Helluntailaisuuspalstalla on ollut viime aikoina esillä viinin ja oluen juonti. AA:laiset ovat ottaneet Jumalan askeleihinsa ja oppeihinsa.
Kuitenkin Raamattu puoltaa juomista jakeissaan. Näitä jakeita voi käydä jokainen nyt käydä siellä palstalla lukemassa. Juominen ei ole Raamatun mukaan synti, vaikka useat niin väittävät.
Miten ja mistä AA-oppi on peräisin? Kuka ja miksi on lisännyt sinne hengellisen puolen?
Miksi ihmiset(siis AA:n jäsenet)vaikenevat kokouksissaan Jumalasta kerran se on heidän suurin turvansa, heidän oman oppaansa mukaan?
Alla oli yläkerrasta juttua:)
10
441
Vastaukset
- Kohtuudella...
Kohtuus ei ole synti, mitenhän lie humalahakuinen juominen, sillä siinä lähimmäiset unohtuu, sekä kunniotus lähimmäisiä kohtaan.
- oot
kännissä ! yäk.
- voipytty
vuosien mittaan käynyt, jumala (sellaisena kuin kukin sen käsittää) on mainittu ehkä jokaisessa.
Moni jättää puheittensa mukaan tulematta AA:n kokouksiin juuri sen takia, kun niissä puhutaan jumalasta.
Kovin erilaisissa kokouksissa olemme siis käyneet. Kun kuitenkin käytät AA-laisista sanamuotoa HE, lienet entinen AA-lainen. Ellei sitten kirjoituksesi tämä vaikenemista koskeva kohta perustu mielikuvitukseesi.- ¤Sara¤
vapaakirkon ja AA:n kokoukset sattuvat ikävästi päällekkäin ja oon valinnut vapaakirkon.
Kävisin AA:ssa, mutta meillä he puhuvat mielellään siitä 10 vuoden takaisesta viinapullosta ja kaikesta mitä siihen liittyi ja mistä he "AA:n avulla"selvisivät....eivät koskaan muusta ja minua se auttoi vain vähän. Antoi toivon, että suuristakin ongelmista saattaa ihminen selvitä, mutta miten juuri minä, se jäio epäselväksi.
Maanantairyhmät olisivat mulle mahdollisia, mutta vähän oon pettynyt ko.tukisysteemiin.
Minulle se Jumala on kaikessa tärkeä.
ei ole syntiä, se on kuulunut Välimerenmaiden kulttuuriin tuhansia vuosia ja sitä nautitaan Suomenkin kirkoissa joka sunnuntai ehtoollisella. Juoppous (alkoholismi, suurkulutus, miten vain) on kuitenkin eri asia. Se on syntiä, siitä on Raamatussa lukuisia kohtia. Mainitsen vain yhden: ensimmäinen käsky.
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/1.html- ¤Sara¤
rakastamisesta...
Jo.2:10"Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensiksi hyvän viinin ja kun juovutaan niin sitten huonompaa, mutta sinä kätkit hyvän viinin tähän asti."
Kysymys oli siis juopumisesta ja lisän viinin tekemisestä siinä tilanteessa.
Tämäkin on totta ja varmasti aikoinaan ilman tuomionhenkeä kirjoitettu:(Snl.31:6)"Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera." ¤Sara¤ kirjoitti:
rakastamisesta...
Jo.2:10"Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensiksi hyvän viinin ja kun juovutaan niin sitten huonompaa, mutta sinä kätkit hyvän viinin tähän asti."
Kysymys oli siis juopumisesta ja lisän viinin tekemisestä siinä tilanteessa.
Tämäkin on totta ja varmasti aikoinaan ilman tuomionhenkeä kirjoitettu:(Snl.31:6)"Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera."Ja juopolle viina on jumala.
Lupasin edellä mainita vain yhden Raamatun alkoholinvastaisen kohdan, mutta menköön nyt toinenkin (Sananlaskut 23:29-35, v. -38 käännös):
Kuka voivottaa, kuka vaikertaa?
Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa?
Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta?
Kuka katsoo harottavin silmin?
Se, joka viipyy viinin ääressä,
se, joka etsii maustejuomaa.
Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,
älä katso sen välkettä maljassa.
Helposti se valahtaa kurkusta alas,
mutta perästäpäin se puree
kuin käärme,
iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.
Silmäsi näkevät outoja,
puheesi ovat hullun houreita.
Olet kuin aalloilla keskellä merta,
kuin maston nenässä mainingeilla.
"Minut piestiin,
mutta en tuntenut mitään,
minut hakattiin,
mutta en tiennyt mitään.
Milloin pääni selviää?
Pitäisi päästä hakemaan lisää."- ¤Sara¤
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
Ja juopolle viina on jumala.
Lupasin edellä mainita vain yhden Raamatun alkoholinvastaisen kohdan, mutta menköön nyt toinenkin (Sananlaskut 23:29-35, v. -38 käännös):
Kuka voivottaa, kuka vaikertaa?
Kuka rettelöi, kuka haastaa riitaa?
Kuka hankkii kolhuja syyttä suotta?
Kuka katsoo harottavin silmin?
Se, joka viipyy viinin ääressä,
se, joka etsii maustejuomaa.
Älä katsele viinin hehkuvaa punaa,
älä katso sen välkettä maljassa.
Helposti se valahtaa kurkusta alas,
mutta perästäpäin se puree
kuin käärme,
iskee myrkkyhampaillaan kuin kyy.
Silmäsi näkevät outoja,
puheesi ovat hullun houreita.
Olet kuin aalloilla keskellä merta,
kuin maston nenässä mainingeilla.
"Minut piestiin,
mutta en tuntenut mitään,
minut hakattiin,
mutta en tiennyt mitään.
Milloin pääni selviää?
Pitäisi päästä hakemaan lisää."siis profiilisi mukaan 79-vuotias. No, ei se mitään-voin vastata sulle kuitenkin...
Raamatussa on viinasta enemmän ja vähemmän hyvää. Että se "ilahduttaa"ja Jeesuskin teki sitä lisää Kaanaan häissä.
Tuo kohta minkä sä kirjoitit oli myös hyvä. Se vaan ei ollut mitään positiivista alkoholista, mutta hyvä kuvaus siitä.
Sehän on totuus että alkoholi jälkeenpäin pistää niin kuin käärme. Tossa vielä kiellettiin sen ajatteleminenkin.
Hyviä puolia alkoholissa kuitenkin on, jos sitä käyttää oikein ja kohtuudella, sekin kyllä edelleen Sanassa on.
Mulle ja muillekkin alkoholisteille on kuitenkin varmaan paras olla juomatta kokonaan.
Ootko itse mistä syystä palstalla? Ootko AA:lainen? Uskossa?
Vastaat jos haluat ei tietenkään ole pakko. ¤Sara¤ kirjoitti:
siis profiilisi mukaan 79-vuotias. No, ei se mitään-voin vastata sulle kuitenkin...
Raamatussa on viinasta enemmän ja vähemmän hyvää. Että se "ilahduttaa"ja Jeesuskin teki sitä lisää Kaanaan häissä.
Tuo kohta minkä sä kirjoitit oli myös hyvä. Se vaan ei ollut mitään positiivista alkoholista, mutta hyvä kuvaus siitä.
Sehän on totuus että alkoholi jälkeenpäin pistää niin kuin käärme. Tossa vielä kiellettiin sen ajatteleminenkin.
Hyviä puolia alkoholissa kuitenkin on, jos sitä käyttää oikein ja kohtuudella, sekin kyllä edelleen Sanassa on.
Mulle ja muillekkin alkoholisteille on kuitenkin varmaan paras olla juomatta kokonaan.
Ootko itse mistä syystä palstalla? Ootko AA:lainen? Uskossa?
Vastaat jos haluat ei tietenkään ole pakko.Harrastin alkoa noin 30 vuotta elämästäni. Se tavallinen tarina: ensin join jotta tulisi hyvä olo, sitten torjuakseni pahan olon ja lopulta se muuttui helvetiksi. Lopetin heinäkuussa 1998. En ole käynyt AA:ssa, mutta olen lukenut AA:n "Ison kirjan" ja uskon, että AA on tuonut monille avun. Olen tehnyt analyysiä alkoholismista itseäni ja elämääni hyväksikäyttäen ja kirjoitellut ajatuksiani silloin tällöin tännekin. Profiilissani mainittu ikä on lähinnä henkinen ikäni.
- viisaten juoma
Olen ihmetellyt että miksi luostareissa tehdään viiniä, miksei pidetä eläimiä että saataisiin maitoa?? Onko Herra Humala kuitenkin asialla, lol
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565390Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2341576- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3141127Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3061058