Koulukiusaajta pakkolomalle ja hoitoon

kasiluokkalaisen täti

Jututin kasiluokkalaista sukulaista,ja hän sanoi,
että heidän luokalla on yksi urheilijanuorukainen joka terrorsoi koko luokkaa.
Opettajat eivät mahda mitään.

Urheilija on muita päätä pidempi ja rotevampi, ja muiden poikien on oltava hänelle palvelijoita ja alamaisia, muuten ei ole hyvä olla koulussa.

Tytöt pelkää tuon pikku-uroksen kommentteja aivan jatkuuvasti.
Osa tytöistä on jo puhunut hakevansa lääkäriltä lausunnon, ettei tarvitsisi esiintyä koulussa, siis esitelmiä ym. jossa joutuu nauruna alaiseksi, ja vain tuon yhden miehenalun vuoksi..

huom.. siis uhrit hakeutuu lääkäriin, eikä hän jonka sinne pitäisi mennä!!!

HE jännittävät koulussa koko päivän tunnista tuntiin, että joutuuko vastaamaan tunnilla ja naurunalaiseksi.
Tuo kiusaaja nauraa tyttöjen vastauksille oli ne
oikein tai väärin.
Tytöt kertoivat, että vasta sitten kun on päässyt koulun ulkopuolelle tulee huojentuntu olo.
Miettikää miten paljon tuollainen vaikutta tyttöjen arvosanoihin ym. erityiseti koko oppimisen haluun.

270

27252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vikaahan tuo on

ennen tuollainen uhoaja olisi laitettu sakinhivutuksella ojennukseen mutta nykyinen kasvatus on senkin estänyt kun opetetaan jo pienestä pitäen että itseään tai muita ei saa puolustaa.

• koulurauha kaikille

suoraan ja kovalla äänellä me muut omaiset puutumme tuohon asiaan.
        Kiusaajan vanhempien on tultava kuulemaan mitä heidän mahtava menestyvä lapsensa todellisuudessa on.

Vanhemmat kouluun pariksi viikoksi luokan perälle kuuntelemaan miten heidän kiusaaja-lapsensa käyttäytyy.

• koulussa tunnin
        koulurauha kaikille kirjoitti:

Kiusaajan vanhempien on tultava kuulemaan mitä heidän mahtava menestyvä lapsensa todellisuudessa on.

Vanhemmat kouluun pariksi viikoksi luokan perälle kuuntelemaan miten heidän kiusaaja-lapsensa käyttäytyy.

kulkua seurata videoimalla ja jälkeenpäin palata näihin asioihin esim.vanhempainilloissa joissa kaikki ovat läsnä ja kartottaa tilanteet mitenkä tästä edetä ,ulkona myös videovalvonta ,,,,

• nitta38
        koulussa tunnin kirjoitti:

kulkua seurata videoimalla ja jälkeenpäin palata näihin asioihin esim.vanhempainilloissa joissa kaikki ovat läsnä ja kartottaa tilanteet mitenkä tästä edetä ,ulkona myös videovalvonta ,,,,

Yleensä tällaisen tyranni lapsen vanhemmat ne vasta kamalia on.Ne ei näe mitään vikaa omassa "kullannupussa" ja puolustavat henkeen ja vereen omaa kakaraansa ja koulun on taivuttava heidän vaateisiinsa.Kiusatut joutuvat vaihtamaan koulua,ei suinkaan kiusaaja.IHME HOMMAA!!!!Mikä piru niitä ihmisiä vaivaa?Eikö koululla ole enään minkäänlaista auktoriteettiä puuttua oikeasti mihinkään asiaan kunnolla.Se on niin opettajasta ja rehtorista kiinni miten he suhtautuvat ja ovatko kenties tyranni kakaran vanhempien tuttuja tai jotain,niin ei uskalleta toimia.Usein sellaiset seikat vaikuttaa.Olen todella surullinen että ihmiset ei uskalla toimia oikein ihan vaan omantuntonsa mukaan,eikä ulkoisesta painostuksesta päädytä huonoihin ratkaisuihin.

• kk98
        nitta38 kirjoitti:

Yleensä tällaisen tyranni lapsen vanhemmat ne vasta kamalia on.Ne ei näe mitään vikaa omassa "kullannupussa" ja puolustavat henkeen ja vereen omaa kakaraansa ja koulun on taivuttava heidän vaateisiinsa.Kiusatut joutuvat vaihtamaan koulua,ei suinkaan kiusaaja.IHME HOMMAA!!!!Mikä piru niitä ihmisiä vaivaa?Eikö koululla ole enään minkäänlaista auktoriteettiä puuttua oikeasti mihinkään asiaan kunnolla.Se on niin opettajasta ja rehtorista kiinni miten he suhtautuvat ja ovatko kenties tyranni kakaran vanhempien tuttuja tai jotain,niin ei uskalleta toimia.Usein sellaiset seikat vaikuttaa.Olen todella surullinen että ihmiset ei uskalla toimia oikein ihan vaan omantuntonsa mukaan,eikä ulkoisesta painostuksesta päädytä huonoihin ratkaisuihin.

Samaa mieltä, että yleensä kiusaajan vanhemmat ne vasta kamalia ovat.

Omalla kohdalla muistan ala-asteella, kun luokan isoin poika kiusasi luokan pienintä poikaa.(isompi joutui erityisluokalle lopulta viimeisillä ala-aste vuosilla ja pienemmästä tuli koulukiusaaja, aika varmasti tuon seurauksena)

Meni sitten niin pitkälle, että oli heittänyt pienmpää poikaa kivellä päähän ja totta kai oli pää auennut ja vietiin kiireellä terveyskeskukseen tikattavaksi. 6 vai 8 tikkiäkö tuli, en muista enää, iso määrä se oli mitä kauhisteltiin tyttöjen kanssa.

Opettaja otti vanhempiin yhteyden - eivät vastanneet. Pojan vanhemmat kävivät sitten ottamassa yhteyttä ja yksinkertainen vastaus kiven heittäneen pojan vanhemmilta: "Ei meidän poika todellakaan tuollaista ole tehnyt, TEIDÄN poika on kiusannut MEIDÄN poikaa koko ajan!"
        Että ei heidän pojassa sitä vikaa ollut vaan kiusattu oli syypää. Eikä auttanut että välituntivalvoja oli nähnyt koko jupakan ja todennut, että ihan kiusaajan syytä koko jupakka oli.
        "Hän oli ärsyttänyt meidän poikaa, ei meidän poika..."
        Älytöntä.

• ......

"urheilijanuorukainen",mistähän on saanut mallinsa.
        Sanonta että kiusatusta tulee kiusaaja,pitääkö nyt paikkansa.
        Kootkaa luokan oppilaat yhteen ja ilmoittakaa ettette suostu moiseen kohteluun,mistä johtuu moinen käytös.Meettekö kotiin poraamaan.porakkaa siellä tunnilla ja kysykää suoraan miks käyttäytyy teitä kohtaan niin,voi olla hälle yllätys et sanoillaan voi loukata toista niin pahoin.
        Mulla vuosiasitten kävi samoin yks tyyppi aina nälvi mennen tullen,yks päivä vaan päätin et nyt loppu pysäytin ja näytin etten enään pelkäää kysyin suoraan mitä oon tehnyt et ansaitsen ton nälvimisen,se loppu siihen.

• Koulu kiusattu ja kiusaaja.
        koulurauha kaikille kirjoitti:

Kun vanhemmat istuu takana, se takapulpetin PIRU on luokan enkeli. Kamera luokassa ajaa sen todellisen asian, ja vanhemmat joukolla katsomaan komediaa, missä vain yhdellä on hauskaa. Katsokaa omaa käyttäytymistänne, vika on meissä jokaisessa, ei aikuiset tai nuoret ole sen parempia, koko maailman muuttaminen on mahdotonta.

• ..tehonnut ainakaan...
        ...... kirjoitti:

Kootkaa luokan oppilaat yhteen ja ilmoittakaa ettette suostu moiseen kohteluun,mistä johtuu moinen käytös.Meettekö kotiin poraamaan.porakkaa siellä tunnilla ja kysykää suoraan miks käyttäytyy teitä kohtaan niin,voi olla hälle yllätys et sanoillaan voi loukata toista niin pahoin.
        Mulla vuosiasitten kävi samoin yks tyyppi aina nälvi mennen tullen,yks päivä vaan päätin et nyt loppu pysäytin ja näytin etten enään pelkäää kysyin suoraan mitä oon tehnyt et ansaitsen ton nälvimisen,se loppu siihen.

Ei se aina tehoa.

Tyttäreni meni ja kysyi samansuuntaisesti... kysyi syytä nälvimiseen ja ivailuun....

Sai v-mäisen vastauksen....rupes itkemään...sitä pahemmin on kiusaaminen jatkunut....

Ja kyse on 8 luokklaisista.

Mistähän johtuu, että minä kuulen tyttäreltäni juttuja, kuinka joku tulee nenä vertavuotaen välitunnilta luokkaan. Toinen kuristanut toista, että on joutuneet opettajat menemään väliin ja asiaa selvittää toiset tahot jatkossa. Kuulen näitä juttuja enemmän kuin 1 kerta kuukaudessa. Miksi muksujen suusta tulee helposti, mä tiedän missä sää asut...uhkailuja.

Mikä tätä meidän nuorisoa oikeen vaivaa????

• siipirikkonainen

Yhdyn täysin sinun näkemykseen että tapahtumat pitäisi ehdottomasti sieltä koulutunneilta videoida, ihan niinkuin kaupoissakin.Ja näitä nauhoja pitäisi päästä katsomaan ainoastaan poliisi viranomainen.

• on lain mukaan

LAPSI. Se tarkoittaa sitä, että jos lasta kiustaan koulussa, hänen suojelemisensa on aikuistaen vastuulla, ei lapsen itsensä. SE LAKI ON PERUSTUSLAISSA. Kaikki jotka syyllistävät kiusattua sillä, että älä anna kiusata itseäsi, puolustaudu ovat poikeavan tyhmiä, osaavatko edes lukea lakeja. Jokainen aikuinenkin on lain mukaan oikeutettu kulkemaan kaduilla rauhassa, ilman että kukaan tulee tönimään ja solvaamaan.

• Kiltin pojan äiti
        ...... kirjoitti:

Minulla poika vitosella ja heidän luokalla kiusataan toisesta kulttuurista tulevaa poikaa.
        Poikani ei kuulu kiusaajiin, mutta kun kysyin, puuttuvatko muut tähän kiusaamiseen, niin vastaukseksi sain, ettei voi, koska silloin joutuu itse kiusatuksi. Näinhän se menee, jos yksi lapsi koittaa puuttua siihen, niin varmasti joutuu kiusatuksi itsekin, mutta jos kaikki "hiljaiset hyväksyjät" saisivat jostain rohkeutta ja yhdessä puuttuisivat siihen,niin tilanne olisi silloin aivan toinen. Tässäkin tarvitaan taas aikuisia kannustamaan ja rohkaisemaan hiljaisia olemaan rohkeampia. Ei helppo tehtävä kiltille lapselle, joka ei pidä väkivallasta.

• luetun ymmärtäminen
        on lain mukaan kirjoitti:

LAPSI. Se tarkoittaa sitä, että jos lasta kiustaan koulussa, hänen suojelemisensa on aikuistaen vastuulla, ei lapsen itsensä. SE LAKI ON PERUSTUSLAISSA. Kaikki jotka syyllistävät kiusattua sillä, että älä anna kiusata itseäsi, puolustaudu ovat poikeavan tyhmiä, osaavatko edes lukea lakeja. Jokainen aikuinenkin on lain mukaan oikeutettu kulkemaan kaduilla rauhassa, ilman että kukaan tulee tönimään ja solvaamaan.

syyllistin nimenomaan kasvattajia siitä että itsensä puolustaminen nykyään kielletään.
        lapsuus on aikuisuuteen opettelua. ja jos lapsen ei anneta puolustaa itseään miten hän aikuisena sen sitten osaa tehdä?

ennen riidat hoidettiin reilusti nyrkkitappelulla. kellään ei jäänyt mitään pidempiaikaisia traumoja hampaankoloon kun asiat saatiin selvitettyä samantien.
        en missään nimessä kannata väkivaltaa, mutta silloin kun se on viimeinen keino niin se on mielestäni ihan hyväksyttävää ja ei tavallisesta nyrkkitappelusta silloin numeroa pitäisi tehdä.

• ja menoks
        nitta38 kirjoitti:

Minun nuoruudessani jos ilmeni koulukiusausta niin kyllä se perinteisellä tavalla hoitui. Vaikka hävisit niin kyllä se teki kipeetä myös kiusaajaan ja niin kauan nujakoitiin että loppu kyllähyvin äkkiä sekin niinkuin oli alkanu

• rehellinen ihminen
        ...... kirjoitti:

Olen ja selvinnyt jopa siitäkin ja oppinu et ihan varmasti kun tulee ne hyypiöt tulee pimiällä vastaan niin isken niille aku ankan lärvin! kaikki kiusaajat on sisimmässään kusipöksyjä!

• Taistelu alkoi
        kk98 kirjoitti:

Samaa mieltä, että yleensä kiusaajan vanhemmat ne vasta kamalia ovat.

Omalla kohdalla muistan ala-asteella, kun luokan isoin poika kiusasi luokan pienintä poikaa.(isompi joutui erityisluokalle lopulta viimeisillä ala-aste vuosilla ja pienemmästä tuli koulukiusaaja, aika varmasti tuon seurauksena)

Meni sitten niin pitkälle, että oli heittänyt pienmpää poikaa kivellä päähän ja totta kai oli pää auennut ja vietiin kiireellä terveyskeskukseen tikattavaksi. 6 vai 8 tikkiäkö tuli, en muista enää, iso määrä se oli mitä kauhisteltiin tyttöjen kanssa.

Opettaja otti vanhempiin yhteyden - eivät vastanneet. Pojan vanhemmat kävivät sitten ottamassa yhteyttä ja yksinkertainen vastaus kiven heittäneen pojan vanhemmilta: "Ei meidän poika todellakaan tuollaista ole tehnyt, TEIDÄN poika on kiusannut MEIDÄN poikaa koko ajan!"
        Että ei heidän pojassa sitä vikaa ollut vaan kiusattu oli syypää. Eikä auttanut että välituntivalvoja oli nähnyt koko jupakan ja todennut, että ihan kiusaajan syytä koko jupakka oli.
        "Hän oli ärsyttänyt meidän poikaa, ei meidän poika..."
        Älytöntä.

http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,3196.0.html

Nimi esiin.

• koulukiusattu
        nitta38 kirjoitti:

Mua kiusattiin koulussa ja muutamia muitakin..noh siitä sai vihiä opettajat...ne jututti kiusaajia noh sama meininki jatku ihan samalla tavalla..ei niitä opettajia kiinnosta ja vaikka kiinnostaiskin miten niillä aika riittää vahtia kun hetken kerrallaan. kiusaajilla on niin paljo tilaisuuksia kiusata ettei sitä mitenkään voi valvoa.

• SKANDAALI PALJASTETTU

• ...KOULUKIUSATTU
        siipirikkonainen kirjoitti:

Yhdyn täysin sinun näkemykseen että tapahtumat pitäisi ehdottomasti sieltä koulutunneilta videoida, ihan niinkuin kaupoissakin.Ja näitä nauhoja pitäisi päästä katsomaan ainoastaan poliisi viranomainen.

Peruskoulun ajan ala-asteelta ylä-asteen loppuun ja vielä seuraavassakin koulussa. Siinä vaiheessa kun olin todella saanut tarpeekseni kaikesta pilkasta ja kiusaamisesta läväytin turpiin. Itse ei vain enään jaksanut ajatella seurauksia. Tokihan se olin minä tämän jälkeen opettajien silmissä syyllinen kaikkeen. Usein tällaisen tilanteen jälkeen ( Jos tällaista tapahtui koulussa ja se tuli opettajan tietoon ) asia puitiin lyhyellä keskustelulla kolmistaan. Suurin osa kiusaamisesta kyllä tapahtuu koulumatkoilla, välitunneilla ja tunneilla opettajan huomaamatta. Tai sit jos opettaja huomaa, hän tulkitsee sen todennäköisesti viattomaksi lasten leikiksi. Minä haistatin ajatuksissani paskat koko sopimistouhulle kun tiesin homman jatkuvan. Kun joutuu kiusatuksi, tukea ei muilta tule ja muiden on helppo astua kiusaajan leiriin suojatakseen oman selustansa.
        Kävin koulut Oulussa, jossa ainakin 90-luvulla kiusattiin paljon, eikä kiusaamisasioista puhuttu yhtään mitään kouluissa. Meni usko opettajiin ja suljin sisälleni paljon raskaita kokemuksia.
        Nämä meidän kouluampujat kuuluvat samaan ikäluokkaan minun kanssani ja en epäile yhtään etteikö pitkäaikainen kiusaaminen olisi tuonut tällaista tulosta. Tiedän sen, kun itse olen sen kokenut, että kiusaaminen tappaa tunteet toisia kohtaan ja kasvattaa vihaa sisälle.
        Itselläni se viha usein purkautui kovissa nyrkkitappeluissa. Mutta, se siitä...odotan mielenkiinnolla sitä millätavalla kouluissa aletaan miettimään puuttumista näihin asioihin. Tätä kun on helppo seurata kun katselee nuorten touhuja.

• Saman kokenut kasvattaja

lastamme kiusattiin, opettajat eivät voineet mitään. Kiusaaminen oli väkivaltaa pahimmillaan. Olimme opettaneet lapselle, ettei muita saa kiusata eikä lyödä. Oli pakko sanoa lapselle, puolusta itseäsi.Sen koommin ei ole kuulunut, että häntä olisi kiusattu!

• Vanhempien ja rehtorin lupa?

Ainakin luvat oltava kunnossa. Olen joskus itsekin esittänyt tuota, mutta ei kuulema onnistu lupakäytännön vuoksi.

• jotain tehtävä..
        koulukiusattu kirjoitti:

Mua kiusattiin koulussa ja muutamia muitakin..noh siitä sai vihiä opettajat...ne jututti kiusaajia noh sama meininki jatku ihan samalla tavalla..ei niitä opettajia kiinnosta ja vaikka kiinnostaiskin miten niillä aika riittää vahtia kun hetken kerrallaan. kiusaajilla on niin paljo tilaisuuksia kiusata ettei sitä mitenkään voi valvoa.

Mua oikeest ihan hirvittää kun oma tyttöni on tosin vasta eskarissa mutta on aika ujo ja arka.Olen yrittänyt opettaa sanomaan ei, jos ei halua toisten määräiltäväksi tai sanomaan minulle jos ei opettajalle uskalla sanoa jos tuntee itsensä kaltoin kohdelluksi.Pienetkin osaa ja se alkaa aika pienestä se kiusaaminen.Haluaisin puuttua siihen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jos semmoista ilmenee.En halua että omasta lapsestani tulee kiusattu..Tää on mennyt ihan överiks tää lasten elämä.TOIVON oikeesti että tälle asialle,kiusaamiselle tehdään jotain!!!

• Anonyymi
        jotain tehtävä.. kirjoitti:

Mua oikeest ihan hirvittää kun oma tyttöni on tosin vasta eskarissa mutta on aika ujo ja arka.Olen yrittänyt opettaa sanomaan ei, jos ei halua toisten määräiltäväksi tai sanomaan minulle jos ei opettajalle uskalla sanoa jos tuntee itsensä kaltoin kohdelluksi.Pienetkin osaa ja se alkaa aika pienestä se kiusaaminen.Haluaisin puuttua siihen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jos semmoista ilmenee.En halua että omasta lapsestani tulee kiusattu..Tää on mennyt ihan överiks tää lasten elämä.TOIVON oikeesti että tälle asialle,kiusaamiselle tehdään jotain!!!

ei Suomessa oo valtuuksia tehä asialle mitää

• idioottimaisiin kakaroihin

Ihan samanlaiseen alistamiseen olen törmännyt minäkin.

Tytölle käytävällä pojat sanovat ääneen..."hyi vittu kun on ruma...jne...." Kyse kasiluokkalaisista pojista, siis monesta pojasta. Joukolla on raukkamaista toiselle huudella.

Oma tyttäreni inhoaa näitä tyyppejä, ei halua olla missään nimessä lähelläkään näitä, joka aamu joudun tsemppaamaan että jaksaisi käydä koulua. Pahinta tässä on se, että kun pojat ovat ottaneet silmätikukseen, niin tytötkin alkavat karttaa, etteivät joudu itse pilkan kohteeksi.

Tyttäreni ei ole ruma, ei lihava, vaan hän on älykäs hyvin koulussa pärjäävä, mutta hiljainen eikä yksin pysty pistämään porukalle vastaan.

MIKÄ IHME TEISSÄ NUORISSA ON, ETTÄ TE KEHTAATTE KATSOA TOISEN MOLLAAMISTA VIERESTÄ JA NAURAA MUKANA???? MYÖS TE TYTÖT....OOTTE RAUKKAMAISIA KIUSAAJIA KOKO JOUKKO OSALLISTUTTE SAMAAN KIUSAAMISEEN HYVÄKSYMÄLLÄ TOIMINNAN.

JOUKOSSA OLISI VOIMAA, ETTÄ SAISITTE PORUKALLA NÄMÄ ÄÄLIÖMÄISET POJAT LOPETTAMAAN IVAILUNSA JA PIRUILUNSA EIKÄ KENENKÄÄN TEISTÄ TARVITSISI PELÄTÄ JOUTUVANSA PILKAN KOHTEEKSI.

• kovin, kovin tärkeä.

Alueellamme järjestetään joka vuosi ryhmäyttämispäivät seiskoille. Päivän aikana vahvistetaan kunkin luokan ryhmähenkeä erilaisin tehtävin. Aikaa käytetään myös keskusteluun ja purkuun. Yksi ohjaajista kertoo omasta koulukiusaamisesta ja myös siitä, kuinka se saatiin loppumaan: kertomalla vanhemmilleen. Kun lapsi tai nuori kertoo äidille tai isälle tai kenelle tahansa vastuuntuntoiselle aikuiselle kiusatuksi tulemisesta, vastuu siirtyy tälle aikuiselle.

Jos lapsesi kertoo sinulle, sinun on otettava yhteyttä kouluun ja nostettava kissa pöydälle! Se on vanhempien tehtävä, vaikka ei se aina niin "kivaa" olekaan. Tsemppaamalla kiusattua kouluun, vaikka tiedät ettei muutosta ole tulossa, siirrät vastuun lapsellesi.

Kiusaamisen tunnusmerkiksi riittää, että kiusatulla on paha olla. Usein henkinen väkivalta on vaikeasti todistettavissa, mutta pointti onkin siinä, että sitä ei tarvitse todistella.

Nyt vanhemmat korvat käteen ja kuulolle. Muistakaa vastuunne!

• ...sentään
        kovin, kovin tärkeä. kirjoitti:

Alueellamme järjestetään joka vuosi ryhmäyttämispäivät seiskoille. Päivän aikana vahvistetaan kunkin luokan ryhmähenkeä erilaisin tehtävin. Aikaa käytetään myös keskusteluun ja purkuun. Yksi ohjaajista kertoo omasta koulukiusaamisesta ja myös siitä, kuinka se saatiin loppumaan: kertomalla vanhemmilleen. Kun lapsi tai nuori kertoo äidille tai isälle tai kenelle tahansa vastuuntuntoiselle aikuiselle kiusatuksi tulemisesta, vastuu siirtyy tälle aikuiselle.

Jos lapsesi kertoo sinulle, sinun on otettava yhteyttä kouluun ja nostettava kissa pöydälle! Se on vanhempien tehtävä, vaikka ei se aina niin "kivaa" olekaan. Tsemppaamalla kiusattua kouluun, vaikka tiedät ettei muutosta ole tulossa, siirrät vastuun lapsellesi.

Kiusaamisen tunnusmerkiksi riittää, että kiusatulla on paha olla. Usein henkinen väkivalta on vaikeasti todistettavissa, mutta pointti onkin siinä, että sitä ei tarvitse todistella.

Näin sitä syyllistetään jälleen kiusatun vanhempi.

Vastaan jatkamaani.... olen tyttäreni asioista ollut moneen kertaan kouluun yhteydessä. Kiusaajien kotiin on ilmoitettu. Kuraattorikeskusteluja on käyty. Lähellä on ollut, että tekisin poliisille ilmoituksen, yhdestä asiasta olisin voinut tehdäkin, nyt harmittaa että en tehnyt tutkintapyyntöä silloin, kun en siinä kohtaa tiennyt asian olevan näin pahalla tolalla.

Koulu tuntuu olevan voimaton.... kun nämä kiusaajat ja idioottimaiset raukkaparat kääntävät pirullisuudellaan seuraavan rinnakkaisluokalta huutelemaan ja ketjureaktion tavoin siirrellään huutelua seuraaville luokille.
        Kaikkia huutelijoita ei lapseni edes tunnista eikä tunne. Viimevuonna oli vielä muutama tyttökaveri...tänä vuonna on tytöt kaikonneet, pelkäävät joutuvansa myös pilkan kohteeksi.

Mutta sellaisen 500 päisen koulun käytävillä on helppo huudella ja ohimennessä ivata. Lapseni ihmettelee, mitä hän on tehnyt näille kaikille kun tuntee, että kaikki ovat häntä vastaan.

MILLAISIA OVAT VANHEMMAT JOTKA EIVÄT TIEDON SAATUAAN TEE ASIALLE MITÄÄN? KYSE ON 8 LUOKKALAISISTA IÄLTÄÄN 14 V.

• minä-

Tätä ääliömäistä huutelua muuten harrastaa tytöt siinä missä pojatkin. Elä sitä unoha.

• mahdollisesti....
        minä- kirjoitti:

Tätä ääliömäistä huutelua muuten harrastaa tytöt siinä missä pojatkin. Elä sitä unoha.

Oletko mahdolliseti saanut lapsestasi viestin "häiriökäyttäytyminen" kotiin? Mutta vian pitää olla jossain muualla, kuin omassa ympäristössä ja omassa kasvatuksessa?

Toki tytöilläkin on hyvä verbaalinen lahjakkuus, en sitä kiellä.

MISSÄ ON KOTOA SAATU TAPAKASVATUS???

• sattu3

.. että ei tähän maailmaan enää uskalla lapsia tehdä kun on nuorista tullut ihan kaistapäitä. Minun ajastani yläasteella ei ole pitkä aika ja paljon on muutosta huonompaan jo tapahtunut... ei tosiaan huvita lapsia tähän helvettiin tuoda. Mieluummin perustan kissafarmin :D

• jasmin25
        ...sentään kirjoitti:

Näin sitä syyllistetään jälleen kiusatun vanhempi.

Vastaan jatkamaani.... olen tyttäreni asioista ollut moneen kertaan kouluun yhteydessä. Kiusaajien kotiin on ilmoitettu. Kuraattorikeskusteluja on käyty. Lähellä on ollut, että tekisin poliisille ilmoituksen, yhdestä asiasta olisin voinut tehdäkin, nyt harmittaa että en tehnyt tutkintapyyntöä silloin, kun en siinä kohtaa tiennyt asian olevan näin pahalla tolalla.

Koulu tuntuu olevan voimaton.... kun nämä kiusaajat ja idioottimaiset raukkaparat kääntävät pirullisuudellaan seuraavan rinnakkaisluokalta huutelemaan ja ketjureaktion tavoin siirrellään huutelua seuraaville luokille.
        Kaikkia huutelijoita ei lapseni edes tunnista eikä tunne. Viimevuonna oli vielä muutama tyttökaveri...tänä vuonna on tytöt kaikonneet, pelkäävät joutuvansa myös pilkan kohteeksi.

Mutta sellaisen 500 päisen koulun käytävillä on helppo huudella ja ohimennessä ivata. Lapseni ihmettelee, mitä hän on tehnyt näille kaikille kun tuntee, että kaikki ovat häntä vastaan.

MILLAISIA OVAT VANHEMMAT JOTKA EIVÄT TIEDON SAATUAAN TEE ASIALLE MITÄÄN? KYSE ON 8 LUOKKALAISISTA IÄLTÄÄN 14 V.

joo mua on kanssa kiusattu kolussa ala asteella.ja nykyisin olen25v mutta ne jätti mulle pysyvät haita esim.olen todella arka kaikissa tilanteissa ajatelen aina mitäköhän tuoki ajattelee minusta en osaa olla vapaa.tää on hirveetä.jos teidän lapsia kiusataan kolussa puutukaa pliis siihen siittä jää pysyviä haitoja vaikka lapsi ei sitä vältämättä myönnä että se koskis niin kauheesti mut se jää alintajuntaa pysyvästi

• että nuppi pimahtaa

joillakin kiusatuilla. Oikeastaan se olisi vain hyväkin jos he kohdistaisivat luotinsa näihin vammasiin kiusaajiin.

• Ei kavereita

Lapsuudesta asti yhdessä olleet kaverit eivät enää huoli tytärtäni joukkoonsa.Tyttö on persoonallinen ja erottuu joukosta,mutta sen ei pitäisi olla syy, sillä luonteeltaan tytär on kiva ja ystävällinen muille.Eikä hänellä koulukaan mene huonosti,vaikkei primus olekaan.

Kouluun muutti muualta tyttö,jonka jälkeen kaikki näyttää muuttuneen. Onko sitten hänen negatiivista vaikutustaan,että on saanut ystävysten välit sekaisin.Tämä uusi tyttö kiroilee paljon ja esittää niin kovista,niin kovista.Tytär on kysynyt suoraan,mitä pahaa hän on tehnyt ja saanut vastaukseksi vaivautunutta hiljaisuutta.

Kyllä mä olen sitä mieltä,että kiusaajat erityiskouluun.Siellä irvistelkööt toisilleen minkä kerkiää,jos ei ammattiväki saa raiteilleen.Normaalit lapset ja nuoret saakoot näiltä rauhan.Turha mennä senkään taakse,että kotona on vaikeaa jne.Ei kaikista vaikeista oloista tulleista tule silti kiusaajia.Yllättävän usein näitä löytyy paikkakunnan kerman muksuista.

• Jossu78
        jasmin25 kirjoitti:

joo mua on kanssa kiusattu kolussa ala asteella.ja nykyisin olen25v mutta ne jätti mulle pysyvät haita esim.olen todella arka kaikissa tilanteissa ajatelen aina mitäköhän tuoki ajattelee minusta en osaa olla vapaa.tää on hirveetä.jos teidän lapsia kiusataan kolussa puutukaa pliis siihen siittä jää pysyviä haitoja vaikka lapsi ei sitä vältämättä myönnä että se koskis niin kauheesti mut se jää alintajuntaa pysyvästi

Joo, minuakin kiusattiin sekä ala-asteella, että yläasteella ja lukiossakin viel hieman ylipainon takia ja en ole sinut vieläkään itseni kanssa. Lukiossa kärsin tästä syystä lievästä paniikkihäiriöstä, mut olen päässyt siitä jo itse yli (tai paremminkin olen oppinut hallitsemaan sen). Vieläkin saattaa silloin tällöin alkaa ahdistamaan "yleisillä" paikoilla, mistä syystä mulla on usein kaveri tai koira mukana... Päivä kerrallaan.. Katkera olen kiusaajilleni vieläkin, enkä halua olla missään tekemisissä entisten koulukavereideni kanssa. Nykyisiin ystäviini olen tutustunut koulun ulkopuolella.
        Kannatan sitä, et juuri kiusaajat erotettava koulusta!!

• minä-
        että nuppi pimahtaa kirjoitti:

joillakin kiusatuilla. Oikeastaan se olisi vain hyväkin jos he kohdistaisivat luotinsa näihin vammasiin kiusaajiin.

Just noin sais tapahtua. Ihan oikeasti. Tappaisivat vaan pelkästään niitä kiusaajia. Se ois jotain loistavaa. Alkais ehkä jopa jotain tapahtua tuon kiusaamishomman kanssa. Kun ei niitä kerran ymmärretä hoitoonkaan laittaa.

• Anonyymi

jos on tarpeeks paha ni ei noi auta eikä varsinkaa se ryhmäyttämis homma

• Nimetön

Vanhempien kannattaa ottaa pieni varaus siihen kiltteyteen.Opelle kuuluu suurempi vastuu sen pitäisi kyllä koulussa päivää viettävänä nähdä kiusaukset.Sallitaanko hyvälle ja urheilevalle oppilaalle enempi vapauksia toisten kiusaamiseen??

• väärin...

että kiusattuja rangaistaan vielä lisää...esim sillä että kiusattu joutuu lopulta vaihtamaan koulua kun asiaa ei saada kuriin...
      Mielestäni sen pitäisi mennä niin että kiusaaja erotetaan koulusta jos ei asia mene jakeluun...se on muutenkin ensisijaisesti vanhempien tehtävä saada lapsi kuriin...mutta kyllä opettajassakin pitää olla jämeryyttä puuttua kiusaamiseen kun monesti vanhemmat ei tiedä totuutta...eikä lapsi uskalla tai halua kertoa...

Ja kun kotona opetetaan pienestä pitäen ettei ketään saa kiusata ja kertoo miksi niin luulisi että se menee perille...monia vanhempia vaan ei kiinnosta asia...ja ovat vain ennemminkin ylpeitä kun lapsi on "johtajatyyppiä"

Koulukiusaaminen on valtavan suuri ongelma suomessa ja se alkaa myös näkyä näinä nuorten tekeminä järjettöminä rikoksina...
      Siihen tässä pitäisi nyt ensimmäisenä puuttua...eikä mihinkään aselakeihin...aseen saa kyllä ilman lupiakin kun kaivaa vain tuohta pöytään...tai vaikka varastamalla...

• minä-

Täyttä asiaa puhut. Kerrankin saa lukea aivot omistavien ihmisten kirjoituksia.

• Anonyymi

no se just ku ne idiootit vielä laittaa syyt niitten kiusattujen niskoille ni mitä muuta siinä voi tehdä ku vaihtaa kouluu

• joku---

kyl toi on simmone juttu et sellane pitäis erottaa luakast.

• Kokemusta on

Koulukiusaamista on niin monenlaista.
      Se , että opettajat ovat voimattomia ja oppilaat
      jäävät yksin pelkojensa kanssa ov todella väärin.
      Auktoriteetit ovat hukassa. Aikuiset eivät kanna vastuuta!
      Tähän kaikkeen kiusaamiseen on puututtava.
      Muuten sairastuu ihan varmasti kaikki tässä menossa.

• puututtava välittömästi

Asiaan on puututtava ja nopesti!!!Olen aina ihmetellyt, ettei nämä kiusaajat joudu minkäänlaiseen vastuuseen tekosistaan. 90-luvulla poikaani kiusattiin ylä-asteella ja päätin tehdä asialle jotain. Yhteydenotto luokanvalvojaan ja pyysin keskustelutuokiota asian selvittämiseen. Kerroin myös tämän kiusaajan nimen, eikä poikani ollut ainut kiusattu. Tapaamiseen mentyäni poikani kanssa, ällistyin todella, kiusaaja ei ollut paikalla!!!Opettaja kyseli pojaltani vähätellen kiusaamisesta. Hänen mielestään repun penkominen, töniminen, varastelu, kaataminen sun muu ilkivalta ei ollut niin vakavaa nimittelyineen kaikkineen!!!Olin todella vihainen ja vaadin kiusaajan heti paikalle! Vaivaloisesti sain pojan keskusteluun ja siitäkös se kehuminen alkoikin. On kuulema niin hyvä ja välkky poika...jatka opinnoissa samaa rataa...olin mykistynyt!!!NO, nyt poikani toimii poliisissa ja voi tasapainoisesti, luojalle kiitos. Kuulin jälkeenpäin, että tämän kiusaajan isä toimi silloin jossain koulutoimessa??? En tiedä/muista titteliä tarkemmin mutta se selitti minulle aika paljon opettajan käytöstä!!!

• miksi opettajat ei puutu

omaa lastani on kiusattu koulussa eikä kukaan puutuu nyt poikani käy koti koulua ja kiusaaja saa kiusatata muita mikä on väärin uhataan hakkaa koulun ulkopuolella sekä koulussa ja kysessä on erityiskoulu missä luulisi olevan kunnon valvontaa mutta ei.

• Neuvoja kaipaava äiti
        miksi opettajat ei puutu kirjoitti:

omaa lastani on kiusattu koulussa eikä kukaan puutuu nyt poikani käy koti koulua ja kiusaaja saa kiusatata muita mikä on väärin uhataan hakkaa koulun ulkopuolella sekä koulussa ja kysessä on erityiskoulu missä luulisi olevan kunnon valvontaa mutta ei.

Poikani (nyt seiskalla) on kärsinyt "nälvimisestä" ja uhkailusta. Hän on herkkä eikä pidä väkivallasta, ja mielestäni hän saa ollakin sellainen. Luokkatovereiden mielstä hän on oivallinen kiusauskohde. Eilen illalla (su-ma on pahinta aikaa) hän kysyi voisiko koulua käydä kotoa käsin. Miten siitä saa tietoa ? Oppiiko siinä tarpeeksi ?

• jimi22
        Neuvoja kaipaava äiti kirjoitti:

Poikani (nyt seiskalla) on kärsinyt "nälvimisestä" ja uhkailusta. Hän on herkkä eikä pidä väkivallasta, ja mielestäni hän saa ollakin sellainen. Luokkatovereiden mielstä hän on oivallinen kiusauskohde. Eilen illalla (su-ma on pahinta aikaa) hän kysyi voisiko koulua käydä kotoa käsin. Miten siitä saa tietoa ? Oppiiko siinä tarpeeksi ?

Olin itse 14-15 veenä samassa tilanteessa. Herkkä enkä pidä väkivallasta. Kiusattiin ja oli hirveeetä. Sitten päätin lopettaa pelleilyn, alkaa sosiaaliseksi ja mennä karateen. Tuli itseluottamusta ja elämänlaatu parani.

• dlfoegh
        jimi22 kirjoitti:

Olin itse 14-15 veenä samassa tilanteessa. Herkkä enkä pidä väkivallasta. Kiusattiin ja oli hirveeetä. Sitten päätin lopettaa pelleilyn, alkaa sosiaaliseksi ja mennä karateen. Tuli itseluottamusta ja elämänlaatu parani.

Muista että väkivalta ei ole keino , olet itse kiusaaja ja ympyrä pyörii kehää jos kuvittelet olevasi vahva. Vahvuutta on olla oma itsensä ja sanoa EI kiusaamiselle. Ää lyö ketään!

• pois koulusta

Nimittäin yks kaks saatat löytää lapsesi hirttäytyneenä tai vuosien päästä ammuskelemassa ihmisiä. Tee jotain. Auta häntä. Yhteiskunta ei välitä ottamalla kiusaajia pois, joten ainut vaihtoehto on ottaa lapsesi pois kotiopetukseen. Ja kyllä sosiaaliset kontaktit säilyvät/tulevat aikanaan ennenkaikkea miellyttävän ympäristön ja ilmapiirin keskuudessa.

Lapsestasi voi tulla vaikka mitä hienoa, jossei hänen itsetuntonsa murskaudu. Kiusaaja luuserit alkoholisoituvat ja elävät köyhinä lähiöissä rähisemässä ja tekevät hanttihommia, jotka ei älyä vaadi.

• jimi22
        dlfoegh kirjoitti:

Muista että väkivalta ei ole keino , olet itse kiusaaja ja ympyrä pyörii kehää jos kuvittelet olevasi vahva. Vahvuutta on olla oma itsensä ja sanoa EI kiusaamiselle. Ää lyö ketään!

Ikinä en ole itse asias edes ketään lyönyt. Karates oppii itseluottamust eikä joudu sellasiin tilanteisiin missä ketään lyyään.

• ..."säästetään lapsiss...

Ymmärrän täysin saman kokeneena äitinä sinun tuskasi. Neuvoisin ottamaan heti yhteyttä koulukuraattoriin (toivottavasti oikeasti välittävä ja pätevä ihminen)ja koulupsykologiin. Vaadit pojan saada käydä kotikoulua. Omassa kunnassamme se ei kuulemma ollut mahdollista, naapurikunnassa kyllä. Uskomatonta, että kuntien kohdalla on tällaisessa asiassa eroja?!?!

JOS kiusaamista ei saada koulun täysistä toimista huolimatta loppumaan, on heidän järjestettävä pojalle jokin keino käydä muuten koulua kuin keskellä kiusaajiaan. Valitettavasti voi käydä niinkin, että sos.toimi ottaa pojan huostaan, koska lintsaa koulusta (mihin kiusaaminen varmasti johtaa). Näin järkyttävää on nykypäivä tässä maassa.

Voimia sulle olla TIUKKANA!! Vaadi koulu tekemään jotakin ennenkuin poikasi mielenterveys järkkyy pahasti!

• ratkaisuni

Aluksi haluan sanoa, että teen itsekin opetustyötä (en peruskoulussa). Kahta poikaani on kiusattu koulussa ja kummassakaan tapauksessa en ole ollut tyytyväinen opettajien toimintaan. Opettajat haluavat minimoida ikävät yhteydenotot vanhempiin aivan selvästi. Toisessa tapauksessa minua pyydettiin itse ottamaan yhteyttä kiusaajan vanhempiin ja toisessa tapauksessa ope halusi hoitaa asian "siististi" koulussa ilman vanhempia.

Kun ensimmäisessä tapauksessa soitin kiusaajan kotiin, isä oli aivan ok - ei tiennyt pojan elämästä yhtään mitään ja lupasi keskutella pojan kanssa. Myöhemmin äiti soitti minulle ja haukkui pystyyn minut - hirveän aggressiivinen henkilö. Tärkeintä oli kumminkin, että kiusaaminen loppui!

Toisessa tapauksessa opettaja vesitti asian sillä, että kiusaaja olisi halunnut kaveerata (!) lapseni kanssa ja siitä tuo koulumatkojen seurailu ja töniminen. Kumminkin poikani kaveri kertoi, että poikaani oli nimitelty neidiksi (pitkä tukka, nätti poika).

Tällä kokemuksella haluan sanoa, että ottakaa itse yhteyttä kiusaajan vanhempiin suoraan, jos ope ei toimi ja sanokaa, että haluatte keskustella ja selvittää asian. Varautukaa vihaan ja epäuskoon, mutta älkää antako periksi vaan sanokaa, että soitatte niin monta kertaa, että homma loppuu! Olkaa sinnikkäistä, älkääkä välittäkö, vaikka kiusaaja olisi koulupsykologin tai opettajan lapsi, vaan pysykää vahvana. Olen 100 %:sen varma, että kiusaaminen loppuu, vaikka teitä haukutaan valehtelijaksi tai hulluksi.

Ja ennen kaikkea sanokaa lapsellenne, että kiusaamisasian voi jättää iskän/äiskän haltuun. Vanhemmat kyllä hoitavat asian. Näin lapsenne turvallisuuden tunne säilyy vahvana. Lisäksi lapsenne saa vahvan viestin, että kiusaaminen on iso juttu ja siitä seuraa asioiden perinpohjainen selvitys. Näin ehkäisette lastanne ryhtymästä itse kiusaajaksi, sillä siihenkin on mahdollisuus olemassa.

• koulukiusattu
        ratkaisuni kirjoitti:

Aluksi haluan sanoa, että teen itsekin opetustyötä (en peruskoulussa). Kahta poikaani on kiusattu koulussa ja kummassakaan tapauksessa en ole ollut tyytyväinen opettajien toimintaan. Opettajat haluavat minimoida ikävät yhteydenotot vanhempiin aivan selvästi. Toisessa tapauksessa minua pyydettiin itse ottamaan yhteyttä kiusaajan vanhempiin ja toisessa tapauksessa ope halusi hoitaa asian "siististi" koulussa ilman vanhempia.

Kun ensimmäisessä tapauksessa soitin kiusaajan kotiin, isä oli aivan ok - ei tiennyt pojan elämästä yhtään mitään ja lupasi keskutella pojan kanssa. Myöhemmin äiti soitti minulle ja haukkui pystyyn minut - hirveän aggressiivinen henkilö. Tärkeintä oli kumminkin, että kiusaaminen loppui!

Toisessa tapauksessa opettaja vesitti asian sillä, että kiusaaja olisi halunnut kaveerata (!) lapseni kanssa ja siitä tuo koulumatkojen seurailu ja töniminen. Kumminkin poikani kaveri kertoi, että poikaani oli nimitelty neidiksi (pitkä tukka, nätti poika).

Tällä kokemuksella haluan sanoa, että ottakaa itse yhteyttä kiusaajan vanhempiin suoraan, jos ope ei toimi ja sanokaa, että haluatte keskustella ja selvittää asian. Varautukaa vihaan ja epäuskoon, mutta älkää antako periksi vaan sanokaa, että soitatte niin monta kertaa, että homma loppuu! Olkaa sinnikkäistä, älkääkä välittäkö, vaikka kiusaaja olisi koulupsykologin tai opettajan lapsi, vaan pysykää vahvana. Olen 100 %:sen varma, että kiusaaminen loppuu, vaikka teitä haukutaan valehtelijaksi tai hulluksi.

Ja ennen kaikkea sanokaa lapsellenne, että kiusaamisasian voi jättää iskän/äiskän haltuun. Vanhemmat kyllä hoitavat asian. Näin lapsenne turvallisuuden tunne säilyy vahvana. Lisäksi lapsenne saa vahvan viestin, että kiusaaminen on iso juttu ja siitä seuraa asioiden perinpohjainen selvitys. Näin ehkäisette lastanne ryhtymästä itse kiusaajaksi, sillä siihenkin on mahdollisuus olemassa.

kun olin 10-v. (!!) jouduin tommosen 3-4 15-v. (!!!)pojan ryhmän kiusatuksi. kaikki alkoi junamatkalla kotiin, kun ne potki mut ihan noin vaan että kaaduin lattialle. mulla oli kädessä pieni kaktus, jonka olin koulussa saanut yhdeltä kaverilta, ja se meni rikki. aivan mietellömän hauska juttu, eiks niin. siitä lähtien mua on nimitetty kaktushuoraksi. mua odotettiin, seurattiin, hakattiin, haukuttiin jne, mua pelotti mennä koulun ja aloin lintsata (ei ihme). kerroin rehtorille, eikä mitään tapahtunut, joten mun isä otti niiden poikien puhelinnumerot selville ja soitti niiden koteihin. vanhemmat väitti että eihän heidän kullanmussukat voineet sellaista tehdä, aivan mahdotonta, pojat ei tekis kärpäsellekään pahaa. ja noin se jatkui vaan... kunnes ne pääsi ylioppilaiksi ja lähti pois koulusta.

• Ärsyttää!!!
        ratkaisuni kirjoitti:

"Toisessa tapauksessa opettaja vesitti asian sillä, että kiusaaja olisi halunnut kaveerata (!) lapseni kanssa ja siitä tuo koulumatkojen seurailu ja töniminen."

No huh huh,on siinä ollu opettajalla pari ruuvia löysällä,tai sitte niitä ruuveja ei ole edes ollu!
        Mistä hän voi muka tietää että kiusaaja kiusasi koska "halusi" olla poikasi kaveri?!
        Onko hän kenties kysynyt kiusaajalta että "voi sinua,kiusaatko tätä poikaa siksi kun tahdot olla hänen kaveri?"
        I don't think so!...
        Kaikenlaisia selityksiä niitä löytyy!

• eikukaan.....
        koulukiusattu kirjoitti:

kun olin 10-v. (!!) jouduin tommosen 3-4 15-v. (!!!)pojan ryhmän kiusatuksi. kaikki alkoi junamatkalla kotiin, kun ne potki mut ihan noin vaan että kaaduin lattialle. mulla oli kädessä pieni kaktus, jonka olin koulussa saanut yhdeltä kaverilta, ja se meni rikki. aivan mietellömän hauska juttu, eiks niin. siitä lähtien mua on nimitetty kaktushuoraksi. mua odotettiin, seurattiin, hakattiin, haukuttiin jne, mua pelotti mennä koulun ja aloin lintsata (ei ihme). kerroin rehtorille, eikä mitään tapahtunut, joten mun isä otti niiden poikien puhelinnumerot selville ja soitti niiden koteihin. vanhemmat väitti että eihän heidän kullanmussukat voineet sellaista tehdä, aivan mahdotonta, pojat ei tekis kärpäsellekään pahaa. ja noin se jatkui vaan... kunnes ne pääsi ylioppilaiksi ja lähti pois koulusta.

Iso halaus sinulle "koulukiusattu"!!

• Kiltin pojan äiti
        ..."säästetään lapsiss... kirjoitti:

Ymmärrän täysin saman kokeneena äitinä sinun tuskasi. Neuvoisin ottamaan heti yhteyttä koulukuraattoriin (toivottavasti oikeasti välittävä ja pätevä ihminen)ja koulupsykologiin. Vaadit pojan saada käydä kotikoulua. Omassa kunnassamme se ei kuulemma ollut mahdollista, naapurikunnassa kyllä. Uskomatonta, että kuntien kohdalla on tällaisessa asiassa eroja?!?!

JOS kiusaamista ei saada koulun täysistä toimista huolimatta loppumaan, on heidän järjestettävä pojalle jokin keino käydä muuten koulua kuin keskellä kiusaajiaan. Valitettavasti voi käydä niinkin, että sos.toimi ottaa pojan huostaan, koska lintsaa koulusta (mihin kiusaaminen varmasti johtaa). Näin järkyttävää on nykypäivä tässä maassa.

Voimia sulle olla TIUKKANA!! Vaadi koulu tekemään jotakin ennenkuin poikasi mielenterveys järkkyy pahasti!

ennenkuin on myöhäistä!
        Se on paljon,jos poikasi on ottanut asian puheeksi ja kertoo, että kiusaaminen on vakavaa. Tee niinkuin edellä kerrottiin eli ota yhteyttä koulun kuraattoriin ja psykologiin ja pysy tiukkana ja yhtenä rintamana poikasi kanssa.
        Nuo sosiaaliset kontaktit mitä hän saa tällä hetkellä koulustaan eivät vie kuin huonoon suuntaan. Toinen vaihtoehto on vaihtaa koulua. Tietenkin kesken lukukauden on aina vaikea aloittaa uudessa koulussa. Joka tapauksessa asiasta kannattaa lähteä keskustelemaan.

• oli kiusattu koulussa
        Ärsyttää!!! kirjoitti:

"Toisessa tapauksessa opettaja vesitti asian sillä, että kiusaaja olisi halunnut kaveerata (!) lapseni kanssa ja siitä tuo koulumatkojen seurailu ja töniminen."

No huh huh,on siinä ollu opettajalla pari ruuvia löysällä,tai sitte niitä ruuveja ei ole edes ollu!
        Mistä hän voi muka tietää että kiusaaja kiusasi koska "halusi" olla poikasi kaveri?!
        Onko hän kenties kysynyt kiusaajalta että "voi sinua,kiusaatko tätä poikaa siksi kun tahdot olla hänen kaveri?"
        I don't think so!...
        Kaikenlaisia selityksiä niitä löytyy!

Sitä opettajaa nääs ?

• tuttu juttu

POIKASI ON KIUSATTU MUTTA OTA YHTEYTTÄ KOULUUN JA PYYDÄ OPPILASHUOLTO PALAVERIIN JA SELVITTÄKÄÄ SYITÄ,JOS EI JOHDA MIHINKÄÄN NIIN KOULUN VAIHTO.YKSITYIOPETUS ON VAIN 4TUNTIA VIIKOSSA JA ERISTÄÄ ENTISESTÄÄN HILJAISEN POJAN SOSIAALISESTA YMPÄRISTÖSTÄ,JA YKSITYSOPETUKSEEN PITÄÄ OLLA ERITYISET SYYT JA KOULU HAKEE SITÄ YHDESSÄ VANHEMPIEN KANSSA.

• triplamummi
        pois koulusta kirjoitti:

Nimittäin yks kaks saatat löytää lapsesi hirttäytyneenä tai vuosien päästä ammuskelemassa ihmisiä. Tee jotain. Auta häntä. Yhteiskunta ei välitä ottamalla kiusaajia pois, joten ainut vaihtoehto on ottaa lapsesi pois kotiopetukseen. Ja kyllä sosiaaliset kontaktit säilyvät/tulevat aikanaan ennenkaikkea miellyttävän ympäristön ja ilmapiirin keskuudessa.

Lapsestasi voi tulla vaikka mitä hienoa, jossei hänen itsetuntonsa murskaudu. Kiusaaja luuserit alkoholisoituvat ja elävät köyhinä lähiöissä rähisemässä ja tekevät hanttihommia, jotka ei älyä vaadi.

Hei, ehkä johtui mielenkuohustasi että kirjoitit kiusaajien päätyvän elämässään huonoille teille.
        Asia ei valitettavasti ole näin, sillä heitä kyllä päätyy hyviinkin asemiin, ja useat tulevat juuri kodeista joissa muille ihmisille ei anneta mitään arvoa, minä itse vain on se kuningas ja herra.
        Raha ja menestys ratkaisee, ei se että lapsesta tulisi ihminen, maailma on muuttunut, kaikki ns. paha ei tule vain rikkinäisistä kodeista, vaan todellisuus on aivan toinen.
        Kiusaajat ja heidän vanhempansa tulisi laittaa vastuuseen yhteiskuntaluokasta huolimatta ja opettajille annettava laillisestikin se arvovalta ja auktoriteetti joka heille kuuluu, kuin myös lasten vanhemmille kasvattaessaan lasta oikeamieliseksi kansalaiseksi.
        Se on tänä päivänä raskas ja vaikea tehtävä, voimia kaikille lasten vanhemmille!!

• kiusaamisesta?

Jos on oikein alistettu niin voi olla ettei sitä kerro kiusaamisestaan , etenkin pojille se saattaa olla jopa eräänlaista "häpeällistä vasikointia".

• koemusta on

Pojat eivät lähde kertomaan eikä aina tytötkään.
        Sosiaalinen paine tulla leimatuksi on niin suuri.

Mutta sehän ihan turhaa pelkoa..NUOREN on parempi kertoa ja vanhempien rohkaista omia lapsia kertomaan , mikäli kiusaamista tulee eteen. Kauan alistettuna ollut ei enää rohkene ja
        seuraukset jättävät jälkensä.
        Mutta koskaan ei liian myöhäistä hakea apua!!

• kertovat

mutta ovat vielä sen verran pieniä (tyttö ensimmäisellä ja poika toisella luokalla) että pelottaa vaan,kun kasvavat vähän isommiksi niin kertovatko enää.
        Meillä on kyllä sellainen suhde lapsiin,että olemme korostaneet sitä, että ketään ei saa kiusata ja me olemme lasten turva ja tuki.
        Uskon, että myös vanhemmat voivat vaikuttaa lasten ns. "kertomiseen".
        Osoittamalla luottamusta ja lämpöä.

• sama mieltä,

sama mieltä!!!!!!!!

• ugly girl

Vihdoinkin tähän aletaan herätä. Kiusaajat pois kouluista terrorisoimasta. Ja ihan noin yleisesti ottaen suomessa tulisi lopettaa rikollisten hyysääminen. Rikoksista oikeat rangaistukset ja vankilat vankiloiksi nykyisten 5tähden hotellien sijaan.

• rohkeasti

härkää sarvista !!! Turha täällä valittaa, jos moista esiintyy ,niin opettaja heti vastuuseen, jos ei puutu asiaan ja vanhemmat yhdessä miettimään miten asia ratkaistaan... Jos oppilaan vanhemmat ei välitä, niin opettajan velvollisuus(ja koko koulun myös) on olla ummistamatta silmiä... Ei mitään tekosyitä opettajalta pidä hyväksyä,ei myöskään rehtorilta.. Muistakaa,että joukkovoima pelaa ....

• jos ei

hommaan ala tulla muutosta opettajien ja muiden taholta ni sitte me "tavalliset" tallaajat aletaan tuumasta toimeen!Mennään tämän kiusaajan kotiin selvittämään asia porukalla...hyvä lisä olis saada todistajia mukaan...ja mukaan lista kaikista kiusaamisista...

Tämä nyt ei liity kiusaamisenn mutta esim se on järjetöntä että jostain rahaan liittyvästä petokesta saa isomman tuomion kun ihmisen pahoinpitelystä,onko raha ihmishenkeä tärkeämpi!?!
        Muutenkin on suomen laki erittäin syvältä perseenreiästä!

• anonyymi
        jos ei kirjoitti:

hommaan ala tulla muutosta opettajien ja muiden taholta ni sitte me "tavalliset" tallaajat aletaan tuumasta toimeen!Mennään tämän kiusaajan kotiin selvittämään asia porukalla...hyvä lisä olis saada todistajia mukaan...ja mukaan lista kaikista kiusaamisista...

Tämä nyt ei liity kiusaamisenn mutta esim se on järjetöntä että jostain rahaan liittyvästä petokesta saa isomman tuomion kun ihmisen pahoinpitelystä,onko raha ihmishenkeä tärkeämpi!?!
        Muutenkin on suomen laki erittäin syvältä perseenreiästä!

kyllä raha on aina ihmistä tärkeämpi, aivan ehdottomasti. ei vaan kukaan myönnä sitä, mutta sen kyllä huomaa. ajattele vaan poliitikkoja...

• Kiusaamista kokenut ja puol...

Vois kiusatutkin joskus puoliaan pitää. Tarkoitan vain sitä, että varmaan monesti kiusatut eivät edes yritä puolustaa kunniaansa.

• Suuri kurpitsa

Jos kiusaamiselle ei koulussa tehdä mitään, mielestäni asia voidaan uhata tehdä julkiseksi. Eli kirjoittaa asiasta esim. yleisönosastolle, mainiten koulun nimi. Eiköhän ala tapahtumaan. Mikään koulu ei halua kontolleen mainetta koulukiusaamisen sallimisesta!

Ja olen myös sitä mieltä, että tällasille kiusaajille täytyy antaa kunnolla ns. kuonoon. Monelle idiootille ei muu mene jakeluun.

• kiusatun asema

Jos kiusaajaa on yksin ja ei halua olla yhtä ilkeä tai on saanut kasvatuksen, että kunnioittaa toisia eikä alennu kiusaajan rooliin
        mitä siihen tehdä! Tai kuten alkuotsikossa, opettajatkin osallistuu kiusaamiseen väistämällä vastuun! Ei siinä kukaan kiusattu pysty olemaan vahva... tai puolustautumaan.

• ainakin

aikoinaan haistatin paskat päin naamaa ja haukuin vammaiseksi idiootiksi erästä "koulun pahista",joka v.ittuili kaikille ja joka erehtyi aukomaan päätään minulle. Eipä hän usein minua ottanut silmätikukseen, paitsi joskus, kun halusi saada "verta nenästään."

• Okki Vokki

Olen samaa mieltä, mutta pakkolomien ja hoitojen pitää koskea myös tyttöjä tarpeen vaatiessa.

• kasiluokkalaisen isä

Vastaan kasiluokkalaisen tädille ja olen aivan samaa mieltä asiasta että eihän kiusattujen tulisi hakeutua hoitoon tai kärsiä kiusaajista, siis sanoin TULISI, mutta kun se vaan menee näin.
      Mielestäni kouluilla tulisi olla järeämmät aseet koulukiusaajia kohtaan kuin mitä tänä päivänä on.
      Esim. poistetaan koulusta,laitetaan hoitoon tai lastensuojelun piiriin, koska eihän niille mitään voi kun opettajat eivät saa / voi tai sitten vaan halua puuttua asiaan. Sama koskee myös ns. häiriköitä koulussa / koululuokissa jotka aiheuttavat omalla riehumisellaan kaikille muille luokassa oleville turhaa häiriötä vaikeuttaen heidän oppimishaluja,heidän jotka tosissaan vielä haluavat ja tykkäävät päästä elämässä eteenpäin

• uhri minäkin

Puututtava heti!!! Mulla on pomona sellainen mies, jolla on aina joku uhri työpaikalla!!!Seurasin sivusta vuosia tätä toimintaa, kunnes eräänä päivänä huomasin itse olevani uhri!!Minun luonteellani en voinut vain myönnellä ja mielistellä joten tokaisin, OLETKO OLLUT KOULUSSA KIUSAAJA VAI KIUSATTU??? Meni sanattomaksi ja punastui...jäin pitkälle sairaslomalle, muista syistä,mutta taas on mentävä, ensi kuussa...ehkä pikkasen kiinnostaa, joko uhri olisikin vaihtunut!!!!!!!mielestäni hänellä on psykopaatin/narsistin luonnetta!!!

• kiusaajan luonnevikoja

mukavasti lisää.
        Lisäksi sukupuolipoikkeavuuksia ja muita luonteen vääristymiä moisilla paskoilla.

• hyvä että

sanoit noin. Taatusti pisti äijän miettimään.

• kahdesti koulukiusattu

mulla oli tommonen ope jonka uhriksi jouduin. oon tosi huono matikassa, ja jokaisen kokeen jälkeen kun olin taas saanut huonon arvosanan se käski mun tulla sen luo, koko luokan eteen, ja mun piti tehdä koko kokeen uudestaan yksin taululla, kaikkien nähden. se kirottu mies tiesi etten pystynyt siihen, oltiinhan just saatu kokeet takaisin ja opettajana kyl tietää millaisen arvosanan oppilas on saanut. ja sit se sanoi mulle koko porukan edessä että ootpas sä idiootti, laiska lehmä, tyhmä, puupää... kerroin vanhemmille, mut kun ne kävi puhumassa ton hirviön kanssa, se väitti mun valehtelevan ja liioittelevan: "on totta, että pyydän tytön taululle jos hän ei päässyt kokeesta läpi, mutta teen sen jotta hän saisi motivaatiota oppia matematiikkaa!" . tää tapahtui saksassa, jossa on kuitenkin maailman huonoin ja epäreiluin koulusysteemi. ylioppilaaksi ei pääse ilman matikkaa; se on pakko loppuun asti ja kaikkien tärkein aine, kun taas musiikille ja taiteelle nauretaan. jopa liikunta on näitä tärkeämpi; siitäkään ei pääse eroon. filosofia tai psykologia ei oo ees kouluaineena olemassa! lapset luokitellaan 9-vuotiaina tyhmiksi ja älykkäiksi ja pannaan eri kouluihin. niitä on 4: gymnasium on fiksujen, realschule tyhmempien,hauptschule todella tyhmien ja sonderschule vammaisten koulu. lapsia ei auteta kun heillä on ongelmia, heistä ei KUKAAN välitä, vaan ne heitetään pois kouluista ja pistetään matalampaan kouluun, tai sitten vanhempien täytyy maksaa kalliit ekstratunnit, jossa tehdään sitä töitä, joka opettajien mielestä "ei kuulu enää heidän toimintakuvaan". "tyhmät" ja jotenkin erilaiset lapset kiusataan, tiiän mun omista ja siskoni kokemuksista. ei ihme että vihaan sitä maata jossa synnyin, vartuin ja kärsin;onneksi pääsin ajoissa siitä pois!!! enkä oo tyhmä vaan siks koska en osaa matikkaa. opinhan mä suomea kahdessa vuodessa!!! siellä saksassa ei tajuta ettei kaikki lapset oo samanlaisii.

• 1+1=5.
        kahdesti koulukiusattu kirjoitti:

mulla oli tommonen ope jonka uhriksi jouduin. oon tosi huono matikassa, ja jokaisen kokeen jälkeen kun olin taas saanut huonon arvosanan se käski mun tulla sen luo, koko luokan eteen, ja mun piti tehdä koko kokeen uudestaan yksin taululla, kaikkien nähden. se kirottu mies tiesi etten pystynyt siihen, oltiinhan just saatu kokeet takaisin ja opettajana kyl tietää millaisen arvosanan oppilas on saanut. ja sit se sanoi mulle koko porukan edessä että ootpas sä idiootti, laiska lehmä, tyhmä, puupää... kerroin vanhemmille, mut kun ne kävi puhumassa ton hirviön kanssa, se väitti mun valehtelevan ja liioittelevan: "on totta, että pyydän tytön taululle jos hän ei päässyt kokeesta läpi, mutta teen sen jotta hän saisi motivaatiota oppia matematiikkaa!" . tää tapahtui saksassa, jossa on kuitenkin maailman huonoin ja epäreiluin koulusysteemi. ylioppilaaksi ei pääse ilman matikkaa; se on pakko loppuun asti ja kaikkien tärkein aine, kun taas musiikille ja taiteelle nauretaan. jopa liikunta on näitä tärkeämpi; siitäkään ei pääse eroon. filosofia tai psykologia ei oo ees kouluaineena olemassa! lapset luokitellaan 9-vuotiaina tyhmiksi ja älykkäiksi ja pannaan eri kouluihin. niitä on 4: gymnasium on fiksujen, realschule tyhmempien,hauptschule todella tyhmien ja sonderschule vammaisten koulu. lapsia ei auteta kun heillä on ongelmia, heistä ei KUKAAN välitä, vaan ne heitetään pois kouluista ja pistetään matalampaan kouluun, tai sitten vanhempien täytyy maksaa kalliit ekstratunnit, jossa tehdään sitä töitä, joka opettajien mielestä "ei kuulu enää heidän toimintakuvaan". "tyhmät" ja jotenkin erilaiset lapset kiusataan, tiiän mun omista ja siskoni kokemuksista. ei ihme että vihaan sitä maata jossa synnyin, vartuin ja kärsin;onneksi pääsin ajoissa siitä pois!!! enkä oo tyhmä vaan siks koska en osaa matikkaa. opinhan mä suomea kahdessa vuodessa!!! siellä saksassa ei tajuta ettei kaikki lapset oo samanlaisii.

Matikka on tylsää joku sitäkin rakastaa mutta siitä viis ?.

Saksassakin jotkin asiat vaan pysyy , muuttavat vain vähän muotoaan ?.

• <Yks esimerkki>

Todella monet ali-arvio minkälaiset vaikutukset koulukiusaamisella voi ollakaan.
      Ehkä ny ääripäitten jälkeen alkaa jo asioihin todella paneutua!?
      Itseltäni meni kaikki päin p*****ä ja vain ihonvärini takia,sitä se oli ala-asteelta,ylä-asteelle,..manne sitä manne tätä,sylettiin päälle,revittiin vaatteita,hakattiin ja jopa hengenlähtö oli pari kertaa lähellä mutta kaikkein eniten se vahingoitti kun oli saarrettu ja haukuttiin vanhemmat ja perheet ja tehtiin todella selväks että manneista ei tykätä..
      Noh kaiken tuon jälkeen elämä alka hymyillä...tai sitten ei,murtunut mieli,niin hajalla kuin ja vain voi olla,kaikki maholliset paniikki-häiriöt,sos.til.pelot,masennukset yms joka päivä seuranain.
      Huvittavaa oli myös se että kiusaamiseni oli suht selvää ja kuuluvaa mutta vain harvoin asioihin puututtiin ja silloinkin kuului vain tsot tsot,ei saa riidellä..
      Mietin muuten pitkän aikaa kostoa mutta nyttemin olen päätynyt anteeksi antoon ja koettaa taistella päivän kerrallaan,siitä se lähtee toivotaan.

• huolestuttavaa

jos ekaluokkalainen käyttäytyy noin, se pitää heti alkuunsa katkaista oppettajan ja vanhempien yhteistyöllä !!! Jos joku väittää että ekaluokkalaiselle ei voi mitään,niin jo on saamatonta porukkaa !!! Koulusta erottaminen pitäisi aina tapahtua,jos vakavaa kiusaamista ilmenee,niin ehkä vanhemmatkin tajuisi ,että lapsella ongelma, nyt vaan hyssytellään ja kiusaaminen vain jatkuu ja tosiaan tytöille ja pojille sama käytäntö .....

• lätty tärisee ja poistettava

oikeiden ihmisten parista heti

• Anonyymi

eine vanhemmat mitää tee asialle ku ei se oma kullannuppu mitää oo tehny

• Eräs äiti

Opettajan vastuu on koulussa !
      Vaikka yhteiskuntamme ja lapsemme oireilee joka
      tosiaisia, oireilee näköjään opettajatkin!
      Kohta opettajat pakkolomalla, eivät jaksa!

• sama käytäntö

Olipa urheilija tai ei. Samat lait koskevat heitäkin, menestyi tai ei jossain urheilussa.Olen huomannut että esim urheilija tai oikein menestystä niittänyt ihminen on työnantajanakin aivan todellinen peto toisille, ei pysty asioita hallitsemaan, eikä laista välitä, tai osaa kiertää ne vaikka miten. Mutta kaikki ne joita sorretaan, pitäkää päänne pystyssä, ei vika teissä ole. Ne jotka kiusaavat tai ovat ilkeitä, ne lain eteen ja hoitoon.

• Yx Nynny

Kasvatus kai auttaa vähän mutta me ollaan eläimiä
      ihmiset .

Älkää siis hyvät vanhemmat opettako lapsianne liian kilteiksi , heistä voi tulla elämänsä aikana toisten sylkykuppeja .

Mulla jos ois lapsia niin en heille opettaisi liian hyviä tapoja ei toimi tässä maailmassa , sellainen olisi epäreilua heitä kohtaan.

Eli turpiin vaan ja onnea .

Joukko voimalla tuo " urheilija-nujertaja " voitettaisiin .

• Kateus ja kiusaaminen perus...

Osa ihmisistä näköjään on aivan päiväkodista lähtien niin dominoivia, että leikkiminen on pelkkää kiusantekoa. Sama meno jatkuu esikoulusta, oikeaan kouluun ja työpaikoille. Joka luokassa on vähintään yksi häirikkökiusaaja; hän pitää hovia, jotta takana on niin sanotusti joukkovoimaa. Luokka pelkää ja vaikenee - kiusatut kärsivät joka välitunti, päivästä toiseen ja vuosikausia. Arvatkaa jättääkö jälkiä?
        Kiusaamisen dynamiikkaa voi seurata suorana lähetyksenä BB-talosta, jossa kilttejä ja vastaanpanemattomia yksilöitä kiusataan huvin vuoksi, kun ei ole muutakaan tekemistä. Sairasta menoa...

• kokemusta omasta nuoresta..

Aivan, silloi ku kiusattu nostaa oman nyrkin ja siitä aiheutuu kipua molemmille... on kiusattu voittaja.
        kiusaaja siirtyy seuraavaan uhrin kimppuun joka taas antaa aikansa toisten nälviä...

• asddsgg

tämä koulujen hampaattomuus näitä kiusaajia kohtaan. On siinä oikeudenmukaisuus kaukana kun kiusattu joutuu aina vaihtamaan koulua ja kiusaaja nauttii luottamusta ja jatkaa palkkioksi kiusaamista entiseen malliin etsien uusia uhreja.

• Nimetön

Ottakaa koko luokan vanhemmat asia hoitoon! menkää koululle, kirjoittakaa lehtiin, moneen, pyytäkää luokan oppilaita olemaan yhdessä ja tukemaan toisiaan, ottakaa yhteyttä poliisiin, menkää yhdessä koululle luokkaan, kouluhan on julkinen laitos, ja puhutelkaa poikaa porukalla luokan kanssa... Nämä ovat vaikeita asioita, vaikka ei missän nimessä pitäisi olla!! Ihmettelen suuresti miksi näille ei mahdeta mitään!

Ja onko ihme, jos kiusatulta kerran palaa pinna ja hän tekee jotain järjetöntä kun ihmiset jotka asiasta ovat tienneet eivät tee mitään!!!!

Itse jouduin eroamaan sosiaali- ja terveysalan oppilatoksesta kerrottuani usealle koulun henkilökunnasta epäasiallisesta kohtelusta luokassa ja erään opettajan taholta. Ja rehtorilta sain vastauskirjeen eroilmoitukseeni, jossa syyksi laitoin kiusaamisen: "...ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin." Siis: Samapa tuo minulle vaikka johtamassani oppilaitoksessa kiusataan, kunhan vain oma palkka juoksee... No, tässä asiassa on kantelut meneillään.

TEHKÄÄ AIKUISET JOTAIN!!!!!!

• pihalle!

ja tilanteen niin vaatiessa tarkkailuluokalle ilman mutinoita! Mikäli tämäkään ratkaisu ei toimisi, niin potkut koulusta kokonaan! Takaisin pääsy ehtona olisi, että yksikin moka jatkossa olisi lopullinen...piste! Samalla voisi ne kotiolot tarkastaa jokaiselta kiusaajalta, löytyisikö syyt kenties sieltä himasta?

Henkisistä ja fyysisistä haitoista kiusatulle vielä tähän päälle asianmukaiset korvaukset ja sakot...luulisi kusipäisyyden loppuvan!

• kiusaajat.....
        pihalle! kirjoitti:

ja tilanteen niin vaatiessa tarkkailuluokalle ilman mutinoita! Mikäli tämäkään ratkaisu ei toimisi, niin potkut koulusta kokonaan! Takaisin pääsy ehtona olisi, että yksikin moka jatkossa olisi lopullinen...piste! Samalla voisi ne kotiolot tarkastaa jokaiselta kiusaajalta, löytyisikö syyt kenties sieltä himasta?

Henkisistä ja fyysisistä haitoista kiusatulle vielä tähän päälle asianmukaiset korvaukset ja sakot...luulisi kusipäisyyden loppuvan!

Jos kaikki kiusaajat tarkkailuluokille...niin kuinkahan monta luokkaa oikein pitäisi perustaa lisää?

Jotenkin tuntuu, että on hyväksyttävää haukkua ja arvostella toisten ulkonäköä yms...

Mitä meidän televisiosta tulee..... Hauskat kotivideot: aina on hauskaa kun johonkuhun sattuu, lennetää turvalleen ja satutetaan itsensä. Heh heh...onpa hauskaa

BB ohjelma....on hyväksyttävää arvostella ja antaa palautetta aivan alatyyliin talon asukeista. Ihan vaan sillä perusteella, että itsehän ovat menneet sinne kaikkien naurettavaksi.

Täs nyt pari esimerkkiä...näitä esimerkkejä löytyy päivittäin kunhan katselee vähän ympärilleen.

• luokille.
        kiusaajat..... kirjoitti:

Jos kaikki kiusaajat tarkkailuluokille...niin kuinkahan monta luokkaa oikein pitäisi perustaa lisää?

Jotenkin tuntuu, että on hyväksyttävää haukkua ja arvostella toisten ulkonäköä yms...

Mitä meidän televisiosta tulee..... Hauskat kotivideot: aina on hauskaa kun johonkuhun sattuu, lennetää turvalleen ja satutetaan itsensä. Heh heh...onpa hauskaa

BB ohjelma....on hyväksyttävää arvostella ja antaa palautetta aivan alatyyliin talon asukeista. Ihan vaan sillä perusteella, että itsehän ovat menneet sinne kaikkien naurettavaksi.

Täs nyt pari esimerkkiä...näitä esimerkkejä löytyy päivittäin kunhan katselee vähän ympärilleen.

Sitten noille tarkkailuluokille ei tarttis palkata opettajia , voisivat mätkiä toisiaan nuo kiusaajat .

Aamulla luokkaan ja ovi lukkoon , ruoka sanko ruokailuaikaan .
        Koulupäivän päätteeksi avattaisiin ovi ja tarkistettaisiin että montako ruoka-annosta pitäisi toimittaa seuraavana päivänä.

• aikuiset

aikuiset ottaa vastuun, hemmetti ei sitä voi pakoilla

• samapi
        luokille. kirjoitti:

Sitten noille tarkkailuluokille ei tarttis palkata opettajia , voisivat mätkiä toisiaan nuo kiusaajat .

Aamulla luokkaan ja ovi lukkoon , ruoka sanko ruokailuaikaan .
        Koulupäivän päätteeksi avattaisiin ovi ja tarkistettaisiin että montako ruoka-annosta pitäisi toimittaa seuraavana päivänä.

kohta onkin. mihin aikuisia tarvitaan? miten aikuiset voi olla niin daijuja, etteivät tajua nuorten huomion hakua

• lukiolaisen äiti

Koulukiusaajat määräaikaisesti pakkolomalle. Tämä on viimeinen huuto Suomen asioista päättäville! Uskokaa jo, opettajat eivät välitä!!!

• eivät uskalla

Eihän opettajat saa tehdä mitään. Oppilaita ei saa koskea tikullakaan eikä korottaa ääntä. Tähän täytyisi tulla muutos. Hommataan vaikka portsarit kouluille heittämään niskuroivat kovikset pihalle!!!!!!!!!!!!! Ja vanhemmat puhutteluun että on se s..tana jossei niitä omia kakaroita saa kuriin ja kunnioittamaan muita ihmisiä.

• pedakooki.

pitäisi olla selvät säännöt miten kiusaustapauksissa edetään.
      joka luokassa voi olla ns. "kiusaus-tiimi". eli siis luokka valitsee kaksi-kolme oppilasta luokasta jotka edustavat luokkaa.
      yhdessä koko koulun oppilaiden ja opettajien kanssa tämä tiimi tapaa kuukausittain ja raportoi kiusaamiset.
      jos joka luokassa on nämä valitut niin kiusaamistapaukset tulevat julki. siten ei jää vain kiusatun itsensä varaan tämä "kanteleminen" koska usein ei oppilas itse tahdo asiasta kertoa.

ja siis selvät säännöt opettajille miten kiusaamiseen puututaan.
      lopuksi kun kaikki keinot on käytetty pitäisi kiusaajaoppilas erottaa koulusta.(ainakin väliaikaisesti). vanhemmat saavat itse kustantaa yksityisopetuksen.

on myös tärkeää että kiusaamiseen puututaan HETI. tuskaa on lapselle mennä kouluun joka aamu ja varmaan unettomia öitä. kaikille lapsille pitää taata turvallinen koulupäivä.

• eikä maksa kuin kiu...

Hyvä idea , nostan käden .
        ei edes maksa kuin kiusaajalle jos passitetaan kotiopetukseen .
        Tuo kiusatuille turvallisuuden- ja tunteen siitä että joku välittää ?

Ja SÄÄSTÄÄ ehkä myöhemmin valtiolle valtavasti RAHAA !

• MUTTA...

ei oppilaita näihin tehtäviin missään nimessä. Usein ainakin henkiset kiusaajat ovat vielä niin "ovelia" että mielistelevät opettajia ja voivat tekeytyä hyviksi oppilaiksi. He saavat itse kiusatun näyttämään syylliseltä.
        Tämä kiusaaminen on aikuisten vastuulla. Lapsilla ja nuorilla on vielä aivojen kehitys kesken. Ottakaa aikuiset vastuu siitä mikä teille kuuluu vai oletteko täysin välinpitämättömiä?????

• pedakooki.
        MUTTA... kirjoitti:

ei oppilaita näihin tehtäviin missään nimessä. Usein ainakin henkiset kiusaajat ovat vielä niin "ovelia" että mielistelevät opettajia ja voivat tekeytyä hyviksi oppilaiksi. He saavat itse kiusatun näyttämään syylliseltä.
        Tämä kiusaaminen on aikuisten vastuulla. Lapsilla ja nuorilla on vielä aivojen kehitys kesken. Ottakaa aikuiset vastuu siitä mikä teille kuuluu vai oletteko täysin välinpitämättömiä?????

ole aikaa eivätkä aina huomaa kiusaamista koska sitä ei yleensä opettajan silmien alla tapahdukkaan. jos oppilaat valitsevat itse joukosta nämä edustajat nimettömänä äänestämällä niin uskon että luokasta saadaan esiin he jotka ovat hyviä edustajia.
        kiusaamisesta kärsii koko luokka. oppilaat ovat osa yhteiskuntaa ja heitä ei pidä sulkea ulkopuolelle vaikka lopullinen vastuu onkin aikuisilla.
        tätä mallia on kokeiltu muummoassa ruotsissa ja on todettu hyvin toimivaksi.

• Anonyymi

jos siihe valitaa oppilaita ni ne joko hakataa tai kiusatut lavastetaa syyllisiks

• itsekkin

Minusta tuo on ihan kauheaa :S
      ULOS KOULUSTA TUOLLAISET...
      Se oikeasti sattuu tosi paljon, ei sitä välttämättä sellaiset ymmärrä jotka sitä ei ole joutunut kokemaan.. Esimerkiksi minua kiusattiin koulussa sen takia että minua hyväksikäytettiin pienenä!!!

• Leme

Tiesittekö että kiusaajilla ja kiusatuilla esiintyy aikuisiällä yhtä paljon mielenterveysongelmia? Kiusaajat kärsivät usein huonoista kotioloista tai muista ongelmista.

Syyt kiusaamiseen pitäisikin selvittää heti perusteellisesti ja tarvittaessa ohjata lapsukainen hoitoon. Jos vanhemmat ovat kyvyttömiä kasvattamaan lapsukaistaan, pitäisi heidät laittaa myös hoitoon.

• sattu

mielestäni myös opettajat, joita ei kiinnosta välituntielämä täytyisi erottaa. itse koin todella rajua kiusaamista yläasteella. silmät mustana eikä opettajia ja vanhempia kiinnostanut. monta lintsipäivää tuli koulusta ja ikuiset traumat jäi. kävi mielessä monesti jokelan kaltaiset ajatukset jos olis rohkeutta ollut. vihaan näitä opettajia edelleen kahdenkymmenen vuoden jälkeen.

• Helpommin sanottu kuin tehty

...on opettaja? Ammattikorkeakouluissa se ei ole niinkään harvinainen tilanne. Amkuissa kun opettajat eivät ole kellekään eivätkä millekään aidosti vastuussa tekemisistään. Ja niihin myös päätyvät opettajiksi ne keräilyerät, joilla on kova tarve päteä mutta jotka eivät kyvyt riitä sen kummemmin tieteen tekemiseen -> yliopiston opettajiksi kuin oikeassa työelämässäkään pärjäämiseenkään.

Ei niitä niin vain pakkolomalle ja hoitoon saada, kun amkut vaikenevat koko ongelmasta, eikä kukaan oikeasti valvo opettajien tekemisiä.

• samaan törmännyt

Kyllä Opettajakin voi olla kiusaaja. Olen itse törmännyt opettajaan, joka alistaa muita, ivailee oppilailleen. Eikä tee hommiaan.

Kyllä vanhempien kannattaisi kuunnella myös ammatillisessa opiskelussa olevaa nuorta ja kysyä koululta toimintatapahtumiin perusteita.

Ei ole oikein, että nuori kokee olevansa ivan kohteena opettajalta. Silloin haluaisin vanhempana selvityksen, mistä moinen tunne tulee. Ei muuta kuin puhelin käteen ja kysymään asiaa, niin koulullakin heräävät miettimään, onko siellä päässä vikaa.

• yhteiskunnalle
        samaan törmännyt kirjoitti:

Kyllä Opettajakin voi olla kiusaaja. Olen itse törmännyt opettajaan, joka alistaa muita, ivailee oppilailleen. Eikä tee hommiaan.

Kyllä vanhempien kannattaisi kuunnella myös ammatillisessa opiskelussa olevaa nuorta ja kysyä koululta toimintatapahtumiin perusteita.

Ei ole oikein, että nuori kokee olevansa ivan kohteena opettajalta. Silloin haluaisin vanhempana selvityksen, mistä moinen tunne tulee. Ei muuta kuin puhelin käteen ja kysymään asiaa, niin koulullakin heräävät miettimään, onko siellä päässä vikaa.

liian kalliiksi.

• KYLLÄ!
        yhteiskunnalle kirjoitti:

liian kalliiksi.

Naulan kantaan!

Oppilaidensa henkisen hyvinvoinnin kustannuksella omia traumojaan kostava ja omaa egoaan pönkittävä, valikoiden opiskelijoita kiusaava opettaja tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi. Selvin turha maksuerä on ko. opettajan palkka - eihän opettaja ole tehnyt sitä mistä hänelle maksetaan vaan pelkkää vahinkoa. Eihän sellaisessa "opetuksessa" kukaan opi mitään (ainakaan mitään muuta kuin huonoja toimintamalleja) missä opettaja yhtäältä itsekin keskittyy muuhun kuin opin jakamiseen ja toisaalta opiskelijat puolestaan kokevat vastenmielisen opettajan opettaman aineen/opettamat asiat yhtä vastenmielisiksi kuin niiden esittäjänkin, ja motivaatio oppia mitään koko aiheesta katoaa.

Yhteiskunnan maksettavaksi koituu kuitenkin paljon suurempiakin menoeriä kuin pelkkä opettajalle maksettu aiheetta maksettu palkka:

1) opettajan takia keskeyttäneiden ja alaa tai koulua vaihtaneiden opiskelijoiden koulutukseen hukatut veromarkat

2) niiden opiskelijoiden osalta, jotka vammautuvat niin pahasti, että eivät uskalla enää hankkia MITÄÄN koulutusta, koituu yhteiskunnalle haittaa heidän resurssiensa alikäytöstä ja todennäköisesti myös selkeitä kuluja työttömyyskorvauksien maksamisesta (kouluttamattomien todennäköisyys joutua työttömäksi on suurin)

3) Ääritapauksissa entisen opiskelijan masennuksesta yhteiskunnalle koituvat terveydenhuoltomenot

4) niidenkin opiskelijoiden, jotka kestävät simputuksen loppuun ja valmistuvat, osalta kansantaloudelle koituu haittaa heidän tietotaitoihinsa jääneiden aukkojen paikkaamisesta työelämässä. Tehokasta työaikaa hukkuu työpaikoilla sekä entisiltä opiskelijoilta itseltään että työhönperehdyttäjiltä, kun ent. opiskelijoille pitää opettaa työmaalla kädestä pitäen asiat, jotka heidän olisi kuulunut oppia jo koulussa (ja olisivat oppineetkin, jos opettaja olisi keskittynyt olennaiseen eikä omien traumojensa kostamiseen). Kansantuotteesta on siis pois sekin, mikä jäi opettamatta/oppimatta koulussa ja mihin pitää sitten uhrata tehokasta peliaikaa työelämässä.

5) Opiskelijoiden opettajalta mahdollisesti oppimat simputus-, kiusaamis- ja eristämismetodit poikivat todelliseen työelämään siirrettyinä myös sairaan opettajan entisten opiskelijoiden nykyisten alaisten joukossa henkisiä vammoja ja ääritapauksissa sairastumisia -> opettajan sairaus poikii pyramidimaisena kerrannaisvaikutusten verkkona lisää sairastumisia ja syrjäytymisiä myös niiden parissa, jotka eivät ko. opettajan kanssa ole koskaan tekemisiin joutuneet.

Yksi todella sairas opettaja pystyy tärvelemään lopuksi ikää työkyvyttömiksi 1...useita nuoria vuodessa. Jos opettaja "opettaa" 40 vuotta, niin montako vammautunutta jää työmarkkinoiden ulkopuolelle? Entä niiden aikaansaannokset, jotka eivät jää kotiin nuolemaan haavojaan vaan siirtyvät sairaine oppeineen työelämään - siis paljonko tulee "toisen sukupolven" kiusattuja, joita sairaalta opettajaltaan malleja omaksuneet entiset opiskelijat ovat vuorostaan kiusanneet työelämään päästyään?

Kaikkien kerrannaisvaikutusten arviointi tarkasti on vaikeaa, mutta...

SAIRAS OPETTAJA TULEE YHTEISKUNNALLE TODELLA KALLIIKSI!

• nämä opettajat sitten?

Mistä johtuu, että tällaiset opettajat saavat vielä vaan opettaa? Jos oppilaat ovat laittaneet viestiä käyttäytymisestä, ja kokevat opetuksen olevan epäasiallista, niin silti tämä opettaja saa vain jatkaa opetusta. Valittanut ryhmä saattaa päästä opettajasta eroon omilla tunneillaan.

Mistä tällainen tyyli johtuu? Miten näitä opettajia ja heidän käytöstään seurataan koululla? Kuinka paljon pitää tapahtua, että tällainen opettaja saadaan pois opetystyöstä?

Ihan näitä asioita mietin, mikä on kynnys puuttua asiaan?

• oli...
        samaan törmännyt kirjoitti:

iso yllätys,kun nuori joutui ammatillisessa opiskelussa tuollaisen kiusaajaopen hampaisiin heti alusta asti. Luokkakaverien kiusaamaksi hän ei ollut koskaan joutunut. Koulumenestys oli ollut ihan hyvää keskitasoa, nyt alkoi tulla pelkästään negatiivista palautetta ja kaiken tekemisen ja yrittämisen sai kuulla olevan huonoa eikä koskaan mitään kannustavaa tai positiivista. Ratkaisu oli vaihtaa pois ko. opiskelupaikasta, mutta on todella väärin, että urasuunnitelmat kariutuvat tuon kaltaisten ammattiinsa täysin sopimattomien vuoksi.

• tällaisen

mielipiteen eräältä suomalaisten arvostamassa ammatissa olevalta isältä. Suunnilleen näin hän sanoi että niinhän ihminen toimii kuten eläimetkin. Ne kiusaa aina erilaista ja jättävät sen yhteisönsä ulkopuolelle ja lopulta se kiusattu jätetään kuolemaan yksin. SIIS oli sitä mieltä että se on aivan oikein ! Vertasi täysin ihmistä eläimeen, ettei muka ihminen voisi käyttää aivojaan ja sivistystään vaan tekee kaiken alkukantaisesti. Voi taivas kun tuollaisia on vanhemmat ja siitähän sitten lapsi kehittää mielipiteensä. En olisi koskaan uskonut muka empaattisessa ammatissa olevalta tuollaista mielipidettä. Sanokaa nyt tähän ihmiset jotain, olen niin kauhuissani, että !

• totta .

Sanotaan että me ihmiset ollaan eläimiä .

" .. Ne kiusaa aina erilaista ja jättävät sen yhteisönsä ulkopuolelle ja lopulta se kiusattu jätetään kuolemaan yksin. "

Tuo pätee myös ihmisiin , kuinka monia onkaan henkisesti tapettu ?
        Se ei ole oikein , ei kai kukaan tosissaan voisi hyväksyä tuollaista ?

-------------------------------------------

Kerran oli eläintarhassa kiva lintu se oli epäonnekseen syntynyt albiinoksi eli oli aivan valkoinen .

Se oli pakko laittaa elämään vankeudessa koska muut linnut olisivat nokkineet sen kuoliaaksi .

Kävin sitä jututtamassa , ei ollut sointuvaa ääntä , se oli varis , mutta miten kaunis ja kuinka Viisas se olikaan .

Miten pieneen päähän voikaan mahtua niin paljon järkeä .
        Albiinoa kävin tapaamassa silloin kun ihmisiä ei ollut paikalla jolloin se alkoi leikkimään kanssani :

Lintu oli teräsverkkoisessa häkissään jonka ulkomaailmaan aukeava sivu oli noin 2 metriä leveä siellä se usein istui puun rungolla.

Kun työnsin pikkukiven teräsverkkohäkin sisälle aivan sen toiseen alakulmaan se hyppäsi alas "puustaan" otti kiven nokkaansa ja meni toiseen laitaan häkkiä ja työnsi vuorostaan kiven vankilansa ulkopuolelle .
        Se olisi leikkinyt tuota leikkiä vaikka kuinka kauan tahansa .
        Oli mukava kaveri tuo albiino lintu , kun sen vain oppi tuntemaan .

• koulukiusattu

Minua itse kiusattiin koulussa. Kolme tyttöä, joita kaikki muut ihailivat, etsi minua joka päivä junasta käsiinsä, odotti minua välitunnin aikana pihalla, seurasi minua melkein joka paikkaan ja kävi heti kimppuuni, kun näki minut jossain koulun ulkopuolella. He nauroivat kaikelle mikä tein, vaatteilleni yms, ja haukkuivat minua lutkaksi ja huoraksi ja koulun idiootiksi. En koskaan saanut tietää, minkä takia tämä sai alkunsa. He vain aloittivat ihan ensimmäisenä päivänä kun tapasin heidät, sinä hetkenä, kun astuin ensimmäistä kertaa siihen luokkaan. Muut oppilaat joko pelkäsi näitä tyttöjä tai sitten yritti saada heidän suosionsa osallistumalla kiusaamiseen tai katsomalla hiljaa ja minua auttamatta. Opettajat kai huomasivat, ja minäkin kävin puhumassa heille siitä kiusaamisesta, mutta he eivät mitenkään reagoineet. Onneksi sain vuoden kuluttua mahdolisuuden muuttaa kahdeksi vuodeksi ulkomaille, jossa sitten suoritin ylioppilastutkinnot, kaukana niistä kolmesta tytöstä ja hyvillä arvosanoilla. Ja toinenkin hyvä puoli oli kiusaamisessa: opin suomea. Pitäisikö kai olla tytöille kiitollinen? Ilman heitä en olisi koskaan saanut tätä ihanaa elämää ja tulevaisuutta joka minulla nyt on, ja tätä uutta kieltä, jonka opiskelu tuotti niin paljon iloa, että olen jo kauan sitten antanut kaiken anteeksi.

• koulukiusattu

Ja poikaystävänikin tapasin loppujen lopuksi niiden tyttöjen ansiosta...
        Mutta kyllä opettajien pitäisi reagoida ja auttaa uhria. Kiusaajat (ja nekin oppilaat, jotka ignoroivat kaiken tai osallistuvat siihen koska pelkäävät joutuvansa itse kiusaamisen kohteiksi!) pitäisi jotenkin rangaista. Eihän kiusaaminen on uhrien oma syy!

• Itsekin ulkomailla asunut

Olen ylpeä siitä, että olet pystynyt antamaan anteeksi ja olet saanut oman elämäsi oikeille raiteille. Aina kannattaa asioista etsiä myös ne vähäisetkin positiiviset puolet. Sitä kautta saa lisää voimaa. En tietysti missään nimessä hyväksy kiusaamista kenenkään kohdalla. Nenä pystyyn ja kohti tulevaisuutta!!

• kyllästynyt ja väsynyt opet...

Opettajalla ei ole valta eikä auktoriteetti, sen sijaan hänellä on koko vastuu. Vanhemmat antaavat koko kasvatuksen vastuu koulun hartioille, ja sen sijaan että opettaja saisi kiitoksia, häntä pidetään oppilaan , vanhempien, ja yhteiskunnan vihollisena. Opettajan työsopimusta ei tarvitse ikinä kunnioittaa koska opettajan liitossa ei ole taisteluhenkeä.
      Sitten käy niin että kuoluissa ei ole päteviä opettajia vaikka pätevistä opettajista on kuulemma yli-tarjonta.
      Kun tuollainen tapaus ilmenee, käy niin että oppilas onkin "asiakas" ja hän on aina oikeassa.

• vanhapiru.

Kiusaajat pitäisi laittaa omaan koulukotiin jossa nämä opetettaisiin tavoille ja hyväksymään kaikenlaiset ihmiset. Keinot on lopettaa kiusaaminen tahtoaei.

Ja kyllä tässä voisi aikuisetkin katsoa peiliin! Työpaikka kiusamisestahan puhutaan lähes päivittäin ja naapurit kinastelevat ym. Mitä isot edellä sitä pienet perässä!

Ja sellaiset vanhemmat jotka puolustelevat ja suojelevat kiusaaja lapsiaan pitäisi laittaa myös käytös ja ihmis-suhde kursseille!

Varsinkin pienillä paikkakunnilla suljetaan silmät ja tukitaan suut. Varsinkin, jos kiusaaja on jonkun ison kihon lapsi. Olisko aika avata silmät ja lopettaa hyssyttely kulttuuri?

• ei puututa.

Vaikka tekisi mitä.

Joskus aikanaan jollakulla saattaa päässä napsahtaa tuonkin tekemisten takia, ja sitten viranomaiset taas pyörittelevät päitään huuli pyöreänä ja paskat housuissaan.

Jokelan ja kauhajoen tapauksissa viranomaiset TAPATUTTIVAT lapsilla toisiaan. Jälkimmäisessä tapauksessa oli poliisilla jopa huomattavasti yritystä pelissä.

Mutta kiusaamiseen puuttumiseen ei riitä rohkeutta, osaamista eikä pätevyyttä.

Siksi ei tule olemaan kahta ilman kolmannetta.

• Liinukkainen

Erosin koulusta kiusaamisen takia. Syyllisiä osa luokan oppilaista ja luokan opettaja. Muutamat opettajat ja koulutuspäällikkö tiesivät asiasta, eivätkä tehneet mitään. Koulutuspäällikkö sanoi vain, että tästä ei tämän jälkeen puhuta, kun keskusteltiin törkeästi käyttäytyneen opettajan kanssa hänen luonaan. Eli turpa kiinni oppilas ja häivy, että koulun maine säilyy!

Minulla oli ystävätär luokassa. Kukaan ei välittänyt kun minua kohdeltiin huonosti, vaan porukka istui tuppisuuna. Aikuiset ihmiset. Eroni jälkeen ystävätärkin oli vasta sanonut luokassa, että "törkeästihän te käyttäydyittekin". Että silleen.

Ei paskamaisessa ilmapiirissä opiskelusta tule mitään, ei lapsena, ei nuorena eikä aikuisena.

• nurinpäin?

Nykyään opettajilta on otettu kaikki oikeudet pois. Ei ole oikeutta asettaa pahankurisia kakaroita vastuuseen teoistaan. Ei oikeutta nuhdella, ojentaa, rangaista. Opettajalla on vain velvollisuus opettaa kuritonta, holtitonta apinalaumaa. Usein riittää se, että käy istumassa omalla paikallaan.
      Oppilailla taas ei tunnu olevan minkäänlaisia velvollisuuksia. Pelkkiä oikeuksia. Ja oikeutensa nämä räkänokat kyllä tietävät erittäin hyvin.
      Ei vielä 20-30 vuotta sitten kutsuttu opettajia etunimillä, he olivat opettajia. Nykyään he ovat kavereita ilman auktoriteettia. Ja auktoritteettiahan ei saa käyttää, voi pikku kullanmuruille tulla paha mieli. Tai kullanmurujen vanhemmille, jotka myös tietävät oikeutensa vähän turhankin hyvin.
      Älkää hyvät ihmiset syyttäkö opettajia, heiltä on viety kaikki keinot pitää apinansa kurissa. Keinot on annettu apinoille. Säälin opettajia enkä yhtään ihmettele, että palavat loppuun alta aikayksikön. Enkä tarkoita apinoilla kaikkia oppilaita, vaan juuri näitä kiusaajia, jotka koulussa kuin koulussa kyllä näkyvät ja kuuluvat.

Koulumaailmassa palattakoon taaksepäin ainakin parikymmentä vuotta. Ei tällainen lässytys johda kun yhä pahenevaan tilanteeseen. Valtaa kouluissa pitävät nyt räkänokat, eivät opettajat.

• ccccccc

Kiusaajat ulos koulusta. Tiedättekö miksi istun tässä kotona koneella nyt?! Siksi koska en uskalla mennä kouluun kun saisin taas turpaan ja kaikki nauravat ja haukkuvat mua!
      EN mene sinne enää.
      T: 9-luokkalainen.

• kiusatun äiti

Hei ja halaus!

Heti tänään puhu asiasta vanhemmillesi. Sano heille, ettet todellakaan aio mennä kouluun, jos asioille ei tehdä mitään. Opettajien, kuraattorin ym. kouluhenkilökunnan ON SAATAVA se loppumaan! Rohkeasti kerrot , ketkä sinua kiusaavat. Ota vanhempasi apuun ja teette koululle selväksi, että nyt riitti!!

Voimia sulle! USKO, että asiat muuttuvat!

• ehdotus

Te nuorethan olette viisaita, mitäs vanhempia ja "kyttiä" apuun pyytämään. Me aikuiset olemme kalkkiksia ja teidät pitää oman toivomuksenne mukaisesti jättää rauhaan.

• normaalista koulusta

Kiusaajille pitäisi perustaa oma koulu. Siellä saisi sitten itse kukin kokea, miltä tuntuu joutua kiusatuksi, koska varmasti niin kävisi. Opettajatkin saisivat nöyryyttää oppilaita. Sitten kun ajattelutapa olisi aikuistunut, pääsisi takaisin normaaliin kouluun.

Kiusaajissa on lisäksi se harmi, että he usein pälättävät koko oppitunnin ajan, jolloin ne jotka tosissaan haluavat opiskella, eivät kuule mitään. Ja vielä jos aikaa menee siihen, että opettaja yrittää hiljentää kiusaajaa, oppitunti menee hukkaan.

Katse täytyisi kohdistaa myös kiusaajien vanhempin, nimittäin sieltä se suurin ongelma löytyy. Vanhemmille, joilla on ongelmia elämässään, täytyisi hankkia apua. Silloin kun äiti ja isä voivat hyvin niin myös lapsikin, eikä ole tarvetta uhoa ja nostaa itseään jalustalle väärällä tavalla.

• eskarista ysille asti

Saa kiusaajia kuriin jollain tapaa. Oman lapsen pahoinpitelystä seurasi laaja poliisikuulustelu, kiusaaja ja koko porukka jotka auttoivat olivat useita kertoja kuulusteltavina. Asiaan saatiin jotain järkeä... loppuiko kiusaaminen. No eihän sitä koskaan voi tietää ku pojasta kyse eikä kerro..
        Mieliala on parnmpi nyt, koulu on ammatillinen tänäpäivänä ja tyttökaveri kainalossa.
        Kiusaajien kotiasiat ovat vinossa. Vanhemmat ovat ns, liian ankaria tai pahoinpitelevät omaa lasta.. lapsi jota lyödään lyö! toki kuri pitää olla mutta johdonmukainen.

• paikka-

kiusaajat? (Suomihan on johto asemassa työpaikkakiusaamiskisassa.)
      Mihin tungetaan muut häiriköt? Miten jokapäiväisessä elämässä edes voidaan tunnistaa kaikki narsistit ja muut persoonallisuushäiriöiset terroristit? Mihin voi uskoa ja mihin ei pidä uskoa?
      Mihinkäs laitetaan uhrit? Uhrit menevät hoitoon ja saavat hullun maineen tai paperit loppuiäkseen ja siitähän se syrjintä ja kiusaaminen vasta alkaakin, nyt vaan entistä suuremmassa mittakaavassa. Kieroonkatsojien massa senkun lisääntyy.
      Voittajana tässä "kisassa" selviävät aina ne joita vahvoina pidetään. Hyvähän massan on niiden taakse linnottautua. Se on helpompaa ja turvallisempaa kuin asettua kiusattujen puolelle.

• lissulmm

No ei se kaveri kyllä ole mikään kiusaaja, käyttäytyy kyllä häiritsevästi. Ja ehkäpä tyttöjen kohdaltakin voisi sanoa että siten metsä vastaa kun sinne huudetaan. Ehkäpä he jollain eleillään provosoivat jotenkin.
      Ja käsi sydämelle, oliskos niin, että siitä kaverista saa niinkuin tekosyyn esiintymispelkoonsa!

• ..löytyihän sitä

Löytyihän sitä ymmärtäjä kiusaajallekin tästäkin ketjusta...

Onko niin, että häiritsevästi käyttäytyvä saa olla kuin ellun kanat tunnilla. Yksinkin oppilas joka kokee ahdistavana ja häntä kiusaavana tuon hemmon käytöksen, silloin tästä hemmosta tulee kiusaaja. Kiusaajan käyttäytymiseen pitää puuttua, vaikka olisi kuinka hyvä urheilussa, niin sitä voi olla täyttä kusta korvienvälissä.

• Kiusatun äiti

Kun näin otsikon 24-sivuilla, pompin melkein kattoon. Vihdoinkin JOKU ajattelee samoin kuin itse ajattelen.

Olen itse ollut koko koulu aikani kiusattu, haavojen parantelu kesti kauan aikuis ikään asti. Nyt kun vihdoin itse olin parantunut jouduin repimään haavt auki uudestaan, lapseni joutui koulu kiusaajan uhriksi.

Kiusaaja on 12vuotias ja lapseni jo 15vuotias mutta erityislapsi, hiljainen ja ujo. Kiusaaja oli vaihettu lapseni kouluun koska ei pärjännyt ns.normaali koulussa joten hänet siirrettiin erityis-kouluun, jossa opiskelee adhd, add jne olevia lapsi.

Onko kai aiheellista kysyä miksi yleensä ns.häirikkö alpsi laitetaan erityislapsien kanssa samaan jos ei ns.normaali lapsetkaan pysty pitämään puoliaan niin miten sitten erityislapsi???

Kiusaaja on jopa uhakaillut ampuvansa lapseni, viime aikaiset tapahtumat ovatkin laittaneet miettimään mitä tehdä äitinä tässsä tilanteessa?

Suoraan sanoen olen neuvoton, kunnan virkamiehet eivät ota asiaan edes kuuleviin korviinsa, opettajat väittävät ettei kiusaamista edes tapahdu.

Itse tiedän mitä kiusaaminen tekee lapselle ja miten vaikea sen asian kanssa on elää kunnes haavat paranee, ne eivät kokonaan parane koskaan.

• Diagnoosi

Siis mistä sinä voit tietää tämän toisen lapsen elikkä kiusaajan tilannetta, vaikka hänellä juuri olisi myös ADHD tms. taustalla. Monet lapset/nuoret eivät ole erityiskoulussa tai luokalla, vaikka heillä onkin jokin vakava häiriö taustalla! Kyseisistä pienryhmistä ja kouluista kun on pulaa ja sitten on valitettavasti vanhempia, jotka eivät suostu erityisluokkasiirtoon kun aivan pakon edessä!
        Koulukiusaamiseen pitää puuttua ja sinunkin vanhempana ja aikuisena tehdä se selväksi, että sinun tai kenenkään muunkaan lasta ei saa koulussa kiusata. Marssi koululle ja vaadi toimenpiteitä!! Jos koulu ei reagoi, voit tehdä rikosilmoituksen uhkauksesta (tappaminen) poliisille kuin myös kantelun lääninhallitukseen.
        Tsemppiä!

• Atikka

Miksipä antaa valta luokassa ja muuallakin koulun alueella sellaiselle joka terrorisoi toisia. Ei varmaan ole kiusaajallakaan hyvä olla nahoissaan mutta miksi muut joutuvat siitä kärsimään. Pahimmillaan tällainen käytös rampauttaa loppu elämän. Opettajien valtaa laittaa kiusaajat kuriin tai pakkolomalle. Eihän työelämässäkään tarvitse sietää kiusaamista, ei henkistä eikä fyysistä. Lapset varmaan tuntevat olonsa turvattomiksi kun edes aikuisilta ei saa mitään apua. Avun tarpeessa myös opet.

• eikö tällaisia hermofrodiitteja saa kuriin millään ... samoin noi sa joukot ovat hinureita ja hermofrodiittien tekijöitä ... mietimistä olis varmast monella minne happi katoaa ym kikkeli uskovaiset touhuaa ...

• mutta eihän täällä mitään...

Asia ja aihe on vakava,sitä ei käy kieltäminen. Olisi hyvä,jos kertomasi kaltainen tyyppi saisi muutaman viikon rangaistuksen ja miettisi tekojaan kotonaan... (todellisuudessa pelaisi "räiskintäpelejä") sekä joutuisi päivittäin keskustelemaan ammattiauttajan kanssa.
      Kouluissa tällaisiin asioihin ei osata suhtautua vakavasti,eikä niiden kanssa tehdä yhtään mitään. Tiedän omalta kohdaltani sen,kun poikamme joutui aikoinaan kiusatuksi ja siksi, että hän oli muita luokkalaisiaan älykkäämpi ja myöskin vastuuntuntoisempi. Koulu ei tehnyt yhtään mitään,ei edes silloin kun kiusaaminen muuttui fyysiseksi. Puutuin itse asiaan ja lupasin kirjaimellisesti itse tulla pistämään turpaan kiusaajan isää ja kertoa piestessäni pojaltaan terveisiä,että poikasi pyynnöstä isä saa kunnon pöllytyksen. Olisin oikeasti toteuttanut uhkaukseni,jos kiusaaminen ja fyysiseksi väkivallaksi muuttunut toiminta poikaani kohtaan ei olisi loppunut. Mutta hyvä näin, ei tarvinnut uhkausta toteuttaa ja poikakin muutti toiseen kouluun,jossa asiat rullaavat hyvin. Suosittelen lämpimästi ottamaan asioiden hoito omiin käsiin,niin ne parhaiten selviää. Opettajat eivät välitunneilla,kuten eivät myöskään tunneilla juurikaan näe omaa nenäänsä pidemmälle,joten heille olisi syytä järjestää aiheeseen liittyvää koulutusta.
      Toivotaan,että nykyinen järkihallitus saisi edes hieman korjattua näitä "punikkien" säästökuurien ym. virheitä ja voisivat palkata niitä ammattiauttajia mm. kouluihin.

• lissulmm

Näillä tytöillä on kyllä selkeästi itsetunto-ongelmia, jotka johtuvat vallan muista syistä kuin tästä kaverista. Hirveää, jos tämä kaveri pistettäisiin koulusta pois, hänestähän tehtäisiin syntipukki.

• nobody....

itse kenties kiusaaja kun noin myötätuntoinen olet kiusaajia kohtaan?...

• Sammoo Mielt.

KYLLÄ JA SAMOIN MONESSA MUUSSA PAIKASSA. OLEN ITSE MYÖS JOUTUNUT JA NÄHNYT SITÄ, MUTTA MITÄÄN EI TEHTY. HYVÄ ETTEI MINUSTA OLE VIELÄ AINAKAAN TULLUT SAMANLAINEN "TEKIJÄ" KUIN KAUHAJOEN KOULUN TAPAHTUMAN TEHNYT KAVERI. PELKÄÄN VIELÄKIN, ETTÄ MINUA UHATAAN, MUTTA ONNEKSI OLEN SAANUT APUA, OMILTA KAVEREILTA, JOTKA OVAT MYÖS JOUTUNEET SAMAN ASIAN KOHTEEKSI. JOS EI MUU AUTA NIIN VANHAN AJAN TYYLI KÄYTTÖÖN, ELI NURKAN TAAKSE JA PÄNG! ON SE VÄÄRIN, ETTÄ KUNNON KANSALAINEN JOUTUU KOHTEEKSI, MUTTA SE LAKI, ETTÄ JOS TULEE JOKIN KIUSAAMAAN NIIN SAISI VETÄÄ NIRRIN POIS. EN IHMETTELE, JOS KAUHAJOEN KOULUN TRADEGIAN KAVERI TEKI TÄMÄN KOSKA HÄNTÄ OLI KIUSATTU KOULUSSA JA ARMEIJASSA. EI OLISI TARVINNUT OTTAA PÄIVILTÄ KUNNOLLISIA, VAAN NE JOTKA OVAT OLLEET HÄNEN KIMPUSSAAN. SAMOIN JOKELAN TAPAHTUMAT. KYLLÄ SIINÄ RUPEAA TEKEMÄÄN VIHAN JA PELON VALLASSA VAIKKA MITÄ. KOULUKIUSAAJAT JOUTAISIVAT VANKILAAN TOISILLE AIHEUTTAMASTAAN HENKISENKÄRSIMYKSEN TUOTTAMISESTA JA ISO RAHA JOKA KUUKAUSI UHRILLE JA HÄNEN PERHEELLEEN.

• Sammoo Mielt.

ELI KAIKILLE SAIRAILLE KIUSAAJILLE ELINIKÄINEN MERKKI, ETTÄ SIINÄ SE HUPSU ON JOKA ON AIHEUTTANUT MUILLE IHAN OMASTA SAIRAASTA PÄÄSTÄÄN KIUSAA JA SOTKENUT HÄNEN ELÄMÄNSÄ. JA EIKÄ KOSKAAN YHTEISKUNTAAN KUULUVANA. JA LÄHETYMISKIELTO. HENKINEN KÄRSIMYS JOHTAA TOISEN KUNNOLLISEN IHMISEN KOHTALOKKAAN KUILUN PÄÄHÄN JA SIITÄ ALKAA SE TRADEKIA, JOKA JOHTAA JOKELAN JA KAUHAJOEN KOULUJEN KALTAISIIN TAPAHTUMIIN.

• paljon.

Siksi kiusaajille ei OIKEASTI tehdä yhtään mitään.

Jo ennen ampumisia ollut asia näkyvissä aivan täysin.

Jos kiusattu pitkään jatkuneen kiusaamisen, lyömisen, potkimisen, vaatteiden ja muiden koulutarvikkeiden turmelemisen, ym jälkeen lopulta LYÖ kiusaajaansa..

Niin silloinkin opettajat istuskelevat kriisipalavereissaan ja imevät silmät kierossa hermosauhujaan ja lopulta päätyvät alentamaan KIUSATUN todistuksen numeroita ym seurauksineen.

NIIN koville se ottaa että kiusattu ei enää suostu kiusattavaksi. Jokelan ja Kauhajoen ammuskelut ottavat koville juuri tästä samasta syystä. Jos kiusaajat lopulta tappavat kiusattunsa (tätäkin tapahtuu) ei siitä tällaista mediashowta edes synnykään.

OPETTAJAT USEMMITEN HYVÄKSYVÄT KIUSAAMISEN AIVAN TÄYSIN.

• mun mielipide

...ja joskus he itse osallistuvat siihen! Kenties oma kouluaika muistuu mieleen... Siitä tytöstä, joka kiusasi minua koulussa, on tulossa opettaja!!! Enhän tuohon kouluun lapsiani lähettäis..

• ope22

Olen EHDOTTOMASTI samaa mieltä siitä, että nimenomaan kiusaajien on saatava rangaistus, eikä kiusattujen kuten nyt käy aina tavalla taikka toisella. Kiusatun on pelättävä, hänen on vaihdettava koulua tms. Koululakiin pitää saada jokin pakkokeino. Nythän opettajat eivät mahda oikeastaan millekään mitään. Ainoa käytännön keino on puhuttelu, mutta mitäpä se paatuneen kohdalla auttaa. Kaikki muut keinot ovat niin työläitä, että jos kiusaaja halutaan erottaa vaikkapa 7. luokalla, se toteutuu aikaisintaa 9. luokalla jos silloinkaan. Näin siksi, ettei keinoja ole ja rikollisella on laki kaikin tavoin puolellaan.

• jimi22

Kouluun tarttis aina yhden tai pari kurinpitoon kykenevää mieshahmoa, jotka osaavat retuuttaa ja kerralla tehdä selväksi, että koulusta on lähtö jollei kiusaaminen lopu. Mutta eikös peruskoulutus TÄYDY kuitenkin taata kaikille.

• jimi22 kirjoitti:

Kouluun tarttis aina yhden tai pari kurinpitoon kykenevää mieshahmoa, jotka osaavat retuuttaa ja kerralla tehdä selväksi, että koulusta on lähtö jollei kiusaaminen lopu. Mutta eikös peruskoulutus TÄYDY kuitenkin taata kaikille.

Lukekoot kotona tai vaikka nuorisövankilassa, eihän sitä tarvi koulussa olla. Olen viimeiseen pisaraan saakka kyllästynyt ja vihainen siitä, että koulussa ei mahdeta mitään vaikka mitä kierouksia eteen tulisi. Enkä silti ole edes mieleltäni väkivaltainen tai halua lapsille pahaa, mutta kun ne lapset voivat pilata toisten elämän ja koulunkäynnin kokonaan. Ja nehän tietävät ettemme mahda käytännössä mitään. Eivät edes ne mieshahmot voi muuta kuin puhua kovalla äänellä ja olla totisen näköisiä.

• joka ei kuitenkaan kiinnosta

lakiin pitäis tulla sellanen muutos että koulu- (ja työpaikka- ja oikeest mistä vaan) kiusaamisesta tulisi RIKOS ! siis et siitä tulis oikeesti laitonta! tommosella lailla sais kiusaajat kuriin ja vois pakottaa viranomaiset ja opettajat toimimaan! eikä uhrit jäis yksin ongelmiensa kanssa.

• joka ei kuitenkaan kiinnosta kirjoitti:

lakiin pitäis tulla sellanen muutos että koulu- (ja työpaikka- ja oikeest mistä vaan) kiusaamisesta tulisi RIKOS ! siis et siitä tulis oikeesti laitonta! tommosella lailla sais kiusaajat kuriin ja vois pakottaa viranomaiset ja opettajat toimimaan! eikä uhrit jäis yksin ongelmiensa kanssa.

Kyllä, olet oikeassa, koulukiusaaminen ON rikos ja sealliseksi se pitäisi laissakin saattaa. Että kun koulukiusaamista tapahtuu, sen tutkii poliisi. Ilmoitusvelvollisuus on opettajalla. Siis ilmoitusVELVOLLISUUS. Ja vanhemmat käyvät asian läpi poliisin (ja lapsensa) kanssa. En nyt tässä lähde spekuloimaan yksityiskohtien kanssa, kuten milloin on ilmoitettava, mutta tarkoitan periaatetta.

• Kiusaajan äiti

Toiset lapset kokee kiusaamisena pienenkin asian ja toiset kestää paljon enemmän.
      Toiset on herkkänahkaisempia kuin toiset.
      Oma poikani joutui aikoinaan yhdeksi kiusaajaksi tietämättä olevansa kiusaaja. Toinen poika oli kokenut leikkimieliseksi tarkoitetun härnäämisen kiusaamiseksi. Tämä opetti minun pojalleni sen että vaikka hän itse kestää aika paljonkin ilkkumista niin toiset ei kestä ja se on muistettava koko ajan.

Minä olin mukana keskustelussa vanhempien, kiusaajien joita oli neljä poikaa, vanhempien ja opettajan välisessä keskustelussa. Tässä tilanteessa oli surkein asema kiusatulla jonka isä pakotti pojan kaikkien edessä kertomaan miten häntä oli kiusattu. Poika ei sanut sanaa suustaan.
      Kaikki odottivat ja tuijottivat poikaa.
      Luulen että tuo tilanne oli niin kamala pojalle että hän ei ihan heti kotona tule kertomaan kiusaamisesta. Minun poikani alkoi itkemään myötähäpeästä ja omasta syyllisyyden tunteesta jota hän oli potenut kaksi viikkoa ennen keskustelua. Siitä hetkestä jolloin hän kuuli opettajalta olevansa kiusaaja tietämättä mistä asiasta siihen hetkeen kun kokoonnuttiin ja asiat saatiin selvitettyä. Kiusatun isä siirsi keskusteluaikaa parikin kertaa.
      Tuohon voisin sanoa että kokoontumisen olisi tapahduttava ainakin huomattavasti nopeammin.

Tämän kahden odotteluviikon aikana mietimme sekä opettajan että poikani kanssa minkälaisesta kiusaamisesta mahtoi olla kysymys. Opettaja ei ollut havainnut kiusaamista ja minun poikani mietti monia erilaisia tilanteita mitä oli kiusatun kanssa ollut ja mtkä hän olisi voinut kokea kiusaamisena. Kiusatun isä oli esittänyt toiveen keskustelusta opettajalle ja pyytänyt opettajaa kutsumaan tiettyjen poikien vanhemmat koolle. Tämä on hyvä juttu mutta loppujen lopuksi keskustelussa olisi ollut paljon parantamisen varaa. Kiusattu poika oli kuin pahimassa kuulustelussa. Olin järkyttynyt isän käyttäytymisestä sekä koko tilanteesta.
      Loppujen lopuksi kiusaaminen oli minun mielestäni ollut aika normaalia poikien välistä naljailua. Kiusattu poika on erittäin herkkä ja ihana "taiteilijasielu" mutta isänsä ilmeisesti haluaisi pojan olevan kovan luokan nyrkkeilijä koska oli itse sellainen. Minun kävi poikaa sääliksi ja toivoisin että kaikki vanhemmat voisivat hyväksyä lapsensa sellaisena kuin lapsi on. Tämän pojan olisi pitänyt olla kovanaama. Ihan kuin isä olisi rankaissut poikaa siitä herkkyydestä järjestämällä pojalle noin tukalan tilanteen?
      Jos vanhemmat hyväkyisivät edes itse omat lapsensa ja heidän persoonansa niin lapsetkin olisivat kestävämpiä ottamaan vastaan kolhuja mitä ei voi millään välttää.

Onneksi kuitenkin minun pojalleni tuli selväksi se että meitä on erilaisia ja se on syytä muistaa ja se on myös rikkaus. Kiusaajapoikani sai vuoden lopussa "hyvä kaveri" stipendin.

• kiusaamisesta

En tiedä koulukiusaamisesta mutta lähes jokainen työpaikkakiusattu saa kuulla olevansa "herkkä, joka ei kestä mitään". Jopa psykiatri keskeytti minut joka kerta, kun yritin kertoa kiusaajieni käytöksestä. Miksi olin psykiatrilla? Työterveyslääkäri määräsi minut tutkimuksiin, tarvitsenko pakkohoitoa. Yli kolme vuotta meni, ennen kuin sain nähdä työterveyslääkärin kirjoittaman lausunnon. Hän oli sepittänyt keskustelun, mitä on käynyt kanssani, kun on todennut minut "vainoharhaiseksi".

Aikuisenkin on hyvin vaikea sanoin kuvata, millaista kiusaaminen todellisuudessa on.

• tuntuu
        kiusaamisesta kirjoitti:

En tiedä koulukiusaamisesta mutta lähes jokainen työpaikkakiusattu saa kuulla olevansa "herkkä, joka ei kestä mitään". Jopa psykiatri keskeytti minut joka kerta, kun yritin kertoa kiusaajieni käytöksestä. Miksi olin psykiatrilla? Työterveyslääkäri määräsi minut tutkimuksiin, tarvitsenko pakkohoitoa. Yli kolme vuotta meni, ennen kuin sain nähdä työterveyslääkärin kirjoittaman lausunnon. Hän oli sepittänyt keskustelun, mitä on käynyt kanssani, kun on todennut minut "vainoharhaiseksi".

Aikuisenkin on hyvin vaikea sanoin kuvata, millaista kiusaaminen todellisuudessa on.

siltä, että menettää hallinnantunteen oamsta itsestään. jatkuva paine päässä ja pelko noloihin tilanteisiin joutumisesta. ei pysty olemaan oma itsensä, joutuu rajoittamaan ja muuttamaan käytöstään. kaikki energia menee muiden ihmisten ajattelemiseen ja epäilemiseen siitä, mitä he nyt luulee ja aattelee. väsyttävää vaikka jatkuva varuillaan olo toisaalta pitää valppaana

• vanhapiru.

Tämä on mielenkiintoinen kysymys... Eihän aikuinenkaan siedä jos naljaillaan tämän lihavuudesta, laihuudesta puheviasta tai käyttäytymisestä. Mutta aikuisten mielestä lapsen januoren pitäisi kestää? Ei haukku haavaa tee! Kunhan se ei osu minuun... Ainoan poikkeuksen minusta tekee poikien painiottelut tosin vain silloin kun se on satunnaista ja ei kohdistu joukolla yhteen ja samaan.

Ei minunkaan kiusaajat kaikki ole mielestään olleet kiusaajia vaikka ovat kiusanneet fyysisesti hakkaamalla ym. He pitivät vain hauskaa... Tuskin sinunkaan poikasi sietäisi omalle kohdalle sattuvaa naljailua. Sama pätee aikuisiin. Henkilöt jotka kokevat oikeudekseen huomautella muille näiden asioista "rehellisyyden" varjolla saavat itse hepulin, kun heille vastaa samalla "rehellisyydellä" Joten mitä et itse siedä älä tee sitä toisellekkaan.

• Herkkä tyyppi

Mäkin olin aikoinani koulussa kiusattu herkkyyteni vuoksi nyt sen tajuan.
        Olin vähän muita kookkaampi ja alhaalta karvaisempi ( jo alakoulussa ) kun näin oli ja olin vielä ujo niin pojat saivat minusta oivan "kiusaamisen" kohteen.

Jos joku kutsuu isoksi pojaksi niin sekin voi tuntua loukkaukselta jos on oikein herkkä , kun taas joku olisi ollut siitä hyvillään.

Tuo mitä kirjoitit vanhemmista , lasten hyväksymisestä sellaisina kuin he ovat , voi olla vaikeaa tässä maailmassa missä nyt elämme .

• itsensä tarkkailija.
        tuntuu kirjoitti:

siltä, että menettää hallinnantunteen oamsta itsestään. jatkuva paine päässä ja pelko noloihin tilanteisiin joutumisesta. ei pysty olemaan oma itsensä, joutuu rajoittamaan ja muuttamaan käytöstään. kaikki energia menee muiden ihmisten ajattelemiseen ja epäilemiseen siitä, mitä he nyt luulee ja aattelee. väsyttävää vaikka jatkuva varuillaan olo toisaalta pitää valppaana

Tämä on nyt ehkä vähän Suomi24 sääntöjen vastaista mutta:

Ehkä hyviä kirjoja "Itsensä tarkkailijoille " voisivat olla Carlos Castanedan "seikkailuteokset ".

Jos pystyt lukemaan yhdenkin teoksen ( tuntuvat ehkä hulluilta ) niin saatat yllättyä .
        Etenkin Esim. "Unennäön taito " kirjan.
        Kouluihin ja poliitikoille tuo luomus "opiskeltavaksi".

Hiihaa ,intentiolla on valta !

• viis!
        itsensä tarkkailija. kirjoitti:

Tämä on nyt ehkä vähän Suomi24 sääntöjen vastaista mutta:

Ehkä hyviä kirjoja "Itsensä tarkkailijoille " voisivat olla Carlos Castanedan "seikkailuteokset ".

Jos pystyt lukemaan yhdenkin teoksen ( tuntuvat ehkä hulluilta ) niin saatat yllättyä .
        Etenkin Esim. "Unennäön taito " kirjan.
        Kouluihin ja poliitikoille tuo luomus "opiskeltavaksi".

Hiihaa ,intentiolla on valta !

voisin tutustuakin. olen odottanut, että jou suosittelee hyvää kirjallisuutta, joten kiitos:)

• oikea laitalinkki

Että vanhempi ei näe omassa lapsessaan mitään väärää. "Ei meidän pikku mussukka ketään kiusaa, jotkut on vaan yliherkkiä kun ei pilkkaa ja potkimista kestä".

Jos sinun pikkupaskiaisesi kiusaisi minun lastani, niin en ottaisi yhteyttä kouluun, ehei. Minä tulisin tapaamaan SINUA ja sinä et pitäisi siitä tapaamisesta. Minä nöyryyttäisin ja pahoinpitelisin sinua aivan kuin sinun pikkupaskiaisesi lastani. Ja sama toistuisi joka kerta kun epäsikiösi erehtyisi toistamaan tekosensa. Aivan sama muuttuisiko mielipiteesi tästä asiasta, mutta varmasti tekisit mitä vain täytyy saadaksesi poikasi lopettamaan tekosensa.

• Nimetön

kerätään kiusaajat samaan kouluun,saavat sitten kiusata siellä toisiaan.

• Nimetön

Entisenä kiustattuna syön nyt maksimiannosta erästä masennuslääkettä. Ilman lääkitystä olisin erittäin todennäköisesti tehnyt itsemurhan jo kauan sitten. Onneksi pystyn nykyisin elämään normaalia, onnellista elämää (on hyviä kavereita, ihana mies jne. Mutta 10 tuskan täyttämää kesti, ennen kuin pääsin tukevasti takaisin jaloilleni juuri lääkkeen hyvän psykiatrin ansiosta. Lääkkeitä tulen syömään vielä pitkään, kenties koko loppuelämäni.

Haluan vain sanoa, että kenenkään en haluaisi kokevan samaa helvettiä, jonka olen kokenut. Terve itsetunto on kenties arvokkain asia, jonka ihmiseltä voi viedä!

T. Nainen 24v.

• Nimetön

Entisenä kiustattuna syön nyt maksimiannosta erästä masennuslääkettä. Ilman lääkitystä olisin erittäin todennäköisesti tehnyt itsemurhan jo kauan sitten. Onneksi pystyn nykyisin elämään normaalia, onnellista elämää (on hyviä kavereita, ihana mies jne. Mutta 10 tuskan täyttämää kesti, ennen kuin pääsin tukevasti takaisin jaloilleni juuri lääkkeen hyvän psykiatrin ansiosta. Lääkkeitä tulen syömään vielä pitkään, kenties koko loppuelämäni.

Haluan vain sanoa, että kenenkään en haluaisi kokevan samaa helvettiä, jonka olen kokenut. Terve itsetunto on kenties arvokkain asia, jonka ihmiseltä voi viedä!

T. Nainen 24v.

• Reetu

Minua kiusattiin aikoinaan koulussa josta on todella paljon aikaa.Olin ensimmäisellä luokalla kun kiusaaminen alkoi,kerran lähdin kesken koulun kotiin ja kerroin kotona mistä oli kysymys.Vanhemmat ottivat opettajaan yhteyttä, silloin oli tapana mennä suoraan opettajalle kertomaan mistä oli kysymys.Koulussa alkoi välittömästi tapahtua, seuraavana päivänä määrättiin kiusaajille alue johon eivät saaneet tulla jossa minä olin ja jos olisivat tulleet siitä olisi seurannut rangaistus.Tämä toimi ainakin minun kohdalla,sitä en muista kuinka kauan tämä järjestely oli.Kun olin kolmannella luokalla muutimme pois ja luonollisesti kouluni vaihtui.Kun tulin uuteen kouluun alkoi yksi pojista nälviä ja levennellä minulle ruokailuun mentäessä jolloin päreeni paloi ja tinttasin sitä kuonoon niin että siltä silmäkulma mustui,jonka seuruksena tietysti jouduin opettajan puheille jossa sovittiin että tällainen käyttäytyminen ei sovi kouluun,joka oli ensimmäinen ja viimeinen lyöminen koulussa.Tämän jälkeen ei kukaan enää minua kiusannut tai ärsyttänyt koulussa.Tämän tappelukaverin kanssa meistä tuli kaverit eikä myöskään kiusattu toisia.Yksi yhteinen tekijä on todennäköisesti kiusatuilla että ovat jollain lailla erinlaisia ulkoisesti tai luonteeltaan.Itse olin silloin punahiuksinen josta sain kuulla,sekä silloin olin liian tosikko jota olen iän myötä yrittänyt kehittää parempaan suuntaan.

• Tarkkamies

Minua eivät ikäiseni koulussa kiusaneet, koska olin heitä vahvempi. Kun minua 2- vuotta vanhempi poika aloitti kiusaamisen, niin mottasin siltä kivellä hampaat sisälle ja sen jälkeen olin rauhassa koko kuolunkäynnin ajan.

• Kiusaajien Kuninkaat

Suomen kouluissa opettajat antavat kiusaamisen tapahtua varsin avoimesti. Kiusaajia ei rangaista eikä muita oppilaita kehoteta kertomaan kiusaamisesta. Valvonta ja rangaistukset ovat tehottomia ja kiusaajat jatkavat toimiaan usein koko kouluajan.

Kiusatut siirtyvät koulun laidalta surullisiin tilastoihin aiheina alkoholismi, mielenterveysongelmat, itsemurhat.

Suomen koulut opettavat että vain vahvat ja törkeät pärjäävät. Näin sen muistan omilta kouluajoiltani 70 luvulta, näin sen ovat lapseni kertoneet 2000 luvulta, noin siitä kertoi oma isäni 50 luvulta.

Suomalaiset ovat raaka ja välinpitämätön kansa. Eikä näiden kukkahattutätien ammattivälittämiset ja kriisiryhmät asioita yhtään paranna, päin vastoin pahentavat vaan. Hurskastellaan paljon, tehdään vähän tai ei mitään.

Tämä on paska maa.

• mutta täyttä totta.

Seurauksiin puututaan, vaan ei syihin, kuten on moneen kertaan todettu.

• ex-koulukiusattu

Poliisille vaan rikosilmoitusta tekemään aina kun kyseinen rikkollisenalku tekee jotain.

• EI USKALLA

Oma lapseni ei uskaltanut kertoa kenellekään aikuiselle, ketkä häntä nimittelivät ja kiusasivat. Pelko vielä pahemmasta kostosta on hirveä.

• ex-koulukiusattu
        EI USKALLA kirjoitti:

Oma lapseni ei uskaltanut kertoa kenellekään aikuiselle, ketkä häntä nimittelivät ja kiusasivat. Pelko vielä pahemmasta kostosta on hirveä.

Opetelkaa tuntemaan lapsenne!!!
        Keskustelkaa heidän kanssaan!!!

Ei voi jäädä vanhemmilta pimentoon jos lapsi voi huonosti, ellei sitten ole umpisilmäinen idiootti.

• ex-koulukiusattu
        EI USKALLA kirjoitti:

Opetelkaa tuntemaan lapsenne!!!
        Keskustelkaa heidän kanssaan!!!

Ei voi jäädä vanhemmilta pimentoon jos lapsi voi huonosti, ellei sitten ole umpisilmäinen idiootti.

• "se on vain kestettävä...

Oman rankasti koulukiusatuksi joutuneen lapseni kohdalla eräässäkin palaverissa koulun henkilökunta suhtautui kiusaamiseen näin: " Aina on kiusaamista, se on vain kestettävä". Nyt lapseni on syrjäytynyt monien rankkojen, mm. lastenkotien jälkeen kotona. Ei pysty ajattelemaankaan jatko-opintoja.

Että näin sivistysvaltio Suomessa.

• paavali 3

Minusta asiaan pitää puuttua koulussa heti,jos opettajat ei voi asialle mitään niin asia pitää viedä poliisille joka hoitaa virkatyönä ja ulkopuolisena asian ja on oikea konsti,moisia kiusaajia ei muuten saa kuriin..Nykysin jos ei ole muuta keinoa niin ehdottomasti asia pitää viedä poliisille..t,Paavali

• Nauraja.

Sakinhivutus on oikea ratkaisu ja ellei se auta, niin on jatkettava kunnes tämä pelle uskoo, että kiusaamisella on myös seurauksia.

• myös auttaa

monessa tilanteessa.

• Hyvähoitaa

Tunnen erään perheen mailta ja olen heille lähinnä henkisenä tukena. Perhe on ns köyhö ulkopuolisen silminkatsoen, isä sairas eläkeellä vaimo pätkätöissä kunnalla. Heidän poikansa on nyt 3lk koulussa, häntä kiusattiin koulussa jatkuvasti, jopa opettaja tiuski hänen suksistaan viime talvena, kaikkien oppilaiden kuullen, tämä kiusaaja on opettajan saman ikäinen poika. Viime keväänä tältä kiusatulta lopulta paloi pinna, hän löi tätä kiusaajaansa, että verta tuli nenästä ja huulesta, ja kauhea haloo kun tämä huonosti kasvatettu kakara, pahoinpitelee meidän poikaa. Siinä sitä sitten jouduin ja halusinkin osallistua, pojan vanhempien kannssa selvittämään tapaukseen johtanetit syitä. Onneksi pojan äiti pitää päiväkirjaa jokaiselta päivältä ja oli kirjannut pojan kertomukset kuka on kiusannut ja koska ja kuinka on mennyt muuten elämä. Yllättävää kuitenkin oli että sen vuoksi oli kiusattu kun poika ei reagoinut kiusaamiseen mitenkään? Monet oppilaat olivat kuitenkin huomanneet kiusaamisen, näin kiusaaja joutui vastuuseen tekemisistään.

• täsmentää
        myös auttaa kirjoitti:

monessa tilanteessa.

mikä on .357 ja ketä sillä autetaan ja miten?

• Lääkkeet ?
        myös auttaa kirjoitti:

monessa tilanteessa.

Vois vaikka joku muukin saada yliannostuksen tuosta lääkkeestä ?

• Miettinyt - -

vaan yksi keino, että erottaa lapsi koulusta.

Paras olisi mielestäni se, että aletaan rankaisemaan vanhempia. Poliisin ja sosiaaliviranomaisten puhuttelu vanhemmille, ei opettajien puhe riitä. Jos vanhempia rangaistaan, niin uskon heidän pitävän parempaa kuria lapsilleen. Sitä kautta välittämine vahvistuu.

Lisää keinoja: poika maksamaan itse sakot, jos jatkaa kiusaamista (ei missään tapauksessa vanhemmilta rahaa)... Jos ei ole rahaa, niin korvaa työllään kiusaamisen. Esim. kaksi viikkoa koulun siivoamista tms.

Näitä keinoja voitaisiin käyttää jo alemmilla luokilla. Rangastuskeinoja tietenkin muuttamalla, mutta vanhemmat vastuuseen kuitenkin.

• ..........

Ei ole kiusatullakaan helppoa ja sen olen itsekin joutunut kokemaan. Olin henkisesti koulukiusattu yläasteen kaksi viimeistä vuotta. Traumat (jatkuva ahdistus/jännitys/pelko) jäi ja nyt lukion toista luokkaa yritän käydä mielialalääkkeiden ja terapian rauhoittamana. Saa nähdä paranenko tästä ollenkaan, mutta en aio luovuttaa. Vielä.

V*tuttaa kun nykyään nuorten hoitoon pääsy mielenterveysongelmien takia on täysin retuperällä. Itse jonotin hoitoon melkein kk:n, sillä ongelmaani ei pidetty tarpeeksi akuuttina, vaikka oireet vain pahenivat ( muutenkin olin aika myöhään hoitoon hakeutunut.)

• kk myöskin

Jos siis olet kuukauden sisällä päässyt hoitoon, niin vaikka se on voinut tuntua ikuisuudelta, niin olet kyllä päässyt tosi nopeasti hoitoon. Nyt tsemppaat ja näytät niille paskiaisille, jotka sua kiusasi, että he eivät pystyneet lannistamaan sua!

• KOULUTURVALLISUUDESTA

Olet aivan oikeassa!

Suomen koulut rikkovat LAKIA. Laissa sanotaan näin: "Jokaisella oppilaalla on oikeus käydä koulua turvallisessa ympäristössä." Suomessa rikotaan siis tuota LAKIA säännöllisesti!!

OPETUSMINISTERIÖN olis korkea aika tehdä loppu kaikenlaisesta koulukiusaamisesta. Itseasiassa jokaisen koulukiusatun vanhemmat voivat tehdä RIKOSILMOITUKSEN, jos koulussa tapahtuu kiusaamista.

Ei mikään vähäpätöinen asia. Lasten ja nuorten mielenterveys järkkyy näiden kiusaajien takia. Ei sen vähempää.....

• fgfgjdip

Laki on olemassa, mutta ei toimi.

Ennenvanhaan oli käskyt koulun seinillä.
        Laitettais ne sinne takaisin NUORTEN SILMIEN
        eteen ja kaikki miettimään mitä tahdot itsellesi tehtävän tee niin toiselle.

Jospa sieltä jotain nuoren sydämeen jäisi.
        Arvotkin kohdalleen kaikille. Arvot jossa kunnioitetaan jokaista luotuna ainutlaatuisena henkilönä, Jumalan luomana.

• Anonyymi
        fgfgjdip kirjoitti:

Laki on olemassa, mutta ei toimi.

Ennenvanhaan oli käskyt koulun seinillä.
        Laitettais ne sinne takaisin NUORTEN SILMIEN
        eteen ja kaikki miettimään mitä tahdot itsellesi tehtävän tee niin toiselle.

Jospa sieltä jotain nuoren sydämeen jäisi.
        Arvotkin kohdalleen kaikille. Arvot jossa kunnioitetaan jokaista luotuna ainutlaatuisena henkilönä, Jumalan luomana.

olemattomaan sydämeen ei mitää jää

• "gurlingperhe"

kyseessä ja monesti siellä on ainakin toinen vanhempi elänyt nuoruutensa urheilun parissa ja jäänyt aikuiseksi kasvaminen tapahtumatta..

Nuo "gurling lapset" ovat kaikenlisäksi vielä tietyllä tapaa röhkeitä opettajia ja muita aikuisia kohtaan

• taitojen

opettelua ohjatusti kouluihin ja välitunti valvontaa. ei lapset keskenään pärjää, mitä me oikein kuvitellaan!

• yks vaan.
        taitojen kirjoitti:

opettelua ohjatusti kouluihin ja välitunti valvontaa. ei lapset keskenään pärjää, mitä me oikein kuvitellaan!

ihmissuhteet luodaan luontaisesti ,ei ylhäältäpäin.
        semmonen tahallinen loukkaaminen voitais kyllä lopettaa.

• meinaat
        yks vaan. kirjoitti:

ihmissuhteet luodaan luontaisesti ,ei ylhäältäpäin.
        semmonen tahallinen loukkaaminen voitais kyllä lopettaa.

sehän se just, miten se nähdään? lasten kasvatus. meinasin itse että ohjausta tarvitsevat. aikuisen pitää näyttää ja kertoa rajat

• vihaaja!

Kyllä varmana kiusaajaa vituttaisi jos tämän kiusatun kohteeksi joutuvan ympärille muodostuisi turvajoukko,muita oppilaita jotka seisovat tämän rinnalla..sillon kiusaajalta loppuu hohto touhustaan ja näkee mikä pelle hän on!

Jos nyt joku koululainen lukee tätä palstaa niin muista,että älä mene kiusaajan puolelle!

Kiusaaja on todellisuudessa raukka joka koittaa pönkittää omaa egoaan tallaamalla toista itseään alemmas että itse näyttäisi paremmalta!
        Todellisuudessa kiusaaja EI ola kova "jätkä" vaan kova jätkä on se jolla on munaa puolustaa jos näkee jotain kiusattavan!Toivottavasti tämän luki joku kiusaaja!...

• "gurlinperhe"
        taitojen kirjoitti:

paljonko on hyötyä, jos kiusaajan isä esim. toimii vastoin koululla yhteisesti sovittuja juttuja.

Koulukiusaajien vanhemmat tulisi ohjata järjestään ammattilaisten luokse keskustelemaan asiasta ja jonkinlainen pysyväseuranta myös siitä, että toimitaan sovittujen juttujen mukaan...

• "gurlingperhe"
        vihaaja! kirjoitti:

Kyllä varmana kiusaajaa vituttaisi jos tämän kiusatun kohteeksi joutuvan ympärille muodostuisi turvajoukko,muita oppilaita jotka seisovat tämän rinnalla..sillon kiusaajalta loppuu hohto touhustaan ja näkee mikä pelle hän on!

Jos nyt joku koululainen lukee tätä palstaa niin muista,että älä mene kiusaajan puolelle!

Kiusaaja on todellisuudessa raukka joka koittaa pönkittää omaa egoaan tallaamalla toista itseään alemmas että itse näyttäisi paremmalta!
        Todellisuudessa kiusaaja EI ola kova "jätkä" vaan kova jätkä on se jolla on munaa puolustaa jos näkee jotain kiusattavan!Toivottavasti tämän luki joku kiusaaja!...

näin on käymässä! Kokonainen asuntoalue on tietoinen asiasta ja kiusaajalla ei ole enää juuri kavereita kotona sen kummemmin, kuin koulussa kaiken lisäksi perhe on eristätytynyt kohta kokonaan

• zzzzzp
        vihaaja! kirjoitti:

mikään ei auta ja tilanne käy tosi pahaksi niin pitäisi panna kova kovaa vastaan l. vaikka pari itäblokin timpuria sanomaan kiusaajalle että pitää lopettaa kiusaaminen, se ei varmaan montaa kymppiä maksa.

• totta kyllä
        "gurlinperhe" kirjoitti:

paljonko on hyötyä, jos kiusaajan isä esim. toimii vastoin koululla yhteisesti sovittuja juttuja.

Koulukiusaajien vanhemmat tulisi ohjata järjestään ammattilaisten luokse keskustelemaan asiasta ja jonkinlainen pysyväseuranta myös siitä, että toimitaan sovittujen juttujen mukaan...

mutta saadaanko kaikkia vanhempia ottamaan vastuuta tilanteesta? se olisi ihanteellista, mutten taida luottaa siihen. niin moni vanhempi on hukassa vanhemmuutensa ja oman itsensä kanssa. sen puolesta nyt edes koulu voisi käyttää ajan hyödyksi ja paneutua kasvatusasioihin hieman. kuka muistaa vanhemmalla iällä yksittäisten oppiaineiden oppeja. ei ole turhaa ei, mutta varmaan sinne opetusohjelmaan sopisi muitakin aineita

• ihmeen takia
        vihaaja! kirjoitti:

tätä asiaa edes pohditaan tähän tyyliin, että mitä tehdä kiusaajille? aikuiset hoitaa asian. ei yksi lapsi voi pyörittää koko pakkaa. mutta jos aikuiset munattomia, nii eihän se asia mihkään ratkee

• camaa
        ihmeen takia kirjoitti:

tätä asiaa edes pohditaan tähän tyyliin, että mitä tehdä kiusaajille? aikuiset hoitaa asian. ei yksi lapsi voi pyörittää koko pakkaa. mutta jos aikuiset munattomia, nii eihän se asia mihkään ratkee

mieltä. Voiko opettajat ja kuraattorit sanoa -etteivät tiedä asiasta? Tätä on vatvottu jo vuosikausia eikä asiaan ole saatu mitään tolkkua. Voiko opettaja sanoa "että aina kiusataan vähän" jos lapsi tai nuori sanoo ettei tykkää kiusaamisesta? Teeveessä joku reksi sanoi ettei tarvita ampumisella saatuja olympiavoittoja??? Outo kommentti "lukeneelta mieheltä".

• myös pahoja
        taitojen kirjoitti:

Vaikeaa on lopettaa lasten kiusaamista koulussa sitä olisi kai mahdollista vähentää mutta kotimatkoillaan saattaa lapsi joutua kiusatuksi ?.

Sitten jos vanhemmat vievät/hakevat lapsensa koulusta voi olla että kiusaajat saavat tästä syyn alkaa taas kiusaamaan koska tyyppi etenkin poika on tällöin "mamman-poika" ( mitähän me kaikki mies puoliset kieltämättä olemmekkin jos on biologiaan uskomista ? ).

• lapset löytää
        myös pahoja kirjoitti:

Vaikeaa on lopettaa lasten kiusaamista koulussa sitä olisi kai mahdollista vähentää mutta kotimatkoillaan saattaa lapsi joutua kiusatuksi ?.

Sitten jos vanhemmat vievät/hakevat lapsensa koulusta voi olla että kiusaajat saavat tästä syyn alkaa taas kiusaamaan koska tyyppi etenkin poika on tällöin "mamman-poika" ( mitähän me kaikki mies puoliset kieltämättä olemmekkin jos on biologiaan uskomista ? ).

tilanteet ja keinot kiusanteolle. mutta tollasis laitoksissa mis lapset on sulloutuneina, eikä oo saaneet valita seuraansa, vois kyllä jotenkin karsia siitä mistä pystyy

• tajua!
        camaa kirjoitti:

mieltä. Voiko opettajat ja kuraattorit sanoa -etteivät tiedä asiasta? Tätä on vatvottu jo vuosikausia eikä asiaan ole saatu mitään tolkkua. Voiko opettaja sanoa "että aina kiusataan vähän" jos lapsi tai nuori sanoo ettei tykkää kiusaamisesta? Teeveessä joku reksi sanoi ettei tarvita ampumisella saatuja olympiavoittoja??? Outo kommentti "lukeneelta mieheltä".

ja kun aattelee, kuinka moni kätkee asian sisälleen. mitä taakkaa moni lapsi joutuu kantamaan sisällään. ei, kyllä vanhempien ja lukeneden pitää puuttua asioihin. olisko tässä sitten joku "kuka nyt on suosittu" opettaja-kuvio, vaan onko vaan silkkaa välinpitämättömyyttä. kyvyttömyyteen ei voi vedota, jos on KASVATUS-tieteistä kannuksensa saanut...

• --cm--

on sellaista menoa, että opettaja jos mulkaisee oppilasta pahasti, niin heti luultavasti on syyte niskassa henkisestä pahoinpitelystä. Jos ottaa käteen kiinni ja vie luokasta ulos, on iltalehtien "suosikki" oppilaan pahoinpitelyn vuoksi.

Ja kuten kommenteissa muissakin lukee, tuollaisen käytöshäiriöisen paskiaisen vanhemmat ovat samanlaisia kuin "kullannuppunsakin". Eli ei auta valittaa heillekkään tai saa 9500e/t maksavan lakimiehen niskaansa Herrasväen lapsen solvaamisesta.

Mitäs muuta sitten voisi tehdä.. Ei kai muuta kuin antaa antaa urheilijanuorukaisen jatkaa touhujaan. Ja kunkin vuorollaan lähettää rahaa hänen vanhemmillensa, että saavat ostaa uusia vaatteita veristen tilalle. Veristen sen vuoksi, että urheilijasankari kun kouluttaa epätyydyttävästi palvellutta luokkatoveriaan, siinä aina hihaan ja joskus jopa rinnuksille tai housuillekin, tulee tahroja.

Ja koulun käytävälle itsepalvelupiste, missä kiusatut saa laitettua itselleen tikkejä ja laastareita aina välitunnilla. Ja tietysti jos menee yliajaksi, niin sitten saa jälki-istuntua kun ei nopeemmin tikannut / laastaroinut.

• Nimetön

tällaiseen kiusaamiseen. Mistä mikäkin juontuu, ja miksi?

Eivät vanhemmatkaan aina syyllisiä ole, vaikka kasvatuksen osuutta en aliarvioi sitäkään, vaan kyllä tämä nykyyhteiskunta on sanellut ehdot jo vanhemmillekin aika pitkälle kuinka kansalaisena pärjää, ja tulee elää.... ja siitähhän ne ongelmatkain pitkälle lähtevät. Tällainen kilpailu-yhteiskunta, jossa ei tilaa ole muille kuin pärjääjille. Tapa tai tule tapetuksi. Se malli, jonka lapsetkin jo pienenstä pitäen joutuvat omaksumaan. Ja tämä laitostaminen, niin lasten kuin vanhustenkin (no ainakin lasten laitostaminen mielestäni julmaakin). Nämä yhteiskunnassamme vallitsevat arvot, joissa äidille ei ole enää tilaa lastensa kanssa olla, kun täytyy meiehnsä kanssakin kilpailla toimentulostansa (ja näin olen tulevaisuudesta, kun joka toinen avioliitto päätyy eroon). Itse menetin toimeentulon, kaiken. Olen yhteiskunnan hylkiö, koska välitin lapsistani.

Ymmärrän lapsia, ymmärrän nuoria, mutta en edelleenkään ymmärrä lakejamme jotka mahdollistavat tällaisen toiminnan. Syrjäyttämisen, ihmisen joka säästää yhteiskunnankin varoja kummasti huolehtiessaan jälkikasvustaan. Sellaista yhtiskuntaa en ymmärrä itse. Ja lapset ovat pääomamme, joka kasvaa korkoa korolle vain - milloin myös päättäjämme tulevat ymmärtämään tämän. Ja milloin päättäjämme tulevat ymmärtämään myös sen, kuinka hauras onkaan ihmismieli tällaisessa myllerryksessä, jos se jo varhain rikotaan.

• Nimetön

tähänkö on jo menty, kun ne joilla on, eivät voi ymmärtää enää niitä joilla ei samoin ole. Kahtiajakoisuus jo valtaisa yhteiskunnassamme (harmillisen suuri jo), tämän seurausta myös monet tulevatkin ongelmamme. Kenen syy?

Ja kuinka huonosti voi juurikin näiden rikkaiden perheidemme jälkikasvu, kun ei olekaan sitä aikaa enää töiltänsä (ahneus), tai yritetään kokea mahdollisimman paljon asioita ulkopuoleltamme (harrastukset yms.), ja se sisin piilotetaan, ja unohdetaan. Eivät lapset ole tällaisia luonnostaan, heidät kasvatetaan tällaisiksi. Materialisteiksi.

Niin, täytyisikö sitten koulukiusaaja erottaa koulustaan? Vastaukseni on ei tietenkään, vaan päättäjät toimistaan. Se on vastaukseni mun. Ja sen jälkeen kaikki ulkoisesti rikkaat ihmiset köyhiksi, jotta arvot muuttuisivat heilläkin, ja näin ymmärrys myös näille huono-osaisillekin tulisi paremmin.

Tällainen yhteiskuntarakenne synnyttää VIHAA, jossa elämme tällä hetkellä. Ja kun sisäinen paine kasvaa suureksi, pamahtaa. Eivätkä silloin ole turvassa nekään ns. hyväosaiset enää.

Pidetään hyvää huolta toinen toisistamme.

Kun löydämme sisäisen rikkautemme, mitä virkaa sillä ulkoisella silloin enää on? Kaikille kyllä olisi riittävästi kaikkea, kun vain oppisimme jakamaan ahneutemme sijaan.

Tällainen haaste jokaiselle meille. Tehkäämme yhteiskunnastamme parempi paikka elää myös jälkipolvillemme. Olemme rikkoneet jo tarpeeksi, me.... aiempi sukupolvi.

Ja ratkaisu tällaisille ongelmille myös jatkossa on mielestäni yhteiskuntarakenteen täysi muutos.

• löpsis!
        Nimetön kirjoitti:

tähänkö on jo menty, kun ne joilla on, eivät voi ymmärtää enää niitä joilla ei samoin ole. Kahtiajakoisuus jo valtaisa yhteiskunnassamme (harmillisen suuri jo), tämän seurausta myös monet tulevatkin ongelmamme. Kenen syy?

Ja kuinka huonosti voi juurikin näiden rikkaiden perheidemme jälkikasvu, kun ei olekaan sitä aikaa enää töiltänsä (ahneus), tai yritetään kokea mahdollisimman paljon asioita ulkopuoleltamme (harrastukset yms.), ja se sisin piilotetaan, ja unohdetaan. Eivät lapset ole tällaisia luonnostaan, heidät kasvatetaan tällaisiksi. Materialisteiksi.

Niin, täytyisikö sitten koulukiusaaja erottaa koulustaan? Vastaukseni on ei tietenkään, vaan päättäjät toimistaan. Se on vastaukseni mun. Ja sen jälkeen kaikki ulkoisesti rikkaat ihmiset köyhiksi, jotta arvot muuttuisivat heilläkin, ja näin ymmärrys myös näille huono-osaisillekin tulisi paremmin.

Tällainen yhteiskuntarakenne synnyttää VIHAA, jossa elämme tällä hetkellä. Ja kun sisäinen paine kasvaa suureksi, pamahtaa. Eivätkä silloin ole turvassa nekään ns. hyväosaiset enää.

Pidetään hyvää huolta toinen toisistamme.

Kun löydämme sisäisen rikkautemme, mitä virkaa sillä ulkoisella silloin enää on? Kaikille kyllä olisi riittävästi kaikkea, kun vain oppisimme jakamaan ahneutemme sijaan.

Tällainen haaste jokaiselle meille. Tehkäämme yhteiskunnastamme parempi paikka elää myös jälkipolvillemme. Olemme rikkoneet jo tarpeeksi, me.... aiempi sukupolvi.

Ja ratkaisu tällaisille ongelmille myös jatkossa on mielestäni yhteiskuntarakenteen täysi muutos.

Höpönlöpön. Kiusaajat ovat todellisia järjestelmän uhreja, sillä heidän älykkyydelleen ja luovuudelleen ei anneta tilaa. Annetaan kerrankin kaikkien kukkien kukkia.

Itse ainakin muistan kouluajoilta "kiusaamistapauksia", joissa jotakuta saatettiin vähän läskiksi tai huoraksi sanoa, mutta se oli hyväntahtoista ryhmähengen nostatusta. "Kiusattukin" taisi vain nauraa. Sitä paitsi lasten on hyvä tottua ryhmätoimintaan, tämä urheilija on todennäköisesti vain sosiaalisesti kyvykkäämpi.

• nyt siitä ...
        löpsis! kirjoitti:

Höpönlöpön. Kiusaajat ovat todellisia järjestelmän uhreja, sillä heidän älykkyydelleen ja luovuudelleen ei anneta tilaa. Annetaan kerrankin kaikkien kukkien kukkia.

Itse ainakin muistan kouluajoilta "kiusaamistapauksia", joissa jotakuta saatettiin vähän läskiksi tai huoraksi sanoa, mutta se oli hyväntahtoista ryhmähengen nostatusta. "Kiusattukin" taisi vain nauraa. Sitä paitsi lasten on hyvä tottua ryhmätoimintaan, tämä urheilija on todennäköisesti vain sosiaalisesti kyvykkäämpi.

Kadulle persettäs myymään Vitun homo (?) ,niin minä tulen ja nussin sun rupuista persettäs kun halvalla sitä kerran jakelet.

Hah haaaha ihan harmitonta panettelua ja homottelua .

• 12345
        löpsis! kirjoitti:

öö..kerroppa mitä älykästä ja luovuutta on sanoa jotain huoraksi tai läskiksi?
        Pidät siis sitä ihan normaalina/hyväksyttävänä?

"Itse ainakin muistan kouluajoilta "kiusaamistapauksia", joissa jotakuta saatettiin vähän läskiksi tai huoraksi sanoa, mutta se oli hyväntahtoista ryhmähengen nostatusta. "Kiusattukin" taisi vain nauraa. Sitä paitsi lasten on hyvä tottua ryhmätoimintaan, tämä urheilija on todennäköisesti vain sosiaalisesti kyvykkäämpi."

Nauraisitko itse jos olisit vuosikausia jonkun pilkattavana?Tönittävänä?Potkittavana?
        Ja tämä urheilija ei todellakaan ole sosiaalisesti KYVYKÄS!Hah!

• Anonyymi
        löpsis! kirjoitti:

"ryhmähengen nostatusta"??????????
        mitähä siellä sun tyhjässä päässäs oikee liikkuu

• poika parka...

Sairas on... tässä on meillä hyvä esimerkki narsistisesta luonnehäiriöstä. Kävelevä aikapommi!

• kokenut poika

mSanoppa tytöllesi että yrittää saada kaikki muut luokkalaiset hänen puoleensa ja aloittaa ystävistää ja vähitellen kun tuolla kunkulla ei oo enää kamuja kenen kanssa nauraa niin alkaa hänelläkin hymy hyytyä.

• KoviaKokenut

Saisimpa elää kouluaikani uudestaan, ja jos nyt tulisi tollainen pikkukyrpä pullistelija vittuilemaan niin vetäisisil lättyyn niin että tuntuu ja alkaisin vittuilemaan vastaavasti takaisin aina kaksinverroin korkojen kanssa,hah...sais saatanan paskiainen maistaa omaa lääkettään ja en pelkäisi myöskään auttaa toisia jos huomaisin että joku mulkun alku kiusaa heikompiansa.

Enää en pelkää !,pelko on turhaa ja kahlitsevaa !

t:Heikompien puolustaja

• jonkunmoiset

traumat koulukiusaamisesta jota jatkui 3.luokalta 7.luokalle. Muistan hyvin että pihavalvojat lähtivät samantien sisälle kun ulkona tuli tappelu ja niihin ei puututtu millään tavalla. Opettajat saivat monesti vain kiusaajien näkökannan ja kiusatut kärsivät, koska heitä ei kuunneltu. Asiat kärjistyivät kun eräs toinen kiusattu toi puukon kouluun ja yritti puolustaa itseään kiusaajia vastaan. SIlloin opettajat puuttuivat asiaan ja halusivat että puukon tuonut poika poistetaan koulusta muiden turvallisuuden takia. Itse löysin tyydytystä hakkaamalla kiusaajat kun he olivat yksin ja neljä heistä ei edes tiedä kuka heidät pahoinpiteli, koska olin suojannut kasvoni. Eli kiusaajien asema koulussa on erittäin huono ja jos opettajat ovat aina sosiaalisesti vahvempien puolella kiusaajat tulevat kärsimään ja vastaavat VUOSIEN kiusaamiseen äärimmäisellä tavalla. Omat kokemukset ovat saaneet ymmärtämään edes osittain näitä murhaajia, joka ärsyttää kaikkia nykyisiä tuttavia, koska eivät tiedä että olen ollut samassa asemassa. En puolustele heidän tekojaan millään tavalla, mutta jos härnää mitä tahansa tarpeeksi kauan se näyttää vaarallisuutensa ja se olisi hyvä kaikkien muistaa.

• häpesitkö?

musta on hyvä, että olet purkanut asian. mulla se vielä oottaa. olen päässyt yli ehdottomasti mutta kieltämättä jonkinlainen kosto on käynyt mielessä. sen pitäisi olla kyllä harkittu ja nöyryyttävä. olen ihan kivannäköinen nykyään ja voisin ehkä härnätä heitä..

• varmasti!!!

tässä keskustelussa suurin osa, mitäpä jos perustaisit www.adressit.com sivustolle kyseisen adressin? Itse ainakin allekirjoittaisin!!!

• yritetty kiusata..

Elikkäs itseänikin yritettiin kiusata, 2 hemmoteltua rikasta poikaa seisoi käytävällä kun tulin ruokailusta, huusivat minulle kun olin kohdalla että "maa tärisee kun kävelet ohi" yms. ja nauroivat perään.. Ensin ajattelin että kävelen ohi enkä välitä mitään, sitten ajattelin että siitäkös he riemastuvat ja alkavatkin vasta kiusata, kävelin kasvotusten kiusaajan luo, otin tuiman ilmeen ja sanoin "mitä sä oikeen sanoit mulle?!" Molemmat pojat juoksivat säikähtäneinä ulos, sen jälkeen ei ole edes yritetty kiusata..:)
        Ja kavereita on aina ollut ja kiusattuja olen aina puollustanut..=)

• hyvä, ihailtavaa
        yritetty kiusata.. kirjoitti:

Elikkäs itseänikin yritettiin kiusata, 2 hemmoteltua rikasta poikaa seisoi käytävällä kun tulin ruokailusta, huusivat minulle kun olin kohdalla että "maa tärisee kun kävelet ohi" yms. ja nauroivat perään.. Ensin ajattelin että kävelen ohi enkä välitä mitään, sitten ajattelin että siitäkös he riemastuvat ja alkavatkin vasta kiusata, kävelin kasvotusten kiusaajan luo, otin tuiman ilmeen ja sanoin "mitä sä oikeen sanoit mulle?!" Molemmat pojat juoksivat säikähtäneinä ulos, sen jälkeen ei ole edes yritetty kiusata..:)

rohkeutta!!

• Minä vaan
        yritetty kiusata.. kirjoitti:

Jouduin nuorempana vaihtamaan koulua usein muuton takia. Eräässä koulussa huomasin välitunnilla seisoskelevan tytön yksinään. Menin juttelemaan hänelle ja meistä tuli kavereita. Tämä hiljainen tyttö oli koulukiusattu ja niinpä minuakin alettiin kiusaamaan. Ymmärrän että aina ei ole helppoa olla välittämättä kiusaamisesta, mutta minä päätin etten jätä tätä tyttöä yksin kiusatuksi. Niinpä oltiin aina toistemme tukena ja meillä oli aina omat jutut. Vanhemmat eikä koulu voinut tehdä kiusaamiselle mitään. Ja kun kiusatut saivat tietää meidän kertoneen opettajalle ja vanhemmille, kiusaaminen paheni.

Nykyään ollaan vieläkin ystäviä yli 12 vuoden jälkeen eikä enää olla hiljaisia hissukoita. Päätetään elämästämme ja sanotaan suoraan jos jokin häiritsee. Myös niille, jotka yrittävät kiusata.

Eli pienikin tuki minkä voi saada voi muuttaa elämän aivan toiseen suuntaan. Kunpa näitä ihmisiä löytyisi enemmän nykypäivänä.

• nhui.

Kiusaajat hoitoon ja vaihtamaan koulua, eikä kiusaamisen uhrit.

• ei kiusatut!

Meillä sama ongelma! Tyttäreni oli ylä-asteella koulukiusattu, luokassa oli useita samankaltaisia poikia kuin sinä kuvailit ja jopa tyttöjä. Tyttäreni on nyt lukiossa, pärjää hyvin, on useiden kaveri ja pitää koulun käynnistä. Mutta kun palataan pari vuotta taaksepäin koulunkäynti oli pelkkää tuskaa.
      Ylä-aste alkoi todella hyvin kaikki olivat kavereita mutta puolessa välissä 7lk. kaikki muuttui. Pojista tuli inhottavia ja ilkeitä, he alkoivat haukkua tytärtäni ja puhumaan seläntakana pahaa. Tyttöni ei halunnut enään mennä kouluun, hän keksi tekosyitä saadakseen jäädä kotiin. Loppujen lopuksi tyttäreni oli koulusta kiusaamisen takia pois melkein kuukauden, minkä jälkeen päätettiin että hän alkaa käydä kuraattorilla, jossa häntä pidettiin ongelmana! SIIS LUOJA SEN KIUSAAJANHAN OLISI PITÄNYT MENNÄ TERAPIAAN! Loppujenlopuksi koulu päätti että tyttäreni vaihtaa luokkaa ja numerot laskevat sen takia, että hän oli kiusaamisen takia pois koulusta. Kiusaajat eivät saaneet edes palautetta kiusaamisen takia. JOKIN ON KYLLÄ PIELESSÄ KOULUSYSTEEMISSÄ KUN TÄLLÄSTÄ TAPAHTUU. kiusaajat ovat niin epävarmoja, että haukkuvat muita saadakseen pahanolonsa kaikkoamaan. Tuli mieleen nyt näiden ampumatapausten takia, että ei ihme kun nuoret haluavat tappaa toisensa jos käyttäytyminen on tälläistä! Kiusaajat täytyy erottaa koulusta ja määrätä psykiatrille! ei kiusattua!

• Nimetön

Jokainen kiusaaja on kiusattu! Aina.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

Kun kierrätämme niin hyvää kuin pahaakin. Mistä sekin alkaa ja mihin päättyy, jos kukaan ei puutu mihinkään.

Kuinka helposti syyllistämmekään näitä koulukiusaajiakin vaikka emme heidänkään taustaansa tunne sen enempää. Vain sitä oman sisäisen pahanolonsa kierrätystä tämäkin kaikki on. Kuka sisäisesti ehjä ihminen kiusaisi?

Ja monesti kiusattukin on oman kasvatuksensa uhri kuin myös; helppo nakki, huono itsetunto kenties taustalla hänelläkin yms.

Ei kuitenkaan syyllisiä, ei syyttömiä vaan välittämistä. Ja se lähtee meistä jokaisesta.

Kun jokainen kukka saakin kukkia ;)

Ja ymmärrystä, sitä lisää kaipaan myös minä.

Kuunnellaan sydämellämme. Aidosti.

Nähdään sydämellämme. Aidosti.

Tunnetaan sydämellämme. Aidosti.

Ja rakastetaan satasella.:). AIDOSTI. :)

Oliko jollakin ongelma? Ja vaaleanpunaisten lasieni läpi elämä hymyilee aina. Näyttää kauneutensa ja suloisuutensa kaikissa sateenkaarenkin väreissänsä.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

kiusaajien "hirveät kärsimykset" eivät kiinnosta. kiusaaja on koulun keskitysleirikostaja joka tarvitsee vain rangaistuksen ja siirron tarkkailu- tai apukouluun.

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

kiusaajien "hirveät kärsimykset" eivät kiinnosta. kiusaaja on koulun keskitysleirikostaja joka tarvitsee vain rangaistuksen ja siirron tarkkailu- tai apukouluun.

Kun lapseni tappelevat toisinaan, jota hekin kyllä tekevät..... opetanko minä heille, että rangaistus on keino päästä siitäkin kierteestä rangaisemalla itse vaikkapa heitä... tai kenties pyydän toista antamaan samalla mitalla takaisin... vai olisivatko omat tapani jo erilaiset. Kyllä tapani ovat erilaiset; se on rakkaus, ja välittäminen, huumori sekä ilakointi..... ja nujakointi loppuu lyhyeen. Kun vain oivallat elämän perusasiankin; rakkaus. Aitous. Samat lainalaisuudet, eri mittakaavassakin vain..... kokeilkaapa jokainen. Ei näytellen mukavaa, rakastettavaa.... vaan olemista sellainen aidosti.

Se ei puhuttu kieli, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tunnekieli. Ja mikäki se tunnekieli "raiskataan" jo pikkupoikana tai pikkutyttönä, kierre on jo syntynyt.

Kiitos kommentistasi.

• Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

melkei säälittää ne kiusaajat ku ilma aivoja on syntyny

• kuriin tavalla tai toisella

Olen hurjan huolestunut viime aikojen tapahtumista. Äitinä kannan ihan hurjan suurta huolta lapsistani, jotka joutuvat selviämään koulussa.
      Katselin Big Brotheria ja en voinut todeksi uskoa, miten nuoret ottivat yhden asukkaista kiusansa kohteeksi. Pitää olla vahva ihminen, että kestää tuollaista! Jos tämä on kuva nykypäivän koulumaailmasta, niin jotakin on tehtävä ja nopeasti. Ei saa enää odottaa kolmatta ammuskelijaa johonkin kouluun, nyt on aika reagoida.
      Toivon todella, että luokkien kokoja pienennetään, että opettajat oppivat tuntemaan oppilaansa ja voivat puuttua, jos joku apua tarvitsee.
      Vanhemmille toivon enemmän aikaa lapsilleen ja tapakasvatusta, kasvatusta empaattisuuteen.

• Joskus ollu kiusauksen uhri

Olen aivan samaa mieltä tuosta kiusaus asiasta. Kiusaaja saisi miettiä, että mitä on tekemässä. Hän voisi ajatella muitakin kun vain itseään. Koulussa opettajat voisivat puhutella tätä kiusaajaa ja informoida hänen vanhemmilleen. Itse olen peruskoulu aikanani ollu kiusauksen uhri. Joten sen voin vakuuttaa, että ei todellakaan ollut kivaa. Jos minä oisin vieläkin kiusaksen uhrina niin en varmasti tulisi kouluun. Kiusaajan ei tarvitse esittää mitään diivaa. Kukaan ihminen ei ole täydellinen!!

• ja tuota sitä mieltä olen että

kiusaajat suorinta tietä psykiatriseen laitokseen, tai poikakotiin jos kanssa ihmisen hyljeksintää havaittavissa ja eikä mitään sosiaali puolen ihmisiä siihen välikäteen vaan eristetään kiuasaaja koko yhteiskunnasta samantien sääliä eikä myötätuntoa näytetä..niin oppiihana nämä luokan diiva kingit ihmisten elkeille kun saakin itse tuta miltä tuntuu olla hyljeksitty ihminen.

• Anonyymi

millä ne ajattelee jos aivoja ei löydy eikä sydäntä(siis ne kiusaajat)

• kiusaajista eroon päässyt

ja mie kun luulin että miulla oli kauheata olla yksinään pientä poikaporukkaa vastaan yläasteella.
      mutta tuohan on jo aivan sairasta meininkiä.
      todellakin se jätkä pitäis laittaa hoitoon kun ei tollanen voi jatkua..
      miusta tuntuu että opettajat ei halua puuttua asiaan..
      niin se oli ainakin meillä että opettajat olivat sokeita,kuuroja ja erittäin kykenemättömiä tekemään mitään..
      ' Ei me tiedetä kiusaamisesta mitään. ei meidän koulussa kiusata ketään kaikki ovat kavereita keskenään'
      niin vissiin joo.. tollasen meiningin on loputtava..
      ei saisi olla sellasta tilannetta että alkais pelätä kouluun menoa.
      Miun mielestä niitten muijien pitäis tulla niin sanotusti kuuroiksi sen tyypin puheille.
      Eivät kiinnittäisi huomiota siihen millään muotoa niin eiköhän tyyppi alkais tajuamaan.
      Ja rehtorin puhutteluun ja todellakin pakkolomalle pariks viikkoo. Ja vaikka uusimaan kokonaan se luokka millä on.

• Raivostunut!!

sellanen laki käytäntöön et "kerran kiusaaja,aina kiusaaja",merkintä koulukiusaamisesta pysyy läpi elämän...
        työpaikkaa hakiessa työpaikan pomo näkee tyypin häiriökäyttäytymisen!
        Eli kiusaamisesta kiinni jäätyään tulee merkintä..vaan eipä taitais sekään auttaa...ei niille kusipäille mikään mene perille...

• teree
        Raivostunut!! kirjoitti:

sellanen laki käytäntöön et "kerran kiusaaja,aina kiusaaja",merkintä koulukiusaamisesta pysyy läpi elämän...
        Eli kiusaamisesta kiinni jäätyään tulee merkintä..vaan eipä taitais sekään auttaa...ei niille kusipäille mikään mene perille...

http://koulussa.munpalsta.com

keskustelua koulusta ja kiusaamisesta

• kiusaajista selvinny
        Raivostunut!! kirjoitti:

niinpä.. kiusaajat on niin perseestä ja todella tyhmiä että sen näkevät sitten tulevaisuudessa..
        monilta olen kuullut että kun ne vuosien jälkeen ovat tavanneet kiusaajiaan sattumalta ne on niin rappiolla ettei tosikaan..
        niitä ei voi kuin sääliä.
        mutsi kun kertoi tästä miulle niin se auttoi minua jaksamaan yläasteen loppuun kun ajattelin että tulevaisuudessa nähdään mitä niistä idiooteista on tullut.

• vai onko?

Olen seurannut tätä koulukiusaamisongelmaa läheltä ja kaukaa. Ihmettelen suuresti kuinka saamattomia koululaiset itse ovat. Jos ajatellaan koulua, jossa olisi esim. 100 oppilasta. Näistä sadasta häiriköitä on seitsemän ja kiusaajia heistä kolme, eli neljä muuta ovat luusereita. Kiusattuja tässä koulussa olisi kaksi, eli jäljelle jää 91 oppilasta, joilla olisi valta lopettaa näiden seitsemän terrori alkuunsa nousemalla heitä vastaan yhdessä ja kovalla äänellä. Väkivalta ei lopeta *ittuilua, mutta vankkumaton muuri pistää hyökkääjät epäröimään. Barrikaadeille ipanat, valta on teillä! Ps. se joka ei asetu vastustamaan kiusaamista, kuuluu itsekin kiusaajiin...

• Anonyymi

no meil on luokas ainaki 4 häirikköö, riippuu määritelmästä, puolet luokan pojista niitten "jengissä", kiusattuja on ainaki 6, yks iha rikki vaihtaa koulua kohta

• x-ihmetteijä

Miksi ei kouluissa ole edes yhtä miestä / vahtimestaria, joka nostaisi tukasta ulos häiritsijän?

Ovatko kaikki suomalaiset opettajat tyhmiä? Sellaiset opettajat pitäisi ensin erottaa ja laittaa toiselle alalle. Opetusminiesterille kantelu ja jos asia ei muut niin vaatikaa uusi opetusministeri.

En puolusta koulukiusaamista, mutta koululaisten tulisi saada enemmän tietoa, miksi viha ja tappaminen on todella väärin ja paha asia.

Pian kaikki joudutaan erottamaan koulusta ja sitten on vain puistot syrjäytyneitä nuoria täynnä.

Nuoret näkee väkivaltaa enemmän kuin mikään muu sukupolvi tähän mennessä. Se turruttaa ja lapset voi saada yhä useampia käyttämään vihassa ja väkivaltaisesti.

Nuorille pitää antaa tervettä kuvaa elämästä.

Nuorille pitäisi opettaa oikeat elämisen ohjeet perheessä, ja tuomita väärät teot selkeästi.

Miksei juuri kukaan valtiovallan edustajuajista tuominnut Kauhajoen koulumurhaajaa vääränä.

Tuomittiin vain kaikki muut:

ministerit
      aselaki
      viattomat uhrit

Massa murhaaja ei ansaitse mitään puolustuksia teolleen.

• Mitä vit...

Massa Murhaaja?

Se ei korjaa ongelmaa, jos kouluissa aletaan tukistamaan. Itsellä tuli koulussa todella ihanteellinen opettaja vastaan...Kuristi kahta oppilastaan, potkaisi häirikiöivää tyttöä ja paiskoi toista oppilasta. En tiedä miten varma metodi se oli, mutta ainakin opettaja siinä kärsi kun jollain oli vihainen veli.

Suomalaiset opettajat on helvetin tyhmiä, mutta mitä itse tekisit jos olet 160 senttiä pitkä nainen 50 kilonen. Oppilaasi on 180 senttinen nyrkkeilijä, jolla on sitä ruutia ja sillä leikkaa kiinni hyvin nopeesti. Siinä ei paljon mennä tukistamaan, ellei halua sirppiä puuroaan ilman leegoja.

Toki kouluissa pitäisi olla valistus/ehkäisy systeemi kiusaamisessa.

• Kiltin pojan äiti

Nyt meni puurot ja vellit sekaisin. Ketjussa keskustellaan koulukiusaamisesta. Täällä ei kukaan ole puolustanutkaan murhaajaa.
        Tappajaa nyt ei tarvitse enää erottaakaan, kun hän erotti itse itsensä ja käy koulua nyt aivan eri taivaskanavilla.

Kyllähän kyse on ennaltaehkäisevästä työstä ja siihen meidän täytyy tosissaan ruveta. Ei auta täällä huutaa murhaajat hirteen, vaan on nöyrrytävä ja lähdettävä tekemään työtä ruohonjuuritasolta.

Ainoa konsti saada ampumiset loppumaan, on saada tämä koulukiusaaminen loppumaan. Sehän on ollut ainoana syynä ja motiivina näissä molemmissa ampumistapauksissa.

Kukaan ei varmastikaan halua nähdä ja kuulla enää kolmatta kouluampumista, vaan nyt on aikuisten aika ruveta puuttumaan asioihin. Minusta me olemme alaikäisistä lapsista vastuussa ja me olemme vastuussa omien lapsiemme kasvattamisesta. Jos lapsemme on koulukiusaajia, täytyy hänelle hakea apua ja päinvastoin koulukiusatulle hakea myös apua. Ei saa lannistua, vaan pitää vaatia apua lapselleen, jos ei itse siihen pysty.

• Kiss me

Minusta se on oikein että pitää erottaa kiusajia.
      Minun mielestäni opettajilla pitää olla enemmän valtaa että oppilaat tottelisivat heitä.
      Monet kiusajaat kiusavaat enemmän Nörttejä tai ulko maalaisia. Ehkä kiusajien pitää kokea samaa mitä kokevat kiusatut.
      Ei ehkä liity asiaan= Minun mielestä pitää olla koulu puvut kouluilla, siitä olisi paljon hyötyää sillä voisi säästä rahaa. Sillä monet myös kiusavaat muita vaatteista(tyyli mausta) Olen varma että se muuttaisia kaikkien mieleen koulua kohtaan. Olisi vähemmän pissiksiä ja tyyli kiusajia. Kaikki suhtautuisivat kouluun eri tavalla.

• afsafesfs

Ihan hyvä, tehdään kaikista samanlaisia periaate.
        Eli poistetaan ongelma yrittämällä tehdä lapsista samanlaisia kaikista?

Entä jos joku on seksuaalivähemmistön edustaja, kaikkien täytyy kokeilla tai ryhtyä sellaisiksi?
        Jollain on HI tauti, niin se tartutetaan luokkaan.

Koulukiusaamista ei muuteta muuttamalla oppilaita ja niiden pukeutumista tai olemusta. Mitä voin sanoa, niin huume valistaminen minkä saimme peruskoulussa ei tainnut toimia oikein oman luokkani kohdalla. Valvonta ja tietyntyyppiset rangaistukset peliin.

• kiss me
        afsafesfs kirjoitti:

Ihan hyvä, tehdään kaikista samanlaisia periaate.
        Eli poistetaan ongelma yrittämällä tehdä lapsista samanlaisia kaikista?

Entä jos joku on seksuaalivähemmistön edustaja, kaikkien täytyy kokeilla tai ryhtyä sellaisiksi?
        Jollain on HI tauti, niin se tartutetaan luokkaan.

Koulukiusaamista ei muuteta muuttamalla oppilaita ja niiden pukeutumista tai olemusta. Mitä voin sanoa, niin huume valistaminen minkä saimme peruskoulussa ei tainnut toimia oikein oman luokkani kohdalla. Valvonta ja tietyntyyppiset rangaistukset peliin.

Se koulu puku juttu ei varsin liittynyt siihen asiaan. Ajattelin et koulu kiusamis jutut ehkä loppuisi jos kiusajaa joutuis samaan asemaan kuin kiusattu

• sapettaa

Kun on joutunu tuossa samassa pihassa ja koulussa koulukiusatuksi vuosia tosin kauan sitten.

• Kiusattu..

Olen myös ollut kiusattu, mutta en kovin pahasti...ei todellakaan kiva kokemus, toisaalta opettavainen kokemus ihmisluonteesta, täällä ollaan sutena susien joukossa sille tosiasialle ei kukaan voi yhtikäs mitään.

Kaikista parasta apua on osata puolustaa itseään, siitä saa itsevarmuutta kummasti ja kiusaaja
      nynnyt huomaa sen ja suuri osa etsii jo silloin helpompia uhreja, näin se vain on.

Kuinkahan kiusaaja reagoi jos kiusattu ei painakkaan päätään alas ja alistu vaan katsoo kiusaajaa naamaan ja haastaa vaikka matsiin niin että mahdollisimman moni kuulee.

Itse olen varmasti katkera lopunikääni muutamalle kiusaajalle, olisipa aikanaan ollut rohkeutta potkiä päähän näitä mätämunia, olisi päässyt näistä vihan tunteista.

Koululaisesta ei tule tappajaa hetkessä, mutta jos joutuu olemaan kiusattuna vuodesta toiseen niin ei mikään ihme jos osalla napsahtaa...te jotka tuomitsette nämä viimeaikaiset koulutapot niin olkaa ensin koulukiusattuna muutama vuosi ja miettikää uudestaan.

• vuosia kiusattu

Aivan, olen täysin samaa mieltä. Minullakin napsahti vasta jälkeenpäin, lue tosta alempaa "minun tapaukseni 90-luvun lopulla".

Jälkikäteen itseänikin oikein harmittaa kun alistuin vain siihen kiusaamiseen. Tosin tilanteeni oli silloin niin umpikujassa että jos olisin vielä alkanut tappelemaan koulussa, niin olisin ollut todella vaikeuksissa. Toisaalta silloin tilanne olisi voinut ainakin vähän korjaantua, jos sitä kerran pari olisi pistänyt kiusaajaraukkoja oikein kunnolla pannuun. Olin kuitenkin samankokoinen kuin muut ja jopa monia isompikin yläasteella. Olisihan siinä saattanut käydä niinkin että kiusaajat sitten tuon jälkeen olisivat etsineet juuri niitä helppoja ja alistuvia uhreja, sen jälkeen kun olisivat huomanneet että en otakkaan kaikkea vastaan. Mutta en tehnyt mitään. Säätyipähän ne muut uhrit sitten noilta raukkiskusipäiltä. Sen mitä kiusaajieni tilanteesta tiedän tänä päivänä, niin äkkiseltään melkoiseksi luusereiksi voisi pari tyyppiä kuvailla. :)

• joka vitsaa säästää se last...

Minun mielestä opettajilla tulisi olla oikeus käyttää ruumiillista kuritusta peruskoulussa.

• Kouluihin!!!

Sillon kun minä olin kymmenisen vuotta sitten ylä-asteella niin häiriköt laitettiin tarkkailuluokalle....Mitä se hyödytti,että siellä luokalla heillä oli muut häiriköitsijät seurana?EI MITÄÄN!

Se saattaisi jotain auttaakin,kun kiusaaja laitetaan koko päiväksi luokkaan yksin opiskelemaan,ei välitunteja,luokassa vois ehkä olla vielä opettaja tämän kiusaajan kanssa,vessaan menossa tulisi opettaja odottamaan vessan oven ulkopuolelle ja sitte takas luokkaan,ruuan kiusaaja syö luokassa opettajan kanssa...seuraavana päivänä sama homma...ja sitä seuraavana...ja.....

• tuhmaa ?

Joo onhan niitä neuvoja kiltille lapselle :
      Tappeleminen on tuhmaa , ( kiusatulle ) ole sinä se joka sen lopettaa (= ei toi toinen pölkkypää( kiusaaja)) kuitenkaan LUOVUTA , EIKÄ SITTEN MITÄÄN BUM BUM JUTTUJA ) .

• kuinka moni kiusattu ?

....Lasten/nuorten itsemurhia ei suositella laajasti käsiteltävän tiedotusvälineissä eikä itsemurhia käsitteleviä luentoja ei ole syytä suunnata alaikäisille ...

Toivottavasti ei useita ?

En sentään pyrkinyt pääsemään tukalasta tilanteesta ( kouluun menosta ) itsemurhalla riitti usein sekin että sai korvan tulehtuneeksi kun työnsi siihen jäätä .

• Liinukkainen

Olen itse ollut monessa paikassa kiusattu ja vain sen takia, että olen ollut tavallista ahkerampi, monitaitoisempi, ulospäinsuuntautuneempi, monella tavalla aktiivinen yms. Kaikki hyviä piirteitä. Ja vaikka en missään tapauksessa usko väkivallan lopettavan väkivaltaa, niin on näissäkin tarinoissa sellaista, että on loppunut. Kun kerroin yhdelle siskolleni omista jutuista, hän kertoi omansa: Kun häntä oli yksi poika toistuvasti töninyt, nimitellyt ynnä muulla tavalla häiriköinyt eikä uskonut,vaikka sisko oli pyytänyt lopettamaan, oli siskoni n. 15v, ottanut kerran kun oli kahden kesken pojan kanssa nurkan takana ja annellut pojalle korville niin että tuntuu. Ei ollut poika sen jälkeen tullut nälvimään. Tämä yli 40v sitten. Kyllä tekee monesti itsellä mieli tehdä samaa ei sille mahda mitään kun nämä työpaikatkin on mitä on nykyään, kiusaajia on joka paikassa eikä kukaan tee mitään!

• olen minä

Kouluihin valistusta siitä mitä koulukiusaaminen pahimmillaan voi aiheuttaa...

Mitenköhän kiusaajan/kiusaajien suu mahtaisi mennä jos kiusaamisen kohde tekisi niiden takia itsemurhan?Vieläkö heistä olisi kivaa?

• kiusatut

Tämä kiivas viestiketju loppui kuin seinään, tietysti syy on se, että Suomi24 etusivun "viestialoitus" vaihtui.

Tämä viestien määrä kuvastaa sitä, että ongelma on todella konkreettinen ja vakava.

Toivoisinkin että valtakunnan päättävissä elimissä joku lukee näitä juttuja ja mietti missä mennään ruohonjuuri tasolla, eli elävässä elämässä.

• keskustelut

Samaa asiaa mietin minäkin.Mistä se johtuu herää kysymys.
        Olisiko niin että koulukiusaamiset vedetään matonalle.
        Liian vaikea onkelma suomen yhteiskunnassa.

• Nimetön

lapselle koulu on koko elämä, yhteiskunta ja persoonallisuuden muokkaaja. kauheaa,etteivät opetustyöntyöntekijät välitä pienistä ihmisistä sen vertaa,että jokaisella olisi koulurauha ja fyysinen ja henkinen koskemattomuus.
      esim. minulle kouluaika oli yhtä keskitysleiriä ollessani uhrilampaan osassa kiusaamismekanismissa,joka toimii siten että joukosta valitaan yksi uhri yleisen"hauskanpidon" kohteeksi. empatiaa ei näillä koulukiusaajilla, koulujen keskitysleirikostajilla ole kehittynyt.
      tottakai kotiolot ovat näillä koulu-kalkkaroilla välinpitämättömät ja joskus väkivaltaiset.
      se ei oikeuta uhraamaan hiljaisia oppilaita kynnysmatoiksi!! kiusaaminen on lopetettava heti: ala-asteella auttaa empatian opettaminen lapsille,so. toisen asemaan asettumisen sisäistäminen. mutta ylä-asteella, ja varsinkin jos kotona tulee haukut ja nyrkistä heti aamulla kouluunlähtiessä; ei auta, kuin erottaminen ja/tai tarkkailu- tai harjaantumiskouluun siirtäminen.
      mutta opettajat ovat saamattomia, ja eräät isät ja äidit löyhäpäisiä. muutos olisi tervetullut!

• Patenttiratkaisu

Onneksi kiusaaminen loppuu kun käsiasekielto saadaan joskus voimaan.

• joo...

eli kaiken kiusaamisen alkulähde on aina yleensä yksi tyyppi, jolla ei ole kaikki kohdallaan. se on sellanen rähinäveikko ja pyrkii aina kattoo ympäriltään arkoja joita alkaa sättiä. tämä yksi on yleensä niin läpeensä kusipää sananvarsinaisessa merkityksessä että on ihan vaikea kuvata sitä. se puhuu paskaa niin paljon, perättömyyksiä. yllyttää muut puolelleen kiusaamaan yhtä. siitä kiusaajaporukasta yleensä suurin osa on vaan mukana kun muutkin on. eli tapahtuu tällanen joukkoidiotismi. se kuka tässä on syyllinen on tämä yksi kusipäinen kaiken alulle panija. yleensä tällaisen apinan tuntee koulurakennuksessa kaikki, joten ihmettelen miten kummassa tällaiselle asialle ei tehdä mitään. laittasivat vaikka nämä kiusaajatyypit omalle luokalleen, saisivat kiusata toisiaan. miksi muuten näin ei tehdä?

• oot

esim. omalla kohdalla kiusaaminen alkoi, kun tällainen tyyppi muutti samalle luokalle ja pikkuhiljaa sai manipuloitua muut mukaan niin että lopulta ei kukaan ollut kiusatun kanssa. Oli ns. "paremman" perheen tyttö varakkaasta perheestä. Aikanaan sitten tuo kusipää meni eri kouluun ja kiusaaminen loppui vaikka lähes kaikki muut oppilaat olivat edelleen samoja sillä luokalla.

• 90-luvun lopulla

Ylä-asteaikoihin olin hyvin hiljainen ja ujo. Kavereita oli tasan yksi, joka hänkään ei aina jaksanut vain minun seurassani olla, koska hänellä puolestaan oli muitakin kavereita. Oman luokkani ja muiden luokkien pojat tottakai nälvivät minua (vain hiljaisuuteni takia) ja käyttivät minua itsetuntonsa pönkittäjänä, erityisesti tyttöjen ollessa kuuloetäisyydellä.

Tytöt kiersivät minut kaukaa ja muutenkin sain kokea armotonta hyljeksintää joka tilanteessa. Minua ei huolittu ryhmätöissä kenenkään ryhmään ennenkuin ope väkisin pakotti, ei liikuntatunnilla mihinkään joukkueeseen ennekuin ope pakotti (vaikka olinkin hyväkuntoinen ja hoikka). Tietysti kun ope pakotti muut ottamaan minut ryhmään mukaan, sain kuulla, kokea ja tuntea seb sitten välitunnilla ja koulun ulkopuolella. Haukkumista, nälvimistä, tönimistä, kampittelua, repun, pipon yms. varastelua ja piilottelua.

Pojat syyttivät minua, että tytöt eivät halua olla heidänkään seurassa koska minä olen paikalla "haisemassa". Tuo "haju"-juttu jäi 3.luokalta, kun ujona en tietenkään uskaltanut kysyä lupaa vessaan kesken tunnin ja olin vaan hiljaa. Ja housuunhan minä sitten pissasin. Tottakai juttu levisi koulupäivän loppuun mennessä koko kouluun ja iltaan mennessä koko kylälle. Tuosta sain kuulla peruskoulun loppuun asti.

Vanhempani soittivat kerran parin pahimman kiusaajan vanhemmille ja sopivat tapaamisen. Kaikki oltiin koolla, ja kuinka ollakkaan: kiusaajat olivat siinä tilanteessa kuin parasta kaveria minun kanssani, minä sain kiusaajien vanhemmilta syyt turhasta syyttelystä ja kotona vielä huudot päälle. Voitte varmaan arvata mitä koulussa tapahtui seuraavana päivänä, kun tieto oli taas vähän levinnyt. Ei ollut enää yhtään kaveria. Olin täydessä umpikujassa, kukaan ei usko, kiusaaaminen pahempaa kuin koskaan ja vielä uutena juttuja sain nössön kantelijan leiman. Opettajat eivät tehneet mitään, eivät noteeranneet asiaa mitenkään eikä koulukuraattorikaan asiaan käestänyt muuten kuin sanomalla "koeta jaksaa". Kävi siinä mielessä itsemurhakin.

Jotenkin ihmeen kaupalla taistelin peruskoulun loppuun ja lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Alkoi täysin uusi elämä, sain kavereita, 18-vuotiaana ekan tyttöystävänkin. Opiskelu oli rentoa ja mukavaa ja olen edelleen vuosien jälkeenkin jatkuvasti tekemisissä opiskelukavereiden kanssa, parhaita kavereita koskaan! Nykyään elämä hymyilee, on työpaikka, oma auto, oma koti ja asiat varsin hyvällä tolalla.

Siltikään en koskaan unohda niitä ihmisiä joiden kanssa jouduin peruskoulun käymään. Erityisesti ylä-aste on muistissa ikuisesti. Sain pahoinpitelysyytteen kun kerran törmäsin baarissa (tietenkin humalassa) vanhaan kiusaajaan. Hän tuli juttelemaan kuin vanhalle hyvälle tutulle, minä kävin kimppuun ja löin useita kertoja. Se siitä, korvaukset on maksettu ja koko homma ollutta ja mennyttä. Ei näytä hyvältä papereissa, mutta enää ei voi mitään. Jostain syystä minua ei edes kaduta. Olen nykyään onnellisempi kuin kiusaajani, sen mitä nyt heidän tilanteestaan tiedän. Aurinko paistaa.

Noin... hmm.. En tiedä mitä tähän nyt sitten sanoisi, se oli minun tarinani.

• pitkin poskia.

Todella surullista kuultavaa. Nyt itse olen ylä-asteella ja olen nähnyt muutaman kunnon tappelun ja tiettyjä henkilöitä kiusataan joka päivä. Olen huomattavan pitkä tyttö ikäisekseni ja erotun todella helposti massasta. Olen helppo kohde, koska olen aina ollut hiljainen. On haukuttu läskiksi ja vaikka miksi, mutta on jo harvinaista jos ei haukuta paskaksi kokoajan. Se hassua kyllä on ollut välillä todella sterraavaa ja aloin laihtua. En syönyt lähes mitään.
        Kavereitanikin kiusataan ajoittan. Yhtä nenän takia, toista silmäpussien, kolmatta pisamien... Ja jokaista jonkin "vian" vuoksi. Ei kai tämä nyt tähän ole mennyt että pienintäkään erilaisuutta ei hyväksytä? Ja on vain hauskaa aiheuttaa toiselle mielipahaa vain hetkellisen huvin vuoksi? Todella... Oksettavaa.

• Kiusausaa

selkeästi kiusaaja, hönö teini kiusaajasi oli teot tehdessään lapsi, sinä taas aikuinen.
        Olet mielestäni pahempi kuin "kiusaajasi".

• 90-lopulla
        Kiusausaa kirjoitti:

selkeästi kiusaaja, hönö teini kiusaajasi oli teot tehdessään lapsi, sinä taas aikuinen.
        Olet mielestäni pahempi kuin "kiusaajasi".

Juuri noin, ei muuta kun annetaan kiusaajien vaan kiusata sen minkä jaksavat ja päästä kuin koira veräjästä. Siihen päälle sitten kiusatulle sanotaan että too bad, harmi, ei voi mitään. Ihan kuin minullekkin sillon ylä-astehelvetin aikana sanottiin.

Tarkoitit varmaan minun lyöntejäni, kun sanoit että olen pahempi kuin kiusaajani. Se kipu ja kärsimys mitä hänelle lyönneistäni koitui, ei ole mitään verrattuna siihen kärsimykseen mitä minä sain kokea koulussa. Ei yhtään mitään. Se oli hänelle vain kertakirpaisu. Sitä ei kukaan edes tajua minkälaista helvettiä peruskoulu ja erityisesti yläaste oli. Vuosia yhtä painajaista josta ei voi herätä, eikä mitään ollut tehtävissä. Olivat he silloin teinejä tai ei, entisillä kiusaajillani ei ole tänäkään päivänä mitään asiaa minulle. Muistan heidät kyllä lopun elämääni.

• aksuuuu

minuakin kiusataan koulussa. sanoilla. ja ne tuntuvat pahoilta sekä syynä on vain erilaisuuteni ja mokani.

• Väkivalta lopettaa vittuilun

Kuinkahan monta ruumista vielä pitää tulla ennen kuin kiusaamiselle ja syrjimiselle saadaan loppu? Voin sanoa, ettei tuo Kauhajoku jää viimeiseksi.
      Nyt kun koululuokkien luuserit ja yleiset naurun aiheet ovat nähneet, että takaisinkin voi antaa, kun ei ole enää mitään menetettävää. Moraalitonta ehkä, mutta elämä on.

Helppo on niiden puhua, jotka eivät ole joutuneet kiusaamisen kohteeksi. Älkää siis te, jotka ette asiasta tiedä, lässyttäkö yhtään mitään kestämisestä ja "normaalista" piikittelystä.

• pedakooki.

miten koulussa kiusaustapauksissa edetään.
      joka luokassa voi olla ns. "kiusaus-tiimi". eli siis luokka valitsee kaksi-kolme oppilasta luokasta jotka edustavat luokkaa.
      yhdessä koko koulun oppilaiden ja opettajien kanssa tämä tiimi tapaa kuukausittain ja raportoi kiusaamiset.
      jos joka luokassa on nämä valitut niin kiusaamistapaukset tulevat julki. siten ei jää vain kiusatun itsensä varaan tämä "kanteleminen" koska usein ei oppilas itse tahdo asiasta kertoa.

ja siis selvät säännöt opettajille miten kiusaamiseen puututaan.
      lopuksi kun kaikki keinot on käytetty pitäisi kiusaajaoppilas erottaa koulusta.(ainakin väliaikaisesti). vanhemmat saavat itse kustantaa yksityisopetuksen.

on myös tärkeää että kiusaamiseen puututaan HETI. tuskaa on lapselle mennä kouluun joka aamu ja varmaan unettomia öitä. kaikille lapsille pitää taata turvallinen koulupäivä.

• epäkohtailija

Paitsi jos kiusaus-tiimin jäsenet ovat itse kiusaajia. En yhtään epäile että kiusaajana toimivat ihmisen säälittävät irvikuvat ovat niin ovelia, että hankkivat itse itsensä kiusaus-tiimin jäseneksi nuoleskelemalla opettajaa, ja täten saavat täydellisen vallan kiusata ketä ikinä haluavat ja niin paljon kun haluavat. Jos joku kantelee että kiusaus-tiimi kiusaa itse muita, niin kiusaus-tiimi tottakai kieltää ja kääntää syyn kantelijan niskaan. Opettaja (joka on "vaan töissä siellä") uskoo sen epäilemättä yhtään ja kiusaus-tiimi on taas valloillaan.

Kiusaus-tiimi, osuva nimikin kyseiselle porukalle.

Henkilökohtaisesti uskon että kiusaajat ovat pelkästään suurimpia nössöjä mitä maa päällään kantaa.

• vanhapiru.

Ennenkin kaikki tukioppilaat ym. Joiden olisi pitänyt olla juuri niitä joille voi puhua olivat pahimpia kiusaajia ja asioiden vääristelijöitä. Kyllä ne tiimiläiset on oltava ulkopuolisia ja täysin puolueettomia. Eli täysin tuntemattomia. Aina kun tunnet toisen olet jollakin tasoa puolueellinen.

• pedakooki.
        epäkohtailija kirjoitti:

Paitsi jos kiusaus-tiimin jäsenet ovat itse kiusaajia. En yhtään epäile että kiusaajana toimivat ihmisen säälittävät irvikuvat ovat niin ovelia, että hankkivat itse itsensä kiusaus-tiimin jäseneksi nuoleskelemalla opettajaa, ja täten saavat täydellisen vallan kiusata ketä ikinä haluavat ja niin paljon kun haluavat. Jos joku kantelee että kiusaus-tiimi kiusaa itse muita, niin kiusaus-tiimi tottakai kieltää ja kääntää syyn kantelijan niskaan. Opettaja (joka on "vaan töissä siellä") uskoo sen epäilemättä yhtään ja kiusaus-tiimi on taas valloillaan.

Kiusaus-tiimi, osuva nimikin kyseiselle porukalle.

Henkilökohtaisesti uskon että kiusaajat ovat pelkästään suurimpia nössöjä mitä maa päällään kantaa.

äänestämällä kirjallisesti nämä edustajat luokasta. on hullua jos edustajat tulevat ulkopuolelta koska he eivät tunne oppilaita.
        useasti kiusaaja hakee myös huomiota kiusaamisellaan ja ei se ihan vikan menisi jos yksi kiusaajakin olisi tiimin joukossa. siellä voidaan puhua kiusauksesta ja syistä mikä sitä aiheuttaa.
        kuitenkin oppilaat on otettava osaksi tätä eikä sulkea heitä ulkopuolelle.

• pedakooki.
        vanhapiru. kirjoitti:

Ennenkin kaikki tukioppilaat ym. Joiden olisi pitänyt olla juuri niitä joille voi puhua olivat pahimpia kiusaajia ja asioiden vääristelijöitä. Kyllä ne tiimiläiset on oltava ulkopuolisia ja täysin puolueettomia. Eli täysin tuntemattomia. Aina kun tunnet toisen olet jollakin tasoa puolueellinen.

ja vielä ihan hyvinkin joissakin kouluissa missä on kokeiltu. pääasia on se että kiusaaminen lopetetaan ihan alkuunsa ja että koulussa on ihan selvät säännöt miten edetään ja niitä myös noudatetaan. joka lukuvuoden alussa myös nämä säännöt kirjallisena kotiin ja jokaisen oppilaan ja vanhemman allekirjoitus alle. näin osoitetaan jo heti alkuunsa että koulussa kiusaaminen otetaan vakavasti ja että siitä on seurauksia jos siihen syyllistyy.

• raivostunut äiti
        pedakooki. kirjoitti:

ja vielä ihan hyvinkin joissakin kouluissa missä on kokeiltu. pääasia on se että kiusaaminen lopetetaan ihan alkuunsa ja että koulussa on ihan selvät säännöt miten edetään ja niitä myös noudatetaan. joka lukuvuoden alussa myös nämä säännöt kirjallisena kotiin ja jokaisen oppilaan ja vanhemman allekirjoitus alle. näin osoitetaan jo heti alkuunsa että koulussa kiusaaminen otetaan vakavasti ja että siitä on seurauksia jos siihen syyllistyy.

Että toimii! Ketään ei kuulemma kiusata välitunnilla. On tiimit ja tukioppilaat ym. Mistäköhän sitten johtuu, että poikani ei halua mennä kouluun ja tulee jokapäivä vaatteet kurassa ja mustelmia täynnä koulusta? Opettajat ja tukioppilaat ym neuvostot eivät ole huomanneet mitään kiusaamista. Eli kerrotko mistä poikani mustelmat ja kuraset vaatteet johtuvat?

• kiusataan edelleen
        pedakooki. kirjoitti:

Kun kirjeiden ja neuvottelujen jälkeen suljetaan silmät ja suut. Meidän koulussa on kyseinen systeemi ja kiusaaminen senkun pahenee. Kiusattuja ei kuunnella ollenkaan. Vain kiusaajien valehtelua kuunnellaan. Joo meidänkin koulusta oli oikein lehdessä juttu miten meillä ei kiusata. Ja mitä tapahtuu koulumatkoilla ja koulun jälkeen... Ja pahin kiusaaja on reksin siskon poika...

• pedakooki.
        raivostunut äiti kirjoitti:

Että toimii! Ketään ei kuulemma kiusata välitunnilla. On tiimit ja tukioppilaat ym. Mistäköhän sitten johtuu, että poikani ei halua mennä kouluun ja tulee jokapäivä vaatteet kurassa ja mustelmia täynnä koulusta? Opettajat ja tukioppilaat ym neuvostot eivät ole huomanneet mitään kiusaamista. Eli kerrotko mistä poikani mustelmat ja kuraset vaatteet johtuvat?

tuossa tapauksessa siis olla otettu asiaa vakavasti vaan tämä tiimi on kulissitiimi.
        minkä ikäinen poikasi on? kyllä minä jo äitinä ja aikuisena pitäisin vaikka lapseni kotona tuossa vaiheeessa jos koulussa ei asiaan puututa. koululla on VELVOLLISUUS puuttua asiaan tositoimin eikä vaan pelkästään "kulissiratkaisuilla".

• pedakooki.
        kiusataan edelleen kirjoitti:

Kun kirjeiden ja neuvottelujen jälkeen suljetaan silmät ja suut. Meidän koulussa on kyseinen systeemi ja kiusaaminen senkun pahenee. Kiusattuja ei kuunnella ollenkaan. Vain kiusaajien valehtelua kuunnellaan. Joo meidänkin koulusta oli oikein lehdessä juttu miten meillä ei kiusata. Ja mitä tapahtuu koulumatkoilla ja koulun jälkeen... Ja pahin kiusaaja on reksin siskon poika...

vastaukseni. systeemiä sinäänsä ei pidä syyttää silloin kun se otetaan ihan tosissaan. valitettavasti on myös noita "mätäkouluja" joissa asiaa ei oteta vakavasti. kulissitiimit laitetaan pystyyn suojatakseen koulun mainetta.

• vanhapiru.
        pedakooki. kirjoitti:

äänestämällä kirjallisesti nämä edustajat luokasta. on hullua jos edustajat tulevat ulkopuolelta koska he eivät tunne oppilaita.
        useasti kiusaaja hakee myös huomiota kiusaamisellaan ja ei se ihan vikan menisi jos yksi kiusaajakin olisi tiimin joukossa. siellä voidaan puhua kiusauksesta ja syistä mikä sitä aiheuttaa.
        kuitenkin oppilaat on otettava osaksi tätä eikä sulkea heitä ulkopuolelle.

Ja yleensä kiusaajat ovat hyviä manipuloimaan niin luokkakaverit, kun opettajatkin. Sitäpaitsi jos kiusaaja otetaan mukaan pitäisi siellä olla myös se kiusattu. Ongelma on vain siinä uskaltaako tämä kiusaaja avata suutaan. Ja kyllä siinä pitää olla ulkopuolisiakin, koska ulkopuolelta näkee paremmin, kun sisäpuolelta. Myös kiusaajan ja kiusatun vanhemmat pitäisi olla mukana. Entä kuka puolustaa kiusattua? Kiusaaminen harvoin sattuu opettajan nähden, tai sitten opettajat eivät "näe" ja kumpaa uskotaan kiusattua vai opettajaa? Siis periaatteessa idea ok. Mutta itse olen aikanaan nähnyt ettei tämä toimi ja nyt ystäväni lapsen kohdalla ettei toimi edelleenkään. Ja vastahan oli tutkimus missä ei löytynyt yhtään koulua missä ei kiusattaisi...

• löydy
        vanhapiru. kirjoitti:

Ja yleensä kiusaajat ovat hyviä manipuloimaan niin luokkakaverit, kun opettajatkin. Sitäpaitsi jos kiusaaja otetaan mukaan pitäisi siellä olla myös se kiusattu. Ongelma on vain siinä uskaltaako tämä kiusaaja avata suutaan. Ja kyllä siinä pitää olla ulkopuolisiakin, koska ulkopuolelta näkee paremmin, kun sisäpuolelta. Myös kiusaajan ja kiusatun vanhemmat pitäisi olla mukana. Entä kuka puolustaa kiusattua? Kiusaaminen harvoin sattuu opettajan nähden, tai sitten opettajat eivät "näe" ja kumpaa uskotaan kiusattua vai opettajaa? Siis periaatteessa idea ok. Mutta itse olen aikanaan nähnyt ettei tämä toimi ja nyt ystäväni lapsen kohdalla ettei toimi edelleenkään. Ja vastahan oli tutkimus missä ei löytynyt yhtään koulua missä ei kiusattaisi...

yhtäkään työpaikkaa, jossa ei kiusattaisi.

• yläasteella

kun olin yläasteella meitin luokalla oli muutama kiusaaja poika. Joutuivat reksin puhutteluun ja reksi huusi niille ihan sairaana ja teki selväks et jos ei kiusaaminen lopu niin heitetään muutamaksviikoks koulusta ulos. Kiusaaminen loppu, taisivat itsekkin ymmärtää miten vakava asia tuo kiusaaminen on.

• pitäisi

puuttua välittömästi. Ite kävisin vetään suoraan turpaan kyseistä pelleä. Kun nykyisin ei tahdo pelkkä puhe tehota enään. Raippaa perseelle perkele! Niin kuin vanhaan aikaan tehtiin

• maailmasta

Oletteko koskaan seuranneet miten eläinten pennut mittelee voimiaan keskenään jatkuvasti.
      Koko ajan on hampaat toisen niskassa ja heikot jää alakynteen. Ihminen on eläin ja lasten "kiusanteko" palvelee justiin samoja päämääriä kuin eläinten nahistelu. Oma paikka laumassa pitää lunastaa mittelemällä voimista muiden kanssa. Omat ja muiden rajat on opittava tunteman ja niitä pitää puolustaa. Pitäkää kiusatut puolenne älkääkä huutako aikuisia apuun. Jos aikuinen joutuu puolustamaan kiusattua, kiusaajat varmaan ottaa sen uhriksi seuraavallakin kerralla, koska ei osaa pitää itse puoliaan. Kiusaaminen ei lopu kouluun vaan jatkuu työpaikoilla ellette opi panemaan itse hanttiin. Naiset kohtaa seksuaalista ahdistelua ja vähemmistöt yleistä syrjintää. Täällä vallitsee viidakon lait ja omista oikeuksistaan pitää oppia taistelemaan.

• edelliseen

Vanhempien ja yhteiskunnan vastuulla on kasvattaa itsetunnoltaan terveitä lapsia, jotka kävelevät selkä suorassa, katsovat silmiin ja osaavat sanoa kuuluvasti EI ja LOPETA TOI KIUSAAMINEN! Ujot ja itsetunnoltaan heikot lapset kävelevät hartiat lytyssä, katse maassa ja mumisevat jotain tuskin kuultavaa. Otollisia kohteita kiusaajille.

• oikea laitalinkki
        edelliseen kirjoitti:

Vanhempien ja yhteiskunnan vastuulla on kasvattaa itsetunnoltaan terveitä lapsia, jotka kävelevät selkä suorassa, katsovat silmiin ja osaavat sanoa kuuluvasti EI ja LOPETA TOI KIUSAAMINEN! Ujot ja itsetunnoltaan heikot lapset kävelevät hartiat lytyssä, katse maassa ja mumisevat jotain tuskin kuultavaa. Otollisia kohteita kiusaajille.

Tyypillistä puhetta ihmiseltä jota ei ole kiusattu. Entäs kun niitä kiusaajia on viisi? Entäs jos koko luokka kiusaa jättämällä kaikessa ulkopuolelle, ketäs vastaan siinä tappelet? Entäs kun tappelet vastaan, niin kiusaajat hakevat isotveljensä apuun? Ei sitä kaikkia voi tappelussa voittaa.

• tämän
        oikea laitalinkki kirjoitti:

Tyypillistä puhetta ihmiseltä jota ei ole kiusattu. Entäs kun niitä kiusaajia on viisi? Entäs jos koko luokka kiusaa jättämällä kaikessa ulkopuolelle, ketäs vastaan siinä tappelet? Entäs kun tappelet vastaan, niin kiusaajat hakevat isotveljensä apuun? Ei sitä kaikkia voi tappelussa voittaa.

kiusatun kaverit? Onko niitä? Ei kukaan kiusattu pysty taistelemaan yksin kiusaajaa vastaan. Kiusatun pitää aina kulkea oman jenginsä kanssa, jotka puolustavat tarvittaessa. Sen takiahan sillä kiusaajallakin on oma "hovinsa". Tietää että joukkovoima jyllää ja liittolaisia pitää olla ettei jää alakynteen.

• Apinoiden planeetta

Olettekos kuulleet ns. sivistyksestä? Siis siitä mikä erottaa meidät eläimistä?

Esim. mitä jollakin poliisilla/lakipykälillä tekee? Jos rosvo meinaa ryöstää lompakon, niin eikö sitä vedetä lättyyn? Jos taas rosvo on esim. aseistettu, niin silloinhan hän on paremmin valmistautunut ja siten _oikeutettu_ viemään rahasi vahvemman oikeudella.
        Rahat pitääksesi sinun tulee olla vahvempi/viisaampi kuin rikollinen.

Ei eläinkunnassakaan leijonaa heitetä vankilaan jos se tappaa toisen eläimen. Miksi sitten ihmisenkään tulisi saada rangaistus?
        Jos kuolee, niin sehän on oma vika! Kuka käski liikkua pimeillä kujilla ilman luotiliivejä sekä aseistusta.

Noin siis mikäli oikeuslaitos, ynnä muut sivistyneen yhteiskunnan tunnusmerkit lakkautettaisiin.
        Sivistykseen kun kuuluu myös se, että jokainen saa elää tulematta vainotuksi. Jossain apinalaumassa on taas eri systeemit.

• HenkenpiättäjäPRO

Hups, villi nuoruus... tuli väkivaltanen viesti. Pittää antaa ihtesä ilimi... Anteeksi.

• HenkenpiättäjäPRO

Sellainen pittäis kukistaa joukkuevoimalla. Kovinkaan tappelia ei yksin kestä semmosta jos suunnitelma on tehty oikeen ja kapinoitsiat pittää ittensä kylmänä.

• yhteisvoimin

kiusaajaa vastaan. Kaikille koululaisille (myös ei kiusatuille) tulee iskostaa päähän, että kiusaajan toimintaa ei saa tukea. Se hiljaisten suuri joukko juuri mahdollistaa kiusaamisen. Kiusaaja ei saa koko luokkaa taakseen, jos muutamallakin oppilailla on rohkeutta sanoa EI kiusaamiselle ja puolustaa kiusattua. Tähän kiusattu tietenkin tarvitsee kavereita. Kannattaa harrastaa ja hakeutua samanluokkalaisten seuraan vapaa-ajalla, jotta niitä kaveruussuhteita syntyy. Yksin ei kukaan pärjää tässä maailmassa.

• -nyhveröt-

Eikö vanhemmat sitten voisi opettaa jälkikasvulleen, että ei kaikkea pidä niellä. Ei muuta kuin kova kovaa vastaan. Jos ei yksin, niin sitten joukolla.

Mä en tarkota että vanhemmat alkais pistään sitä kollia ruotuun, vaan että ne alistujat ottais yksin tai sitten joukolla ittelleen määräämisvallan omasta elämästään. Ei kaikkea tartte niellä. Ei muuta kuin nauramaan takasin.

Missä tollasia nyhveröitä oikein kasvaa / kasvatetaan? Herätkää nyt vanhemmatkin... mitä te oikein teette? Kova kovaa vastaan, niin tosielämässäkin pärjää sitten paljon paremmin.

• Anonyymi

Tämä on tosi yleistä kiusaamista ja juurikin näiden heikkopää urheilijoiden toimesta. Kääkiekkoilijat on itselle tullut tutuksi tämän suhteen..

Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5410
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2377
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1617
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      235
      1592
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1153
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      321
      1145
    10. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      313
      1108
    Aihe