Mitä tarkistettava vanhasta moottorista?

venenewbie

Olen menossa katsomaan lauantaina -89 mallista jenkkivenettä, jossa on samanikäinen Mercruiser 5.7 V8 Alpha vetari. Neuvokaa mitä kaikkea koneesta ja vetarista kannattaa tarkistaa/tutkia? Voiko mistään seikoista tehdä johtopäätöksiä koneen kunnosta purkamatta sitä osiin? Todennäköiset ongelmat kiinnostaa myös. Vene on vesillä, joten koeajo onnistuu, vetolaitteen tutkiminen ylhäällä tässä vaiheessa sen sijaan ei.

9

1409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siittä

      onnea ja menestystä
      ota kaveri joka edes jotakin tietää mukaan.
      voit saada hyvänkin yksilön tai sitten...

    • yleensä ei

      Ikävä sanoa, mutta melko suurella todennäköisyydellä kyseessä on aika varma pommi moottorin osalta. Tee veneestä tarjous sillä mielellä että joudut muutaman vuoden sisällä vaihtamaan uuden moottorin.

    • sylinterien vuotomittaus, ja toiseksi myöskin jäähdytysnesteen kaasupitoisuus voidaan mitata jos siellä on mukana pakokaasuja, sekä moottorin öljynpaineet voit mittauttaa.

      Samoin voi kuunnella eri laakereiden kuntoisuutta stetoskoopilla ja samoin apulaitteiden laakereita.

      Nämä ei ole kovinkaan suuria töitä asian osaavalle ja laitteet omistavalle ja näiden perusteella selviää jo aika paljon moottorin kuntoisuustietoja
      ammattilaiselle.

      • diagnoosi

        vai stetoskoopilla kuuntelemaan. Lisää buranaa, kyllä se siitä.
        Eiköhän sen käyntiäänestä ja ajossa huomaa jos on jotain pahasti vialla.


    • Crisu...

      Suosi vanhojen moottorien kohdalla niitä joissa on makeavesijäähdytys
      Jos raakavesijäähdytyksellä niin varsinkin merikäytössä moottori voi koska vaan tulla matkansa päähän.
      Kun olet ajanut koeajon niin katso ettei tyhjän käynnillä savuta eikä muutenkaan päästä öljynhajua maailmaan kun paikalla annat kierroksia.
      Tyhjänkäynnin tulis olla siellä 700-800rpm.
      Tarkista mittaristosta öljynpaineet tyhjänkäynnillä kun olet ajanut lenkin. En muista mitä sen pitäis olla ameriikan yksiköissä mutta ohjekirjasta selvii.
      Ajossa pitäis kierrosten nousta n.4200-4400 ja veneen painosta riippuen vauhdin 32-45 solmua.
      Yleensä noi koneet ei pahemmin oireile ennen täystuhoa mutta jos kone ei laula kunnolla on siinä jotain pahasti vialla.
      Vetarista pitää kuulua pieni ulina mutta ei sälinää. Jos vetarin nostaa ihan yläasentoon niin voit koittaa potkuriakselin laakerien poikittaisvälyksen. tämä vaatii kyllä näppituntumaa. Pitkittäisvälystä pitääkin olla ja melko paljon.
      Jos vene on ollut meressä niin kysy koska on viimeksi vaihdettu anodit vetariin. Makeavesikäytössä ei anodeita tarvita, ei ainakaan sinkki anodeita.
      Älä kuitenkaan odota tuon ikäiseltä tekniikalta montaa huoletonta vuotta. Tosin mulla oli edellinen vene ollut aina järvessä ja sen pakosarjatkin näytti siltä että niillä ajetaan viellä kauan. Myös moottori kannen vesikanavien perusteella oli aivan hyvässä kunnossa.
      Nykyisessä veneessä taas joka tuli jenkkilästä oli potkurikin aivan puhki syöpynyt.

      • venenewbe

        kiitos tiedoista, siinä tuli asiallisia vinkkejä. Tsekkaan noi ja muutenkin yritän olla tarkkana. Ymmärrän kyllä, että tuon ikäinen moottori voi hajota koska vaan, mutta eikö noita V8 koneita saa käytettynä suht edullisesti, kun sen aika koittaa.

        Muutamia kysymyksiä mulla vielä olis:

        Moottorin syöpymisestä

        Onko niin että pakosarjat ja mutkat syöpyvät ensimmäisenä koneesta? Lähes 20-vuotta vanhasta koneesta nuo lienee jo kertaalleen vaihdettu vai kuinka? Mitkä muut osat koneessa ovat herkkiä syöpymille/ruostumiselle?

        Moottorin savutus/kärytys kylmänä

        Kuuluuko iäkkään, mutta kunnossa olevan V8 koneen savuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen? Olen käynyt katsomassa muutamaa vastaavan ikäistä venettä ja lähes kaikki ovat käryttäneet ehkä minuutin pari kylmästartin jälkeen, mutta eivät enää koneen lämmittyä. Käry on ollut mustaa/tumman harmaata, ehkä hiukan sinertävää seassa, mutta ei kovin paljoa. Jos ei normaalia niin mistä tämä kertoo?

        Vetolaitteen kestävyydestä

        Mikä voisi olla Alpha One vetarin arvioitu käyttöikä hyvin huollettuna vuosissa tai käyttötunneissa mitattuna? Ilmeisesti vetari voi suht hyvin, kunhan öljyt vaihdetaan säännöllisesti ja paljekumit uusitaan tarvittaessa eikä vetariin pääse vettä?

        Kiitos!


      • Crisu...
        venenewbe kirjoitti:

        kiitos tiedoista, siinä tuli asiallisia vinkkejä. Tsekkaan noi ja muutenkin yritän olla tarkkana. Ymmärrän kyllä, että tuon ikäinen moottori voi hajota koska vaan, mutta eikö noita V8 koneita saa käytettynä suht edullisesti, kun sen aika koittaa.

        Muutamia kysymyksiä mulla vielä olis:

        Moottorin syöpymisestä

        Onko niin että pakosarjat ja mutkat syöpyvät ensimmäisenä koneesta? Lähes 20-vuotta vanhasta koneesta nuo lienee jo kertaalleen vaihdettu vai kuinka? Mitkä muut osat koneessa ovat herkkiä syöpymille/ruostumiselle?

        Moottorin savutus/kärytys kylmänä

        Kuuluuko iäkkään, mutta kunnossa olevan V8 koneen savuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen? Olen käynyt katsomassa muutamaa vastaavan ikäistä venettä ja lähes kaikki ovat käryttäneet ehkä minuutin pari kylmästartin jälkeen, mutta eivät enää koneen lämmittyä. Käry on ollut mustaa/tumman harmaata, ehkä hiukan sinertävää seassa, mutta ei kovin paljoa. Jos ei normaalia niin mistä tämä kertoo?

        Vetolaitteen kestävyydestä

        Mikä voisi olla Alpha One vetarin arvioitu käyttöikä hyvin huollettuna vuosissa tai käyttötunneissa mitattuna? Ilmeisesti vetari voi suht hyvin, kunhan öljyt vaihdetaan säännöllisesti ja paljekumit uusitaan tarvittaessa eikä vetariin pääse vettä?

        Kiitos!

        Pakosarjat menee ensin ja merivedessä kesto
        10-15 vuotta. Moottori menee melkein yhtä nopeesti mutta viimeistään 20 vuoden kohdalla. Ajotunneilla ei oo pahemmin merkitystä vaan sillä miten monta kuukautta vene on maannut meressä. Jos on makeevesijäähdytys niin kone kestää huollettuna ainakin 1000h ja enemmänki. Tosin pakosarjojen tukkeutuminen tai puhkiruostuminen voi rikkoa koneenki.

        Kylmänä kaasari V8:n kuuluu savuttaa (myös uudet). Siellä on sellainen lämmön vaikutuksesta pois päältä menevä kylmäkäynnistys järjestelmä joka pitää seoksen melko rikkaalla. Tee kaikki testit kun kone on ajon jälkeen kuuma.
        Hyvä öljynpaine kuumana kertoo terveistä laakereista.

        Vetarista en voi muuta sanoa kuin että olen nähnyt hajonneita vetareita joiden ajotuntien on väitetty olleen välillä 350h-1200h. Pienessä veneessä Alpha on kestävä laite. Kun ekakerran vaihdat öljyt niin pystyt hiukan arvioimaan vetarin kuntoa. Öljyn seassa ei saisi olla harmautta ja öljypropujen magneeteissa vain vähän metallinsiruja.
        Btw. jos ajaa alphan (varmaan muutki) kivelle ja siinä on rst potkuri. Vaikka aluksi näyttää siltä että ainoastaan potkuri hajosi niin 10-20h ajoa ja vetarista hajoaa alapään rattaat. Kaksi kertaa koettu...


      • venenewbie
        Crisu... kirjoitti:

        Pakosarjat menee ensin ja merivedessä kesto
        10-15 vuotta. Moottori menee melkein yhtä nopeesti mutta viimeistään 20 vuoden kohdalla. Ajotunneilla ei oo pahemmin merkitystä vaan sillä miten monta kuukautta vene on maannut meressä. Jos on makeevesijäähdytys niin kone kestää huollettuna ainakin 1000h ja enemmänki. Tosin pakosarjojen tukkeutuminen tai puhkiruostuminen voi rikkoa koneenki.

        Kylmänä kaasari V8:n kuuluu savuttaa (myös uudet). Siellä on sellainen lämmön vaikutuksesta pois päältä menevä kylmäkäynnistys järjestelmä joka pitää seoksen melko rikkaalla. Tee kaikki testit kun kone on ajon jälkeen kuuma.
        Hyvä öljynpaine kuumana kertoo terveistä laakereista.

        Vetarista en voi muuta sanoa kuin että olen nähnyt hajonneita vetareita joiden ajotuntien on väitetty olleen välillä 350h-1200h. Pienessä veneessä Alpha on kestävä laite. Kun ekakerran vaihdat öljyt niin pystyt hiukan arvioimaan vetarin kuntoa. Öljyn seassa ei saisi olla harmautta ja öljypropujen magneeteissa vain vähän metallinsiruja.
        Btw. jos ajaa alphan (varmaan muutki) kivelle ja siinä on rst potkuri. Vaikka aluksi näyttää siltä että ainoastaan potkuri hajosi niin 10-20h ajoa ja vetarista hajoaa alapään rattaat. Kaksi kertaa koettu...

        Ok, eli moottorin elinkaari keskimäärin max 20 vuotta...

        Kylmäsavutus on siis normaalia, hyvä juttu, paitsi ympäristön kannalta! ;) Mikä on tuo hyvä öljynpaine kuumalle koneelle? 40 PSI vai enemmän?

        Vetarista, eikös harmaa öljy kerro siitä, että öljyn seassa on vettä? Teräspotkuri on tosiaan vetarille häijy kivelleajossa, koska potkuri ei "juosta" yhtään, kuten alumiininen tekee ja siten rattaat riks raks poks... Pitää olla tarkkana tässäkin, jos on teräsrusetti alla.


      • MR-X
        venenewbie kirjoitti:

        Ok, eli moottorin elinkaari keskimäärin max 20 vuotta...

        Kylmäsavutus on siis normaalia, hyvä juttu, paitsi ympäristön kannalta! ;) Mikä on tuo hyvä öljynpaine kuumalle koneelle? 40 PSI vai enemmän?

        Vetarista, eikös harmaa öljy kerro siitä, että öljyn seassa on vettä? Teräspotkuri on tosiaan vetarille häijy kivelleajossa, koska potkuri ei "juosta" yhtään, kuten alumiininen tekee ja siten rattaat riks raks poks... Pitää olla tarkkana tässäkin, jos on teräsrusetti alla.

        Lohko kestää kyllä yli 20 vuotta mutta pikkulohkon kannet/imusarja ei.
        Öljynpaineista sen verran,että 1000 kierrosta min ja 10 psi.Eli jos kierroksia 3000 niin paineet n. 30 psi jne.
        Minimi öljynpaineet on niinkin pienet tyhjäkäynnillä kun 5 psi,mutta itse olisin kyllä niistä todella huolissani.

        Pakomutkat on helppo irrottaa ja tarkastaa onko syöpymiä.Noi stetoskooppi hommat jättäsin ihan oikealle lääkärille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5450
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2387
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1647
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      244
      1637
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1487
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1426
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1185
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      327
      1164
    9. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1163
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      322
      1157
    Aihe