Tavallisesti käymme kaverien kanssa joka syksy Lapissa viikon vaelluksella, mutta nyt syksyllä työkiireiden takia homma on "puissa".Nyt olisi tarkoituksena tehdä muutaman päivän jotostelu,pitkän viikonlopun merkeissä,keskisessä Suomessa.
Mutta missä ovat mielenkiintoisimmat reitit Keski-Suomessa parin-kolmen päivän retkeä varten ? Olisi kiva lukea kairankulkijoiden kommentteja reiteistä Keski-Suomessa.
Keski-Suomen patikkareitit
5
3126
Vastaukset
- porskuttaja
Keski-Suomesta löytyy tietysti kansallispuistoja, kuten Pyhä-Häkki, mutta reitit ovat lyhyitä. Lahdesta 70 km luoteeseen löytyy Evon retkeilyalue, joka on kaiketi suurin "Keski-Suomen" alueella. Siellä tosin taidetaan harrastaa edelleen metsätaloutta, joten kovin erämaista tunnelmaa sieltä tuskin löytää.
Itse lähtisin esimerkiksi Kolille päin Herajärven kierrokselle. Esimerkiksi Jyväskylästä sinne ajaa ehkä 4 tuntia. Eli ehtii viikonlopun aikanakin tutustua paikkaan. Tuo kierros on pituudeltaan 40 km. Eli jos perjantaina jo aloittaa patikoimisen niin ehtii sunnuntai-illaksi kotiin.
Kannattaa tutkia luontoon.fi - sivustoa. - lertu21
Paras erämainen reitti Keski-Suomessa on Salamajärven kansallispuistossa Hirvaan kierros 60 km! Mene ihmeessä kokeilemaan näetkö metsäpeuroja tai susia.
- suosittelen
menkää Salamajärven kansallispuiston maisemiin.
tai sitten Isojärvelle - perhostelija
Evo on helposti saavutettavissa vaikka linja-autolla ja hetimiten maastossa kun autosta poistuu.
Olen kokenut moisen myös siten ja nimisjärville jalan 5km mennyt laavulle asumaan 3vrk kierreleen aluetta päiväsellään.
Alueella ilvespolku jonka varrella useita laavuja yöpymiseenkin ja kartat saa tilattua evon oppilaitokselta. Alue kaunista ja erämaamaista joten suosittelen kokemista kun ei se otakkaan mitään vaan antaa pelkästään.
Harvassa noin laajat vapaat-alueet kuljeksia jopa pitkoksilla ja valmistetusti eli laavuja, puineen nuotioon liiteristä.
Itse olen täältä Lahdesta monesti polkupyörällä mennyt evolle vkl viettoon joko teltalla tai laavuun sovittaen itseni. Suosittelen.- laavuja
Muutamia Evon retkeilyalueen laavuja löytyy mm. täätlä: http://laavut.fi/tag/omistaja-evon-retkeily/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492348- 262263
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161574Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271555- 1241447
- 191103
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva334897