Perehdyin painonhallintaan tieteellisesti, ja yllättäen tieteen sana olikin, että dieteeteillä, liikunnalla tai ruokavalijon muuttamisella oikeaoppiseksi ei saavuteta pysyviä tuloksia painon alentamisesssa. Tai se pysyvä tulos on lopulta 3 - 4 kilon luokkaa. Paino palaa aina viimeistään kahden vuoden kulutta entiselle tasolle.
Näyttäisi siis siltä, että kaikki laihduttaminen on turhaa. Mutta silti jäi tietty takaportti. Nimittäin paino ei palaa heti takaisin, vaan kestää aina jonkin aikaa, ennen kuin entiset kilot on taas vaa'an mittarissa.
Kyselisinkin, että kuinka kauan kestää, ennen kui kilot teillä palaavat takaisin? Jos laihduttaa esimerkiksi 20 kiloa, niin kauanko kestää, ennen kuin 10 kiloa on tullut takaisin ja kauanko, ennen kuin kaikki 20 kiloa on tulleet takaisin?
Kaikki laihdutus on jojo-laihdutusta
19
1755
Vastaukset
- minulla
on paino pysynyt reilu puolitoista vuotta vakiona 20 liikakilon laihduttamisen jälkeen. Tämän mahdollisti vähähiilihydraattinen dieetti jota aloin noudattamaan. Paino pysyy tasaisena ilman minkäänlaista nälkää ja hampaidenkiristelyä. Ennen tätä dieettiä yritin laihduttaa perinteisin keinoin syömällä vähemmän ja vähärasvaisesti. Ei tullut tuloksia vaikka liikuntaakin (sinällään huono laihdutuskeino) oli useampi suoritus viikossa.
Tuo 20kg:n pudotus tapahtui noin neljän kuukauden aikana mutta esim. vyötärön kaventuminen jatkui vaikka paino ei enää laskenutkaan. 13cm pois navanseudulta ja nyt vyötärönympärys 90cm. Paino huitelee tuossa 86kg:n tietämillä ja pituutta 184cm. Näyttäisi ainakin minulla toimivan tämä vhh-dieetti, jota tappodieetiksikin on paljon parjattu, paremmin kuin tuo runsaasti hiilareita sisältävä lautasmalli.- S_guru
Jäi tuo ilmaus tappodieetti vaivaamaan. Onko siis dieetilläsi jotenkin hankala olla, eli onko nälkä tai väsymystä, tai muita oireita?
Atkinskaan ei laihduta pysyvästi tutkimusten mukaan, kun osallistujia tutkimuksessa on suuri määrä ja seuranta-aika useita vuosia.
Runsasproteiinisen ruokavalion haitallisesta vaikutuksesta ihmisen terveydelle ei ole mitään näyttöä. Joissain eläinkokeissa eläimillä munuaiset paukkuvat, mutta sekin riippuu mitä proteiinia syö, maitoproteiini pistää munuaiset paukkumaan eläimillä. - Koko-
S_guru kirjoitti:
Jäi tuo ilmaus tappodieetti vaivaamaan. Onko siis dieetilläsi jotenkin hankala olla, eli onko nälkä tai väsymystä, tai muita oireita?
Atkinskaan ei laihduta pysyvästi tutkimusten mukaan, kun osallistujia tutkimuksessa on suuri määrä ja seuranta-aika useita vuosia.
Runsasproteiinisen ruokavalion haitallisesta vaikutuksesta ihmisen terveydelle ei ole mitään näyttöä. Joissain eläinkokeissa eläimillä munuaiset paukkuvat, mutta sekin riippuu mitä proteiinia syö, maitoproteiini pistää munuaiset paukkumaan eläimillä.aikuisikänäni en ole voinut niin hyvin kuin nyt! (Olen 42v)Tuo tappodieetti-nimitys on rasvakammoisten keksimää propagandaa. Vireystila ja jaksaminen on paljon parempi kuin perinteisellä suomalaisella ruokavaliolla runsaine leipineen ja perunoineen. Ja nälästä ei tosiaankaan tarvitse kärsiä.
En nyt varsinaisesti sanoisi tätä ruokavaliota runsasproteiiniseksi vaan ennemminkin runsas(luonnon)rasvaiseksi. Kannattaa kokeilla mikä ruokavalio itselle sopii eikä sokeasti uskoa yhteen ja samaan mantraan mitä meille on jo vuosikymmenet opetettu.
Ensinnäkin haluan kiittää siitä mitä kirjoituksesi sai minussa aikaan.Nyt todella haluan näyttää sen sinulle ja muille että painoni ei todellakaan tule takaisin muutamassa vuodessa.Kuluvan vuoden tammikuussa painoni oli 177kg tällä päivämäärällä punnittuna 132kg eli pienen laskutoimituksen jälkeen saamme tulokseksi -45kg, vielä olisi 5 kiloa jäljellä tavoitteeseeni.
Haluan todellakin painottaa sitä että en ole missään vaiheessa aloittanut ns.laihdutuskuuria vaan olen aloittanut täydellisen elämäntaparemontin johon kuuluu terveellinen ruoka ja liikuntaharrastus minkä olen nopeasti omaksunut minun "lajikseni".Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja se ei voi elää loppuelämäänsä laihduttaen ja jatkuvasti miettien mitä se suuhunsa laittaa,se ei ole mielelle eikä fyysiselle kokonaisuudelle terveelistä eikä tarpeellista.
Peräänkuulutan nyt ennenkaikkea elämäntapalaihdutusta,enkä suosi/suosittele kenellekkään mitä ihmeellisimpia poppakonsteja painon pysyvään pudotukseen sillä niillä saadaan aikaan vain väliaikainen vaikutus.- 84:nen
Olen tehnyt pitkän työn laihtuakseni ja haluan pysyä tuloksissa, näytää etten kulje minkään jojo-laihdutuksen "uhrina". Painoin reilu kolme vuotta sitten 105 kiloa, ja päätin laihtua, nyt paino ollut parin kilon heittelyt sallien 50 (jo yli puoli vuotta). Pituutta minulla 154 cm. En halua kilojani takaisin, koska tiedän olevani onnellisempi tällaisena vähän hoikempana, vaikka tietysti aina olisi varaa vähempään.. Mutta mulla onkin bulimia, ja eksyin vahingossa tälle sivulle...
- laihdutin
5v sitten 17kg eikä vielä ole tullut takaisin,että se siittä tieteestä
- 24-vuotias laihduttelija
Laihdutin ensimmäisen kerran 15-vuotiaana 76kg
-> 49kg, aikaa meni noin 8kk. Siitä lihoin takaisin 76kg kahdessa vuodessa ja olin 17-vuotias. vuoden päästä 18-v. laihdutin/laihduin 76kg -> 58kg (laihdutus kesti noin 9kk). Siinä pysyin vuoden ja aloin lihota niin, että 21 vuotiaana olin 70kg. 69-72kg olin taasen 2vuotta, kunnes tämän vuoden alkuaikoina aloin taas vaihteeksi laiduttaa ja nyt 62kg.. Pientä lihomista ja laihtumista tähän väliin mahtuu. Onneksi iän myötä laihdtutusten tahti on hidastunut ja määrät pienentyneet, mutta kyllä olen tyypillinen jojo.- jojo
Minä laihdutin kolme vuotta sitten noin 20 kiloa ja 10 tuli takaisin puolessa vuodessa ja loputkin tuli takaisin seuraavan vuoden aikana ja nyt on tullut jo pari ekstrakiloakin kaupan päälle. Tämä sama on toistunut elämässäni useita kertoja. Olen laihduttanut "onnistuneesti" isoja määriä ja sitten aina lopulta kyllästynyt jatkuvaan kaloreiden laskuun ja urheiluun ja aina on tullut joka kuurista lopputuloksena muutama kilo enemmän kuin alkutilanteessa. Pudottaminen on aina ison työn ja tsemppauksen tulos, mutta takaisin kilot ovat tulleet hetkessä ja vaivattomasti. Ei reilua. Mikä avuksi?
- kallopala
Hei!
Saisinko linkkejä tutkimuksiin, jotka seuraavat painonpudotusta pitkällä tähtäimellä. Viimeksi kun olen aiheesta lukenut, ekspertit olivat sitä mieltä että kenelläkään ei ole oikeastaan mitään hajua siitä, millainen prosentti laihduttajista onnistuu pitämään painoaan alhaalla. - samaa mieltä
Itse olen kokeillut kahdesti Painonvartijat, kerran Keventäjät ja muutaman kerran ihan omin päin opiskellen ja päiväkirjaa pitäen. Painon pudotukset eri kerroilla on liikkuneet 10 - 20 kg välillä ja joka kerta on tullut 2/3 takaisin noin vuoden sisällä. Liikuntaa harrastan yhtä paljon painostani riippumatta eli olen kohtuullisen hyvässä fyysisessä kunnossa koko ajan. Verenpaine ei ole koholla, ei ole nivelvaivoja, ei kohonnutta verensokeria, ei kolesterolia.
Paino alkaa hiipiä aina ylöspäin, kun lopetan niukan ja laihduttavan syömisen ja kaikesta, siis ihan kaikesta, makeasta kieltäytymisen. En ole enkä ole koskaan ollut mikään ahmija enkä rasvaisen roskaruuan ystävä. Mahaan ei kerta kaikkiaan mahdu määräänsä enempää. Ruokatottumukseni on ihan tavallinen kotiruoka ja kohtuulliset annoskoot.- se vaan menee.
Suomalainen kotiruoka on lihottavaa ja sairastuttavaa sorttia. Liikaa hh.
- ex-xl
Laihdutin 30 vuotaana 15 vuotta sitten 20 kg, eikä kiloja ole kuulunut takaisin. En noudattanut - enkä noudata - mitään tiettyä diettiä (atkins, zone tms) vaan tervettä järkeä.
Laihtuminen ei tapahtunut suoraviivaisesti ja takapakkeja oli alussa, mutta opin vähitellen 'automaattisesti' ja asiaa sen kummemmin pähkäilemättä valitsemaan terveellisiä ruoka- ja ateriavaihtoehtoja ja jättämään turhat 'herkut' pois. Innostuin lenkkeilystä ja juoksemisesta, ja tuon harrastuksen myötä aloin suhtautua ruokaan ennen kaikkea keholle välttämättömänä ja tarpeellisena polttoaineena.
Juoksemisessa on ollut taukoja (mm leikkauksen ja toipilasajan vuoksi), mutta kilot ovat kiltisti pysyneet poissa. Ilmeisesti kehoni osaa nykyään säädellä näläntunteen energiatarpeen mukaan, ja jos en kovasti liiku ei myöskään tee mieli syödä yli tarpeen.
Ihmettelen mihin nuo tieteelliset mittaukset oikein perustuvat. Ainakaan minun laihtumistani ei ole kirjattu minkäänlaisiin kirjoihin tai kansiin, ja oletettavasti en ole ainoa 'onnistuja' jota ei ole virallisesti dokumentoitu mihinkään.- S_guru
Kyllä noissa tutkimuksissa on ollut muutama prosentti osallistujia, joille on pysyvä panonpudostus onnistunut. Yleinen linja pitkäaikaisissa tutkimuksissa on kuitenkin laiduttajan kannalta erittäin masentava, eli pitkällä tähtäyksellä ei 95 %:lle laihtuminen onnistu.
Tämä sama syy on myös selitys siihen, että nyt Suomessakin aletaan tekemään liukuhihnalla laihdutusleikkauksia eli mahalaukun ohitusleikkauksia ja mahalaukun pienetämsiä. Ruotsissa niitä tehdään jo valtavasti, ja sitä aletaan harkitsemaan kaikille, joiden painoideksi ylittää 30. Leikkaus on ainoa laihdtusmenetelmä, joka myös toimii tutkimuksien perusteella.
Lähteenä olen käyttänyt mm. webcastingeja, eli nettiin laitettuja luentoja Berkelyn yliopistosta. Erittäin hyvä kurssi, olen kuunnellut kaikki eri vuosina pidetyty kurssit.
Laihtumiseen liittyvä tieto on osioissa body weiht ja obesity ja energy-balance.
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978462
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978398
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978374
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978277
Toinen tapa hankkia tutkimustuloksia asiasta kätevästi, on
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7595165?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=5&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
Ja aina klikata oikeassa kehyksessä olevia linkkejä, joita tulee aina uusia ja uusia, kun linkkejä seuraa. S_guru kirjoitti:
Kyllä noissa tutkimuksissa on ollut muutama prosentti osallistujia, joille on pysyvä panonpudostus onnistunut. Yleinen linja pitkäaikaisissa tutkimuksissa on kuitenkin laiduttajan kannalta erittäin masentava, eli pitkällä tähtäyksellä ei 95 %:lle laihtuminen onnistu.
Tämä sama syy on myös selitys siihen, että nyt Suomessakin aletaan tekemään liukuhihnalla laihdutusleikkauksia eli mahalaukun ohitusleikkauksia ja mahalaukun pienetämsiä. Ruotsissa niitä tehdään jo valtavasti, ja sitä aletaan harkitsemaan kaikille, joiden painoideksi ylittää 30. Leikkaus on ainoa laihdtusmenetelmä, joka myös toimii tutkimuksien perusteella.
Lähteenä olen käyttänyt mm. webcastingeja, eli nettiin laitettuja luentoja Berkelyn yliopistosta. Erittäin hyvä kurssi, olen kuunnellut kaikki eri vuosina pidetyty kurssit.
Laihtumiseen liittyvä tieto on osioissa body weiht ja obesity ja energy-balance.
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978462
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978398
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978374
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978277
Toinen tapa hankkia tutkimustuloksia asiasta kätevästi, on
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7595165?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=5&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
Ja aina klikata oikeassa kehyksessä olevia linkkejä, joita tulee aina uusia ja uusia, kun linkkejä seuraa.Miksi pitää kirjoitella tänne masentavia viestejä ja linkkejä?Nyt on sit taas muutamia jotka ottavat tuon niin tosissaan ja ajattelevat ettei edes kannata yrittää pudottaa painoa.Etsisit mielummin tuloksia jotka kannustavat laihtumiseen.Ai nii ei sellasia tuloksia edes taida olla...
- ex-xl
PorinPerkele kirjoitti:
Miksi pitää kirjoitella tänne masentavia viestejä ja linkkejä?Nyt on sit taas muutamia jotka ottavat tuon niin tosissaan ja ajattelevat ettei edes kannata yrittää pudottaa painoa.Etsisit mielummin tuloksia jotka kannustavat laihtumiseen.Ai nii ei sellasia tuloksia edes taida olla...
Saunalahden mokkula periferia-alueella teki Berkeleyn luentojen seuraamisen mahdottomaksi, mutta toisessa osiossa on kyse siitä, ettivät ns VLCD:t (Very Low Calorie Diet), elit Nutriletit sun muut erittäin vähäkaloriset dieetit tuo pysyvää tulosta. Sen ei pitäisi olla kenellekään yllätys.
Tässä enkuntaitoisille artikkeli, joka huomauttaa että monet tutkimustulokset ovat vähintäänkin epätarkkoja, ja kaikkea lukemaansa ei pidä uskoa:
http://www.sciencedaily.com/releases/2005/02/050223164837.htm
Lainaus:
Inadequate reporting can lead to biased results being accepted as valid. The quality of reporting for weight loss studies has to improve if we are ever to understand obesity.
Amerikkalaisia juttuja lukiessa kannattaa pitää mielessä, että USA:ssa ns. Fat Acceptance - liike, joka on vahvasti sidoksissa radikaaliin feminismiin, on valtaamassa jalansijaa. Tämä liike vie voimakkaasti lihavien (naisten) oikeuksia ja vaatii heille lainsäädäntötasolla samanlaisen aseman kuin esim. rodullisilla vähemmistöillä, eli minkäänlaista syrjintää ei saa esiintyä. Samainen liike kuitenkin pyrkii myös kieltämään kaikki lihavuuden kielteiset terveysvaikutukset ja väittää, että koko lihavuus-epidemia on jonkinlainen laihdutusteollisuuden konspiraatio jonka avulla halutaan rahastaa ihmisiä. Tähän kuuluu vahvasti slogaani 'Diets don't work', eli he pyrkivät joka käänteessä tuomaan esiin että laihdutuskuurit eivät muka toimi.
Liike on edelleen pienimuotoinen, mutta he ovat äärimmäisen aktiivisia ja kärkkäitä lobbareita joka tasolla. Liikkeen ydin muodostuu ns. 'Fatosphere' blogiyhteisöstä, joista Kate Harding'in ylläpitämä vasemmistolaisfeministinen 'Shapely Prose' on suurin ja tunnetuin. Liikkeessä on havaittavissa ikäviä kulttimaisia piirteitä.
(Vaikutan itse aktiivisesti eräällä jenkkifoorumilla joka vahvasti vastustaa kyseistä liikettä, ja pyrkii tuomaan esiin sen vaaralliset puolet) - kallopala
ex-xl kirjoitti:
Saunalahden mokkula periferia-alueella teki Berkeleyn luentojen seuraamisen mahdottomaksi, mutta toisessa osiossa on kyse siitä, ettivät ns VLCD:t (Very Low Calorie Diet), elit Nutriletit sun muut erittäin vähäkaloriset dieetit tuo pysyvää tulosta. Sen ei pitäisi olla kenellekään yllätys.
Tässä enkuntaitoisille artikkeli, joka huomauttaa että monet tutkimustulokset ovat vähintäänkin epätarkkoja, ja kaikkea lukemaansa ei pidä uskoa:
Lainaus:
Inadequate reporting can lead to biased results being accepted as valid. The quality of reporting for weight loss studies has to improve if we are ever to understand obesity.
Amerikkalaisia juttuja lukiessa kannattaa pitää mielessä, että USA:ssa ns. Fat Acceptance - liike, joka on vahvasti sidoksissa radikaaliin feminismiin, on valtaamassa jalansijaa. Tämä liike vie voimakkaasti lihavien (naisten) oikeuksia ja vaatii heille lainsäädäntötasolla samanlaisen aseman kuin esim. rodullisilla vähemmistöillä, eli minkäänlaista syrjintää ei saa esiintyä. Samainen liike kuitenkin pyrkii myös kieltämään kaikki lihavuuden kielteiset terveysvaikutukset ja väittää, että koko lihavuus-epidemia on jonkinlainen laihdutusteollisuuden konspiraatio jonka avulla halutaan rahastaa ihmisiä. Tähän kuuluu vahvasti slogaani 'Diets don't work', eli he pyrkivät joka käänteessä tuomaan esiin että laihdutuskuurit eivät muka toimi.
Liike on edelleen pienimuotoinen, mutta he ovat äärimmäisen aktiivisia ja kärkkäitä lobbareita joka tasolla. Liikkeen ydin muodostuu ns. 'Fatosphere' blogiyhteisöstä, joista Kate Harding'in ylläpitämä vasemmistolaisfeministinen 'Shapely Prose' on suurin ja tunnetuin. Liikkeessä on havaittavissa ikäviä kulttimaisia piirteitä.
(Vaikutan itse aktiivisesti eräällä jenkkifoorumilla joka vahvasti vastustaa kyseistä liikettä, ja pyrkii tuomaan esiin sen vaaralliset puolet)Terveellä järjellä tajuaa, että pillereillä, VLCD:llä, paastoilla yms. "oikoteillä onneen" onnistumismahdollisuus on olematon.
Meidän tavallisten, terveellä järjellä varustettujen pulliaisten "elämäntapamuutoksia" on sen sijaan mahdoton seurata tilastoja varten.
Yhtäkään tilastoa lukematta väittäisin, että siirtyminen terveellisiin ruokailutottumuksiin ja liikunnan ottaminen mukaan elämäntapoihin antaa painonlaskulle moninkertaisesti paremman onnistumistodennäköisyyden kuin helppojen ratkaisuiden etsiminen.
Laihdutusleikkauksista kun täällä oli puhetta, niin sanottakoon että sekään ei tuota pysyvä tulosta jos ei alla piileviä syömisongelmia ratkaise. Pysyvänkin vatsalaukunrajoituksen pystyy määrätietoinen maavalas kiertämään ja saamaan itsensä uudelleen entisiin mittoihin. - S_guru
ex-xl kirjoitti:
Lainaus:
(Vaikutan itse aktiivisesti eräällä jenkkifoorumilla joka vahvasti vastustaa kyseistä liikettä, ja pyrkii tuomaan esiin sen vaaralliset puolet)Ei lihavuus sinänsä ole vaarallista terveydelle, vaan lihavilla ihmisllä on useammin riskitekijöitä, kolesterolia, veren rasva-arvot koholla, kakkostyypin diabeeteksen riski ja korkea verenpaine.
Jos lihavalla ihmisellä ovat kuitenkin nämä kaikki osa-alueet kunnossa, ja hän esimerkiksi harrastaa liikuntaa, niin hän voi olla erittäin hyväkuntoinen ja terve, eikä elinikään ole odotettavissa lyhenemistä. Jokaista näistä riskitekijöistä voidaan hoitaa erikseen, jos yksittäinen riskitekijä ilmenee lihavalla ihmisellä. Jos riskitekijöiden, esimerkiksi verenpaineen tai kolesterolin hoito onnistuu, niin lihavuuteen yhdistetyt terveysriskit voidaan välttää. Lääkäri tekee hoitovirheen, jos hän vain tujottaa painoindeksiä, ja kehottaa laihtumaan, eikä hoida riskitekijöitä erikseen ja irrallaan painosta, jonka alentaminen ei kuitenkaan onnistu.
Lihavuus ei todellisuudessa ole kovin suuri kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä, ja vanhoilla ihmisillä, alipaino on tilastollisesti suurempi kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä, kuin ylipaino tai normaalipaino.
Lisäksi etenkin nuorilla miehillä ylipaino näyttää suojelevan itsemurhilta, (ehkä naisasiat eivät ole niin sotkussa;) ja ylipainoiset näyttävät olevan tavallista vähemmän mielenterveyden häiriöistä kärsiviä. - ex-xl
S_guru kirjoitti:
Ei lihavuus sinänsä ole vaarallista terveydelle, vaan lihavilla ihmisllä on useammin riskitekijöitä, kolesterolia, veren rasva-arvot koholla, kakkostyypin diabeeteksen riski ja korkea verenpaine.
Jos lihavalla ihmisellä ovat kuitenkin nämä kaikki osa-alueet kunnossa, ja hän esimerkiksi harrastaa liikuntaa, niin hän voi olla erittäin hyväkuntoinen ja terve, eikä elinikään ole odotettavissa lyhenemistä. Jokaista näistä riskitekijöistä voidaan hoitaa erikseen, jos yksittäinen riskitekijä ilmenee lihavalla ihmisellä. Jos riskitekijöiden, esimerkiksi verenpaineen tai kolesterolin hoito onnistuu, niin lihavuuteen yhdistetyt terveysriskit voidaan välttää. Lääkäri tekee hoitovirheen, jos hän vain tujottaa painoindeksiä, ja kehottaa laihtumaan, eikä hoida riskitekijöitä erikseen ja irrallaan painosta, jonka alentaminen ei kuitenkaan onnistu.
Lihavuus ei todellisuudessa ole kovin suuri kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä, ja vanhoilla ihmisillä, alipaino on tilastollisesti suurempi kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä, kuin ylipaino tai normaalipaino.
Lisäksi etenkin nuorilla miehillä ylipaino näyttää suojelevan itsemurhilta, (ehkä naisasiat eivät ole niin sotkussa;) ja ylipainoiset näyttävät olevan tavallista vähemmän mielenterveyden häiriöistä kärsiviä.Lievä lihavuus ei välttämättä ole kovin vaarallista, jos henkilö on muuten terve ja harrastaa liikuntaa. Tällä hetkellä tutkimukset viittaavat siihen, että kaikkein vaarallisin rasvatyyppi on ns. sisäiset rasvakertymät (visceral fat). Sitä voi olla myös hoikalla mutta liikuntaa harrastamattomalla henkilöllä, ja siitä ei pääse eroon kuin liikkumalla riittävästi.
Kiistaton tosiasia on kuitenkin, että vakava ylipaino/lihavuus jossain vaiheessa johtaa liikuntakyvyn huomattavaan heikkenemiseen. Erittäin lihava henkilö on painonsa vuoksi lähes liikuntakyvytön, eikä yksinkertaisesti kykene liikkumaan riittävästi. Lisäksi tulevat liikuntaelinten vauriot, jatkuvat kiputilat, väsymys, uniapnea jne. Nämä lihavuuden kielteiset seuraukest eivät välttämättä ole kovinkaan merkittäviä nuoremmilla, esim alle 40 vuotiailla, mutta astuvat väistämättä kuvaan myöhemmällä iällä.
Tulokset joiden mukaan alipaino olisi vanhemmilla ihmisillä suurempi kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä kuin ylipaino johtuvat tilastoharhasta. Tosiasia on, että nykyaikana vanhoilla ihmisillä kuolemaa useimmiten edeltää dementia sekä eriasteiset vakavat sairaudet, jotka sinällään johtavat myös huomattavaan laihtumiseen. - ex-xl
ex-xl kirjoitti:
Lievä lihavuus ei välttämättä ole kovin vaarallista, jos henkilö on muuten terve ja harrastaa liikuntaa. Tällä hetkellä tutkimukset viittaavat siihen, että kaikkein vaarallisin rasvatyyppi on ns. sisäiset rasvakertymät (visceral fat). Sitä voi olla myös hoikalla mutta liikuntaa harrastamattomalla henkilöllä, ja siitä ei pääse eroon kuin liikkumalla riittävästi.
Kiistaton tosiasia on kuitenkin, että vakava ylipaino/lihavuus jossain vaiheessa johtaa liikuntakyvyn huomattavaan heikkenemiseen. Erittäin lihava henkilö on painonsa vuoksi lähes liikuntakyvytön, eikä yksinkertaisesti kykene liikkumaan riittävästi. Lisäksi tulevat liikuntaelinten vauriot, jatkuvat kiputilat, väsymys, uniapnea jne. Nämä lihavuuden kielteiset seuraukest eivät välttämättä ole kovinkaan merkittäviä nuoremmilla, esim alle 40 vuotiailla, mutta astuvat väistämättä kuvaan myöhemmällä iällä.
Tulokset joiden mukaan alipaino olisi vanhemmilla ihmisillä suurempi kuolleisuutta aiheuttava riskitekijä kuin ylipaino johtuvat tilastoharhasta. Tosiasia on, että nykyaikana vanhoilla ihmisillä kuolemaa useimmiten edeltää dementia sekä eriasteiset vakavat sairaudet, jotka sinällään johtavat myös huomattavaan laihtumiseen.Tässä vielä artikkeli, jossa asiantuntija toteaa väitteet siitä että muka 95% laihduttajista epäonnistuu, täydeksi huuhaaksi ja legendaksi. Väitettä on vaan toistettu niin usein, että jopa asiantuntijat ovat alkaneet pitämään sitä totena.
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9D06EFDF1231F936A15756C0A96F958260&sec=&spon=&pagewanted=1
Todellisuudessa väitteelle ei löydy muuta tutkimuspohjaa kuin 1950 luvulla eräällä laihdutusklinikalla tehty 100 henkeä käsittävä tutkimus. Tutkittavia hoidettiin sen aikaisilla menetelmillä, eikä heille kotiuttamisen jälkeen oltu järjestetty minkäänlaista tukitoimintaa tai jatkoneuvontaa.
Artikkelissa myös vahvistetaan jo edellä todettu kiistaton tosiasia, ettei 'tavallisen pulliaisen' onnistumisia ole kirjattu mihinkään. Lisäksi lihavuustutkijat ja -asiantuntija joutuvat tekemisiin kaikkein hankalimpien tapausten kanssa, joilla luonnollisesti myös epäonnistumisen riski on suurin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124