Tyhjäkäynti seilaa

Minä.

Mikähän Alfassa mahtaa olla kun tyhjäkäynti joka normaalisti on n 10000 kierroksen kohdalla melko tasaisesti menee noin 5000 kierroksen ja joskus jopa alle ja siitä hyppää heti 15000 tai toisinaan jopa 20 tonniin ja laskee jälleen normaaliksi. Tuota se ei tee juurikaan muuten kuin ajettaessa esim. liikennevaloihin ja painettaessa kytkin pohjaan, silloin laskee ja nousee yleensä kerran alhaalta ylös ja normaaliksi normaalia nopeammin. Missä siis voisi olla vika.

Kokeilen nyt 98E polttoaineen käyttöä josko sillä olisi vaikutusta, yleensä käytän 95E

13

2289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noista

      kierrosluvuista ottaa vika nolla poies? Oli miten oli niin miten on tuon käynnin laita, sen syyt ja syyn korjaus ehdotukset?

    • 96/98E

      nyt ainakaan bensasta johdu, eihän kukaan käyttäisi 95:sta jos kaikkien autojen tyhjäkäynnit pomppisi 1000-1500rpm välillä. Kyllä vika on tälläkin kertaa taas siinä Italian orissa.
      95E ja 98E välinen ero on verrattain pieni, 98 palaa hieman "kylmempänä" ja siksi sitä suositellaan esim. joihinkin ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Itse käytän 98:a puhallinjäähdytteisessä moottorikelkassa mutta ei sillä sentään vikoja korjata (vai oliko oktaanin vaihtaminen taas Delta-auton ohje tai jonkun "kokeneen" Alfistin).

    • jokumuu

      Kyseessä lienee 16-venttiilinen Twin Spark -moottori? Niissä on ollut kohtuullisen usein kyseistä murhetta, johon on monta mahdollista aiheuttajaa.

      - likainen ja jumittava kaasuläppä, vaatii puhdistuksen lisäksi kalibroinnin
      - vettä tulpankoloissa tai puolien eristeet viallisia
      - viallinen lambda
      - viallinen kaasuläppämoottori
      - viallinen ilmamassamittari

      • kyseessä

        Jos noi paljon vaihtoehtoja niin en lähde edes sen tarkemmin miettimään mistä johtuu, neulkan etsintää heinäkasasta. Onlkoot siis noin, mutta jos 200 tonnin huollossa tulppienvaihdon yhteydessä siiten vian löytäisivät samalla. Kyselyssäni sanoivat tulppia tulevan 8 kpl, ja maksavan kappaleelta 30-50€ itse en näen pintapuolisen katsomisen perusteella kuin neljä kipaletta. Missä loput neljä sijaitsee, koneen allako? Hiieman on mennyt jo yli 200t, mutta vien auton sitten huoltoon kun on riittävästi käteistä rahaa. Tulee maksamaan kuitenkin yli 500€


      • että....

        Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.


      • juuri samat oireet
        että.... kirjoitti:

        Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.

        Kaasua annettaessa meinaa tukehtua hyvin kylmänä. Nyt tyhjäkäynti on alkanut seilaamaan kuin hullun mulkku mieletttömän persiissä. Hetken menee ylös ja alas, lisäksi kiihdyttäessä hyvin hiljaisessa vauhdissa esim, kakkosella tai ykkösellä pitä ääntä tyyliin brouunn, samantapaista kuin kone muurina muttakin mutta selkeästi painokaammin, jotenkin tulee mieleen kuin fuskaisia jostakin ilmaa.

        ????? Missä siis vika, saako kone jostakin liikaa ilmaa kaasuttaessa.


      • HR...
        kyseessä kirjoitti:

        Jos noi paljon vaihtoehtoja niin en lähde edes sen tarkemmin miettimään mistä johtuu, neulkan etsintää heinäkasasta. Onlkoot siis noin, mutta jos 200 tonnin huollossa tulppienvaihdon yhteydessä siiten vian löytäisivät samalla. Kyselyssäni sanoivat tulppia tulevan 8 kpl, ja maksavan kappaleelta 30-50€ itse en näen pintapuolisen katsomisen perusteella kuin neljä kipaletta. Missä loput neljä sijaitsee, koneen allako? Hiieman on mennyt jo yli 200t, mutta vien auton sitten huoltoon kun on riittävästi käteistä rahaa. Tulee maksamaan kuitenkin yli 500€

        Jos se on TS niin kahdeksan tulppaa jos JTS niin neljä. Itse hommasin tulpat alfastumper.dk:lta ja ilmamäärämittarin (MAF) samalla. Jos tulpat on vaihdettu 100tkm kohdalla ei niiden pitäisi moisia ongelmia vielä tuottaa. Jos kone kakoo käynnistettäessä veikkaan aiemmin listatuista mahdollisuuksista vettä tulpanreijissä. tulpanreijät on venttiilikopan suojakannen alla semmoisissa syvissä koloissa joista ei vesi pääse pois edes haihtumalla koska päällä istuu puolat. Vesi kyllä pääsee hyvinkin sinne (teitenkin). MAF vika ilmenee epämääräisenä tyhjäkäyntinä ja vedon puutteena joillakin kierrosalueilla.


      • ensimmäisenä

        ilmansuodattimen


      • mitään vastaavaa
        että.... kirjoitti:

        Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.

        mutta liittyy siltikin, tosin se mitä halusit tietää on; onko kirjoittaja sama!!!! Siis ei ole! Onko ihmeellistä kun joku kirjoittaa kirjoitusvirheellisesti? Henkisesti köyhien ja psykolokisesti invaliidien mielestä se on oppimattomuutta. Sillä heidän pieneen ajatusmaailmaansa ei mahdu erilaisuus eikä tule pieneen mieleen että kyseessä voisi olla esimerkiksi lukivirhe. Kas kas' niin ihmeellinen on maailma, tapahtuu jotain muutakin kuin se mikä ahtaiden ja pölyisten mielten maailmankuvaan osuu ja tarttuu.


      • Miten tuon
        HR... kirjoitti:

        Jos se on TS niin kahdeksan tulppaa jos JTS niin neljä. Itse hommasin tulpat alfastumper.dk:lta ja ilmamäärämittarin (MAF) samalla. Jos tulpat on vaihdettu 100tkm kohdalla ei niiden pitäisi moisia ongelmia vielä tuottaa. Jos kone kakoo käynnistettäessä veikkaan aiemmin listatuista mahdollisuuksista vettä tulpanreijissä. tulpanreijät on venttiilikopan suojakannen alla semmoisissa syvissä koloissa joista ei vesi pääse pois edes haihtumalla koska päällä istuu puolat. Vesi kyllä pääsee hyvinkin sinne (teitenkin). MAF vika ilmenee epämääräisenä tyhjäkäyntinä ja vedon puutteena joillakin kierrosalueilla.

        MAF vian saisi korjattua?


      • HR...
        Miten tuon kirjoitti:

        MAF vian saisi korjattua?

        MAF maksaa jonkin verran. Osan vaihtaminen ei ole monimutkaista tai työlästä. MAF löytyy mustasta putkesta joka lähtee jostain moottoritilan vasemmassa etunurkassa alhaalla olevasta ilmanputsarista ja päätyy tulipellin lähellä olevaan imusarjaan. Siinä putkessa on lyhyt myös muovinen pätkä josta lähtee johtoja. Kun osa on vaihdettu olisi hyvä nollata moottorinohjauksen parametrit. Nollaukseen löytyy kikkoja alfabbs.fi foorumilta tai sitten viet auton huoltoon ko osan hankittuasi ja maksat sen puolen tunnin työn mikä hommaan menee. jos nollauksen jättää tekemättä menee moottorilta aikaa opetella uuden MAF:in parametrit.


    • on mennyt

      siiderissä hieman homma plörinäxx...

    • tapaus.. ..

      Selvä tapaus, tämä on niitä merimiesautoja.
      Niillä näitä seilaus taipumuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe