Kaksikielinen vihkiminen

brudbrud

Millaisia kokemuksia teillä on kaksikielisestä vihkimisestä? Saa kertoa ihan mitä itse parhaaksi näätte :)

Mieheni on siis suomenruotsalainen, jonka vuoksi vihkiminen tulisi olla myös hänen äidinkielellään. Vihkiminen tapahtuu Turussa, joten jos tältä suunnalta kokemuksia niin erittäin kiva.

7

2109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaksikielisissä häissä

Kaksikielisissä häissä vihkijä usein puhuu kaksi puhetta peräjälkeen, mikä on hieman tylsää, varsinkin heille, jotka ymmärtävät kummatkin kielet.

Kun meidät vihittiin, valitsimme hääpuheen tulkkauksen. Edessä siis seisoi kaksi ihmistä, vihkijä ja tulkki, näin puhe eteni samaa tahtia kummallekin kieliryhmälle. Kysymykset kysyttiin tietenkin omilla äidinkielillä, niitä ei tulkattu.

• brudbrud

Tämä olikin hyvä vastaus. Tulkkaus kyllä kuulostaa sekavalta :D Mutta sekin kai hyväksi todettu.

• Edellinen
        brudbrud kirjoitti:

Tämä olikin hyvä vastaus. Tulkkaus kyllä kuulostaa sekavalta :D Mutta sekin kai hyväksi todettu.

Jos päädytte kahteen peräkkäiseen puheeseen, niin on mielenkiintoisempaa, jos ne ovat selkeästi erilaiset ja aika lyhyet.

(Olen ollut häissä, jossa vihkijä puhui pitkästi ja sitten aloitti saman, yhtä pitkän, puheen toisella kielellä. Hääpari luultavasti nautti puheesta, mutta oli selvästi huomattavissa, että monet vieraat rupesivat kiemurtelemaan penkeissä.)

• brudbrud
        Edellinen kirjoitti:

Jos päädytte kahteen peräkkäiseen puheeseen, niin on mielenkiintoisempaa, jos ne ovat selkeästi erilaiset ja aika lyhyet.

(Olen ollut häissä, jossa vihkijä puhui pitkästi ja sitten aloitti saman, yhtä pitkän, puheen toisella kielellä. Hääpari luultavasti nautti puheesta, mutta oli selvästi huomattavissa, että monet vieraat rupesivat kiemurtelemaan penkeissä.)

Eli kyllä tämä pientä haastetta tuo itse tilaisuuteen. Koska ei ole tarkoitus tylsistyttää vieraita :D Ei saa siis olla liian pitkä, mutta kyllä pientä tunnetta pitää olla mukana.

• makuasia
        Edellinen kirjoitti:

Tämä lienee ihan makuasia, mutta itse en kannata kahta erilaista puhetta. Läheisen häissä ja kovasti kaihertamaan kun vieraskielisestä puheesta tajusin vain sen että se on eri puhe, en tajua sitä kokonaan ja monet muut ovat kovin liikuttuneita ja vaikuttuneita.

• äippä

aikoinaan olen ollut suomalais-brittiläisissä häissä, avioliiton siunaaminen kirkossa tapahtui suomessa, puheet molemmilla kielillä; suomalainen versio pidempi (papin kielitaito? tai halu puhua vierasta keiltä?) brittejä tilasuudessa vain murto-osa.
      Mielestäni sujui ihan hyvin, eikä kukaan tainnut pitkästyä.

• brudbrud

Niin, että saako kaksikielisen papin minne ja milloin vain? Siis kirkosta nyt kuitenkin puhutaan ja kesä ajankohtana. Ihan tähän mainitsemaasi kielitaitoon viitaten..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2815
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2703
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1580
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe