Wilson: Sivullinen ihminen

Ongelmien laboratorio

Colin Wilson oli viime vuonna Turun kirjamessujen kirjailijaesittelyssä. Markkinointi antoi kirjasta "Sivullinen ihminen" todellisuutta kiehtovamman kuvan. Luulin aivan, että kyseessä on kaunokirjallinen teos, se on kuitenkin kirjallisuusanalyysia. En viitsi toistaa kuvattua episodia hotellihuoneessa olevasta nuorukaisesta.

Colin Wilson, englantilainen kirjailija, syntyi vuonna 1931. Kyseessä oleva teos ilmestyi suomennettuna eri nimellä vuonna 1958. Se täytti jonkinlaisen kulttuurityhjiön. Kiinnostuin Wilsonista Matti Kurjensaaren mainittua hänet, Kurjensaarella oli myöhemmin päiväkirja nimeltä "Syntynyt sivulliseksi".

Wilsonin idealla, joka tuli selvemmin esiin markkinoinnissa kuin itse kirjassa, on merkitystä masennuksen ja itsetuhoisuuden torjunnassa. Se on kuitenkin pelkkä temppu, mutta sillä ei ole väliä, jos se toimii. En jaksanut lukea kirjaa, enkä saanut alkuosastakaan mitään. Kiinnostavampaa olisi tietää, kenen kirjasta hotellihuone-episodi on kotoisin.

2

1067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ed.kirj.(Ong.lab.)

Älyllinen uteliaisuus saattaa vetää tämän kirjan pariin. Halutessaan voi ottaa selville, minkä nimisiä muita teoksia Colin Wilsonilla on. Okkultismia, ufoaiheita...? Kaiken kaikkiaan minulla on mielikuva jostakin tempusta, edelleen. Olen niin epäluuloinen. Ehkä tämä ei kiinnosta muita kuin keski-ikäisiä.

• ThomasBlake

luettava kirja se on. Alun analyyseista kannattaa skipata ne jotka ei kiinnosta.

pst. Vastaus ongelmaan on ruumiin, tunteiden ja älyn harmoninen hallinta.
        Alistamalla ne ihmisen omaan tahtoon pääsee sivullisen ongelmasta.
        Jos siis sivullisena olon kokee "ongelmaksi".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2580
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2542
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1557
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1480
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe