"Puolivuotias tunnistaa jo ilmeiden merkityksiä"
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Puolivuotias tunnistaa jo ilmeiden merkityksiä/1135238591825
.. 'uskonnon kaipuu'?
Ennen sen kirkon/uskovaisten mielenraiskausta vai sen jälkeen?
Milloin lapselle kehittyy
21
587
Vastaukset
- ----------
Kenties sen jälkeen, kun joku mukava setä tai täti tulee kertomaan helvetistä.
- Millä..?
..perusteella heittelet tuollaista soopaa kuin, että..
#Kenties sen jälkeen, kun joku mukava setä tai täti tulee kertomaan helvetistä#?
Jos olet rippikoulun käynyt, olet lukenut Raamatusta, että Jumala on istuttanut ihmiseen jo syntymästä kaipuun Jumalan puoleen.
Sitten tulee kaltaisiasi ihmisiä, jotka yrittävät "tappaa" sen. - jokainen..
Millä..? kirjoitti:
#Kenties sen jälkeen, kun joku mukava setä tai täti tulee kertomaan helvetistä#?
Jos olet rippikoulun käynyt, olet lukenut Raamatusta, että Jumala on istuttanut ihmiseen jo syntymästä kaipuun Jumalan puoleen.
Sitten tulee kaltaisiasi ihmisiä, jotka yrittävät "tappaa" sen.joka on lukenut Akua tietää, että Hanhivaara voittaa Ankkalinnan kaikissa mahdollisissa matseissa.
Tai sitten ei. Miten sen nyt ottaa. Riippuu tulkinnasta. Ja siitä, onko Sudenpentujen käsikirja Hupulla vai Tupulla. Vaiko veikö Iines sen takavarikkoon.
Vaikeita kysymyksiä, mutta kaikkein vaikein on: Missä on taikaviitta? Millä..? kirjoitti:
Sitten tulee kaltaisiasi ihmisiä, jotka yrittävät "tappaa" sen.källi esim. muslimeille!
"Jos olet rippikoulun käynyt, olet lukenut Raamatusta, että Jumala on istuttanut ihmiseen jo syntymästä kaipuun Jumalan puoleen."
Vai eivätkö he olekaan ihmisiä?
- kovin
moni paltan keinutuolipsykologi ei halua aiheeseen kantaa ottaa.
lapsen aivot kykenevät hahmottamaan abstrakteja asioita noin 12 vuotiaana. joskin vajaana silloinkin.- abstrakteja asioita
Mistä olet tuollaista infoa saanut, että....
#lapsen aivot kykenevät hahmottamaan abstrakteja asioita noin 12 vuotiaana, joskin vajaana silloinkin#?
Kyllä minä olen havainnut aivan muuta. Ei pidä aliarvioida lapsen kykyjä "näissä" asioissa, kun niitä ei aliarvioida muissakaan.
Olen nimittäin todennut, että nykyään pikkulasten vanhemmat olettavat lastensa ymmärtävän ja pärjäävän asioissa, mitkä eivät ollenkaan kuulu vielä heille. - Nörde
Kyllä lapsi kykenee tunnistamaan paskanpuhumisen jo paljon ennen kuin aloittaa koulun.
- Mitähän..
tässä tarkoitetaan "abstraktilla asialla"?
En tunne yhtään lasta joka ei osaisi lukea ja laskea alta 12 vuoden. Harva 8v uskoo joulupukkiinkaan, vaikka se sentään on aika konkreettinen abstraktio.
Onko otoksesi jostain lestadiolaisperheestä? Nörde kirjoitti:
Kyllä lapsi kykenee tunnistamaan paskanpuhumisen jo paljon ennen kuin aloittaa koulun.
jopa "paskanjauhamisen" ennen koulun aloittamista.
- tarkoitetaan
Mitähän.. kirjoitti:
tässä tarkoitetaan "abstraktilla asialla"?
En tunne yhtään lasta joka ei osaisi lukea ja laskea alta 12 vuoden. Harva 8v uskoo joulupukkiinkaan, vaikka se sentään on aika konkreettinen abstraktio.
Onko otoksesi jostain lestadiolaisperheestä?rakkaiden aivojemme kehityskaarta.
lapsenmieli on kovin paljon erilainen kuin aikuisen.
kyse ei ole laskemisesta. kyse on abstraktioista. lapsi kykenee käsittelemään asiaa itsenään kovin pienenä, mutta asian yhdistäminen toiseen vaatii jo muutamia vuosia. pieni lapsi on mm. kovin itsekeskeinen ajatuksiltaan.
lapsen aivot kehittyvät vielä 12-vuotiaanakin. noin 12-vuotiaana lapsi kykenee tekemään abstrakteja päätelmiä. joskin vajaita. abstrakti päätelmä voi olla vaikkapa pyramidin sivujen hahmottamista ja jopa sivujen laskemista.
laskeminen ja lukeminen eivät ole abstraktioita. abstraktio on tapa jolla asiaa havannoidaan. pieni lapsi ei monimutkasuuksiin kykene, kehitys tulee kasvun mukana. - tarkoitan
tarkoitetaan kirjoitti:
rakkaiden aivojemme kehityskaarta.
kyse ei ole laskemisesta. kyse on abstraktioista. lapsi kykenee käsittelemään asiaa itsenään kovin pienenä, mutta asian yhdistäminen toiseen vaatii jo muutamia vuosia. pieni lapsi on mm. kovin itsekeskeinen ajatuksiltaan.
lapsen aivot kehittyvät vielä 12-vuotiaanakin. noin 12-vuotiaana lapsi kykenee tekemään abstrakteja päätelmiä. joskin vajaita. abstrakti päätelmä voi olla vaikkapa pyramidin sivujen hahmottamista ja jopa sivujen laskemista.
laskeminen ja lukeminen eivät ole abstraktioita. abstraktio on tapa jolla asiaa havannoidaan. pieni lapsi ei monimutkasuuksiin kykene, kehitys tulee kasvun mukana.tässä yhteydessä ala-aste matematiikkaa.
- kehitys
abstrakteja asioita kirjoitti:
#lapsen aivot kykenevät hahmottamaan abstrakteja asioita noin 12 vuotiaana, joskin vajaana silloinkin#?
Kyllä minä olen havainnut aivan muuta. Ei pidä aliarvioida lapsen kykyjä "näissä" asioissa, kun niitä ei aliarvioida muissakaan.
Olen nimittäin todennut, että nykyään pikkulasten vanhemmat olettavat lastensa ymmärtävän ja pärjäävän asioissa, mitkä eivät ollenkaan kuulu vielä heille.on olemassa, ajattelit psykologiasta mitä vaan.
lapsi toki käsittelee asian kuin asian, mutta mikäli vanhempana oletat että lapsi kykenee päättelemään kuten aikuinen, niin olet väärässä. lapsi käsittelee asiaa kovin pelkistetysti. lapsenmieli ei kykene käsittelemään asiaa niin monelta kantilta kuin aikuinen.
mielenkehitys on kasvuprosessi. - ertert
abstrakteja asioita kirjoitti:
Olen nimittäin todennut, että nykyään pikkulasten vanhemmat olettavat lastensa ymmärtävän ja pärjäävän asioissa, mitkä eivät ollenkaan kuulu vielä heille."Kyllä minä olen havainnut aivan muuta."
Sitähän se keinutuolipsykologia on. Oikeassa psykologiassa testataan lapsen kehitystä. - ertert
tarkoitetaan kirjoitti:
rakkaiden aivojemme kehityskaarta.
laskeminen ja lukeminen eivät ole abstraktioita. abstraktio on tapa jolla asiaa havannoidaan. pieni lapsi ei monimutkasuuksiin kykene, kehitys tulee kasvun mukana."laskeminen ja lukeminen eivät ole abstraktioita."
Eivät toki ole, mutta abstraktioden ymmärtämistä tarvitaan niiden hallitsemikseksi.
Tietysti ne eivät ole ainoita abstrakteja asioita käsitteleviä asioita. - keinutuolipsykologiaa?
ertert kirjoitti:
"Kyllä minä olen havainnut aivan muuta."
Sitähän se keinutuolipsykologia on. Oikeassa psykologiassa testataan lapsen kehitystä.Kas, kas, tuliko oikein "psykologi" paikalle vai vain psykologian puolustaja?
- kiva setä
Lapsella on lapsenmieli ja -usko. Tarkkoja raskausviikkoja en pysty sanomaan, mutta lapsi uskoo Kristukseen tuolloin omalla tavallaan. Hän ei tietenkään vielä tiedä mitä käsitteet ihminen ja Jumala tarkoittavat.
- etten osaa
vastata tyhjentävästi. mutta saat varmasti tähän vastauksen kun luet lasten satukirjoista että minkä ikäisille ne on suunnattu.
ehkä noin 4 vuotias ymmärtää jo selkeesti käsitteen leikisti.. täää vois leikisti jne...
Mutta.. siinä on vain pienoinen ero. kun lapsi kysyy että onko joulupukkia olemassa, aikuinen virnuilee No ON! se on pienten tonttujen kanssa tunturilla.
Mutta kun lapsi kysyy onko jumalaa olemassa, aikuinen kiivastuu moisesta pilkasta jne..
Joten jo varhain pienen lapsen saa kätsästi aivo pestyy.
lapsi ajattelee noin 15 vuotiaaksi asti tunteilla. eli tunteet tulee päälimmäisenä ja järki perässä. noin 15 veenä lapsi oppii jo paremmin siirtään tunteita ja ajatteleen eka järjellä... et silleen... jos lapsille alettas vasta 5 luokalla puhuu Jesseistä sun muits aniin silloin lapsen arviointi kyky ois sitä luokkaa että ne naurais opet pihalle...- hämmästyneenä..
En ole varma, aloititko tämän "keskustelun".
Tänä päivänä nuoret pitävät itseään
"kaikkitietävinä", ja monet eivät neuvoja ja opetuksia viitsi kuunnella. Sanovat,"joo, joo, mä tiedän kyllä", tai "älä viitti".
Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että "pojasta on polvi huonontunut". Taisivat lapset olla fiksumpia "ennen maailmassa", kuten sanotaan.
Vai onko niin, että vanhemmat eivät olekaan niin fiksuja nykyään kuin luulevat, tai eivät uskalla olla lainkaan 'vanhempia'? Ollaan vaan kavereita ja mennään lasten "pillin" mukaan.
Sen tähden lapset "voivat huonosti",ja tarvitsevat kaiken maailman psykiatrista/
mielenterveysapua. Sitä se on, kun yritetään tulla toimeen ILMAN Jumalaa. - ertert
hämmästyneenä.. kirjoitti:
En ole varma, aloititko tämän "keskustelun".
Tänä päivänä nuoret pitävät itseään
"kaikkitietävinä", ja monet eivät neuvoja ja opetuksia viitsi kuunnella. Sanovat,"joo, joo, mä tiedän kyllä", tai "älä viitti".
Kirjoituksestasi saa sen kuvan, että "pojasta on polvi huonontunut". Taisivat lapset olla fiksumpia "ennen maailmassa", kuten sanotaan.
Vai onko niin, että vanhemmat eivät olekaan niin fiksuja nykyään kuin luulevat, tai eivät uskalla olla lainkaan 'vanhempia'? Ollaan vaan kavereita ja mennään lasten "pillin" mukaan.
Sen tähden lapset "voivat huonosti",ja tarvitsevat kaiken maailman psykiatrista/
mielenterveysapua. Sitä se on, kun yritetään tulla toimeen ILMAN Jumalaa."Sitä se on, kun yritetään tulla toimeen ILMAN Jumalaa."
Eipä ainakaan mitkään tilastot tue väitettäsi. - "tilastot"???
ertert kirjoitti:
"Sitä se on, kun yritetään tulla toimeen ILMAN Jumalaa."
Eipä ainakaan mitkään tilastot tue väitettäsi.Onko aiheesta tehty oikein "tilastoja"?
Sinä et näköjään tee itse huomioita elämänmenosta
ympärilläsi ja mediasta, vaan haet tilastoja asiaan kuin asiaan. Tai onko se ehkä ns.
"uussokeutta",vai onko peräti kaikki mielestäsi hyvin?
- Kössönöm
lapset ymmärtävät ilmeet ja äänensävyt.
Olen miettinyt sitä, että millaista vauriota lapselle aiheutuu siitä, että eräässä uskonnollisessa yhteisössä nainen (ja äiti) on kasvot peitettynä. Ei tietenkään kotona oman perheen parissa, mutta yleisillä paikoilla.
Jos lapsi ei näe äidistään kuin silmät, niin luulisi sen jotain vaikuttavan kehitykseen.
Ehkä hieman aiheesta eroon, mutta olen tuota miettinyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363787- 122556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311526- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 801235