Miksi erota kirkosta?
Uskotko seuraaviin?
- - Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista - -
- - Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa. - -
Katkelmat ovat kirkkolain mukaan osa evankelis-luterilainen kirkon uskontunnustusta.
Jos katsomuksesi on toinen, kuulut siihen enemmistöön suomalaisia, joka ei usko kristinuskon perusoppeihin. Se on yksinäänkin riittävä syy erota.
Maksatko?
Kirkollisveroa maksetaan seurakunnasta riippuen 1–2,25 % tuloista. Keskimääräinen vero on noin 165 € kirkon jäsentä kohti. Työikäistä kohti laskettuna vero on suurempi, 200 €:n luokkaa. Oman verosi voit laskea verolaskurilla.
Kirkollisveroa maksetaan kokonaisilta vuosilta. Eroamalla nyt vältyt seuraavan vuoden kirkollisverolta.
Juhlitko?
Monelle syy kuulua kirkkoon ovat elämänkaaren taitejuhlat: lapsen syntymään, aikuistumiseen, parisuhteen solmimiseen ja kuolemaan liittyy uskonnollisia riittejä.
Juhlat onnistuvat hyvin ilman kirkkoa. Uskonnottomat nimiäiset, papittomat häät ja arvokkaat ei-uskonnolliset hautajaiset osaa jokainen järjestää. Apua ja tarvittaessa ulkopuolisen juhlapuhujan saa Pro-Seremonioilta. Rippileirin sijaan voi valita vaikkapa protuleirin.
Harva kaipaa pappia pitämään puhetta tupaantuliaisiin tai syntymäpäiville. Miksi sitten tavan vuoksi pappi vahvistaisi avioliittosi, ellet usko papin opettamiin asioihin? Ja miksi pappi aikanaan siunaisi ruumiisi, ellet nyt usko kirkon opetuksiin?
Autatko?
Jotkut arvelevat kirkon tekevän paljon hyväntekeväisyyttä. Todellisuudessa pääosa kirkollisveroista kuluu henkilöstö- ja kiinteistökuluihin.
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2005 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli 10,6 %. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys.
Sitäpaitsi miksi auttaisit aatteellisen kanavan kautta, jos et aatteeseen usko? Neutraaleja kanavia on olemassa.
Eroaminen kestää minuutin...
http://www.eroakirkosta.fi/erolomake
Eroa kirkosta, miksi?
107
13106
Vastaukset
- perustelevat
että kirkko on vanhuksille tärkeä. mutta todellisuudessa ne jotka kirkkoa tarvitsisivat (suuri joukko vanhuksia jotka asuvat vanhain kodissa tai sairaaloissa) ovat kirkon kanssa tekemisissä noin kerran vuodessa.
jotku perustelevat nuori työllä. kunnilla ja kaupungeilla on kuitenkin hyvät nuoriso tilat joissa on KOULUTETTUA henkilö kuntaa. voin sanoa että rippileiristä ei oikeen saanut mitään irti. JA lisäksi rippileiri makssa perheille! paljon järkevämpää on laittaa lapsi jollekkin muulle leirillle.
Oma eroaminen kirkosta ei ole näkynyt milllään lailla minun elämässä. Miten sinun elämäsi muuttuisi jos eroaisit kirkosta?- Faktio
htpp://www.eroakirkosta.info antaa oikeaa tietoa kirkon toiminnasta. Sivustolle voi lähettää myös kysymyksiä ja kommentteja.
- Faktio
Faktio kirjoitti:
htpp://www.eroakirkosta.info antaa oikeaa tietoa kirkon toiminnasta. Sivustolle voi lähettää myös kysymyksiä ja kommentteja.
- Atte Ateisti
Kaikki leirit ovat hienoja kokemuksia. Opitaan yhteisöllisyyttä ja saadaan kivoja kavereita. Mikään näistä ei kuitenkaan ole rippileirin tarkoitus.
Oletko kokeillut erilaisia luonto- ja talkooleirejä?
Erotuksena rippileiriin, että niillä ei opetella jonkun mieliksi hokkuspokkuksia. - -..--.--
Se taisi olla tuo ketjun alapäässä oleva liitykirkkoon.fi-kaveri, joka tämän nosti. Sinänsä ihan hyvä juttu. Ketjua kun on näköjään luettu lähemmäs 6000 kertaa, joten asia kiinnostaa.
- EROAKIRKOSTA.FI
Faktio kirjoitti:
Oikeaa tietoa? Tuohan on kirkon oma propagandasivusto, joka tarkoituksella muistuttaa Eroakirkosta.fi-sivustoa. Onpa kova moraali kirkolla, kun yrittävät tarkoituksella harhauttaa ihmisiä.
- Enkelin nähnyt..
Eroaminen näkyi minun elämässä siten, että rahaa säätyi noin 500 euroa vuodessa. 30 vuoden työuran näillä rahoilla saa ostettua yhden vähäkäyteytyn henkilöauton.
Uskonto ja uskominen ei ole luterilaisen kirkon monpoli. Minulla on henkilökohtainen suora yhteys taivaaseen, enkä tarvi siihen palkattuja luterilaisia pappeja. Raamatussa sanotaan selvästi, että Luterialiseen kirkkoon ei tarvitse kuulua ja on jopa riski kuulua. Lisäksi herran enkeli ilmestyi minulle ja sanoin, että olen oikeassa. Näin on!!
- Nörde
Ei mitään uutta, mutta napakasti kiteytetty!
- n@sse
eroakirkosta
- Ei ateisti mutta nykyaikainen
Mielestäni kaikki uskonnot nykymuodossaan edustavat vanhanaikaista ajattelua uskonnosta.
Tavallaan minusta pakanallista, että "Jumalan sana" on käsitetty niin kirjaimellisesti, ja väärin.
Symboliikkaa ei ymmärretä eikä osata sijoittaa nykykulttuuriin.
Minä en henkilökohtaisesti osaa sanoa, onko esim. tällä Raamatuksi nimetyllä teoksella mitään tekemistä Jumalan kanssa, ja enkä edes tiedä mikä on Jumala.
Minusta tuo kyseinen kirja on kirjoitettu sen takia, että varhaiset ihmiset eivät paskoisi housuihinsa liian korkealentoisista asioista, missä se totuus lopulta sijaitsee.
Sen ajan ihmiset eivät olleet siihen Totuuteen valmiita, minkä älykäs nykyihminen voi lukea rivien välistä.
Itse en ole todellakaan uskovainen, ainakaan perinteisessä mielessä, mutta uskon siihen että meidän fyysisen tomumajamme aistit eivät näe kuin murto-osan siitä mitä on olemassa. Tekniset mittalaitteet täydentävät paljon tätä, mutta varmasti löytyy jotakin, mitä ei vielä koskaan ole mitattu, ja sillä sektorilla voi sijaita jotakin, mikä voi tukea uskontoja jollakin tavalla.
Itse en usko kuolemanjälkeiseen elämään, koska en kertakaikkiaan ole löytänyt tai keksinyt mitään perusteita sille. Jos niinsanottu sielu on niinkin riippuvainen aivojen kunnosta, että dementia, alkoholismi, fyysinen vamma, tai joku muu sairaus muuttaa tämän "sielun" toimintaa jo ihmisen eläessä, niin mitä perusteita on uskoa mihinkään muuhun, kuin siihen että meidän tietoisuutemme ei ole mitään muuta kuin kallomme sisällä sijaitsevan sähkökemiallisen biokoneen tapa toimia, ja itsetietoisuus on ainoastaan sen toiminnan vaikutusta?- Röllix-49
Raamatun painoarvoa yritettiin lisätä sillä, että PÄÄTETTIIN että se on kirjoitettu jumalallisen inspiraation vallassa tjms!
Että sellaista... - uskonnon tai jumalan
Röllix-49 kirjoitti:
Raamatun painoarvoa yritettiin lisätä sillä, että PÄÄTETTIIN että se on kirjoitettu jumalallisen inspiraation vallassa tjms!
Että sellaista...avulla on aikaa sitten valloitettu maailmaa... tyypeillä vaan oli hieman huonot suunitelmat. papeista oli tarkoitus tulla maailman valtioita... niin vaan nyt ei sattunu käymäää...
uskonnon takia on vaa tapettu ja sodittu. mikäli haluat että maastamme tulee rauhallisempi ero kirkosta!
suomi ja muut EU-maat ovat edityksellisiä ja ymmärtävät että uskonnosta ei ole mihinkään hyvään. siksi atteja on yhä enemmän. irakit sun muut maat ne ylistelee herraa ja murhailee ihmisii... ihmisten arvo nousee attejen noustessa! - Eräs lukija
En ole kristitty, mutta tartun tuohon sielukysymykseen. Maanpäällisessä aineellisessa elämässä sielu on sidottu ruumiiseen, jonka ihminen toki tarvitsee kyetäkseen toimimaan ympäristössä. Kehoon kohdistunut vamma tai sairaus voi toki heikentää tätä toimimista tai lähes pysäyttää sen kokonaan, mutta se vaikuttaa vain fyysiseen ruumiiseemme. Ihmisen kuolemassa vapauduttua siitä, vapautuu sielu myös fyysisen (rajallisen) kehon rajoituksista.
- voi....
Eräs lukija kirjoitti:
En ole kristitty, mutta tartun tuohon sielukysymykseen. Maanpäällisessä aineellisessa elämässä sielu on sidottu ruumiiseen, jonka ihminen toki tarvitsee kyetäkseen toimimaan ympäristössä. Kehoon kohdistunut vamma tai sairaus voi toki heikentää tätä toimimista tai lähes pysäyttää sen kokonaan, mutta se vaikuttaa vain fyysiseen ruumiiseemme. Ihmisen kuolemassa vapauduttua siitä, vapautuu sielu myös fyysisen (rajallisen) kehon rajoituksista.
Sieluista ei kerrota kuin satukirjoissa :)
- VainTämäElämä
Eräs lukija kirjoitti:
Sielu on sama kuin aivot. Kokemusten ja ympäristön muokkaamana ihminen saa persoonansa aivoihin. Ihmiset ovat erinlaisia, koska jokaisen ihmisen aivot ovat erinlaiset. Aivoissa määräytyy se kuinka taiteellinenn, tunteellinen tai matemaattinen joku on. Vähän niin kuin sormenjäljet: kaikilla erinlaiset!
- Helpottunut olo tuli
Itse kun erosin, niin kyllä tuli niin helpottunut olo.
Suosittelen kaikille.- muikkune
olen! Erosin parivuotta sitten ja en ole katunut. Todella vapauttava tunne, joskin vapautuminen luterilaisen kirkon peloitteista ei ole niin helppoa kuin itse kirkosta eroaminen, mutta kun niistäkin pääsee voi alkaa elämään!
"olen ollut kuolleena miljoonia vuosia ennen syntymää, enkä ole tuntenut tästä minkäänlaista haittaa, miksi siis pelkäisin kuolemaa" Jotakuinkin Twainin sanoin.
- nasusasu
mun mielestä ei oo mitää järkeä erota kirkosta ja liittyä esim.. hellareihin tai mihinkäää muuhunkaa.. ku menee kirkkoon ja poistuu sieltä niin sulla on sellanen rauhallinen olo ja hyvä ku sä uskot!!! itse uskon jumalaan ja tahdon uskoo siihen toki se on oma valinta jos ei haluu olla kirkos niin ei sitte mutta se on mielestäni aivan kauheaa jos ei saa lapselle esim.. kastetta ja sillä ei oo kummeja jokka myös huolehtii siitä lapsesta ja auttaa sitä kasvatuksessa... ja mieluummin uskon taivaan iskään ku johonki patsaaseen jne... koska ei se patsas tai mikää muu esine auta sua!!!!! no ihminen päättää itte omasta uskonnostaan mutta toi on vaan mun mielipide et kirkosta eroaminen on ihan turhaa!!! ja itse meidän nuorisoseurakunta auttaa yhtä lasta ulkomailla ja tiedän et ne apurahat menee sinne eikä mihinkää muuhun!!! ja riparileiri ei oo pelkästään mitää jumala jeesus puhetta vaan siellä osataan pitää myös hauskaa!!! ja mun mielestä kirkkohäät on hienommat ku pappi puhuu avioliiton tärkeistä asioista... mut sanon viä kerran et oma on ihmisen asia jos eroaa kirkosta!!
- käysenäinkin
Kirkossa ensin tulee ahdistus, sitten väsymys ja poistuessa todellakin - helpotus. Itse en usko Jumalaan, enkä mihinkään muuhunkaan paitsi kosketeltavan materian varmaan toimimiseen ja korjauskelvollisuuteen erilaisissa tarkoituksissa. Lapsien kastaminen taas on turhaa, altistaa nyt puolustuskyvyttömät mini-ihmiset asioille, joita kiroavat siinä vaiheessa kun ymmärtävät. Sadistista, eikö? Ja ainahan noita innokkaita sukulaisia ja tuttavia löytyy, jotka pitävät huolta lapsesta tarvittaessa.
Ihmisiä voi auttaa ilman kirkkoakin, onhan noita avustusjärjestöjä täynnä koko maailman sivu. Itse koen auttavani parhaiten, kun en auta ja pidän vähät rahani itselläni. Mitä rippileiriin taas tulee niin olihan siellä ihan kivaa, kunhan oppitunneilla sai nukkua, järvivesi oli tarpeeksi lämmintä ja limsa ei loppunut kesken.
Kaiken tämän lisäksi en myöskään usko avioliiton jälkeiseen elämään, joten en edes vaivaudu ajattelemaan koko asiaa, että millä tavalla sen hoitaisi. Mutta jos olisi aivan pakko, niin luultavasti maistraatissa parin todistajan seuratessa surullisena toimitusta. - käysenäinkin
Jos vaivaudut kirjoittelemaan, niin vaivautuisit tekemään sen edes kieliopillisesti suurin piirtein oikein. Kauhea lukea tuollaista tekstiksi käännettyä välimerkitöntä slangia.
- liity kirkkoon
Miksi erota kirkosta? Jos minulla on taloudellisia vaikeuksia, niin voin saada vapautuksen kirkollisveron maksusta! Kirkko on antanut ja antaa minulle paljon, vaikken olekaan ahkera jumalanpalveluksissa kävijä. Ihmettelen suuresti sitä, että jokin järjestö saa kampanjoida kirkosta eroamisen puolesta. Sehän on henkistä väkivaltaa - Suomen kansan enemmistön kiusaamista!
- helpottunut
liity kirkkoon kirjoitti:
Miksi erota kirkosta? Jos minulla on taloudellisia vaikeuksia, niin voin saada vapautuksen kirkollisveron maksusta! Kirkko on antanut ja antaa minulle paljon, vaikken olekaan ahkera jumalanpalveluksissa kävijä. Ihmettelen suuresti sitä, että jokin järjestö saa kampanjoida kirkosta eroamisen puolesta. Sehän on henkistä väkivaltaa - Suomen kansan enemmistön kiusaamista!
-niin kaposesti sitä asioita katsellaan - ellet ajattele kuten minä, niin vainotaan. Kiepautappa asioita päinvastaiseen suuntaan, lasten kastamisesta lähtien. Itse kuuluin aikani kirkkoon pelkästään siksi, että pienellä "enemmistön" paikkakunnalla en olisi saanut työtä "kummallisuuteni" takia - että se siitä vainosta.
- En usko valheisiin
Millä oikeidella kirkko saa sitten kampanijoida kirkoon liittymistä? Tiesit varmaan että vain 10% kirkkoon kuuluvista elää sen oppien mukaan. Suurin osa kirkkoon kuuluvista on kasteella pakotettu, ILMAN omaa haluamista, aivopesty tylisti kirkkoon.
On hyvä että ihmiset tajuavat erota kaikkien aikojen epäinhimiilisestä laitoksesta ja uskoo siihen mikä on totta.
Kirkosta eroaminen tulee pelastamaan höpöpöpööltä (mm. ihmisen kehitys) ja aiheuttamaan valtiokirkolle lisää paineita ja ehkäpä, lisää hyvää "työtä" (lue:aivopesua) nuorten keskuudessa, joka pitäisi lailla kieltää. Ei 5 vuotias päiväkotilainen ole valmis päättämään mihin uskoo! - ja aion myös pysyä siellä!
On ihan hyvä että silloin eroaa kirkosta jos se aiheuttaa ihmisessä katkeruutta eikä koe kirkon toimintaa ja sanomaa omakseen.Minulle kirkko ontaa paljon ja ihmettelen miten voi kokea lapsikasteen aivopesuna.Kun sain tietää raskaudestani, minulle oli aivan selvää että lapseni liittyy kirkkoon ja suurin syy siihen on juuri lapsikaste ja kasteopetus Jumalan armosta,sen armon varassa haluan kulkea tämän lyhyen elämäni ja sen haluan siirtää perintönä lapsellenikin.Elän avoliitossa ateistin kanssa,eikä yhteisen lapsemme liittäminen kirkkoon ollut hänelle mikään ongelma.Kirkko sietää ja hyväksyy erillaisuutta huomattavasti paremmin kun esim. tämän kirkosta eroamis kampanjan aloittanut ryhmä ja se mitä se edustaa.Kirkko tuo minulle perusturvallisuutta, luottamusta ihmiseen ja elämään.Arvostan kirkon hyvin koulutettuja työstekijöitä esim.perheneuvottelukeskuksissa ja apua sieltä saa vaikkei kuuluisi kirkkoon,ilmaiseksi.Pidän kirkon rauhoittavasta jumalanpalveluksesta ja mahdollisuudesta henk.koht.keskusteluun aina jos sitä tarvitsee.Kirkko luo hyvää yhteisöllisyyttä.Haluan kuulua sukupolvia kestäneeseen traditioon ja vaalia niitä perinteitä jotka olen saanut.
- MustikkaMato
ja aion myös pysyä siellä! kirjoitti:
On ihan hyvä että silloin eroaa kirkosta jos se aiheuttaa ihmisessä katkeruutta eikä koe kirkon toimintaa ja sanomaa omakseen.Minulle kirkko ontaa paljon ja ihmettelen miten voi kokea lapsikasteen aivopesuna.Kun sain tietää raskaudestani, minulle oli aivan selvää että lapseni liittyy kirkkoon ja suurin syy siihen on juuri lapsikaste ja kasteopetus Jumalan armosta,sen armon varassa haluan kulkea tämän lyhyen elämäni ja sen haluan siirtää perintönä lapsellenikin.Elän avoliitossa ateistin kanssa,eikä yhteisen lapsemme liittäminen kirkkoon ollut hänelle mikään ongelma.Kirkko sietää ja hyväksyy erillaisuutta huomattavasti paremmin kun esim. tämän kirkosta eroamis kampanjan aloittanut ryhmä ja se mitä se edustaa.Kirkko tuo minulle perusturvallisuutta, luottamusta ihmiseen ja elämään.Arvostan kirkon hyvin koulutettuja työstekijöitä esim.perheneuvottelukeskuksissa ja apua sieltä saa vaikkei kuuluisi kirkkoon,ilmaiseksi.Pidän kirkon rauhoittavasta jumalanpalveluksesta ja mahdollisuudesta henk.koht.keskusteluun aina jos sitä tarvitsee.Kirkko luo hyvää yhteisöllisyyttä.Haluan kuulua sukupolvia kestäneeseen traditioon ja vaalia niitä perinteitä jotka olen saanut.
"Kirkko sietää ja hyväksyy erillaisuutta huomattavasti paremmin kun esim. tämän kirkosta eroamis kampanjan aloittanut ryhmä ja se mitä se edustaa."- Jos oikeasti uskot näin olisi aika alkaa seuraamaan uutisia. Esim. naispappeus, homoliitot ym. ovat ainakin omien havaintojeni mukaan monien pappien vastustamia. Ja kun puhut "ilmaisesta" avusta mitä kirkko tarjoaa on ehkä syytä muistaa et ne rahat tulevat pitkälti yrityksiltä joiden on suomessa pakko maksaa kirkollisveroa, halusivatpa tai eivät. Jos osaat yhtään matematiikan alkeita voit ajatella päässäsi paljon esim. nokia maksaa kirkolle vuosittain.
- Atte Ateisti
"Elän avoliitossa ateistin kanssa,eikä yhteisen lapsemme liittäminen kirkkoon ollut hänelle mikään ongelma."
Ei ehkä hänelle, mutta kastamatta jättäminen olisi ollut ongelma sinulle. Sait siis tahtosi läpi.
Miten pitkään perheessä tullaan aina tanssimaan sinun pillisi mukaan? Oletko niin suvaitsevainen kuin väität?
Entä kun lapsesi 15-vuotiaana sanoo ettei halua rippikouluun vai eroaisi kirkosta? Ja lapsen isä sen hyväksyisi ja kunnioittaisi lapsensa näkemystä? - Art of zen
Uskotko jumalaan.. siihen ei tarvitse mitään istituutiota kirkkoa ei mitään.
itse erosin kirkosta 2006 ja pääsin irti kirkonkahleista ja olen onnellinen siitä.
kirkko ei ole ihmisille hyvä juttu. ei mulle ainakaan..miten ihminen voi olla vapaa
ei ainakaan jos kuulut kirkkoon,
kirkko on niin raskas taakka. samoin jos olet naimisissa ihmisen kanssa jota rakastat niin
siihen ei tarvita mitään kahle sorrmuksia. että rakastat toista.ja välität hänestä.
kehdosta hautaan kirkko ajattelu kuvottaa mua..ei mitään sellaista.
Itse en käynyt edes riparia jätin vain menemättä sanoin vanhemmille että en todellakaan mene. etse on ihan täyttä paskaa. kukaan ei voi viedä sulta pois sinun vapauttasi,ellet ole vaikka tehnyt jonkinlaista rikosta ja joudut sen vuoksi vankilaan.. itse olen todella uskonnollinen mikä on ihan eri asia kuin uskonto. instituutiot.
Ja nyt kun ihmiset ovat eronneet kirkosta ja havahtuneet niin kirkko on ihan paniikissa ja perustaa liity kirkkoon tyylisiä netti sivuja.
On törkeätä riistää ihmisiltä vapaus.
Ja jokaisen meidän sisällä on sielu kaikkien elävien olentojen sisällä on sielu. papit väittävät toista. onko ne
ihan järjiltään..ovat ne. ja tälläisiä ihmisiä kuin mä.kirkot just pelkäävät koska papit kirkko yhteiskunta
eivät halua että ihmisillä on omia mielipiteitä.vaan pitäis olla kuin mikäkin patsas ja kuulua johonkin muottiin Sanon tolle EI!!!! Herätkää ihmiset nyt jo 2009 olis jo korkea aika siihen..=) - Raamatullinen
Raamatun vastaisia muutoksia ovat tehneet. Vuonna 1973 sunnuntai muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi, sitten seuraavaksi alettiin vihkiä naisia papeiksi ja nyt ollaan hyväksymässä homo ja lesboliittoja vähitellen. Kaikki nämä Raamatun vastaiset muutokset ovat tulleet vähitellen. Valhetta ei kannata rahoittaa sen on monet huomanneet ja eronneet kirkosta.
- koho
Minua kiusattiin koulussa uskonnon opetuksella 12 vuotta rippikoulussa pyhäkoulussa.
Se siitä, kuka/mikä kiusaa kutakin. - jeesustelijoiden kiusaama
koho kirjoitti:
Minua kiusattiin koulussa uskonnon opetuksella 12 vuotta rippikoulussa pyhäkoulussa.
Se siitä, kuka/mikä kiusaa kutakin.Minua kiusattiin 9 vuotta rippikoulu aamunavauksia. Lukiossa linsasin suurimman osan iltapäivän uskonnon tunneista.
- moterni
Raamatullinen kirjoitti:
Raamatun vastaisia muutoksia ovat tehneet. Vuonna 1973 sunnuntai muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi, sitten seuraavaksi alettiin vihkiä naisia papeiksi ja nyt ollaan hyväksymässä homo ja lesboliittoja vähitellen. Kaikki nämä Raamatun vastaiset muutokset ovat tulleet vähitellen. Valhetta ei kannata rahoittaa sen on monet huomanneet ja eronneet kirkosta.
Kirkko on muuttanut asenteitaan juuri esim. naispappeuden ja homoliittojen kannalta, koska tähänkin liittyy raha. He tietävät että silloin vain tosiuskovaiset eroaisivat kirkosta jos nämä sallitaan. Heitä on huomattavasti vähemmän kuin niitä jotka kuuluvat kirkkoon, mutta vaativat uudistuksia. Kirkko pelkää eroajien määrän nousevan. Kirkko ei kyllä voi muutakuin ehkä hidastaa nopeaa eroamista, koska ihmiset modernistuvat ja alkavat pikku hiljaa tulla fiksuimmiksi ja tajuavat, että yliluonnollisuutta on vain elokuvissa.
On aina hyvä kun ihmiset eivät tykkää yliluonnollisista ohjelmista, silti he palvovat sellaista :D uskomatonta! Welcome to year 2010!! - kello väärässä..?
Meilä on uskonvapaus jos et ole huomannut. Ei kirkkoon tarvitse kuulua. Minä ainakin haluan taivaaseen kuoleman jälkeen enkä ota riskiä siitä, että olen osallistunut anekauppaan kuulumalla kirkkoon. NO se on tietenkin minun valinta ihan kuin on sinun valinta olla jäsenenä kirkossa. Kaikki saa kamppanjoida oman asiansa puolesta. Ei sinun kirkkoon kuuluminen ole sen pyhempää eikä parempaa kuin siihen kuulumattomien elämä. Jos kirkko saa kamppanjoida sen puolesta, että ihmiset pysyisivät tai liittyisivät kirkkoon, vastaavasti on oikein että voidaan kamppanjoida kirkosta eroamisen puolesta. Kirkko ja sinun mielipiteet on henkistä väkivaltaa ja vanhoollista hapatusta. Nyt eletään 2000 luvulla.
- ebäilewa
koska on taivaan isäsi sinua konkreettisesti auttanut?
- musikantti
Koko tämän verkkosivuston idea paljastetaan vasta osiossa ~/olemukana/kerays jossa kerrotaan sivuston tarkoituksena olevan pienentää kirkon jäsenmäärää. Kirkon suuren jäsenmäärän (n.80%) pelätään olevan suurin este vakaumusten tasa-arvon toteutumiselle. Näinhän tietysti onkin: eihän vapaa-ajattelijoiden 3000 hengen jäsenmäärä voi olla tasa-arvoinen 4 milj. kirkon jäsenen kanssa...
Uskonnonvapauslaki tuli voimaan muistaakseni jo 1923, joten vapaa-ajattelijoiden täytyy yrittää kiriä etumatkaa kiinni. Keinoja kaihtamatta.- mietipä tätä
Mikä mahtaa olla vapaa-ajattelijoiden todellinen motiivi kehottaessaan kansalaisia eroamaan kirkosta? Se ei minulle ainakaan vielä ole selvinnyt. Tuskin he kuitenkaan yksityisten kansalaisten parasta ajattelevat - pikemminkin päinvastoin!
- ajattele!
mietipä tätä kirjoitti:
Mikä mahtaa olla vapaa-ajattelijoiden todellinen motiivi kehottaessaan kansalaisia eroamaan kirkosta? Se ei minulle ainakaan vielä ole selvinnyt. Tuskin he kuitenkaan yksityisten kansalaisten parasta ajattelevat - pikemminkin päinvastoin!
Sinunlaisiesi ihmisten pitää kuulua kirkkoon .... ehkä sen motiivin joskus tajuat :)
- pitääkö uskoa vielä
tänään 20.10 oli iltasanomissa uutinen pedofiililla pysyy kummius????? Kummisetä paljastui pedofiiliksi. Kirkko ei anna purkaa kummisuhdetta. Kirkkoneuvos Seppo Häkkinen vastaa: ymmärrän vanhempien tilanteen, mutta kun kummiuden yksi ulottuvuus on on todistaa kastetta, niin sen dokumentaatio kirkonkirjoihin täytyy väistämättä jäädä! Kirkko kyllä vastustaa homoutta jne... mutta pedofiilian hyväksyy minusta edellä mainitun edessä. Olen 39 vuotta kuulunut kirkkoon, tänään vakavasti harkitsen haluanko enää kuulua tälläiseen instansiin!! Kirkon väen pitäisi ajatella kuulijakuntansa pyyntöjä eikä tuijottaa kirjoitettuja dokumentaatioita pedofiilia-tapauksissa!
- 8888888888
Eihän tuo nyt mitään pedofilian hyväksymistä tarkoita, mieti nyt itsekkin vähän.
- Nimetön
Mitenkähän se nyt oikein on? Koska ihmisellä kuitenkin on henkisiä tarpeita, niin mitenkähän ne tyydytettäisiin jos ei olisi valtionkirkkoa? Miten lapset saisivat tietoa elämän perusfilosofiasta, joista kristilliset arvot eivät ainakaan ole huonoimmasta päästä. Vanhempienko toimesta? Tuskinpa. Ehkä vapaiden seurakuntien toimesta? Niiden jumalanpalvelukset ovat kyllä näyttäviä, mutta entäpä lähimmäisen rakkaus, moraalikäsitykset, politisoitumaton ulkomaanapu ja lähetystyön kautta tehtävä hyväntekeväisyystyö? Eipä taitaisi onnistua vapailta seurakunnilta vaan kymmenykset (lue kirkollisvero), joita muuten kaikki seurakunnat perivät, taitaisivat mennä Amerikan malliin liikemiesten taskuun. Lisäksi perustavaa laatua oleva elämän filosofian levittäminen, jota tehdään mm. pyhäkouluissa rippikoulutoiminnasssa jne, loppuisi, loppuisi siis sillä tavalla kuin se kuuluu levittää, elikkä asiallisesti, kiihkottomasti, sanoisiko että virkamiesmäisesti mikä ominaisuus on näissä asioissa ehdottomasti hyvä. Virkamiehen kun on pakko noudattaa virkaohjesääntöjä eikä se voi ryhtyä huijariksi vaikka seurakuntalainen olisi kuinka hyväuskoinen. Jos valtionkirkko lakkaisi olemasta niin kirkon tehtäville, joita siis on muitakin kuin häät ja hautajaiset ja jotka ovat ihan oikeasti hyviä ja hyödyllisiä, ei taitaisi löytyä tekijää. Jokainen voi miettiä mielessään että olisiko maailma sen jälkeen parempi vai huonompi paikka elää. Itse maksan kirkollisverot ilomielin, tiedän ainakin osallistuvani hyväntekeväisyyteen enkä hyväntekeväisyyden nimissä tapahtuvaan huijaukseen.
- -.-
ne jotka puhuvat hyvällä kirkon "hyväntekeväisyydestä" ovat todella väärässä. 1 euro kirkon kymmenestä päätyy lopulta hyväntekeväisyyteen. Jos todella haluaa auttaa niin on parempi sijoittaa rahat itse suoraan kohteeseen, eikä minkään järjestön kautta -varsinkaan kirkon.
- sdjfskgfg
Väitän aika vahvasti vastaan siinä, etteikö lapsia voitaisi kasvattaa kunnon ihmisiksi ilman kirkon apua. Itse tulen perheestä, jossa kukaan ei ole ikinä kuulunut kirkkoon, eli en ole ollut uskonnon tunneilla koulussa, en ole käynyt rippileiriä enkä ole ikinä ollut jumalanpalveluksessa. Kuitenkin pidän itseäni aika hyvin kasvatettuna. Moraalit ym. tulevat itsestään jos osaa käyttää aivojaan edes välttävästi.
- juuri kirkosta eronnut
Erosin tänään kirkosta. Olen jo pitkään sitä miettinyt. Tyttäreni kyselee jatkuvasti asioista joita opetetaan uskonnontunnilla. Oliko Jeesus olemassa, entä Jumala..jne..Vastaan tietenkin totuudenmukaisesti kaiken olevan vain vanha tarina eikä Jumala todellakaan mitään maailmaa ole luonnut. Nyt, kun heille tuli opeteltavaksi 10 käskyä tein lopullisen päätöksen ja erosimme kirkosta.Käskyt 3-10 ovat toki oivia elämänohjeita, mutta ne annamme lapsellemme jo kotoa käsin. Miksi kuuluisin yhteisöön joka palvoo jotakin olematonta? Millä lailla se eroaa eri kulteista joissa ihmiset uskovat sinisilmäisesti jonkin olemattoman ottavan vastuun elämästään. Tyttäremme opetetaan ottamaan itse vastuu omasta elämästään ja muiden huomioonottamisesta.
- Oikea tietoa.
http://www.eroakirkosta.info antaa oikeaa tietoa myös aloittajan esittämiin kysymyksiin.
eroa kirkosta http://www.eroakirkosta.info- tekee.
Ja esimerkiksi erittely kirkon rahankäytöstä vahvistaa päätöstä erota.
Mutta jos Uskoo niinkuin uskontunnustuksessa sanotaan niin varmaan kirkkoon kuuluminen on kaiken sen rahan arvoista ja enemmänkin. En oikein ymmärrä miksi esim. minun ateistina pitäisi solvata uskovia ja yrittää käännyttää heitä. Ovat löytäneet oman "tiensä" ja hyvä niin. Tuntemani uskovaiset ovat keskimäärin kohtuullisen hyviä ja kohtuullisen älykkäitä ihmisiä
Sen sijaan eri näkemysten epätasa-arvoista kohtelua tulee vastustaa niin uskovien kuin uskomattomien. Esim. sitä että joillakin kerhoilla on verotusoikeus kun toiset taas joutuvat elämään jäsenmaksuilla ja mahd. lahjoituksilla.
- ouasghdsaulgöfs
Miten te voitte uskoa että esim. kirkkoon meneminen auttaa jotain. Se on kuitenkin pelkästään puusta rakennettu neliön muotoinen hökötys eikä mitään muuta. Kuka voi olla niin tyhmä että voi uskoa sellaiseen.
- -..---.
liitykirkkoon kirjoitti:
http://www.liitykirkkoon.fi sivustolla voi vaivattomasti liittyä kirkkoon.
Eli miksi pitäisi liittyä?
Ilmeisesti syyt ovat seuraavat (aloitusviesti kääntäen):
- Olet samaa mieltä ev.lutin uskontunnustusten kanssa.
- Haluat rahoittaa lähinnä kirkon henkilöstö- ja kiinteistökuluja (keskimäärin 165 € vuodessa).
- Et pysty nimeämään lastasi tai menemään naimisiin ilman papin läsnäoloa.
- Haluat tukea järjestön vähäistä ja aattellista hyväntekeväisyyttä (keskimäärin 17 € vuodessa). - Jouko57
-..---. kirjoitti:
Eli miksi pitäisi liittyä?
Ilmeisesti syyt ovat seuraavat (aloitusviesti kääntäen):
- Olet samaa mieltä ev.lutin uskontunnustusten kanssa.
- Haluat rahoittaa lähinnä kirkon henkilöstö- ja kiinteistökuluja (keskimäärin 165 € vuodessa).
- Et pysty nimeämään lastasi tai menemään naimisiin ilman papin läsnäoloa.
- Haluat tukea järjestön vähäistä ja aattellista hyväntekeväisyyttä (keskimäärin 17 € vuodessa).Piruuttain. Olen ateisti. En halua tuottaa vapaa-ajattelijahihhendaaleille sitä iloa, että eroaisin kirkosta.
- helvettiin
Jouko57 kirjoitti:
Piruuttain. Olen ateisti. En halua tuottaa vapaa-ajattelijahihhendaaleille sitä iloa, että eroaisin kirkosta.
Kyllä kirkko sinutkin pelastaa, kun vaan kiltisti maksat verosi :)
Minä erosin kauan sitten, en edes tienyt vapaa-ajattelijoista, ei kai heille tarvitse ilmoittaa kirkosta eroamisesta. - Naarmu
liitykirkkoon kirjoitti:
http://www.liitykirkkoon.fi sivustolla voi vaivattomasti liittyä kirkkoon.
En ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon. Suurin osa tuttavistani kuuluu, osa on eronnut, osa tulee eroamaan lähivuosina. Kirkko on pelkkä perinne, itse en koe mitään tarvetta uskoa mihinkään korkeampaan voimaan joka turvaa kontrollini pysyvyyden KUOLEMANJÄLKEISELLÄ ELÄMÄLLÄ. Uskonnot lupailevat ihmiselle sielun säilymistä ja kuolemanjälkeistä elämää. Minulla on teille, ketkä tätä ikinä luettekin, kysymys.
Oletteko koskaan ajatelleet asiaa siltä kantilta että kuollessanne ette voi säilyttää muistojanne? Vaikka kuolisittekin, ja syntyisitte uudelleen, toiseen tilaan, toiseen olemassaolon tasoon... Ette säilyttäisi kokemuksianne. Eikö tämä ole PERSOONAN loppu? Sen persoonan joita sinä ja minä olemme?
Eikö Helvettiin ja Taivaaseen uskominen ole aika... Vanhanaikaista? Sielun olemassaolon puolesta ei ole mitään todisteita, eikä sitä vastaankaan kyllä ole mitään todisteita... Mutta itselleni tämä on aika lailla selvää pässinlihaa sillä kristinusko mokaa itsensä niin monella muulla osa-alueella.
Syy #1: Raamatun PAINOKSET—kuinka Jumalan sanaa voidaan muokata IHMISTEN toimesta? Onko syynä se että Jumala ei osaa luotsata seuraajiaan oikeaan suuntaan yhdellä, ensimmäisellä yrittämällä? Jos Jumala erehtyy/tekee virheen, hän ei ole kaikkivoipa. Miksi kutsua häntä Jumalaksi jos hän ei ole Jumala?
Syy #2: Raamatun TARINOIDEN alkuperä—historiaa tutkimalla on saatu selvitettyä että Lähi-Idän alueita asuttaneet paimentolaiset omasivat kansantaruja jotka käyvät yksiin Raamatun tarinoiden kanssa. Erona vain se että nämä kansantarut ovat Raamattua PALJON VANHEMPIA. Yhtäläisyyksiä löytyy monesta tarinasta, jokaisessa Raamatun tarinassa on opetus, mutta saman kaavan huomaa myös ihan yksinkertaisimmistakin, yleisistä lastensaduista. Raamattu on yksi iso satukirja, jonka unohdetut tarinat löydettiin uudestaan... Ja tällä kertaa joku otti kaiken AIVAN liian tosissaan.
Syy #3: Raamattu on RISTIRIIDASSA itsensä kanssa—mikäli olet perehtynyt Raamattuun, huomaat selviä teoksensisäisiä mokia ja vääriä väittämiä. Mikäli kykenet lukemaan hyvin englantia, tässä sinulle aarreaitta: http://skepticsannotatedbible.com/
Ristiriitoja, väkivaltaisia käskyjä, naista halventavia käskyjä... Niitä löytyy niin suurissa määrin että päätä huimaa. Raamatusta poistetaan näitä... Miksi? Jos kaikki tuo on suoraan Jumalan Sanaa, miksi te soditte Luojaanne vastaan? Ette te voi kuitata kaikkea sanomalla että Raamattua pitää tulkita kuvainnollisesti. Sitä Jumalannekaan ei ole ikinä maininnut!
Syy #4: Kirkko PAKKOVÄRVÄÄ kannattajansa—mitä päätösvaltaa vastasyntyneellä on? Lapsi syntyy ja liittyy automaattisesti kirkkoon. Mikäli vanhempansa ovat uskovaista sorttia, lapsi saa uskovaisen kasvatuksen, eikä tule koskaan saamaan minkäänlaista valinnanvapautta uskonnonasioissa. Mikäli sinulle on pienestä pitäen tuputettu uskomusta siitä että Taivaassa on joku joka välittää, on hankala yhtäkkiä tulla toisiin ajatuksiin. Sitä paitsi perhepiirisi tuskin hyväksyy uutta aatettasi ilman kritiikkiä, mikäli ovat hartaitakin uskovaisia.
Syy #5: Kristitty elää PELOSSA—ikuinen taistelu siitä, pääsetkö Kirkkauteen vai joudutko Helvetin esikartanoille tuomittavaksi. Oletat että kuolemanjälkeinen elämä jättää sinulle vielä aikaa muuttaa tekojasi, aikaa sovittaa asioita. Olet väärässä. Ihmisellä on yksi ainoa elämä, ja minun mielestäni kuolemanjälkeisen elämän puolesta puhuva riistää elämältään sen todellisen arvon. Sinulla on yksi elämä, yksi tilaisuus rakastaa ja tuntea, kokea ja oppia. Yksi tilaisuus nauttia läheistesi seurasta.
Ainoastaan täysi pässi heittää kaiken menemään yhden, vanhan, liian pitkään jatkuneen vitsin takia.
Kristinusko on pahasti haarautunut. Kuka on oikeassa, Jehovat, Helluntailaiset, Katolilaiset? Mitäs mieltä olet Paavista? Ovatko ehkäisy ja abortti kirosanoja?
Ihmiset haluavat mennä näin pitkälle vain päteäkseen sen varjolla että tekevät jotain elämää suurempaa työtä, saavuttamattoman päämäärän eteen. Itse en alkaisi maksamaan kirkolle, ihan siitäkin syystä että rahoista murto-osa käytetään oikeasti hyödylliseen työhön. Jos haluat olla hyvä ihminen, tue hyväntekeväisyysjärjestöjä... Kuten aikaisemmatkin kirjoittajat jo sanoivat.
Tähän on hyvä lopetella. Ihan sama vaikka joku loukkaantuisikin, minulla on sananvapaus ja oikeus kieltäytyä uskomasta. :)
Toivotan kaikille tasapuolisesti hyvää loppukesää, pitäkää lippu korkealla. - että tärkeintä
Naarmu kirjoitti:
En ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon. Suurin osa tuttavistani kuuluu, osa on eronnut, osa tulee eroamaan lähivuosina. Kirkko on pelkkä perinne, itse en koe mitään tarvetta uskoa mihinkään korkeampaan voimaan joka turvaa kontrollini pysyvyyden KUOLEMANJÄLKEISELLÄ ELÄMÄLLÄ. Uskonnot lupailevat ihmiselle sielun säilymistä ja kuolemanjälkeistä elämää. Minulla on teille, ketkä tätä ikinä luettekin, kysymys.
Oletteko koskaan ajatelleet asiaa siltä kantilta että kuollessanne ette voi säilyttää muistojanne? Vaikka kuolisittekin, ja syntyisitte uudelleen, toiseen tilaan, toiseen olemassaolon tasoon... Ette säilyttäisi kokemuksianne. Eikö tämä ole PERSOONAN loppu? Sen persoonan joita sinä ja minä olemme?
Eikö Helvettiin ja Taivaaseen uskominen ole aika... Vanhanaikaista? Sielun olemassaolon puolesta ei ole mitään todisteita, eikä sitä vastaankaan kyllä ole mitään todisteita... Mutta itselleni tämä on aika lailla selvää pässinlihaa sillä kristinusko mokaa itsensä niin monella muulla osa-alueella.
Syy #1: Raamatun PAINOKSET—kuinka Jumalan sanaa voidaan muokata IHMISTEN toimesta? Onko syynä se että Jumala ei osaa luotsata seuraajiaan oikeaan suuntaan yhdellä, ensimmäisellä yrittämällä? Jos Jumala erehtyy/tekee virheen, hän ei ole kaikkivoipa. Miksi kutsua häntä Jumalaksi jos hän ei ole Jumala?
Syy #2: Raamatun TARINOIDEN alkuperä—historiaa tutkimalla on saatu selvitettyä että Lähi-Idän alueita asuttaneet paimentolaiset omasivat kansantaruja jotka käyvät yksiin Raamatun tarinoiden kanssa. Erona vain se että nämä kansantarut ovat Raamattua PALJON VANHEMPIA. Yhtäläisyyksiä löytyy monesta tarinasta, jokaisessa Raamatun tarinassa on opetus, mutta saman kaavan huomaa myös ihan yksinkertaisimmistakin, yleisistä lastensaduista. Raamattu on yksi iso satukirja, jonka unohdetut tarinat löydettiin uudestaan... Ja tällä kertaa joku otti kaiken AIVAN liian tosissaan.
Syy #3: Raamattu on RISTIRIIDASSA itsensä kanssa—mikäli olet perehtynyt Raamattuun, huomaat selviä teoksensisäisiä mokia ja vääriä väittämiä. Mikäli kykenet lukemaan hyvin englantia, tässä sinulle aarreaitta: http://skepticsannotatedbible.com/
Ristiriitoja, väkivaltaisia käskyjä, naista halventavia käskyjä... Niitä löytyy niin suurissa määrin että päätä huimaa. Raamatusta poistetaan näitä... Miksi? Jos kaikki tuo on suoraan Jumalan Sanaa, miksi te soditte Luojaanne vastaan? Ette te voi kuitata kaikkea sanomalla että Raamattua pitää tulkita kuvainnollisesti. Sitä Jumalannekaan ei ole ikinä maininnut!
Syy #4: Kirkko PAKKOVÄRVÄÄ kannattajansa—mitä päätösvaltaa vastasyntyneellä on? Lapsi syntyy ja liittyy automaattisesti kirkkoon. Mikäli vanhempansa ovat uskovaista sorttia, lapsi saa uskovaisen kasvatuksen, eikä tule koskaan saamaan minkäänlaista valinnanvapautta uskonnonasioissa. Mikäli sinulle on pienestä pitäen tuputettu uskomusta siitä että Taivaassa on joku joka välittää, on hankala yhtäkkiä tulla toisiin ajatuksiin. Sitä paitsi perhepiirisi tuskin hyväksyy uutta aatettasi ilman kritiikkiä, mikäli ovat hartaitakin uskovaisia.
Syy #5: Kristitty elää PELOSSA—ikuinen taistelu siitä, pääsetkö Kirkkauteen vai joudutko Helvetin esikartanoille tuomittavaksi. Oletat että kuolemanjälkeinen elämä jättää sinulle vielä aikaa muuttaa tekojasi, aikaa sovittaa asioita. Olet väärässä. Ihmisellä on yksi ainoa elämä, ja minun mielestäni kuolemanjälkeisen elämän puolesta puhuva riistää elämältään sen todellisen arvon. Sinulla on yksi elämä, yksi tilaisuus rakastaa ja tuntea, kokea ja oppia. Yksi tilaisuus nauttia läheistesi seurasta.
Ainoastaan täysi pässi heittää kaiken menemään yhden, vanhan, liian pitkään jatkuneen vitsin takia.
Kristinusko on pahasti haarautunut. Kuka on oikeassa, Jehovat, Helluntailaiset, Katolilaiset? Mitäs mieltä olet Paavista? Ovatko ehkäisy ja abortti kirosanoja?
Ihmiset haluavat mennä näin pitkälle vain päteäkseen sen varjolla että tekevät jotain elämää suurempaa työtä, saavuttamattoman päämäärän eteen. Itse en alkaisi maksamaan kirkolle, ihan siitäkin syystä että rahoista murto-osa käytetään oikeasti hyödylliseen työhön. Jos haluat olla hyvä ihminen, tue hyväntekeväisyysjärjestöjä... Kuten aikaisemmatkin kirjoittajat jo sanoivat.
Tähän on hyvä lopetella. Ihan sama vaikka joku loukkaantuisikin, minulla on sananvapaus ja oikeus kieltäytyä uskomasta. :)
Toivotan kaikille tasapuolisesti hyvää loppukesää, pitäkää lippu korkealla.ei ole se kuuluuko kirkkoon vai ei, vaan se mitä tuntee sydämessään. Siinä on mielestäni kristinuskon ydin. Ei ole väliä oletko luterilainen vai katolilainen. Tärkeintä on usko Jeesukseen. Itse olen uskonut Jeesukseen lapsesta asti. Elämäni varrella on ollut monia tilanteita, joihin olen saanut Jeesukselta rukoilemalla konkreettisen avun. Tämä apu on ollut sen luontoista, ettei siinä voi puhua sattumasta.
Pidän tärkeänä kriittistä ajattelua ja kunnioitan sitä, että jokainen ihminen tekee oman ratkaisunsa uskon asioiden suhteen. Minusta on typerää, että ihmiset jotka eivät usko Raamattuun tai pidä ev. lut. srk:n toimintaa tärkeänä kuuluvat edes kirkkoon. Mielestäni on typerää kuulua kirkkoon perinteiden vuoksi, mm. siksi että pappi voi kastaa lapsen kirkkoon ja voidaan pitää kastetilaisuus. Miksi tulisi tehdä näin jos siihen ei kuitenkaan uskota? Tietenkin jokaisella on oikeus kuulua, uskoo tai ei. Vaikka itse uskon, olen tullut siihen tulokseen ettei omaa lastani kasteta automaattisesti kirkkoon. Hän saa sitten itse myöhemmin miettiä mitä haluaa tehdä tämän asian suhteen. Kastettu tai kastamaton, yhtä arvokas Jumalalle.
Se mitä sanoit Naarmu tuosta kritityn elämisestä jatkuvassa pelossa, en koe ollenkaan noin. Se että ihminen uskoo tuo hänelle päinvastoin sydämeen rauhan. Ei tarvitse elää jatkuvassa pelossa, koska tietää että kävi miten kävi, tietää minne on menossa. En näe että tämänhetkinen elämäni olisi mitenkään tyhjää, päinvastoin, elän tässä ja nyt, täysillä! Ei minun tarvitse murehtia tulevasta, vaan tosiaan nautin tästä päivästä! Se mikä minua myöhemmin odottaa on vaan positiivinen yllätys. :) Uskon että ihmisen täytyykin keskittyä tämän hetkiseen elämäänsä täysillä, sen voi tehdä myös uskovana. Tosi asia kuitenkin on, että moni ihminen pelkää monia asioita ja monilla ihmisillä on isoja ongelmia elämässään joihin he voisivat saada konkreettisen avun yläkerralta. Mitä menetät jos uskot??? Mitä menetät jos annat elämäsi Jeesukselle? Minun mielestä et mitään. Elämäsi ei tule ainakaan tyhjemmäksi, päinvastoin saat sydämeesi rauhan.
Kaikilla on tosiaan sananvapaus ja sitä on mukava käyttää. :) Mukavaa loppukesää myös kaikille minunkin puolestani! - Naarmu
että tärkeintä kirjoitti:
ei ole se kuuluuko kirkkoon vai ei, vaan se mitä tuntee sydämessään. Siinä on mielestäni kristinuskon ydin. Ei ole väliä oletko luterilainen vai katolilainen. Tärkeintä on usko Jeesukseen. Itse olen uskonut Jeesukseen lapsesta asti. Elämäni varrella on ollut monia tilanteita, joihin olen saanut Jeesukselta rukoilemalla konkreettisen avun. Tämä apu on ollut sen luontoista, ettei siinä voi puhua sattumasta.
Pidän tärkeänä kriittistä ajattelua ja kunnioitan sitä, että jokainen ihminen tekee oman ratkaisunsa uskon asioiden suhteen. Minusta on typerää, että ihmiset jotka eivät usko Raamattuun tai pidä ev. lut. srk:n toimintaa tärkeänä kuuluvat edes kirkkoon. Mielestäni on typerää kuulua kirkkoon perinteiden vuoksi, mm. siksi että pappi voi kastaa lapsen kirkkoon ja voidaan pitää kastetilaisuus. Miksi tulisi tehdä näin jos siihen ei kuitenkaan uskota? Tietenkin jokaisella on oikeus kuulua, uskoo tai ei. Vaikka itse uskon, olen tullut siihen tulokseen ettei omaa lastani kasteta automaattisesti kirkkoon. Hän saa sitten itse myöhemmin miettiä mitä haluaa tehdä tämän asian suhteen. Kastettu tai kastamaton, yhtä arvokas Jumalalle.
Se mitä sanoit Naarmu tuosta kritityn elämisestä jatkuvassa pelossa, en koe ollenkaan noin. Se että ihminen uskoo tuo hänelle päinvastoin sydämeen rauhan. Ei tarvitse elää jatkuvassa pelossa, koska tietää että kävi miten kävi, tietää minne on menossa. En näe että tämänhetkinen elämäni olisi mitenkään tyhjää, päinvastoin, elän tässä ja nyt, täysillä! Ei minun tarvitse murehtia tulevasta, vaan tosiaan nautin tästä päivästä! Se mikä minua myöhemmin odottaa on vaan positiivinen yllätys. :) Uskon että ihmisen täytyykin keskittyä tämän hetkiseen elämäänsä täysillä, sen voi tehdä myös uskovana. Tosi asia kuitenkin on, että moni ihminen pelkää monia asioita ja monilla ihmisillä on isoja ongelmia elämässään joihin he voisivat saada konkreettisen avun yläkerralta. Mitä menetät jos uskot??? Mitä menetät jos annat elämäsi Jeesukselle? Minun mielestä et mitään. Elämäsi ei tule ainakaan tyhjemmäksi, päinvastoin saat sydämeesi rauhan.
Kaikilla on tosiaan sananvapaus ja sitä on mukava käyttää. :) Mukavaa loppukesää myös kaikille minunkin puolestani!Viestiisi viitaten: jokaisella on omat menettelytapansa eikä kukaan ole kyseenalaistanut oikeuttasi uskoa tai olla uskomatta, puhun vain yleisellä tasolla kristinuskosta ja siitä miten kristinuskon sanoma sotii itseään vastaan tietyillä osa-alueilla.
Hienoa kuulla että itse koet/otat asian tällä tavalla ja olet tyytyväinen valitsemaasi tiehen. Mutta mitä henkilökohtaiseen valintaan tulee, keskustelen asiasta vain mielipidetasolla. Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa, tai olla uskomatta—jos tästä ruvetaan väittelemään, menee keskustelu nopeasti kyllä-ei-kinasteluksi... siinä vaiheessa kenenkään sanoja ei oteta enää todesta. Tuon muutaman minua kummastuttavan asian esille vastauksestasi, olisi hienoa jos löydät aikaa vastata.
-"Elämäni varrella on ollut monia tilanteita, joihin olen saanut Jeesukselta rukoilemalla konkreettisen avun. Tämä apu on ollut sen luontoista, ettei siinä voi puhua sattumasta."
Mitä ylläoleva siis käytännössä tarkoittaa? Vertailukohdetta sinä et tuolle mainitse. Tarkoitatko tällä sitä että et usko että olisit voinut ratkaista ongelmasi muuten kuin rukousta tukena käyttäen? Oma arvaukseni on se että ehkä ongelmiesi ratkeaminen johtui itse asiassa siitä että perehdyit asiaan ja teit sille jotain? Jos rukous antaa sinulle tunteen siitä että tekojasi ohjaa ulkopuolinen voima, ja sen turvin saat itsevarmuutta—hieno homma, jos se siis toimii kohdallasi. Mutta tämä ei sinänsä vielä todista että RUKOUS oli ainoa tekijä jolla tilanne ratkaistiin. Vaikka se antaisi sinulle voimia käsitellä asioita, puhuisimme pelkästä yksittäistapauksesta.
-"Se mitä sanoit Naarmu tuosta kritityn elämisestä jatkuvassa pelossa, en koe ollenkaan noin. Se että ihminen uskoo tuo hänelle päinvastoin sydämeen rauhan. Ei tarvitse elää jatkuvassa pelossa, koska tietää että kävi miten kävi, tietää minne on menossa."
Tässä teet mielestäni hienoisen virheen, sillä saat asian kuulostamaan siltä kuin Taivaaseen pääseminen olisi automaattinen ratkaisu uskovan kohdalla. Asiahan on Raamatun mukaan niin että kirkkauteen päästäkseen pitää olla vapaa synnistä... näin sen lisäksi että hyväksyt Jeesuksen sydämeesi. Raamattua vapaasti tulkitseva rikkoo sitä vastaan, sillä Raamattu on sinänsä se "totuus" ja "ohjenuora" jota kristityn kuuluu seurata—ei tulkita sopivasti tilanteen mukaan.
-"Uskon että ihmisen täytyykin keskittyä tämän hetkiseen elämäänsä täysillä, sen voi tehdä myös uskovana. Tosi asia kuitenkin on, että moni ihminen pelkää monia asioita ja monilla ihmisillä on isoja ongelmia elämässään joihin he voisivat saada konkreettisen avun yläkerralta. Mitä menetät jos uskot??? Mitä menetät jos annat elämäsi Jeesukselle? Minun mielestä et mitään. Elämäsi ei tule ainakaan tyhjemmäksi, päinvastoin saat sydämeesi rauhan."
Ihan hyvä pointti sinänsä että uskovanakin voi keskittyä elämäänsä, mutta miksi apua ongelmiin pitäisi hakea nimenomaan sieltä "yläkerrasta"? Masentuneelle suosittelen psykologia/psykiatria, huumeongelmaiselle ja alkoholisoituneelle vieroitus-/tukiklinikkaa, sairastuneelle terveyskeskusta/sairaalaa... Uskonto ei ole ainoa ratkaisu, ihminen voi olla vahva ja täysin toimiva yksilö ilman korkeamman auktoriteetin tukea. Uskontoon tukeutuminen voi olla kuolettava virhe mikäli ihminen sairastaa vakavaa tautia ja uskoo parantuvansa pelkän uskon voimalla.
Lisäksi haluan viitata vielä niihin asioihin mitä ensimmäisessä viestissäni sanoin. Mikäli olen mielestäsi väärässä, olisi mukava kuulla hyvä perustelu mm. Raamatun painoksista, tarinoiden alkuperästä, sisällönvälisistä ristiriidoista yms.
Voit olla kanssani eri mieltä ilman että perustelet sanojasi, mutta mikäli sanot että mielipiteesi pitää ottaa absoluuttisena totuutena, joudut näkemään vähän vaivaa perustelun suhteen—asiasta eri mieltä olevan vakuuttamiseksi. :)
Ensimmäisessä viestissäni tuon selkeästi selittäen esille ne ongelmat jotka mielestäni kristillisessä verkostossa vaikuttavat. Kun otin kastamisen esille, en puhunut pelkästään siitä että vähemmän harras (Silti ev.lut .) pariskunta kastattaa lapsensa. Puhuin myös siitä että täysin uskova pariskunta kastattaa lapsensa, ja lapsi ei saa vaihtoehtoa tuossa tilanteessa. Vaikka tuon aikaisemmin mainitun vähemmän "hartaan" pariskunnan lapsi kastettaisiinkin, voisi kyseinen napero saada myöhemmin päättää itse asioistaan—uskovaiset puolestaan tuovat Jumalan julki jo konttausiässä, ja lapsen kasvaessa uskomus piintyy SYVÄLLE päähän. Koeta siinä sitten enää tulla toisiin ajatuksiin kun sinut on periaatteessa vauvasta asti aivopesty uskomaan tarinaan josta ihmisille kerrotaan sen verran että tuntemattomat ovat Jumalansa tiet.
Tuo korjaus nimenomaan sen takia koska tunnen ihmisiä "ei-uskovasta" ev.lut.-piiristä, mutta jotka myöhemmässä vaiheessa tulivat siihen tulokseen että valitsevat ateismin. Kuten yleensä Suomessa, lapsi kastetaan kirkossa mutta Jumalasta ei suuremmin puhuta, jätetään lapselle vähän kasvuvaraa.
Hienoa kuitenkin että joku kyseenalaisti sanomani, näkemisiin! - koho
että tärkeintä kirjoitti:
ei ole se kuuluuko kirkkoon vai ei, vaan se mitä tuntee sydämessään. Siinä on mielestäni kristinuskon ydin. Ei ole väliä oletko luterilainen vai katolilainen. Tärkeintä on usko Jeesukseen. Itse olen uskonut Jeesukseen lapsesta asti. Elämäni varrella on ollut monia tilanteita, joihin olen saanut Jeesukselta rukoilemalla konkreettisen avun. Tämä apu on ollut sen luontoista, ettei siinä voi puhua sattumasta.
Kaikilla on tosiaan sananvapaus ja sitä on mukava käyttää. :) Mukavaa loppukesää myös kaikille minunkin puolestani!Kirjoitat, että "...olen saanut Jeesukselta rukoilemalla konkreettisen avun."
-Nyt puhut omiasi. Ei ole minkäänlaista näyttöä, että kukaan koskaan olisi saanut rukoilemalla mitään apua.
Ja vielä: että Jeesukselta. Miksei Paholaiselta? Tai Joulupukilta?
Vain yksi esimerkki: 11.9. päivän terrori-iskun johdosta rukoiltiin varmasti miljoonia kertoja. Mitä rukoukset auttoivat? Eivät mitään.
Toiveajattelu ei ole kiellettyä. Mutta valehtelu - että rukous auttaisi - ei ole moraalisesti oikein.
- monta vuotta sitten
Silloin ei tainnut olla vielä tuota eroa kirkosta-sivustoa perustettu. Kävin maistraatissa eroamassa. Tyytyväinen olen ollut, eikä ole muuttanut mitenkään elämääni, korkeintaan henkisesti vapauttanut. Jos joskus menen naimisiin, tapahtuu se maistraatissa, mahdollisille tuleville lapsille pidetään nimenantojuhla, näihin ei pappia tarvita. Tiettyyn korkeampaan voimaan uskon ja jälleensyntymään, nämä eivät taas liity mitenkään kristinuskoon, koin siis olevani täysin väärässä paikassa. Mihinkään toiseen uskontoon en koe tarvetta liittyä, hyvä olla näin.
Hyväntekeväisyydestä puheenollen, tuen Suomen Punaista Ristiä, Unicefia ja WWF:ää säännöllisesti. Tähänkään kirkkoa en tarvitse. Satunnaisesti osallistun myös muihin lahjoituksiin. Suosittelen kirkosta eroamista.- täällä ajassa
minäkin uskon jälleensyntymiseen. Siitä kirjoitellaan paljon "Mitä kuoleman jälkeen " palstalla.
Minä elin edellisessä elämässäni tsaarinaikaan Venäjällä.
- Jumala on
- tyytyväinennäin
Erosin sitten tänään kirkosta,äitini erosi pari vuotta sitten ja siitä lähtien olen miettinyt omaa eroamistani. Elikkäs erosin nyt heti kun sain siihen tilaisuuden,eli 18 täytin juuri. Olo on helpottunut ja tyytyväinen.
En aio kastaa omia lapsiani kirkon jäseniksi. Saavat itse sitten liittyä aikuisina jos siltä tuntuu. Olisipa itselläni ollut sama. Mitään hyötyä koulun "uskonto" tunneista kyllä ollut,eikä muustakaan turhan jauhannasta ylipäätään. - Järki käteen!
tyytyväinennäin kirjoitti:
Erosin sitten tänään kirkosta,äitini erosi pari vuotta sitten ja siitä lähtien olen miettinyt omaa eroamistani. Elikkäs erosin nyt heti kun sain siihen tilaisuuden,eli 18 täytin juuri. Olo on helpottunut ja tyytyväinen.
En aio kastaa omia lapsiani kirkon jäseniksi. Saavat itse sitten liittyä aikuisina jos siltä tuntuu. Olisipa itselläni ollut sama. Mitään hyötyä koulun "uskonto" tunneista kyllä ollut,eikä muustakaan turhan jauhannasta ylipäätään.Jos on ihan pakko erota kirkosta, ja haluaa ryhtyä vapaamatkustajaksi. Niin ole sen verran fiksu ja käytä siihen valtion virallista nettipalvelua. Vapaa-ajattelijoiden eroa kirkosta palvelu toimi pitkään salaamattomana, eikä edelleenkään käyttäjiä tunnisteta. Valtionhallinnon vastaavassa palvelussa käyttäjä tunnistetaan ja on paljon luotettavampikin kuin jonkun pikkuyhdistyksen saitti.
Järki käteen! kirjoitti:
Jos on ihan pakko erota kirkosta, ja haluaa ryhtyä vapaamatkustajaksi. Niin ole sen verran fiksu ja käytä siihen valtion virallista nettipalvelua. Vapaa-ajattelijoiden eroa kirkosta palvelu toimi pitkään salaamattomana, eikä edelleenkään käyttäjiä tunnisteta. Valtionhallinnon vastaavassa palvelussa käyttäjä tunnistetaan ja on paljon luotettavampikin kuin jonkun pikkuyhdistyksen saitti.
loinen, joka kuppaa sivullisia taikauskon levittämiseksi, tehden samalla samalla lisää uskonnon uhreja, niin kotimaassa kuin Keniassakin
- Jori Mäntysalo
Järki käteen! kirjoitti:
Jos on ihan pakko erota kirkosta, ja haluaa ryhtyä vapaamatkustajaksi. Niin ole sen verran fiksu ja käytä siihen valtion virallista nettipalvelua. Vapaa-ajattelijoiden eroa kirkosta palvelu toimi pitkään salaamattomana, eikä edelleenkään käyttäjiä tunnisteta. Valtionhallinnon vastaavassa palvelussa käyttäjä tunnistetaan ja on paljon luotettavampikin kuin jonkun pikkuyhdistyksen saitti.
Sama tuo meille mitä kautta erotaan, kunhan erotaan. Vaan miten se käyttäjätunnistus eroajaa auttaa? Plus että vapaaehtoinen se tunnistus on myös suomi.fi:n lomakkeissa. Enkä nyt heti keksi millä tavalla eroakirkosta.fi-palvelu olisi vähemmän luotettava kuin valtionhallinnon järjestelmä.
- panteisti.
En usko Jeesuksen jumalallisuuteen, enkä siten ole kristitty. En myöskään usko Jumalan luomaan helvettiin, jos tätä Tellusta ei lasketa siksi.En myöskään usko kolminaisuusoppiin enkä perisyntiin.Raamattu on minulle vain yksi ihmisten kirjoittamista kirjoista.
http://www.evl.fi/kappeli/athanasiuksen.html
Luther oli höperö esinatsi
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_01/evankelisluterilaisuuden_pimea_puoli.html
Kirkosta olen eronnut aikoja sitten, joten vauvana tapahtunut pakkokastaminen oli turha. - dfsfsdfsdfddd
Vapaa-ajattelijat voisivat itse ottaa aktiivisemman otteen ja vaikka tämän tyyppisiä lehtisiä laittaa kaupunkilehtien mukana jakoon. Rahakysymys toki, mutta laittaisi varmasti ihmisiä miettimään.
- Ennustaja 666
III Maailmansota on Uskonnollisten ja Uskonnottomien kansojen ja ihmisten välinen sota. Sota alkaa 2000 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen eli n. vuonna 2030. Tuolloin Kristinusko on menettänyt puolet jäsenistään.
- Uskon siltikin
Itse olen eronnut kirkosta, mutta en siksi etten uskoisi Jeesukseen. Päinvastoin,,olen uskossa enkä siitä aio luopua. Syyni kirkosta eroamiseen oli se, etten ymmärrä miksi kirkko hyväksyy erinäisiä asioita mm. homo/lesbopappeja tai homo/lesboparien vihkimistä ym. kaikki tämä on raamatussa selkeästi tuotu ilmi ettei se ole Jumalan sanan/tahdon mukaista. Omasta puolestani homot/lesbot, sukupuolenvaihtajat ym. vastaavat tapaukset, saavat olla rauhassa mitä ovat. En puutu siihen sen enempää, mutta en hyväksy sitä, mitä he edustavat. Tästä asiasta voi tietysti kiistellä maailman loppuun, mutta halusin vain tuoda julki sen, miksi itse erosin kirkosta. Koska eroaminen usein liitetään vain siihen ettet usko!
- Suomalaiset arvot ku
Ei ole kuulemma sellainen kelvannut vaan halutaan kristittyjen viereen maatumaan. Ethän vaan vietä Joulua, pääsiäistä jne... Kalenteri on itseasiassa kirkkopyhien ympärille rakennettu ja vuosiluku lasketaan jälkeen Kristuksen. Sairaalatkin ovat alunperin kristittyjen aikaan saamia sekä päivähoito ja koulujne... Kirkollisvero on naurettava summa verrattuna siihen mitä suomalaiset maksavat alkoholista ja niistä aiheutuvista sairauksista. Ruotsinkieliset eivät ole eronneet, heille arvot ovat tärkeitä. Itseäni hävettää, että Suomessa mikään ei ole pyhää. Ihmistä ja hänen yksityisyyttään ei kunnioiteta. Minä.. minä, minä minun tarpeeni on tärkein mentaliteetti kukoistaa, muista ei väliä kun omat oikeudet totetuvat. Voi aikoja, voi tapoja.
- Anzelina20
Kuinka monelle joulu tai pääsiäinen ovat oikeasti kristillisiä juhlia? Okei, jouluna käydään kirkossa kuuntelemassa vähän kivoja lauluja, mutta muuten? Se on perinne, kuten historia on meille paljon muitakin perinteitä antanut. Uskonnolla on suuri vaikutus historiaan ja siten tähänkin päivään. Luulisi meidän kuitenkin olevan niin fiksuja että unohdetaan ukkosen jumalat, jeesukset, allahit ym. Ennen uskottiin myös noitiin, miettikää jos se ajattelutapa olisi vielä voimassa? Minut olisi aikaa sitten tapettu jo noituudesta, koska olen nainen ja minulla on omat mielipiteet.
Anzelina20 kirjoitti:
Kuinka monelle joulu tai pääsiäinen ovat oikeasti kristillisiä juhlia? Okei, jouluna käydään kirkossa kuuntelemassa vähän kivoja lauluja, mutta muuten? Se on perinne, kuten historia on meille paljon muitakin perinteitä antanut. Uskonnolla on suuri vaikutus historiaan ja siten tähänkin päivään. Luulisi meidän kuitenkin olevan niin fiksuja että unohdetaan ukkosen jumalat, jeesukset, allahit ym. Ennen uskottiin myös noitiin, miettikää jos se ajattelutapa olisi vielä voimassa? Minut olisi aikaa sitten tapettu jo noituudesta, koska olen nainen ja minulla on omat mielipiteet.
Siis kuka käy kirkossa jouluna? Haloo...
Tosin taidat kai itse uskoa noita sinulle syötettyjä valheita ja puolitotuuksia...
Mielenkiintoista, että rinnastat kirkollisveron ja alkoholin aiheuttamien sairauksien kustannukset ;o)- sdfgsfdgsfg5
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Siis kuka käy kirkossa jouluna? Haloo...
Joillakin tuntuu olevan harhakäsitys, kuinka paljon kaikkiin Suomen kirkkoihin mahtuu ihmisiä kerralla, siis esimerkiksi jouluna. se on korkein 2 %!
1. Hautausmaa: Mitä väliä sillä on mihin jäännökset lykätään, kun olen kuollut?
2. Kalenteri on rakennettu vanhojen pakanallisten ja vuoden kiertoa merkkaavien juhlien ympärille, kevätpäiväntasaus, talvipäivänseisaus, jne...
3. Sairaalat. Ei mitään totuuspohjaa pelkkä kurkkaus Wikipediaan riittää. Sama koskee päivähoitoa ja koulua. Luonnollisesti kirkot ovat olleet pian apajilla kun ovat tajunneet, kuinka helppo on muokata lasten mieliä. Itsekin olet todiste tästä muokkauksesta ;o)- Suomalaiset arvot
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
1. Hautausmaa: Mitä väliä sillä on mihin jäännökset lykätään, kun olen kuollut?
2. Kalenteri on rakennettu vanhojen pakanallisten ja vuoden kiertoa merkkaavien juhlien ympärille, kevätpäiväntasaus, talvipäivänseisaus, jne...
3. Sairaalat. Ei mitään totuuspohjaa pelkkä kurkkaus Wikipediaan riittää. Sama koskee päivähoitoa ja koulua. Luonnollisesti kirkot ovat olleet pian apajilla kun ovat tajunneet, kuinka helppo on muokata lasten mieliä. Itsekin olet todiste tästä muokkauksesta ;o)Kyllä se vain oli monimutkaisempaa järjestellä kirkosta eronneen hautajaisia ja kaikki laskutettiin, olisi ollut karua vain laittaa ihminen hautaan ilman siunauksia. Onneksi kirkko tulee vastaan hautajaisasioissa ja vuokraa omia tilojaan, jos ne ovat vapaina jopa papin ja kanttorin.2. Väitän, että osaan hoidon historian paremmin kuin sinä. Toki ei kirkkokaan aina ole ollut historiassa puhdas pulmunen, mutta arvostan heidän työtään heikompien auttajana todella paljon. Minusta itsestä on hienoa, että uskonnottamat haluavat kirkon hautausmaahan, en itse pidä eriarvoisuudesta, samalla viivalla ollaan ja samanarvoisia, koska olemme vain ihmisiä. Itse olen eronnut kerran kirkosta, onneksi voi liittyä takaisin ja sen olen tehnyt, enkä ole katunut.
- siksi erota
Ei kirkolla ja uskomisella ole välttämättä mitään tekemistä keskenään. Kirkko kerää vain rahaa veroina.
MItä siitä saan? En mitään. Kirkko on kuin liikelaitos. Tuskin minun taivaaseem pääseminen on kiinni siitä, maksanko jollekkin kirkontapaiselle instituutiolle veroja. Säästän nekin rahat ja käytän johonkin hurskaampaan asiaan.- Tasa-arvoaRakkautta
Kun haluan sukupuolineutraalin avioliittolain toteutuvan niin äänestän edeskuntavaaleissa sellaista ehdokasta, joka on tämän lain puolella. Siellä nämä lait säädetään.
Kun haluan, että kirkon ilmapiiri muuttuu suvaitsevaiseksi niin vuorovaikutan kirkossa ja äänestän kirkollisvaaleissa ehdokkaan puolesta, joka kannattaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä.
Tällä hetkellä nykyisistä piispoista Wille Riekkinen, Irja Askola, Mikko Heikka, Björn Vikström sekä arkkipiispa Kari Mäkinen ovat ilmaisseet myönteisen kantansa samaa sukupuolta olevien vihkimiseen. Mutta lisää kannatusta tarvitaan.
Jos EN VÄLITTÄISI en vaikuttaisi. En ole valmis KÄÄNTÄMÄÄN SELKÄÄNI niille vähemmistöryhmille, jotka tarvitsisivat myös minun tukeani. En ole valmis kääntämään selkääni rakkaille ystävilleni.
Olen surullinen siitä välinpitämättömyydestä, jota kirkostaeroajat osoittavat tämmöisellä hetkellä valinnallaan. Tasa-arvoaRakkautta kirjoitti:
Kun haluan sukupuolineutraalin avioliittolain toteutuvan niin äänestän edeskuntavaaleissa sellaista ehdokasta, joka on tämän lain puolella. Siellä nämä lait säädetään.
Kun haluan, että kirkon ilmapiiri muuttuu suvaitsevaiseksi niin vuorovaikutan kirkossa ja äänestän kirkollisvaaleissa ehdokkaan puolesta, joka kannattaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä.
Tällä hetkellä nykyisistä piispoista Wille Riekkinen, Irja Askola, Mikko Heikka, Björn Vikström sekä arkkipiispa Kari Mäkinen ovat ilmaisseet myönteisen kantansa samaa sukupuolta olevien vihkimiseen. Mutta lisää kannatusta tarvitaan.
Jos EN VÄLITTÄISI en vaikuttaisi. En ole valmis KÄÄNTÄMÄÄN SELKÄÄNI niille vähemmistöryhmille, jotka tarvitsisivat myös minun tukeani. En ole valmis kääntämään selkääni rakkaille ystävilleni.
Olen surullinen siitä välinpitämättömyydestä, jota kirkostaeroajat osoittavat tämmöisellä hetkellä valinnallaan.Vai niin. Minua taas ei kiinnosta hevonhuitua kirkon ilmapiiri, haluan vain saada ihmisten taikauskolla rahastavien, vallanhimoisten, hyväksikäyttäjien organisaation irti Suomen valtiosta.
Kirkossa EI ole mitään hyvää ja joka muuta väittää, on aivopesty.
- hölmöläisten hommia.
Kirkko on nykyään pelkkä liikelaitos, jossa laiskat ja hyväpalkkaiset leipäpapit pitää huolem omista eduista.
Kirkon verotusoikeus pitäisi ehdottomasti poista. En maksa kirkollisveroa ja tyhmä on se joka maksaa. Jos uskot niin siihen ei tarvitse meidän Suomen luterilaista kirkkoa eikä sen anekkauppaa. Kirkolla ja uskomisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. - näin kävi...
Herran enkeli ilmestyi minulle ja käski erota luterilaisesta Suomen kirkosta.
Se harjoittaa kuuleman anekauppaa ja on täynnä fariseuksia ja harhaoppeja.
Piti kiireesti erota heti aamulla.- anotherexchristian
Erosin kirkosta... En koskaan nähnyt syytä kuulua kirkkoon.
Kun täytin 20 vihdoin sain tehtyä sen mitä olin koko elämäni halunnut.
EROSIN KIRKOSTA.
JA NYKYÄÄN OLEN ONNELLINEN JA ELÄMÄÄNI TYYTYVÄINEN MUSLIMI
Islam is peace - Samo Jedi
anotherexchristian kirjoitti:
Erosin kirkosta... En koskaan nähnyt syytä kuulua kirkkoon.
Kun täytin 20 vihdoin sain tehtyä sen mitä olin koko elämäni halunnut.
EROSIN KIRKOSTA.
JA NYKYÄÄN OLEN ONNELLINEN JA ELÄMÄÄNI TYYTYVÄINEN MUSLIMI
Islam is peaceOletko shunni vai shiia? Jos olet shunni, ovatko shiiat vääräuskoisia?
Ovatko itsemurhapommittajamuslimit hyödyllisiä olioita?
- odolfiina
Erosin kirkosta heti kun täytin 18 vuotta. Olin aikaisemmin ajatellut, että en käy rippikoulua, mutta kun sen aika tuli, menin sinne, koska en koskaan aikaisemmin ole ollut millään leirillä ja olihan se kiva pitää juhlat ja saada rahaa lahjaksi. Myönnän: olin ahne ja kadun sitä.
Erosin kirkosta, koska en ole koskaan ollut kristitty. Joskus pienenä rukoilin ahkerasti, mutta se oli enemmänkin vain tapa. Uskon, että Jeesus henkilönä on ollut olemassa, mutta että se, että hän on ollut Jumalan poika on kaiketi vain jälkipolvien tarinoita. Uskon myös, että tuolla jossain on jonkin sorttinen jumala, mutta en minä eikä kukaan voi varmaksi sanoa, miten paljon hän/se on vaikuttanut koko maailman syntyyn. En näe itselleni mitään uskonnollista syytä olla kirkossa, sillä uskon esimerkiksi jälleensyntymiseen. Kirkollisvero oli niin pieni, että se ei ole ollut edes osasyy eroamiseeni.
Minua hieman harmittaa yksi asia kirkosta eroamisessa: en voi koskaan olla kummi, sillä suurin osa ystävistäni ja sukulaisistani kuuluvat kirkkoon. Tämä kummiasia on syy sille, miksi jotkut sukulaiseni ja ystäväni ylipäätänsäkään ovat kirkossa. He eivät ole ns. ´kunnon kristittyjä´, mutta pelkäävät jotenkin joutuvansa ulkopuoliseksi, jos he eroavat kirkosta. Niin se kirkko on vallannut tämän yhteiskunnan. - pakana piru
Sitäsaa mitä tilaa
- uskovainen ei kirkon
En halua kuulua kirkkoo, joka siunaa jopa Sodoman synnit. Sodoman syntien vuoksi (homoseksualismi) Jumala tuhosi tuon riettaaseen irstauteen langenneen kaupungin.
- Totuus ilman kirkkoj
Erosin, mutta uskon silti Jumalaan ja Jeesukseen. Perusteluna on, ettei totuus tarvitse organisointia.
Idän uskontojen puolkella samaa suuntausta edustaa mm. Krishnamurti, joka erosi Idän Tähti järjestöstä, jonka keulakuvaksi hänet oli asetettu. Perusteluna hänellä, ettei totuutta voi organisoida, kivettää organisaatioiksi. Hänellä oli näkemystä, joka on yleismaailmallista ja ylittää rajat. Organisoituja uskontoja ei tarvita. - epätosi
Ei Jeesus tarkoittanut koskaan mitään instituutiota ihmisiä opastamaan, vaan pikemminkin itse jokaisen asioita pohtimaan. "Pietarin Kirkko" ja taivaan valtakunnan avaimet on puhdasta väärinkäsitystä joka valjastettiin Katolisen Kirkon toimesta institutionaaliseksi laitokseksi joka on tuottanut väärää oppia ja pahaa mieltä enemmän kuin mitä kukaan ihminen jaksaa hyväksyä. Katolinen kirkko on näillä tekaistuilla valtuuksilla torpannut sadoiltamiljoonilta ihmisiltä Jeesuksen tarkoittaman oman tien etsiminen. Katolinen ja useat muut kristilliset kirkot ovat siis itseasiassa tehneet tyhjäksi sen mistä Jeesus puhui.
- Jansci
Onnellinen olen siitä, etten ole koskaan kuulunut kirkkoon. Tästä saan kiittää vanhempiani ja olen iloinen siitä että sain itse päättää mihin uskoa ja kuulua.
Buddhalaisuus on mielenkiintoinen uskonto, harmi vain että minun on vaikea uskoa mihinkään yliluonnolliseen, mutta ainahan voi meditoida ja etsiä valaistusta? Ehkä omalla tasollaan senkin on jo löytänyt? Ja sisäisen rauhan itsensä kanssa?
-Sano ei kirkolle-- Sanokaa ei
http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
Useampana päivänä yli sata eronnut. Tämän päivän ennuste näyttää vielä paremmalta ainakin tässä vaiheessa. Kannattaa erota kirkosta, koska kirkollisvero on pelkkää rahastusta.
- Melanchton
Jaahas! pölvästit. Raamattuun kuuluu 66 toisistaan täysin poikkeavaa itsenäistä kirjaa/kirjoitelmaa. Raamattu on Timantti-Kaivos, ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille yli vaikkapa nyt 13 vuotiaille. Sen lukeminen on kivuliasta, mutta antoisaa.
Itse luin sitä vuosia, kunnes se alkoi vaivalloisesti aukeamaan. Se kertoo sinulle yksiselitteisesti sen mikä ihminen on, ja mitkä ihmisen jaloimmat luonteenpiirteet ;). Kirkko on ikivanha, ja hiljainen. Mitä särkyneempi, ja hyljätympi Evankelis-Luterilainen Kirkkomme on, sitä kauniimmin se säteilee ikuista Taivaallista kirkkautta. Lähtekää ulos, jos tuntuu että rahat menevät hukkaan. asiat etenevät täysin käsikirjoituksen mukaan. Yhteiskunnan sekularisoituminen etenee ja useiden rakkaus kylmenee. Kun Lutherin perintö katoaa, sekä Ortodoksinen että Katolilainen Harha-oppinen suuntaus saa lisää valtaa. Kannattaa tutustua laajassa mitassa eri Uskontoihin yleensäkin. Kaikissa niissä on erittäin paljon hyvää, ja arvokasta. Mitä enemmän tutustuu kaikkiin muihin uskontoihin, sitä kirkkaampana Uusi-Testamentti loistaa niiden joukossa. Kiitos, kun jaksoit lukea. - cxz
Olipa Melanchtonilta tyhjää kukkaiskieltä!
Miksi hukata aikaansa lukemalla luulemuskirjoja? - Melanchton
Kannattaa laittaa järkensä kunnon koetukselle, se ei nimittäin kestä. Meta-Fyysiset asiat on koeteltava jollain muulla kuin fyysisillä instrumenteilla.
Puhtaan tieteellinen maailmankuva perustuu synteesiin, joten se on hylättävä järjettömänä.
Ei kannata hukata hetkeäkään lukemalla luulemus-kirjoja (esim Tieteen Kuvalehti) koska se ei tutki näkymättömiä todellisuuksia. - Rahaa säästyy
Joku kirjoitti, että harmittaa, kun kirkkoon kuulumaton ei voi olla kummi. Mikä sen estää? Tietenkään kirkonkirjoihin ei kirkkoon kuulumattoman nimeä tule, mutta mitä väliä? Minä tunnen erään opettajan, joka erosi kirkosta vain sentakia, ettei tarvitse mennä kummiksi. Itse erosin kirkosta, koska en kestänyt pappien valheita ja vaikka vanhemmat olivat pahoillaan, niin nyt hekin ajattelevat asioista eri tavalla, koska olen heitä valistanut. Heillä ei ole ollut aikaa lukea raamattua, vaan he ovat sokeasti uskoneet, koska heidän vanhempansa ovat.....jne.
- Älä eroa
Älä eroa, sillä hetken se tuntuu hyvältä
mutta samalla julistat olevasi viisaampi kuin 200 sukupolvea ennen sinua
samalla julistat itsellesi, että et tarvitse tälläisia yhteisöjä
kentis jonkun ajan päästä eroat samankaltaisellla logiikalla puolisostasi,
ystävistäsi, työpaikastasi eli kun tien alkaa, niin siinä voi vauhti kiihtyä... - Marcelen
Silti mikä tahansa uskonto on monin verroin järkevämpää kuin esim. rasistiset kirkonvastustajat, oksettavat homot ja lesbot tai kännäävät ihmiset!
- Mussuti mussun
Joo, poltetaan kirkon vastustajat, homot ja muut vääränlaiset ihmiset roviolla, pakotetaan kaikki liittymään kirkkoon, nostetaan kirkollisvero 70 prosenttiin ja siirrytään henkisesti 600 vuotta ajassa taaksepäin!
...Ääliö.
- Joulu Yö Juhla Yö
"Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,"
Voisi olettaa, että Isä ja poika ovat heteromiehiä, mutta entä Pyhä henki, onko hän mies vai nainen? - Huh, huh, huh ?
"Kirkollisveroa maksetaan seurakunnasta riippuen 1–2,25 % tuloista."
Bruttoeläkkeeni on 36000 euroa vuodessa.
Jos olisin kirkon jäsen, maksaisinko pahimmillaan veroa kirkolle 810 euroa vuodessa? - abcd_
"Bruttoeläkkeeni on 36000 euroa vuodessa.
Jos olisin kirkon jäsen, maksaisinko pahimmillaan veroa kirkolle 810 euroa vuodessa? "
Käytännössä ei aivan noin paljon, koska erilaiset vähennykset huomioidaan verotuksessa. Veron osuus noilla tuloilla ja suurimmalla prosentilla (2,25) olisi ehkäpä n.650-700€. Kallista joka tapauksessa. - Joku
Olettetko muuten huomanneet, että ylestä on tainnut tulla kristillisen lähetyksen kanava? olen ollut huomaavinani, että radion iltahartaudet eivät aina pitäydy "vain" yhteen virteen ja saarnaan, vaan kritillishenkistä ohjelmaa voi tulla paljon pitempäänkin. Esim. sunnuntaina tuli radiosta kaksi jumista peräkkäin, ensiksi lut, ja sitten ort.. Eilen päivällä televisiossa yllättäen joku nuori opiskelijatyttö rupesi mainostamaan kirkon jäsenyyttä, ja alkoi lukea raamattua kameran edessä. Silmälasipäinen tyttö luki mekaanisesti, ja kamera kuvasi tarkasti valkoista kirjaa!
Jos mediaan halutaan väkisin hengellistä ohjelmaa, miksei välillä voisi tulla otteita eri uskontojen teksteistä, joita maailma on pullollaan, vaikka buddhalainen aforismi? tai vaikka jonkun mystikon runoja? Tai mitä sanottavaa nk. kriittisillä raamatuntutkijoilla on kirkkojen väitteistä. Tämä kaikki Ihan yleissivistyksen ja "kilpailutuksen" vuoksi globalisoituvassa maailmassa, ettei sana "uskonto" jäisi pelkäksi synonyymiksi suomen ev. lut. kirkolle!
Luulen, että kirkot ovat yhä huolestuneempia tulevaisuudestaan, ja ovat ehkä lehjoneet tai painostaneet radiota. Mutta luulen, että moinen "pakkotuputus" saa yhä useamman kirjautumaan Erosivustolle.- 7 + 7
Olen huomannut. Varmaan todella harva katsoo tai kuuntelee noita ohjelmia, mutta silti Yle niitä tuputtaa. Sama linja jatkuu kakkoskanavan Satuhäät-ohjelmassa, jossa ei juuri muita häitä käsitellä kuin kirkkohäitä. Ja puolet suomalaisista kuitenkin vihitään maistraatissa.
Kuka vetelee Ylellä naruista?
- kannatti lukea
erosin
- POW tai BUM
Tuota TV:tä kun kuitenkin ajallisestikin palvotaan paljon enemmän,vaikka onkin manipulointiväline ja siitä pakkovero,niin sitten kirkollisveron pois jättäminen tasaisi tilannetta.
Onhan se jostain tuutista kuitenkin kuultava,mikä katastrofi milloinkin. - Miksi EI erota?
Kysymyksen pitäisi kuulua "Miksi EI erota kirkosta?" Itse en ainakaan keksi yhtään järkevää syytä kuulua kirkkoon.
- 6 + 4
Indoktrinoidulle siihen kullumisella on tietenkin merkitystä.
- Syitä kuulua
Kun omatunto alkaa polttamaan tehdyistä synneistä, apuun haetaan pappi.
Kuolema lähestyy ja ahdistus lisääntyy, apuun tulee pappi. Ehtoollinen on kummasti auttanut monella rajan taakse siirtyessä.
Uskon avulla on moni raitistunut ja elämä muuttunut elämisen arvoiseksi. Puoliso ja lapsetkin ovat saaneet uuden kodin.
Paljonko olisi HS , Tieteen Kuvalehti tai vapareiden onneton lehtinen auttaneet? En kyllä aina ymmärrä, miksi ihmiset reagoivat niin aggressiivisesti uskonnollisiin argumentteihin.
En minäkään aina hyväksy ja ymmärrä kirkon sanomaa, mutta en kyllä ymmärrä myöskään aina valtiovallan sanomaa ja sen tekoja ja siitä huolimatta minun on maksettava veroni.
Kirkon viemät roposet ovat tosi pieniä verrattuna valtion viemään ja saman verran heidän apuaan tähän mennessä olen tarvinnut.
Kirkon puolelta minut on kastettu ja ripitetty ja valtion puolelta olen saanut kansakouluopinnot, mutta olen sitä ikäluokkaa joka on joutunut normaalilla lainalla maksamaan opintonsa, asumisensa, hammashuoltonsa ym. Nyt kun olen eläkkeellä, olen kerran päässyt terveyskeskukseen - kiitos yhteiskunnalle siitä - mutta hammashuoltoni jouduin kuitenkin itse maksamaan.
Vielä tuohon "Eroa kirkosta" -sivustoon, se on aika yksinkertaista, ilman että ihmisen todella tarvitsee miettiä asiaa, jota joskus jälkeen päin saattaa katua. Kannattaisi siinäkin kertoa, mitkä asiat muuttuvat kirkosta eroamisen jälkeen.
Minulle kirkko ei ole pakko vaan se on mahdollisuus. En ole koskaan ollut kovin uskonnollinen, mutta minusta on mukava käydä silloin tällöin kirkossa ja kuunnella virsiä. Ainahan on mahdollisuus lähteä pois jos saarna ei miellytä, kuten joskus olen tehnytkin.- ....-
" Kannattaisi siinäkin kertoa, mitkä asiat muuttuvat kirkosta eroamisen jälkeen."
Mikään muu ei elämässäni muuttunut kuin se, ettei kirkko enää vie veroja tuloistani. - krabbiz
**Vielä tuohon "Eroa kirkosta" -sivustoon, se on aika yksinkertaista, ilman että ihmisen todella tarvitsee miettiä asiaa, jota joskus jälkeen päin saattaa katua. **
Tätä katumisjuttua kuulee paljon, mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan. Tarkoittaako se esim.että lapsena kastettu sittemmin eronnut ja myöhemmin valinnan kautta kirkkoon takaisinliittynyt on jollain tavalla vähempiarvoisempi kuin sellainen joka ei ole koskaan eronnut?
Mitä kaduttavaa eroamisessa tuossa on? - voi huoh
krabbiz kirjoitti:
**Vielä tuohon "Eroa kirkosta" -sivustoon, se on aika yksinkertaista, ilman että ihmisen todella tarvitsee miettiä asiaa, jota joskus jälkeen päin saattaa katua. **
Tätä katumisjuttua kuulee paljon, mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan. Tarkoittaako se esim.että lapsena kastettu sittemmin eronnut ja myöhemmin valinnan kautta kirkkoon takaisinliittynyt on jollain tavalla vähempiarvoisempi kuin sellainen joka ei ole koskaan eronnut?
Mitä kaduttavaa eroamisessa tuossa on?"Mitä kaduttavaa eroamisessa tuossa on?"
Eivät saa enään tappaa, niin tyytyvät uhkailemaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465787Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6042265Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821171Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591048- 771013
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä531001Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.61936- 61905
- 228844
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58778