Miles Daves

Mikä levy ekana?

Kannattaako Davesin tuotantoon tutustua? Lähes poikkeuksetta häntä pidetään yhtenä historian tärkeimmistä muusikoista, joten tuntuu vähän aukolta musiikkituntemuksessa se, ettei itseltäni löydy ainuttakaan Milesin levyä. Vielä.

Mutta mikäs levy kantsis ekana sitten ostaa? Onko Kind of Blues paras? Ainakin se on tunnetuin.

Ja mitä muuta suositeltavaa jazzia voisitte ehdottaa hankittavaksi?

8

888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaapa hyvinkin
      • Emotional

Itse olen mieltynyt Davisin "In a silent way"-albumiin (1969). Kannattaa tutustua myös John Coltranen tuotantoon, mm. "My favourite things" ja "Giant steps".

• Kannattaapa hyvinkin
        Emotional kirjoitti:

Itse olen mieltynyt Davisin "In a silent way"-albumiin (1969). Kannattaa tutustua myös John Coltranen tuotantoon, mm. "My favourite things" ja "Giant steps".

Nyt vasta kuulin n. 1970 tehdyn levyn, Joe Zawinul: Zawinul. Erinomainen levy, jossa on myös Zawinulin oma versio In a silent way:stä. Levyn kannen mukaan sävellys kuvastaa Zawinulin tunnelmia paimenpoikana Itävallassa.

(Zawinul soittaa myös Miles Daviksen versiolla.)

• Freddie Freeloader

saattaa hyvinkin olla paras jazz-levy kautta aikojen - ainakin se on Milesin ensimmäisen kvintetin paras levytys. Myös Gil Evansin kanssa tehdyt big band -levyt (Miles Ahead, Porgy and Bess ja Sketches of Spain) ovat hyviä. Myöhemmän kvintetin levyistä hyviä ovat esim. ESP, Nefertiti ja Miles Smiles. Fuusiokauden levyistä parhaita ovat In a silent way, Bitches Brew, Tutu ja AMaNDLA. Livelevyistä hyvä hankinta on esim. My Funny Valentine.

• Sammy Price

Miles Davisissä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta en koe häntä mitenkään merkittävänä jazz artistina. Sammy Price ja Jay McShann omasivat paljon monipuolisemman kyvyn ja tavan tulkita tätä herkullista taidemuotoa eri tavoin. Eli, jos jazzia haluat levykokoelmaasi lisätä, niin aloita ennemmin näistä kahdesta artistista, jotka loivat perustan koko länsimaiselle musiikkikulttuurille sellaisena niin kuin me tänä päivänä sen tunnemme.

• Pianon Talvi

McShann ja Price ovat pienempiä profeettoja. Miles Davis ja Duke Ellington ovat suuria tekijöitä.

Tietysti, kun paljon musiikkia kuuntelee, niin tuleehan sieltä vastaan myös Price ja McShann, etenkin jos harrastaa pianisteja. Olihan itse Charlie Parker aikoinaan McShannin bändissä.

• bitches brew:llä alotin

Ite aloitin Milesin Bitches Brew:llä ja se kannatti. Tosin itseäni ei perinteinen jazz kiinnosta, vaan free, avantgarde ja rock-fuusio.

• Sammy price

Mitä mieltä Eric Dolphysta ja Ted Cursonista, joka on niitä harvoja alusta asti jokaisella Pori Jazz festivaalilla vierailleista artisteista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      87
      3196
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3033
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1862
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1822
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      28
      1722
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1691
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      33
      1345
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1309
    Aihe