi.Ja varsinkaan puhumattomuus kyseisenä aikana,siis karenssi aikana.
Pitkä matka ei tarkoita raamatullisena aikanakaan vain tiettyä matkaa.Pitkä matka saattoi olla päivämatka tai kahdenpäivän matka....kävellen.
On aivan selvää että jt:t vääntävät tässäkin asiassa Rutherfordilaista,Knorrilaista linjaa.
Julmaa linjaa joka esim.Knorrinkin kohdalla tarkoitti Gileadi-opiskelijan kotiin lähettämistä tavalla joka oli opiskelian sairauden laadun ja luonteen huomioon ottamisessa ELÄIMELLISTÄ ja RAAKAA ja johti nuoren kuolemaan.
Ihmismäinen ja ennenkaikkea Jeesuksen armollisuuden huomioon ottaminen olisi pelastanut nuoren hengen.
Sama raakuus jatkuu katumusharjoittelukäytännössä jt:lla,joka on peräisin Karthagosta 200-300 luvulta y.a.a., ei Jeesuksen opetuksesta.>>>Pitkä matka
- tekstiä
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>No, nyt yhtäkkiä koeaika onkin sovelias, jopa liian lyhyt. Eihän ajalle ole varsinaista kattoa, että mistä moinen rinnastus fiilarin ja pelimiehen kesken?
Tarkoituksenani oli muistuttaa vt-seuran politiikasta, jossa se on päästänyt pedofiilin vastuutehtäviin suhteellisen pienen ajan jälkeen takaisinottamisesta, jolloin tuli aihetta kysellä tuollaisen loogisuutta. En toisaalta yllättynyt, että takerruit noihin muutamiin sanoihini ja unohdit taas sen mistä itseasiassa oli kyse.
Sovitaanko niin, että palaat asiaan kun osaat keskustella rehellisesti ja muita keskustelijoita kunnioittaen. Keskustelutyylisi perustuu sivuunvetämiseen, eikä sellaisesta ole keskustelun hedelmällisyyden kannalta mitään hyötyä. Toki siihenhän sinä pyritkin - tyrehdyttämään kiusalliset keskustelut keskittymällä epäolennaisuuksiin.Sovitaanko niin, että palaat asiaan kun osaat keskustella rehellisesti ja muita keskustelijoita kunnioittaen.
-Kyllä äijä murjasi vitsin! Mitä tekemistä sinulla on rehellisyyden ja kunnioituksen kanssa Jehovan todistajia kohtaan?
Yritätkö manipuloida toisia ihmisiä tekemään tahtosi?
Keskustelutyylisi perustuu sivuunvetämiseen, eikä sellaisesta ole keskustelun hedelmällisyyden kannalta mitään hyötyä.
-Vain luopio ajatuksesi ovat hedelmällisiä?
Toki siihenhän sinä pyritkin - tyrehdyttämään kiusalliset keskustelut keskittymällä epäolennaisuuksiin.
-Kuin sinä useinkin teet. rintintin. kirjoitti:
Olisihan pojan voinut kuvailla naapurikylään hummaamaan. Kyllä sielläkin sikoja paimennettavaksi olisi ollut. Kaukaiselta maalta oli hankalampi nälkiintyneenä palata ja osoitti että tarvitaan ponnisteluja, eikä välttämättä helppojakaan, suhteen korjaamiseksi.
Raamatussa ei huvikseen kirjoitella, että katumus, kääntyminen ja katumukseen sopivat teot.
Oliko ne väliin jättämäsi kysymykset liian vaikeita, vai etkö huomannut? Vastaukset löytyvät Raamatusta:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Luuk. 15:1&mod1=FinPR
>> Raamatussa ei huvikseen kirjoitella, että katumus, kääntyminen ja katumukseen sopivat teot.
Onko vartiotorniseuraa puolustettaessa taas turvauduttava Raamatun rukkaamiseen. Raamatussa kun EI puhuta "katumukseen sopivista teoista". Tällaiset kirkkoon konttaamiset ym. ovat katolista hapatusta. Sen sijaan Raamattu puhuu mm. "parannuksen soveliaista hedelmistä". Katumus ja parannus ovat eri asioita. Krapulainen voi katua ryyppäämistään, mutta ellei hän paranna tapojaan hän on kohta uudestaan samassa tilanteessa. Katuva tuntee syyllisyyttä, katumusharjoitukset ovat kuin plasebolääkettä oireeseen. Parannuksen tehnyt on luopunut syyllisyyden aiheuttajasta. Siinä on iso ero.
Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?
Tehkää sentähden p a r a n n u k s e n s o v e l i a i t a h e d e l m i ä,
älkääkä ruvetko sanomaan mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham',
sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
Jo on myös kirves pantu puitten juurelle;
jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
Ihminen ei ole tehnyt parannusta, mikäli hän jatkaa entiseen malliin. Parannus ei ole nöyryyttävien ja hankalien tekojen tekemistä, vaikka asian näin tahdot nähdä. Ihminen ei pelasta itseään tekoja tekemällä. Parannus on sitä, että ei tee enää vääryyttä, vaan tekee niin kuin on oikein - kuten Johannes tuon selitti:
Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
Hän vastasi ja sanoi heille:
"Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman;
ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle:
"Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
Hän sanoi heille:
"Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty".
Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen:
"Mitäs meidän pitää tekemän?"
Ja hän sanoi heille:
"Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö,
vaan tyytykää palkkaanne".
Vartiotorniseuran mukaa ihmisen pitää jatkuvasti suorittaa kelvatakseen Jehova-jumalalle ja värinteko vaatii sitten vielä lisäsuoritteita. Raamattu ei sellaista tunne. Jopa ihmisen usko on Jumalan teko.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta,
ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Sillä me olemme hänen tekonsa,
luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten,
jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
Tai, mitäpä merkitystä tälläkään on. Hengellisyytesi on nyt sitä luokkaa, että on aivan sama, mitä Raamatussa lukee - tiedät sen kuitenkin aina paremmin.naatti. kirjoitti:
>>>Pitkä matka
ja ymmärrä.
Kertomuksen isä(seurakunta)ei laittanut pojalle vielä puolenvuoden katumusharjoittelua hänen kotiin tultuaan.Vai sanotaanko raamatussa niin?
Missä kohden?
Missä kohden lukee "puolivuotta-vuosi"- katumusharjoittelua.
Koita nyt kovapää uskoa että jt:n katumusharjoittelumenetelmä (puolivuotta-vuosi)EI OLE raamatuista.
Uskoisin että raamatun kertomuksen mukaan se kesti max.1:n tunnin.
Kun ihminen,Jumalan lapsi on tehnyt syntiä hän ei ole seurakunnan jäsen synnin harjoittjana.
Mutta jos hän lopettaa synnin harjoittamisen ja tietää sen itsekin että nyt minä olen sen lopettanut ja tulee seurakuntaan,niin sinä päivänä hänet on raamatun opin mukaan otettava uudelleen jäseneksi.
Jos myöhemmin ilmenee että hän valehteli,niin toimenpiteet on sen mukaisia.
NÄIN se pitää mennä armon kovapäät.- et ymmärrä.
m.naat kirjoitti:
ja ymmärrä.
Kertomuksen isä(seurakunta)ei laittanut pojalle vielä puolenvuoden katumusharjoittelua hänen kotiin tultuaan.Vai sanotaanko raamatussa niin?
Missä kohden?
Missä kohden lukee "puolivuotta-vuosi"- katumusharjoittelua.
Koita nyt kovapää uskoa että jt:n katumusharjoittelumenetelmä (puolivuotta-vuosi)EI OLE raamatuista.
Uskoisin että raamatun kertomuksen mukaan se kesti max.1:n tunnin.
Kun ihminen,Jumalan lapsi on tehnyt syntiä hän ei ole seurakunnan jäsen synnin harjoittjana.
Mutta jos hän lopettaa synnin harjoittamisen ja tietää sen itsekin että nyt minä olen sen lopettanut ja tulee seurakuntaan,niin sinä päivänä hänet on raamatun opin mukaan otettava uudelleen jäseneksi.
Jos myöhemmin ilmenee että hän valehteli,niin toimenpiteet on sen mukaisia.
NÄIN se pitää mennä armon kovapäät.>>>katumusharjoittelua hänen kotiin tultuaan.Vai sanotaanko raamatussa niin?
historiallisia lähdeteoksia aluseurakunnan ajoilta,aina n.vuoteen 300 erään toisen asian tiimoilta.
Samassa yhteydessä minulle selvisi tämä katumusharjoitteluhistoria.
Apostolisena aikana ei tunnettu systeemiä:"puolivuotta katumusharjoittelua" vaan silloin toimi raamatun kertomuksen tuhlaajapojan paluusta opetus.
Tämä katumusharjoittelu tuli päivän valoon "Karthagon ajoilta".Silloin erään vainon aalloissa luopui iso joukko kristittyjä.Eli antoi periksi.Uhrasivat keisarille ja julkisesti häpäisivät Jeesusta(ei siis jehovaa).
Tämän jälkeen jotkut kristityt halusivat päästä takaisin seurakuntaan,kun tuo vaino oli ohi ja NÄILLE katuville kristityille tarjottiin ENSIMMÄISEN kerran vuoden kahden katumusharjoittelua,ennenkuin heidät otettiin uudestaan jäseniksi.
Siis kun jt:t kirjoittaa siitä kuinka heillä on alkuseurakunnan mallinen oppi,niin TÄSSÄKIN asiassa puhuvat satuja!!- sinä.
>>>n.vuoteen 300 erään toisen asian tiimoilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104