Saako olla kummi?

ihan pihalla...

Voiko kirkkoon kuulumaton henkilö olla kummi?
Ns. sylikummina olisi kyllä henkilö joka kuuluu kirkkoon, mutta täytyykö toisenkin kummin kuulua kirkkoon??

Vaikeasti esitetty,mutta kiitos jos joku tietää!!!

7

1156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep!

jos haluat olla "oikea" kummi niin kyllä, kikkoon on kuuluttava! tietysti vanhempien kanssa voit sopia että olet, mutta silloin et ole kastetilaisuudessa mukana (siis edessä) etkä virallinen kummi. joten kannatan kirkkoon liittymistä, kummius on ihanaa!

terv: kahden pikku prinsessan kummitus :)

• Hahahahaaa

Tosiaan varsinaisen kummin on oltava tietyn uskonsuunnan seurakunnan jäsen.

Mutta miksi ihmeessä pitäisi liittyä uskonnolliseen seurakuntaan, jos ei usko uskontoon ja/tai kirkkoon!?

Virallisen kummin tehtäviinhän kuuluu nimenomaan uskonnolliset asiat.

Epävirallinen kummius on aivan yhtä mainio vaihtoehto, mielestäni jopa parempi.

• ihan pihalla...

Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!

• pastorinna
        ihan pihalla... kirjoitti:

Kiitos kun selvensit..siis itse kyllä olen srk:n jäsen mutta nyt kun oman lapsen ristiäisiä ollaan mietitty niin halusin vaan varmistaa että onko asia niin kuin luulin...Kiitos!!

Jokaisella ev. lut. kirkkoon kasteessa liitettävällä lapsella tulisi olla vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia. Näiden lisäksi voi ja saa olla ihan mihin tahansa kuuluvia tai kuulumattomia.

• ja vielä

samaan kirkkoon, minkä uskoon lapsi kastetaan! Kuinka joku noin tyhmiä kyselee?

• Pappi vastaa

Kummin tehtävänä on pääasiassa huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta, joten järkikin jo sanoo, että ristiriita on valtava, jos kummi ei kuulu kirkkoon. Ev.lut.kirkkoon kastettavan lapsen kummiksi käy samaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu henkilö. Kirkkoon kuulumaton ei ole virallinen kummi, eikä tule siten merkityksi rekisteriinkään kummina jne. Tärkeä aikuinen lapsen elämässä hän voi silti olla ja toki läsnä myös kastetilaisuudessa.

• pastorinn

Tätä yritin minäkin sanoa, mutta ei sitä kyllä tuosta kommentistani huomaa :). Hyvä, että huomasit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2683
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2624
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe