Tiedottaja

iskee jälleen

C.S. Lewis, entinen ateisti
Usko ... on taito pitää kiinni siitä, minkä järkesi on vaihtelevista mielialoistasi huolimatta kerran hyväksynyt. Sillä mielialat muuttuvat, ottipa järki minkä kannan tahansa. Sen tiedän kokemuksesta. Nyt kun olen kristitty, minulla on mielentiloja, jolloin koko juttu näyttää hyvin epätodennäköiseltä: mutta kun olin ateisti, minulla oli mielentiloja, jolloin kristinusko näytti kauhistuttavan todennäköiseltä. Tällainen mielenvireiden kapina todellista minuuttasi kohtaan on kuitenkin käynnissä. Siksi usko on niin välttämätön hyve: ellet opeta mielenvireitäsi oivaltamaan, missä ne menevät harhapoluille, et voi koskaan olla tervejärkinen kristitty tai edes tervejärkinen ateisti, vaan vain sinne tänne häälyvä olento, jonka uskomukset itse asiassa riippuvat säästä tai ruoansulatuksesta. Näin ollen tapaa uskoa on harjoitettava. - C.S. Lewis

Perusteluni Jumalaa vastaan oli, että maailmankaikkeus näytti niin julmalta ja epäoikeudenmukaiselta. Mutta mistä sain tämän idean oikeasta ja väärästä? Ihminen ei sano viivaa vääristyneeksi ellei hänellä ole jonkinlaista ideaa suorasta. Mihin vertasin maailmankaikkeutta kutsuessani sitä epäoikeudenmukaiseksi? Jos joko näytelmä oli huono ja järjetön niin sanoakseni A:sta Ö:hön, miksi minä, jolla piti olla osa tuossa näytelmässä, reagoin niin voimallisesti sitä vastaan? Ihminen tuntee itsensä märäksi pudotessaan veteen, koska ihminen ei ole vesieläin: kala ei tuntisi itseään märäksi. Tietenkin olisin voinut luopua oikeudenmukaisuuden ajatuksestani sanomalla, että se oli vain oma yksityinen ideani. Mutta jos olisin tehnyt niin, silloin perusteluni Jumalaa vastaan olisi myös kumoutunut - sillä perustelu oli kiinni väittämästä, että maailma todella oli epäoikeudenmukainen, eikä siitä että se ei vain sattunut miellyttämään yksityisiä mieltymyksiäni. Näin juuri yrittäessäni todistaa, että Jumalaa ei ollut - toisin sanoen, että koko todellisuus oli järjetön - minun oli pakko olettaa, että yksi todellisuuden osa - nimittäin ideani oikeudenmukaisuudesta - oli täysin järkevä. Näin ollen ateismi osoittautuu liian yksinkertaiseksi. Jos koko maailmankaikkeudella ei olisi merkitystä, emme olisi koskaan nähneet, että sillä ei ole merkitystä: aivan samoin kuin jos maailmankaikkeudessa ei olisi lainkaan valoa eikä olentoja, joilla on silmät, emme koskaan tietäisi, että se on pimeä. Pimeys olisi vailla merkitystä. - C.S. Lewis

4

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenkkihihhuli on puhunut!

Pitikö tossa olla jotain faktaakin mukana?

Ylermi Kurppa Juupajoelta sanoi ettei Jumalaa ole olemassa, joten se on aivan sama mitä se sun C.S. Lewis sanoo!

• iskee jälleen

Onkos Jeesusjutuissa ikinä faktaakin ?

buahhaah!

nauraen, iskee jälleen

• "Tiedottaja iskee jälleen" ...kätensä paskaan!

• AngryMon

Käytetäänkö Amerikassa Ö-kirjainta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3707
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2466
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1965
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1503
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1458
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      481
      1233
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe