kasvissyönti ja mielihyvä ????

soir

Saako kasvissyönnistä itselleen oikeaa nautintoa? Jos niin minkälaista ja mistä syystä, osaatteko sanoa? Tarkoitan siis muutakin kuin maukkaan ruoan syömisestä syntyvää hetkellistä mielihyvää, jonkinlaista pitkäkestoisempaa nautintokokemusta.. :)

11

846

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasvissyöjät elävät tunnetusti ja tutkitusti pidempään kuin lihikset, mutta se on asennekysymys onko tämä hyvä vai huono asia, mutta ainahan sitä voi mennä narunjatkoksi jos oikein elämä vituttaa, eikä näe tarvetta pitkittää sitä keinotekoisesti.

Mulle henkilökohtaisesti tuottaa mielihyvää jo pelkästään tieto siitä, ettei mahassani möyri eläintenraadot, vaikka elämä perseestä onkin.

Rehunsyönnin terveyttä edistävästä vaikutuksesta ja sen merkityksestä elämänlaatuun voi joku toinen "saarnata".

• seuraavaa vaikeaa dilemmaa

Jos eläimet eivät olisi tarkoitettu syötäviksi, miksi ne sitten on tehty lihasta?

• seuraavaa vaikeaa dilemmaa kirjoitti:

Jos eläimet eivät olisi tarkoitettu syötäviksi, miksi ne sitten on tehty lihasta?

kun taas viljatuotteet eivät ole ihmisten ruokaa. Possut saadaan lihomaan viljoilla ja vaikkapa perunalla mutta niin lihovat ihmisetkin syömällä lihotuseläinten ruokaa. Kiinassa syödään kaikki eläimet jotka eivät pääse karkuun juoksemalla, lentämällä tai uimalla. Siellä syödään kaikki käärmeet, krokotiilit ja heinäsirkat. Viljojen syönnin lisäännyttyä myös sairaudet lisääntyvät. Ei siis kannata syödä eläinten ruokaa.

• seuraavaa vaikeaa dilemmaa kirjoitti:

Pääsääntöisesti se mitä pidämme lihana koostuu eläinten lihaksista, ja ne ovat evoluutio luonut jotta eläin voisi liikkua ja lisääntyä.

• ihmiset...
        seuraavaa vaikeaa dilemmaa kirjoitti:

...

• tuottajaporras
        kj.mattila kirjoitti:

kun taas viljatuotteet eivät ole ihmisten ruokaa. Possut saadaan lihomaan viljoilla ja vaikkapa perunalla mutta niin lihovat ihmisetkin syömällä lihotuseläinten ruokaa. Kiinassa syödään kaikki eläimet jotka eivät pääse karkuun juoksemalla, lentämällä tai uimalla. Siellä syödään kaikki käärmeet, krokotiilit ja heinäsirkat. Viljojen syönnin lisäännyttyä myös sairaudet lisääntyvät. Ei siis kannata syödä eläinten ruokaa.

Vaan mites selität, että possuille nykyäänkin syötetään viljaa, vaikka niistä ei tätä nykyä ole tarkoitus tehdä lihavia eli läskisiä, vaan päin vastoin rasvakerros koetetaan pitää ohuena ja kasvattaa lihasta?

• Kohtuudella kaikkea

Teille vegeillä on jotenkin kauhean polarisoitunut näkökulma syömiseen. Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, että täydellisen vegeilyn ja totaalisen sikailun välissä on semmonen terveellinen raide. Ts. syödään kevyesti, usein varsinkin tuhdinpi punainen liha unohtaen.

Paljon kanaa, kalaa, kasviksia. Satunnaisesti esim. vasikkaa tai karitsaa vuodenajasta riippuen. Myös kalkkuna menee siinä rinnalla.

Jos tässä elämässä ryhtyy miettimään, mikä möyrii mahassa ja kenen selkänahasta mikäkin juttu on revitty, menee persiilleen koko touhu.
        Ekofasismin kannattajat pitäisi iloisesti rantauttaa jonnekin korpeen peruna- porkkana jne. säkkien kanssa. Siinä sitten talvea viettämään mukavissa merkeissä. Samaan aikaan torpan ohi vilistää kunnon ruokaa...

• näin pitää elää ...
        Kohtuudella kaikkea kirjoitti:

Teille vegeillä on jotenkin kauhean polarisoitunut näkökulma syömiseen. Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, että täydellisen vegeilyn ja totaalisen sikailun välissä on semmonen terveellinen raide. Ts. syödään kevyesti, usein varsinkin tuhdinpi punainen liha unohtaen.

Paljon kanaa, kalaa, kasviksia. Satunnaisesti esim. vasikkaa tai karitsaa vuodenajasta riippuen. Myös kalkkuna menee siinä rinnalla.

Jos tässä elämässä ryhtyy miettimään, mikä möyrii mahassa ja kenen selkänahasta mikäkin juttu on revitty, menee persiilleen koko touhu.
        Ekofasismin kannattajat pitäisi iloisesti rantauttaa jonnekin korpeen peruna- porkkana jne. säkkien kanssa. Siinä sitten talvea viettämään mukavissa merkeissä. Samaan aikaan torpan ohi vilistää kunnon ruokaa...

Kukin tekee eettiset valintansa itse.
        Minä en ruvennut isoksi roistoksi enkä edes kulkemaan keskititetä pikku näpistelijänä vaan etiikkani sanoo, etten varasta lainkaan. Se on minusta oikein, vaikka moni haukkuu niuhoksi ja moraalifasistiksi ja näkökulmaani polaristiseksi. Kyllä minä muutenkin mietin elämässä aika paljon, että kenen selkänahasta kuluttamani tuotteet on revitty ja haluaisin valinnoillani edistää oikeudenmukaisuutta sekä ihmisiä, eläimiä että muuta luontoa kohtaan. Tässä suhteessa ravinto ei ole mikään poikkeus.

• Pekka Saukki
        seuraavaa vaikeaa dilemmaa kirjoitti:

Humen giljotiini: "Siitä miten asiat ovat, ei voi päätellä, miten niiden pitäisi olla."

Vaikka elikot on tehty lihasta, ei voida päätellä sitä, miten niitä pitäisi kohdella.

Elikoita ei välttämättä tule syödä sen perusteella, että ihmisellä on lihansyöjän hampaat.

Tai pedofiliaakaan ei tule hyväksyä sen perusteella, että ne eivät voi vieteilleen mitään.

• onnellinen vegetaristi

Tuo hetkellinen mielihyvä eli kohonnut verensokeri. Joo, sitäkin esiintyy, vaikka yritän välttää ylensyöntiä ja sokerihumalaa. Lisäksi on mielihyvä, joka tulee mielenkiintoisten makujen maistelusta, mm. yrittien ja eri kasvisten yhdistelmien. Ja kaiken kruunaa se esteettinen nautinto, joka syntyy kun rakennan ruokalautaseni kuin taideteoksen yhdistellen erilaisia kirkkaita värejä: salaatin ja persiljan vihreys, paprikasuikaleiden ja tomaattien punaisuus, violetit sipulit ja punakaali tai punajuuret. Kyllä se merkitsee minulle paljon, miltä syömäni ruoka näyttää.

Lisäksi tulee eettinen mielihyvä eli tunne siitä, että teen hyvää sekä eläimille että muulle luonnolle kun en syö liharuokaa eikä ateriani ole osa tuota karjankasvatus-teurastus-ketjua. Ja omasta terveydestä huolehtiminen, sopusuhtainen, puhdas ja raikas keho. Totta kai ne aiheuttavat mielihyvää.

Minun on vaikea kuvitella, että lihansyönnistä voisi jotain mielihyvää saadakaan.

• mielihyvänsä mistäkin

Yleisesti ottaen ei ole mitään sellaista, että kaikki saisivat (samasta) asiasta mielihyvää. Varmasti eettisistä syistä kasvissyöjä saa tyydytystä siitä, ettei syö lihaa, samoin kuin vaikka dieetillä oleva saa tyydytystä siitä kun tietää syövänsä jotain vähäenergistä/terveellistä, suolaa välttävä, että itse maustamalla hyvän makuiseksi tekemäänsä suolatonta ruokaa,...

Eikä kyse pelkästään syömisestä, luksuksesta pitävä saa tyydytystä pitäessään hienoa kelloa ranteessaan ja vaatetta päällään,... Itse varmasti keksit myös omalta kohdaltasi varmasti lukemattomia esimerkkejä, kun vain mietit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe