Ikääntynyt vanhus vai seniori?

Laritsa M

Kummaksi haluat itseäsi kutsuttavan?

Itselleni sopii mikä tahansa, vaikka vanha korppu.

32

1394

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet ilmeisesti miespuolinen kirjoittaja, vaikka olen pitänyt sinua naisena. Ei kai nainen suostu olemaan korppu.

Miten olisi? Josko voitaisiin olla ihan ihmisiä, alusta loppuun.

Seniorien vastakohtana pitäisi nuoria kutsua joksikin, ehkä jangstereiksi.

Vanhus ei ainakaan kuulosta hyvältä.

Voitaisiinko olla rupsahtaneita? Alkurupsahdus 5-kymppisenä, loppurupsahdus 7-kymppisenä ja sitten seuraa kupsahdus.

Meille se on sama, rupsahtanut vai ei, tytöt ei kyllä siitä tykkää.

• 90 -100

siihen on aikaa ja matkaa

• sitä valinnan varaa

ikääntynyttä vanhusta ei kuitenkaan oikein voi olla. Ikääntynyt on jo valmiiksi vanhus ja vanhuskin ikääntynyt. Jos molemmat peräkkäin, pitäisi kai olla jo aikamoinen Metusalem - ehkä muumio.

Jotta kanssaeläjien ei tarvitsisi pähkäillä, ajattelin ottaa omaksi arvonimeksi: "Ikääntynyt seniorivanhus". Tuntuu kuitenkin aika kesyltä. Pitäisi keksiä samaan pötköön vielä lisää synonyymeja:)

• katicatti

Vahingossa on varmaan jäänyt laritsalta pilkku pois, niin ajatus muuttuu. Po.ikääntynyt, vanhus vai seniori. Näin kahdesta vaihtoehdosta tulee kolme.

• katikatti*
        katicatti kirjoitti:

Vahingossa on varmaan jäänyt laritsalta pilkku pois, niin ajatus muuttuu. Po.ikääntynyt, vanhus vai seniori. Näin kahdesta vaihtoehdosta tulee kolme.

heh.. heh, pata kattilaa soimaa. Pikikku po. pilikku.

• Vanha korppu.

Mieheni nimitti minua jo 50 vuotiaana vanhaksi korpuksi, olin sitä mielelläni... koska korppuhan paranee kun sen kastaa!

Nyt liki 70 v olen mielestäni uusionuori, koska olen löytänyt elämääni ihan uuden suunnan,mieli on kuin rippikoulua käyvällä tytöllä, ihastun aina uusiin asioihin, rakastumista odottaen.
      Vanhenemaan en ennätä.

Voisiko sitten 70 täytettyäni olla paikallaan sanoa minua jo vanhentumassa olevaksi, saa nähdä!

Milloin yletymme siihen kypsään ikään jonka joku on saavuttanut?
      Mitä se kypsyys oikeastaan on?
      Onko se sitä, että tuntee olevansa jo kaiken saanut ja oppinut, vai...?

Elämän kypsyttämä. Tuntuu suussa negatiiviselta, ihan kuin sanoisi, kypsynyt elämään ja en halua sitä.

Ollaan vaan vielä pelkkiä miehiä ja naisia, ikääntymässä olevia kaikki tyyni.

• eri asioita

Raakilekin vanhenee, mätänee,

mutta oikein kehittynyt ihminen saavuttaa kypsyyden.

• fiiulin....

Eräs nuori poika ilkeili minulle, johon sanoin että kuinka kehtaat puhutella noin vanhusta, Poika vastasi, vanhusko?? luuseri olet, pirunmoinen luuseri.

• kuin lerppu

vanhentuneita nimityksiä onneksi kaikki.

• En kaipaa titteleitä.

Haluan olla ihan tavallinen seitsenkymppinen mies.

• Liisinka

kunhan omat pojat kutsuvat äidiksi, eikä etunimellä.

Totta puhuen, sanon oikein mielelläni olevani 80:llä
      kun täytin vasta 70. Keväällä olin vasta vähän yli 60.

• Veteraani!

Senior!

Naiset ovat tietenkin MAMMOJA tai MUMMELEITA tyypistä ja tyylistä riippuen!

• Vähän iästä. Nykykäsityksen mukaan 80 ja siitä yli ovat vanhuksia. Siis ei MEISTÄ kukaan, eihän ?
        60 -80 ovat senioreita. Näin jossain määriteltiin.
        Hassulta tuntuisi vanhus nimitys omalla kohdalla, kun tosiaan olo on "nuori" vaikka peili kertoo muuta,, muttei välitetä siitä. Ainahan se voi vaikka valehdella, se peili nääs.
        Minua ei haittaa, vaikka kaikki sinuttelevat, päin vastoin,olo tuntuu vielä nuoremmalta.
        Eikös mieluummin "vanhoja ja vaivaisia" teititellä??
        Jokainen voi keksiä ihan itse miksi sanoo ikääntyviä ihmisiä !

• Jatta
        meri-kukka98 kirjoitti:

Vähän iästä. Nykykäsityksen mukaan 80 ja siitä yli ovat vanhuksia. Siis ei MEISTÄ kukaan, eihän ?
        Hassulta tuntuisi vanhus nimitys omalla kohdalla, kun tosiaan olo on "nuori" vaikka peili kertoo muuta,, muttei välitetä siitä. Ainahan se voi vaikka valehdella, se peili nääs.
        Minua ei haittaa, vaikka kaikki sinuttelevat, päin vastoin,olo tuntuu vielä nuoremmalta.

olemme "Ikinuoria". Kyllähän muistatte, kun olimme lapsia, miten jo 50 vuotiaat olivat vanhoja. Miehet kulkivat ja naisetkin kävelykeppien kanssa. Nyt me kävelemme ja juoksemme tuolla pitkin raittia ja vanhuudesta ei puhettakaan. Kävelysauvat on meidän juttu. Siis: "Ikinuoret Seniorit".

• lastenlastensa mummo
        meri-kukka98 kirjoitti:

Vähän iästä. Nykykäsityksen mukaan 80 ja siitä yli ovat vanhuksia. Siis ei MEISTÄ kukaan, eihän ?

Tuntemattomien, itseään huomattavasti vanhempen teitittely on asiallista. En tunne itseäni yhtään nuoremmaksi, kun pojankloppi kodinkoneliikkeessä kysyy: Mitäs sä haluisit? Eikä tuo nimittely oman mielen mukaan ole myöskään paikallaan. En pidä mummottelusta muuten kuin perhepiirissä.
        Meri-Kukan mielestä muita voi nimittää vanhuksiksi, itsensä kohdalla hän tuntee sen hassuksi. Miksi kytket vanhan ja vaivaisen yhteen ? Kumpi ominaisuus aiheutttaa, että teititellään?
        Ikääntyvä - kaikki me ikäännymme samaa tahtia, päivän kerrallaan, vauvatkin.

• lastenlastensa mummo kirjoitti:

Tuntemattomien, itseään huomattavasti vanhempen teitittely on asiallista. En tunne itseäni yhtään nuoremmaksi, kun pojankloppi kodinkoneliikkeessä kysyy: Mitäs sä haluisit? Eikä tuo nimittely oman mielen mukaan ole myöskään paikallaan. En pidä mummottelusta muuten kuin perhepiirissä.
        Meri-Kukan mielestä muita voi nimittää vanhuksiksi, itsensä kohdalla hän tuntee sen hassuksi. Miksi kytket vanhan ja vaivaisen yhteen ? Kumpi ominaisuus aiheutttaa, että teititellään?
        Ikääntyvä - kaikki me ikäännymme samaa tahtia, päivän kerrallaan, vauvatkin.

Enkä tainnut sanoa, että toisia pitää vanhuksiksi kutsua, vaan jätin jokaiselle oman valinnan vapauden! edelleenkin vanhus sana tuntuisi hassulta omalla kohdallani. Kas kun en ole vanhus vielä pitkään aikaan, vaikka ikääkin on ja iän tuomia kaikenlaisia sairauksia ja remppoja.
        Itse teitittelen kaikkia vanhempia tuntemattomia ihmisiä. Meidän ikäpolvi kasvatetiin teittittelyyn ja muutenkin hyvään käytökseen.
        Sinutellakin voi kohteliaasti! Joten se ei minua haittaa. Oma arvovaltani ei sinuttelusta kärsi.
        Sitäpaitsi en nyt muista että olisi koskaan törkeästi sinuteltu,päinvastoin.

Hyvää ja valoisaa päivän jatkoa sinullekin
        "lastenlasten mummo" ja kaikkea hyvää!!

• kai75**

Vaan poistuva luonnonvara, kohdalleni.

• poliisi kyllä

määrittelee, mikä olet. Lehtiuutisissa jo 60 vuotias on ikääntynyt tai vanhus!
      Ja niinhän se pari-kolmekymppisen mielestä onkin.

Minusta vanhus on vasta yli 80, riippuu siitä, miltä näyttää, ikääntynyt on yli 90 vuotias.

Seitsenkymppiset ovat vanhahkoja.

• kai75**

Sehän on sama jos määrittelee kyseiseen paperiin 'toisen naama on epämiellyttävän näköinen' ?

• Katicat2

Totuus vaihtelee sanojan myötä, sitä ei löydy vaikka laki laadittaisi. Mitä nuorempi on sanoja sitä nuorempia hän sanoo vanhuksiksi ja harvemmin edes kohteiaisuuttaan miksikään senioreiksi tai harmaiksi panttereiksi.

Vanhojen käyttämät kiertoilmaisut vanhus-sanalle ovat erilaisia kuin nuorten.
        Luulen, että nuorten mielestä kaikki yli 50 vuotiaat ovat kalkkiksia ja ikäloppuja. Nauravat meille, jos yritämme olla nuorekkaita. "Vaari otti lävistyksen-haha..haa!"

Valitan ettemme voi ilmoittaa tarkkoja ikärajoja. Yksilölliset erot vaikuttavat tässä niin paljon. Vanhuuseläkeiällä on tarkka raja - n.65 vuotta. Iäkäs-käsitettä vertaan sanaan vatsakas. Jos vatsakkaalla on paljon vatsaa (möhömaha) iäkkäällä on paljon ikää. Taas kysytään mikä sitten on paljon?
        Ei tässä auta muu, kun jokainen määrää ensin mikä itse on ja sitten voi mielessään tai ääneen sanoa mitä muut ovat (kohteliaissäännöt huomioiden). Itsehän olemme mielestämme (yleensä) nuorekkaita, hyvin säilyneitä. Mutta mitä vanhemmaksi itse tulee, sitä kauemmaksi siirtyy vanhus itsestä, ollen yleensä omaa ikää kauempana edessäpäin. Minulle (71v) vanhus voisi olla yli 8-kymppinen. Jostain itseäni nuoremmasta voin ajattella, mutta en hänelle sano, että onpa jo kovin vanhaksi tullut. Luulen että hän ajattelee minusta samoin..hih.

• henkilö, nainen tai mies

En ole nähnyt lehdissä käytettävän kuuskymppisestä vanhus määritelmää. Eikä ole tarpeen mitään sen kummempaa sorttia ollakaan, ihminenhän sitä on loppuun asti.

• Hintriika*

En ikinä osannut pitää vanhuksina omia vanhempiani, jotka kumpikin kuolivat 79-vuotiaina.

Naureskelen joskus omaa tapaani puhua "vanhemmasta naisesta" tai "vanhemmasta miehestä". Varsinkin puhuessani tuntemattomasta käytän tuota muotoa. Ikään kuin olisin itse vielä nuori!

Saattaa hyvinkin olla, että se "vanhempi nainen" on nuorempi kuin minä, joka en edes huomaa kuuluvani samaan joukkoon.

Lie niin, että vanhenemisen tunne loppuu jossakin vaiheessa. Sitten hätkähtää, kun muistaa, minkä ikäinen on. En tiedä, miksi haluaisin itseäni sanottavan, mutta vanhus en sentään ole pitkään, pitkään aikaan.

• Aikoinaa omat vanhempani tuntuivat tosiaan 50v
        vanhoilta. Varsinkin maalla niillämain "remmiin" astui nuori isäntä ja emäntä.
        Vanha isäntä ja emäntä jäivät vähän niin kuin "kiikkustuoli" istujiksi.
        Ei ollut tapana että omaa kuntoa liikunnalla olisi ylläpidetty.
        Jos oma äitini olisi lähtenyt juosemaan pitkin teitä ja mantuja, olisi kylähullun leima otsassa .
        Tai isäni, sama juttu!

Eikä muutenkaan ulkonäköä ja kuntoa hoidettu kuten tämän päivän aikana!
        Asioista tiedetäänkin niin paljon enemmän.
        Joten kyllä ne entisajan ihmiset olivatkin vanhemman oloisia ikäänsä nähden.

Kuitenkin kaikilla ihmisillä on nimi.
        NImeltä kutsutaan ja pyydetään jos jossain vuoroaan jonottaa, eikä suinkaan että vanhus se ja se... tai papereissa olkoon virallisia tai ei,, vain nimi. Taas hassu juttu olisi jos eriteltäisiin:nuori/seniori/vanhus se ja se olisi vuorossa......On olemassa syntymävuosi jokaisella, se kertoo iän !

• Jatta
        meri-kukka98 kirjoitti:

Aikoinaa omat vanhempani tuntuivat tosiaan 50v
        vanhoilta. Varsinkin maalla niillämain "remmiin" astui nuori isäntä ja emäntä.
        Vanha isäntä ja emäntä jäivät vähän niin kuin "kiikkustuoli" istujiksi.
        Ei ollut tapana että omaa kuntoa liikunnalla olisi ylläpidetty.
        Jos oma äitini olisi lähtenyt juosemaan pitkin teitä ja mantuja, olisi kylähullun leima otsassa .
        Tai isäni, sama juttu!

Eikä muutenkaan ulkonäköä ja kuntoa hoidettu kuten tämän päivän aikana!
        Asioista tiedetäänkin niin paljon enemmän.
        Joten kyllä ne entisajan ihmiset olivatkin vanhemman oloisia ikäänsä nähden.

Kuitenkin kaikilla ihmisillä on nimi.
        NImeltä kutsutaan ja pyydetään jos jossain vuoroaan jonottaa, eikä suinkaan että vanhus se ja se... tai papereissa olkoon virallisia tai ei,, vain nimi. Taas hassu juttu olisi jos eriteltäisiin:nuori/seniori/vanhus se ja se olisi vuorossa......On olemassa syntymävuosi jokaisella, se kertoo iän !

maailma muuttunut kaikilta osin. Ei mikään ole niin, kuin ennen. Hyvään tai huonompaan suuntaan? Hyvään kai, onhan tämä elämä nyt paljon helpompaa. On tällaisia koneita, joiden käytössä ei ole mitään rajaa, ja paljon muuta, hyvääkin. Ennen oli perheitä, joissa piti teititellä jopa omia vanhempia. Itse tykkään, kun sinutellaan, kaupoissakin. Jotenkin asiointa tuntuu luontevammalta. Iäkkäitä vanhempia ihmisiä ja varsinkin tuntemattomia, teitittelen.

• vertailtaessa kahta

toisiinsa.

Muuten 'vanhahko' olisi korrektia suomenkieltä.

• Satu*
        Jatta kirjoitti:

maailma muuttunut kaikilta osin. Ei mikään ole niin, kuin ennen. Hyvään tai huonompaan suuntaan? Hyvään kai, onhan tämä elämä nyt paljon helpompaa. On tällaisia koneita, joiden käytössä ei ole mitään rajaa, ja paljon muuta, hyvääkin. Ennen oli perheitä, joissa piti teititellä jopa omia vanhempia. Itse tykkään, kun sinutellaan, kaupoissakin. Jotenkin asiointa tuntuu luontevammalta. Iäkkäitä vanhempia ihmisiä ja varsinkin tuntemattomia, teitittelen.

En ymmärrä, miten se voisi arvoa vähentää.

• Hintriika*
        vertailtaessa kahta kirjoitti:

toisiinsa.

Muuten 'vanhahko' olisi korrektia suomenkieltä.

Kyllä minä kielioppisäännöt tunnen, mutta vakiintuneet puhekielen ilmaisut eivät niitä aina kunnioita. Sitä paitsi minun mielikuvassani "vanhahko" kuulostaa lähinnä pilaantuneelta! Taitaa olla jo homeessa...

Puhekielessä sanotaan myös "vähän vanha". Se ei tarkoita melkein nuorta vaan peräti ikäloppua!

• Jatta
        Satu* kirjoitti:

En ymmärrä, miten se voisi arvoa vähentää.

sinuttelu arvoa vähennä. Ja mitä arvoa? Tunnen olevani todella vanha, jos teititellään. En ota sitä kunnianosoituksena, päinvastoin. Kun kaikesta huolimatta koen olevani nuorekas ja urheilullinen tyyppi. Toiset voivat olla eri mieltä. Sehän on pääasia, miltä itsestä tuntuu, ajatelkoot muut mitä hyvänsä. Ei muuta kuin tsemppiä, Satu.

• Jatta kirjoitti:

sinuttelu arvoa vähennä. Ja mitä arvoa? Tunnen olevani todella vanha, jos teititellään. En ota sitä kunnianosoituksena, päinvastoin. Kun kaikesta huolimatta koen olevani nuorekas ja urheilullinen tyyppi. Toiset voivat olla eri mieltä. Sehän on pääasia, miltä itsestä tuntuu, ajatelkoot muut mitä hyvänsä. Ei muuta kuin tsemppiä, Satu.

Sinuttelu tuntuu minusta ainakin ihan kotoiselta. Teitittely on niin paljolti jo jäänyt käytännöstä pois, että harvemmin sitä edes tapaa. Joskus huomaan itsekin teititteleväni jotakuta, mutta joidenkin lähellä vain siltä tuntuu. :)

• Muuan vanhus

Yli seitsenkymppinen on vanhus ja vanhukseksi heitä sopii kutsuttaman.
      Kun hän kuolee, ei sanota, menetimme hänet nuorena tai keski-ikäisenä.

• Kuulehan

Ite oon 79v,enkä hyväksy tuota,että olisin vanhus. Eloni toiminnat on vielä aivan normaalit. Kuinka voisin hyväksyä nimikkeen VANHUS?

• Kuulehan kirjoitti:

Ite oon 79v,enkä hyväksy tuota,että olisin vanhus. Eloni toiminnat on vielä aivan normaalit. Kuinka voisin hyväksyä nimikkeen VANHUS?

Enkä usko että muutama vuosi lisää toisi suurta muutosta. Kroppa voi rapistua ja tietenkin rapistuukin, mutta kun sielultani yhä tunnen olevani paljon nuorempi. :) Elämänuteliaisuutta on edelleen. Olisiko siinä se raja, että vanhukseksi tuntee itsensä, kun ei enää oikein mikään tunnu miltään eikä mikään kiinnosta? No, aika senkin toki näyttänee, milloin mieli tunnustaa olevansa vanhus. :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      83
      2834
    2. Kerro mistä alkaen

Se ihastuminen alkoi? Mikä vuosi?
      Ikävä
      65
      1098
    3. Suomea odottaa karu kohtalo

Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      200
      942
    4. Tosiaankin, jos julkaisette täällä henkilötietoja

Minkäänlaisia, se on poliisiasia. VPN, proxy- tai julkinen yhteys ei salaa mitään. Poliisi pystyy jäljittämään ja saamaa
      Ikävä
      85
      886
    5. Bachelor-Joonas tapasi Monican isän - "Appiukko" antoi koulutusta vävypojalle - Katso kuvat tästä!

Joonas ja Monica ovat pitäneet yhtä Bachelor Suomi -kuvausten jälkeen. Tämä todistaa, että tosi-tv:ssä voi syntyä rakkau
      Suomalaiset julkkikset
      4
      865
    6. Olet upea nainen

Upea nainen oot.
      Ikävä
      34
      850
    7. Gallup: Mitä mieltä olet uudesta Putous-kaudesta: hyvä, keskinkertainen, huono?

Putous on saanut kuraa niskaan mm. kaksimielisistä jutuista. Ohjelma on lasten suosikki ja lapset toistelevat hokemia ti
      Tv-sarjat
      39
      839
    8. Onko yhtään ikävä

Vai ei?
      Ikävä
      52
      826
    9. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      43