kysymyksiä

Pii

Olen yksityisellä sektorilla töissä ja haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta uudessa paikassa on sen verran riskejä (mm.palkka ja työtuntien epäsäännöllisyys) ja vanhassa etuja, että lopullinen irtisanoutuminen mietityttää. Onko kellään kokemusta voiko vuorotteluvapaata käyttää tavallaan "takaporttina" tässä tilanteessa? Idea tietenkin on etten saisi mitään päivärahaa vaan palkkaa uudelta työnantajalta, mutta voisin kokeilla uutta paikkaa vuoden verran ja palata sitten vanhaan työhön jos homma ei toimi. Voiko työnantaja kieltäytyä myöntämästä vuorotteluvapaata?

5

2696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuorottelija

Käyhän tuo oikein hyvin

• Lakia

Jos saat sovittua työantajan kanssa vuorotteluvapaan, niin silloin myös työnantajalla on velvollisuuksia. Eli sen tarvitsee palkata tilallesi joku työvoimaviranomaisen osoittama henkilö. Toisekseen, onko sinulla vähintään 10:n vuoden työhistoria, sekin vaaditaan. Ja oletko ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden, etkä sinä aikana ole pitänyt yli 30 päivää lomia. Sairauslomia ei lasketa. Sinänsä työskentelyä ei vuorotteluvapaalla rajoiteta.
      Mutta kuten huomaat, niin vuorotteluvapaalle jääminen ei ole niin yksinkertaista. Siinä on myös työnantajaa velvoittavia kohtia. Mutta jos työnantajasi siihen suostuu, niin siittä vaan.
      Tuossa koko laki.

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/C707CFFFD5E1E998C2257279003EEE58/$file/tyo1-12.pdf

• Pii

Jep, olen ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta, yhteensä työhistoriaa takana n.20 vuotta (yli 18v.). Lähinnä mietityttää, että mihin vedoten työnantaja voi kieltäytyä päästämästä vuorotteluvapaalle?

• Tarvitse
        Pii kirjoitti:

Jep, olen ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta, yhteensä työhistoriaa takana n.20 vuotta (yli 18v.). Lähinnä mietityttää, että mihin vedoten työnantaja voi kieltäytyä päästämästä vuorotteluvapaalle?

Eipä sen työnantajan paljon tarvitse perustella lain mukaan. Laki sanoo, että vapaaseen tarvitaan molemminpuolinen sopimus. Työnantaja voi esimerkiksi sanoa, että ei halua ottaa työtöntä sijaiseksesi ja sinua tarvitaan hoitamaan hommia. Mikään laki ei pakota työnantajaa tekemään sitä sopimusta.

• vapaa.

Pyydä palkatonta vapaata, jolloin tilallesi ei tarvitse palkata työtöntä työnhakijaa. Mutta se on taas toinen juttu hyväksyykö työnantaja vapaan ilman pätevää syytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3394
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3083
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1933
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1867
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1439
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe