Tällä palstalla tulee usein vastaan väittämä:
VT-seuran usko on ainoa oikea, tai
JT:t ovat ainoita jotka uskovat raamatun totuuteen.
Mihin tämä väittämä perustuu?
Laittakaa tähän todistetta, että olette todella ainoa oikeassa oleva.
Niin että minäkin uskoisin.
Helppo ? kysymys
27
1497
Vastaukset
- muikkumies
johonkin lahkoo yhteenkuuluvaisuuden takia ei kiinosta se asia onko väittämät oikeita tai vääriä ulkopuolisille. Toisaalta lahkon johtajia ei kiinosta kuin tyhmät ihmiset , jotka uskovat täyttä soopaa, sillä ne on juuri rahallisesti ylläpitävä voima ja testamentin lahjoittajat. Jos vielä lähisukulaisiin ei saa pitää yhteyttä, jos eivät kuulu lahkoon, tulee helposti suunnattua perinnötkin lahkolle.
- ka4rla
Sitten näitä on kaksi ainoata oikeaa ,mormonit vain puuttuu .On se ihmeellinen ja tosi tuo ekytyksen henki ,tiedän kyllä monia jotka seilaa näiden kolmen kuppikunnan väliä adv,jehovat,ja mormonit .Tosin hyvin ymmärtää jokainen miksi joku lähtee adv.jehoviin.Eipähän siinä muutu juuri muuta ,kuin lähimmäisen rakkaus,,jota advent,(ELLENISTEISTÄ)ei löydä suurennus lasillakaan .TOIVOTAN tälle perheelle ,että he löytävät rauhan sydäämeensä.(edellinen aloitus)
- kysymys..
oli tarkoitettu Jehovan todistajille,jos et huomannut,ei kaltaisillesi valehtelevalle luopiolle.
- vastannu!!!!!!!!!!!!
kysymys.. kirjoitti:
oli tarkoitettu Jehovan todistajille,jos et huomannut,ei kaltaisillesi valehtelevalle luopiolle.
Jt?
- J-todistajille
Kysymyksen asettaessani ajattelin, että JT:t kykenisi kysymykseeni vastaamaan, mutta taisi olla liian hankala kysymys heille vastattavaksi.
Pitänee helpottaa vaikeusastetta jos vielä jotakin satun kyselemään, kun ei yksikään JT kyennyt vastaamaan.- neitoni
jo aika monta kertaa keväällä ettei JT kirjottele tänne koska tää on paljo täyttä soopaa,vitsiä,katkerilta ja yksinäisiltä ihmisiltä typeryyksiä täys.Joskus joku kysyy oikeesti jotain,harvoin.En oo pariin kk lukenu näitä,johtuen kesän kiireistä,ny avasin mut sama meininki.Jos haluaa tietää JT:sta,soittaa paikalliseen seurakuntaan tai pyytää sisälle juttelemaan ku tulee ovelle
- salaisuus?
neitoni kirjoitti:
jo aika monta kertaa keväällä ettei JT kirjottele tänne koska tää on paljo täyttä soopaa,vitsiä,katkerilta ja yksinäisiltä ihmisiltä typeryyksiä täys.Joskus joku kysyy oikeesti jotain,harvoin.En oo pariin kk lukenu näitä,johtuen kesän kiireistä,ny avasin mut sama meininki.Jos haluaa tietää JT:sta,soittaa paikalliseen seurakuntaan tai pyytää sisälle juttelemaan ku tulee ovelle
Kyllä täällä tuntuu Jt kirjoittelevan, mutta ei heiltä voi saada tosi tietoa epäonnistuneista ennustuksista esimerkiksi. Siihen tarvitaan "luopio" tietoa, koska heillä ei ole enää tarvetta pönkittää epäonnistunutta Jt järjestöä.
>Mihinkäs oikein perustuu näkemyksesi meistä existä persoonana....? - koo.koo
neitoni kirjoitti:
" Joskus joku kysyy oikeesti jotain,harvoin."
No minä kysyn oikeesti. Pohjautuuko jt-oppi 607-1914 todelle vai valheelle? - kysymys todistajille
Kysymyksen asettaessani ajattelin, että JT:t kykenisi kysymykseeni vastaamaan, mutta taisi olla liian hankala kysymys heille vastattavaksi.
-No, saitko vastauksen kysymykseesi?
Luin kaikki läpi tähän aikaan mennessä tulleet kirjoitukset. Luulis valottavan ajatusmaailmaasi.
Lisää järkeviä kyymyksiä kehiin, voi olla että saat vastauksen.
- Coca-Olli
VT-seura? Tarkoitatko Vartiotornia? Eiköhän koko Jehovan todistajien järjestö toimi samojen sääntöjen alla ja saman uskomuksen periaatteella. Seurakunnan sisäpiirillä, eli "vanhemmilla" on periaatteessa enemmän tietoa ja ohjeita koska he ovat valittu sinne kokemustensa ja pitkän asiaan vihkiytymisensä johdosta, luulisin.
JT:iden usko ainoana oikeassa olevuuteen johtuu siitä että vaikka on useita kristittyjen lahkoja joiden opit ovat varsin lähellä(Seitsemänne päivän adventistit mm) ne silti eroavat monin osin. Kristittyjä uskontoja on maailmassa kuitenkin niin vähän suhteessa Raamatun näkymyseroihin että kyllä lähes jokainen kristitty uskonto eroaa naapuristaan monessa asiassa.
Usko "totuuteen" johtuu vain siitä että omaa raamatunnäkemystä pidetään sinä oikeana, ei sen kummallisempaa.
Itse olin joskus 80-luvulla useita(kymmeniä, ehkä toistasataakin) kertoja mukana seurakunnan kokouksissa, mutta kun kasvoin, tulin kriittisemmäksi ja "maallinen" elämä veti puoleensa - jäin pois touhusta. Muistan kyllä erittäin positiivisen ilmapiirin(en tuntenut hirveästi ihmisiä mutta useita kymmeniä joten en tiedä mitä ikävää pinnan alla saattaa olla) ja vilpittömän uskon.
JT:t eivät yleensä väheksy muita ihmisiä, mutta tiettyä uskontoelitismiä on nähtävissä. Tarkoitan tällä sitä että kun ihminen uskoo varmasti olevansa oikeassa ja olevansa Jumalan "valittu", hän saattaa nähdä muut ihmiset maailmallisina heittiöinä jotka eivät vielä ole nähneet "valoa". Monella JT:llä tämä näkemys tulee hyvin esiin keskinäisissä puheissaan. Toivotaan että "joku nyt näkisi Jumalan rakkauden ja valitsisi oikean tien.."
JT:t eivät silti ole yhtään sen kummallisempia kuin kukaan muukaan ihminen. Me kaikki valitsemme puolemme, kiellämme erilaisuuksia jne. Ihminen nyt vain on oman biologisen psyykkeensä vanki. Ei se uskonto poista evoluution luomaa aivorakennetta mihinkään.
Itse kritisoin vahvasti uskontoja joiden säännöt ovat leväperäisiä ja heilahtelevat asenteiden mukaan. Siitä näkee että uskonto on maallinen eli populistinen eli omaa tarkoitustaan vastaan toimiva. Esim. katolilaiset vähän väliä muuttelevat sääntöjään, mikä on kiellettyä mikä ei. Vain sen takia että jäsenmäärä ei putoisi liikaa. Todellisessa uskonnossa(siis yhteisö) on selvää mikä on laillista ja mikä kiellettyä ja piste. Ihmiset neuvottelevat, uskonto ei.
Sellaista. Itse kunnioitan uskomuksia koska ne antavat ihmiselle tavoitteen ja todella voimakkaan ankkurin johon turvautua pelon, hädän, tuskan, ja niiden hyvin tunteidenkin aikoina. Monen ei-henkisen ihmiset arvot ovat materiaalissa ja muissa arvoissa jotka eivät kestä kocin muutoksia elämässä. Mutta jos uskonto pettää jäsenensä, vaikutukset ovat murskaavia.
Ihmisen pitäisikin luoda itselleen hyvin vahva näkemys, itsetunto ja löytää arvot joida noudattaa. Muiden komentojen perässä menevä ihminen ei välttämättä löydä oikeaa itseään vaan näkee itsensä muiden silmien ja vääristyneen ihailun/vihan kohteena. - ajateltavaa sinulle
VT-seuran usko on ainoa oikea,
-Apos.15:13 Heidän lakattuaan puhumasta Jaakob vastasi sanoen: ”Miehet, veljet, kuulkaa minua. 14 Symeon on selostanut perusteellisesti, miten Jumala ensi kerran käänsi huomionsa kansakuntien ihmisiin ottaakseen heistä kansan nimelleen.
-Jehova ei sallisi kenenkään käyttää nimeään, jos ei itse sallisi sitä.
JT:t ovat ainoita jotka uskovat raamatun totuuteen.
Mihin tämä väittämä perustuu?
Laittakaa tähän todistetta, että olette todella ainoa oikeassa oleva.
-Kukaan muu ei julista Jehovan nimeä ja vie sanomaa Jeesuksen mallin mukaan Jumalan valtakunnan tulosta maan päälle..
Perustuu Raamatun jakeisiin. Efes.4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Jes.43:6 Minä sanon pohjoiselle: ’Anna tänne!’ ja etelälle: ’Älä pidättele. Tuo poikani kaukaa ja tyttäreni maan äärestä,
7 jokainen, jota kutsutaan minun nimelläni
10 ”Te olette minun todistajiani”, lausuu Jehova, ”niin, palvelijani, jonka olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä olen sama. Ennen minua ei ollut muodostettu yhtään Jumalaa, eikä minun jälkeeni edelleenkään ole ollut ketään.
11 Minä — minä olen Jehova, eikä minun lisäkseni ole ketään pelastajaa.”
12 ”Minä olen kertonut ja pelastanut ja kuuluttanut, kun keskuudessanne ei ollut yhtään outoa jumalaa. Niinpä te olette minun todistajiani”, lausuu Jehova, ”ja minä olen Jumala.
Niin että minäkin uskoisin.
-Toivottavasti. 2:Tess.3:2 ja että vapautuisimme turmiollisista ja pahoista ihmisistä, sillä usko ei ole kaikkien omaisuutta.
Lisätietoja saat Jehovan todistajien org. sivuilta ja vaikka lukemalla Raamatun ohella julkaisuja jotka on osin saatavilla tästä;http://www.jw.org/index.html?option=nBZR- J-todistajille
Olin pari päivää poissa ja palattuani huomasin, että niitä vastauksia olikin tullut.
Kiitos vastauksestasi, valitettavasti vain olen
eri mieltä noista raamatunkohdista millä perustelet näkemyksiäsi.
Ensinnäkin Apostolien tekojen 15-luku käsittelee
evankeliumin julistmista muillekin kuin ympärileikatuille israelilaisille ts. pakanakansoille.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9. Eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Jesaja 43-luku koskee Israelia Jumalan valittua kansaa, ei suinkaan JT.
Tuosta olen samaa mieltä 2 Tess 3:2
Kaikki eivät ota uskoa vastaan vaikka sitä heille
tarjottaisiinkin. - Sinulle vielä
J-todistajille kirjoitti:
Olin pari päivää poissa ja palattuani huomasin, että niitä vastauksia olikin tullut.
Kiitos vastauksestasi, valitettavasti vain olen
evankeliumin julistmista muillekin kuin ympärileikatuille israelilaisille ts. pakanakansoille.
8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
9. Eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Tuosta olen samaa mieltä 2 Tess 3:2
Kaikki eivät ota uskoa vastaan vaikka sitä heille
tarjottaisiinkin.Kiitos vastauksestasi, valitettavasti vain olen
-Toin esiin Raamatun näkökannan. Mikä on mielipiteesi Raamatun kannalta?
-Niinhän Apostolien teot kertoo. En ole muuta väittänytkään.
-Raamatussa mainitaan eri kasteita. Oli ihmisiä jotka kastettiin Johanneksen kasteella, Jeesuksen kasteella ja pyhän hengen kasteella. Millä kasteella sinut on katettu ja millä perusteella?
-No, Kyllä näinkin on, mutta esim. Jesaja 43:8,9 jakeessa olevat sanat eivät ole täyttyneet vielä tänäkään päivänä, paitsi siltä osilta, kaikista kansakunnista jotka vaeltavat Jumala Jehovan nimen alla tai Jesajan 2:1 Se minkä Jesaja, Amosin poika, näki Juudaa ja Jerusalemia koskevana näkynä:
2 Ja on tapahtuva päivien lopulla, että Jehovan huoneen vuori tulee lujasti perustetuksi vuorten huipun yläpuolelle, ja se korotetaan kukkuloita korkeammalle, ja sinne kaikkien kansakuntien täytyy virrata.
3 Ja monet kansat todellakin menevät ja sanovat: ”Tulkaa, ja nouskaamme Jehovan vuorelle, Jaakobin Jumalan huoneeseen; ja hän opettaa meille teitään, ja me tahdomme vaeltaa hänen polkujaan.” Sillä Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Jehovan sana.
4 Ja hän on tuomitseva kansakuntien keskuudessa ja oikaiseva monien kansojen asiat. Ja heidän on taottava miekkansa auranvantaiksi ja keihäänsä vesureiksi. Kansakunta ei nosta miekkaa kansakuntaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotaa.
Vai voitko osoittaa muuta?
Ja Jesaja 43:7 jakeenkaan asioita ei ole vielä tapahtunut. Silloiset Juutalaiset eivät olleet kansaa jotka olisivat olleet niitä joita Jumala sanoo;
7 jokainen, jota kutsutaan minun nimelläni ja jonka olen omaksi kunniakseni luonut, jonka olen muodostanut, niin, jonka olen tehnyt.’
Heitä kutsuttiin Israelilaisiksi. Ei niitä jotka on kutsutaan "ninun nimelläni".
-Jesajan kirjassa on monia täyttymyksiä menneistä ajoista ja Jeesuksen aikaan kohdistuvia ennustuksia ja nykypäivään ja tulevaan aikaan koskevia ennustuksia, jotka on Jumalalta.
- kuuntele
ja itse perehdy Raamattuun. Siellä sanotaan nimenomaan että usko ei ole kaikkien omaisuutta. Paavali painotti että uskolle pitää olla peruste, ensinnäkin pitää uskoa että Jumala on ja että hän palkitsee ne jotka uskovat häneen, sen lisäksi että Jeesus on Jumalan poika jonka hän herätti kuolleista sekä että Jeesus uhrikuolemallaan pelasti ihmiset ja että kristittyjen sen vuoksi pitää tunnustaa hänet omistajakseen.
Ei tarvitse kovinkaan syvällistä asiaan perehtymistä kun päätyy vain yhteen päätelmään: Jehovan todistajat ovat ainoita maailmassa jotka uskovat niin! Jos siis uskot Raamatun sanomaan niin et voi uskoa muuhun!ja uskon kautta. Ei minkään ihmisvetoisen järjestön avulla. Kenellekään ei ole oikeutta julistautua ainoaksi oikeaksi totuudeksi. Me olemme kaikki vain erehtyväisiä ihmisiä. Vartiotorniseuran pitäisi uskaltaa laittaa "totuutensa" koetukselle.
- Tik Tak
Voimme olettaa, että varhaiskristityt ennen suurta luopumusta (ennen n. 300 jKR.) tottelivat Kristusta Jeesusta koskevaa hyvää uutista.
Tarkastelemalla varhaiskristittyjen elämäntapaa, ja vertailemalla sitä eri uskontokuntien opettamaan elämäntapaan, pääsemme melko lähelle totuutta.
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?- Nemo1
Voisiko Jehovan todistajien keskuudessa tapahtua sellaisia ihmeitä ja voimatekoja joiden taustavoimana on Saatana Panettelija?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000036930008
VASTAUS ON: Ei!
Jehovantodistajien keskuudessa ei suoriteta/ ei esiinny ihmaparantamisia eikä vastaavanlaisia voimatekoja. - vanhurskauden palvelijoiksi
Nemo1 kirjoitti:
Voisiko Jehovan todistajien keskuudessa tapahtua sellaisia ihmeitä ja voimatekoja joiden taustavoimana on Saatana Panettelija?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000036930008
VASTAUS ON: Ei!
Jehovantodistajien keskuudessa ei suoriteta/ ei esiinny ihmaparantamisia eikä vastaavanlaisia voimatekoja.Toisuskoiset puolustelevat keskuudessaan tapahtuvia ihmeitä ja voimatekoja mm. näin: "Sen tunnistaa siitä, missä nimessä voimateot tehdään. Jos ne tehdään omissa nimissä, tuskin niihin voi luottaa, mutta jos ne tehdään Jeesuksen nimessä, niihin voidaan luottaa."
Miksi tällä tavoin uskontokuntansa keskuudessa tapahtuvia ihmetekoja ja voimatekoja puolustelevat ihmiset sulkevat silmänsä Jeesuksen antamalle varoitukselle?
Miksi he eivät näe tätä varoitusta?
"24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnusmerkkejä ja ihmeitä eksyttääkseen siten, mikäli mahdollista, valitutkin. 25 Katso! Olen ennalta varoittanut teitä." - Mattesu 24:24, 25 UM.
"Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi? 23 Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! " - Matteus 7: 22, 23 UM.
"Mutta tuon laittoman läsnäoloon liittyy Saatanan vaikutuksen mukaan kaikkia voimatekoja ja valheellisia tunnusmerkkejä ja ennusmerkkejä." - 2.Tess.2:9 UM.
"Sillä sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi. 14 Eikä ihme, sillä itse Saatana muuttaa jatkuvasti itseään valon enkeliksi. 15 Ei siis ole paljon, jos hänen palvelijansakin muuttavat jatkuvasti itseään vanhurskauden palvelijoiksi. Mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen." - 2.Korint.11:13-15 UM. - vertailu1
Tik Tak:
"Tarkastelemalla varhaiskristittyjen elämäntapaa, ja vertailemalla sitä eri uskontokuntien opettamaan elämäntapaan, pääsemme melko lähelle totuutta.
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?"
MITEN VARHAISKRISTITYT SUHTAUTUVAT SOTIMISEEN JA SODANKÄYNTITAPOJEN OPETTELEMISEEN?
AVAINKOHDAT RAAMATUSTA:
Jeesus Kristus sanoi: "Kaikki jotka miekan ottavat, ne miekkaan tuhoutuvat." – Matteus 26:52.
Apostoli Paavali kirjoitti: "Älkää maksako pahaa pahalla kenellekään. Huolehtikaa sen varaamisesta, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Mikäli mahdollista, säilyttäkää rauha kaikkien ihmisten kanssa, sikäli kuin se teistä riippuu." "Rakkaus ei aikaansaa lähimmäiselle pahaa; sen tähden rakkaus täyttää lain." (Roomalaisille 12:17, 18; 13:10)
"Me emme sodi lihan mukaan. Sillä meidän sodankäyntiaseemme eivät ole lihallisia." – 2. Korinttolaisille 10:3, 4
"36 Jeesus vastasi: "Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä." - Johannes 18:36.
"Ja on tapahtuva päivien lopulla, että Jehovan huoneen vuori tulee lujasti perustetuksi vuorten huipun yläpuolelle, ja se korotetaan kukkuloita korkeammalle, ja sinne on virtaava kansoja. 2 Ja monet kansakunnat todellakin menevät ja sanovat: "Tulkaa, ja nouskaamme Jehovan vuorelle ja Jaakobin Jumalan huoneeseen; ja hän opettaa meille teitään, ja me tahdomme vaeltaa hänen polkujaan." Sillä Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Jehovan sana. 3 Ja hän on tuomitseva monien kansojen keskuudessa ja oikaiseva kaukana olevien mahtavien kansakuntien asiat. Ja heidän on taottava miekkansa auranvantaiksi ja keihäänsä vesureiksi. He eivät nosta miekkaa, kansakunta kansakuntaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotaa." Miika 4:1-3.
VARHAISKRISTITTYJEN ELÄMÄNTAPA:
"Kristitty kirjailija Tertullianus, joka syntyi yli 100 vuotta Kristuksen kuoleman jälkeen, auttaa meitä näkemään, mitä monet varhaiskristityt ajattelivat sotimisesta ja siihen osallistumisesta: "Luulen, että meidän täytyy ensin tiedustella, onko sodankäynti lainkaan sopivaa kristitylle. – – Onko laillista pitää hallussaan miekkaa, kun Herra julistaa, että se, joka miekkaan tarttuu, miekkaan hukkuu? Ja osallistuuko rauhan lapsi taisteluun, vaikkei hänen ole sopivaa edes nostaa oikeusjuttua?"
"Rooman hallitus sanoi kristittyjä valtion vihollisiksi. He eivät palvelleet Rooman armeijassa." – Edith McCall, Evalyn Rapparlie ja Jack Spatafora, Man – His World and Cultures (1974) s. 67, 68
Varhaiskristityt kieltäytyivät palvelemasta Rooman armeijassa, sekä legioonissa että auxilioissa, koska he katsoivat tuon palveluksen olevan täysin ristiriidassa kristillisten opetusten kanssa. Toisella vuosisadalla elänyt Justinus Marttyyri sanoo: "Me, jotka olimme täynnä sotaa, murhaa ja kaikenlaista pahuutta, olemme jokainen kautta maailman vaihtaneet sota-aseemme – miekkamme auranteriksi ja keihäämme maanviljelysvälineiksi." (The Ante-Nicene Fathers, I osa, s. 254, "Dialogue With Trypho, a Jew", CX.)
Käsitellessään sitä, "onko sodankäynti lainkaan sopivaa kristitylle", Tertullianus (n. v. 200) väitti Raamatun perusteella, että itse sotilaselämäkin oli lainvastaista, ja totesi lopuksi tutkielmassaan: "Kiellän meiltä sotilaselämän." (The Ante-Nicene Fathers, 1957, III osa, s. 99, 100, "The Chaplet, or De Corona", XI"
"Kaiken saatavissa olevan tiedon huolellinen tutkiminen osoittaa, että Marcus Aureliuksen aikaan mennessä [v. 121–180] ei yhdestäkään kristitystä tullut sotilasta, eikä yksikään sotilas kristityksi tultuaan jäänyt sotapalvelukseen." (E. W. Barnes, The Rise of Christianity, 1947, s. 333.)
"Tällä hetkellä voidaan nähdä, että todisteet edes yhden kristityn sotilaan olemassaolosta vuoden 60 ja noin vuoden 165 välisenä aikana ovat äärimmäisen vähäiset; – – ainakaan Marcus Aureliuksen hallituskauteen mennessä ei kukaan kristitty ryhtynyt sotilaaksi kasteensa jälkeen." (C. J. Cadoux, The Early Church and the World, 1955, s. 275, 276.)
"Toisellakin vuosisadalla oli kristillisyys vakuuttanut, – – että sotapalvelus ja kristillisyys olivat yhteensopimattomia." (G. Ferrero ja C. Barbagallo, A Short History of Rome, 1919, s. 382.
"Kristittyjen käytös poikkesi suuresti roomalaisten käytöksestä. – – Koska Kristus oli saarnannut rauhaa, he kieltäytyivät ryhtymästä sotilaiksi." (N. Platt ja M. J. Drummond, Our World Through the Ages, 1961, s. 125.)
"Ensimmäiset kristityt pitivät taistelemista vääränä eivätkä palvelleet armeijassa silloinkaan, kun imperiumi tarvitsi sotilaita." (R. ja W. M. West, The New World’s Foundations in the Old, 1929, s. 131.)
"Kristityt – – karttoivat julkisia virkoja ja sotapalvelusta." (The Great Events by Famous Historians, toimituksen johdanto jaksoon "Persecution of the Christians in Gaul, A.D. 177", toim. R. Johnson, 1905, III osa, s. 246.)
"Vaikka he [kristityt] tähdensivät passiivisen kuuliaisuuden periaatteita, he kieltäytyivät osallistumasta aktiivisesti imperiumin siviilihallintoon tai sen sotilaalliseen puolustamiseen. – – Oli mahdotonta, että kristityt olisivat voineet omaksua sotilaiden, hallitusviranomaisten tai ruhtinaiden osan luopumatta pyhemmästä velvollisuudesta." (Edward Gibbon, The Decline and Fall of the Roman Empire, I osa, s. 416.)
VERTAILU:
Mikä on kristikunnan maine rauhantekijänä ja rauhansäilyttäjänä?
Mitkä kansat aloittivat kaksi maailmansotaa, jotka ovat aiheuttaneet niin paljon kuolemaa ja kärsimystä tällä vuosisadalla? Olivatko ne islamilaisia, hindulaisia tai buddhalaisia kansoja? Eivät olleet, vaan ne olivat Euroopan ns. kristittyjä kansoja, joita katoliset ja protestanttiset poliitikot ja papit yllyttivät. Englantilaisen radiotoimittajan ja lehtimiehen Malcolm Muggeridgen lausunto onkin sen vuoksi erittäin sopiva. Hän kirjoitti: "Meidän aikanamme käydyissä erilaisissa sodissa kirkko on kivenkovaan väittänyt, että Jumala on ollut meidän puolellamme, ja se on antanut varauksettoman siunauksensa kaikille niille keinoille, joita kenraalit ja poliitikot ovat pitäneet noiden sotien käymisen kannalta tarkoituksenmukaisina. – – Kristillisen uskonnon perustajan viisaimpia sanontoja oli se, ettei Hänen valtakuntansa ollut tästä maailmasta." - Jepulish
vanhurskauden palvelijoiksi kirjoitti:
Toisuskoiset puolustelevat keskuudessaan tapahtuvia ihmeitä ja voimatekoja mm. näin: "Sen tunnistaa siitä, missä nimessä voimateot tehdään. Jos ne tehdään omissa nimissä, tuskin niihin voi luottaa, mutta jos ne tehdään Jeesuksen nimessä, niihin voidaan luottaa."
Miksi tällä tavoin uskontokuntansa keskuudessa tapahtuvia ihmetekoja ja voimatekoja puolustelevat ihmiset sulkevat silmänsä Jeesuksen antamalle varoitukselle?
Miksi he eivät näe tätä varoitusta?
"24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnusmerkkejä ja ihmeitä eksyttääkseen siten, mikäli mahdollista, valitutkin. 25 Katso! Olen ennalta varoittanut teitä." - Mattesu 24:24, 25 UM.
"Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi? 23 Ja silloin minä tunnustan heille: En ole koskaan tuntenut teitä! " - Matteus 7: 22, 23 UM.
"Mutta tuon laittoman läsnäoloon liittyy Saatanan vaikutuksen mukaan kaikkia voimatekoja ja valheellisia tunnusmerkkejä ja ennusmerkkejä." - 2.Tess.2:9 UM.
"Sillä sellaiset ovat vääriä apostoleita, petollisia työntekijöitä, jotka muuttavat itsensä Kristuksen apostoleiksi. 14 Eikä ihme, sillä itse Saatana muuttaa jatkuvasti itseään valon enkeliksi. 15 Ei siis ole paljon, jos hänen palvelijansakin muuttavat jatkuvasti itseään vanhurskauden palvelijoiksi. Mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen." - 2.Korint.11:13-15 UM.>>Miksi tällä tavoin uskontokuntansa keskuudessa tapahtuvia ihmetekoja ja voimatekoja puolustelevat ihmiset sulkevat silmänsä Jeesuksen antamalle varoitukselle?
Miksi he eivät näe tätä varoitusta?>>
No mutta, Raamatustahan tuohonkin vastaus löytyy:
"3 Mutta jos se hyvä uutinen, jota julistamme*, onkin VERHOTTU, niin se on verhottu niiden keskuudessa, jotka tuhoutuvat, 4 joiden keskuudessa tämän asiainjärjestelmän jumala on SOKAISSUT ei-uskovien mielet, jotta Kristusta koskevan loistoisan hyvän uutisen valaistus ei säteilisi läpi, häntä joka on Jumalan kuva" (2.Korint.4: 3, 4 UM)
*)"8 vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti." (Apost. 1:8)
*)" 12 Mutta kun he uskoivat Filipposta, joka julisti hyvää uutista Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, heitä ryhdyttiin kastamaan, sekä miehiä että naisia." (Apost. 8: 12) - Jubarbju
Tik Tak:
"Tarkastelemalla varhaiskristittyjen elämäntapaa, ja vertailemalla sitä eri uskontokuntien opettamaan elämäntapaan, pääsemme melko lähelle totuutta.
Mikä uskontokunta sinun mielestäsi noudattaa parhaiten varhaiskristittyjen elämäntapaa tätä nykyään?"
Miten Kristus Jeesus käski kohdella muita ihmisiä:
Kristus opetti: "Sinun tulee rakastaa lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." (Matt.22:39 UM)
"12 Sen tähden kaikki, mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, teidänkin täytyy samoin tehdä heille; tätähän Laki ja Profeetat tarkoittavat." Matt.7:12 UM)
Mitä muita ohjeita Raamatusta löytyy?
"28 Älköön varastaja enää varastako, vaan tehköön ennemmin kovasti työtä suorittaen käsillään sitä, mikä on hyvää, jotta hänellä olisi jotakin annettavaa tarpeessa olevalle." "31 Kaikki ilkeämielinen katkeruus ja suuttumus ja vihastus ja huutaminen ja herjaava puhe olkoon kaukana teistä kaiken pahuuden ohella. 32 Mutta tulkaa huomaavaisiksi toisianne kohtaan, hellän sääliväisiksi, ja antakaa toisillenne auliisti anteeksi, niin kuin Jumalakin on Kristuksen kautta antanut teille auliisti anteeksi."(Efesol. 4:28, 31, 32 UM)
Miten kristikunnan keskuudessa valtaosa suhtautuu lihan tekoihin?
Kristikunnan alueella on tässä asiassa ilmaistu huomattavaa ulkokultaisuutta. Kahdessa maailmansodassa katolilaiset ovat tappaneet katolilaisia ja protestantit protestantteja "kristittyjen" poliittisten johtajiensa käskystä. Mutta Raamattu asettaa selvästi vastakkain lihan teot ja hengen hedelmät.
"19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat haureus, epäpuhtaus, irstaus, 20 epäjumalanpalvelus, spiritismin harjoittaminen, vihollisuudet, riita, mustasukkaisuus, vihanpuuskat, kinastelut, jakaumat, lahkot, 21 kateus, juopottelu, mässäilyt ja muut näiden kaltaiset. Näistä varoitan teitä ennalta, samoin kuin olen jo ennalta varoittanut teitä, että ne, jotka harjoittavat sellaisia, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Toisaalta hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, huomaavaisuus, hyvyys, usko, 23 lempeys, itsehillintä. Sellaisia vastaan ei ole lakia" (Galat.5:19-23 UM)
Niin sanotut kristityt ovat kuitenkin satojen vuosien ajan harjoittaneet tällaista, ja heidän pappinsa ovat usein katsoneet heidän käytöstään läpi sormien.
Mitä Tertullianuksella on sanottavana oman aikansa kristittyjen käytöksestä?
"Onko pitkiin luetteloihinne henkilöistä, joita syytetään monista erilaisista julmuuksista, ketään salamurhaajaa, taskuvarasta, ketään – – viettelemiseen tai kylpijöitten vaatteitten varastamiseen syyllistynyttä miestä, merkitty kristityksi? – – Vankilat ovat aina täynnä teikäläisiä – – Te ette löydä sieltä kristittyä paitsi siitä syytettynä, että hän on kristitty; tai jos hän on siellä jonkin muun syyn vuoksi, hän ei ole enää kristitty."
Mikä on rikollisuuden nykytila "kristillisissä" valtioissa?
Rikosten määrä on noussut huimasti, vankilat ovat tungokseen asti täynnä ja monissa suurkaupungeissa ihmiset pelkäävät kävellä kaduilla, koska he ovat vaarassa joutua rikollisten uhreiksi. Eivätkö monet näistä roistoista ja rikollisista kanna vieläkin "kristityn nimilappua", mitä todistaa se, että he voivat käydä ehtoollisella. Jopa juhlallisia messuja on järjestetty tunnettujen gangstereitten hyväksi. Käytännöllisesti katsoen mihinkään kurinpidollisiin toimiin ei ole ryhdytty rivien pitämiseksi puhtaina. Ovatko nämä todisteita aidosta kristillisyydestä? - Kolma
Miten nykyajan "kristillisyys" suhtautuu politiikkaan?
Se on kauttaaltaan jakautunut. Lähes jokaisen olemassa olevan poliittisen puolueen kannattajiin kuuluu joitakin pappeja, Espanjan ja Latinalaisen Amerikan kommunismia kannattavista katolisista papeista protestanttisiin pastoreihin, jotka toimivat Englannin parlamentissa tai kannattavat Yhdysvaltain poliittista oikeistoa.
Kristikunnan rivit ovat hajaantuneet, ja uskovat ovat jakautuneet poliittisten näkemysten mukaan.
1900-luvulla elänyt espanjalainen kirjailija ja oppinut Miguel de Unamuno kirjoitti: "Kristityn isänmaa ei ole tästä maailmasta."
Englantilainen lehtimies Anthony Lejeun kirjoitti: "Pappien poliittisuus on sangen yleistä. – – Jollei kirkko voi tarjota enempää kuin maailma, niin miksi käydä kirkossa?"
Muinaisessa Roomassa poliittiset toimet ja valtion uskonto olivat kietoutuneet tiukasti toisiinsa. Miten varhaiskristityt suhtautuivat tähän tilanteeseen?
"Kolmen ensimmäisen vuosisadan kristityt kääntyivät päättäväisesti Rooman valtionuskontoa vastaan – – kristityt katsoivat olevansa tulevan taivaallisen kaupungin kansalaisia ja tilapäisasukkaita ja muukalaisia maan päällä – – kuuluvansa Jumalan valtakuntaan – – joka katkoi siteitään tähän häviävään maailmaan ja siten myös sen politiikkaan." – Encyclopædia Britannica.
"Ne jotka hallitsivat pakanamaailmaa, ymmärsivät tai arvostivat vain vähän varhaiskristillisyyttä. – – Kristityt kieltäytyivät osallistumasta eräisiin Rooman kansalaisten velvollisuuksiin. – – He eivät ottaneet poliittisia virkoja." – Albert K. Heckel ja James G. Sigman, On the Road to Civilization, A World History s. 237, 238 - Kohanju
Kristitty lähetystyöntekijä Paavali kirjoitti: "Eivät haureelliset, – – eivät avionrikkojat, eivät luonnottomia tarkoituksia varten pidetyt miehet, eivät miehet, jotka makaavat miesten kanssa – –peri Jumalan valtakuntaa." – 1. Korinttolaisille 6:9, 10
Tarkastelkaamme nyt jälleen 100-luvulla eläneitten kristittyjen tapoja:
"Me olemme niin kaukana irrallisten sukupuolisuhteitten harjoittamisesta, ettei keskuudessamme ole luvallista edes katsoa himoiten." (Athenagoras)
"Kristitty asettaa itselleen rajoituksia naissukupuolen suhteen. – – Kristityllä aviomiehellä ei ole mitään tekemistä kenenkään muun kuin oman vaimonsa kanssa." (Tertullianus)
Onko nykyinen kristikunta noudattanut varhaiskristittyjen käyttäytymismallia moraaliasioissa?
Malcolm Muggeridge kirjoitti asiasta seuraavasti: "Perinteisiä kristillisiä näkökantoja vastustetaan voimakkaasti mm. avioeroon, homoseksualismiin ja ns. uuteen moraaliin liittyvissä asioissa, ja huomattavat kirkonmiehet antavat usein sille hiljaisen hyväksymyksensä."
Haureus, aviorikos ja homoseksuaalisuus ovat yleisiä kaikkialla kristikunnan valta-alueella. Sukupuolitaudit ovat sen vuoksi saavuttamassa kulkutaudin mittasuhteet. Esittääkö tämä kuva aitoa kristillisyyttä? Vai onko ilmeistä, että olemme tekemisissä väärennöksen, surkean jäljitelmän kanssa? - murha-
"Suomessa keskeytetään noin 10 500 raskautta vuodessa. Tämä on lähemmäs 30 aborttia päivässä. Eniten abortteja tekevät nuoret, alle 24-vuotiaat."
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1439841
"Nuorille naisille tehdyt abortit ovat lehtitietojen mukaan lisääntyneet dramaattisesti"
http://www.utu.fi/media/ajankohtaista/argumentit/Aborttiargumentti.html
"Joitakin harvoja raskaudenkeskeytyksiä tehdään raskauden komplikaatioiden takia, kun äidin terveys tai henki on vaarassa (0,5 % aborteista), mutta useimmiten raskaudenkeskeytys tehdään kuitenkin sosiaalisista syistä (90,5 %). Suomessa toiseksi tavallisin syy on alle 17 vuoden ikä (5,3 %)."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti
Haluaisitko sinä kuolla? Toisen maailmansodan aikana kansallissosialistit tappoivat miljoonia ihmisiä keskitysleireissään. Ajattelehan, olisitko halunnut olla yksi heistä? Noilla uhreilla ei ollut valinnanvaraa, eikä sitä ole myöskään niillä kymmenillä miljoonilla abortin kohteiksi joutuneilla sikiöillä, jotka tapetaan vuosittain. Tähän tilanteeseen sopii apostoli Pietarin käsky: "Älköön kuitenkaan kukaan teistä kärsikö murhaajana." – 1. Pietari 4:15
Tehtyjen aborttien määristä esitetään järkyttäviä lukuja useimmissa "kristillisissä" länsimaissa.
Kun vertaamme alla (olevia) esitettyjä varhaiskristittyjen lainauksia näihin masentaviin tilastoihin, niin voimme aiheellisesti kysyä: ovatko nykyajan "kristityt", jotka tekevät abortteja, ja kirkot, jotka suvaitsevat tällaisen toiminnan, todella kristittyjä?
Miten varhaiskristityt suhtautuivat abortteihin?
"Koska meidän tapauksessamme murha on kertakaikkiaan kiellettyä, me emme voi tuhota edes kohdussa olevaa sikiötä." (Tertullianus)
"Ja kun me sanomme, että ne naiset, jotka käyttävät rohtoja saadakseen aikaan keskenmenon, tekevät murhan ja että heidän on tehtävä tili Jumalalle abortista, niin mistä syystä me tekisimme murhan?" (Athenagoras) - hyvää uutista
Jeesus sanoi vuorisaarnassaan: "Te olette maailman valo. – – loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja kirkastaisivat Isäänne, joka on taivaissa." – Matteus 5:14–16
Apostoli Paavali toistaa tämän sanoin ja teoin loistamista koskevan kehotuksen: "Uhratkaamme aina hänen [Jeesuksen] kauttaan Jumalalle ylistysuhria, se on niiden huulten hedelmää, jotka julistavat julkisesti hänen nimeään." (Heprealaisille 13:15)
'Julistivatko' varhaiskristityt ryhmänä "julkisesti hänen nimeään"? Vai tukahduttivatko pappisluokan pakkotoimet tuon ryhmän heti apostolien kuoleman jälkeen?
Vastaus tuohon yllä olevaan kysymykseen löytyy tri Neanderin kirjasta The History of the Christian Religion and Church During the Three First Centuries (Kristillisen uskonnon ja kirkon historia kolmen ensimmäisen vuosisadan ajalta):
"Celsus [100-luvulta], ensimmäinen kristillisyyttä vastustava kirjailija, pitää pilkan aiheena sitä, että työläisten, suutarien, maanviljelijäin, mitä tietämättömimpien ja moukkamaisimpien ihmisten piti olla evankeliumin innokkaita saarnaajia."
Tee nyt itsellesi seuraavat tutkivat kysymykset:
Kannustaako ja valmentaako uskontoni minua saarnaamaan ahkerasti kristillistä uskoani?
Saako omaksumani kristillisyyden henki minut menemään toisten ihmisten koteihin etsimään niitä, jotka tarvitsevat tosi kristillisyyttä?
Jos minun uskontoni ei tee sitä, niin mikä kristillinen uskonto todella täyttää tuon Kristuksen antaman käskyn?
Jokaisen Kristuksen seuraajan väistämätön etu ja velvollisuus on saarnata kristillistä "hyvää uutista":
"14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu." -Matteus 24:14 UM.
"16 Jos näet julistan hyvää uutista, niin se ei ole minulle ylpeilyn syy, sillä minun täytyy se tehdä. Todellakin, voi minua, jos en julistaisi hyvää uutista!" - 1.Korint.9:16 UM.
"8 vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti." - Apost. 1:8 UM. hyvää uutista kirjoitti:
Jeesus sanoi vuorisaarnassaan: "Te olette maailman valo. – – loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja kirkastaisivat Isäänne, joka on taivaissa." – Matteus 5:14–16
Apostoli Paavali toistaa tämän sanoin ja teoin loistamista koskevan kehotuksen: "Uhratkaamme aina hänen [Jeesuksen] kauttaan Jumalalle ylistysuhria, se on niiden huulten hedelmää, jotka julistavat julkisesti hänen nimeään." (Heprealaisille 13:15)
'Julistivatko' varhaiskristityt ryhmänä "julkisesti hänen nimeään"? Vai tukahduttivatko pappisluokan pakkotoimet tuon ryhmän heti apostolien kuoleman jälkeen?
Vastaus tuohon yllä olevaan kysymykseen löytyy tri Neanderin kirjasta The History of the Christian Religion and Church During the Three First Centuries (Kristillisen uskonnon ja kirkon historia kolmen ensimmäisen vuosisadan ajalta):
"Celsus [100-luvulta], ensimmäinen kristillisyyttä vastustava kirjailija, pitää pilkan aiheena sitä, että työläisten, suutarien, maanviljelijäin, mitä tietämättömimpien ja moukkamaisimpien ihmisten piti olla evankeliumin innokkaita saarnaajia."
Tee nyt itsellesi seuraavat tutkivat kysymykset:
Kannustaako ja valmentaako uskontoni minua saarnaamaan ahkerasti kristillistä uskoani?
Saako omaksumani kristillisyyden henki minut menemään toisten ihmisten koteihin etsimään niitä, jotka tarvitsevat tosi kristillisyyttä?
Jos minun uskontoni ei tee sitä, niin mikä kristillinen uskonto todella täyttää tuon Kristuksen antaman käskyn?
Jokaisen Kristuksen seuraajan väistämätön etu ja velvollisuus on saarnata kristillistä "hyvää uutista":
"14 Ja tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu." -Matteus 24:14 UM.
"16 Jos näet julistan hyvää uutista, niin se ei ole minulle ylpeilyn syy, sillä minun täytyy se tehdä. Todellakin, voi minua, jos en julistaisi hyvää uutista!" - 1.Korint.9:16 UM.
"8 vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne, ja te tulette olemaan todistajiani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin asti." - Apost. 1:8 UM.tottelemaan oppirakennelmia, joita ei ole koeteltu?
Näitä ovat verioppi, 1914-oppi, karttamisoppi.
Kannustaako tosiuskonto valehtelemaan "teokraattisen sodankäynnin takia"?
Puhuuko Uusi-testamentti missään kierrosvalvojista, esivalvojista, matkavalvojista, piirivalvovista, sihteereistä?
Puhuuko Uusi tai Vanha-testamentti missään että Jumalan sana muuttuisi?- Lisäksi
vertailu1 kirjoitti:
Tik Tak:
MITEN VARHAISKRISTITYT SUHTAUTUVAT SOTIMISEEN JA SODANKÄYNTITAPOJEN OPETTELEMISEEN?
AVAINKOHDAT RAAMATUSTA:
Jeesus Kristus sanoi: "Kaikki jotka miekan ottavat, ne miekkaan tuhoutuvat." – Matteus 26:52.
Apostoli Paavali kirjoitti: "Älkää maksako pahaa pahalla kenellekään. Huolehtikaa sen varaamisesta, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Mikäli mahdollista, säilyttäkää rauha kaikkien ihmisten kanssa, sikäli kuin se teistä riippuu." "Rakkaus ei aikaansaa lähimmäiselle pahaa; sen tähden rakkaus täyttää lain." (Roomalaisille 12:17, 18; 13:10)
"Me emme sodi lihan mukaan. Sillä meidän sodankäyntiaseemme eivät ole lihallisia." – 2. Korinttolaisille 10:3, 4
"36 Jeesus vastasi: "Minun valtakuntani ei ole osa tästä maailmasta. Jos minun valtakuntani olisi osa tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, jottei minua luovutettaisi juutalaisille. Mutta näin ollen minun valtakuntani ei ole täältä." - Johannes 18:36.
"Ja on tapahtuva päivien lopulla, että Jehovan huoneen vuori tulee lujasti perustetuksi vuorten huipun yläpuolelle, ja se korotetaan kukkuloita korkeammalle, ja sinne on virtaava kansoja. 2 Ja monet kansakunnat todellakin menevät ja sanovat: "Tulkaa, ja nouskaamme Jehovan vuorelle ja Jaakobin Jumalan huoneeseen; ja hän opettaa meille teitään, ja me tahdomme vaeltaa hänen polkujaan." Sillä Siionista lähtee laki ja Jerusalemista Jehovan sana. 3 Ja hän on tuomitseva monien kansojen keskuudessa ja oikaiseva kaukana olevien mahtavien kansakuntien asiat. Ja heidän on taottava miekkansa auranvantaiksi ja keihäänsä vesureiksi. He eivät nosta miekkaa, kansakunta kansakuntaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotaa." Miika 4:1-3.
VARHAISKRISTITTYJEN ELÄMÄNTAPA:
"Kristitty kirjailija Tertullianus, joka syntyi yli 100 vuotta Kristuksen kuoleman jälkeen, auttaa meitä näkemään, mitä monet varhaiskristityt ajattelivat sotimisesta ja siihen osallistumisesta: "Luulen, että meidän täytyy ensin tiedustella, onko sodankäynti lainkaan sopivaa kristitylle. – – Onko laillista pitää hallussaan miekkaa, kun Herra julistaa, että se, joka miekkaan tarttuu, miekkaan hukkuu? Ja osallistuuko rauhan lapsi taisteluun, vaikkei hänen ole sopivaa edes nostaa oikeusjuttua?"
"Rooman hallitus sanoi kristittyjä valtion vihollisiksi. He eivät palvelleet Rooman armeijassa." – Edith McCall, Evalyn Rapparlie ja Jack Spatafora, Man – His World and Cultures (1974) s. 67, 68
Varhaiskristityt kieltäytyivät palvelemasta Rooman armeijassa, sekä legioonissa että auxilioissa, koska he katsoivat tuon palveluksen olevan täysin ristiriidassa kristillisten opetusten kanssa. Toisella vuosisadalla elänyt Justinus Marttyyri sanoo: "Me, jotka olimme täynnä sotaa, murhaa ja kaikenlaista pahuutta, olemme jokainen kautta maailman vaihtaneet sota-aseemme – miekkamme auranteriksi ja keihäämme maanviljelysvälineiksi." (The Ante-Nicene Fathers, I osa, s. 254, "Dialogue With Trypho, a Jew", CX.)
Käsitellessään sitä, "onko sodankäynti lainkaan sopivaa kristitylle", Tertullianus (n. v. 200) väitti Raamatun perusteella, että itse sotilaselämäkin oli lainvastaista, ja totesi lopuksi tutkielmassaan: "Kiellän meiltä sotilaselämän." (The Ante-Nicene Fathers, 1957, III osa, s. 99, 100, "The Chaplet, or De Corona", XI"
"Kaiken saatavissa olevan tiedon huolellinen tutkiminen osoittaa, että Marcus Aureliuksen aikaan mennessä [v. 121–180] ei yhdestäkään kristitystä tullut sotilasta, eikä yksikään sotilas kristityksi tultuaan jäänyt sotapalvelukseen." (E. W. Barnes, The Rise of Christianity, 1947, s. 333.)
"Tällä hetkellä voidaan nähdä, että todisteet edes yhden kristityn sotilaan olemassaolosta vuoden 60 ja noin vuoden 165 välisenä aikana ovat äärimmäisen vähäiset; – – ainakaan Marcus Aureliuksen hallituskauteen mennessä ei kukaan kristitty ryhtynyt sotilaaksi kasteensa jälkeen." (C. J. Cadoux, The Early Church and the World, 1955, s. 275, 276.)
"Toisellakin vuosisadalla oli kristillisyys vakuuttanut, – – että sotapalvelus ja kristillisyys olivat yhteensopimattomia." (G. Ferrero ja C. Barbagallo, A Short History of Rome, 1919, s. 382.
"Kristittyjen käytös poikkesi suuresti roomalaisten käytöksestä. – – Koska Kristus oli saarnannut rauhaa, he kieltäytyivät ryhtymästä sotilaiksi." (N. Platt ja M. J. Drummond, Our World Through the Ages, 1961, s. 125.)
"Ensimmäiset kristityt pitivät taistelemista vääränä eivätkä palvelleet armeijassa silloinkaan, kun imperiumi tarvitsi sotilaita." (R. ja W. M. West, The New World’s Foundations in the Old, 1929, s. 131.)
"Kristityt – – karttoivat julkisia virkoja ja sotapalvelusta." (The Great Events by Famous Historians, toimituksen johdanto jaksoon "Persecution of the Christians in Gaul, A.D. 177", toim. R. Johnson, 1905, III osa, s. 246.)
"Vaikka he [kristityt] tähdensivät passiivisen kuuliaisuuden periaatteita, he kieltäytyivät osallistumasta aktiivisesti imperiumin siviilihallintoon tai sen sotilaalliseen puolustamiseen. – – Oli mahdotonta, että kristityt olisivat voineet omaksua sotilaiden, hallitusviranomaisten tai ruhtinaiden osan luopumatta pyhemmästä velvollisuudesta." (Edward Gibbon, The Decline and Fall of the Roman Empire, I osa, s. 416.)
VERTAILU:
Mikä on kristikunnan maine rauhantekijänä ja rauhansäilyttäjänä?
Mitkä kansat aloittivat kaksi maailmansotaa, jotka ovat aiheuttaneet niin paljon kuolemaa ja kärsimystä tällä vuosisadalla? Olivatko ne islamilaisia, hindulaisia tai buddhalaisia kansoja? Eivät olleet, vaan ne olivat Euroopan ns. kristittyjä kansoja, joita katoliset ja protestanttiset poliitikot ja papit yllyttivät. Englantilaisen radiotoimittajan ja lehtimiehen Malcolm Muggeridgen lausunto onkin sen vuoksi erittäin sopiva. Hän kirjoitti: "Meidän aikanamme käydyissä erilaisissa sodissa kirkko on kivenkovaan väittänyt, että Jumala on ollut meidän puolellamme, ja se on antanut varauksettoman siunauksensa kaikille niille keinoille, joita kenraalit ja poliitikot ovat pitäneet noiden sotien käymisen kannalta tarkoituksenmukaisina. – – Kristillisen uskonnon perustajan viisaimpia sanontoja oli se, ettei Hänen valtakuntansa ollut tästä maailmasta.".."Isänä;..
Tertullianus liittyi montanolaiseen hurmoslahkoon, ja lieneekö näinollen Vakavakin oppi-isä Kristityille,
Voi hän silti olla oikeassa, jos silminnäkijänä kertoo tositapahtumia ; . -Justinus Marttyyri; Paavi Antonius Piuksen, aikana, ;
; Kait he oli mielestään oikeassa, mutta he olivat omaksuneet hallitsijoiden ensimmäisen teon, nim; Kotikokoontumisen kieltämisen, ja kokoontumisen ns,", Auringonpäivänä;"- Ja kyllä he sen tiesivät , että se oli Mithran , Persialaisen Auringonjumalan, jota Rooman väkivaltakoneisto, armeija palvoi, -Palvontaa, Myös keisarit armeijan ylimpänä palvoivat oikeesti Mithraa.
Hallitsijat kaikissa näissä lahkoutumissa, ja heidän alaisensa virkamiehet, ensi töikseen hävittivät kotikokoukset, ja pakottivat kristityt temppeleihin , ja kirkkoihin.Se, että Stefanus sanoi, että "Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä, " ei saanut mitään vastakaikua.
Myöskin, kirkkohistorian mukaan, Pakanahallitsijat syyllistyivät samaan,harvinaisen yksimielisesti;.
Yleensä ihmettelen, ovatko lukijat käsittäneet, mitä lause " Paavin absoluuttinen legitimiteetti,"
oikein tarkoittaa; jos paavi, tai esim, Jt-Oppi, tai Helluntaioppi, tai adventismi julistautuu "ainoaksi legitimiteetiksi," niin eihän ole mitään kysyttävää, tai keskusteltavaa; ( Siihen, "neitoni, "jos luet, perustuu se , etteivät Oikeat Jt;t vastaa; Paisuneeseen ylemmyyden tunteeseen, legitimiteetin takia, )
Ja nämä opit ovat kopsanneet tämän opin Katolisuudelta.
Sama juttu tämä "Tästä maailmasta" eristäytyminen, siis pyrkiminen "Paratiisiin " tai "taivaaseen", Sehän on Platonin "Timaioksesta "kopsattu ajatus, Ei raamatusta.
Siis että olisi ylin Jumaluus, "Idea," ja sitten alempi Luojajumaluus, joka olisio tehnyt "huonoa " työtä, ja pitää pyrkiä "parempaan,:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018043- 1075657
- 2795003
- 494943
- 763717
- 542940
- 642667
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422358