Pakotan Aviomieheni ottamaan

Antabus kapselit

Tähän pisteeseen on tultu.

Pakotin aviomieheni valinnan eteen

1) ottaa Antabus-kapselit vuodeksi ihon alle

2) avioero

Aviomieheni on maailman IHANIN mies.

Tässä lista positiivisista asioista:

huumorintajuinen
siisti
hyvännäköinen

siivoaa
pesee pyykkiä
tiskaa
käy kaupassa
tekee siis kaikkia kotitöitä NURISEMATTA

huolehtii lapsista
ei käy kapakoissa kuin pari kolme kertaa vuodessa
ansaitsee hyvin

seksielämämme on loistavaa
kohtelee lastani kuin omaansa
auttaa minua yritykseni asioissa jatkuvasti
hyvä seuramies

kaikkea muuta mitä nainen vain voi toivoa

,,,,,,,,,,,, mutta mutta

- juo liikaa
- juo liikaa
- juo liikaa
- juo liikaa
- juo liikaa
- juo liikaa
- juo liikaa

Mikäkö on liikaa?????

En tiedä muiden ihmisten mittareista mitään ja itse asiassa se ei edes kiinnosta.

Minulla on vain yksi mittari ja se on minun ihka omani.

Joka on täyttynyt NYT.

Tämä palsta on LOISTAVA purkautumispaikka asiassa kuin asiassa.

Henkisesti olen jo valmistautunut tyhmiin/lapsellisiin ja epäasiallisiin vastauksiin - joita taatusti tulee.

Miksi siis kirjoitan? - no siksi että AINA osa lukijoista jaksaa naputella MYÖS asiallisia vastauksia joista saa voimaa ja hyvää mieltä.

Pitkä alustukseni mutta nyt asiaan!

Onko väärin että haluaisin tälle miehelleni, mieheni lapsille, mieheni vanhemmille siskoille veljille, omalle lapselleni ja itselleni tästä alkoholisoituneesta iehestä vihdoinkin raittiin?

Kaikki me muut kärsimme hänen suuresta alkoholin käytöstään.

Kaikki toivo on heitetty minuun - jotta saisin tämän miehen muuttumaan.

Mitkään meidän aikaisemmat sopimukset juomisesta - juomisen vähentämisestä - eivät ole pitäneet joten nyt pakotan hänet ratkaisun eteen.

Avioero tai Antabus kapselit.

Olenko liian ankara hänelle?

44

2313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle.

Et ole liian ankara, jos kerran keskustelut on käyty, ja lupauksia on annettu, mutta menee kuin vesi hanhen selkään, eli mikään ei tartu.
      Tosin linjauksessasi on yksi perustavaa laatua oleva kompastuskivi.
      Nimittäin tiettävästi kukaan ei ole koskaan pysyvästi raitistunut pakotettuna.
      Toisekseen ihonalaiset Antabus-kapselit on todettu varsin tehottomiksi, eivätkä todellisuudessa toimi edes pelotteena. Moni kiskoo viinaa entiseen malliin kapseleista huolimatta.
      Antabus poretabletteina toimii ja aiheuttaa rankan reaktion juovalle, mutta ne on helppo jättää ottamatta, tai tehdä vilunkia.

Pakottamalla ei pysyviä tuloksia saavuteta, mutta toivotaan, että jos ukko napsii muutaman viikon poretabletteja juomana, niin yllätyksekseen huomaa, että selvänä onkin hyvä olla, ja syntyy oma motivaatio.
      Raittius voi syntyä vain ja ainoastaan hänen omasta tahdostaan.

• kruuna tai klaava

Pakottaminen voi olla hankalaa, pitäisi siihen olla itsellä jokin motivaatio. Niinno, avioerouhka toki voi toimia motivaattorina tai sitten johtaa eroon.

Olin jotenkin kuvitellut, että kapseleista oltaisiin siirrytty poretableteihin. Tehokkaampia tai jotain. Riippuu varmaan lääkäristäkin, kaitpa niitä valmistetaan.

Itse koitin jokunen vuosi sitten hankkia A-klinikalta reseptiä, kävin verikokeissa jne. Ainoa kehnopuoli oli se että lääkäri oli kai juopottelemassa ja unohti tulla vastaanotolleen ja ilmoittaa minulle...

Varaa aika A-Klinikalta tai yksityiseltä, tiedot eivät mene terveyskeskukseen. Tosin maksakokeet otetaan monesti terkkarissa...

Pelkkä kapseli ei kai oikein aina riitä, onhan niitä terapioita ja kaikenlaisia uni- jne pillereitä joista voi olla apua.

• väsynyt alkoholiin

Valitettava tosiasia on, että ihminen ei muutu ellei itse halua. Voi siis olla että joudut vielä jopa eroamaankin ennen kuin mies muuttuu. Kapseleista en tiedä, mutta oma tahto vie vaikka läpi harmaan kiven. Jos miehesi todella tahtoo päästä irti riippuvuudestaan, se kyllä onnistuu. Ei todellakaan helposti ja hän tarvitsee täyden tuen ja ammatillista apua, mutta mahdollista se on jos vain itse sitä tarpeeksi haluaa. Jos et ole vielä hakenut ulkopuolista apua tilanteeseen, niin suosittelen. Tukiryhmiä löytyy sekä miehellesi, sinulle että lapsille. Valmistaudu myös pitkään prosessiin. Valitettavasti viina voi viedä voiton jopa rakkaudesta. Ja toisaalta, jos rakastat tarpeeksi, heität miehesi pihalle ihan vaan hänen itsensä takia. Tee selväksi se että hän on erittäin tervetullut takaisin selvinpäin. Ei ole reilua lapsia kohtaan joutua katsomaan isäänsä humalassa. En kyllä tiedä kuinka vanhoja lapsenne ovat. Ei kyllä ole myöskään reilua sinua kohtaa, jos koko suku odottaa sinun pelastavan miehesi. Muista ennen kaikkea, että hän on aikuinen ihminen, joka tekee itse omat valintansa. Sinä voit vain luoda rajat, joissa hänet hyväksyt. Jaksamista pitkään taisteluun, mutta muista että tämän taistelun voit voittaa.

• vanemoinen

Kalle jo sanoi viimeisessä kappaleessa sen toivonkipinän: jos joku vilpittömästi haluaa raittiutta ja on valmis tekemään mitä tahansa sen eteen, onnistuminen on lähellä. Mitä tahansa=AA.

Muussa tapauksessa aviomiehesi sortuu filunkiin. Seuraa hänen puheitaan. Onko uhmamieltä, onko ongelman vähättelyä ym? Onko koko asiasta hirveän vaikea puhua - tuleeko puolustavaa aggressiota, suuttumusta?

Jos on, varaudu pettymykseen.

Tämä on vain oma kokemukseni. Minulla ei ole oikeutta sanoa, etteikö toisinkin voi mennä. Pian tuon näet.

Voimia sinulle. Tarvitset niitä, meni miten meni. Voit myös soittaa nimettömänä Al-Anoniin ja kysyä lisätietoja.

• miksimiksimiksi

sinun ja joidenkin muidenkijn pitää tuupata tuo AA joka helvetin viestiin?

• eipä tule noita aina luettua.
        miksimiksimiksi kirjoitti:

kiinnittänyt samaan huomiota. vissiinkään niille itelle siitä on hyötyä ollut. tuo jatkuva hokeminen o n seurausta siitä että ovat vaihtaneet riippuvuuden uskontoon tai ainakin uskonnollispohjaiseen toiseen riippuvuuteen. ja kun jokapäivä hokee alkoholismiaan niin se levy on jäänyt päälle. tiistaisin ja torstaisin noilla on usein palaverejaan, se pitää ajatukset visusti tupla assa.

juu, syynä voi olla tietämättömyys muusta, ei mahdotonta, omituista kyllä. noita muita on soomessakin vaikka kuinka paljon. niistäpä ei täällä juuri puhuta.

• kaivataan kaikenlaisista
        eipä tule noita aina luettua. kirjoitti:

kiinnittänyt samaan huomiota. vissiinkään niille itelle siitä on hyötyä ollut. tuo jatkuva hokeminen o n seurausta siitä että ovat vaihtaneet riippuvuuden uskontoon tai ainakin uskonnollispohjaiseen toiseen riippuvuuteen. ja kun jokapäivä hokee alkoholismiaan niin se levy on jäänyt päälle. tiistaisin ja torstaisin noilla on usein palaverejaan, se pitää ajatukset visusti tupla assa.

juu, syynä voi olla tietämättömyys muusta, ei mahdotonta, omituista kyllä. noita muita on soomessakin vaikka kuinka paljon. niistäpä ei täällä juuri puhuta.

hoitomuodoista. Siis sellaisista että voi olla lopun ikäänsä erossa viinasta.

• vanemoinen
        miksimiksimiksi kirjoitti:

Ihan joka viestiin en tuuppaa kahta a:ta, ja suosittelen toki lämpimästi mitä tahansa konstia, joka kullekin toimii.

Mutta siinä vaiheessa, kun ongemajuoppo tai juovan puoliso kyselee, että olsiko antabus, jooga tai ilokaasu vastaus hänen ongelmiinsa, mainitsen kyllä AA:n ihan perustelluista syistä paikkana, josta saattaa olla apua, jos on viinan kanssa ongelmia.

On hassua, että jos sanoisin, että kun kiertää kuutamoisena keskiyönä kaivon ympäri vastapäivään kolmesti, juomahimo häviää, monikaan ei ärsyyntyisi ja joku taitaisi kokeilla.

Ymmärrän hyvin. Pelottavaa on oikea raitistuminen - silloin ryypyn varaus jää pois.

Juopon on toki helpompi raitistua, kunhan saa joskus vähän ottaa. Kaikki on turvallisesti ennallaan. Suututtaahan se, jos noin kauniille unelmalle käy soittelemaan. Söisi minuakin.

Itse olen sanonut kyseisistä kinkereistä, että perkele en mene paikkaan, missä jätkät vain kehuvat itseään. Piti nokkia nuo sanat komeasti, mutta silloin olikin kärsä komeasti maassa.

Aika näyttää kunkin kohdalla lopputuleman. Enkä mitenkään toivo, että jokainen menee pohjaan. Siellä ei ole kivaa. Kyllä ajoissakin voi pysähtyä.

• tietäj .iänikuinen
        vanemoinen kirjoitti:

Ihan joka viestiin en tuuppaa kahta a:ta, ja suosittelen toki lämpimästi mitä tahansa konstia, joka kullekin toimii.

Mutta siinä vaiheessa, kun ongemajuoppo tai juovan puoliso kyselee, että olsiko antabus, jooga tai ilokaasu vastaus hänen ongelmiinsa, mainitsen kyllä AA:n ihan perustelluista syistä paikkana, josta saattaa olla apua, jos on viinan kanssa ongelmia.

On hassua, että jos sanoisin, että kun kiertää kuutamoisena keskiyönä kaivon ympäri vastapäivään kolmesti, juomahimo häviää, monikaan ei ärsyyntyisi ja joku taitaisi kokeilla.

Ymmärrän hyvin. Pelottavaa on oikea raitistuminen - silloin ryypyn varaus jää pois.

Juopon on toki helpompi raitistua, kunhan saa joskus vähän ottaa. Kaikki on turvallisesti ennallaan. Suututtaahan se, jos noin kauniille unelmalle käy soittelemaan. Söisi minuakin.

Itse olen sanonut kyseisistä kinkereistä, että perkele en mene paikkaan, missä jätkät vain kehuvat itseään. Piti nokkia nuo sanat komeasti, mutta silloin olikin kärsä komeasti maassa.

Aika näyttää kunkin kohdalla lopputuleman. Enkä mitenkään toivo, että jokainen menee pohjaan. Siellä ei ole kivaa. Kyllä ajoissakin voi pysähtyä.

vika siinä, ettet sinäkään muusta puhu. tupla a ei edes itse myönnä auttavansa ketään tai edes yrittävänsä auttaa ketään eroon juopottelusta. vissiin vältellään vastuuta kanssaihmisistä ja pestään käsiä. tupla a kertoo vertaistuesta ja omalla termistöllään toipumisesta- paraneminen tai raitistumiseksiköhän sitä pitäisi sanoa, ei edes niille kuulu. poimivat marjat toisten istuttamista pensaista. tai kunnian toisten tekemistä töistä.

kerro joskus jostain muusta, sininauhaliitosta vai mitä niitä nyt kaikkia on. kylläkai entinenpuli niistäkin jotain tietää. tupla a hävittä asiakaskuntaansa ylettömällä keuhkoamisella. jollain rahoillahan nekin maksaa pullansa ja sumppinsa.

ja olisi senkin viimeiset hetket sopeutua paikalliseen kulttuuriin ja nykyaikaa, ketään kiinnosta jokin satavuotta vanha ja vanhaksijäänyt vieraaseen kulttuuriin ja eri markkinoille nysvätty höpötys nykyaikana.

nuo muut kiinnostaa, tupla a ei.

• vanemoinen
        tietäj .iänikuinen kirjoitti:

vika siinä, ettet sinäkään muusta puhu. tupla a ei edes itse myönnä auttavansa ketään tai edes yrittävänsä auttaa ketään eroon juopottelusta. vissiin vältellään vastuuta kanssaihmisistä ja pestään käsiä. tupla a kertoo vertaistuesta ja omalla termistöllään toipumisesta- paraneminen tai raitistumiseksiköhän sitä pitäisi sanoa, ei edes niille kuulu. poimivat marjat toisten istuttamista pensaista. tai kunnian toisten tekemistä töistä.

kerro joskus jostain muusta, sininauhaliitosta vai mitä niitä nyt kaikkia on. kylläkai entinenpuli niistäkin jotain tietää. tupla a hävittä asiakaskuntaansa ylettömällä keuhkoamisella. jollain rahoillahan nekin maksaa pullansa ja sumppinsa.

ja olisi senkin viimeiset hetket sopeutua paikalliseen kulttuuriin ja nykyaikaa, ketään kiinnosta jokin satavuotta vanha ja vanhaksijäänyt vieraaseen kulttuuriin ja eri markkinoille nysvätty höpötys nykyaikana.

nuo muut kiinnostaa, tupla a ei.

Ymmärrän tunteesi, vaikka kuvauksesi AA:sta ei vastaakaan omaa käsitystäni.

Joskus vain kannattaa miettiä, mikä toisten puheissa oikeasti - siis oikeasti - häiritsee. Voin kertoa vain omakohtaisesta kokemuksesta ja systeemeistä, jotka ovat auttaneet minua. Jos puhuisin kuvitelmiani muista hoitopaikoista, ne olisivat hataralla pohjalla.

Koska et ole kiinnostunut paikasta, joka auttoi minua, mietitään sinulle sopivampia vaihtoehtoja.

Yksi mahdollisuus on ottaa omakohtaisesti selvää eri paikoista. Jos haluat raitistua ja teet sen vaikka Purjehtijaliitossa, homma on ok.

Sininauhaliittoa en tunne. Tuo teksti oli nettisivuilla:

"Sininauhaliitto on valtakunnallinen, kristillistä päihdetyötä tekevien järjestöjen keskusliitto, joka palvelee diakoniselta arvopohjalta jäsenyhteisöjään, kristillisiä kirkkoja ja seurakuntia sekä tekee yhteistyötä yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa."

Varmasti joku toinen, heidän parissaan liikkunut, voisi kertoa sinulle Sininauhaliitosta. Mitä, jos avaisit uuden topicin ja peräänkuuluttaisit Sininauhaliiton avulla raitistuneita kertomaan kokemuksiaan?

Saat pian selville kaiken tarvittavan.

• Kalle.
        vanemoinen kirjoitti:

Joskus vain kannattaa miettiä, mikä toisten puheissa oikeasti - siis oikeasti - häiritsee. Voin kertoa vain omakohtaisesta kokemuksesta ja systeemeistä, jotka ovat auttaneet minua. Jos puhuisin kuvitelmiani muista hoitopaikoista, ne olisivat hataralla pohjalla.

Koska et ole kiinnostunut paikasta, joka auttoi minua, mietitään sinulle sopivampia vaihtoehtoja.

Yksi mahdollisuus on ottaa omakohtaisesti selvää eri paikoista. Jos haluat raitistua ja teet sen vaikka Purjehtijaliitossa, homma on ok.

"Sininauhaliitto on valtakunnallinen, kristillistä päihdetyötä tekevien järjestöjen keskusliitto, joka palvelee diakoniselta arvopohjalta jäsenyhteisöjään, kristillisiä kirkkoja ja seurakuntia sekä tekee yhteistyötä yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa."

Varmasti joku toinen, heidän parissaan liikkunut, voisi kertoa sinulle Sininauhaliitosta. Mitä, jos avaisit uuden topicin ja peräänkuuluttaisit Sininauhaliiton avulla raitistuneita kertomaan kokemuksiaan?

Tuossa edellä siis taputukset, ja fanfaarit tapiksi.

"Jos haluat raitistua ja teet sen vaikka Purjehtijaliitossa, homma on ok."

Ei ole kerhosta fanatismi saati yksisilmäisyys tarttunut.

• pam pam
        vanemoinen kirjoitti:

Sininauha Liitto saa muutaman miljoonaa euroa tukea mm. RAY:lta, mutta sen tulokset alkoholistien raitistamisessa mahtuvat hyvin Belgialaisen vitsikirjan etusivulle. (k.o. kirja on maailman ohuin kirja)

Alkoholisteja yritetään raitistaa milloin milläkin askartelulla, pannulappuja virkaten tai lennokkeja kooten, mutta näistä konsteista ei ole palikoiksi silloin kun pitäisi alkaa rakentaa uutta elämää itselle.

Tyypillenen paikka jossa juoppo pannaan kuntoon uutta turneeta aloittamaan.

• ex-juoppo

Olipa ihmeellinen tapa verrata juomistaan hyvittelevää ja pinnakuppia täyttävää juoppoa siihen juovaan mieheen.

Olen melko varma, ettet ole edes tavannut "oikeaa miestäsi" vielä. Sen tapaat sitten kun juominen on ollut poissa kuvioista pitemmän aikaa.
      Se mies ei välttämättä enää hae mitään irtopisteitä pyykkäämällä tai kaupassa juoksemalla. Sille saattaa olla ominaisempaa apaattisuus ja välinpitämättömyys muista ihmisistä, koska se ei enää saa palkita itseään kunnon kännillä.

Olisi muutenkin ihme, jos joku pystyisi lopettamaan juomisen antabuksen avulla. En oikein usko.

Eli tee ihmeessä päätöksesi, ennen kuin on liian myöhäistä.

• vanemoinen

...ja pesin tänään kaksi koneellista pyykkiä, siivottu on ja lapset tallella. Kännipalkintoa ei haussa eikä antabusta kaapissa. Nämä ovat normaaleja asioita, ihmeellisiä urotekoja vain juopoille. Ex-juoppona en ajattele, että tarvitsen palkinnon tehdessäni osuuteni. Ei siinä hymy peffaan silti ole mennyt. No aluksi vähän.

Vaimo tulee kun tulee, hänellä ei ollut vapaapäivää. Saa käydä vielä siskojen kanssa punssilla. Mikäpä hänessä, kun ei ole alkoholisti.

Oikeassa olet siinä, että muutosta tapahtuu - mikä on läheisen kyky kohdata se, että puoliso muuttuu ja itse jää vanhoihin asemiin, ilman hoitoa? Tuleeko mustasukkaisuutta keskelle iloa? Vallankäytön ongelmia?

• ex-juoppo
        vanemoinen kirjoitti:

...ja pesin tänään kaksi koneellista pyykkiä, siivottu on ja lapset tallella. Kännipalkintoa ei haussa eikä antabusta kaapissa. Nämä ovat normaaleja asioita, ihmeellisiä urotekoja vain juopoille. Ex-juoppona en ajattele, että tarvitsen palkinnon tehdessäni osuuteni. Ei siinä hymy peffaan silti ole mennyt. No aluksi vähän.

Vaimo tulee kun tulee, hänellä ei ollut vapaapäivää. Saa käydä vielä siskojen kanssa punssilla. Mikäpä hänessä, kun ei ole alkoholisti.

Oikeassa olet siinä, että muutosta tapahtuu - mikä on läheisen kyky kohdata se, että puoliso muuttuu ja itse jää vanhoihin asemiin, ilman hoitoa? Tuleeko mustasukkaisuutta keskelle iloa? Vallankäytön ongelmia?

Halusin vain kertoa aloittajalle (omaan järkähtämättömään tyyliini), että kuivajuomista harjoittava juoppo on yleensä pitkänkin aikaa kuin perseeseen ammuttu karhu, eli voipi olla että herrasmies hänestä katoaa - ainakin joksikin aikaa.

Toinen pointtini ole se, että jokainen juova alkoholisti hakee koko ajan joko lupaa uudelle juomiselle tai sitten hyvitystä edelliselle turneelle. Tässä pyörityksessä se "todellinen" kuva miehestä saattaa jäädä huomaamatta, kun mies vaikuttaa koko ajan erittäin höveliltä.

Tuo mainitsemasi "vallankäytön ongelma" on tärkeä havainto.
        Ainakin meillä raitistuminen toi hiukan ongelmia aluksi, kun perheeseen tuli toinenkin aikuinen ihminen. Kun raitistuin, halusin tietenkin parhaani mukaan olla tekemässä päätöksiä, joihin luottaminen saattoi ensi alkuun tehdä vaimolle tiukkaa.

• vanemoinen
        ex-juoppo kirjoitti:

Halusin vain kertoa aloittajalle (omaan järkähtämättömään tyyliini), että kuivajuomista harjoittava juoppo on yleensä pitkänkin aikaa kuin perseeseen ammuttu karhu, eli voipi olla että herrasmies hänestä katoaa - ainakin joksikin aikaa.

Toinen pointtini ole se, että jokainen juova alkoholisti hakee koko ajan joko lupaa uudelle juomiselle tai sitten hyvitystä edelliselle turneelle. Tässä pyörityksessä se "todellinen" kuva miehestä saattaa jäädä huomaamatta, kun mies vaikuttaa koko ajan erittäin höveliltä.

Tuo mainitsemasi "vallankäytön ongelma" on tärkeä havainto.
        Ainakin meillä raitistuminen toi hiukan ongelmia aluksi, kun perheeseen tuli toinenkin aikuinen ihminen. Kun raitistuin, halusin tietenkin parhaani mukaan olla tekemässä päätöksiä, joihin luottaminen saattoi ensi alkuun tehdä vaimolle tiukkaa.

Totta joka sana. Tuosta asiasta voisi keskustella paljonkin.

• Nippon Denso
        vanemoinen kirjoitti:

Ite en ainakaan ole mustasukkainen siitä että vaimoke käy ystävien kanssa ryypyllä ja itse jään kotiin.
        Minun on valittava jäädä kotiin, koska vaikka en olekaan "kuivannut" itseäni, niin minun on pysyteltävä tissuttelussa. Jos lähden "radalle", niin siinä meneekin sitten viikko toipuessa.

En halua tehdä päätöstä totaaliraittiuden suhteen, koska elämäni on mielestäni aika mukavaa, kun tissuttelen pikkaisessa pöhnässä.
        Jos yrittäisin tässä tilanteessa sitä, että ottaisin vaan kännit viikonloppuna, ja totaalisen raittiina viikolla, niin en pystyisi viikolla tekemään yhtään mitään.
        Saattaa kuulostaa ehkä yllättävältä, mutta se viikonlopun ryyppääminen on minusta ihan perseestä ja mieluummin jättäisin viikonloput viikosta kokonaan pois ja vaan tissuttelisin illat töiden jälkeen kaikenlaisia harrastus iltapuhteita tehden samalla. Viikonloppuna siitä harvemmin tulee mitään, kun juo perjantaina itsellensä krapulan, jonka parantelu kestääkin sitten koko viikonlopun.

• Timo.alkoholisti

Minulla kävi niin, että avioeron uhatessa päätin itse lopettaa juomisen. Ei onnistunut ja ero tuli. Jälkeenpäin on turha kaatunutta maitoa itkeä. Tajuan nyt, etten silloin vielä ollut valmis lopettamaan. Juominen oli tärkeämpää, kuin ihana vaimo.
      Tunsin itseni maailman suurimmaksi paskaksi.
      Vasta kun olin niin pohjalla, että ainoa syy lopettamiseen oli oma paha olo ja tuska se onnistui.
      Toivottavasti miehesi ei ole samanlainen alkoholisti, kuin minä, vaan pystyy panemaan asiat tärkeysjärjestykseen ja motivoimaan itsensä lopettamaan. Jos hän siihen pystyy pakolla hän ei alkoholisti luultavasti olekaan

• sAAmari

kapseleita ei enää asenneta, koska niillä ei ole käytännössä mitään vaikutusta. Jäljelle jää siis se vaihtoehto, että hän ottaa antabuksen poretablettina sinun tai A-klinikan valvonnassa. Antabus ei kuitenkaan poista hänen juomishaluaan, joten tilanne on parissa päivässä sama kuin jos tupakoiva ihminen pakotettisiin olemaan ilman päivittäistä nikotiiniannostaan; hän on todennäköisesti hermostunut, pinna kireällä, keskittymiskyvytön, riidanhaluinen... Omat lopettamisyritykseni päätyivät aina siihen, että hain itselleni syyn olla niin "vihainen", että se "oikeutti" minut taas juomaan.

Nuo asiat, jotka mielestäsi tekevät miehestäsi maailman ihanimman, ovat minun näkökulmastani perusasioita, joiden pitäisi joka tapauksessa suhteessa toimia, so. siivoaminen tai pyykinpesu ei tee ketään ihanaksi.

Miten mies itse suhtautuu alkoholinkäyttöönsä? Onko se hänen mielestään normaalia vai myöntääkö hän ylittäneensä kohtuuden rajat? jos myöntää, niin mikä hänen tavoitteensa voisi olla; uskooko hän pystyvänsä kohtuukäyttöön kunhan vain päättää niin? Vai olisiko hän valmis jättämään alkoholin kokonaan?

Sivullisten mahdollisuudet raitistaa toinen ihminen ovat valitettavasti aika olemattomat, eli siinä mielessä suosittelisin, että keskittyisit järjestämään oman ja lastesi elämän sellaiseen kuntoon, ettei alkoholisti sairastuta koko perhettä.

• Oman epäonnensa seppä

...pakota käyttämään siveysvyötäkin, niin on muutkin osa-alueet hallinnassasi.

• Ankara

mutta et voi mitenkään tehdä miehestäsi raitista jos hän ei itse halua.

Oli minullakin ihana mies, mutta minä en osannut muuttaa itseäni sellaiseksi ihmiseksi jotta meidän avioliittomme olisi voinut jatkua.

• Olet luetellut pitkän listan miehesi hyviä puolia ja vain yhden huonon. Miten lienee, ovatko kaikki hänen hyvät puolensa aitoja, luonnollisia ja pysyviä, vai maksaako hän niillä "oikeuttaan" juoda?

Olen joskus aikoja sitten kirjoittanut juopon "pisteiden keruusta", jolla hän yrittää vahvistaa asemaansa läheistensä silmissä ennen juomisen alkamista.

En halua maalata pahempaa pirua seinälle kuin siellä jo on; toivottavasti miehesi on oikeasti niin ihana kuin kuvailit. Kokemus näyttää sen varsin pian jos pakotat hänet raittiiksi.

• Taisit osua naulan kantaan

Tentström jne.: Voisitko kirjoittaa vielä uudelleen siitä pisteiden keruusta. Jotenkin iski mieleeni meidän perheen tilanteen ja haluaisin kuulla lisää...

• Taisit osua naulan kantaan kirjoitti:

Tentström jne.: Voisitko kirjoittaa vielä uudelleen siitä pisteiden keruusta. Jotenkin iski mieleeni meidän perheen tilanteen ja haluaisin kuulla lisää...

on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.

Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.

Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.

Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.

• Taisit osua naulan kantaan
        Tentström-PAV-OPT kirjoitti:

on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.

Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.

Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.

Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.

Kiitti!

• väännät

jatketaan sitte vakavammin.

kirjoitapa tänne palstalle mitä sinun mielestäsi tulee suhteessanne tapahtumaan seuraavan viiden vuoden aikan.

sitte käännät kaikki tapahtumat toisinpäin.

siinä se todellisuus taivaanrannanmaalarille.

tai jos lukee tätä palstaa taaksepäin riittävästi ja ymmärtää lukemansa niin pääsee samaan tulokseen. miten vaan.

• norse

enää saatavana. bluffia ne olikin hyvin pitkälle.

pakotit miehesi tekemään ratkaisun ?
      no millä aikataululla saat vastauksen ?
      entä ratkaisun takuut ja sanktiot ?

ja se ratkaisu on sinun mielestäsi joko sinä tai alkoholi ? noinko ?

tuosta kuultaa läpi se, että kuvittelet (tai ainakin vielä jaksat toivoa) alkoholin jäävän toiseksi.

optimismiko saa luulemaan, että sinä vaihdut ykköseksi ?

tarvitset voimia ja päättäväisyyttä tulevaisuudessa, silloin kun todellisuus on ilman jossitteluja ymmärretty oikein perheesäsi.

al-anon vois olla yks paikka, josta saat apua vertaistuen muodossa ?

tsemppiä

• ei ymmärrä

sellainen kun moni nainen eroaa juovasta miehestä itsensä ja lasten takia ja vähän ajan kuluttua ottaa tilalle uuden juovan miehen. siinä sitten on lapsilla juova isäpuoli,-kumpi parempi juova oma isä vaiko isäpuoli?

• Tuleva ex-vaimo

En jaksanut käydä läpi ketjun viestejä eli pahoittelen, jos jaarittelen samoja asioita kuin muut ennen minua, mutta mikäli miehesi ei ole alkoholisti, juomattomuuden pitäisi onnistua ilman mitään lääkkeellisiä pakkokeinojakin. Eli siinä mielessä tuo juomisen määrä, ja ennen kaikkea sen laatu, on ihan oleellinen kysymys.

Oma mieheni on juonut pian vuoden putkeen (muutamaa 2-3 päivän taukoa lukuun ottamatta). Hän juo töissä aamusta alkaen, menee töistä suoraan ravintolaan, tulee kotiin puolilta öin, haukkuu minua muutaman tunnin, sammuu - ja jatkaa samaa rumbaa aamulla.

Olen yrittänyt ihan kaikkea hänen auttamisekseen ja nyt on oma jaksaminen niin lopussa, että jäljellä on vain yksi keino: lähteä koko suhteesta. Olen niin puhki, ettei enää edes sureta.

Voimia sinulle. Toivottavasti löydätte yhdessä ratkaisun, joka on kaikin puolin parempi kuin omani.

• kinkkinen paikka.

Miten hän voi ansaita hyvin, kun juo liikaa.
      Jotenkin ihmeellinen yhtälö.
      Milloin hän nuo muutkin askareensa kerkeää tekemään jos kerran juo liikaa?

Mikä sinusta sitten on liikaa?

Ei helkutissa sellainen ihminen, joka on noin täydellinen kuin sinä kerrot voi juoda liikaa.

Taidat olla itse aika orjapiiskuri ja turhasta nipottaja.

jos juo liikaa, niin silloin kyllä osa noista mainitsemistasi hommista, joissa hän on erinomainen jää rempalleen.

Siksipä rohkenenkin olla sitä mieltä, että menkää perheyerapeutin juttusille.
      En pidä sinuakaan niin täydellisenä, että sinulla on oikeus pakottaa ketään mihinkään, ennenkuin selvitätte asiaa ulkopuolisen ammattiauttajan kanssa.

Minä tiedän kokemuksesta, että nyt et sinä yksin päätä yhtään mitään, ennenkuin olette keskuteluun ottaneet mukaan esim. päihdeklinikan.

Käske miehesi varata sieltä aika, ja siitä se homma lähtee etenemään.
      Nuo AA-kerhot ovat minun mielestäni kyvyttömiä tässä tilantessa.

Haluaako miehesi edes lopettaa juomistaan, jos ei niin sitten siihen ei auta mikään eikä kukaan muu kuin hän itse.
      Mutta suosittelen kääntymista A-klinikan puoleen.

Antabuksien käytössä on omat riskinsä, ja ei niitä voi pakottaa ketään käyttämään.

• Alik.Tuppurainen.

Ilmankos ukko stressaantuu, kun joutuu pirttihirmun komennossa ja käskyttämänä pyörimään kuin väkkärä:

siivoaa
      pesee pyykkiä
      tiskaa
      käy kaupassa
      tekee siis kaikkia kotitöitä NURISEMATTA

huolehtii lapsista
      ei käy kapakoissa kuin pari kolme kertaa vuodessa

Tuo se vasta outoa on:

"Mikäkö on liikaa?????

En tiedä muiden ihmisten mittareista mitään ja itse asiassa se ei edes kiinnosta.

Minulla on vain yksi mittari ja se on minun ihka omani.

Joka on täyttynyt NYT. "

Kummallisesti vaan päätät, ja et kerro mitään hänen juomismääristään.
      Minäkin moisen pirttihirmun orjuudessa olisin alkanut ryyppäämään tai lähtenyt karkuun.

• Pirtti Hirmu

sitä ukko kuin ukko, jos koko ajan komennetaan. Lähteekö juomaan stressiinsä vai ei lienee ukon valinta. Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja. Mitäs jos vaikka yrittäisi keskustella stressaavista asioista? Ai niin, se on se hankalampi tapa.

• jo mennyt

kumman se valitsi, kapselit vai eron?

• jo kateltu

Kyseessä oli tupla a:n provo, ei kannata tuhlata liikaa aikaa moiseen. Noita on täällä noin kerran viikossa.

• .....

on totaalinen epäluottamuslause ikäänkuin tahdottomalle olennolle alistussuhteessa, ja se jos mikä on omiaan loukkaamaan.
      Itse miehenä haluaisin säilyttää edes omanarvontunnon rippeet, ja ottaisin komentosuhteesta eron.

• ma-kaa

ONNEA teidän perheelle...kaikenhan sitä saa kokeilla... jos kaikki menee nappiin...miehesi VOI HUOMATA ETTÄ elämää on ilman alkoholiakin eli TEIDÄN PERHEENNE RAKKAUS ..ihan tavallinen elämä jossa ei alkoholi näyttele pääosaa...hyvä nythän hänellä on OMA VALINTA kumman haluaa.-Taistelu viinanhimoja vastaan kyllä onnistuu jos haluaa ja raitis elämä on todella mukavaa ihan ok et ole liian ankara.

• näyttää

aloittajan kirjoituksen perusteella olevan ns. tavallinen uusioperhe. mieheltä kyllä tuossa liitossa vaaditaan täydellisyytä,- mahtaako aloittaja itse sitä olla. minkä vian hän mahtaisi miehestä löytää JOS mies lopettaisi oletetun runsaan juomisen.

• orchidea81

Toi sun viesti oli just niinku mun kirjottama! Ihan sama ongelma meillä. Mut ainut ero et en halua et se ottaa antabusta, koska sillon se olis ihan liian helppoa sille olla erossa viinasta. Haluan et se kehittää tahdonvoimaansa ja itsekuria ja niiden avulla pysyy erossa viinasta. Nyt se on luvannu ihan ite olla vuoden selvinpäin ilman mitään antabusta yms., koska se on nyt vaarassa menettää viinan takia sekä mut että työpaikkansa. Katotaan miten käy...

• Timo.alkoholisti

Kyllä minäkin lupailin aikoinani etten ota viikkoon-kuukauteen-vuoteen. Hyvin pitivät. Vuosi saattoi hurahtaa päivässä ja juhannus tuli milloin sattui.

• norse

teillä on nyt perheeseen hankittuna. käyttöohjeet kun tulee luetuksi nii tulee ens kesä hurauksessa :)

• vastaa

No niin.....arvasin että kirjoitukseni provosoi ihmisiä kommentoimaan ja lukemaan vimmatusti. Koska tämä ongelma on niin yleinen.

Nauroin vedet silmissä tätä kuvaa mikä minusta oli muutamissa kirjoituksissa luotu.

Komenteleva diktaattori joka ei anna miehelleen hetkenkään rauhaa kotitöistä;)

"Ei ihme että ajaa miehensä juomaan!" HEH HEH;)

Valaisen nyt asiaa muutamalla kommentilla.

En KOSKAAN käske miestäni tekemään YHTÄÄN MITÄÄN kotitöitä. Tämä kotitöiden tekeminen on hänellä verissä omasta lapsuudestaan missä hänen isänsä teki kaikkea mahdollista. Heillä ei ollut 70-luvulla naisten ja miesten töitä.

Todellakin olemme uusioperhe ja mieheni edellinen liitto kaatui nimenomaan tähän juomiseen.

Ex-vaimo kylläkin muutti yhteisestä kodista pois vain ja ainoastaan "opettaakseen" miestään olemaan juomatta - kuitenkaan siinä onnistumatta.

Muutamista kirjoituksista sain todellakin apua.

Uskon että mieheni todellakin paikkaa käytöksellään entisiä ja tulevia juomisiaan.

Mutta mutta.....hän kuitenkin kävi lääkärissä ja käyttää nyt antabusta poretablettina.

Hän haluaa että minä valvon tämän lääkkeen ottamista AINA aamuisin - ettei tarvitse itse kärvistellä asian kanssa.

Eli olen hänen tukenaan joka päivä - ja todellakin olen ylpeä hänestä.

Kerron jatkosta lisää.....

• norse
        vastaa kirjoitti:

No niin.....arvasin että kirjoitukseni provosoi ihmisiä kommentoimaan ja lukemaan vimmatusti. Koska tämä ongelma on niin yleinen.

Nauroin vedet silmissä tätä kuvaa mikä minusta oli muutamissa kirjoituksissa luotu.

En KOSKAAN käske miestäni tekemään YHTÄÄN MITÄÄN kotitöitä. Tämä kotitöiden tekeminen on hänellä verissä omasta lapsuudestaan missä hänen isänsä teki kaikkea mahdollista. Heillä ei ollut 70-luvulla naisten ja miesten töitä.

Todellakin olemme uusioperhe ja mieheni edellinen liitto kaatui nimenomaan tähän juomiseen.

Ex-vaimo kylläkin muutti yhteisestä kodista pois vain ja ainoastaan "opettaakseen" miestään olemaan juomatta - kuitenkaan siinä onnistumatta.

Uskon että mieheni todellakin paikkaa käytöksellään entisiä ja tulevia juomisiaan.

Mutta mutta.....hän kuitenkin kävi lääkärissä ja käyttää nyt antabusta poretablettina.

Hän haluaa että minä valvon tämän lääkkeen ottamista AINA aamuisin - ettei tarvitse itse kärvistellä asian kanssa.

ei raitista alkoholistia. se on fakta.
        vielä vähemmän se raitistaa, kun on nurkkaan ajettuna pakotettuna "raittiuteen".

miehesi kohdalla tilanne alkoholin kanssa on jokotai.
        juominen tai täysraittius.
        kaikenlaiset kohtuukäyttö ym. höpinät on vain höpinää, joihin jokainen juoppo turvautuu hädissään ja peloissaan. se on alkoholismia.

jos miehesi haluaisi oikeasti ja omasta tahdostaan( siitähän ei siis nyt ole kysymys vaikka kuinka niin haluasi uskoa) lopettaa kokonaan alkoholin käytön, niin antabus voisi pakolla antaa muutaman hetken raittiutta ennen hoitojaksoa.

hoito voisi olla vaikka a-klinikan kautta mylly-/minnehoitoon tai suoraan aa:han.

varmaan on paljon muutakin auttavaa tahoa, juoppo tietysti valikoisi sellaisen, jossa opetellaan juomaan kohtuudella, hehheh.

miksiköhän ?

vaikkapa perheterapiaan miehesi luultavasti suostuisi oitis, siellä kun sovitaan asioista molempia osapuolia kuunnellen ja kompromisseja tehden.
        kohtuukäyttö ja ilta viikossa kännäämistä, se vissiin olis taivas pitkäksi aikaa vaikka käytännössä vaan akka hiljenee hetkeksi.
        muuten mikään ei muuttuis.

uskonto on joitakin auttanut, heiltä voi kysellä mitä kuuluu. ateistina en siitä tiedä enempää.

sinun ongelmaasi on olemassa vaan yksi ainoa, pitemmän päälle oikea vastaus.

sitä odotellessa on hyvä kirjoitella asiasta muittenkin samasta asiasta kärsivien luettavaksi.
        kuten totesit, teitä riittää.

noin siinä samalla painaa umpikalloonkin jotain tosiasioita alkoholistin kanssa olosta ja erosta.

tsemppiä vaan, sulla taitaa vielä olla henkinen puoli kohtsuht kunnossa ?
        hyvä niin, älä polta sitä loppuun. se ei hyödytä yhtään ketään, päinvastoin.

• muuttumisleikkiin
        vastaa kirjoitti:

mukaan. Hyvä juttuhan tuo on,
        mutta kestätkö sinä muutoksen?
        No uskon että kestät hyvin pitkään, sillä miehelläsi on jalkojen välissä sellainen mistä moni nainen unelmoi.
        Muuten sinä olisit jo aikaisemmin häipynyt, etkä olisi pakottanut häntä tähän hommeliin.

Nyt hänen persoonallisuutensa saattaakin kokea sellaisen muutoksen, jotta sinä saatat jopa toivoa "entistä miestäsi" hieman raitistuneenpana takaisin.

Kolme kuukautta kun menee, niin sitten se alkaa varsinainen muutos näkyä.
        Olisinpa silloin mielelläni kärpäsenä katossa katsomassa kun mietit, että mites se nyt noin tekee.

En lyö vetoa nyt mistään asiasta, nimittäin rakkaus voittaa kaiken, niin tässäkin tilanteessa.

• alkon vaimo

Mun mieheni juo joka ikinen viikonloppu ja mun mielestä sekin on jo liikaa!!Tänäänkin tulin iltavuorosta töisä niin johan on ukko ottanut, ihan kiva tulla kotiin ja kohdata juopunut mies! Itekkään en sylje pulloon, mutta sillon kun juhlitaan niin juhlitaan, ei joka viikonloppu tarvii ottaa! Mä olen vuorotöissä ja usein viikonloput töissä, yksi vapaa viikonloppu suunnilleen kuukaudessa...Voi, kun olis toi ukkokin viikonloput duunissa, niin ei tarvis juoda. En tiedä onko sen raivarit mitä se saa viikolla, siitä johtuvaa, kun ei saa viinaa. Viikolla se ei luojan kiitos vielä ota. Monta kertaa on asiasta keskustelu ilman mitään apua, mitä seuraavaksi teen? En todellakaan jaksa joka viikonloppuista juomista, jota on kestänyt jo vuosia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe