Istutimme jo muuten pienelle pihallemme koristearonioita, 7kpl näköesteeksi.
Osaatteko sanoa, kuinka paljon ne tulevat viemään tilaa meidän puolelta, jos annamme niiden vain kasvaa vapaasti?
Entäpä, kannattaisiko niitä istuttaa vielä toiselle puolelle aitaa lisää (ns."tupla-aidaksi"), jos haluamme leikkaamaalla kaventaa/ohentaa aitaa meidän puolelta, vai riittääkö niiden kasvutiheys leikkelyyn? (toisella puolella ei siis ole naapureita eikä kävelytietä, siihen saisi istuttaa.)
Olipa hankala selittää, toivottavasti joku ymmärsi edes jotain :)
Koristearoniasta..
4
471
Vastaukset
- leviämään
Täällä lisää tietoa koristearoniasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koristearonia
Meillä on aitataimina muutama marja-aronia, joita leikkelemme kolmen neljän vuoden välein. Pensaat tulevat todella lehteviksi jo ensimmäisenä leikkauskesänä (leikataan, harvennetaan keväisin), pensaat tuntuvat vievän runsaasti tilaa, sillä ne levittävät tuuheat oksansa leveiksi. Leikkasimme aroniat ensimmäisenä ja toisena vuonna istutuksesta, että ne tuuheutuisivat ja sen ne todella tekivät.
Ensimmäisenä istutusvuonna aronia on suht vaatimaton, mutta jo kolmantena vuonna levittäytyy (kasvaa) todella nopeasti, joten kannattaisi varmasti odottaa kesä, tai kaksi niin näette miten pensaat valtaavat tilaa, sillä sen ne todella tekevät.
Me istutimme ensiksi liikaa aronioita näköesteeksi ja jouduimme kolme vuotta myöhemmin harventamaan todella runsaskasvuisia pensaita. Eli älkää istuttako liian tiheään, aronia ottaa kyllä tilansa.
Arvioisin aronian ottavan noin metrin tilan kauttaaltaan (kun kasvu pääsee vauhtiin).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marja-aronia- Ansuska
Kyllä niitä varmaan meidänkin kannattaa pitää ohuempana leikkaamalla, katsotaan nyt miten lähtevät kasvamaan ja valtaamaan pihaamme. Tilaa on vähän, mutta eipä tuonne takapihalle nyt muutenkaan olisi ampumarataa tai tenniskenttää saanut, mieluummin siis kauniita kukkia ja pensaita :)
- Lusiina1
olen myös minä ajatellut näköesteeksi ja aidanteeksi. Menestyyköhän se paikassa, jossa on vieressä korkeista mäntyjä ja koivuja vai syövätkö nämä puut pensaalta kaiken kasvuvoiman?
- leviämään
Lusiina1 kirjoitti:
olen myös minä ajatellut näköesteeksi ja aidanteeksi. Menestyyköhän se paikassa, jossa on vieressä korkeista mäntyjä ja koivuja vai syövätkö nämä puut pensaalta kaiken kasvuvoiman?
Koivuja tai mäntyjä meillä ei ole aivan lähistöllä, joten tuohon kasvuvoiman viemiseen en osaa vastata. Oma arvaus on että eivät vie kasvuvoimaa aronialta, koska aronia on todella innokas kasvaja, mutta kysäisepä asiaa puutarhamyymälästä siellä varmasti tiedetään asiasta enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903265
- 883043
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191842- 301767
- 211701
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341379- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319