Autonvaihto on edessä ja harmittaa etten tiedä niistä mitään. Toivoisin suosituksia ja mielipiteitä auton hankkimisesta kaikilta "asiantuntijoilta". Uusi tai käytetty vähän ajettu, mikä olisi edullisin vaihtoehto pitkällä aikavälillä?
Minulle auto on väline, jolla haluaisin matkustaa kohtuullisen mukavasti ja kohtuullisen turvallisesti pisteestä A pisteeseen B, enkä haluaisi sijoittaa perushankintaan yhtään ylimääräistä euroa. Ajelen 20-30.000 km vuodessa, useimmiten kohtuullisen vauhdikkaasti ja välillä pääkaupunginseudun ruuhkaliikenteessä madellen. Tällä hetkellä ajan (ainoalla) uutena ostamallani muutaman vuoden vanhalla ja noin 120 tuhatta ajetulla keskikokoisella japanilaismerkillä.
Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka vaivautuvat kertomaan oman suosituksensa. Toivotan turvallisia kilometrejä ja yhteishenkeä liikenteeseen meille kaikille!
Edullisia kilometrejä optimihintaisella?
6
564
Vastaukset
- on ilman muuta
pysyä nykyisessä autossa jos se kerran on japsi. Toki voit aina myydä sen roimaan ylihintaan jollekin untamolle ja ostaa uuden samanlaisen tilalle ilman välirahan käyttöä.
Kyllä kaikista edullisinta pitkällä aikavälillä on pitää nykyinen auto. Sinulla on auton historia tiedossa, olet sitä kuitenkin huoltanut, täten sen voi olettaa olevan luotettava menopeli. Vaihtamisesta aiheutuu kuluja, eli se maksaa jonkin verran, paitsi jos vaihdat vanhempaan mutta mitä järkeä siinä olisi? Halvimmaksi tulee pitäytyä samassa autossasi, mikäli se sopii tarkoituksiisi ja polttoaineenkulutus on mielestäsi ok.
"Minulle auto on väline, jolla haluaisin matkustaa kohtuullisen mukavasti..."
-Tästä voi jo päätellä sen verran, että et kaipaa erikoishienoja autoja. Pidä siis nykyinen autosi (vaikken väitäkään, etteikö se olisi hieno mutta varmasti riittävän hieno sinulle). Ja kun haluat painottaa turvallisuutta, ei vanhempaan vaihto tule oikein kyseeseen. Ja jos autosi on muutenkin "uudenkarhea" niin saavutatko merkittävää hyötyä vaihdosta enään?
Pidä nykyinen autosi kunnossa ja huolla sitä säännöllisesti, näin saat suurimmat säästöt kilometriä kohden niin huoltokuluissa kuin polttoainekuluissa. Tarkkaile ajotyyliäsi, sillä saatat säästää polttoainekuluissa - tasainen ajonopeus, ripeä kiihdytys, moottorijarrutus/rullaus ovat keskeisiä avaimia taloudelliseen ajoon.Kiitos viisaista ohjeista. Jästipäänä kaipaisin vielä lisää ohjeita tai mielipiteitä.;))
Ajattelin vaihtaa uudempaan tai uuteen, ehkä pienempäänkin, jonka pitäisin sitten pitempään. Hoitaisin alustansuojaukset, vahaukset yms. heti alusta alkaen erityisellä huolella. Nyt olen teettänyt vain ohjekirjan mukaiset, kun ajattelin piankin vaihtavani. Kulutus on reilut 7 litraa/100 km ja varmaan remontteja tulossa.
Ovatko vähän kuluttavat ranskalaiset ja japsimerkit pitkällä aikavälillä kalliita huoltojen, varaosien yms. vuoksi? Luulen, että ajomukavuus on parempi pienissäkin ranskalaisissa. Entä pienet Fordit tai saksalaiset?
Välillä mietin auton hakemista Saksasta. Vieläkö se kannattaa? Siellä on ainakin enemmän vähän ajettuja perheen kakkosautoja kuin Suomessa.
Kiitos muistutuksesta, joskus ruuhka, kiire tai kaasujalka estävät taloudellisen ajamisen.;))
Taloudellisen ja ennakoivan ajon, liukkaankelin ja muitakin Autoliiton kursseja olen käynyt. Minusta valistus on hyväksi ja harjoittelu kivaa. Välillä vaan ottaa päähän itsekkäät säästäjät, jotka tyrannisoivat valtaväylillä muita autoilijoita, erityisesti kääntyjiä, valoja lähestyttäessä.- Aygo tai Yaris
optimisti-orvokki kirjoitti:
Kiitos viisaista ohjeista. Jästipäänä kaipaisin vielä lisää ohjeita tai mielipiteitä.;))
Ajattelin vaihtaa uudempaan tai uuteen, ehkä pienempäänkin, jonka pitäisin sitten pitempään. Hoitaisin alustansuojaukset, vahaukset yms. heti alusta alkaen erityisellä huolella. Nyt olen teettänyt vain ohjekirjan mukaiset, kun ajattelin piankin vaihtavani. Kulutus on reilut 7 litraa/100 km ja varmaan remontteja tulossa.
Ovatko vähän kuluttavat ranskalaiset ja japsimerkit pitkällä aikavälillä kalliita huoltojen, varaosien yms. vuoksi? Luulen, että ajomukavuus on parempi pienissäkin ranskalaisissa. Entä pienet Fordit tai saksalaiset?
Välillä mietin auton hakemista Saksasta. Vieläkö se kannattaa? Siellä on ainakin enemmän vähän ajettuja perheen kakkosautoja kuin Suomessa.
Kiitos muistutuksesta, joskus ruuhka, kiire tai kaasujalka estävät taloudellisen ajamisen.;))
Taloudellisen ja ennakoivan ajon, liukkaankelin ja muitakin Autoliiton kursseja olen käynyt. Minusta valistus on hyväksi ja harjoittelu kivaa. Välillä vaan ottaa päähän itsekkäät säästäjät, jotka tyrannisoivat valtaväylillä muita autoilijoita, erityisesti kääntyjiä, valoja lähestyttäessä.Ostapa kuule Toyota Aygo tai Yaris 1.0 litran koneella. Matkaa ajelet sitten neljän litran pintaan, eikä kaupungissakaan paljon kulu. Moottori kestää helposti 300 tuhatta, joten ajat sillä 10-15 vuotta.
- Velkavolvo
Edullisinta on varmasti jättää vaihto tekemättä ja ajaa entisellä aluksi viisi vuotta lisää. ´Luulisi japanilaisenkin kestävän sentään 250000 kilometriä. :)
Mieti sitten uudelleen ja saatat huomata että pärjäät entisellä vielä vuosia. Minulla ei koskaan ole ollut kymmentä vuotta tuoreempaa autoa ja ajan noin 40000 km vuodessa ilman suurempia ongelmia. - Täyttä kaasua
Laitata siihen autoosi maakaasulaitteet! Silloin voit ajaa edullisesti kaasulla. Jos tankkausasema osuu lähelle kotia tai työpaikkaa, homma on aivan toimiva. Tankata voi siperialaista maakaasua 85 sentillä tai kotimaista jätteistä valmistettua biokaasua 92 sentillä per ekvivalenttilitra. Polttoainekulut pienenee ainakin 40 %! Kaasulaitteet maksaa pari tuhatta ja rapiat ja kuittaat ne parin vuoden ajolla, minkä jälkeen autoilu on edullista. Laitteet voi vaihtaa aikanaan toiseen autoon, jos haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465397Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561957Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens781125Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53951- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748