Ford mondeo tyyppivikoja(ko?)

TN79

Kokemuksia käytettynä ostetusta Saksasta aikoinaan tuodusta vuoden 1999 1.8 bensa mondeosta. Ajettu saksassa vuoteen 2005 asti jonka jälkeen tuotu suomeen ja loput kilsat ajettu pääkaupunkiseudulla(oletus) km nyt 102000.

Olen lukenut tätä palstaa melko aktiivisesti ja todennut että eniten ihmisiä kiinnostaa ja mielipiteitä aikaan saa mondeon ulkonäkö (=myös yhtäkuin ajettavuus kulutus) ja yksinkertaiset tekniikkaan liittyvät tyyppiviat. Tässä omia mietteitäni niistä. Vikoja tai ei..

1.Mondeo on hyvännäköinen ja käytännöllinen auto omani (mk2) oli myös aikanaan luokkansa turvallisin.

2.Saksasta tuotu auto luonnollisesti erittäin hyvässä kunnossa ruosteen suhteen, etenkin kaikki alustaan liittyvät osat todella hyvässä kunnossa. (=ruostetta EI ole missään) Ruostesuojausta ei ole tehty joten nyt kai olis semmoinen tehtävä. Tässä ajoneuvossa ajokm vuosittain selvästi vähemmän saksassa (n12000 km/v) kuin nyt suomessa n.19000km/v. Säälittää kattoa jotain 100tkm ajettuja SUOMI-(monesti korostetaan suomi ominaisuutta, vaikka pellit on aika oleellinen osa autoa) mondeoita jotka kukkii kuin niittyleinikki ahonlaidassa. Rekkarikilven ruuveista alkaen...;( Sattuiko kukaan näkemään sitä suolakaivoksessa ajettua autoa yhdessä dokumentissa telkkarissa... ja silti joku urpo köröttelee toisinaan ilman turvaväliä suola-auton puskurissa..
EI ne sakemannit niitä kilsoja ruuvaa sen enempää kun suomalaisetkaan. Riski on se joka kannattaa.;)

3.Nyt ilmenneitä TYYPPIVIOIKSI luokiteltavia kohtia.
3.1 Vetoakseleiden suojakumit olisi pitänyt uusia tässäkin kappaleessa. Osassa mallin mk2 autoista näin ei ole ollut vaan alkuperäisillä mennään edelleen. Omassani vaihtamattomuus tuntuu (kuuluu) ajossa kehä1 kanjonissa lievähkönä ääntämisenä ja renkaiden vaihdossa tuntuvana (jarrulevyä kääntämällä) väljyytenä. Vaihdon hintaa en osaa arvioida (vielä). Suojakumien vaihto ei enää kai riitä, voi olla koko akselin(leiden) vaihto edessä. En ole vielä aukaissut?? Lisäksi uuteen suojakumiin pitää tunkea vielä liimat, pelkkä kiristysside ei auta.

3.2 Pelkääjän puoleinen verhoilumatto kastuu sekä etu että taka osastaan, syynä vuoto jossain raitisilmasuodattimen alueella. (Vuotokohta edelleen täysin mysteeri) Aiheuttaa autoon tunkkaisen hajun, jopa homeisen lemun, jonka luulin aluksi tulevan huoltamattomasta ilmastointilaitteesta.

3.3 Takavalojen tiivisteissä vuoto, sai vararengastilan tulvimaan. (helppo korjata mutta perin vittumainen todeta kun ei käytä vararengasta.

3.4 Sytytystulppien juuressa karstaantunutta (kuivaa) öljyä, venttiilikopan kannentiivisteen vuotamisen takia. Tulppien vaihdossa juureen jäi hieman karstaa, joka tippui vaihdossa palotilaan. (ei tuntuvaa haittaa) Vaihdossa otin platinatulpat jotka oli mitä todennäköisimmin alkuperäiset. Ajettu siis 100tkm. Niissä ei ollu mitään vikaa,,

3.5 Moottori huohottaa vaihdelaatikon päälle öljyä, joka ei minulle kerro edelleenkään syytä, kun tunkkeumia ei ole (ainakaan huohotinletkussa)

3.6 Keskuslukko vit..ilee repsikan puolelta takaa kuuluu nakutusta aikaajoin, muuten toimiin moitteitta.

3.7 Moottori käy lievästi epätasaisesti. Ei huomaa kierroslukumittarissa mutta kulutusmittari(GHIA mallissa) renkuttaa lukemien 0,9 ja 1,1 välillä. (jotakuinkin siis l/tunti muistaakseni)

Niin tässä ne viat oli. Lista ei ollut tämän pidempi. Mondeo mk2 on ..keleen hyvä ajettava. Kaikki mitä näistä uudemmista malleista kerrotut nitinät ja natinat on niin sitä en ihmettele yhtään. Autoscaut.de tarjoaa edelleen hyviä alle 50000 ajettuja mk2sia kelpohintaa, joten kaikki mondeon ominaisuuksista kiinostuneet suosittelen.

Kulutus mulla on ollut autoilmastoinnilla keskimäärin (runsaasti taajama-ajoa) talvella 8,1, mökkireissuilla talvinopeuksilla 6,9. Nyt uusin tulpat, otan ilmastoinnin pois kylmällä, rengaspaineet 2.5 niin putos vastaavissa kohteissa 7,2 ja 6,6. Eli reilusti alle valmistajan ilmoittaman lukeman. Uudella asfaltilla kehä1 llä mun 1,8kone kuluttaa 4litraa tasaisella tiellä ja tasaisella kaasulla ja nopeus on siis 85 eikä mittari näytä kun sen 5 liikaa.

Eli näillä mennään!

Noh! vastauksia ja kommenteja mondeomiehet ja -naiset tai ihan miten vaan! Sana on vapaa.

2

6412

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frd

ite vältän kaikkea saksan tuonti mallia. Siis saksasta käytettynä tuotuja. Turhan monta remppaa tehty jo noihin saksan tuonteihin. Kannet niistä menee ensimmäisinä. Kun mietit, että töihin lähetään ja kylmällä autolla vedetään heti 200km/h ja sama töistä tullessa. On paikat lujilla

• Hei tuossa 1998 mallissa ei enää välykset säädy automaattisesti. Laita välykset säätöön, jotta vältyt kannenlaitolta. Vaihda vaihteistoöljyt. Tarkista koneen alla oleva jäähdytinputki, ettei leikkaa vanhuuttaan kiinni (loiskahtaa vedet pihamaalle).

Nämä mainittujen lisäksi. Oma kokemus on se, että takakaarten hitsausta on edessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe