http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Enää runsas puolet lapsista kastetaan Helsingissä/1135237904299
Enää runsas puolet lapsista kastetaan Helsingissä
Julkaistu: 15.7.2008 22:03
Anu Ilomäki
helsingin sanomat
TOUKO HUJANEN / HS
Ohto Männikköä ei kasteta kirkkoon. Äiti Maria Männikkö erosi kirkosta, kun Ohton isosisko syntyi vajaat kuusi vuotta sitten.
Yhä harvempi Helsingissä syntyneistä lapsista kastetaan evankelisluterilaiseen kirkkoon. Viime vuonna Helsingissä syntyneistä 6 079 vauvasta 3 752 eli vain noin 60 prosenttia liitettiin luterilaiseen kirkkoon.
Helsingissä luterilaiseen kirkkoon liitetään koko maan keskiarvoa selvästi vähemmän lapsia, sillä kaikista viime vuonna Suomessa syntyneistä lapsista kastettiin Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan 84 prosenttia.
"Kyse ei ole yhtäkkisestä dramaattisesta muutoksesta, vaan kastettujen lasten määrä on asteittain laskenut Helsingissä. Meille on silti ollut yllätys, kuinka merkittävästä määrästä lapsia nyt puhutaan", Helsingin seurakuntayhtymän rekisteripäällikkö Janne Solala sanoo. Vielä vuonna 2004 luterilaisen kasteen sai 67 prosenttia syntyneistä.
Kastamisen suosion laskua selittävät useat eri syyt. Yksi suurimmista selittävistä tekijöistä on lisääntynyt kirkosta eroaminen.
Kuitenkin liki kaksitoista prosenttia syntyneistä helsinkiläislapsista jää kastamatta, vaikka ainakin toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon.
Solalan mukaan on yhä enemmän sellaisia vanhempia, jotka haluavat antaa lapsen itse päättää liittymisestään kirkkoon.
Sama on huomattu myös Pro-Seremoniat-palvelukeskuksessa, joka auttaa perheitä uskonnottomien perhejuhlien järjestämisessä.
Nimiäiset valitaan yleensä myös siksi, että vanhemmat haluavat itse päättää, mitä ja mistä juhlassa puhutaan.
Nimenantojuhlan lapselleen haluavien määrä on lisääntynyt vauhdilla. Suurin osa Pro-Seremonioiden asiakkaista on pääkaupunkiseudulta.
Palvelukeskuksen toimitusjohtaja Anneli Aurejärvi-Karjalainen korostaa, etteivät nimiäiset ole uskonnonvastainen juhla.
"Osa vanhemmista haluaisi järjestää nimiäiset, mutta empii, koska isovanhemmat toivovat kastejuhlaa. Siksi joskus valitaan, että isovanhempi lausuu omasta puolestaan lapselle siunauksen nimiäisissä."
Luterilaisen kasteen suosion laskua selittää myös maahanmuutto. Paitsi että kokonaan muihin uskontoihin kuuluvien perheiden määrä on lisääntynyt, myös moniuskonnollisia perheitä on enemmän.
Hgin Sanomat 15.7.08
0
651
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748