Suurin osa ihmisistä ei ajattelee, että maailmassa saattaa olla jotain sellaista mitä emme tiedä. Jonkinlainen henkimaailmakin saattaa olla totta.
Jos ihmisten harjoittamat uskonnot tuntuvat teistä epäuskottavilta, niin älkää silti kieltäkö Jumalaa vaan ajatelkaa asiaa ennemminkin niin, että mistä sitä koskaan tietää. Valitkaa itsellenne tuttu uskonto, jonka puitteissa pääsette välillä hiljentymään ja harjoittamaan hartautta. Älkää siis missään nimessä olko ateisteja.
ateistit
69
2017
Vastaukset
- Aina vaan
Sorry vaan, mutta kun minulla on tämä normaali terve järki, enkä halua siitä luopua. Tarvitsen sitä näet sekä kotona että töissä päivittäin. Ja tämä normaali terve järkeni kertoo minulle, että mytologisiin taruolentoihin kuten Zeukseen tai Anubikseen tai (vaihda mikä tahansa muu nimi tilalle) uskominen ilman ainotakaan todistetta on aikamoisen tyhmää, suorastaan järjetöntä.
Toivoisin samaa normaalia tervettä järkeä sinullekin.- että evoluution
luomalla terveellä järjelläsi pystisit päättelemään asioita viisaasti?
- evoluutio on
että evoluution kirjoitti:
totta ja aivosi ovat vuosmiljooniakestäneen sattuman tulos. no?
- Aina vaan
Mikä on todennäköisyys, että ilman normaalia tervettä järkeä pystyisi päättelemään asioita viisaasti?
Mikä on todennäköisyys, että joku seuraavista ei olisikaan mytologinen taruolento:
Aasat, Allah, Amon, Amon-Ra, Anhur, Anubis, Anukis, Apep, Apis, Aton, Atum, Brahma, Devi, Eir, Epona, Esus, Freyr, Ganesha, Gayatri, Haades, Hefaistos, Hermes, Hesperos, Hymen, Hypnos, Iakkhos, Iasion, Jahve, Jehova, Khaos, Khronos, Kratos, Krishna, Mars, Mercurius, Minerva, Neptunus, Odin, Pluto, Rama, Sekhmet, Sesat, Seth, Shiva, Shu, Sobek, Sokar, Sothis, Taranis, Teutates, Thor, Triglav, Tyr, Vaanit, Veles, Vishnu. - evoluutiota
evoluutio on kirjoitti:
totta ja aivosi ovat vuosmiljooniakestäneen sattuman tulos. no?
Evoluutiossa ei ole kysymys sattumasta vaan systemaattisesta vähittäisestä kehittymisestä sopeutumaan paremmin vallitseviin olosuhteisiin, eli siis luonnonvalinnasta.
Ja se taas on ihan eri asia kuin puhdas sattuma. - Jee-mies
kristitty oppii suhtautumaan raamattuunsa yhtä kriittisesti kuin evoluutioon?:)
- ...
Aina vaan kirjoitti:
Mikä on todennäköisyys, että ilman normaalia tervettä järkeä pystyisi päättelemään asioita viisaasti?
Mikä on todennäköisyys, että joku seuraavista ei olisikaan mytologinen taruolento:
Aasat, Allah, Amon, Amon-Ra, Anhur, Anubis, Anukis, Apep, Apis, Aton, Atum, Brahma, Devi, Eir, Epona, Esus, Freyr, Ganesha, Gayatri, Haades, Hefaistos, Hermes, Hesperos, Hymen, Hypnos, Iakkhos, Iasion, Jahve, Jehova, Khaos, Khronos, Kratos, Krishna, Mars, Mercurius, Minerva, Neptunus, Odin, Pluto, Rama, Sekhmet, Sesat, Seth, Shiva, Shu, Sobek, Sokar, Sothis, Taranis, Teutates, Thor, Triglav, Tyr, Vaanit, Veles, Vishnu.Kaikki ovat vain Korkeimman Olennon eri nimityksiä.
Siis ei taruolento. - Joniii
Eihän tällä evoluution tuottamalla järjellä kauhean viisaita juttuja saa aikaan, mutta jotain nyt kuitenkin Perusteet mitä esi-isämme ovat tarvinneet löytyvät kyllä, moraalinen 'vaisto', kolmiulotteinen hamotus, kyky tiettyyn intuitiiviseen ja alkeelliseen matematiikkaan ja logiikkaan...
...Mutta tärkeimpänä kaikista, kyky oppia uutta. - Huhahhhei
... kirjoitti:
Kaikki ovat vain Korkeimman Olennon eri nimityksiä.
Siis ei taruolento.ovat taruolentoja, kunnes toisin todistetaan. Sinä et siihen kykene.
- Aina vaan
... kirjoitti:
Siis ei taruolento.Unohdit ihan kokonaan laittaa ne todisteet, jotka osoittavat meille vakuuttavasti, että tämä Korkein Olento ei ole mytologinen taruolento.
Odotamme näitä todisteitasi suurella mielenkiinnolla...
Ja siihen asti kunnes olemme ne faktat saaneet,
käytämme nimitystä Korkein Taruolento. - Näinköhän
... kirjoitti:
Siis ei taruolento.Tarkoitat siis, että jos palvoisin koko loppuelämäni ajan hartaasti Anubista tai Zeusta, niin pelastuisin ja pääsisin taivaaseen, koska kyseessä on ihan sama asia, Korkeimman Olennon harrasta palvomista?
- Nimimerkki
"Järki on uskon suurin vihollinen, se ei milloinkaan tule hengellisten asioiden avuksi, vaan taistelee Jumalan sanaa vastaan ja kohtelee halveksien kaikkea, mitä Jumalasta tulee. Sen joka haluaa olla kristitty tulee repiä silmät järjeltään. Järki tulee tuhota kaikista kristityistä"
- Martti Luther
Näitä Lutherin viisaita sanoja suurin osa kristityistä on valitettavan innokkaasti omassa elämässään toteuttanut, kuten tältäkin palstalta saamme päivittäin lukea.
Uskovat ylistävät täydellistä järjettömyyttä ja pyrkivät siihen tieten tahtoen?
Kovin valitettavaa ja erittäin säälittävää. - olkaa normaaleja
Nimimerkki kirjoitti:
"Järki on uskon suurin vihollinen, se ei milloinkaan tule hengellisten asioiden avuksi, vaan taistelee Jumalan sanaa vastaan ja kohtelee halveksien kaikkea, mitä Jumalasta tulee. Sen joka haluaa olla kristitty tulee repiä silmät järjeltään. Järki tulee tuhota kaikista kristityistä"
- Martti Luther
Näitä Lutherin viisaita sanoja suurin osa kristityistä on valitettavan innokkaasti omassa elämässään toteuttanut, kuten tältäkin palstalta saamme päivittäin lukea.
Uskovat ylistävät täydellistä järjettömyyttä ja pyrkivät siihen tieten tahtoen?
Kovin valitettavaa ja erittäin säälittävää.1. Kor. 1:18-21
"Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. [Room. 1:16 ]
19 Onhan kirjoitettu: -- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. [Jes. 29:14]
20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? [Jes. 19:12]
21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. "
Kaikki ei siis ole ihmiselle alisteista. - ihan terve
olkaa normaaleja kirjoitti:
1. Kor. 1:18-21
"Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. [Room. 1:16 ]
19 Onhan kirjoitettu: -- Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen. [Jes. 29:14]
20 Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hulluudeksi? [Jes. 19:12]
21 Jumala on kyllä osoittanut viisautensa, mutta kun maailma ei omassa viisaudessaan oppinut tuntemaan Jumalaa, Jumala katsoi hyväksi julistaa hulluutta ja näin pelastaa ne, jotka uskovat. "
Kaikki ei siis ole ihmiselle alisteista."Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen."
Aika huonosti onnistuttu tuossa(kin), taitaa olla aikamoinen alisuorittaja tuo jumala?
"Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat?"
He ovat opettajina ja kirjailijoina ja tutkijoina ja yliopiston professoreina ja huipputiedemiehinä ja tutkijoina maailman johtavissa tutkimuslaitoksissa. Ja tutkimusten mukaan noin 70% heistä on ateisteja ja 25% agnostikkoja, uskovia vain noin 5 prosenttia.
Tänäänkin pari heistä esiintyy televisiossa (TV1 klo 21.55), nimittäin Esko Valtaoja ja Kari Enqvist. Kannattaa katsoa jos terävän älyllinen pohdiskelu kiinnostaa, mutta jos ei yhtään kiinnosta niin ainahan voi elää mielessään pimeää keskiaikaa ja hokea ulkoa hartaan ja viisaan Lutherin ihmisrakkaita lauseita:
http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/luther-jews.htm - olkaa normaaleja
ihan terve kirjoitti:
"Minä hävitän viisaitten viisauden ja teen tyhjäksi ymmärtäväisten ymmärryksen."
Aika huonosti onnistuttu tuossa(kin), taitaa olla aikamoinen alisuorittaja tuo jumala?
"Missä ovat viisaat ja oppineet, missä tämän maailman älyniekat?"
He ovat opettajina ja kirjailijoina ja tutkijoina ja yliopiston professoreina ja huipputiedemiehinä ja tutkijoina maailman johtavissa tutkimuslaitoksissa. Ja tutkimusten mukaan noin 70% heistä on ateisteja ja 25% agnostikkoja, uskovia vain noin 5 prosenttia.
Tänäänkin pari heistä esiintyy televisiossa (TV1 klo 21.55), nimittäin Esko Valtaoja ja Kari Enqvist. Kannattaa katsoa jos terävän älyllinen pohdiskelu kiinnostaa, mutta jos ei yhtään kiinnosta niin ainahan voi elää mielessään pimeää keskiaikaa ja hokea ulkoa hartaan ja viisaan Lutherin ihmisrakkaita lauseita:
http://www.humanitas-international.org/showcase/chronography/documents/luther-jews.htmEi se viisaus paljoa auta tai tee ketään onnelliseksi, toisin kuin elävä usko.
- Aina vaan ihan terve
Ei se viisaus paljoa auta tai tee ketään onnelliseksi, toisin kuin elävä usko.
Huomaan kyllä että olet "vähän onnellinen", se paistaa aika kirkkaasti läpi joka sanasta.
Minä taas olen mieluummin viisas kuin sivistymättömän typerä. Viisaudesta on minulle paljonkin hyötyä päivittäin, mutta taikauskoiselle tyhmyydelle minulla ei ole koskaan mitään käyttöä.
Ajattelu ei ole kiellettyä ja on aika säälittävää, että jotkut kieltävät sen itseltään.
alan jatkossa palvomaan yksisilmäisiä, kuusivarpaisia, kaljuja keijukaisia, joilla on vihreä antennipipo päässä!
Jos jaksan, niin kirjoitan oman raamatunkin. Sitä pitää sitten noudattaa kirjaimellisesti, mutta osittain sitä voidaan myös tulkita (sitä en kerro kenellekään, että mitkä kohdat ovat tulkittavissa)!- olkaa normaaleja
Et taida olla ihan tosissasi tuon hartausi kohteen kanssa. Kuvailit nimittäin tuonpuoleista johon aioit uskoa vitsikkäällä tavalla. Minä puolestaan painotin, että ihmiselle on hyvä jos hänelle löytyy hartaudelle kohde johon hän voi suhtautua vakavasti tai ainakin, että hän pyrkii vakavasti etsimään sellaista kohdetta.
- Kössönöm
Et taida olla ihan tosissasi tuon hartausi kohteen kanssa. Kuvailit nimittäin tuonpuoleista johon aioit uskoa vitsikkäällä tavalla. Minä puolestaan painotin, että ihmiselle on hyvä jos hänelle löytyy hartaudelle kohde johon hän voi suhtautua vakavasti tai ainakin, että hän pyrkii vakavasti etsimään sellaista kohdetta.
vakavasti. Kaikkien ihmisten elämään, en vain omaani.
Sitä eivät uskovat tee, päätellen sotien määrästä maailmassa. - puusilimä
senkin paholainen! minun,MINUN raamattuni on ainoa oikea(tm) ja vain minun raamattuani lukevat ovat ainoassa oikeassa uskossa(tm).
hus, pois paha tyyppi, harhaanjohtaja! ;) - olkaa normaaleja
Kössönöm kirjoitti:
vakavasti. Kaikkien ihmisten elämään, en vain omaani.
Sitä eivät uskovat tee, päätellen sotien määrästä maailmassa.Kuulostaa ihan asialliselta, mutta hengellisyyden löytäminen voisi antaa elämääsi sellaista sisältöä, että olisit entistäkin onnellisempi. En tiedä, oletko jo sitäkin yrittänyt ja sittemmin pettynyt. Sääli jos niin on.
Peräänkuulutan nimenomaan avoimuutta sellaisille asioille mitä emme voi itse hallita ja jotka ovat meitä paljon suurempia. - Kössönöm
Kuulostaa ihan asialliselta, mutta hengellisyyden löytäminen voisi antaa elämääsi sellaista sisältöä, että olisit entistäkin onnellisempi. En tiedä, oletko jo sitäkin yrittänyt ja sittemmin pettynyt. Sääli jos niin on.
Peräänkuulutan nimenomaan avoimuutta sellaisille asioille mitä emme voi itse hallita ja jotka ovat meitä paljon suurempia.ole sen kummempaa merkitystä kuin kenenkään muunkaan.
Elän suht tasapainoista ja välillä ihan hauskaakin elämää, mutta se kärsimyksen määrä, jonka ihmiset maailmassa toisilleen aiheuttavat on kammottavaa.
Sanonpa nyt ihan suoraan, että mielestäni uskovaisten elämä on egoismilla vuorattu. En ole, enkä halua olla egoisti, joka ajattelee vain omaa hyväänsä ja omaa onnellisuuttaan. puusilimä kirjoitti:
senkin paholainen! minun,MINUN raamattuni on ainoa oikea(tm) ja vain minun raamattuani lukevat ovat ainoassa oikeassa uskossa(tm).
hus, pois paha tyyppi, harhaanjohtaja! ;)Sitten kun päivitän Raamattuani, niin voimme yhdistää raamattumme sanomat. Pyydetään jotain puolueetonta henkilöä (esim. minä) editoimaan se uusi painos.
Pitää ottaa opiksi noista kristittyjen virheistä, ettei ala jakamaan niitä raamattuja ilmaiseksi. Siitähän voisi tehdä oikein kirjasarjan, jonka kokonaishinnaksi tulisi n. 1495 €! Sen lisäksi myyntiin voisi laittaa raamatun tulkintaoppaita á 75 € (ne oppaathan olisivat tietenkin niin vaikeasti tulkittavissa, ettei papitkaan saisi niistä selkoa)! ;o)olkaa normaaleja kirjoitti:
eroa millään tavalla kristinuskosta!
Tottakai minulla on "hartauden kohteita"... kutsun niitä harrastuksiksi, esim. kalastus, jousiammunta ja mökkeily ovat sellaisia. Viihdyn muutenkin luonnon keskellä ja saatan jopa mietiskelläkin siellä, mutta onko se siis väärin koska en ajattele jumalaasi? Ilmeisesti vain uskovaiset(tm) voivat ajatella asioita hartaasti???- piisaa...
Kössönöm kirjoitti:
ole sen kummempaa merkitystä kuin kenenkään muunkaan.
Elän suht tasapainoista ja välillä ihan hauskaakin elämää, mutta se kärsimyksen määrä, jonka ihmiset maailmassa toisilleen aiheuttavat on kammottavaa.
Sanonpa nyt ihan suoraan, että mielestäni uskovaisten elämä on egoismilla vuorattu. En ole, enkä halua olla egoisti, joka ajattelee vain omaa hyväänsä ja omaa onnellisuuttaan.Onneksi tuo on vain sinun mielipiteesi, ei konkreettinen todellisuus. Tässä yksi esimerkki uskovien työstä, vastaavanlaisia auttamisjärjestöjä on tuhansia maailmalla. On säälittävää minkälaisessa itsetekemässä tynnyrissä elät, josta käsin 'totuuksiasi' lauot.
http://www.mp-net.org/index2.html - olkaa normaaleja
keiky3 kirjoitti:
eroa millään tavalla kristinuskosta!
Tottakai minulla on "hartauden kohteita"... kutsun niitä harrastuksiksi, esim. kalastus, jousiammunta ja mökkeily ovat sellaisia. Viihdyn muutenkin luonnon keskellä ja saatan jopa mietiskelläkin siellä, mutta onko se siis väärin koska en ajattele jumalaasi? Ilmeisesti vain uskovaiset(tm) voivat ajatella asioita hartaasti???Varmastikin saatat pohtia syvällisiä asioita ja kenties löydät lohtua ilman Jumalaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan jos teet niin, vaikka toiveeni toki on se, että olisit kristitty.
Harras ajattelu johon viittasin liittyy suhtautumiseen tuonpuoleiseen, minusta ihminen joka leikkaa tuonpuoleisen pois menettää jotain sellaista mitä Jumala on valmis tarjoamaan meille. - Kössönöm
piisaa... kirjoitti:
Onneksi tuo on vain sinun mielipiteesi, ei konkreettinen todellisuus. Tässä yksi esimerkki uskovien työstä, vastaavanlaisia auttamisjärjestöjä on tuhansia maailmalla. On säälittävää minkälaisessa itsetekemässä tynnyrissä elät, josta käsin 'totuuksiasi' lauot.
http://www.mp-net.org/index2.htmlsinä tuossa järjestössä töissä?
- Kössönöm
Varmastikin saatat pohtia syvällisiä asioita ja kenties löydät lohtua ilman Jumalaa. Ei minulla ole mitään sitä vastaan jos teet niin, vaikka toiveeni toki on se, että olisit kristitty.
Harras ajattelu johon viittasin liittyy suhtautumiseen tuonpuoleiseen, minusta ihminen joka leikkaa tuonpuoleisen pois menettää jotain sellaista mitä Jumala on valmis tarjoamaan meille.On vain yksi elämä ja kun se loppuu, se loppuu sen eliön osalta. Sammakko, muikku tai ihminen. Kaikilla sama juttu.
- olkaa normaaleja
Kössönöm kirjoitti:
On vain yksi elämä ja kun se loppuu, se loppuu sen eliön osalta. Sammakko, muikku tai ihminen. Kaikilla sama juttu.
Ai siksi, että todisteet sellaisen olemassaolosta puuttuu, eikä sellaiseen näinollen ole mitään hyvää syytä uskoa?
Minuun tuollainen vakuuttelu ei pure. - piisaa...
Kössönöm kirjoitti:
sinä tuossa järjestössä töissä?
Yhdistyksen periaatteena on että työ on paikallisten ihmisten vastuulla, toiseksi heillä ei ole varaa maksaa palkkaa länsimaisille työntekijöille. Eli en ole järjestön palveluksessa. Taloudellinen mahdollisuuteni auttaa on heikko johtuen työttömyydestä.
- Kössönöm
Ai siksi, että todisteet sellaisen olemassaolosta puuttuu, eikä sellaiseen näinollen ole mitään hyvää syytä uskoa?
Minuun tuollainen vakuuttelu ei pure.mutta todisteet puuttuvat kuolemanjälkeisestä elämästä.
- -DW-
Ei siinä tarvitse mitään uskontoa jos haluaa pysähtyä ajattelemaan. Itse asiassa koko uskonto on siinä pelkkä hidaste, joka lisäksi pakottaa ajatukset tiettyyn ennalta määrättyyn suuntaan.
Ja se jos mikä tappaa luovuuden. - Vaino Harha
lukea rivien välistä enemmän, sillä mistäs sitä tietää mitä sielläkin on?
- olkaa normaaleja
Avoin asenne, jossa ei ennalta suljeta vaihtoja pois on A ja O. Tälläisellä asenteella Raamattu saattaa avata kokonaan uudenlaisen maailman.
- Huhhahhhei
Avoin asenne, jossa ei ennalta suljeta vaihtoja pois on A ja O. Tälläisellä asenteella Raamattu saattaa avata kokonaan uudenlaisen maailman.
pää tyhjäksi, logiikka, järki, tieteen saavutukset... Kaikki nollaksi ja raamattu kouraan. Eipä ole ihme että ei löydy kahta hihhulia, jotka löytäisivät montakaan yksimielisesti tulkitsemaansa kohtaa koko satukirjasta.
- olkaa normaaleja
Huhhahhhei kirjoitti:
pää tyhjäksi, logiikka, järki, tieteen saavutukset... Kaikki nollaksi ja raamattu kouraan. Eipä ole ihme että ei löydy kahta hihhulia, jotka löytäisivät montakaan yksimielisesti tulkitsemaansa kohtaa koko satukirjasta.
Puhuin vain asenteesta hengellistä elämää ja tässä tapauksessa kristillistä uskoa kohtaan. En puhunut mistään tieteisiin liittyvistä asioista mitään.
- Huhahhhei
Puhuin vain asenteesta hengellistä elämää ja tässä tapauksessa kristillistä uskoa kohtaan. En puhunut mistään tieteisiin liittyvistä asioista mitään.
saahan sitä puhua. Puheet myös voi jättää omaan arvoonsa. Varsinkin puheet mielikuvitusolennoista.
"Raamattuakin tulisi lukea rivien välistä enemmän, sillä mistäs sitä tietää mitä sielläkin on?"
Joo, vain mielikuvitus on rajana mitä tonttuja ja mielikuvitusystäviä sieltä löytyy ja jos oikein tulkitsee, niin sieltä löytyy perustelut lähes mille maailmankatsomukselle tahansa...
Hei, aikuisten oikeesti uusia maailmoja aukaisivat ihmiset jotka hylkäsivät raamatun totuuden lähteenä. Ilman heitä eläisimme "vanhassa maailmassa" ilman nykyajan mukavuuksia tavaten raamattua ja teurastaen vääräuskoisia.
Mutta HEI!, aurinko kiertäisi meitä ja olisimme luomakunnan ainuat sielulliset olennot. Ainut mikä merkitsisi mitään, olisi sielun pelastus... Oishan se jotain verrattuna nykyaikaiseen lääketieteeseen, tähtitieteeseen, geenitekniikkaan, keskuslämmitykseen...
Sitten vaan eräänä päivänä tulis yks pieni komeetta väärällä radalla ja pyyhkis ihmiskunnan universumista.... mikä huoleton, vastuuton elämä itsestään ja tuskaton? ja nopee loppu. Toivotaan että seuraava älyllinen laji ei sitten olisi niin järjettömien uskonnollisten meemien vietävissä, jotta kerkee alta pois avaruuteen leviämään ennen seuraavaa suurta komeettaa... :(- olkaa normaaleja
HooFoo kirjoitti:
"Raamattuakin tulisi lukea rivien välistä enemmän, sillä mistäs sitä tietää mitä sielläkin on?"
Joo, vain mielikuvitus on rajana mitä tonttuja ja mielikuvitusystäviä sieltä löytyy ja jos oikein tulkitsee, niin sieltä löytyy perustelut lähes mille maailmankatsomukselle tahansa...
Hei, aikuisten oikeesti uusia maailmoja aukaisivat ihmiset jotka hylkäsivät raamatun totuuden lähteenä. Ilman heitä eläisimme "vanhassa maailmassa" ilman nykyajan mukavuuksia tavaten raamattua ja teurastaen vääräuskoisia.
Mutta HEI!, aurinko kiertäisi meitä ja olisimme luomakunnan ainuat sielulliset olennot. Ainut mikä merkitsisi mitään, olisi sielun pelastus... Oishan se jotain verrattuna nykyaikaiseen lääketieteeseen, tähtitieteeseen, geenitekniikkaan, keskuslämmitykseen...
Sitten vaan eräänä päivänä tulis yks pieni komeetta väärällä radalla ja pyyhkis ihmiskunnan universumista.... mikä huoleton, vastuuton elämä itsestään ja tuskaton? ja nopee loppu. Toivotaan että seuraava älyllinen laji ei sitten olisi niin järjettömien uskonnollisten meemien vietävissä, jotta kerkee alta pois avaruuteen leviämään ennen seuraavaa suurta komeettaa... :(Ei Raamatullinen usko tarkoita edellytä muinaisitämaisen maailmankuvan omaksumista. Ehkä se on sitä rusinapulla krisselismiä, mutta se on vain ateistien ja kaikkein tiukimpien fundamentalistien mielipide.
Ei Raamatullinen usko tarkoita edellytä muinaisitämaisen maailmankuvan omaksumista. Ehkä se on sitä rusinapulla krisselismiä, mutta se on vain ateistien ja kaikkein tiukimpien fundamentalistien mielipide.
Okei, mutta minä osaan kyllä hiljentyä ilman uskontoakin. Maailma on täynnään ihmeellisiä asioita ja lissää löytyy, mutta ei ne ole "yliluonnollisia". Jos joskus löytyy joku "jumalaksi" tulkittava ilmiö uni-, multi- tahi metaversumista, niin se on luonnollinen ja sillekkin selitys löytyy.
Mitäs jos väittäisin, että ateisti tahi tieteellinen järkeen luottava mieli on biologisen, kulttuurisen tahi meemievoluution seuraava askel uskonnollisen mihin tahansa hurahtavan mielen jälkeen? Näitä uskonnollisia välimuotoja vilistää edelleen kaikkien nähtävillä joten siitäkään ei pitäis ahistaa.
Uskonnollinen mieli ei ole enää menestystekijä länsimaisessa maailmassa, vaan ajanhukkaa. Kirkosta eroaminen kiihtyy ja ennustan että sadassa vuodessa uskonnot ovat kutistuneet marginaali-ilmiöiksi ainakin teollis-tieteellisissä maissa.
Tästä aiheesta olis kyl saanu ihan oman ketjunkin...HooFoo kirjoitti:
Okei, mutta minä osaan kyllä hiljentyä ilman uskontoakin. Maailma on täynnään ihmeellisiä asioita ja lissää löytyy, mutta ei ne ole "yliluonnollisia". Jos joskus löytyy joku "jumalaksi" tulkittava ilmiö uni-, multi- tahi metaversumista, niin se on luonnollinen ja sillekkin selitys löytyy.
Mitäs jos väittäisin, että ateisti tahi tieteellinen järkeen luottava mieli on biologisen, kulttuurisen tahi meemievoluution seuraava askel uskonnollisen mihin tahansa hurahtavan mielen jälkeen? Näitä uskonnollisia välimuotoja vilistää edelleen kaikkien nähtävillä joten siitäkään ei pitäis ahistaa.
Uskonnollinen mieli ei ole enää menestystekijä länsimaisessa maailmassa, vaan ajanhukkaa. Kirkosta eroaminen kiihtyy ja ennustan että sadassa vuodessa uskonnot ovat kutistuneet marginaali-ilmiöiksi ainakin teollis-tieteellisissä maissa.
Tästä aiheesta olis kyl saanu ihan oman ketjunkin......siis vastauksena tuohon "normauliuteen". Miksi minä haluaisin käyttää käsikirvestä niinkuin muutkin "normaalit", jos osaan sitoa terävän kiven puiseen varteen ja käyttää sitä keihäänä?
Evoluutio se jyllää kulttuurissakin ja uskonnot taitaa riutua järjenvastaisina sitä enemmän, mitä enemmän ihmiset saa koulutusta.
Se on voi voi ;)- olkaa normaaleja
HooFoo kirjoitti:
...siis vastauksena tuohon "normauliuteen". Miksi minä haluaisin käyttää käsikirvestä niinkuin muutkin "normaalit", jos osaan sitoa terävän kiven puiseen varteen ja käyttää sitä keihäänä?
Evoluutio se jyllää kulttuurissakin ja uskonnot taitaa riutua järjenvastaisina sitä enemmän, mitä enemmän ihmiset saa koulutusta.
Se on voi voi ;)Tosin itse en oikein usko tuohon, koska minun mielestäni uskonnollisuudelle ei ole löydy tarpeeksi hyviä korvaavia ideologioita. Ehkä sitten voi käydä niin, jos tulevaisuudessa tiede kehittyy sellaiselle tasolle, että kukaan ei kuole, ole sairas, ruma, tyhmä, köyhä, yksinäinen, onneton, jne. Tällöin uskontoja ei välttämättä tarvittaisi mihinkään. Itse en usko näin ruusuiseen maailmankuvaan.
Uskonnottomien määrä saattaa kasvaa, mutta tänä päivänä uskonnollisuus ei ole samanlainen ihmisten ajattelua kahlitseva voima, jollainen se oli keskiajalla. Valistuksen ajalla uskontojen häviäminen oli varmasti uskottava ajatus. Silloinhan uskottiin, että nyt kun kahleista ollaan vapauduttu, niin ihmisenkyvyillä ei ole mitään rajoja.
Tänä päivänä on tietenkin paljon uskonnollista fundamentalismia, jonka nimissä tapetaan jatkuvasti ihmisiä ja tehdään tuhoa. Mutta monet ihmiset pitävät tätä aika marginaalisena ilmiönä uskontojen joukossa. Tähänhän Dawkins, Harris ja kumppanit ovat puuttuneet ja sanoneet, että maltillisessa uskonnollisuudessa piilee pahuuden siemenet.
- apina
"Valitkaa itsellenne tuttu uskonto, jonka puitteissa pääsette välillä hiljentymään ja harjoittamaan hartautta."
No sehän on islam! Allah akbar! La Allah ella Allah! lähdenpä tästä etsimään dynamiittia itsemurhaiskua varten. Sellaista se on se uskovan elämä... - selevä hommeli
No ookkei, minäpä alan tästä lähtien uskomaan vakaasti, että maailmaa hallitsee kahdentoista näkymättömän tontun muodostama Suuri Tonttuneuvosto, joita johtaa suuri Ylitonttu Blemmyes Petoman.
Palvon tätä Pyhää ja koskaan erentymätöntä Tonttuneuvostoa ja sen kaikessa jumalallisessa kirkkaudessaan loistavaa alkuviisauden lähdettä Ylitonttu Blemmyes Petomania joka sunnuntai piereskelemällä kova-äänisesti 15 minuuttia.
Oletko nyt tyytyväinen, kun en enää ole ateisti?- olkaa normaaleja
Toivottavasti tuo avaa sinulle uusia hengellisiä näkökulmia ja jos ei avaa, niin suosittelen etsimään uuden uskonkohteen. Itse suosittelen kristinuskoa, mutta sinä toki teet oman päätöksen.
- Huhahhhei
Toivottavasti tuo avaa sinulle uusia hengellisiä näkökulmia ja jos ei avaa, niin suosittelen etsimään uuden uskonkohteen. Itse suosittelen kristinuskoa, mutta sinä toki teet oman päätöksen.
dogmeineen on paljon typerämpi, epäterveempi, rasistisempi, seksistisempi, syrjivämpi ja ennen kaikkea väkivaltaisempi kuin tuo Tonttuneuvosto. Ei tule kauppoja.
- e.k.v_
Ja täysin tytyväinen olet vasta kun valitaan kristinuskonto? Jospa minäkin valitsisin tuon jo mainitun tonttuneuvoston ja sille perustaisimme palstan niin tulisit sinne sanomaan että kannattaan uskoa kristinuskoon.
Valinta on vapaa, kunhan se on kristinuskonto?
Olet surkia kauppamies. - olkaa normeelaje
e.k.v_ kirjoitti:
Ja täysin tytyväinen olet vasta kun valitaan kristinuskonto? Jospa minäkin valitsisin tuon jo mainitun tonttuneuvoston ja sille perustaisimme palstan niin tulisit sinne sanomaan että kannattaan uskoa kristinuskoon.
Valinta on vapaa, kunhan se on kristinuskonto?
Olet surkia kauppamies.Esitin vain oman toiveeni liittyen kristinuskoon, mutta kunnioitan myös sitä jos löydätte hengellisyydellä kohteen kristinuskon ulkopuolelta. Toki toivoisin, että uskonne olisi juuri kristinusko, mutta se asia ei ole minun käsissäni.
- selevä hommeli
Olisit siis kuitenkin Oikeasti Tyytyväinen vain jos minä valitsisin kristinuskon Tonttuneuvoston sijaan eli valitsisin tämän:
"Kristinuskolla tarkoitetaan laajalle levinnyttä uskomusta, jonka mukaan epäkuollut juutalaiszombi, joka oli oma isänsä, tekee sinut onnelliseksi ja ikuisesti eläväksi, jos et ole itseesi tyytyväinen vaan kadut monia tekojasi, syöt symbolisesti kosmisen juutalaiszombin lihaa ja juot tämän verta sekä telepaattisesti kerrot hänelle, että hän on sinun herrasi ja mestarisi ja että olet hänen orjansa. Kristinuskon mukaan näin toimimalla sielusi pelastuu synnistä, joka on olemassa siksi että kylkiluunainen vakuuttui valheista, jotka puhuva käärme kertoi taikapuusta. Pelastus tapahtuu vain, koska Jumala uhrasi julmasti ja verisesti poikansa joka oli Hän itse, jotta voisi muuttaa tilannetta jonka oli itse säätänyt ja korjata rikoksen, jonka kohteena Hän oli itse."
(Hikipedia)
Osaatko muuten perustella minulle järkevästi, miksi tuo olisi jotenki viksumpi valinta kuin se Tonttuneuvosto. Minusta kun tuo - anteeksi nyt vain - kuulostaa vielä helekutin paljon, siis TOSI PALJON typerämmältä ja epäuskottavammalta kuin joku Suuri Tonttuneuvosto? - puusilimä
"Itse suosittelen kristinuskoa,"
no pitää sitten alkaa palvomaan saatanaa. oletko nyt tyytyväinen? - olkaa normaaleja
puusilimä kirjoitti:
"Itse suosittelen kristinuskoa,"
no pitää sitten alkaa palvomaan saatanaa. oletko nyt tyytyväinen?Saatanan palvonta ei perustu rakkaudelle ja on hajoittava ilmiö sellaista en voi suositella kenellekään. Itse teet päätöksen, mutta minä voin rukoilla, että otat Kristuksen sydämeesi asumaan.
- Kössönöm
Saatanan palvonta ei perustu rakkaudelle ja on hajoittava ilmiö sellaista en voi suositella kenellekään. Itse teet päätöksen, mutta minä voin rukoilla, että otat Kristuksen sydämeesi asumaan.
Allah tai Ukko ylijumala kelpaa?
- AngryMon
Saatanan palvonta ei perustu rakkaudelle ja on hajoittava ilmiö sellaista en voi suositella kenellekään. Itse teet päätöksen, mutta minä voin rukoilla, että otat Kristuksen sydämeesi asumaan.
Mitäs väliä sillä on, etkös sinä vaan halunnut sitä henkistä näkökulmaa asioihin ateisteille.
...saatanakin ollut jumalan luoma enkeli? Ja jumala loi kaiken? Mytologiasi mukaan siis pahuus on myös jumalasta lähtöisin?
Etteikö vaan olisi tässä kysymys jumalan ja saatanan välisestä salaliitosta. "Oo sää ny pahis ja kiusaa ja kiruta sää noit ihmisapinoit, nii mää voisin olla hyvis ja pelastaa ne." ;)
Jobin kirjassahan saatana oli jumalan käskyläinen, selevä salaliitto!!!!- olkaa normaaleja
AngryMon kirjoitti:
Mitäs väliä sillä on, etkös sinä vaan halunnut sitä henkistä näkökulmaa asioihin ateisteille.
Toivon ateisteille sellaista henkistä näkökulmaa, jossa ei palvota pimeyden voimia.
- olkaa normaaleja
HooFoo kirjoitti:
...saatanakin ollut jumalan luoma enkeli? Ja jumala loi kaiken? Mytologiasi mukaan siis pahuus on myös jumalasta lähtöisin?
Etteikö vaan olisi tässä kysymys jumalan ja saatanan välisestä salaliitosta. "Oo sää ny pahis ja kiusaa ja kiruta sää noit ihmisapinoit, nii mää voisin olla hyvis ja pelastaa ne." ;)
Jobin kirjassahan saatana oli jumalan käskyläinen, selevä salaliitto!!!!Suurin osa kristyistä ei pidä Jumalaa pahuuden lähteenä, vaikka he pitävät Jumalaa aivan kaiken lähteenä. Kyseessä on siis paradoksi, joka ei avaudu ihmisen logiikalle.
Tämä mysteerio tulee esille Jobin kirjassa, jossa Job pyytää Jumalaa todistamaan itseään vastaan omassa asiassaan. Tämä on mahdollista, koska Jumala on vastakohtiensa summa. - Kössönöm
Toivon ateisteille sellaista henkistä näkökulmaa, jossa ei palvota pimeyden voimia.
mitään henkiolentoja. Niitä ei ole minulle olemassa.
- ertert
Suurin osa kristyistä ei pidä Jumalaa pahuuden lähteenä, vaikka he pitävät Jumalaa aivan kaiken lähteenä. Kyseessä on siis paradoksi, joka ei avaudu ihmisen logiikalle.
Tämä mysteerio tulee esille Jobin kirjassa, jossa Job pyytää Jumalaa todistamaan itseään vastaan omassa asiassaan. Tämä on mahdollista, koska Jumala on vastakohtiensa summa."Tämä on mahdollista, koska Jumala on vastakohtiensa summa."
Mikä on vastakohtien summa?
1 (-1) = __
- Kössönöm
Jaa, että pitäisi lähteä uskontoa valkkaamaan kuin tavaratalosta.
Enpä ole älyttömämpää taas vähään aikaan kuullut. - puusilimä
tämä olikin sitten paras aivopieru tälle päivälle :)
nauratti ihan hurjana, pääsit galleriaan :D:D
p.s. jatka vain samaan tahtiin ja kuukauden hihhuli pysti tulee sulle ihan kuin itsestään :D:D:D - olkaa normaaleja
Jeesus on luonut taas uuden sodan, jättäkää Jeesus.
toivoen, juuri kirkosta eronnut nimim, olkaa normaaleja- olkaa normaaleja
Älä yritä laittaa tuollaisia sanoja minun suuhuni. Nimittäin herramme Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.
- käpy
Älä yritä laittaa tuollaisia sanoja minun suuhuni. Nimittäin herramme Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä.
Taitaa jesse olla väärätie,epätotuus ja ajat sitten kuopattu ja kuollut.
Taidat olla väärällä sivulla ja hukassa.
Mutta onnea etsintään.
- järjen ääni
että tämän sivun jutut saivat minut melkein tippumaan tuolilta! Ratkiriemukasta juttua!
Mutta, vakavasti puhuen jumalan olemassaololle ei ole riittävästi perusteita ja siksi en usko jumalaan. Uskovaiset, siis he jotka uskovat jumalaan, sanovat ettei jumalan olemassaoloa tarvitse perustella. Sitä ei saa kyseenalaistaa vaan se on otettava annettuna. Minusta se on kerrassaan järjetöntä. Sokeaa uskoa pahempaa ja vahingollisempaa voimaa ei olekaan. Uskontoja kannattaa ja saa opiskella, kaikkia uskontoja, ei vain yhtä. Ne ovat syy monien sotien syttymiselle ja olennainen osa historiaa ja yhteiskuntaa.
Miksi yksilön pitäisi uskoa jumalan olemassaoloon kun sille ei ole todisteita?
Pitäisi "kunnioittaa" toisten uskoa eli uskontoa ei saisi kritisoida. Se on kummallista aivopesua, jokaisen asian/aatteen pitää kestää kritiikkiä.- olkaa normaaleja
Uskossakin pyritään rehellisesti ja kriittisesti totuuteen, joten tiettyjä oppirakennelmia saa ilman kritisoida. Toisaaltaan usko on henkilökohtaiseen kokemukseen perustuva asia ja sellaisena hyvin henkilökohtainen asia. Siis jonkun tietyn henkilön henkilökohtaisen uskon ivaaminen voi olla tästä henkilöstä loukkaava. Siis mielestäni uskoa saa yleisellä tasolla arvostella, mutta henkilökohtaisella tasolla ei välttämättä saa.
Jumalan olemassaolosta on todisteena henkilökohtainen vakuuttuneisuus. - ertert
Uskossakin pyritään rehellisesti ja kriittisesti totuuteen, joten tiettyjä oppirakennelmia saa ilman kritisoida. Toisaaltaan usko on henkilökohtaiseen kokemukseen perustuva asia ja sellaisena hyvin henkilökohtainen asia. Siis jonkun tietyn henkilön henkilökohtaisen uskon ivaaminen voi olla tästä henkilöstä loukkaava. Siis mielestäni uskoa saa yleisellä tasolla arvostella, mutta henkilökohtaisella tasolla ei välttämättä saa.
Jumalan olemassaolosta on todisteena henkilökohtainen vakuuttuneisuus.Se, joka uskoaan tuo esille, alistaa sen myös palautteelle. Ateisteilla ei ole tapana käydä kolkuttelmassa oville tai rakentaa temppeleitä ateismille tai perustella ateismilla, miksi jokin laki pitäisi olla tietynlainen.
- kevätesikko-76
..aattelen sen silleesti...jotta saattaaha jotai ollakkii mistä mie en varmaksi tiiä...mu en sen tähen ala ihmisen keksimää uskontoa harjottamaa...
=oI
...jotta varmuuen vuoksi pääsisin johoki taivaasee...ko elämä päättyy..se päättyy minun kohallani sillo siihe...tuhkana tuulee tahi ruusun juureen...niih..
=oI
...keskitytää nytte vaa tähä elämisee...ko tässäki oisi viellä opittavaa ja omaksuttavaa...jotta ei viitisi mennä asioitten eelle...- olkaa normaaleja
Kannatan itsekin, että elämästä nautitaan, eikä kokoajan pohdita kuolemaa. Tosin hengellisyys VOI (mahdollisesti) tarjota nykyihmisten stressaavan elämän vilskeessä rauhaa ja parantaa myös tätä maanpäällisen tallaamisen laatua.
- kevätesikko-76
Kannatan itsekin, että elämästä nautitaan, eikä kokoajan pohdita kuolemaa. Tosin hengellisyys VOI (mahdollisesti) tarjota nykyihmisten stressaavan elämän vilskeessä rauhaa ja parantaa myös tätä maanpäällisen tallaamisen laatua.
..mie olen omalla tavallain "hengellii"....
=o)
..minun rauhottava elementti on luonto...sitä ihastellessa voi sit vertaa varmana joideki uskonnollisii kokemuksii...jotaki yli-inhimilliseltä tuntuvaa..ja euforista..jotaki suurta...
=o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363707- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371965Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241458
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4811233- 771181