Moro!
Olen lueskellut tätä palstaa jonkin aikaa, Olen miettinyt että miten tämä uskonto-ateismi asettelu sopiii Suomen kansaan. Minusta tää ei oikein sovi suoraan. Itse lisäisin kolmannen ryhmän mukaan.
Itse luokittelisin suomalaiset
- Uskovaisiin
- Ateisteihin
- Välinpitämättömiin.
Tietoa ei ole, mutta suurin osa suomalaisista kuuluu tohon välipintämättömiin. He eivät varsinaisesti ole uskovaisia, mutta ottavat uskonnostaan "parhaat" palat. Oikeasti he eivät ole yleensä miettineet uskontoansa.
Ateisti on käynyt jonkinlaisen ajatusprosessin ja tehnyt valinnan. Heillä on jonkinlainen usko. Usko tietoon ja tieteelliseen tutkimukseen ja siihen että jumala ei ole omassa.
Onko kommentteja?
Miten ateismi määritellään?
72
1302
Vastaukset
- e.k.v_
Sitä vaan että ateisti yleensä on juuri tuo välinpitämätön.
Ei pysty uskomaan jumaliin. Niin sanottu negatiivinen ateismi. Ei kiellä jumalia mutta ei heihin pysty uskomaan (aka; uskonpuute)
Ei usko jumaliin ja kieltää ne. Positiivinen ateismi. Nämä eivät usko, eivätkä edes halua uskoa jumaliin vaan nimenomaan kieltävät jumalien olemassaolon.
Ei välitä koko asiasta. Eli välinpitämätön ateismi, joka varmaan kattaa suuren osan suomen kansasta. Eli nämä eivät kiellä jumalia, mutta eivät juuri välitä onko niitä olemassa. Voisin jopa kutsua tätä "ryhmää" tapakristityiksi, ainakin täällä suomessa.
Ateismista lisää vaikkapa wikipediassa; http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi- ...
Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan ala-ryhmiin. Toi positiivnen ateismi (Uskonpuute) kuulostaa kirkon termiltä. Pitääkö paikkaansa? Minusta se on kuitenkin sama kuin välinpitämätön.
Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa?
Toinen asia miksi suomalaiset ovat tapauskovaisia on se että sen eteen ei tarvii nähdä vaivaa ja se on helppoa. Ei tarvii miettiä onko se jumala olemassa vai ei? Synnyt suoraan EV-Lut seurakuntaan. Palkasta pidätetään automaattisesti 1.5 prossaa kirkolle, etc... Se on vaivatonta, kuin kaupassa käynti... Kirkko on kuin yksi valtionvirasto suomalaisille. 8)
Jos eroat kirkosta niin se on valinta. Sitä pitää vähän funtsia ja nähdä se vaiva eroamiseen.
Onkohan juuri tämä valtionkirkko se suurin ongelma kirkolle? - e.k.v_
... kirjoitti:
Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan ala-ryhmiin. Toi positiivnen ateismi (Uskonpuute) kuulostaa kirkon termiltä. Pitääkö paikkaansa? Minusta se on kuitenkin sama kuin välinpitämätön.
Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa?
Toinen asia miksi suomalaiset ovat tapauskovaisia on se että sen eteen ei tarvii nähdä vaivaa ja se on helppoa. Ei tarvii miettiä onko se jumala olemassa vai ei? Synnyt suoraan EV-Lut seurakuntaan. Palkasta pidätetään automaattisesti 1.5 prossaa kirkolle, etc... Se on vaivatonta, kuin kaupassa käynti... Kirkko on kuin yksi valtionvirasto suomalaisille. 8)
Jos eroat kirkosta niin se on valinta. Sitä pitää vähän funtsia ja nähdä se vaiva eroamiseen.
Onkohan juuri tämä valtionkirkko se suurin ongelma kirkolle?Lainaus: "Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan ala-ryhmiin. Toi positiivnen ateismi (Uskonpuute) kuulostaa kirkon termiltä. Pitääkö paikkaansa? Minusta se on kuitenkin sama kuin välinpitämätön. "
En tiedä voiko tuollaiselle alkuperää edes sanoa. Uskonpuute sanana on kuitenkin niin laaja ja tulkinnallinen että se pitää ottaa tapauskohtaisesti. Sanotaanko että sitä pitää tulkita kuten raamattua?
Positiivinen ateisti saattaa jopa haluta, että hän voisi uskoa Jumalaan mutta hän ei siihen esim. omantunnon takia pysty.
Lainaus: "Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa? "
Älä tee noin. Älä halua olla jotain tuollaista. Älä edes mieti koko asiaa. Kuulostat suht nuorelta, joten sinun saappaissasi ottaisin avoimen mielen ja kulkisin eteenpäin. Sitten kun on aika, huomaat että ratkaisu olikin itsestään selvä. Sinusta voi tulla ihan yhtä hyvin uskova kuin uskonnoton. Älä siitä ota stressiä.
Lainaus :"Toinen asia miksi suomalaiset ovat tapauskovaisia on se että sen eteen ei tarvii nähdä vaivaa ja se on helppoa. Ei tarvii miettiä onko se jumala olemassa vai ei? Synnyt suoraan EV-Lut seurakuntaan. Palkasta pidätetään automaattisesti 1.5 prossaa kirkolle, etc... Se on vaivatonta, kuin kaupassa käynti... Kirkko on kuin yksi valtionvirasto suomalaisille. 8) "
Nimenomaan.
Lainaus: "Jos eroat kirkosta niin se on valinta. Sitä pitää vähän funtsia ja nähdä se vaiva eroamiseen."
Nimenomaan. Itse näen että ketään ei saa kirkkoon liittää, hänen tulee se tehdä itse. Ei vanhemmilla ole oikeutta määrätä lapsensa uskontoa.
Lainaus: "Onkohan juuri tämä valtionkirkko se suurin ongelma kirkolle?"
On. - ...
e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan ala-ryhmiin. Toi positiivnen ateismi (Uskonpuute) kuulostaa kirkon termiltä. Pitääkö paikkaansa? Minusta se on kuitenkin sama kuin välinpitämätön. "
En tiedä voiko tuollaiselle alkuperää edes sanoa. Uskonpuute sanana on kuitenkin niin laaja ja tulkinnallinen että se pitää ottaa tapauskohtaisesti. Sanotaanko että sitä pitää tulkita kuten raamattua?
Positiivinen ateisti saattaa jopa haluta, että hän voisi uskoa Jumalaan mutta hän ei siihen esim. omantunnon takia pysty.
Lainaus: "Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa? "
Älä tee noin. Älä halua olla jotain tuollaista. Älä edes mieti koko asiaa. Kuulostat suht nuorelta, joten sinun saappaissasi ottaisin avoimen mielen ja kulkisin eteenpäin. Sitten kun on aika, huomaat että ratkaisu olikin itsestään selvä. Sinusta voi tulla ihan yhtä hyvin uskova kuin uskonnoton. Älä siitä ota stressiä.
Lainaus :"Toinen asia miksi suomalaiset ovat tapauskovaisia on se että sen eteen ei tarvii nähdä vaivaa ja se on helppoa. Ei tarvii miettiä onko se jumala olemassa vai ei? Synnyt suoraan EV-Lut seurakuntaan. Palkasta pidätetään automaattisesti 1.5 prossaa kirkolle, etc... Se on vaivatonta, kuin kaupassa käynti... Kirkko on kuin yksi valtionvirasto suomalaisille. 8) "
Nimenomaan.
Lainaus: "Jos eroat kirkosta niin se on valinta. Sitä pitää vähän funtsia ja nähdä se vaiva eroamiseen."
Nimenomaan. Itse näen että ketään ei saa kirkkoon liittää, hänen tulee se tehdä itse. Ei vanhemmilla ole oikeutta määrätä lapsensa uskontoa.
Lainaus: "Onkohan juuri tämä valtionkirkko se suurin ongelma kirkolle?"
On.Lainauksen lainaus: "Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa? "
Lainaus: Älä tee noin. Älä halua olla jotain tuollaista. Älä edes mieti koko asiaa. Kuulostat suht nuorelta, joten sinun saappaissasi ottaisin avoimen mielen ja kulkisin eteenpäin. Sitten kun on aika, huomaat että ratkaisu olikin itsestään selvä. Sinusta voi tulla ihan yhtä hyvin uskova kuin uskonnoton. Älä siitä ota stressiä.
Äläpäs rupea holhoamaan. Se ei ole hyvä tapa keskustelu palstoilla. Nyt mä holhoan sua ... Ymmärät pointin. 8) Keskustellaan aiheesta. Mitä mieltä itse ole tästä väitteestä? Monet suomalaiset ovat sellasia. Itsekin olen ollut vuosikymmenet Ev-lut seurakunnassa. Nyt viime aikoina olen ruvennut oikeasti miettimään että minkä ihmeen takia olen kirkossa. Edustan tyypillistä suomalaista. Käyn töissä ja elätän perheeni. Aikaa ei ole ollut miettiä syntyjä syviä. Olen aika ajoin meinannut erota kirkosta ja olen päätynyt tähän ässä-hihassa määritelmään. Mä en voi tietää on jumala olemassa vai ei? Jos mä käytän mun loogisia aivoja niin ei, mutta onko nekään oikeassa. Heh heh! - Test4Echo
... kirjoitti:
Onkohan juuri tämä valtionkirkko se suurin ongelma kirkolle?>Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan
>ala-ryhmiin.
Itse olen joskus törmännyt jakoon vahva ja heikko ateismi. Ensimmäisen mukaan _tiedetään_, että jumalia ei ole olemassa; toiseen kategoriaan menisi esim. näkökanta, jonka mukaan jumalista ei ole riittävää näyttöä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Weak_and_strong_atheism
Taitaapi olla pitkälti päällekäinen tuon negatiivisen ja positiivisen ateismin kanssa. - e.k.v_
Test4Echo kirjoitti:
>Enpä ollut kuullutkaan että ateisteja jaetaan
>ala-ryhmiin.
Itse olen joskus törmännyt jakoon vahva ja heikko ateismi. Ensimmäisen mukaan _tiedetään_, että jumalia ei ole olemassa; toiseen kategoriaan menisi esim. näkökanta, jonka mukaan jumalista ei ole riittävää näyttöä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Weak_and_strong_atheism
Taitaapi olla pitkälti päällekäinen tuon negatiivisen ja positiivisen ateismin kanssa.Lainaus: "toiseen kategoriaan menisi esim. näkökanta, jonka mukaan jumalista ei ole riittävää näyttöä."
Tuo meneekin sitten jo agnotismin puolelle mielestäni.
Tämä lokeroiminen on kyllä mennyt jo naurettavuuksiin. Tosiasiahan on että kahta uskonnotonta ei yksinkertaisesti saada saman "määritelmän" alle käytännössä mitenkään. - ...
e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "toiseen kategoriaan menisi esim. näkökanta, jonka mukaan jumalista ei ole riittävää näyttöä."
Tämä lokeroiminen on kyllä mennyt jo naurettavuuksiin. Tosiasiahan on että kahta uskonnotonta ei yksinkertaisesti saada saman "määritelmän" alle käytännössä mitenkään.Jotenkin toi käsite heikko ateisimi kuulostaa aika epämääräiseltä ja heikolta. 8) Itse se ei avaunut ihan täysin. Varmaankin tollaisella määritelmällä saadaan paljon ihmisiä termin ateisti alle.
- e.k.v_
... kirjoitti:
Lainauksen lainaus: "Mä luulen että monille uskonto on tavallaan ässä hihassa. Haluaisin olla ateisti, mutta jos kuitenkin se jumala on olemassa? "
Lainaus: Älä tee noin. Älä halua olla jotain tuollaista. Älä edes mieti koko asiaa. Kuulostat suht nuorelta, joten sinun saappaissasi ottaisin avoimen mielen ja kulkisin eteenpäin. Sitten kun on aika, huomaat että ratkaisu olikin itsestään selvä. Sinusta voi tulla ihan yhtä hyvin uskova kuin uskonnoton. Älä siitä ota stressiä.
Äläpäs rupea holhoamaan. Se ei ole hyvä tapa keskustelu palstoilla. Nyt mä holhoan sua ... Ymmärät pointin. 8) Keskustellaan aiheesta. Mitä mieltä itse ole tästä väitteestä? Monet suomalaiset ovat sellasia. Itsekin olen ollut vuosikymmenet Ev-lut seurakunnassa. Nyt viime aikoina olen ruvennut oikeasti miettimään että minkä ihmeen takia olen kirkossa. Edustan tyypillistä suomalaista. Käyn töissä ja elätän perheeni. Aikaa ei ole ollut miettiä syntyjä syviä. Olen aika ajoin meinannut erota kirkosta ja olen päätynyt tähän ässä-hihassa määritelmään. Mä en voi tietää on jumala olemassa vai ei? Jos mä käytän mun loogisia aivoja niin ei, mutta onko nekään oikeassa. Heh heh!Jos et näe syytä olla kirkossa, miksi siellä vielä olet?
Jos on olemassa Jumala, hän tuskin välittää siitä kuulutko kirkkoon vai et vaan siitä oletko hyvä vai huono ihminen. - ertert
e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "toiseen kategoriaan menisi esim. näkökanta, jonka mukaan jumalista ei ole riittävää näyttöä."
Tämä lokeroiminen on kyllä mennyt jo naurettavuuksiin. Tosiasiahan on että kahta uskonnotonta ei yksinkertaisesti saada saman "määritelmän" alle käytännössä mitenkään.Ateismi ja agnostismi eivät ole toisensa poissulkevia käsitteitä. Heikko ateismi on agnostista ateismia.
- ateisti nainen
paitsi että nuo mainitsemasi välinpitämättömät ovat tapauskovaisia, joita en voi millään käsittää. "kuulun kirkkoon, kun kirkot ovat niin ihania ja haluan kirkkohäät jne."
tätä ajattelua vastustan. jos kuulut kirkkoon, niin uskot sitten raamatun harpunsoittajiin ja helvetintuliin. ei mitään välimuotoja.- halutaan
Kristillinen kulttuuri vetää ihmisiä yhä puoleensa, vaikka usko onkin kadonnut. Kristinusko on rakentanut katedraalit, ateismi Kiasman.
- ...
halutaan kirjoitti:
Kristillinen kulttuuri vetää ihmisiä yhä puoleensa, vaikka usko onkin kadonnut. Kristinusko on rakentanut katedraalit, ateismi Kiasman.
Eipäs trollailla. Väite on vailla mitään pohjaa... Tarkoitan tota Kiasmaa ainakin suomessa. Rahat tulee samasta lähteestä.
Ihmiset pitää perinteistä. Kirkkohäät on hieno juttu. Hyvä puoli on se että suku ja ystävät kokoontuu yhteen, mutta onko sillä monenkaan elämässä uskonnollinen tarkoitus? - e.k.v_
... kirjoitti:
Eipäs trollailla. Väite on vailla mitään pohjaa... Tarkoitan tota Kiasmaa ainakin suomessa. Rahat tulee samasta lähteestä.
Ihmiset pitää perinteistä. Kirkkohäät on hieno juttu. Hyvä puoli on se että suku ja ystävät kokoontuu yhteen, mutta onko sillä monenkaan elämässä uskonnollinen tarkoitus?Lukematon määrä on upeita kirkkoja. Ei siinä mitään. Vaikka olenkin jumalaton niin kyllä kait saan kirkkojen upeutta ihailla?
Harvemmin tulee käytyä. Minulla kun ei sinne oikein ole mitään asiaa. Tosin en ole kiasmassakaan käynyt. - Atte Ateisti
halutaan kirjoitti:
"Kristinusko on rakentanut katedraalit, ateismi Kiasman. "
No jaa.
On tainnut kirkkojenkin työmailla olla aika paljon "ei-niin-uskovaisia" työmiehiä tiiliä latomassa ja kattopaanuja naulaamassa. Siitähän palkka on maksettu. Sen sijaan pappeja ei niissä touhuissa yleensä ole nähty...
Olivatko Suomen Kansallisoopperan rakennustyömiehet oopperan ja baletin tuntijoita?
Moni nykyarkkitehti on tehtaillut kirkkoja, mutta onko se heidän uskovaisuutensa mittari? - ateisti nainen
e.k.v_ kirjoitti:
Lukematon määrä on upeita kirkkoja. Ei siinä mitään. Vaikka olenkin jumalaton niin kyllä kait saan kirkkojen upeutta ihailla?
Harvemmin tulee käytyä. Minulla kun ei sinne oikein ole mitään asiaa. Tosin en ole kiasmassakaan käynyt.kirkoista tykkään, mutta tarviiko silti kirkkoon kuulua? Itse käyn useinkin kirkoissa. Niissä on hienoa se hiljaisuus.
Kirkkohäät oli vain esimerkki tapauskovaisuudesta.
- puusilimä
en tiedä noista uskovista, niitä on ilmeisesti aika vähän. suurin osa on näitä välinpitämättömiä eli rusinanpoimija hihhuleita kuten esim. hellarit. ne eivät noudata uskontoaan kaikilta osin, vaan valitsevat parhaat palat.
ateisteista olen suunnilleen samaa mieltä, vaikka tuo usko eli luulo onkin hieman hassu sana tuossa kohtaa. - Nunyabeezwax
ja jää kaiverrus...god=dog.
- Atte Ateisti
En edes yritä keksiä ruutia uudestaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
Se lienee totta, että "välinpitämättömiä" tai sekularisoituneita, on eniten myös kirkkojemme jäsenistössä, ja uskonnollisen yhteisön jäsenyys on saatu vanhempien perua, harvemmin omasta valinnasta. - ertert
Kaikki ateistit voidaan laitta yhden määritelmän alle.
He eivät usko jumaliin.- määritelmä..
"Kaikki ateistit voidaan laitta yhden määritelmän alle.
He eivät usko jumaliin."
Tää on tosi hyvä määritelmä. Avain sana usko, he nimittäin eivät TIEDÄ, että jumalia ei ole, he USKOVAT, että jumalia ei ole. - ...
On olemassa sellaisia termejä kuin heikko ja vahva ateisimi. Linkki on ylempänä.
Vahva uskoo että jumala ei ole olemassa. - perustaa uskonsa?
... kirjoitti:
On olemassa sellaisia termejä kuin heikko ja vahva ateisimi. Linkki on ylempänä.
Vahva uskoo että jumala ei ole olemassa.voisitko vielä valaista, miten vahva ateisti perustelee uskonsa?
- Kössönöm
määritelmä.. kirjoitti:
He eivät usko jumaliin."
Tää on tosi hyvä määritelmä. Avain sana usko, he nimittäin eivät TIEDÄ, että jumalia ei ole, he USKOVAT, että jumalia ei ole.vaan näin, että ateisti ei usko jumalien olevan olemassa.
- A.L.T.
määritelmä.. kirjoitti:
He eivät usko jumaliin."
Tää on tosi hyvä määritelmä. Avain sana usko, he nimittäin eivät TIEDÄ, että jumalia ei ole, he USKOVAT, että jumalia ei ole.Hölmö!
En usko joulupukkiin.
Sana "usko" ei kuitenkaan tarkoita, että luulisin joulupukin olevan mahdollisesti olemassa.
Eikö koulussa enää opeteta yhtään mitään? - asia..
Kössönöm kirjoitti:
vaan näin, että ateisti ei usko jumalien olevan olemassa.
ei usko jumalien olevan olemassa = uskoo, että jumalia ei ole olemassa
- ertert
asia.. kirjoitti:
Jälkimmäisessä tulee mieleen, että ateisti aktiivisesti uskoo, että kaikki määritellyt jumalat eivät ole olemassa. Tulee myös mieleen, että usko olisi aktiivisen harkinnan tulos kaikkien jumalien kohdalla.
Jos sanotaan, että ateisti ei usko jumaliin, on kyseessä myös jumalat, joita ei ole määritelty kyseiselle henkilölle sekä ne jumalat, jotka ateisti ehkä tuntee nimeltä, mutta ei ole asiaa tarkemmin vaivautunut miettimään. - Kössönöm
asia.. kirjoitti:
Etkö voisi tuoda keskusteluun jotain uutta?
- Kössönöm
A.L.T. kirjoitti:
Hölmö!
En usko joulupukkiin.
Sana "usko" ei kuitenkaan tarkoita, että luulisin joulupukin olevan mahdollisesti olemassa.
Eikö koulussa enää opeteta yhtään mitään?Kyllä kouluissa opetetaan vaikka mitä. Jopa uskontoa. Mutta kaikille ei tunnu menevän edes äidinkielen opit kaaliin.
Tuo on se sama heppu eri nikeillä, joka haluaa jostain kumman syystä, että ateistitkin olisivat uskovaisia, koska eivät usko jumaliin. En minä tiedä miksi.
- skaala...
Uskovainen, Ateisti, välinpitämätön... jokainen selittynee sillä että uskonto on yksityinen omaperäinen kokemus, siis jotain mitä ei tarvitse jakaa toisten ihmisten kanssa vaan säilyttä asiasta oma yksityinen näkemys.
Näinhän jokaisen kohdalla on, oli sitten kysymys ufo-havainnoista taiteelliseen tulkintaan.
Sama asia/totuus pätee siinä ettet voi asettaa kaikkia ateisteja samaan kaavaan, sillä me olemme sen lisäksi paljon muuta.
Ateisti tahi uskovainen, jokainen omalla tavallaan. - tieteellisen tiedon rajoja..
"Heillä on jonkinlainen usko. Usko tietoon ja tieteelliseen tutkimukseen ja siihen että jumala ei ole omassa. "
Tämä on ihan oikea määritelmä. Lisäisin vielä, että ateisti on tietämäntön siitä, mitä rajoituksia (naturalistisella) tieteellä on.
Toisin kuin jotkut kadun miehet ja naiset kuvittelevat, tiede ei ole todistanut, että Jumalaa ei ole.
Se vain on rajannut Jumalan ulkopuolelle.
http://www.uusitie.com/fin/etusivu/uusin_lehti/?id=20&selectedNumber=145&selNews=808todistanut, että jumala on olemassa?
"Toisin kuin jotkut kadun miehet ja naiset kuvittelevat, tiede ei ole todistanut, että Jumalaa ei ole."
Milläköhän se voitaisiin todistaa?
Voisitko todistaa minulle, että vaaleanpunaisia lentäviä lehmiä ei ole olemassa?- mahdollista...
keiky3 kirjoitti:
todistanut, että jumala on olemassa?
"Toisin kuin jotkut kadun miehet ja naiset kuvittelevat, tiede ei ole todistanut, että Jumalaa ei ole."
Milläköhän se voitaisiin todistaa?
Voisitko todistaa minulle, että vaaleanpunaisia lentäviä lehmiä ei ole olemassa?"todistanut, että jumala on olemassa? "
on sentään mahdollista todistaa olemassaolo, olemassaolemattomuutta nimittäin ei ole mitenkään mahdollista todistaa.
se että jos jotain ei siun mielestä ole todistettu olevaksi, tarkoita sitä, että on todistettu, että se ei ole olemassa.
se tarkoitaa vain sitä, että sinun mielestä ei ole todistettu olevan olemassa. - e.k.v_
Lainaus: "ateisti on tietämäntön siitä, mitä rajoituksia (naturalistisella) tieteellä on."
Täysin päätön väittämä. Kukaan ei kait kiistä että tiede ei vielä voi kaikkea selittää, ja totta puhuen on todennäköistä ettei se koskaan siihen pystykään.
However, nyt tunnetut "rajoitteet" ovat rajoitteita vain tällä hetkellä.
Ei siitä ole kulunut kuin reilut sata vuotta kun Englannin tiedeakatemian professorin julista höyrykoneen keksimisen jälkeen että ihminen on nyt keksinyt kaiken ja tiede on saavuttanut päämääränsä.
Eihän tuo höyrykone ollut vielä edes esileikkiä siihen nähden mitä tehtiin jo alle 50v julistuksen jälkeen. (atomivoima, lentokone ja avaruuskaan ei kaukana enää ollut).
On siis täysin päätöntä väittää että nyt kohtaamamme rajoitteet olisivat millään tapaa lopullisia. Sadan vuoden päästä, atomivoima on silloisille ihmisille varmaankin sama juttu kuin meille tuo höyrykone nyt.
Tiede ei yritä, eikä voi todistaa että jumalaa ei ole. Olemattomuutta ei voi todistaa. - omaa
e.k.v_ kirjoitti:
Lainaus: "ateisti on tietämäntön siitä, mitä rajoituksia (naturalistisella) tieteellä on."
Täysin päätön väittämä. Kukaan ei kait kiistä että tiede ei vielä voi kaikkea selittää, ja totta puhuen on todennäköistä ettei se koskaan siihen pystykään.
However, nyt tunnetut "rajoitteet" ovat rajoitteita vain tällä hetkellä.
Ei siitä ole kulunut kuin reilut sata vuotta kun Englannin tiedeakatemian professorin julista höyrykoneen keksimisen jälkeen että ihminen on nyt keksinyt kaiken ja tiede on saavuttanut päämääränsä.
Eihän tuo höyrykone ollut vielä edes esileikkiä siihen nähden mitä tehtiin jo alle 50v julistuksen jälkeen. (atomivoima, lentokone ja avaruuskaan ei kaukana enää ollut).
On siis täysin päätöntä väittää että nyt kohtaamamme rajoitteet olisivat millään tapaa lopullisia. Sadan vuoden päästä, atomivoima on silloisille ihmisille varmaankin sama juttu kuin meille tuo höyrykone nyt.
Tiede ei yritä, eikä voi todistaa että jumalaa ei ole. Olemattomuutta ei voi todistaa.oksaasi.
Sanot että "on siis täysin päätöntä väittää että nyt kohtaamamme rajoitteet olisivat millään tapaa lopullisia."
Toisaalta sanot että "Tiede ei yritä, eikä voi todistaa että jumalaa ei ole. Olemattomuutta ei voi todistaa."
Sinähän asetat tieteelle nyt rajat väittämällä että olemattomuutta ei voi todistaa. - e.k.v_
omaa kirjoitti:
oksaasi.
Sanot että "on siis täysin päätöntä väittää että nyt kohtaamamme rajoitteet olisivat millään tapaa lopullisia."
Toisaalta sanot että "Tiede ei yritä, eikä voi todistaa että jumalaa ei ole. Olemattomuutta ei voi todistaa."
Sinähän asetat tieteelle nyt rajat väittämällä että olemattomuutta ei voi todistaa.Miten voi mikään todistaa että jotain ei ole? Se on täysin mahdotonta.
En minä mitään oksaa sahannut, kyllä se vika on nyt siellä sinun pääsi sisällä.
Todista minulle että ei ole olemassa kuusijalkaisia homoseksuaalisia korppikotkia jotka lentävät vuosittain jupiterista saturnukseen kuhertelemaa? Noh, alahan todistaa. Tiedän kyllä että kuulostaa täysin kärjettömältä mutta anna minulle todisteet! mahdollista... kirjoitti:
"todistanut, että jumala on olemassa? "
on sentään mahdollista todistaa olemassaolo, olemassaolemattomuutta nimittäin ei ole mitenkään mahdollista todistaa.
se että jos jotain ei siun mielestä ole todistettu olevaksi, tarkoita sitä, että on todistettu, että se ei ole olemassa.
se tarkoitaa vain sitä, että sinun mielestä ei ole todistettu olevan olemassa.mielestäsi jumalan olemassaolo on todistettu?
"se että jos jotain ei siun mielestä ole todistettu olevaksi, tarkoita sitä, että on todistettu, että se ei ole olemassa.
se tarkoitaa vain sitä, että sinun mielestä ei ole todistettu olevan olemassa. "- viittaavat siihen suuntaan...
keiky3 kirjoitti:
mielestäsi jumalan olemassaolo on todistettu?
"se että jos jotain ei siun mielestä ole todistettu olevaksi, tarkoita sitä, että on todistettu, että se ei ole olemassa.
se tarkoitaa vain sitä, että sinun mielestä ei ole todistettu olevan olemassa. "Viimeisenä tuo Mirkan postaama neurologinen tutkimus.
viittaavat siihen suuntaan... kirjoitti:
Viimeisenä tuo Mirkan postaama neurologinen tutkimus.
riittää näemmä aika heppoiset todisteet!
Tuohon Mirkan postaukseenko se sinunkin uskosi perustuu?- perustu..
keiky3 kirjoitti:
riittää näemmä aika heppoiset todisteet!
Tuohon Mirkan postaukseenko se sinunkin uskosi perustuu?mutta tutkimuksen havainto tukee uskoani, eli sitä, että ihminen ei höpöttele omiaan, silloin kun puhuu kielillä.
Suomeksi sanottuna, "molotus" kuuluu, mutta ketään ei ole kotona, mistä puhe sitten tulee?
Jostainhan sen on tultava. Vaikka mittalaitteet ja teleskoopit eivät näyttäisikään, että jossain on korvien välissä istuu harmaapartainen ukkeli leukoja heiluttamassa, aihetodisteet ovat riittävän vahvoja sellaiseen johtopäätökseen, että Jumalan pyhä henki vaikuttaa tuossa tilanteessa.
Tämän voisi tiivistää näin: jos jokin haukkuu kuin koira ja näyttää koiralta, on mahdollista että se on koira.
Tutkijakin saa käyttää järkeä. perustu.. kirjoitti:
mutta tutkimuksen havainto tukee uskoani, eli sitä, että ihminen ei höpöttele omiaan, silloin kun puhuu kielillä.
Suomeksi sanottuna, "molotus" kuuluu, mutta ketään ei ole kotona, mistä puhe sitten tulee?
Jostainhan sen on tultava. Vaikka mittalaitteet ja teleskoopit eivät näyttäisikään, että jossain on korvien välissä istuu harmaapartainen ukkeli leukoja heiluttamassa, aihetodisteet ovat riittävän vahvoja sellaiseen johtopäätökseen, että Jumalan pyhä henki vaikuttaa tuossa tilanteessa.
Tämän voisi tiivistää näin: jos jokin haukkuu kuin koira ja näyttää koiralta, on mahdollista että se on koira.
Tutkijakin saa käyttää järkeä.TUO EI PIDÄ PAIKKAANSA!
- ertert
"Lisäisin vielä, että ateisti on tietämäntön siitä, mitä rajoituksia (naturalistisella) tieteellä on."
Tietysti ymmärtää. Ymmärräkö sinä itse mitä tiede on?
Ymmärrätkö miitä sillä tarkoitetaan, kun puhutaan, että tiede on naturalistista?
- Mirka ...
Uskovaiset ei ymmärrä että sadut ovat todellakin vain pelkkää satua. HEH HEH HEH ...
- pelkää satua
tuy neurologinen tutkimus johon linkitit? Jos on miksi sitten, linkkasit sen tänne?
- juutas.
A-teismi on teismin, eli jumaluskon vastakohta. Teisti uskoo jumalaa tai jumaliin. Ateisti ei usko jumalia olevan olemassa.
Siinä se yksinkertaisesti. - Kössönöm
ole valinnut ateismia. En vaan usko jumaliin. Ei siinä sen kummempaa ole.
Enkä ole mikään tiedemies. Olen ateisti, koska en usko jumaliin.- tunnustit uskosi
"Olen ateisti, koska en usko jumaliin."
Suomeksi sanottuna, uskot, että jumalia ei ole. - e.k.v_
tunnustit uskosi kirjoitti:
Suomeksi sanottuna, uskot, että jumalia ei ole.Siis onko suomalaisten älykkyys oikeasti noin alhaalla? Ei voi olla noin tyhmää ihmistä enää olemassa.
Ei ole olemassa kuin joko/tai? Musta/valkoinen? Yö/päivä? - oikein..?
e.k.v_ kirjoitti:
Siis onko suomalaisten älykkyys oikeasti noin alhaalla? Ei voi olla noin tyhmää ihmistä enää olemassa.
Ei ole olemassa kuin joko/tai? Musta/valkoinen? Yö/päivä?väität siis, että on muutakin kun joko/tai, esimerkiksi sekä/että?
- e.k.v_
oikein..? kirjoitti:
väität siis, että on muutakin kun joko/tai, esimerkiksi sekä/että?
Piti oikein istua jakkaralle. Herrantähden, merkkejä aivotoiminnasta.
Myös mustan ja valkoisen lisäksi on vaikkapa vihreä, keltainen, punainen ja monia muitakin, ihan kivojakin värejä.
Yön ja päivän lisäksi on ilta ja aamu. Lisäksi on muitakin välimuotoja keksitty.
On todella kiva että joku täälläkin sen tajuaa.
Voisiko siis olla mahdollista että olemassaolemisen uskon, ja olemattomuuden uskon lisäksi olisi muita uskomiseen ja uskomattomuuteen kuuluvia muotoja? - värejä on olemassa
e.k.v_ kirjoitti:
Piti oikein istua jakkaralle. Herrantähden, merkkejä aivotoiminnasta.
Myös mustan ja valkoisen lisäksi on vaikkapa vihreä, keltainen, punainen ja monia muitakin, ihan kivojakin värejä.
Yön ja päivän lisäksi on ilta ja aamu. Lisäksi on muitakin välimuotoja keksitty.
On todella kiva että joku täälläkin sen tajuaa.
Voisiko siis olla mahdollista että olemassaolemisen uskon, ja olemattomuuden uskon lisäksi olisi muita uskomiseen ja uskomattomuuteen kuuluvia muotoja?mutta sama ei päde totuuteen. Asia joko on totta tai se ei ole totta. Välimuotoja ei valitettavasti ole.
Jos ajattelet, että sekä/että -ajattelu sopii totuuteen, olet väärässä.
Silloin nimittäin väität, sekä/että vaihtoehto on TOTTA.
Eli väität, että meidän on pakko VALITA seuraavien kahden vaihtoehdon väliltä:
joko/tai TAI sekä/että
Huomaatko, tämän on sisäisesti ristiriitaista. Vai oletko sitä mieltä, että asiat voisi olla yhtäaikaa jokotai tai sekäettä?
Oikeasti tämä ei ole mahdollista, koska se on looginen ristiriita.
Valitettavasti totuuden suhteen pätee vain yksi vaihtoehto, joko/tai, EI sekä/että. e.k.v_ kirjoitti:
Siis onko suomalaisten älykkyys oikeasti noin alhaalla? Ei voi olla noin tyhmää ihmistä enää olemassa.
Ei ole olemassa kuin joko/tai? Musta/valkoinen? Yö/päivä?ei voi sanoa, että jumala joko on tai ei ole olemassa? Sinun mielestäsi jumala voi olla ihan pikkuisen olemassa?
Sorry. Kyllä on/off -tilanteet ovat joissakin tilanteissa täysin mahdollisia. Jumala joko on tai ei ole. Sähkö joko on päällä tai ei ole.- Kössönöm
tunnustit uskosi kirjoitti:
Suomeksi sanottuna, uskot, että jumalia ei ole.en usko jumaliin. Ihan suomeksi. Mikä siinä on epäselvää?
- e.k.v_
värejä on olemassa kirjoitti:
mutta sama ei päde totuuteen. Asia joko on totta tai se ei ole totta. Välimuotoja ei valitettavasti ole.
Jos ajattelet, että sekä/että -ajattelu sopii totuuteen, olet väärässä.
Silloin nimittäin väität, sekä/että vaihtoehto on TOTTA.
Eli väität, että meidän on pakko VALITA seuraavien kahden vaihtoehdon väliltä:
joko/tai TAI sekä/että
Huomaatko, tämän on sisäisesti ristiriitaista. Vai oletko sitä mieltä, että asiat voisi olla yhtäaikaa jokotai tai sekäettä?
Oikeasti tämä ei ole mahdollista, koska se on looginen ristiriita.
Valitettavasti totuuden suhteen pätee vain yksi vaihtoehto, joko/tai, EI sekä/että.Väännätkö nyt siitä onko jumala olemassa vai siitä mitä on ateismi?
Koska emme voi todistaa luotettavasti jumalan olemassaoloa kuten emme myöskään voi jumalan olemassaolemattomuuttakaan todistaa, katson tämän aiheen turhaksi.
Näin ollen jää jäljelle kysymys; mitä on ateismi. Ateismissa ei ole kyse totuudesta, vaikka sitä yritätkin jotenkin tähän soppaan mukaan änkeä, vaan siitä miten ihminen näkee/kokee jumalan tai jumalattomuuden.
Ihminen joka sanoo "jumalia ei ole", on joko oikeassa tai väärässä. Ihminen joka sanoo "jumalia on", on joko oikeassa tai väärässä? Oletko vielä mukana vai oliko tuo jo liikaa?
---
Ihminen joka sanoo "en tiedä" ei ole väärässä eikä oikeassa. Ihminen joka sanoo "en ole varma" ei myöskään ole oikeassa eikä väärässä. Ihminen joka sanoo "en välitä" ei myöskään ole oikeassa eikä väärässä?
Jos minä sanon nyt sinulle "en tiedä enkä oikeastaan välitä" niin kerro nyt minulle, olenko oikeassa vai väärässä?
Kolmen viivan jälkeen näit kolme kuvausta eri tyyppisistä ateisteista. Totuudella ei ole näiden henkilöiden kohdalla mitään tekemistä. On muutakin kuin totuusarvot "tosi" ja "epätosi". - e.k.v_
sharyn kirjoitti:
ei voi sanoa, että jumala joko on tai ei ole olemassa? Sinun mielestäsi jumala voi olla ihan pikkuisen olemassa?
Sorry. Kyllä on/off -tilanteet ovat joissakin tilanteissa täysin mahdollisia. Jumala joko on tai ei ole. Sähkö joko on päällä tai ei ole. - vielä..?
Kössönöm kirjoitti:
en usko jumaliin. Ihan suomeksi. Mikä siinä on epäselvää?
millä tavalla sinä et jumaliin usko?
- väännän..
e.k.v_ kirjoitti:
Väännätkö nyt siitä onko jumala olemassa vai siitä mitä on ateismi?
Koska emme voi todistaa luotettavasti jumalan olemassaoloa kuten emme myöskään voi jumalan olemassaolemattomuuttakaan todistaa, katson tämän aiheen turhaksi.
Näin ollen jää jäljelle kysymys; mitä on ateismi. Ateismissa ei ole kyse totuudesta, vaikka sitä yritätkin jotenkin tähän soppaan mukaan änkeä, vaan siitä miten ihminen näkee/kokee jumalan tai jumalattomuuden.
Ihminen joka sanoo "jumalia ei ole", on joko oikeassa tai väärässä. Ihminen joka sanoo "jumalia on", on joko oikeassa tai väärässä? Oletko vielä mukana vai oliko tuo jo liikaa?
---
Ihminen joka sanoo "en tiedä" ei ole väärässä eikä oikeassa. Ihminen joka sanoo "en ole varma" ei myöskään ole oikeassa eikä väärässä. Ihminen joka sanoo "en välitä" ei myöskään ole oikeassa eikä väärässä?
Jos minä sanon nyt sinulle "en tiedä enkä oikeastaan välitä" niin kerro nyt minulle, olenko oikeassa vai väärässä?
Kolmen viivan jälkeen näit kolme kuvausta eri tyyppisistä ateisteista. Totuudella ei ole näiden henkilöiden kohdalla mitään tekemistä. On muutakin kuin totuusarvot "tosi" ja "epätosi".sitä, että jotkut suhtautuvat suurella älyllisellä löperyydellä kymykseen totuudesta.
Joidenkin mielestä totuus on sekä/että kysymys, mutta ei se voi olla, koska se on loogisesti mahdotonta, koska jos se olisi sekä/että -kysysmys, silloin sen pitäisi olla sekä sekä/että että joko/tai kysymys ja se ei ole mahdollista.
Tai sanotaan näin, että se on yhtä mahdollista kuin se, että musta on valkoista tai valo on pimeyttä.
Ihmiset ei vain ymmärrä sitä tai sitten ne ei välitä.
Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseesi. Olemisesta ja olemassaolemattomuudesta täällä on jo veivattu, enkä näe aihetta puuttua siihen, mutta tuo
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
on kiinnostava juttu.
Ajatellaanpa, että pitäisi mennä junalle. Silloin olisi hyvä tietää, paljonko kello on.
Sellaiset ihmiset, jotka suhtautuvat kellon aikaan näin:
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
ovat suuressa vaarassa myöhästyä junasta. Aika ei nimittäin lakkaa olemasta olemassa, eikä juna jätä lähtemättä. - e.k.v_
väännän.. kirjoitti:
sitä, että jotkut suhtautuvat suurella älyllisellä löperyydellä kymykseen totuudesta.
Joidenkin mielestä totuus on sekä/että kysymys, mutta ei se voi olla, koska se on loogisesti mahdotonta, koska jos se olisi sekä/että -kysysmys, silloin sen pitäisi olla sekä sekä/että että joko/tai kysymys ja se ei ole mahdollista.
Tai sanotaan näin, että se on yhtä mahdollista kuin se, että musta on valkoista tai valo on pimeyttä.
Tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseesi. Olemisesta ja olemassaolemattomuudesta täällä on jo veivattu, enkä näe aihetta puuttua siihen, mutta tuo
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
on kiinnostava juttu.
Ajatellaanpa, että pitäisi mennä junalle. Silloin olisi hyvä tietää, paljonko kello on.
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
ovat suuressa vaarassa myöhästyä junasta. Aika ei nimittäin lakkaa olemasta olemassa, eikä juna jätä lähtemättä.Aika on huono vertailu tähän väliin.
Aika on määre, eikä näin ollen riippuvainen ihmisestä itsestään.
Aika kulkee, uskoo ihminen siihen tai ei. Aika kulkee vaikka et tietäsi mitä kello on, ja se kulkee tasan yhtä tarkasti ja vääjäämättömästi vaikka tuijottaisit kelloa herkeämättä.
Et voi matkustaa ajassa, paitsi ajan itsensä määräämää vauhtia eteenpäin. Mutta vain koska aika itsekin kulkee eteenpäin.
Ajan määre on myös ihmisen aikaansaama. Sekunti, minuutti, tunti...Me voimme koska tahansa päättää, että sekunti kestääkin 2 kertaa enemmän kuin ennen?
Sen sijaan, me emme voi päättää "nyt uskon" ja "nyt en usko".
äh...vauva huutaa jää vähän kesken mutta kait jo tosta hiffaat kuitenkin. - samasta asiasta...
e.k.v_ kirjoitti:
Aika on huono vertailu tähän väliin.
Aika on määre, eikä näin ollen riippuvainen ihmisestä itsestään.
Aika kulkee, uskoo ihminen siihen tai ei. Aika kulkee vaikka et tietäsi mitä kello on, ja se kulkee tasan yhtä tarkasti ja vääjäämättömästi vaikka tuijottaisit kelloa herkeämättä.
Et voi matkustaa ajassa, paitsi ajan itsensä määräämää vauhtia eteenpäin. Mutta vain koska aika itsekin kulkee eteenpäin.
Ajan määre on myös ihmisen aikaansaama. Sekunti, minuutti, tunti...Me voimme koska tahansa päättää, että sekunti kestääkin 2 kertaa enemmän kuin ennen?
Sen sijaan, me emme voi päättää "nyt uskon" ja "nyt en usko".
äh...vauva huutaa jää vähän kesken mutta kait jo tosta hiffaat kuitenkin."Aika kulkee, uskoo ihminen siihen tai ei. Aika kulkee vaikka et tietäsi mitä kello on, ja se kulkee tasan yhtä tarkasti ja vääjäämättömästi vaikka tuijottaisit kelloa herkeämättä."
Ihan oikein, samoin todellisuus on olemassa, uskot siihen tai et. Todellisuus ei lakkaa olemasta, jos et tiedä, mikä todellisuus on, tai jos todellisuus ei kiinnosta sinua, ei se silti lakkaa olemasta olemassa. Tai vaikka jos luulet väärin, todellisuus ei muutu luulojesi mukaiseksi. - ...
väännän.. kirjoitti:
sitä, että jotkut suhtautuvat suurella älyllisellä löperyydellä kymykseen totuudesta.
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
on kiinnostava juttu.
- en tiedä
- en ole varma
- en välitä
ovat suuressa vaarassa myöhästyä junasta. Aika ei nimittäin lakkaa olemasta olemassa, eikä juna jätä lähtemättä.Menee näköjään aikamoiseksi äidinkielen saivarteluksi tää threadi.
Yksi mielenkiintoinen tuli mieleen että montakos erillaista totuutta kristinuskosta löytyy. Tarkoitan sillä että on aika monta uskontoa/lahkoa, jotka ovat sitä mieltä että he ovat tulkinneet raamattua oikein.
Totuus muuten taitaa olla Jehovan todistajien termi. Onko Totuus mistä puhut Jehovan todistajien Totuus. - vain yksi totuus
... kirjoitti:
Menee näköjään aikamoiseksi äidinkielen saivarteluksi tää threadi.
Yksi mielenkiintoinen tuli mieleen että montakos erillaista totuutta kristinuskosta löytyy. Tarkoitan sillä että on aika monta uskontoa/lahkoa, jotka ovat sitä mieltä että he ovat tulkinneet raamattua oikein.
Totuus muuten taitaa olla Jehovan todistajien termi. Onko Totuus mistä puhut Jehovan todistajien Totuus.kristinuskosta löytyy vain yksi totuus. Ja sen varmaan tiesitkin, että jehovantodistajat eivät ole kristillinen seurakunta, se kiistää kristinuskon perustotuuden (Jeesuksen Jumaluuden ja sovitustyön).
Minusta on ikävää, että joku seurakunta/lahko ilmoittaa, että he ovat oikeassa ja muut menevät helvettiin että heilahtaa (kuten se eilisen dokumentin lahko). Se on aikamoista ylimielisyyttä.
Tosiasia on että kaikki Raamatulliset seurakunnat ovat oikeassa, ulkomuodot ja käytännöt voivat poiketa toisistaan varsin paljonkin, mutta ydin on oikea. - e.k.v_
samasta asiasta... kirjoitti:
"Aika kulkee, uskoo ihminen siihen tai ei. Aika kulkee vaikka et tietäsi mitä kello on, ja se kulkee tasan yhtä tarkasti ja vääjäämättömästi vaikka tuijottaisit kelloa herkeämättä."
Ihan oikein, samoin todellisuus on olemassa, uskot siihen tai et. Todellisuus ei lakkaa olemasta, jos et tiedä, mikä todellisuus on, tai jos todellisuus ei kiinnosta sinua, ei se silti lakkaa olemasta olemassa. Tai vaikka jos luulet väärin, todellisuus ei muutu luulojesi mukaiseksi.Aika on todellista, koska myöhästyn siitä junasta jos ajan olemassaolon kiellän tai en siitä välitä.
Mutta jos kiellän tai en välitä jumalasta, mitä silloin tapahtuu?
Älä vastaa että joudun helvettiin, koska kunnes toisin todistetaan, on helvetti vain uskomus, ei fakta.
Minun ei siis tarvitse välittää koko jumalasta, koska sillä ei ole merkitystä minulle. En kiellä, en myönnä, en välitä. Totuusarvo on dynaaminen kunnes päätän joko uskoa tai kieltää. (tai kunnes kuolen ja asialla on vieläkin vähemmän merkitystä) - e.k.v_
... kirjoitti:
Menee näköjään aikamoiseksi äidinkielen saivarteluksi tää threadi.
Totuus muuten taitaa olla Jehovan todistajien termi. Onko Totuus mistä puhut Jehovan todistajien Totuus.Maailman, universumin ja kaikkeuden tarkoitus on 42.
"Jotkut uskovat, että kun vastaus maailmankaikkeuteen ja sen tarkoitukseen löytyy, syntyy tilalle jotain vieläkin käsittämättömämpää ja oudompaa
...joidenkin mielestä näin on jo käynyt."
D.Adams - tahdonvapaudesta ja sidotus...
e.k.v_ kirjoitti:
Aika on todellista, koska myöhästyn siitä junasta jos ajan olemassaolon kiellän tai en siitä välitä.
Mutta jos kiellän tai en välitä jumalasta, mitä silloin tapahtuu?
Älä vastaa että joudun helvettiin, koska kunnes toisin todistetaan, on helvetti vain uskomus, ei fakta.
Minun ei siis tarvitse välittää koko jumalasta, koska sillä ei ole merkitystä minulle. En kiellä, en myönnä, en välitä. Totuusarvo on dynaaminen kunnes päätän joko uskoa tai kieltää. (tai kunnes kuolen ja asialla on vieläkin vähemmän merkitystä)Keskusteltiin tuolla toisessa ketjussa tahdonvapaudesta ja sidotusta ratkaisuvallasta. Olin sitä mieltä, että usko totuuteen on on viimekädessä Jumalan työtä ihmisessä.
Vetoan tähän. Ei ole minun tehtävä vakuttaa sinua. Se on Jumalan tehtävä. Minä voin kuitenkin (toivottavasti) hieman tasoittaa tietä kertomalla, että se ihan aikuisten oikeasti on totta.
"Minun ei siis tarvitse välittää koko jumalasta, koska sillä ei ole merkitystä minulle."
Periaatteessa se on juuri noin (tahdonvapaus). Mutta samalla pelaat upporikasta tai rutiköyhää.
Entäpä jos tilaisuuksia ei enää tule:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Luuk. 13:6&rnd=1216918163224 - e.k.v_
tahdonvapaudesta ja sidotus... kirjoitti:
Keskusteltiin tuolla toisessa ketjussa tahdonvapaudesta ja sidotusta ratkaisuvallasta. Olin sitä mieltä, että usko totuuteen on on viimekädessä Jumalan työtä ihmisessä.
Vetoan tähän. Ei ole minun tehtävä vakuttaa sinua. Se on Jumalan tehtävä. Minä voin kuitenkin (toivottavasti) hieman tasoittaa tietä kertomalla, että se ihan aikuisten oikeasti on totta.
"Minun ei siis tarvitse välittää koko jumalasta, koska sillä ei ole merkitystä minulle."
Periaatteessa se on juuri noin (tahdonvapaus). Mutta samalla pelaat upporikasta tai rutiköyhää.
Entäpä jos tilaisuuksia ei enää tule:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Luuk. 13:6&rnd=1216918163224Uskotko tosiaan että kukaan koskaan ei jo olisi ollut samalla asialla kuin sinä? Rikas olisin jos markan joka kerrasta olisin saanut kun joku kaltaisesi olisi minulle tuota samaa tarjoamaan.
Kysyn sinulta, aivan kuten kaikilta muiltakin:
a.) Voin väittää uskovani.
b.) Voin pelon johdosta uskoa.
c.) Olen rehellinen ja tunnustan etten voi uskoa.
Osaatko sanoa, mikä todennäköisesti on Jumalasi silmissä oikein ja mikä väärin? Muita vaihtoehtoja ei ole, äläkä jossittele. Sano kirjain joka mielestäsi on Jumalasi silmissä todennäköisesti oikein ratkaisu. - vaihtoehto..
e.k.v_ kirjoitti:
Uskotko tosiaan että kukaan koskaan ei jo olisi ollut samalla asialla kuin sinä? Rikas olisin jos markan joka kerrasta olisin saanut kun joku kaltaisesi olisi minulle tuota samaa tarjoamaan.
Kysyn sinulta, aivan kuten kaikilta muiltakin:
a.) Voin väittää uskovani.
b.) Voin pelon johdosta uskoa.
c.) Olen rehellinen ja tunnustan etten voi uskoa.
Osaatko sanoa, mikä todennäköisesti on Jumalasi silmissä oikein ja mikä väärin? Muita vaihtoehtoja ei ole, äläkä jossittele. Sano kirjain joka mielestäsi on Jumalasi silmissä todennäköisesti oikein ratkaisu.muut ovat valehtelua. Sikäli kun minä Jumalaa tunnen, Jumala arvostaa rehellisyyttä (tuo vaihtoehto A vaikuttaa siltä eiliseltä lahkolta).
Mitä sitten? - e.k.v_
vaihtoehto.. kirjoitti:
muut ovat valehtelua. Sikäli kun minä Jumalaa tunnen, Jumala arvostaa rehellisyyttä (tuo vaihtoehto A vaikuttaa siltä eiliseltä lahkolta).
Mitä sitten?Vastasit kuten muutkin yleensä vastaa. Jos et ymmärrä, en voi sille mitään. Älä tarjoa minulle raamattua, koska tulen tarjoamaan sinulle vaihtoehdon c.
- ei ole...
e.k.v_ kirjoitti:
Vastasit kuten muutkin yleensä vastaa. Jos et ymmärrä, en voi sille mitään. Älä tarjoa minulle raamattua, koska tulen tarjoamaan sinulle vaihtoehdon c.
minun ongelma, se on sinun ongelma.
- e.k.v_
ei ole... kirjoitti:
minun ongelma, se on sinun ongelma.
Ei se minulle ole ongelma, että olen rehellinen uskomuksieni ja uskomattomuuksieni kanssa. Enemmän se uskovia vaivaa kuin minua.
- kaikki on hyvin..
e.k.v_ kirjoitti:
Ei se minulle ole ongelma, että olen rehellinen uskomuksieni ja uskomattomuuksieni kanssa. Enemmän se uskovia vaivaa kuin minua.
miksi sitten notkut täällä juttelemassa Jumalasta? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä?
e.k.v_ kirjoitti:
Ei tuo sotkuisen ajattelun jankkaaminen muuta asiaa ollenkaan. Vastasin väitteeseesi, että on tyhmää uskoa, että jokin asia joko on tai ei ole, ja piste. Sellaisia asioita on, joista ei välimuotoa löydy. Joko uskoo jumaliin tai ei usko. Piste. Sinä vatsiet oman puolesi, minä omani, eikä se jankkaamisesta parane; kumpikin on kantansa valinnut.
- e.k.v_
sharyn kirjoitti:
Ei tuo sotkuisen ajattelun jankkaaminen muuta asiaa ollenkaan. Vastasin väitteeseesi, että on tyhmää uskoa, että jokin asia joko on tai ei ole, ja piste. Sellaisia asioita on, joista ei välimuotoa löydy. Joko uskoo jumaliin tai ei usko. Piste. Sinä vatsiet oman puolesi, minä omani, eikä se jankkaamisesta parane; kumpikin on kantansa valinnut.
Tajuat tai et, en välitä. En minä ole sinua tänne pyytänyt asiasta vänkäämään.
- menossa
e.k.v_ kirjoitti:
Tajuat tai et, en välitä. En minä ole sinua tänne pyytänyt asiasta vänkäämään.
yleisellä keskustelupalstalla?
Jos et halua vastauksia, niin hittojako täällä asioita fundeeraat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363787- 122546
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311526- 1251501
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 801235