Högfors 14 maxi öljykattila,ikää 35 vuotta. Mikä tämmöisen kattilan elinikä lienee.Kannattaako vielä lisätä sähkövastukset. Tähän asti pärjätty öljyllä,mutta nyt alkaa öljyn hinta hirvittää.
högfors 14
14
10412
Vastaukset
- Taapertaja.
Jos kyseessä on valurauta-pannu niin kestää maailman tappiin asti..
- Anonyymi
Ei se maailmantappiin kestä. Meillä puhkesi Aqva, kun se ensin oli ollut 40 vuotta kerrostalon koksikattilana ja sen jälkeen 20 vuotta maatilan hakekattilana.
- Toiviomatkat
Ton ikänen kattila kuuluu pyhäksi julistamisen piiriin.Se ku lojahtaa talvella pakkasilla,ja putkimiehiähän saa 6viikon viiveellä.
- Älä vaan vaihda
Itellä on samanlainen vain 15maxi,valurautaa,joten ikuinen nyky levykattiloihin verrattuna.Väitänpä ettei juurikaan hyötysuhtessa häviä uusille.Vaihdoin kaverille samanmoisen vm.86 högforssin,vanhan etnan tilalle vm.70.öljyn vuosi kulutus tippu n.3200l-2600l.Eipä luulis uudellakaan enempää tippuvan.On noissa valupannuissa hyvän malliset palopesät/savusolat.Jos jollain on ylimääräinen tuplapesä 14 tai 15 vesitilatonkin käy niin olen moisesta kiinnostununut.
Terve!
Minulla , Kemissä, on Högfors 14 maxi , vuosimalli 1985. Toisinaan käyttöveden riittävyyden kanssa ongelmaa. Vuosien saatossa on kierukkaa sisältä yritetty liottaa kalkinpoistoaineella , uppopumppu astiaan , jossa on ko. ane ja kierukan kanssa sarjaan.
Oiskohan mahdollista uusia kierukka ja mistä sopiva tilalle, en ole irrotellut kansipeltejä, jotta näkisi tilanteen, voiko yleensäkään irrotta kierukkaelementtiä?
Minä taasen olisin kiinnostunut hankkimaan puukattilan, joka lataisi hankkimaani 2000 l varaajaa.
- Jämä.
Kattiloiden varaosia:
http://www.purkukolmio.fi/
http://www.purkukolmio.fi/?q=catalog/12
Virosta
http://www.katlad.ee/to04.html
Tai:
http://www.ariterm.fi/fi
Soita Ariterm, 014-426 300. Se firma teki Högfors kattiloita 80-luvulla, saattaisivat tietää vielä jotain kierukoista ym!
Väinö Rautiaisen Saarijärvelle perustama kattila/patteritehdas. 80- luvulla se oli Högforss-lämpö, myöhemmin ruotsalaisten omistama Thermia, ja nykyään Ariterm. - jokojoko
Netistä saa 2000-lvun kattiloita muutamalla satasella. Öljyn säästö jopa 20 % 70-luvun kattilaan verrattuna. (Högfors 11)
Itse vaihdoin maksoi kattila 500 € ja liittimet n. 100 € - 10+12
Öljykattiloiden hyötysuhteen paranivat mennävuosikymmenillä noin 10% per vuosikymmen. Jotain 25% öljymäärän vähenemistä on odotettavaissa jos päivität kattilasi tälle vuosituhannelle.
Sinänsä kattilaa päivittäessä kannattaa miettiä saako muita vaihtoehtoja myös lämmityskäyttöön. Esimerkiksi pellettikattilaan käy öljypoltin ja sitä voi lämmittää myös sähköllä. Kunnon yhdistelmäkattiloita taitaa olla vain Jäspillä Biotriplex jossa voi puutakin polttaa hyvällä hyötysuhteella käänteispaloisena. Sellaisen kaveriksi vielä varaaja johon saa liitettyä vaikka aurinkoa, vilppiä tms tulevaisuudessa.
Talosi lienee patteritalo joten kuumaa vettä pitää kiertoon olla ja se syntyy vain tulella tai vastuksella. Vaihtoehtoja löytyy ja tuolla pannulla jokainen vuosi nykyisellä öljynhinnalla haukkaa lähes tuhatlappusen verran ylimääräistä joka vuosi verrattuna päivitettyyn öljylämmitys systeemiinkin. - kari789
Nettia selaamalla löytyy ainakin 4 hyötysuhde mittausta Högfors 14 kattilalle. Tulokset olivat 90,6, 92,4 93 ja 94 %.
Tuo ensimmäinen on VTT:n mittaus ja tarkoittaa kattilan kokonaishyöysuhdetta, kuten ilmeisesti muutkin tulokset.
Vuosihyötysuhde on sitten matalampi. Sitä ei voi ilmoittaa, kun se riippuu myös lämmitettävästä kohteesta ja vaihtelee myös säiden mukaan. Kylmänä talvena vuosihyötysuhde on parempi kuin leutona.
Tosi hyvällä kattilalla kononaishyötysuhde voi olla esim 94 % eli hieman parempi kuin tuolla vanhalla Högforssilla. Vuosihyötysuhteessa ero on kuitenkin suurempi. - neuvoton
Itsellä högfors 14 maxi vm86,kahden hengen talous.
Lämminvesi oikuttelee,välillä sopivaa sitten viilenee ja taas lämpenee.
Onko vika suntissa(vanha) vai kierukassa.
Poltin ei aina edes käy,kun tätä tapahtuu?
Putkimiestä kaiketi tarvitaan?- tavuviivat
Veda on HYVÄ
- yxpöljä
Oliskohan syöttösekoitusventtiili aikansa päässä? Maksaa tollattet 150€ sijaitsee kattilan päällä n.20cm pituinen messinki härpäke jossa termostaattihana ja jotain nipukoita.
- merkkiminiä
Täällä loppui käyttövesi ongelmat siihen kun laittoi uuden toimivan sekoittajan. Noissa kun termostaatit tahtoo jumia ajan myötä kun kalkkeutuu ym. Ja 14 maxi käytössä edelleen, öljyä alle 1500 l vuosi, lämmintä alaa lähes 200 m3, klapia talvella tosin pari mottia.
- Pekamo
Minulla on Maxi vuodelta 79. Muuten olen siihen tyytyväinen mutta se on alkanut laukkua. Onko kellään tällaista havaintoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038172- 1105723
- 2855134
- 495013
- 763787
- 583011
- 662727
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222528Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292512- 452471