Sinkut koiranomistajat

noga

Hei kaikki sinkut koiranomistajat!

Onko teillä ongelmia opiskelu-/työelämän, arkielämän asioiden hoidon ja koiran tarvitseman ajan yhteensovittamisessa? Minulla on ollut koiria silloin, kun en vielä asunut yksin, ja kovasti haluaisin ottaa itselleni uuden koiraystävän. Normaalipäivinä kaikki järjestyisi hienosti, koira odottaisi kotona opiskelu-/työpäivän ajan ja sen jälkeen viettäisimme yhteistä aikaa, mutta mitä sitten, kun tulee epänormaaleja päiviä? Olen aina ajatellut, että normaalityöpäivän mitta on maksimi, minkä koiraa voi odotuttaa yksin kotona. Minulla on ongelmana se, että muu perheeni ei välitä koirista, eivätkä he mielellään ota koiraa edes kyläilemään, joten sieltä ei olisi odotettavissa apuja. Harmittaa, että Suomessa on kaikkialla EI KOIRIA -kieltoja; elämä helpottuisi huomattavasti, kun koiraa voisi pitää enemmän mukana. Mm. Keski-Euroopassa olen nähnyt huomattavasti koiraystävällisempää elämää. Pitäisi tietysti meidän koiraihmisten opetella pitämään huoli siitä, ettei koiran käynti näy jälkeenpäin - vaikka eiköhän suurin osa meistä kerääkin koiransa jätökset pois. Mutta miten siis huolehditte siitä, että teillä on antaa koirallenne riittävästi aikaa silloinkin, kun tulee "ylimääräisiä" pakollisia menoja?

Hyvää syksyä kaikille!

17

2868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx sinkku

Minä ainakin käyn aamulla lenkillä ja kun tulen töistä,niin menen koiran kanssa lenkille. Sitten asioille,kauppaan ym. Ja loppuilta onkin vapaa koiralle. Ja olen myös ollut vuorotyössä, ja kyllä koira siihenkin rytmiin oppisi,että välillä mentiin myöhään illalla vasta lenkille ja päivällä peuhattiin ennen töihin menoa.

• menoja

En tiedä mitä menoja tarkoitat, mutta minulle ei niitä ole tullut. Tai en suostu ottamaan vastaan. En mene sellaisiin menoihin, jotka veisi aikaa koiraltani ja kaikki ymmärtävät syyn, kun kerron näin. En tee myöskään ylitöitä, niitä ei ole pakko tehdä.

• Toinen sinkku

Kyllä koiran kanssa yksinkin pärjää, on vaan laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Koira on se ykkönen. Töistä kaupan kautta kotiin, eikä sitten illalla lähdetä ilman koiraa minnekään ainakaan ennen kuin on koiran nukkumaanmenoaika. Jos joutuu lähteen johonkin messuille tms. ja tietää siellä venähtävän aikaa, olen vienyt koiran hoitolaan, samoin jos lähden vaikka viikonloppureissulle eikä koiraa voi ottaa mukaan. Hyvä ja luotettava koirahoitola kohtuullisen matkan päässä on kullanarvoinen! Rahaa menee aina hoitolareissuihin, mutta mitäpä siitä, jos koira on hyvässä hoidossa. Työpaikan pikkujoulut ja muut pippalot jätän suosilla väliin, koska ne järjestetään yleensä työpäivän jälkeen, koska se aika sopii kaikille muille. Ihan sama.

• sinkku koiramami

välillä tulee jätettyä koirat pitkäksi aikaa yksin,et töitten jälkeen olen mennyt suoraan baariin ja tälläistä. Mulla tosin 2koiraa niin ne pitää toisilleen seuraa. Ehkä pitäisi rajoittaa menoja? mutta kyllä mun koirat ihan hyvin on pärjännyt noin niinku muuten. Olen tällä hetkellä vuorotöissä niin koira oppii ihan hyvin omistajan rytmeihin.

• koiriasi

joku käyttämässä pihalla jos meet töistä suoraan baariin?

• Koirat pois sinulta ja heti

Kehtaatkin kirjoittaa tuollaista, istuvatko koirasi kupla otsassa kun mami juopottelee baarissa?
        Pois koirat sinulta pitäisi ottaa heti.

• ..........,,,,,,,,,.

Olet 8 tuntia töissä ja sen jälkee baariin. Oikein iltaa istumaan vai yhdelle?? Toivottavasti yhdelle.
        Koirasi kyllä kärsii jos vielä baarissa istut toiset 8 tuntia.
        TÄN ON PAKKO OLLA LÄPPÄ!!! Muuten joku saisi hakea koirat sinulta pois!!!

• nikkanakki

Juu mulla on kaksi koiraa ja asun yksin. Koirat on ykkös sijalla elämässä, tulipa eteen mitä tahansa. Koirat ei ole 8h pidempään päivässä yksin, ja jos jostain syystä joutuisi olemaan niin pidän huolen että joku käy niitä lenkittämässä tai ovat hoidossa. Jos koirasit joutuisivat olemaan yli 8h/päivä yksin, mieti kannattaako koiraa silloin ottakkaan...
      Mitään ylimääräisiä menoja en ota vastaan..baarti yms olen jättänyt pois, saatan korkeintaan kerran vuoteen käydä parilla, mutta sellaisena päivänä jolloin koirat ei ole olleet vielä yksin pitkään.
      Koira menee muissakin asioissa etusijalle, rahankäytössä esim. koirille hankin vain parasta ruokaa mikä heidän masuille ja elimistölle sopii, lääkärissä käynnit vie rutosti rahaa jos niikseen tulee..myös viihdyttäminen eli lelut ja koulutus.
      Koira tarvitsee paljon liikuntaa, ulkoilua ja aivotyötä..esim pelkkä lenkkeily ei tyydytä koiran energiatasoa. Koiran kanssa eläminen vie paljon aikaa joten jos et ole valmis uhraamaan paljoa niin koiraa ei kannata ottaa. Omat menot ja shoppailut saa jättää pois kun koira tulee, näin karkeasti sanottuna. Mutta hyvä suhde koiran kanssa antaa todella paljon, en koskaan vaihtaisi sitä mihinkään

• mutta onnistuu

Itsekin olen yksin elävä koiranomistaja. Mulla on sellanen etu tosin, että koira voi tulla töihin mukaan, ja siinä työmatkoja vähän pidentämällä saa pari hätästä lenkkiä aikaiseksi. Eipä se koiran mukana olo töissä kuitenkaan oo yhtään sen aktiivisempaa toimintaa kuin kotona olo, mutta saapahan tosiaan ne työmatkat hyötykäyttöön.

Omaa aikaa ei tosiaan sitten käytännössä ole. Itselläni on vakiintunut kerran viikonloppuun (lauantai) baari ilta frendien kanssa. Eli siis visusti sellaisena päivänä, jolloin on jo ehtinyt viettää aikaa koiran kanssa. Baarissa tulee vietettyä se joku viitisen tuntia, ja sitten pitää muistaa tulla takaisin siinä kunnossa, että iltalenkki vielä irtoaa. Eipä tuo koiruus ole moisesta valittanut.

Toinen mikä näin pienituloisena kyllä kieltämättä vähän jaksaa välillä harmittaa, on se, että koira vie melkein kaikki rahat. Mutta sekin on sitten priorisointikysymys. Itelläni rahat menee ensin koiraan, sitten itseeni. Käytännössä ilmenee esim. siten, etten ole tainnut kolmeen vuoteen ostaa yhtään uutta vaatekappaletta. Tai koiralle ostin talvitakin kun on vähän viluinen tapaus.. Mutta vähällä pärjää hyvin, ja jos on tosiaan varaa käydä kerta viikkoon muutama olutkin kippaamassa niin mitäs tässä valittamaan. On myös tämä ompelemisen jalo taito tarttunut nuoreenkin mieheen, kun vanhoja vaatteita saa olla kokoajan paikkailemassa.

Kyllä mä suosittelen, on kuitenkin niin paljon kivempi elellä kun ei ole totaalisen yksin. Ja hieman epäsosiaalisena ihmisenä oppinut arvostamaan sitä viikottaista kaverien näkemistä ihan uudella tavalla. Mutta aika ihme täytyisi käydä, että ottaisin kahdella jalalla kävelevän asumaan saman katon alle :)

• "uhrautuminen" pa...

Kuulostaapa jotenkin uskomaatomalta et ihmiset sitoutuu koiraansa jopa enemmän ku esim mahdolliseen kumppaniin. Tai et ihmisellä ei ole muuta elämää työn ja koiran lisäks; sen koiran takia. Jotenkin alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä et koira kuuluis ainoastaan perheeseen, joka asuu omakotitalossa. Ja perheeseen jossa siis lapsia, mikä takaa sen et kotona ollaan ja lasten varttuessa heistä saa avun myös ulkoilutukseen, ja muutenkin leikkikaveria koiralle.
        En muutenkaan usko et jos koira sais päättää, se muutais kerrostaloasuntoon elämään, ja olemaan riippuvainen yhestä ihmisestä. Tossa ihminen uhrautuu koiran puolesta, mitä se koira ei ees osaa arvostaa.
        Ja kun miettii mitä rahoja koiran ruokiin ja hoitoihin laitetaan. Koirahan on jalostettu petoeläimestä. Sen perusvietteihin kuuluu saalistaa ruokansa ja syödä mitä löytää ja kiinni saa. Ja hyvin pärjää. Mitä se koira ymmärtää teidän laaturuokienne perään, joista pulitetaan niin ettei itelle jää varaa ostaa vaatteita?
        Pitäkäähän nyt koirat koirina ja silti koirille pitäisi pystyä tarjoamaan suht mielekästä elämää; ulkoilua ja seuraa lajitovereista!

• Chimo
        "uhrautuminen" pa... kirjoitti:

Kuulostaapa jotenkin uskomaatomalta et ihmiset sitoutuu koiraansa jopa enemmän ku esim mahdolliseen kumppaniin. Tai et ihmisellä ei ole muuta elämää työn ja koiran lisäks; sen koiran takia. Jotenkin alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä et koira kuuluis ainoastaan perheeseen, joka asuu omakotitalossa. Ja perheeseen jossa siis lapsia, mikä takaa sen et kotona ollaan ja lasten varttuessa heistä saa avun myös ulkoilutukseen, ja muutenkin leikkikaveria koiralle.
        En muutenkaan usko et jos koira sais päättää, se muutais kerrostaloasuntoon elämään, ja olemaan riippuvainen yhestä ihmisestä. Tossa ihminen uhrautuu koiran puolesta, mitä se koira ei ees osaa arvostaa.
        Ja kun miettii mitä rahoja koiran ruokiin ja hoitoihin laitetaan. Koirahan on jalostettu petoeläimestä. Sen perusvietteihin kuuluu saalistaa ruokansa ja syödä mitä löytää ja kiinni saa. Ja hyvin pärjää. Mitä se koira ymmärtää teidän laaturuokienne perään, joista pulitetaan niin ettei itelle jää varaa ostaa vaatteita?
        Pitäkäähän nyt koirat koirina ja silti koirille pitäisi pystyä tarjoamaan suht mielekästä elämää; ulkoilua ja seuraa lajitovereista!

kun se koira (tai kissa, tai papukaija jne) on paitsi lemmikki niin myös perheenjäsen ja YSTÄVÄ jonka tarpeista huolehtiminen EI suinkaan ole uhrautumista vaan se tehdään vapaasta omasta tahdosta. Kyllä minä ainakin hodan ensin koirieni ja kissojeni tarpeet sillä ne ovat minusta riippuvaisia. Voin aivan hyvin luopua baari-illasta tai uudesta talvitakista mutta en lemmikkieni ruuasta, eläinlääkärikäynneistä, ajasta jonka vietän niiden kanssa jne. Ja jos minä haluan niitä hieman hemmotella vaikka herkkuruualla niin entäs sitten, eikö se ole minun oma asiani ja valintani!
        Nykyinen koirapelkoinen ja allergiahysteerinen aika on aiheuttanut hyvin pitkälti sen että koirien liikkumatila on hyvinkin rajoitettua.
        Omina sinkkuaikoina vuosikausia sitten pystyin liikkumaan ensimmäisen oman koirani (collie) kanssa paljon vapaammin kuin nykyisten. Koira oli mukanani yliopistolla, kirjastossa, postissa jne. Oikeastaan ainoat paikat joihin koiraa ei saanut ottaa mukaan oli ruokakaupat ja ravintolat.
        Monissa Euroopankin maissa on vielä ihan normaalia mennä vaikka kahvilaan koira mukanaan, mutta täällä meillä se nostattaisi aikamoisen äläkän ja koira omistajineen lentäisi pihalle kuin leppäkeihäs.

• koiran oikeita tarpeita
        Chimo kirjoitti:

kun se koira (tai kissa, tai papukaija jne) on paitsi lemmikki niin myös perheenjäsen ja YSTÄVÄ jonka tarpeista huolehtiminen EI suinkaan ole uhrautumista vaan se tehdään vapaasta omasta tahdosta. Kyllä minä ainakin hodan ensin koirieni ja kissojeni tarpeet sillä ne ovat minusta riippuvaisia. Voin aivan hyvin luopua baari-illasta tai uudesta talvitakista mutta en lemmikkieni ruuasta, eläinlääkärikäynneistä, ajasta jonka vietän niiden kanssa jne. Ja jos minä haluan niitä hieman hemmotella vaikka herkkuruualla niin entäs sitten, eikö se ole minun oma asiani ja valintani!
        Nykyinen koirapelkoinen ja allergiahysteerinen aika on aiheuttanut hyvin pitkälti sen että koirien liikkumatila on hyvinkin rajoitettua.
        Omina sinkkuaikoina vuosikausia sitten pystyin liikkumaan ensimmäisen oman koirani (collie) kanssa paljon vapaammin kuin nykyisten. Koira oli mukanani yliopistolla, kirjastossa, postissa jne. Oikeastaan ainoat paikat joihin koiraa ei saanut ottaa mukaan oli ruokakaupat ja ravintolat.
        Monissa Euroopankin maissa on vielä ihan normaalia mennä vaikka kahvilaan koira mukanaan, mutta täällä meillä se nostattaisi aikamoisen äläkän ja koira omistajineen lentäisi pihalle kuin leppäkeihäs.

On toki perheenjäsen, mutta siitä huolimatta koira ja siinä tapauksessa koiraystävä. Miks koirasta halutaan seuralainen postiin, pankkiin ja yliopistolle tai saati sitten kirjastoon?
        Koira on tyytyväinen elämäänsä ihan yksinkertaisista asioista. Jos mietit koiran tyytyväisyyttä, luuletko että se valitsis mieluummin metsässä saalistussa ja peuhaamista lajitovereiden kanssa, vai lähtiskö se mieluummin sun kanssa yliopistolle luennolle?
        Musta koira on vaan eläin eläinten joukossa ja niin sitä tulisi kohdellakin. Eikä se tarkoita huonoa kohtelua.
        Monissa euroopan maissa on myös hyvin yleistä että koirat ovat ainoastaan ulkokoiria, niillä ei ole ikinä mitään asiaa ihmisen asuntoon saati sitten ihmisen sänkyyn tai keittiöön. Silti ne elää hyvää koiran elämää ja ovat tyytyväisiä.
        Mun mielestä ihmisellä vaan pitää olla puitteet tarjota koiralle sitä koiran elämää, eikä tehdä koirasta kirjastokaveria.

• Miss.Red
        koiran oikeita tarpeita kirjoitti:

On toki perheenjäsen, mutta siitä huolimatta koira ja siinä tapauksessa koiraystävä. Miks koirasta halutaan seuralainen postiin, pankkiin ja yliopistolle tai saati sitten kirjastoon?
        Koira on tyytyväinen elämäänsä ihan yksinkertaisista asioista. Jos mietit koiran tyytyväisyyttä, luuletko että se valitsis mieluummin metsässä saalistussa ja peuhaamista lajitovereiden kanssa, vai lähtiskö se mieluummin sun kanssa yliopistolle luennolle?
        Musta koira on vaan eläin eläinten joukossa ja niin sitä tulisi kohdellakin. Eikä se tarkoita huonoa kohtelua.
        Monissa euroopan maissa on myös hyvin yleistä että koirat ovat ainoastaan ulkokoiria, niillä ei ole ikinä mitään asiaa ihmisen asuntoon saati sitten ihmisen sänkyyn tai keittiöön. Silti ne elää hyvää koiran elämää ja ovat tyytyväisiä.
        Mun mielestä ihmisellä vaan pitää olla puitteet tarjota koiralle sitä koiran elämää, eikä tehdä koirasta kirjastokaveria.

Miehelle sannoin sillon ko tavattiin, että koira tullee mulle AINA ensimmäisenä listalla.. En huuhaile joka ilta jossakin kylillä, enkä viikonloppuisin ellen ota koiria mukaan (autoreissu, kyläreissu ym). Puoltoista vuotta on nyt mennyt ja ihan hyvin on välillä toiminu.. Mitä nyt välillä ukko valittaa, että en käy missään ko vietän aikaa elukoitten kanssa.. Ne on mulle mun ystäviä joita jotka ajaa mulle saman asian ko ukolle sen lukemattomat kaverit joiden luona se käy joka ilta usian tunnin ajan.. Mää en ees ehtis enkä ees halua käyä.. Elläimet ei oo ärsyttäviä kuten jokku ihmiset on :D

• Chimo
        koiran oikeita tarpeita kirjoitti:

näppiin ja tavaa kirjoitukseni oikein ajatuksen kanssa että mistä asiasta kirjoitin ja mistä en.

• se, jolle vastasit
        "uhrautuminen" pa... kirjoitti:

Itsekin olen koirien yli-inhimillistämisen suuri vastustaja. Eikä kyse ole tosiaankaan siitä, että koiraa hyysättäisiin yli tarpeiden. Päinvastoin, uskon itsekin enemmän koiramaiseen elämään eikä koiralla tosiaan ole mitään asiaa esim. mun sänkyyn eikä sitä todellakaan kohdella kuin ihmistä. On sen verran luupäinenkin vielä, että olisin äkkiä ihan kusessa sen kanssa jos niin tekisin. Pienituloisena ja kiireisenä koiran hoitoon vaan menee paljon aikaa ja tuloihin nähden paljon rahaa. Jos haluaa pitää koiraa, eikä satu omistamaan sitä paria hehtaaria metsää, niin sille nyt on vaan pakko varata aika paljon aikaa ulkoiluttamiselle. Ja vaikka käyttäis mahd. luonnonmukaista ruokintaa, vaikka barffia, niin ei sekään halpaa ole. Varmaan jopa kalliimpaa kuin laadukas koiran kuivamuona näinä metkoina päivinä. Jos ei ole tarjota laadukasta ruokaa (ja naturelli "pedon" ruoka on mielestäni pääosin laadukasta) ja riittävää liikuntaa, niin sitten pitää tosissaan olla joku metsästäjä-keräilijä jänkhältä. Kaikki eivät ole. Onneksi koira on sopeutuvainen eläin niinkuin ihminenkin, ja taipuu kaupungissa asumisen mielettömyyteen. Kaikessa tässä on kyse siitä, että koiralle, niinkuin mille tahansa elävälle otukselle, pitää tarjota niin hyvä elämä kuin pystyy, muutein ei ole kelvollinen sitä otusta pitämään.

Kaikki tämä ei tarkoita, että joutuisin karsimaan sosiaalisesta elämästäni, päin vastoin, koira ja sen vaatima huomio on vasta saanut mut arvostamaan ihmisiä, ja nykyään vietän varmaan jopa enemmän aikaa frendien kanssa. Ja kyllä sitä voi lähtä sosialisoimaan muutenkin kun viikonloppuisin jos haluaa, mutta en voisi tehdä moista hyvällä omalla tunnolla jos koirani istuisi kyrpä otsassa himassa odottamassa ulos pääsyä. Ja rahaahan siihen menee, mutta enpä mä nyt keksi massille tärkeempääkään käyttöä. Mua kun nyt ei mitkään isot flätti teeveet tai muotikledjut kiinnosta pätkääkään.

Se on kato mistä tykkää. Maailmassa on ihmisiä jotka ihan vapaaehtoisesti kattoo salattuja elämiä, käy cafe strindbergillä vetämässä kympin viinereitä ja ostaa jotain helkkarin guccin releitä, enkä mä heitäkään lähde tuomitsemaan ihmisinä hulluiksi tai hairahtaneiksi, vaikka moinen toiminta ei mulle avaudukaan. Enkä ymmärrä tuota, "elämässä ei ole muuta kuin työ ja koira" läppää alkuunkaan. On mulla muutkin harrastukseni, enkä ole niistä joutunut luopumaan, korkeintaan vähän säätämään aikatauluissa enemmän. Voin yhä maalata, käydä luontokuvaamassa, patikoimassa, melomassa... Itse asiassa iso osa näistä harrastuksista on vielä paljon hauskempia koiran kanssa.

Yritän nyt vaan sitä viestiä, et sulla on selkeesti joku tällanen "sekopäät jotka ei erota eläintä ihmisestä" trippi meneillään, mutta kannattaa ajatella hieman kokonaisuutta, ennenkuin lähtee heittelemään niitä kiveen hakattuja käskyjä sieltä vuorelta. Ymmärrän kyllä osan pointeistasi täysin, ja olen tismalleen samaa mieltä siinä, että eläinten kohteleminen ihmisinä menee joiltain aika pahasti yli mun makuun, mutta jos homma heille ja eläimille toimii ja hyvältä tuntuu niin se myös heille suotakoon, eiks je?

• Ei meillä ainakaan oo ollut ongelmaa.

Opiskelujen ajan koiruudet ovat kotona keskenään, mutta illat menee kavereiden kanssa jotka myös on koiriin hurahtaneet,niin mennään jonnekin koiruuksia juoksuttaa/treenaa ja juoruillaan samalla.

Sattuuhan niitä joskus semmosia päiviä, että opiskelujen jälkeen nopsaan koirat oon vaan käyttänyt,ja sitten pitää lähtee asioille ja koirat jää yksin. Ei nuo oo siitä moksiskaan, kun tuo ei oo päivittäistä että ovat yksin melkein koko päivän kotona..

• Xisca

opiskelukaverini toi koiransa usein mukaan luennoille ja siellähän se pikku luppakorva tyynesti makaili peitollaan eikä häirinnyt mitään tai ketään. Joka puolentoistatunnin välein otus pääsi puolentunnin happihypylle ulkoilemaan ja uskokaa pois että halukkaista ulkoiluttajista ei ollut pulaa (minä yksi innokkaimmista tietty). Ja aina kun sattui jokunen vapaatunti (niitähän tulee kuten hyvin tiedätte) lähti omistajansa tai joku koirafani "Ruffen" kanssa pitemmälle lenkille maastoon tai muuten vain aikaa yhdessä viettämään.

Olisiko koiran sitten ollut parempi olla koko pitkän päivän yksin pienessä opiskelijakämpässä jalat ristissä emännän kotiinpaluuta odottamassa?

Ei sitä sinne metsään olisi yksinkään voinut päiväksi jättää vaikka se ah niin koiran "oikeaa elämää" olisikin ollut..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5427
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      563
      1983
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      78
      1125
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      983
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      951
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      758
    Aihe